Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zijn slagerijen wel essentieel?

  •  
16-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
145 keer bekeken
  •  
varkens

© Cc-foto: Michael Strobel

Zullen we op Eerste Kerstdag een avondje ‘varkens kijken’ in plaats van 'varkens eten'?
De nieuwe coronamaatregelen zijn bekend. Essentiële winkels blijven open. Dat zijn naast de supermarkten, onder andere dierenwinkels, slagers en slijterijen. Die laatste begrijp ik. Die eerste overigens ook. Er zijn ontzettend veel coronapuppy’s geboren afgelopen maanden. Al die leuke beestjes moeten eten, speelgoed krijgen en een tuigje met kerstlampjes dragen zodat ze ook tijdens de avondwandeling goed zichtbaar zijn. Puppy’s zullen ondertussen de grappige kattenfilmpjes op YouTube van de eerste plek hebben verdreven. Want wat is er nu leuker dan tussen hele saaie zoom calls naar donzige, schattige puppy’s te kijken? Nou, dat kan ik je vertellen. Filmpjes van hele aandoenlijke biggetjes bekijken.
Winston Churchill schijnt het volgende gezegd te hebben: ‘Ik houd van varkens. Honden kijken naar ons op. Katten kijken op ons neer. Varkens beschouwen ons als hun gelijke.’ En als je een varken echt recht in de ogen kijkt, zie je wat Churchil bedoelde.
Dat varkens intelligent zijn, is wel bekend. Ze zijn slimmer dan honden en op sommige testen scoren ze vergelijkbaar met een chimpansee. In veel gevallen zijn ze slimmer dan een jong kind. De BBC  laat in een filmpje zien dat een zes weken oud biggetje binnen een paar uur het concept van een spiegel begrijpt. Daar doen kinderen bijna twee jaar over. In dezelfde video wordt kinderen gevraagd eenzelfde opdracht uit te voeren als de big. Het schoppen van een bal in een klein doel. Een golfbal in een holletje duwen. Voor al deze opdrachten geldt dat kinderen tot 18 maanden veel slechter scoren dan de biggen.
Varkens zijn niet vies. Ze zijn zes dagen na hun geboorte al zindelijk. Vertel dat maar aan de trotse nieuwe puppy-eigenaar. Biggen verlaten het nest om te plassen en te poepen. Hun slaapplek houden ze graag schoon. Alleen als ze niet uit hun omgeving weg kunnen, zoals in de veehouderij moeten ze van ellende hun eigen nest vervuilen. Dat is niet fijn. Ze kennen en herkennen hun broertjes en zusjes vanaf hele jonge leeftijd. Als je ze met elkaar in een sociale groep laat opgroeien dan zul je zien dat de band met familieleden ook na jaren beter is dan met andere varkens. Het zijn echte familiedieren.
Varkens communiceren, net als honden, met hun oren en hun staart. Ze kunnen meer dan 20 verschillende geluiden laten horen, die allemaal iets anders betekenen. Van ‘ik heb honger’, tot ‘ik heb hier geen zin in’. Zijn moeder herkent die geluiden feilloos, zoals ook een mensenmoeder de verschillende huiltjes van haar baby moeiteloos onderscheidt. Een biggetje dat knorrend met een kwispelend staartje achter een balletje aanrent, is dus een blij varken. En als hij zich daarna moe maar voldaan laat kroelen op z’n roze buikje zie je een intens tevreden varken. Kijk maar eens op ‘ Most adorable mini pig video’s ’ en probeer niet te glimlachen.
Varkens kunnen ook uitstekend zwemmen. In de vrije natuur nemen ze natuurlijk graag een modderbad, maar ook als de modder dieper water wordt, kunnen ze hier prima mee uit de voeten. Dat is voor de Nederlandse varkens niet weggelegd maar op de Bahama’s worden toeristen verleid om te gaan  zwemmen met varkens. In een azuurblauwe zee vanaf een stralend wit strand. Ook terug te vinden op YouTube. En in deze donkere dagen een absolute aanrader.
De vrolijkheid, nieuwsgierigheid en aandoenlijkheid van biggen op YouTube staat in schril contrast met hoe we varkens in de essentiële slagerij terugvinden. Deze 6 maanden oude biggen hebben tot aan hun dood een rotleven gehad. Altijd in hun eigen poep gelegen, nooit hun familieleden gekend, niemand die luisterde naar hun 20 verschillende vormen van communicatie. Laat staan dat ze ooit een modderbad hebben gehad. Zwemmen in de tropische oceaan laat ik maar helemaal buiten beschouwing.
Dus mijn voorstel is: zullen we de ‘essentiële’ slagerij komende weken gewoon voorbij lopen? Omdat het niet essentieel is. Echt niet. Daarbij gaat Kerst over familie, vrienden, liefde, geven en barmhartigheid. Zullen we op Eerste Kerstdag een avondje ‘varkens kijken’ in plaats van ‘varkens eten’?
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (65)

