Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Amerikaans Hooggerechtshof draait strijd tegen klimaatcrisis de nek om

Zeg maar dag tegen een leefbare planeet
Joop

Zo groot is de file inmiddels in het Suezkanaal

  •  
26-03-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Er lijkt nog weinig schot te zitten in het uitgraven van het goederenschip dat nu al drie dagen het Suezkanaal op slot heeft gegooid. Eerder deze week raakte het megacontainerschip Ever Given, dat vaart onder Panamese vlag, in moeilijkheden in het zuidelijke gedeelte van het tweede kanaal. Het schip kwam horizontaal in de vaart te liggen, met de boeg muurvast in het zand op de oever. Niet alleen lukt het nauwelijks beweging in het schip te krijgen, het kanaal is daarmee ook volledig geblokkeerd waardoor er geen enkel schip nog doorheen kan. Een probleem, want het alternatief is om het hele Afrikaanse continent te ronden, een omweg van ruim vijfduizend kilometer. Normaliter is het een drukte van jewelste van schepen die de kortere weg door het kanaal nemen en op een illustratie van persbureau Reuters is te zien wat dat inmiddels betekent voor de schepenfile in en rond het Suezkanaal.

Meer over:

kijk nou, suez

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout29 mrt. 2021 - 14:34

Die belachelijke drukte om dat megalomane schip komt vooral uit de koker van rechtse media die de domgehouden kleinburger stof tot opwinding willen geven, als nationaal-populistisch extraatje.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 mrt. 2021 - 19:02

Gelukkig heeft Vasco da Gama al in de 15e eeuw een alternatieve route ontdekt.

harmmeijer
harmmeijer26 mrt. 2021 - 16:55

Bizar, 55 van dit soort containerschepen met voornamelijk grondstoffen vretende rotzooi vaart per dag door het Suezkanaal.

2 Reacties
adriek
adriek26 mrt. 2021 - 19:47

En we maken er bijna allemaal gebruik van. Het is een zware opgave om niets 'made in the far east' in je huis te hebben: we hebben nauwelijks maakindustrie in europa.

itsme3
itsme326 mrt. 2021 - 22:59

Ergens zit er ene four in de cijfers. Er varen gemiddeld 15 containerschepen per dag door het kanaal van allerlei formaten(op een enkele reis vaart een schip twee keer door het kanaal) De 55 slaat op het totaal aantal schepen per dag.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -26 mrt. 2021 - 16:17

kijkt u thuis maar eens waar alle producten die u wekelijks koopt (ook voedsel) afkomstig zijn uit Azie en aangevoerd worden door schepen. Van knoflook tot sla en van ledlampen tot tomaten.... zij hebben allemaal al een lange reis achter de rug voor dat ze op uw bord liggen. De prijs van globalisering is duur en vervuilend.

1 Reactie
adriek
adriek27 mrt. 2021 - 14:24

We kijken in de (web) winkel naar de prijs, niet naar waar (en hoe!) geproduceerd wordt. Je kunt natuurlijk best proberen eerlijke spijkerbroeken en mensvriendelijk geproduceerde telefoons 'made in holland' op de markt te brengen maar ik voorspel je een noodlijdend bestaan.

ton14024
ton1402426 mrt. 2021 - 14:35

De Ever Given is nog geen 3 jaar geleden te water gelaten. Dat het nu al zo faalt is een schande en waarschijnlijk veroorzaakt door maximalisatie van de efficiëntie.

6 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander26 mrt. 2021 - 18:05

@Ton Soms kan je ook denken: 'Heb ik nou echt verstand van maritieme zaken of niet?". Want anders worden je andere commentaren ook zo week.....

Poeha
Poeha26 mrt. 2021 - 19:58

Ton: u heeft vast niet gelezen waarom de boot vast is komen liggen.

ton14024
ton1402427 mrt. 2021 - 10:50

P, een beetje teveel zijwind.

