Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zo kun je ook in Nederland dakloos worden: stel leeft al half jaar uit auto

  •  
23-08-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
238 keer bekeken
  •  
10758036106_4ef67813b2_z
Je kent het voornamelijk uit Amerikaanse films: prima functionerende mensen die door een samenloop van vervelende omstandigheden dakloos worden en uiteindelijk in hun auto moeten leven. Ook in Nederland is dit niet ondenkbaar. Een stel, Marcel (51) en Monique (46) doen in het Algemeen Dagblad hun verhaal.
Marcel en Monique wonen sinds een half jaar samen met hun drie hondjes in hun auto. Het stel woonde een paar jaar in gehuurde caravans. In de gemeente Heumen trokken ze in het najaar in een caravan in. Omdat ze beiden geen inkomen hebben, vroegen ze een bijstandsuitkering aan. Dat duurde echter zo lang, dat ze uiteindelijk de huur van de caravan niet meer konden betalen en uit de caravan werden gezet. Ze konden kiezen: of naar de daklozenopvang, of in hun auto wonen. In de daklozenopvang zijn hun honden niet welkom, dus het werd hun auto.
Het verhaal van het stel is Kafaësk. Na de caravan in Heumen waar ze vanwege een huurachterstand uit werden gezet, proberen ze nu via Entree, een instantie die corporatiewoningen verdeelt, opnieuw te beginnen. Maar vanwege de huurachterstand in het verleden, krijgen ze nu geen woning. “Ze zeggen dat ik een tweede kansbeleid moet regelen. Daar is onze hulpverleenster van de GGD nu mee bezig”, aldus Marcel. Dat ze geen woning hebben, belemmert de twee in hun zoektocht naar werk, waardoor ze – op hun daklozenuitkering na – geen inkomen hebben.
Het is niet het eerste schrijnende verhaal dat het AD publiceert over daklozen in Nederland. Eerder dit jaar deed Linda van der Velde (49) haar verhaal in de krant. Het AD schreef destijds :
"Eind 2012 raakte ze haar baan kwijt. Het was crisis, maar ze solliciteerde desondanks vol vertrouwen. „Ik had nog nooit moeite gehad met het vinden van een baan.” Maar nu was alles anders. „Te oud, overgekwalificeerd.” Ze kreeg een hypotheekachterstand. Hetgeen vorig jaar augustus resulteerde in een gedwongen verkoop. Sindsdien logeert ze. En leeft ze van de daklozenuitkering van zo’n 600 euro."
Ze kreeg een hypotheekachterstand. Hetgeen vorig jaar augustus resulteerde in een gedwongen verkoop. Sindsdien logeert ze. En leeft ze van de daklozenuitkering van zo’n 600 euro.
Ook voor Van der Velde was een baan de oplossing, maar de afwijzingen bleven binnen druppelen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (50)

Peter_K2
Peter_K225 aug. 2016 - 8:56

Nederland in een notendop: er worden vermogens gestoken in een enorm ambtenaren apparaat en een ditto verzorgingsstaat, maar als puntje bij paaltje komt draait de hele overheid alleen maar om de ambtenaren en hun belangen. In het engels heten ambtenaren "civil servants". Misschien moeten ambtenaren voortaan consequent aangeduid worden als "dienaren van de gemeenschap", eventueel af te korten tot dienaren. Het zal er wel nooit van komen, want ambtenaren maken de meerderheid uit in alle bestuursorganen, zo ook in het parlement.

Beppy2
Beppy224 aug. 2016 - 8:34

Sommige mensen hebben niet het (verstandelijke) vermogen om met geld om te gaan. Het zou verstandig zijn hier eerst hulp voor te vinden en daardoor een mogelijkheid te geven hun leven weer op de rails te zetten.

Nick Ros
Nick Ros24 aug. 2016 - 8:10

Ze hebben toch recht op de -3- B's ? Bed, Bad, Brood. Plus zijn er nu lege AZC's.