Kuifje3
Kuifje322 dec. 2020 - 9:05

In vlees zitten voedingsstoffen die we nodig hebben. Ook is het gewoon erg lekker. Ik zou niet kunnen zonder af en toe een balletje gehakt. Wel eten we inmiddels veel te veel vlees. Nergens voor nodig om iedere dag je bord vol te gooien met een karbo of halve kip. Daarnaast behandelen we dieren vreselijk slecht. Het hoeft niet volledig te stoppen, maar een onsje minder zou al een grote stap voorwaarts zijn.

ilmondo
ilmondo21 dec. 2020 - 9:10

Ik wens iedere reaguurder hieronder die na alle wetenschap nog steeds denkt dat vlees essentieel is, een vleesallergie toe. Vegan is het beste voor jouw lichaam, voor de aarde en voor de dieren. Zie gamechangers..

2 Reacties
elmolientje
elmolientje21 dec. 2020 - 17:37

Dus tientallen miljoenen jaren aan evolutie zitten helemaal verkeerd. En om een gezond dieet als vegan binnen te krijgen hoef je geen producten bij te slikken omdat je die anders te kort komt. Al die duizenden artsen en onderzoeken zijn allemaal verkeerd en fout omdat iemand op facebook/internet zegt dat het niet waar is. En er zijn enkele/paar onderzoeken geweest waaruit blijkt dat misschien vegan geen kwaad kan.... Oké nou duidelijk toch

voorburg2
voorburg222 dec. 2020 - 7:46

Ik wens alle zeurende vegans een fijne kerst toe. Ik hoop wel voor jullie dat die Peruaanse vliegtuigen met quinoa blijven vliegen.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard20 dec. 2020 - 12:48

Met kerst is juist een slagerij essentieel. Ik begrijp niet dat daar een heel artikel aan gewijd moet worden.

Folkert2
Folkert218 dec. 2020 - 22:00

Is een bibliotheek essentieel? Is een slijterij essentieel? Is een coffeeshop essentieel? Is kunst essentieel? Leuk al die ideologische proefballonnen. Maar als ik mensen wil horen preken ga ik wel naar de kerk.

2 Reacties
Visionair NL
Visionair NL19 dec. 2020 - 16:59

Op zich heeft de schrijfster valide argumenten, moet ik toegeven. Alleen... Voedingswaarde.

herman46
herman4620 dec. 2020 - 13:07

Wordt het een beetje ongemakkelijk?

Aart van de aap
Aart van de aap17 dec. 2020 - 22:53

De vraag is natuurlijk ook. Wie is de regering, om te bepalen wat essentieel is en wat niet ? Wie is Rutte, om dat te bepalen ? Er zijn vele grijsgebieden, tussen essentieel en niet essentieel. Waarom laten we Rutte dat dan bepalen ? Alsof zij de waarheid in pacht hebben. Rutte is nog wel de laatste naar wie ik zou luisteren

9 Reacties
adriek
adriek18 dec. 2020 - 11:25

ls we burgers zelf laten kiezen krijgen we situaties als rond black friday en nog dagelijks op schiphol. Zolang het onze eigen opa's en oma's niet zijn vinden we tienduizend extra doden minder belangrijk dan een leuk jurkje voor kerstmis. Ik ben blij dat Rutte (eindelijk) een beslissing genomen heeft, al betreur ik dat hij het niet vier tot zes weken eerder heeft gedaan: dan hadden we fijn kerst kunnen vieren met de familie.

