Joop

Zijn dierenmoordenaars ook mensenmoordenaars?

  •  
15-01-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
461 keer bekeken
  •  
kat
Wetenschappers vonden een verband tussen het slachten van dieren en het aangehouden worden voor geweld, verkrachting en andere seksuele misdaden.
Zijn personen die wreed zijn tegen dieren ook wreder tegen mensen? Deze filosofische vraag roept de nieuwe trending Netflix-documentaire Don’t F**k with Cats op. De documentaire toont ons de klopjacht van een groep dierenactivisten op Luka Magnotta. Deze ontstond nadat hij een schokkende video op het internet plaatste waarin hij twee katten vermoordt.
De gruwelijke beelden tonen dat hij ze in een vacuümzak stopt en de zak vervolgens vacuüm zuigt. Het is de opmaat naar erger. Nog tweemaal plaatst hij een video online waarin katten op gruwelijke wijze worden gedood. Daarna volgt nog een schokkende onlinevideo waarin hij zelfs een mens doodt. De dierenactivisten zijn terecht woest. Ze vonden dat de autoriteiten hadden moeten ingrijpen nadat ze na de eerste kattenvideo hadden gewaarschuwd: wie met dierenmishandeling begint, eindigt daar niet.
Het gelijk van Thomas Dit is geen nieuw idee. Filosoof en kerkgeleerde Thomas van Aquino heeft het gepopulariseerd. Als middeleeuwer geloofde hij dat de mens de kroon op de schepping was en dieren dus de mens moesten dienen. Wat dat betreft lijkt het dat de middeleeuwers weinig reden hadden om dieren een waardig bestaan te gunnen. Maar Thomas dacht ook dat de deugd geoefend moest worden om een goed persoon te worden.
Zoals een voetballer kan oefenen op het maken van een mooi doelpunt, zo kan een ieder ook zijn karakter trainen om het goede te doen. Wie niet goed oefent, zal ook niet goed kunnen leven. Het slecht behandelen van dieren zou er volgens Thomas dan ook voor zorgen dat we een wreder karakter krijgen en daardoor mensen op een slechtere manier behandelen. Wil iemand voldoen aan de morele deugd van naastenliefde, dan is een goede behandeling van dieren dus onontbeerlijk.
De opvatting van Thomas heeft veel wet- en regelgeving rondom dierenwelzijn geïnspireerd. Maar hebben we ook wetenschappelijk bewijs voor zijn gelijk?
Hoewel het onmogelijk is om een direct causaal verband aan te tonen, raken steeds meer wetenschappers overtuigd van Thomas’ gelijk. De statistische verbanden zijn te groot om te negeren. Reden genoeg voor onder andere de Volkskrant en de Britse Independent om er onlangs artikelen aan te wijden. De koppen spreken boekdelen: ‘ Waar dieren worden mishandeld, kunnen ook mensen gevaar lopen, en dus nemen we dierenmishandeling steeds serieuzer ‘ en ‘ The link is established between serial killers and animal cruelty.’
Niet alleen is er bewijs dat wie dieren mishandeld sneller misdaden begaat zoals huiselijk geweld, kindermishandeling, seksuele misdaden en moord. Maar ook dat kinderen emotioneel afgestompt raken en daardoor sneller crimineel gedrag vertonen wanneer ze dierenmishandeling waarnemen. Wie net als Thomas weinig geeft om dierenwelzijn vanwege een gebrek aan empathie voor dieren, heeft dus alsnog reden om voor dierenwelzijn te zijn vanwege het effect op mensen.
Inzicht omzetten naar de praktijk Dit inzicht dienen we om te zetten naar onze praktijk. Dierenartsen kunnen misdaden voorkomen als ze dierenmisbruik tijdig vaststellen en daarop inspelen. Dit betekent dat de opleiding dierenartsen hierop moet voorbereiden. Daarnaast kunnen we natuurlijk verdere wettelijke maatregelen nemen tegen dierenmishandelaars. Helaas: Zembla maakte deze week bekend dat Carola Schouten, de huidige minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een wetsvoorstel vertraagt dat er voor moet zorgen dat dierenmishandelaars niet langer dieren mogen houden.
Dat is niet zo gek, als we bedenken hoe druk zij het momenteel heeft met de boze boeren. U weet wel, die groep in Nederland, die de wet overtreedt bij protesten wanneer er eindelijk eens maatregelen tegen hun dieronvriendelijke en milieuvervuilende praktijken worden genomen.
Dat brengt mij op een nog belangrijkere stap die we kunnen zetten. We dienen te stoppen met het steunen van de de bio-industrie. Ieder jaar worden er alleen al in dit land meer dan 400 miljoen dieren gedood. Iedereen begrijpt direct dat zo’n gigantisch aantal dieren op zo’n klein stukje land geen waardig leven kunnen leiden. Afgelopen jaar confronteerde Zondag met Lubach ons met deze harde realiteit. Hij toonde onder andere dat varkens, net als de katten in de video van Luka Magnotta, vergast worden terwijl ze kermen om hun leven. En dat is zelfs een legale methode om dieren te doden! Hij liet zien dat levend stikken in kokend water ook voorkomt. Zulke beelden gaan net als de video’s van Luka Magnotta door merg en been. Kunt u zich voorstellen wat dat doet met iemand die er voor zorgt dat dit wordt uitgevoerd?
Met het wetenschappelijke bewijs voor de connectie tussen dierenmishandeling en ander criminaliteit, zal het u niet verbazen dat een recente studie van wetenschappers van de Universiteit van Windsor en Michigan aantoont dat er een verband is tussen het verschrikkelijke werk in slachthuizen en ander crimineel gedrag. Ze vonden een verband tussen het slachten van dieren en aangehouden worden voor geweld, verkrachting en andere seksuele misdaden. Het gelijk van Thomas van Aquino en de activisten uit Don’t F**k with Cats zien we dus ook hier terug. Dierenmishandeling moet dan ook stoppen, als het niet voor dier of milieu is, dan toch om de Luka Magnotta’s van deze wereld tegen te gaan.
Een ingekorte versie van bovenstaande tekst was woensdagnacht te horen in het radioprogramma Focus.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