1 Reactie
dordtenaar2
dordtenaar225 aug. 2016 - 3:14

Enig idee hoeveel mensen er bij de nachtopvang van het leger des heils worden geweigerd omdat het vol is?

msj_meijerink
msj_meijerink24 aug. 2016 - 6:41

De leeftijddiscriminatie neemt steeds meer beangstigend grote vormen aan!

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 aug. 2016 - 21:42

Inderdaad; [Het percentage werkloze 45-plussers daalt het sterkst.] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/33/werkloosheid-daalt-naar-6-procent

dordtenaar2
dordtenaar225 aug. 2016 - 3:58

@Jansen & Jansen De vraag is alleen gaan die werkloze 45-plussers de uren maken die ze willen of worden ze afgescheept met een 0-uren contract en mogen ze blij zijn wanneer ze 8 uur in de week aan het werk zijn. Wanneer je 1 uur in de week werkt dan ben je al volgens de rekenmeesters van het cbs niet werkloos. Je zou dus beter kunnen kijken of en met hoeveel uur 45-plussers meer aan het werk zijn. Die cijfers zouden je weleens kunnen tegenvallen.

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 4:07

Ik denk dat ik trouwens zou omkijken naar een oude lijkwagen; volgens mij moet je zo'n ding voor een habbekrats kunnen kopen en het loopt wat minder in het oog als een kampeerbus.

Minoes2
Minoes224 aug. 2016 - 0:29

Het verschil met vroeger is dat je na een aanvraag geen voorschot meer krijgt en dat de gemeentes erg langzaam werken waardoor veel mensen in de problemen komen. Leg dat a.u.b. niet bij die mensen neer. Ik vind de reacties hier erg harteloos en egocentrisch. Dat is de huidige maatschappij die gevuld is met tot op het bot verwende kinderen de zogeheten individuen. Mensen die van de daken schreeuwen dat een maakbare samenleving onmogelijk is maar tegelijkertijd het tegenovergestelde beweren nl. dat een leven wel maakbaar is. Het eigen schuld dikke bult type. Daarom is er van een samenleving geen enkele sprake meer. Je zou ze haast toewensen dat ze zelf eens in die situatie terecht kwamen.

janwijn
janwijn23 aug. 2016 - 23:14

Geen uitkering omdat deze daklozen geen dak hebben waardoor ze uit nood een tros bananen gaan stelen bij AH waardoor ze door de politie worden aangehouden, maar ook daar geen dak boven hun hoofd krijgen omdat ze binnen een uurtje weer de straat opgeschopt worden. Dus nu maar de hele winkel leegroven maar daar mogen ze maar een nachtje in de politiecel voor overnachten. Dan komt de redding: zij krijgen van de rechter 40 uur werkstraf of tien dagen cel, door wangedrag worden ze binnen een dag ontslagen en moeten ze de tien dagen hechtenis uitzitten, dus eerst naar het UVW om een WW uitkering aan te vragen want ze hebben immers gewerkt en een dak boven hun hoofd.

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 10:59

Ja, ook zoiets, -ik heb er heel wat leren kennen die op die manier zorgden voor een dak boven hun hoofd voor de winter: gewoon zorgen voor een heterdaadje op het goede moment.

kapitanlaipose
kapitanlaipose23 aug. 2016 - 18:48

Het kan allemaal best hun eigen schuld zijn. Maar dat wijzende vingertje zet geen zoden aan de dijk voor deze twee mensen. Beter is het om naar een duurzame oplossing te zoeken

Arvidos
Arvidos23 aug. 2016 - 17:51

Een auto en 3 honden....tja, met dat soort luxe keuzes kan het leven wat duurder worden.

5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 aug. 2016 - 21:39

Een harteloze zelfingenomen reactie.

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 3:32

En dit is niet de enige reactie van deze soort Han. Aan de ene kant zou je bijna terug willen om de boel weer eens flink op te schudden, maar aan de andere kant moet ik er niet aan denken; wat een volk. Ik wens jullie met z'n allen de TTIP toe!