adriek
adriek27 mrt. 2021 - 14:30

"een beetje veel zijwind" Ik kan niet inschatten of zo'n grote jongen daar tegen moet kunnen (lijkt me wel anders zou het vaker mis gaan?), de wind ineens extreem was (wordt het kanaal regelmatig afgesloten vanwege harde wind, zoals bruggen alhier voor caravan?), of de kapitein/stuurman dronken, afwezig of aan het whatsappen waren, of de boegschroef storing had en de stagiaire achter het roer stond? De naïeve vraag is: (waarom) zijn er geen loodsen nodig in een stuk water waar zo weinig manoeuvreerruimte is? Zulke schepen mogen in geen enkele haven onbegeleid binnenvaren. Een en ander toont wel weer aan hoe afhankelijk we onszelf gemaakt hebben van goed lopend systemen. 'Just in Time' is hardstikke leuk, maar straks liggen er in mei een miljoen paaskuikentjes in de Rotterdams haven die niemand meer wil hebben tot 2022...

ton14024
ton1402427 mrt. 2021 - 16:06

E, je hebt duidelijk geen idee hoeveel last dergelijke schepen van wind hebben. En er waren geen mankementen en wel 2 loodsen aan boord. Overigens heb ik geen probleem met (korting op) paaseitjes in mei.

Tom7
Tom727 mrt. 2021 - 16:26

@Eirda Hoi, zonder loods kom je het kanaal niet door, daarnaast zijn er voor het Suez Kanaal nog vele andere speciale voorschriften, een klein voorbeeldje een apart gemonteerd zoeklicht op het voorschip. Andere zaken kan je hier in de link lezen, als je wat tijd over hebt, , t zijn een 367 pagina's. https://www.suezcanal.gov.eg/English/Navigation/Pages/RulesofNavigation.aspx Buiten alle regels om moet je ervoor zorgen dat je een kast hebt die vol is met sloffen sigaretten, dit is voor de loodsen plus een speciale ploeg die ook nog meevaart. Heb je dat niet, kan er wel ééns "zomaar"???? vertraging ontstaan. Het gedeelte waar de Evergreen is vastgelopen, is nog niet verbreed, de druk daarop zou nu wel ééns kunnen gaan toenemen, en wie gaat dat betalen, zoete lieve gerritje? O.A de Rottschild familie waren overigens ooit de eerste investeerders. https://www.rothschildarchive.org/contact/faqs/lionel_de_rothschild_and_the_suez_canal

Greendutch
Greendutch26 mrt. 2021 - 14:11

let beter op: koop liefst helemaal nooit iets uit China en India en andere verre oosten landen maar koop liefst lokaal of Europees dan zijn al die vrachten niet nodig. Wekelijks vallen erg veel containers van schepen, is al vaak door diverse personen gezegd o.a. na de ramp met het containerschip MSC Zoë. bovendien gebeuren regelmatig natuurrampen door ongelukken waarbij die mammoetschepen hun brandstoffen verliezen in de zee ten koste van vissen en vogels. nu wordt al meteen gepraat over de miljoenen kosten die dit debacle met zich meebrengt? wie gaat dat betalen? wij! dit valt te voorkomen.

5 Reacties
KM2
KM226 mrt. 2021 - 16:48

Dan is over 2 jaar je energierekening vertienvoudigd.

LaBou
LaBou 26 mrt. 2021 - 18:05

"koop liefst helemaal nooit iets uit China en India en andere verre oosten landen maar koop liefst lokaal of Europees dan zijn al die vrachten niet nodig. " Dat is mooi bedacht maar er is één probleem: ook daar zijn in de meeste gevallen onderdelen uit China bij betrokken. En ook daar wordt gewerkt volgen JIT en dus zijn ook die onderdelen niet (meer) voorradig.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9326 mrt. 2021 - 19:04

En kleding dan? Lijkt me bijzonder lastig om alles te vermijden wat uit het verre oosten komt. U leeft minimalistisch?

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 mrt. 2021 - 23:39

Moet je niet stoppen met computeren en telefoneren en kleren dragen dan? Men zal toch eerst dat spul in de buurt moeten delven, groeien, verfijnen, maken, delen vormen, etc.

adriek
adriek27 mrt. 2021 - 14:33

Greendutch waar komen de (onderdelen van) de computers die je gebruikt om deze berichten te lezen en te schrijven vandaan? Laptop of smartphone - zeer waarschijnlijk Korea, met onderdelen uit China, router en andere internetapparatuur - China, Je kleding (of de stof waar deze van gemaakt is)? De beker waar je je koffie uit drinkt? Je koffieautomaat? Misschien leef jij superbewust, maar toch zul je je verbazen hoeveel 'Chinese zooi' je direct of indirect gebruikt.