dickser
dickser17 jan. 2020 - 8:52

Ook dit is om te keren, Folkert v.d. G. was een dierenactivisten,

Andy JPL
Andy JPL17 jan. 2020 - 8:48

Briljante framing weer. Ik ken er nog eentje. Mensen die onderscheid maken tussen dierlijk voedsel en plantaardig voedsel zijn eerder geneigd racisten te zijn. Zij maken onderscheid in rassen namelijk. Het gaat hier om een enorm gevaarlijke conclusie die getrokken wordt. Het blijkt namelijk zo te zijn dat mensen die geestelijk in de war zijn op agressieve wijze vaak beginnen met het mishandelen van dieren en daar plezier in hebben. Dit heeft niets met slachten of vlees eten te maken. Dit is erg laag, zelfs voor een veganist.

1 Reactie
tinus1969
tinus196917 jan. 2020 - 14:27

Eens. Mensen die jagen of slachten, zorgen er vaak voor dat het dier niet meer lijdt dan nodig is - voor zowel de eigen gemoedsrust, maar ook praktisch (je wil geen dolle stier in je abattoir...).

Pater
Pater17 jan. 2020 - 4:06

Het idee dat medewerkers in een slachthuis plezier hebben in dierenmishandeling vind ik kwalijk. Er is één reden voor de veelvuldige dierenmishandeling in de slachthuizen: winst, winst, winst.

Gandalf2
Gandalf216 jan. 2020 - 19:19

ik vind dat er een enorm verschil is tussen een dier doden voor eten of een dier doden/mishandelen als tijdverdrijf.

Jan Man
Jan Man16 jan. 2020 - 19:03

Dat mensen die slecht zijn voor dieren vaak een gebrekkig functionerend geweten en soms sadistische trekken hebben is zeker waar. Daar kan Karen Soeters die op een volstrekt legale manier probeert op te komen voor lijdende dieren over meepraten: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/bedreigde-dierenbeschermer-karen-soeters-reacties-die-ik-krijg-zijn-niet-normaal/

Leontrotsky
Leontrotsky16 jan. 2020 - 14:05

De meeste psychopaten in de VS die mensen hebben vermoord zijn begonnen als dierenmishandelaars.

2 Reacties
Henk Tuinman
Henk Tuinman16 jan. 2020 - 15:50

Leon Dat is niet bewezen. Wel bewezen is dat ze halverwege naar de moord op mensen dieren zijn gaan mishandelen. Ze beginnen juist kleine schaal met andere dingen

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jan. 2020 - 13:26

Kinderen die op jonge leeftijd worden geconfronteerd met geweld ook tegen dieren lopen een grotere kans zelf ook geweldplegers te worden. "Sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw het bewustzijn toegenomen dat geweld tegen dieren en geweld tegen mensen hand in hand kunnen gaan. Vooral in Angelsaksische landen." Dat besef wordt ondersteund door empirisch onderzoek. Plegers van huiselijk geweld beperken zich niet tot partners en kinderen maar mishandelen ook de huisdieren. zie bv https://edepot.wur.nl/162811