Hanvander Horst
Hanvander Horst24 aug. 2016 - 8:08

Besef dat dit soort lui alleen zichzelf en hun jammerlijke ego vertegenwooridigen.

CJJelle
CJJelle24 aug. 2016 - 8:24

HanHan Han, kijk hij zegt het ooooook... Man man man.

Arvidos
Arvidos24 aug. 2016 - 9:26

"deze soort" Gokje: rechterhand omhoog toen je dit typte?

ikdus2
ikdus223 aug. 2016 - 17:42

kregen ze niet nog eens een naslag hondenbelasting er achteraan. dat had Kafka zelf niet kunnen verzinnen. Dit is illustratief voor hoe gemeenten met hun minderbedeelden omgaan. ik vraag me trouwens af wat de politieke kleur van deze mensen is. zou wel ironisch zijn als ze ooit op de PVVD66/CDA gestemd hadden.

1 Reactie
Zakenpief
Zakenpief24 aug. 2016 - 13:37

PVDA/GroenLinks is na een lokale partij de grootste fractie in de gemeenteraad van Heumen.

Achterberghen2
Achterberghen223 aug. 2016 - 17:33

De overheid is verantwoordelijk voor alles blijkbaar.

Paddy3
Paddy323 aug. 2016 - 17:02

"...prima functionerende mensen die door een samenloop van vervelende omstandigheden dakloos worden en uiteindelijk in hun auto moeten leven." Het punt is nou net dat het niet prima functioneerde.

Andy Capp
Andy Capp23 aug. 2016 - 16:51

Bij gebrek aan kraakpanden tegenwoordig zou ik het zo aanpakken: Met 30, 40, 50, 100 man in het plaatselijke park gaan wonen en dan 1x per dag een plaatselijke supermarkt pakken. De een neemt 1 pakje boter mee, de ander een krop sla, de volgende een zal aardappels, -als de waarde maar niet hoger ligt dan 10 euro om op die manier massale arrestaties uit te lokken om het politiebureau lam te leggen door overbelasting. Alles voor laten komen -voor het geval ze er in slagen om de dagvaarding te bezorgen natuurlijk- en dan gaan zitten natuurlijk. Tien zulke groepen in de 10 grootste steden zorgen al voor onoverkomelijke problemen en ik durf te wedden dat als er meer dan 20 komen, de overheid gedwongen zal zijn om het beleid te wijzigen. Mijn ervaring zegt me, dat ik minder dan 3 maanden nodig zou hebben om één zo'n groep op poten te zetten: gewoon je potje gaan koken en iedereen uitnodigen om mee te eten, -van het een komt het ander.

10 Reacties
Frans Akkermans
Frans Akkermans23 aug. 2016 - 19:38

Mooi bedacht, daar op dat strand onder de palmen.

Hanvander Horst
Hanvander Horst23 aug. 2016 - 21:42

Erg goed idee van Andy. Dit is zeker geinspireerd door landbezettingen in Brazilië. Ik zou de ded actitvistren ook willen aanraden om tenten op te zetten etc. Met het huidige woonbeleid zal het niet lang duren of er ontstaan hier ook favelas en daar gaat de overheid van dit land dat denkt alles goed te regelen, dan heel bizar op reageren.

Paddy3
Paddy323 aug. 2016 - 22:50

Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als de ME.

