Zo gaat het er in een campagne aan toe
• 17-10-2012
• leestijd 2 minuten
'The War Room' neemt je mee achter de schermen bij de strijd om het presidentschap
In 2008 had ik na eindeloos proberen een ingang te vinden in de Democratische campagne het geluk om uiteindelijk als enige buitenlander op het landelijk hoofdkwartier aan de slag te mogen voor Obama. Beter kon gewoon niet. De hele wereld volgde die historische campagne en iedereen die me aansprak wilde maar één ding weten: hoe was het nu achter de schermen? Hoe werkte dat allemaal?
De drie vragen die tot op de dag van vandaag bij elke bijeenkomst waar ik over Amerika spreek terugkomen zijn: 1. Hoe ben je in Obama’s campagneteam terecht gekomen? 2. Wat heb je daar precies gedaan? 3. Heb je Obama ook ontmoet? Ook al is het al vier jaar geleden, nog steeds blijkt de magie van ‘het spel achter de schermen’ te intigeren. Want hoe vaak krijg je nu de kans om zoiets van binnenuit mee te maken? Ik zag toen van binnenuit hoe 15.000 journalisten en honderden miljoenen nieuwsgierigen probeerden mee te kijken met wat wij deden. Het besef iets unieks mee te maken was dan ook altijd aanwezig.
En dat is nu precies de reden waarom politieke junkies de documentaire The War Room zouden moeten zien, een van de klassiekers onder de politieke documentaires. Waarom? Omdat het laat zien hoe de campagne van Bill Clinton in 1992 er achter de schermen uit zag. Filmmakers Pennebaker en Hegedus volgden hem, maar vooral ook zijn communicatiedirecteur George Stephanopoulos en strateeg James Carville maandenlang op de voet. Van de primaries tot de beroemde ‘Read My Lips’ uitspraak en van het Gennifer Flowers schandaal tot de eigenlijk hilarische ruzie met een tegenstander over het verwijderen van campagneposters.
Natuurlijk geeft zo’n documentaire ook maar een beperkt beeld van een campagne, net zoals bijvoorbeeld ‘De Wouter Tapes’ in Nederland maar een deel van de werking van de PvdA-campagne in 2005/2006 liet zien. Maar toch… het is – zeker voor buitenstaanders – meer dan niets en geeft vaak een fantastisch tijdbeeld (wat dat betreft raad ik ‘De Erfenis van Pim’ die vorige week werd uitgezonden ook ten zeerste aan).
Maar heel eerlijk gezegd: niets is mooier dan zélf een campagne te doen. Ik heb er nu een stuk of zeven gedaan en ook al ben je er 24 uur per dag mee bezig: het voelt nooit als werk en het verveelt al helemaal niet. Maar dat zul je ook wel zien als je naar documentaires als The War Room kijkt!
Zondag 21 oktober wordt The War Room door het IDFA in Kriterion te Amsterdam vertoond. Na de film zal er een debat plaatsvinden met Kirsten Verdel (oud-campagnemedewerker Obama 2008) en Erik van Bruggen (Campagnebureau BKB).
Meer informatie vind je hier.