Joop

Ziekenhuis moet patiënten overplaatsen vanwege toestroom uit Biblebelt

  •  
17-10-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
241 keer bekeken
  •  
isala

© 18 april 2021, ZWOLLE - Het Isala Ziekenhuis in Zwolle. ANP / Hollandse Hoogte / Tobias Kleuver

Het regioziekenhuis Isala in Zwolle moet alweer patiënten overplaatsen vanwege de toestroom van mensen met covid-19. Sinds begin deze maand is het aantal opgenomen coronapatiënten vervijfvoudigd.
De Stentor meldt dat het ziekenhuis het zwaar heeft door de besmettingen in Staphorst en Zwartewaterland. In die plaatsen wonen veel christenen die zich niet laten inenten tegen corona. Vrijwel alle patiënten die nu nog in het ziekenhuis worden opgenomen, zijn niet gevaccineerd. Er zijn daarom al langer grote zorgen over een nieuwe besmettingsgolf op de Biblebelt.
Isala heeft twintig patiënten moeten afbellen die al lange tijd op een operatie wachten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (63)

Piet Helmons
Piet Helmons18 okt. 2021 - 17:28

Het wordt hoog tijd om maatregelen te nemen. Ik stel voor: - Zij die gevaccineerd zijn gaan een boycott uitvoeren van alle horeca, die geen coronacheck uitvoeren. - Een coronatest voor toegang wordt niet gratis meer tenzij men kan aantonen dat door medische redenen men niet gevaccineerd kan/mag worden. Ik vindt niet dat ik moet betalen voor mensen die vaccinatie bewust weigeren. Niemand zal begrijpen dat we weer terug gaan naar lockdowns, avondklokken, sluiting van horeca en sportverenigingen terwijl de oplossing er is.

PVDB2
PVDB218 okt. 2021 - 16:59

Volgens minimaal een tweetal dominees in de gereformeerde kerk (waaronder een in Almaar) is corona een plan van de duivel. Het is het beest. Via het vaccineren wil Lucifer macht en controle krijgen over de mens. Het is de opmaat naar de Apocalyps, het einde der tijden. Waarna Jezus weer op aarde verschijnt. Wie weet, misschien had een Britse metal band toch een vooruitziende blik in de jaren 80. Maar dan in plaats van hel en vuur corona. Op dit moment is het het Isala ziekenhuis in Zwolle, dicht tegen de Biblebelt, dat al patiënten verplaats, operaties afzegt omdat er een te grote toestroom is van corona patiënten. Waarvan de helft uit de Biblebelt blijkt te komen. Het gaat dan ook om de verhoudingen. Het wil niet zeggen dat er geen ziekenhuizen bij zullen komen die patiënten zullen moeten verplaatsen. Maar we mogen blij zijn dat een grote vaccinatiegraad al bereikt is, maar nog vergroot moeten worden door de Delta variant. Het is gelukkig nog geen Rusland. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5260773/christenen-predikers-polarisatie-coronamaatregelen-vaccinatie

Sonic2
Sonic218 okt. 2021 - 12:06

Het punt is dat de vaccinaties( en natuurlijk immuniteit) gigantisch de boel vertekenen. Ik durf hem wel aan. Het virus gaat op dit moment nog veel harder rond als in Maart 2020. Ik denk dat je op dit moment echt moet denken aan in realiteit 15.000 tot 20.000 besmettingen per dag. Die worden opgevangen door het vaccin of door natuurlijk immuniteit. De kans dat je het als ongevaccineerde gaat krijgen in de winter is gigantisch hoog. We zien het niet terug in de cijfers. Hooguit in het al erg hoge positiviteit ratio. In de zomer moet het nog veel extremer zijn geweest. Het kan bijna niet anders dat heleboel thuiswonende jongeren na hun dansfeestjes hun gevaccineerde ouders besmet hebben of dat het vaccin daar al aan het werk moet. Ik durf hem aan. Het virus gaat nu extreem rond, maar wordt geremd door vaccinatie, natuurlijke afweer. Het reproductie getal van de Delta variant is zo hoog dat zonder vaccin we een totale lockdown hadden gehad. Ik denk zelfs dat je niet meer de deur had uit gemogen en we hadden avondklok gehad. De daadwerkelijke virus rondgang is een stuk erger als toen hij werd ingesteld. We mogen het vaccin echt op onze blote knietjes danken. En die QR code eigenlijk. En ook met testen voor toegang. Normaal gesproken was het met de huidige omstandigheden( en als je naar het positiviteit ratio kijkt) namelijk gewoon voor iedereen dicht geweest. We hebben nu Corona in het kwadraat, maar het wordt gesmoord door vaccinatie en natuurlijke immuniteit.