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 2:55

Mis, dat idee is gebaseerd op mijn ervaringen als "streetcorner worker" in het begin van de jaren '70. Het idee heerste namelijk dat de probleemgevallen -de hulpvrager- de weg naar de officiële instanties niet kon vinden. Niet geheel ten onrechte en zoals wel uit het bovenstaande verhaal blijkt, bestaat dat probleem nog steeds. Alleen is de ware achtergrond een andere, zoals ik na enige tijd ontdekte. De bedoeling was toen om "laagdrempelige hulpverlening" in het leven te roepen. De gemeente stelde zelfs een groot huis ter beschikking, -niet geheel onbaatzuchtig, want het was wel de bedoeling dat we de gekraakte villa waar we toen in zaten leeg zouden opleveren. Binnen dat huis kon zo ongeveer alles wat de heere verboden heeft en in principe was iedereen welkom. Mijn taak was het min of meer om te zorgen dat het niet al teveel uit de hand liep en om daar waar nodig de hulp van de gevestigde orde/instanties aan te roepen, cq in te schakelen. Jatten deden we trouwens niet, -zelfs geen pakje boter: daar heerste een taboe op. We wisten maar al te goed dat we in een soort vrijplaats voor uitgestotenen leefden en dat dit alleen maar zou duren zolang we conflicten met de "gewone wereld" zoveel wisten te vermijden. Dus gingen we zaterdag aan het einde van de middag naar de markt om de laatste restjes op te kopen. Die marktkooplui waren in één woord fantastisch: die wisten precies hoe laat het was en wie we waren en stopten onze tassen voor een paar gulden vol met van alles wat voor hen niet meer echt de moeite loonde. Bovendien aten we vegetarisch, dus met wat meel, rijst en bonen extra kom je dan een heel eind. Daar heb ik voor het eerst het effect van goede mond tot mond reclame mogen beleven: we kregen mensen van heinde en verre over de vloer; daar was geen internet voor nodig. We hebben zelfs zitten vergaderen wat we moesten doen voor het geval leden van de RAF -op de vlucht- bij ons om onderdak zou aankloppen. De gemeente was wat minder blij, want die vonden mijn drempel een beetje te laag. Dat kwam vooral omdat ze met het probleem van de nazorg werden geconfronteerd: er was wel een zekere mate van "natuurlijk verloop", maar je hebt ook mensen die gewoon geen kant uit kunnen. Ik was destijds bovendien lid van een aktiegroep die zich ten doel stelde maatschappelijke problemen zichtbaar te maken, dus eigenlijk had ik mijn doel al min of meer bereikt. Dat spelletje ging zo een tijdje door, maar ik werkte dus als het ware met een voordeur en zonder achterdeur en dat is vragen om problemen. En toen de politie ook nog eens ons "noodonderkomen" -met alarmbel voor onverwachte huiszoekingen- ontdekte, leek het me verstandiger het conflict niet uit te vechten over de hoofden van deze "kwetsbare groep in de samenleving" heen. Ik zat er tenslotte niet om ze de cel in te helpen. Ik liet dus de gemeente weten dat ik de boel zou beëindigen als er niks van hun kant zou komen en toen dat niet het geval was ben ik met de kern verhuisd naar "dromenland". Drie dagen na ons vertrek hield de politie een razzia en veegde het huis leeg en het huis zelf werd nog dezelfde week afgebroken. De schrik zat er blijkbaar behoorlijk in. Toen ik 3 jaar later weer thuis was hebben we het model van het "economisch terrorisme" overeind gezet, waar later de Tegenpartij uit is ontstaan :) Fazit: Als het kapitalistisch systeem niet deugt, dan manifesteert zich dat in de maatschappelijke problemen die daaruit ontstaan. Daar moet je een aanknopingspunt zoeken, niet om het probleem op te lossen -want dat kun je toch niet- maar om het in een stroomversnelling te brengen. En opeens zwem je niet meer tegen de stroom op, maar zwem je met de stroom mee. Het recept van de tovenaarsleerling.

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 3:00

Jullie hoeven je trouwens geen zorgen te maken: ik ben met pensioen.

Zakenpief
Zakenpief24 aug. 2016 - 13:46

@Andy, Het is maar waar je trots op bent. Een project bestemd voor probleemgevallen, onder je eigen verantwoordelijkheid, volledig in de soep te laten lopen en vervolgens op te blazen uit een egoistisch politiek programma. Alles, om maar zo destructief mogelijk te zijn. Hulde!

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 18:10

Zakenpief - Misschien dat ik ooit nog wel eens poging zal doen om het je nog een keer uit te leggen, -alhoewel ik er aan twijfel of je het wel wilt weten.