Tom7
Tom726 mrt. 2021 - 13:52

Hoi redactie, hij zit niet op een kade maar op een talud, talud zit volgens mij op een meter of 7 tot 10 waterdiepte, schip steekt een meter of 15 begreep ik. Heb er bij de laatste verbreding driekwart jaar gezeten, ten zuiden en ten noorden van de Bittermeren. Er is toen binnen een jaar 200 miljoen kuub weg gebaggerd, over een lengte van 35 kilometer. https://www.maritiemnederland.com/artikelen/techniek-innovatie/armada-van-baggerschepen-verbreedt-suezkanaal (Heb nu zo,n mijn gedachten, over de moeilijkheid, die aan het oplossen van het probleem wordt gegeven, materieel is er in ieder geval genoeg in de buurt, al dan niet van Boskalis, de Staat of een andere club, It,s all about the money and politics, I presume.)

9 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij26 mrt. 2021 - 19:55

Als ik de foto's zie zit de bulb keel IN de kade. Als geheel flink OP het talud onder water als je de oplopende bruine waterlijn bekijkt.

Tom7
Tom726 mrt. 2021 - 21:39

Daar is geen kade.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij27 mrt. 2021 - 2:15

Zie hier de kade, Tom. Of heb jij een eigen definitie van een kade?

Tom7
Tom727 mrt. 2021 - 8:24

@Redactie ????

Welp2
Welp227 mrt. 2021 - 12:57

@Fransss en Vrij Onder 'kade' wordt echt een constructie bedoeld waar schepen aan kunnen leggen en waar dan ook gelost kan worden. Zo'n kade bestaat dan OF uit een verticale damwand/kademuur OF uit een constructie op palen met slecht een relatief klein verticaal deel dat rond de waterlijn uit het water steekt. Een kade-constructie is daarmee wel beduidend duurder dan een talud en zal alleen aangelegd worden op plaatsen waar daadwerkelijk overslag plaatsvindt (niet zomaar langs tientallen kilometers kanaal). Wel bestaat het talud uit meerdere 'etages', met ook verschillende hellingshoeken. De plaats waar de Ever Given vast zit met zijn boeg is op een iets ondieper gedeelte waar niet die diepstekende schepen varen, maar waar sleepboten wel ruimte hebben om te manoeuvreren. In [1] is bij het 5e plaatje een schematische weergave gemaakt van de onderwater-situatie. [1] https://wonderfulengineering.com/how-will-the-ever-given-ever-be-dislodged-from-the-suez-canal/

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij27 mrt. 2021 - 16:45

Jullie hebben gelijk. Dus de bulb keel zit IN de kanaaloever.

henk-alexander
henk-alexander27 mrt. 2021 - 22:54

@Tom Helder verhaal van een ervaringsdeskundige. Hier nog een beeld vanuit de ruimte: https://aif.ru/incidents/kosmonavt_kud-sverchkov_zasnyal_s_mks_konteynerovoz_v_sueckom_kanale Zou de noordelijke zeeroute een minder tijdrovend alternatief kunnen zijn voor het Suezkanaal?

Tom7
Tom728 mrt. 2021 - 12:05

Hoi Henk-Alexander Mooie foto, helaas de geschreven taal begrijp ik niet. Ben toen vanaf Suez (waar ook veel LNG carriers uit Qatar door heen gaan by the way) naar een project in Noord Siberie (Sabetta - Yamal) gegaan. (begin aug. tot oct.) En voila, (zie link) niet dat ik er blij van wordt, vond de Kara Sea een beetje Serengetti-achtig aandoen, wat wild live betreft toen we in october voor het inkomende ijs wegvluchten, maar dan op het water. Pijpleiding (Nordstream (ook aan gewerkt) is dus beter denk ik. https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2021/03/14/russische-lng-tanker-zorgt-voor-doorbraak-op-noordelijke-ijszee/?gdpr=accept

henk-alexander
henk-alexander28 mrt. 2021 - 15:17

Tom, Probeer Google Translate - je krijgt dan wel een kromme vertaling in het Nederlands. De noordelijke vaarroute zou t.g.v. de klimatologische opwarming jaarlijks langer open kunnen blijven en zo nodig m.b.v. nucleaire ijsbrekers het hele jaar door. Er komt zo een nieuwe handelsroute van Azië en China i.h.b. naar Europa. De vraag is of Rotterdam of Hamburg hier van profiteert. Ik ken iemand die ook aan Nordstream 2 gewerkt heeft (stenen storten voor de fundering).