Aart van de aap
Aart van de aap18 dec. 2020 - 13:30

Zijn beslissing is niet mijn beslissing. Ik erken zijn gezag niet en ik maak geen grap. Dit is bloedserieus

Haz
Haz18 dec. 2020 - 14:34

Aart van de aap 18 december 2020 at 14:30 Oh jeetje, jij erkent zijn gezag niet. Gelukkig hoeft dat ook niet in een democratie, he? Maar wat stel je voor? Anarchie? Want democratie zie je dus blijkbaar niet zitten. Verder -> vertel je nu dat je niet weet wat essentieel is om te kunnen overleven (i.e. eten, drinken en medische hulp)?

Aart van de aap
Aart van de aap18 dec. 2020 - 17:26

Ok, de Jamin winkels, de snoep winkels. Essentieel of niet ? De kleermaker, essentieel of niet ? En wat als ik nou een gat in mijn trui heb en moet werken en geen geld heb voor een nieuwe trui ? De coffeeshop, essentieel of niet ? En wat als je nou min of min verslaafd bent aan wiet ? En nog niet bent afgekickt ? zelfde geld voor drank schiphol is wel essentieel ? Op vakantie gaan naar het buitenland ? Essentieel ? Naar Brazilie gaan ? Essentieel ? Daarnaast, hij is mij niet. Hij weet niet wat voor mij essentieel is en wat niet.

Aart van de aap
Aart van de aap18 dec. 2020 - 17:28

Ik stel niet echt iets voor Zo'n soort anarchist ben ik niet. Dan moet je bij de vrije bond zijn. Dat zijn de soort van anarchisten die een model voorstellen, voor sociale ordening. Of je moet bij de libertarische partij zijn. Daar zitten ook anarchisten tussen, die iets voorstellen. Ik ben zo niet. Ik heb mijn zaak op niets gezet. Ik kan je alleen zeggen, vanuit mijn hart. Vanuit de kern van mijn hart. Dat ik Rutte niet erken.... En dit is bloedserieus.

Aart van de aap
Aart van de aap18 dec. 2020 - 17:39

Daar komt ook bij, kameraad Kijk. ALs het nou een minister president was, die WEL iets voor mij en mijn klasse/beroepsgroep deed. Dan erkende ik hem wel. Nu kan ik hem gewoon niet serieus nemen. Want hij is er niet voor mij. Dan ben ik er niet voor hem Basaal beredeneerd

Eric Minnens
Eric Minnens19 dec. 2020 - 13:11

@Aart "Ik erken zijn gezag niet" Hoe doe je dat, zijn gezag niet erkennen? Politie en boa's niet gehoorzamen? Boetes niet betalen? Blauwe enveloppen in de prullenbak? Kerst met de gehele familie vieren? Wildplassen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 dec. 2020 - 17:53

[schiphol is wel essentieel ? ] voor mij wel. Voor familiebezoek is er eigenlijk geen andere optie. De slagerij en de coffeeshop daarentegen kunnen wat mij betreft dicht.

Aart van de aap
Aart van de aap19 dec. 2020 - 20:01

Hoe doe je dat, zijn gezag niet erkennen? Politie en boa’s niet gehoorzamen? Boetes niet betalen? Blauwe enveloppen in de prullenbak? Kerst met de gehele familie vieren? Wildplassen? Politie en Boa's niet gehoorzamen ? Als ik ermee weg kom ja....Een Boa zegt iets, commandeert je en dan fiets je gewoon weg, als je eergevoel hebt en/of trots.... Boetes niet betalen ? Als ik ermee weg kom, betaal ik ze niet. Als ik ze ontrecht vind en ik ermee weg kom, betaal ik ze niet...val dood, denk ik dan. Ik kom er niet mee weg, dus ik betaal ze...Gaat ook om het bedrag hé. Of ik het bedrag redelijk vind, of het in proportie is. Ik speel inderdaad eigen rechter.... Blauwe enveloppen in de prullenbak ? Zou dat wel graag doen, maar het kan niet. Ik betaal ze, maar niet van harte. Als de maffia je afperst, zal je meestal ook betalen. Het komt op hetzelfde neer. Je moet wel. Je kan niet anders. Het is geen keuze. Wildplassen ? Nee, dat doe ik niet, want dan zitten mensen in die stank....Die urine lucht... Met de hele familie kerst ? Nee, want ik beweer niet dat corona niet bestaat....Ik hou ook 1,5 afstand, maar niet omdat 'dat moet' De anarchie is nog moeilijk voor je. Al doende leert men. We komen er wel, mijn zoon.