Zakenpief
Zakenpief24 aug. 2016 - 22:02

Andy, ik denk dat je jezelf duidelijk genoeg gemaakt hebt.

Edwin038
Edwin03825 aug. 2016 - 0:17

Andy Capp, Een verhaal uit de tijd dat de krakersbeweging nog zeer actief was. Helaas wel een periode dat de krakersbeweging een zeer slechte naam heeft gekregen waardoor huidige krakersbewegingen met extreem geweld worden bestreden. Als jullie destijds minder eerzuchtig waren geweest dan was er ook niet zo`n harde tegen reactie gekomen. Tegenwoordig zijn de omstandigheden wel wat slechter. Dat U een ondernemer (die netjes belasting afdraagt aan de regering) het liefste wilt benadelen door zijn inkomsten te roven roept evenmin medestanders op. Nee, Links heeft zichzelf de das omgedaan toen het allemaal niet zo slecht was. Misschien was het beter om te vechten om die waarden te behouden. Men heeft een hekel aan links omdat het geen alternatief aanbied maar overal tegenaan schopt. Ik maak nu even een sneltreinvaart naar 2016. Als ik in Rotterdam wordt betrapt omdat ik een illegaal aan boord heb kan ik torenhoge boete`s verwachten. Boete`s die ik uit eigen zak moet betalen. U zal daar niet wakker van liggen omdat ik een ondernemer ben. Maar als ik failliet ga dan staan er weer 10 man op straat wat de staat uiteindelijk weer geld kost. Dus ja, voor elk vertrek uit Noord-Afrika doorzoek ik mijn schip en als ik daar een illegaal aantref gaat hij van boord af, desnoods met wat aanmoedigingen. Het zou links eens sieren om zijn zegeningen voor behaalde resultaten te vieren maar het niet als stokpaardjes te gebruiken uit de tijd dat ze nog zo goed waren. De wereld is inmiddels al 30 jaar verder.

Andy Capp
Andy Capp25 aug. 2016 - 3:13

Dat antwoord verbaasd me in het geheel niet, -zie vorige reactie.

[verwijderd]
[verwijderd]23 aug. 2016 - 15:39

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst24 aug. 2016 - 8:11

Absolute onzin. Is het een mooie steen waar je onder leeft?

Achterberghen2
Achterberghen224 aug. 2016 - 15:29

Vanuit onder die steen zeg ik dat mijn ervaring is dat er inderdaad meer aan de hand is. Mensen komen vaak niet op afspraken, vullen de benodigde papieren niet in of raken die steeds kwijt. Moeten eerst nog een id aanvragen want die is ook al jaren weg. Pfff, wat moet je dan nog.

zegikniet2
zegikniet223 aug. 2016 - 15:20

Kafaësk, echt ?