3 Reacties
pastafari
pastafari18 okt. 2021 - 12:36

Hear hear!

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen18 okt. 2021 - 13:54

Inderdaad, Sonic, als testen voor toegang gehandhaafd was inplaats van het virus vrij spel te geven door gevaccineerden overal ongecontroleerd toegang te geven was het aantal besmettingen nog beheersbaar gebleven.

Ik weet het wel
Ik weet het wel18 okt. 2021 - 17:49

M’n gevoel zegt me dat je gelijk hebt en dat lijkt ook te blijken uit de virusdeeltjesmetingen in het riool. Die waren van de zomer bijna even hoog als aan het eind van vorig jaar en gaan nu ook heel sterk omhoog ondanks dat 87%van de volwassenen beschermd is. Als je niet gevaccineerd bent loop je een grote kans om besmet te raken omdat mensen zich niet realiseren dat er zoveel besmette mensen rondlopen.

KnorretjeBig
KnorretjeBig18 okt. 2021 - 10:45

@DaanOuwens " zij vallen GGC locaties aan of beschadigen die" Daan Ouwens mag met betrekking tot de problemen met bepaalde andere groepen graag dingen ontkennen dan wel bagatelliseren, in dit geval, onder het motto: "En Staphorst dan?" "De mobiele vaccinatie-unit van de GGD aan de Willem Roelofsstraat in Nieuw-West is sinds dinsdagavond gesloten. Dat gebeurde in overleg met de politie nadat er rond de unit ongeregeldheden waren ontstaan met een groep jongeren." https://www.parool.nl/amsterdam/vaccinatie-unit-ggd-in-nieuw-west-verwijderd-na-dreigende-situatie-met-groep-jongeren~bc7032d8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F Hoeveel Staphorsters zouden er deel uitmaken van deze groep?

7 Reacties
Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 12:05

Waar Daan steeds niet op ingaat is dat niemand hier er bezwaar maakt dat de lagere vaccinatiegraad op de bible belt als problematisch besproken wordt, maar de opvallende eenzijdigheid waarmee dit onderwerp besproken wordt. Is er oprecht zorg over lage vaccinatiegraad of komt het voort uit een behoefte een bevolkingsgroep te bashen? Urk, Staphorst etc. zijn hele kleine plaatsjes, bovendien qua vaccinatiegraad zelfs in de bible belt een uitzondering. Het gaat qua aantallen in het landelijke beeld helemaal nergens over. Een zeer grote meerderheid van de niet-gevaccineerden wonen in en rond de grote steden. Ik heb daar nog geen enkel bericht over gezien. Daan maakt zich schuldig aan “racisme van lage verwachtingen”, de niet-gevaccineerde moslims zijn “zielig”, hun niet-vaccineren wordt enkel veroorzaakt door die lelijke overheid die te weinig doet om deze groep te bereiken. Daan, dat je zelf de kronkel in deze redenering niet aanvoelt, je weet ons elke weer te verbazen. Jij denkt dat de mogelijkheid om je te laten vaccineren aan dd gemiddelde moslim in Nederland voorbij is gegaan? Urkers / Staphorsters daarentegen zijn in het wereldbeeld van Daan allemaal hoog opgeleide mensen die hoewel ze de risico’s kennen zich willens en wetens zich niet laten vaccineren.