JasDon
JasDon17 dec. 2020 - 22:16

Bah, verachtelijk stukje. Tegen vlees zijn is wat mij betreft ok. Het langzaam verminderen van vleesconsumptie of uitbannen ervan is ook goed, als de maatschappij dat wil. Maar dit opportune duwtje tegen mensen die al aan de afgrond staan qua inkomen, werkzekerheid en toekomst vind ik vooral zielig. Mensen die werken en ondernemen moeten een bepaalde rechten en zekerheden kennen en als je de vleesindustrie wilt uitbannen doe je dat stapsgewijs met eerbied voor de rechten en het toekomstperspectief van de mensen die in deze industrie werkzaam zijn.

1 Reactie
herman46
herman4620 dec. 2020 - 13:14

De vee-industrie is intrinsiek immoreel. Iedereen die werkzaam is in die sector dan wel producten afneemt werkt mee aan een schaamteloos en morbide systeem. Stapsgewijs uitbannen is oké, maar laten we de stappen dan zo groot mogelijk maken en er nú mee beginnen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen17 dec. 2020 - 15:29

Gooi die slagers maar dicht, haal ik wel een Guinees biggetje of wat bij de dierenwinkel.

Greendutch
Greendutch17 dec. 2020 - 14:35

Als christenen de herinnering aan de geboorte van christus willen herdenken en de verhalen uit de bijbel eer aan willen doen zou men eerder varkens iets te eten brengen en een bad voor ze klaar maken om te laten zien dat ze de strekking van het verhaal van Jezus begrijpen, hij gaf ook altijd , volgens de bijbel. niet christenen vieren sowieso geen kerst omdat zij geen christen zijn! dus i.p.v. varkens eten of kijken kan iedereen in de winderdagen eind december een goede daad uitvoeren door de varkens en alle andere dieren te gaan verzorgen.

adriek
adriek17 dec. 2020 - 12:28

Alleen als u zich beperkt tot lokaal - in Nederland - geproduceerd voedsel. Al dat internationale transport is slecht voor het milieu en werkt bovendien mee aan de verspreiding van virussen (waaronder corona), plantenziekten en schadelijke insecten (of onverantwoord gebruik van zeer giftige bestrijdingsmiddelen) en er worden allerlei invasieve exoten geimporteerd. Niet meer doen dus. Omdat al dat buitenlandse spul niet essentieel is. Echt niet.

Jerry3
Jerry317 dec. 2020 - 11:30

Lang verhaal kort, vlees is voedsel, de handel in voedsel is essentieel.

1 Reactie
herman46
herman4620 dec. 2020 - 13:16

Vlees is lekker, maar geen essentieel voedsel. We kunnen namelijk makkelijk zonder.

elmolientje
elmolientje17 dec. 2020 - 11:14

Wat een goed plan. eerste kerstdag geen vlees... helemaal op de vegetarische tour, top idee. Zullen we dan tweede kerstdag alleen vlees dag doen? Kan je ook eens een lekker stukkie vlees eten. Of ben je zo een hypocriet die denkt het alleen recht te hebben op de waarheid? Ik weet het nog beter... Zullen we afspreken dat jij je het aankomende jaar niet bemoeid met wat ik eet, dan bemoei ik me niet met jij eet.

hermanvanderhelm
hermanvanderhelm17 dec. 2020 - 11:03

Als boerenzoon vanaf mijn zestiende vegetariër geworden omdat het zien doodgaan van dieren mij pijn deed. Toen ik me realiseerde dat er moedwillig dieren gedood werden om mijn lekkere stukje vlees te maken ben ik acuut gestopt met vlees eten. Nu vijftig jaar later nog steeds geen spijt van. De laatste jaren zie ik veel lekkere vleesvervangers op de markt komen en denk dan: Waarom zou iemand nu nog wel vlees willen eten?

1 Reactie
Winterdepressie
Winterdepressie17 dec. 2020 - 15:32

Vleesvervangers zijn inderdaad de laatste jaren veel beter geworden. Wij gebruiken ze ook vaak in plaats van vlees, maar het niveau van een goeie biefstuk of varkensschnitzel halen ze nog niet. De 1 of 2 keer per week dat we een vlees of vis dag hebben, dan kan dit ook geen megastal plof vlees zijn. Dat is vergeleken met moderne vleesvervangers rotzooi.