Frank Lenssen2
Frank Lenssen223 aug. 2016 - 15:18

Commentaar van de VVD-woordvoerder huisvesting: 'Ja kijk, het is natuurlijk een schrijnend geval, zeg ik erbij. De VVD spant zich al sinds jaar en dag in om mensen menswaardig te laten wonen. Wij zullen onze beste mensen op deze casus zetten, om deze vagebonden om te vormen tot normaal functionerende medeburgers; wonen is een produkt, dus zijn fatsoenlijk wonende medemensen ook prima produkten. Door hun eigen toedoen zijn het nu vagebonden, aan de onderste onderkant van de maatschappij. Ze zijn alleen van onnut en vallen de hardwerkende en bezorgde burger slechts tot last Daarom willen wij met een task force deze gesubsidiëerden omvormen tot self-supporting herstarters in het normale mensdom. Bij deze rechten horen ook plichten. We gaan ze in een golfplaten woning zonder gas, water en licht, en zonder internet of telefoon plaatsen, om hen het overleven aan te leren. Ze krijgen 10 Euro per week om van te eten; daar kun je met wat fantasie prima vet-, suiker-, dus calorierijk voedsel van bereiden. Dat vult, en dat is in het begin genoeg. Als ze na drie jaar bewezen overleven goed door onze keuring komen, dan zetten we ze in een woonkazerne voor overlastgevers. Daar is er één toilet op 200 bewoners, wat naar ons idee een mooie voorziening is. Ook leren ze dan wat sociale rehabilitatie is. Dan, na wéér drie jaar, moeten ze deelnemen aan lessen Nederlandkunde, rekenen, en taal meedoen, en ook leren dat de Islam een Nederlandvijandige religie en cultuur is. Met het oog op de toekomst. Deze heropvoeding in de sfeer van onze gedeelde Nationale Waarden duurt vijf jaar, en spijbelen betekent: meteen op straat gezet worden. Dat is de harde maar rechtvaardige kant van de VVD. Lik op stuk. Het is een gelukkige omstandigheid dat ze dan dicht tegen de leeftijd voor een verzorgingstehuis aan zitten. Deportatie daarheen is een realistische optie. Omdat we allemaal weten dat door de marktwerking in de zorg zo een tehuis een fantastische manier is om de oude dag zinvol door te brengen, menen wij van de VVD dat we onze zorgplicht voor gevallen Nederlanders optimaal waarnemen en waarmaken. Zegt U nu zelf: wie door eigen schuld in zo een enorm diep gat terecht kwam, en dan van overheidswege zó in de watten gelegd wordt, die mag zich toch gelukkig prijzen dat hij woont in een land dat tot de wereldtop qua zorg en welzijn behoort? Dank U voor de aandacht.

2 Reacties
D'Holbach
D'Holbach23 aug. 2016 - 19:19

Zo. Dat bent u ook weer even kwijt, waarom naar het toilet als een mens ook hier zijn behoefte kan doen toch? Luchtte het op?

Andy Capp
Andy Capp24 aug. 2016 - 3:21

Daar komt het wel ongeveer op neer Frank. En wat die klootzakken vaak nog het meeste dwars zit is, als je er met wat drank en wat dope toch een feest van weet te maken. Ze zijn niet tevreden voordat ze je gedwongen hebben om achteraan in de rij te gaan staan met 100 wachtenden voor je, voor een klote job die sowieso niet ambieert. Ooit heb ik vanwege mijn onvermogen om mij aan te passen aan de militaire dienst -zo groen als gras- 2 1/2 maand mogen door te brengen in het Oranjehotel. Dat was zeer heilzaam: daarna was ik ook van die angst verlost, -je raakt er zeer belezen door. Turn on, tune in, drop out.

Peter Smit2
Peter Smit223 aug. 2016 - 15:15

Ja hoor, prima functionerende mensen

CJJelle
CJJelle23 aug. 2016 - 15:08

Het is een beetje weinig onthullend verhaal, maar ondanks dat ik niet mag oordelen krijg ik toch een wel een beetje een beeld van deze mensen. Zij heeft Obesitas, lijkt me lastig als je arm bent. Ze hadden hoge huurschulden bij corporaties. Leefden daardoor al een paar jaar in caravans. Krijgen geen huurwoning, want achterstallige huur. hebben 3 honden. Vooralsnog blijft mijn empathie niveau laag. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat deze mensen zeer verkeerde prioriteiten hebben en het zichzelf erg moeilijk gemaakt hebben. Desalniettemin verdient iedereen een 2e kans natuurlijk.

1 Reactie
Edwin038
Edwin03824 aug. 2016 - 23:58

Obesitas is een gevolg van ongezond eten. Niet van veelvraat. Ik kan kilo`s sla naar binnen werken maar toch niet aankomen. Ongezond eten is een gevolg van onze levensstijl waarbij alles maar lekker makkelijk uit de pakjes moet stromen maar men geen moeite neemt om binnen 45 minuten een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten met natuurlijke producten.

Muxje3
Muxje323 aug. 2016 - 15:08

Alleen al van het feit dat er zoiets bestaat als een "2e-kansbeleid", dat dat een woord is, wordt ik diep depressief. De betuttelende bureaucratie spat er vanaf. Waarom duurt het trouwens zo lang om een uitkering te regelen?