Marin Cielo
Marin Cielo16 jan. 2020 - 13:41

Een kern van waarheid zal er wel in zitten. De nazi-kampbeulen zagen de Joden als niet menselijk en dreven de kampen als slachterijen.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194716 jan. 2020 - 12:46

"Wetenschappers vonden een verband tussen het slachten van dieren en het aangehouden worden voor geweld, verkrachting en andere seksuele misdaden." Door het zo te brengen criminaliseer je een hele beroepsgroep, het personeel van slachterijen.

adriek
adriek16 jan. 2020 - 9:33

De lijn doortrekkend zijn mensen die vlees eten dus waarschijnlijk latente kannibalen. Het lijkt me verstandig om iedereen die bij een slager vlees koopt preventief op te pakken en op te sluiten in TBS instellingen. Levensgevaarlijke lieden zijn het (!) (Met die levensgevaarlijke lieden doel ik natuurlijk op degenen die zulke krankzinnige verbanden tussen verschillende - op zichzelf al twijfelachtige - onderzoeken leggen.)

1 Reactie
Joost Spits
Joost Spits16 jan. 2020 - 12:56

Thuis maak ik wel eens rundvleessoep of kippensoep...buitengemeen linke soep is dat...

tempest
tempest16 jan. 2020 - 8:16

De kop is belachelijk. Antwoord is: Nee Dat gezegd hebbende: Zijn sommige mensen gewelddadig? Ja Kan dit zich uiten in zowel geweld tegen mens als dier? Ja Kan je dus iets voorspellen over het gedrag van een individuele dierenmishandelaar tegen mensen? Nee Mensen als individu beoordelen en niet groepen wegzetten voor politieke spelletjes graag. Dit soort bewust provocative generalisaties zijn gewoon dom, oliedom. Uiteraard is dit type redenering helemaal niet uniek, maar op een linkse opinie site verwacht ik beter.

2 Reacties
Jacob2
Jacob216 jan. 2020 - 10:42

Hmmm. hoezo zou je dat verwachten? Iedereen heeft een onderbuik en iedereen praat graag in het eigen straatje.

Joost Spits
Joost Spits16 jan. 2020 - 13:00

Het antwoord kan ook "ja" zijn op de vraag: Zijn dierenmoordenaars ook mensenmoordenaars? Als je er vanuit gaat dat mensen eigenlijk ook dieren zijn...

Joost Spits
Joost Spits16 jan. 2020 - 1:23

SECURITATE Ben er van overtuigd dat Thomas van Aquino gelijk had. Een zijsprongetje naar Sint Franciscus als dierenvriend is dan ook snel gemaakt. Thomas van Aquino was immers niet alleen filosoof, maar ook theoloog. Toch wil ik een bizarre anekdote, - welke naar waarheid is gebeurd - voorleggen... Ik was in die tijd in Roemenië. Jaren geleden leerde ik daar Roemeense mensen kennen en besprak veel met hun. Roemenen houden van discussiëren en filosoferen over het leven, over hun leven over hun Roemenië. Ook de communistische tijd van dictator Nicolae Ceaușescu werd vaker besproken en vooral de gehate geheime Roemeense politie: de Securitate! De Securitate werd vervolgt en vele leden werden door het Roemeense leger gedood, want tijdens de revolutie van 1989, stond het leger achter de bevolking. De Securitate werd onder meer opgeleid door de Russische KGB. Om goede leden te ronselen voor deze enge club, werden methodes toegepast. De Securitate agenten waren koud, meedogenloos en hardvochtig; konden probleemloos zonder een spier te vertrekken, mensen martelen en doden. Welke lieden waren hiervoor geknipt? Om die vraag te beantwoorden, ging men als volgt te werk... Kinderen op de kleuter - en begin basisschool werden "gesorteerd" door de Securitate op een gruwelijke wijze. Kinderen van 5, 6 of 7 jaar kregen ieder een eigen gratis, leuk, lief konijntje. Dat konijntje mochten ze op school een paar jaar zelf vertroetelen, spelen en goed verzorgen... Echter, op het moment dat men inschatte dat de band tussen kind en dier sterk en emotioneel was, moest het kind zijn eigen konijn onder narcose brengen. Vervolgens moest het kindje zijn konijn opensnijden en de ingewanden en organen eruit snijden. Dit, terwijl het dier nog leefde!! Alleen kinderen die dat emotioneel voor elkaar kregen, niet getraumatiseerd werden of in huilen uitbarste, werden gezien als potentiële Securitate leden. Deze kinderen kwamen in aanmerking voor toekomstig geheim agent. Vaak in tegen de wil van de ouders dat ze geronseld, gerekruteerd en opgeleid werden. Het verband dat hier gelegd wordt tussen dierenmishandeling en geweldsdelicten jegens mensen, of althans het opperen van een vermoeden, was voor de Securitate en KGB geen vermoeden maar een praktische invulling, een feit! Wreed voor dieren, wreed voor mensen...