Jan Man
Jan Man17 dec. 2020 - 10:30

Mooie dieren, ik vind het altijd leuk om de geluidjes van varkens die tevreden rondscharrelen te horen. Helaas niet de manier waarop het varkensvlees in de slagerij heeft geleefd, dus vind het een goed voorstel in dit artikel.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 dec. 2020 - 5:54

Behalve de varkens man, die wordt me toch een partij agressief als hij eten ziet, jaagt moeder de vrouw en hun nakomelingen met hard gegrom weg en kiest zonodig de aanval. Vervolgens vreet hij alles alleen op! Ik vind dat maar a-sociaal gedrag.

Bouwman2
Bouwman217 dec. 2020 - 9:10

Joop gaat zich dus met filosofie bezig houden. Hij rioept indringend op tot introspectie en stelt de vraag waarom zijt gij hic et nunc op aarde. Het antwoord: om Gode te dienen is al tijden geleden verworpen. en aanhangers zijn er niet zo veel meer en degenen die er nog zijn worden bespot. Het is derhalve een open vraag, die een mens voor zichzelf moet invullen. Net als bij de NS ontbreekt een spoorboekje, hoewel de Bijbel als handleiding voor de ethiek dinstig zou kunnen zijn ware het niet dat het lezen ervan wordt gekwalificeerd als zinloos. De vraag zou kunnen luiden: is het zinvol om een kind te krijgen dat zelf moet beslissen hoe het kind zijn leven invult tot het het leven laat? Want op de keper beschouwd krijgt elke nakomeling bij de geboorte de zekerheid mee dat het lven eindig is. De vraag is dus: moet mensen (en aan mensen gelijken) onraden worden zich te vermenigvuldigen? Die vraag is genoeg voor een leven lang peinzen, die vraag zou je essentieel kunnen noemen. Maar het is the unanswered question, waar Charles Ives (1874-1954) een muziekstuk aan wijdde. Het wordt zelden geprogrammeerd. Het is puur toeval als je het ergens hoort. .

1 Reactie
The Apple
The Apple17 dec. 2020 - 10:39

Bouwman: "De vraag zou kunnen luiden: is het zinvol om een kind te krijgen dat zelf moet beslissen hoe het kind zijn leven invult tot het het leven laat? (...) De vraag is dus: moet mensen (en aan mensen gelijken) onraden worden zich te vermenigvuldigen?" Omdat de kinderen zelf moeten beslissen hoe ze hun leven invullen? Zouden ze daar niet blij mee zijn? Hopelijk wordt dan ook voldaan aan de financiële voorwaarden die daarvoor nodig zijn.

The Apple
The Apple17 dec. 2020 - 9:06

In ieder geval nemen velen de disclaimer op in hun teksten dat de bio-industrie wel beëindigd moet worden. Dat is al een hele vooruitgang

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 dec. 2020 - 5:49

Niet iedereen heeft behoefte veel in herhaling te vallen!

Hakkepuf
Hakkepuf17 dec. 2020 - 7:56

Weer een prototype van 'Never waiste a good crisis'. Zoals de refo's van de situatie gebruik maken om de café's de nek om te draaien, 'Brussel' van de situatie gebruik probeert te maken om nog meer macht naar zich toe te trekken gebruikt te schrijver van het artikel de ellende om iedereen te dwingen om vegetarier te worden. Misselijkmakend en achterbaks. Je zou bijna denken dat de machthebbers in China het virus expres verspreid hebben.

1 Reactie
The Apple
The Apple17 dec. 2020 - 9:09

Dat zit er wel in, want China heeft in het geniep een verbond gesloten met de Partij voor de Dieren om de Nederlandse samenleving te ontwrichten.

Berend5
Berend517 dec. 2020 - 6:52

Wel vraagtekens zetten bij de essentie van slagerijen maar niet bij slijterijen vind ik wel heel erg vreemd.

2 Reacties
marcelhermus
marcelhermus17 dec. 2020 - 13:04

waarschijnlijk vegetariër en alcoholist

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 dec. 2020 - 13:29

Ik denk dat het verstandig is de alcoholisten niet droog te laten staan tijdens een crisis . En voor de gedwongen eenzamen dat ze troost kunnen halen. Ik vind het geen raar idee dat de slijters open mogen blijven. Maar ook weet ik dat tegenwoordig iedereen van de fatsoenspartij is en dat niemand nog mag roken, drinken, sm-seks hebben, lekker mag eten enzovoorts .