2 Reacties
Paddy3
Paddy323 aug. 2016 - 22:49

Dat duurt niet lang. Is binnen 1 dag geregeld.

dordtenaar2
dordtenaar224 aug. 2016 - 9:25

@Paddy Wanneer je een bijstandsuitkering aanvraagt dan mag een gemeente 4 weken wachttijd in acht nemen. Wanneer je dus uit de WW komt en je vraagt een bijstandsuitkering aan dan is het dus mogelijk dat je een maand geen inkomen heb maar wel je gewone uitgave. Geregeld binnen 1 dag waar haal je die onzin vandaan. http://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-introduceert-maand-wachttijd-voor-bijstand~a3464780/

geen-mening
geen-mening23 aug. 2016 - 14:45

Ja hoor lekker het slachtoffer spelen. Die huur achterstand is toch echt opgebouwd toen je nog wel onderdak had (waar betaalde je anders de huur (niet) voor?) dus toen hadden ze ook tijd om een baan te zoeken en dingen te regelen, maar nee gewoon niet aan je verplichtingen voldoen terwijl je ondertussen je hand ook nog ophoudt bij de overheid en als degene waaraan je, je verplichtingen niet voldoet er dan klaar mee is gaan huilen. Als je geen geld hebt voor huur, heb je ook geen geld voor 3 honden lijkt me zo, auto had je kunnen verkopen om je huur te betalen enz. In Nederland hoeft NIEMAND op straat te leven alleen het komt niet aanwaaien natuurlijk, je moet wel op letten welke rechten maar zeker ook plichten je hebt.

3 Reacties
Marc2406
Marc240623 aug. 2016 - 17:28

Voor iemand die zichzelf geen-mening noemt blaas je wel hoog van de toren. Ik denk dat het heel makkelijk is zo vanachter een toetsenbord om commentaar te leveren, maar je kent die mensen niet en weet dus totaal niet waar je over praat.

Johan eldert
Johan eldert23 aug. 2016 - 17:54

Lekker makkelijk geredeneerd. Ten eerste : Een baan zoeken is een verplichting van de overheid, anders wordt je uitkering meteen stopgezet. Ten tweede is de huur / hyypotheek altijd het grootste beslag op je inkomen. Daarnaast ontkom je niet aan bepaalde uitgaven zoals eten / drinken / gas / water en verplichte verzekeringen [zorg] Onvermijdelijke uitgaven wil je schoon en fatsoenlijk voor de dag komen. De kosten van een paar honden is peanuts. De weg doen, levert echt niet de besparing op om je huur / hypotheek zomaar te voldoen. En vervolgens loop je tegen betalingsachterstand aan, krijg je boetes, waardoor je nog meer achterstand oploopt. Dus wel degelijk kunnen mensen tegen wil en dank op straat terecht komen. Dat jij daar geen begrip voor heb, zegt vooral iets over je immense blinde vlek in je hoofd.

Edwin038
Edwin03825 aug. 2016 - 0:39

Ook in mijn periode dat ik het wat lastiger had vond ik mijn auto toch wel handig. Openbaar vervoer is niet toereikend en bij dagelijks gebruik gewoon kostbaar. Die 3 honden daar heb ik dan inderdaad wel wat meer problemen mee. Men ziet vaak bij dit soort mensen ook dat men rustig 50 euro verstookt aan tabak per week. (zelf rook ik 2 pakjes shag per week) Huurstijgingen heeft men niet altijd controle over, daarom koop ik liever dan huur. Maar in mijn tijd toen ik nog huurde heb ik mijn huurbaas ook regelmatig onder druk gezet waardoor ik al 3 jaar geen enkele huurverhoging heb betaald. Maar mensen moeten wel weten dat ze die rechten of mogelijkheden hebben. Verder, ik zie het als vooruitgangsverliezers. Ondanks dat ik nog maar net de 30 gepasseerd ben zie ik mij wel genoodzaakt om mij in te zetten voor deze mensen zodat ze weer aansluiting krijgen bij de maatschappij.