2 Reacties
Libertain
Libertain16 jan. 2020 - 15:18

Deze methoden worden steeds nader uitgewerkt, in The Born Identity worden echte elementen van deze training voorgesteld. Nog sterker, is het tegenwoordig mogelijk om virtueel mensen te gaan vermoorden bij vele computer-spelletjes waarop de psychologen ook interessante analisen hebben losgelaten.

doron
doron17 jan. 2020 - 20:59

Libertain, Wat weten deze psychologen eigenlijk over gamen/computer-spelletjes. Ik ken ze, al wetende ''experts'', zonder enige ervaring. Die term computer-spelletjes is iets van de vorige eeuw.

Willem D2
Willem D215 jan. 2020 - 22:41

Van 1933 tot 1945 was er een fanatieke vegetariër aan de macht in Duitsland. Hij liet mensen industrieel vernietigen. Ik laat het hier maar bij.

7 Reacties
Katootje2
Katootje216 jan. 2020 - 8:07

Zo is het: suggesties zeggen meer dan argumenten.

Libertain
Libertain16 jan. 2020 - 9:06

Het opmerking is incompleet - hij liet die anderen die deze genegenheid voor geweld hebben, het voor hem laten uitvoeren.

Zeurmachine
Zeurmachine16 jan. 2020 - 9:17

En hij stuurde zijn hondjes daarom ook naar het asiel voor hij er een eind aan maakte. Hij liet de dieren van de Berlijnse Zoo ergens veilig onderbrengen nog voor de bombardementen, waar overigens door zijn oneindige goedheid geen dier slachtoffer van werd. Alleen de mensen en huizen vergingen. Oftewel: wat heeft het voor zin A. H. er bij te halen bij dit artikel.

Marinus C.
Marinus C.16 jan. 2020 - 9:23

Natuurlijk laat je het daarbij, want een genuanceerde analyse van Hitlers vegetarisme is echt niet het doel hier. Dom-rechts gebruikt alleen de "feiten" die passen bij het achterlijke en over-simplistische wereldbeeld van het dom-rechtse geteisem. Verder is het iedereen die de wereld wel begrijpt duidelijk uit welke politiek hoek de (potentiële) fascistenlaarzenlikkers wel komen. Overigens is Hitlers vegetarisme inderdaad een interessant onderwerp. Er zijn trouwens ook aanwijzingen dat Hitler (ook) een afkeer had van zijn eigen wreedheid tegen mensen. Zo bezocht hij bijvoorbeeld nooit concentratiekampen. Het is alleen niet zo interessant om dit te bediscussiëren met mensen die nog niet in staat zijn een objectief idee te formuleren, al kregen ze er 75 Gulden voor.

Willem D2
Willem D216 jan. 2020 - 17:02

@Marinus Natuurlijk, eigenlijk was het een hele lieve man die heel erg van kinderen hield. Zullen we in 2020 stoppen met van daders slachtoffers te maken ?

Ivan61
Ivan6116 jan. 2020 - 19:52

Marinus, Dat is makkelijk scoren zeg.

Joost Spits
Joost Spits17 jan. 2020 - 19:18

Als u met de vegetariër Hitler bedoeld maakt u een kleine vergissing.. van tijd tot tijd at de machtswellusteling bradwurst en forel in botersaus scheen zelfs een van zijn favoriete te zijn. Aangezien de man steeds dacht vergiftigd te worden, had hij een aantal jonge vrouwen in dienst, die moesten voorproeven. Lugubere job...

Henk Tuinman
Henk Tuinman15 jan. 2020 - 22:02

Uit het onderzoek dat de schrijver aanhaalt: The influx of immigrants into slaughterhouse communities has also been blamed for the increase in crime. The transition to the use of immigrant labor has been a profound and highly contested development in the meatpacking industry (grey, 1998a). Immigrants who relocate to communities to work in slaughterhouses are often scapegoated by the general public, the media, government officials, and the meatpacking industry itself, in an attempt to explain away the resultant social disruption in communities where slaughterhouses have been sited. After a recent influx of slaughterhouses in Nebraska, a group of police officers and govern- ment officials contacted the Immigration and Naturalization Service (INS) Commissioner in Washington with concerns over the increased crime rates, which they attributed to the increase in immigrants in their communities (Bacon, 1999). Ik denk zeker dat iemand zonder geweten crimineel gedrag kan vertonen naar dieren en mensen etc. Maar het bewijs dat het werken in een slachthuis eerder tot crimineel gedrag leidt zie ik niet direct en wordt in de onderzoeken ook niet bewezen.