Eric Minnens
Eric Minnens17 dec. 2020 - 6:45

Tja, je kunt beter een baby-mensje opeten dan een baby-varkentje. Goed voor het algemene intelligentiepeil. Wel goed vetmesten eerst. En dan verdoven met CO2, i.p.v elektrisch. Dat is goedkoper. En het gillen duurt maar een halve minuut. Toch leeft het vaak nog, als je zijn slachtadertje doorsnijdt. Dus doe vooral oorkleppen op. Ook als je het baby'tje in die hetewaterbak dompelt om het te ontharen. Want zelfs dan istie vaak nog niet helemaal dood. Denk maar zo, krijsen hoort nu eenmaal bij zo'n klein etterbakje. En als je het maar vaak genoeg doet, ben je er zo aan gewend.

5 Reacties
poeslief
poeslief17 dec. 2020 - 9:11

U weet een goed stuk babyvlees al vooraf te verpesten door voor stress te zorgen wat de malsheid geen goed doet. Tegen het halsslagadertje aan slaan en u kunt dan zonder dat de baby zich er van bewust is het nekje omdraaien (linksom!!, rechtsom draaien zorgt voor fout vlees). Wel eerst laten versterven.

Bouwman2
Bouwman217 dec. 2020 - 9:17

Ik vind "slachtadertje"een mooit woord, dat verdient tot "woord van het jaar "opgenomen yte worden in het WNT.

Eric Minnens
Eric Minnens17 dec. 2020 - 11:41

@poeslief "rechtsom draaien zorgt voor fout vlees" Nou ja, fout babyvlees kun je nog altijd als lamsboutje proberen te verkopen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen17 dec. 2020 - 12:14

Onzin, vanaf een jaar of 12 zijn ze het lekkerst. Die baby's en nageboortes zijn alleen geschikt voor frikandellen en andere snacks.

Eric Minnens
Eric Minnens17 dec. 2020 - 12:52

@bouwman "in het WNT" Een hele eer. Het Middelnederlands Handwoordenboek zou ik ook al mooi vinden hoor... ????

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 dec. 2020 - 3:23

Ja!

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman217 dec. 2020 - 9:20

Wat nou "ja"" ? Kunt ue niet met twee woorden spreken , Minoes & Tuin.?

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 dec. 2020 - 5:45

Ja Bouwman!

Pater
Pater17 dec. 2020 - 3:15

Dat Marjolein geen vlees eet moet zij weten, als ze het maar niet aan anderen oplegt. Overigens moet de bio-industrie wel beëindigd worden.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman217 dec. 2020 - 9:23

Pater, u hinkt op twee benen. Voor de bio-industrie geldt immers het zelfde als voor de schrifster.

Pater
Pater18 dec. 2020 - 0:36

Moet Marjolein beëindigd worden? nee toch?

Fredje3
Fredje317 dec. 2020 - 3:13

Een blij varken is ook een lekker varken. Wij hebben een lokaal slagertje die ook zijn eigen dieren heeft en laat slachten in de buurt. Elke eerste zaterdag kan je kijken op de boerderij (nu even niet dan ivm Corona) hoe goed de dieren verzorgt worden voordat ze op je bord liggen. Ik ben het er dan ook mee eens dat we over het algemeen gezien de dieren beter moeten verzorgen voordat ze geslacht worden. Beter voor het dier en ook beter voor de smaak.

Henri Zwols
Henri Zwols16 dec. 2020 - 23:23

Veel Europese diersoorten zijn (bijna) uitgestorven, of komen enkel nog in dierentuinen voor. Dit omdat wij mensen geen ruimte voor ze maken; ze hebben voor ons geen nut en in de ogen van de meeste mense geen intrinsieke waarde. Varkens daarentegen, daar zijn er 12 miljoen van in Nederland. Kippen zelfs 105 miljoen. Lekker zijn is blijkbaar een heel sterke evolutionaire strategie.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman217 dec. 2020 - 9:37

Lekker in je vel zitten kan iinderdaad net zo sterk motiverend zijn. als demoraliserend. uitwerken. Ik beb eens een medewerster gehad die de hele dag zong: o wat is het me toch fijn om lekker in jm'n velletje te zijn en dat afwisselend zong .met o wat ben ik toch blij dat me neus van voren zit..." Ik heb haar in een vlaag van radelooshied voorgedragen voor ontslag. Het is nog voor de kantonrechter geweest.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 dec. 2020 - 21:30

Nee sorry, ik loop al de niet essentiële groenteboer voorbij . De kat, de hond, de fret, de piranha's, de ruwegeschubde ringstraartboa, en de tarantula moeten namelijk gevoed worden.

DenFlexwerker
DenFlexwerker16 dec. 2020 - 21:19

Ik heb een beter idee: laten we één dier eens met rust laten deze lockdown: het stokpaardje.

Martin Wester
Martin Wester16 dec. 2020 - 21:06

Mijn vrouw en ik eten drie keer per week vlees. Omdat we van mening zijn dat het bij ons dieet hoort. En omdat we het lekker vinden. We eten altijd vlees van de biologische slager hier in Alkmaar, weten op welke boerderij (meestal in de Schermer) het betreffende varken, rund of schaap is opgegroeid. Ik houd van dieren (vooral van honden), maar ben hier niet sentimenteel over. Zal dan wel slecht zijn volgens u. Even voor de record: biologische slagerijen moeten dus ook gewoon kapot?

MaxMax2
MaxMax216 dec. 2020 - 20:19

Geen vlees eten hoeft van mij niet, dat moet iedereen zelf weten. Wel ben ik van mening dat er minder varkens gehouden moeten worden in Nederland en al helemaal minder vlees moeten exporteren naar bijvoorbeeld China. Ik heb een paar keer een kijkje kunnen nemen in een varkenshouderij in Nederland, en daar ben ik een beetje verdrietig van geworden... En dat is de reden dat ik nu alleen nog biologisch vlees eet. Oh, en we maar stoppen met het organiseren van vervuilende vliegreizen naar Afrika? Want die vervuilende vakanties om naar olifantjes en leeuwtjes te kijken kun je ook in Artis doen.

1 Reactie
MaxMax2
MaxMax216 dec. 2020 - 20:43

@mezelf 'Oh, en zullen we maar stoppen' ????

Winterdepressie
Winterdepressie16 dec. 2020 - 20:11

Mijn voorstel zou zijn om nu gewoon even niet willekeurig crisismaatregelen aan te grijpen in een poging nog een onderdeel van de middenstand de nek om te draaien omdat deze branche toevallig niet compatibel is met een totaal niet corona gerelateerd probleem en/of ideologie. What's next? Massale "corona proof" protesten bij slagers zoals bij dat plan om Schiphol te lockdown'en? Gewoon even pas op de plaats en inzien dat voor veel mensen een stukje slagersvlees een van de weinige laatste aangrijpingspunten is dat nog lijkt op een vorm van normaliteit. "Nee, sorry Omatje. Naast dat u maanden geen kleinkinderen mag zien en er amper uit mag kan u het varkenslapje ook wel op uw buik schrijven.. Tofu proberen?".

3 Reacties
The Apple
The Apple17 dec. 2020 - 0:54

Gewoon even pas op de plaats, want wij zijn zo geconditioneerd en dat gaat diep, heel diep, want we worden in een wereld geboren die zo functioneert; we weten niet beter. Dat drukt een stempel op de manier waarop wij ons gedragen en met mensen, dieren en dingen omgaan. Dat stempel is onze tweede natuur geworden. Voor veel mensen is dat stukje slagersvlees een van de weinige laatste aangrijpingspunten dat nog lijkt op een vorm van normaliteit, in een wereld waarin dieren zijn gereduceerd tot handelswaar.

MaxMax2
MaxMax217 dec. 2020 - 12:18

@Apple Ik zou zeggen: ga maar eens flink protesteren bij de Braziliaanse boertjes.

Winterdepressie
Winterdepressie17 dec. 2020 - 14:07

Dieren als handelswaar is een concept dat veel ouder is dan het boeren bestaan. Ik zeg verder niet dat we het momenteel goed doen of dat er niet iets moet veranderen, maar nu is niet het juiste moment.

Haz
Haz16 dec. 2020 - 20:10

De auteur vindt het blijkbaar een fijne kerstgedachte dat we nog meer winkeliers een nare kerst bezorgen.

Thuru
Thuru16 dec. 2020 - 19:59

anywoord is ja omdat slager ook kant en klaar maaltijden heeft, dus meer dan alleen dan vlees verkoopt.