4 Reacties
Henk Tuinman
Henk Tuinman15 jan. 2020 - 22:24

Uit de sub titel: Wetenschappers vonden een verband tussen het slachten van dieren en het aangehouden worden voor geweld, verkrachting en andere seksuele misdaden. Het verband dat ze vonden is dezelfde dat er meer mensen verdrinken in de nabijheid van water. De schrijver had iets verder het onderzoek moeten uitwerken met het benoemen van de sociaal, demografisch en economische situatie van het gebied waar het slachthuis staat.

Katootje2
Katootje216 jan. 2020 - 8:10

"Het verband dat ze vonden is dezelfde dat er meer mensen verdrinken in de nabijheid van water." O, dus toch?

Henk Tuinman
Henk Tuinman16 jan. 2020 - 10:48

Katootje, In die zin, is het verband met verdrinken niet juist. Maar ik schrijf nog iets meer en dat had een filosoof toch moeten doen.

tinus1969
tinus196916 jan. 2020 - 12:06

@Henk Tuinman, spijker op zn kop. Mensen met een 'lage Sociaal Economische Status' (of botter gezegd; mensen die arm, miskend en uitgebuit zijn) zijn sneller crimineel. Het onderbetalen en vooral onderwaarderen van dit soort werk draagt juist bij aan de criminalisering. De oplossing is dus juist om slachthuis medewerkers beter te betalen en te waarderen voor het werk dat ze doen - iets waar dit artikel niet erg aan bijdraagt.

marcelhermus
marcelhermus15 jan. 2020 - 21:28

vind dit stuk eigenlijk een filosoof onwaardig. Dat dierenmishandeling een voorspellende factor is wat betreft misdaden tegen de mens is al heel lang bekend. Dit heeft echter niet zozeer met de dieren op zich te maken, maar meer met de normen en waarden die wij hanteren. En het feit dat dierenmishandelaars vaak psychopaten zijn die deze normen en waarden overduidelijk niet belangrijk vinden.

Freek3
Freek315 jan. 2020 - 20:41

Kortom onze samenleving is de laatste eeuwen steeds veiliger geworden omdat we het slachten van dieren steeds meer machinaal doen. Logisch.

1 Reactie
ton14024
ton1402415 jan. 2020 - 21:30

Kortom onze samenleving is de laatste eeuwen steeds onveiliger geworden omdat de verantwoordelijkheid voor het slachten van dieren steeds meer bij één persoon ligt. Logisch.

Bert de Vries
Bert de Vries15 jan. 2020 - 20:38

Het kan niet anders dan dat dierenmishandelaars meestal genieten van angst en pijn van het dier dat ze onder handen nemen. Dat genieten is vaak de dominante drijfveer voor het handelen. Er pleit weinig tegen de veronderstelling dat degene die geniet van angst en pijn bij dieren, óók geniet van angst en pijn bij mensen. Wetenschappelijk bewijs is in deze gewoon een statistische onderbouwing van een stelling.

5 Reacties
Henk Tuinman
Henk Tuinman15 jan. 2020 - 22:05

Denk ik ook. Er zit een draadje los bij dit soort mensen en ongeacht of het een mens of dier is acteert de persoon makkelijker sadistisch naar beide.

Libertain
Libertain16 jan. 2020 - 9:11

@Henk, het logische gevolg in dezen zou dan zijn om het plezierjacht (levende wezens voor het plezier eigenhandig doen vermoorden) te gaan verbieden. Mogelijk zou de staat dan een of twee noodzakelijke jagersvernigingen gaan ondersteunen omwille van de landelijke belangen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 jan. 2020 - 10:16

Bert de Vries Klopt helemaal, goede nuancering.

tinus1969
tinus196917 jan. 2020 - 14:15

bert de Vries [Het kan niet anders dan dat dierenmishandelaars meestal genieten van angst en pijn van het dier dat ze onder handen nemen.] Genieten mensen die in een slachthuis werken van angst en pijn? Onder bepaalde groepen jagers geldt het bijvoorbeeld als slecht "vakmanschap" wanneer een dier niet in één schot neergelegd wordt en nog angst en pijn heeft.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2020 - 10:41

Iemand die geniet van zijn "scherpschutterskunst" ? Ik heb ook mijn twijfels bij dat soort hobbies als er echte doden vallen.