DaanOuwens
DaanOuwens18 okt. 2021 - 14:30

@ KnorretjeBig Jij schrijft: Daan Ouwens mag met betrekking tot de problemen met bepaalde andere groepen graag dingen ontkennen dan wel bagatelliseren, In het artikel in Parool: Volgens de woordvoerder is dergelijke onrust rond een vaccinatie- of testlocatie ‘uitzonderlijk’. “Daar hebben we niks over gehoord de afgelopen tijd. Ook niet over deze locatie.” Dus ik bagatelliseer niets. De GGD noemt het ook uitzonderlijk. Kortom je leest je eigen link niet en je probeert exact te doen wat je mij verwijt: Zij doen het ook en naar allochtonen te wijzen. De problemen met fundi christenen zijn structureel en doen zich frequent voor. Met allochtonen dus niet. @ Jaco38 Jij schrijft: Waar Daan steeds niet op ingaat is dat niemand hier er bezwaar maakt dat de lagere vaccinatiegraad op de bible belt als problematisch besproken wordt, maar de opvallende eenzijdigheid waarmee dit onderwerp besproken wordt. Er is helemaal geen opvallende eenzijdigheid. Waarom zou ik moeten ingaan op iets wat jij verzint? Ik beweer helemaal niet dat er geen lage vaccinatiegraad rond de grote steden is. Ik beweer ook niet dat de vaccinatie onder allochtonen niet te laag is. Ik beweer slechts dat het probleem met het vaccineren van allochtonen niet hetzelfde probleem is als dat met fundi christenen. En je schrijft: Daan maakt zich schuldig aan “racisme van lage verwachtingen”, de niet-gevaccineerde moslims zijn “zielig”, hun niet-vaccineren wordt enkel veroorzaakt door die lelijke overheid die te weinig doet om deze groep te bereiken. Ik heb geen lage verwachtingen, ik heb realistische verwachtingen. Het wantrouwen in delen van de allochtone gemeenschap ten aanzien van andere delen van de samenleving en de overheid is groot en daardoor neemt een deel van die groep ook nauwelijks deel aan de rest van de samenleving en wilde men zich ook niet vaccineren. Er zijn daar inmiddels talloze publicaties aan gewijd die dat verklaren. En je schrijft: Urkers / Staphorsters daarentegen zijn in het wereldbeeld van Daan allemaal hoog opgeleide mensen die hoewel ze de risico’s kennen zich willens en wetens zich niet laten vaccineren. Die urkers zijn helemaal niet hoog opgeleid maar wel prima geïnformeerd. Dat kan je zelf ook vaststellen als je deze mensen aan het woord hoort als zij zich uitspreken over de noodzaak tot vaccineren. Dus waarom jij geheel onterecht racisme van de lage verwachtingen betoont ten aanzien van deze christenen is mij een raadsel. Je maakt mij eerst onterecht dat verwijt en vervolgens maak jij jezelf er aan schuldig. Gekker moet het niet worden. Wat een onbenullige tekst.

Molly Veenstra
Molly Veenstra18 okt. 2021 - 15:56

@Jaco - 'Urkers / Staphorsters daarentegen zijn in het wereldbeeld van Daan allemaal hoog opgeleide mensen die hoewel ze de risico’s kennen zich willens en wetens zich niet laten vaccineren.' Dat er binnen streng christelijke gemeenschappen een weerzin tegen vaccineren bestaat heeft religieuze redenen. Fundamentalistische christenen menen op grond van bepaalde Bijbelteksten dat vaccineren tegen de wil van God zou ingaan. Omdat de God van de Christenen dezelfde God is als de God van de islamieten, zou het voor de hand liggen als ook islamieten om religieuze redenen vaccineren van de hand zouden wijzen. Dat is echter niet het geval voor zover ik weet. Verder is het zo dat arbeidsmigranten, waarvan er veel uit islamitische landen komen, speciaal hier naartoe zijn gehaald om laag betaald werk te verrichten. De veronderstelling van Daan dat het opleidingsniveau ook laag is, is dus helemaal niet vreemd. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat strenge christenen ook een laag opleidingsniveau hebben. In de Volkskrant heeft een artikel gestaan waarin de beweegredenen uiteen worden gezet van mensen met een (islamitische) migratieachtergrond. Hieruit komt naar voren dat het niet zozeer religieuze redenen zijn om vaccinatie te weigeren, maar bevattelijkheid voor complottheorieën. En dat is iets dat je in verband kunt brengen met opleidingsniveau, niet met religie. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-nederland-gaapt-een-grote-vaccinatiekloof-migranten-blijven-achter~b0515b77/

Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 17:57

Molly, religieuze bezwaren zijn - zeker voor iemand die niet deskundig is - lastig te scheiden van culturele bezwaren. De verschillen in vaccinatiegraad in de bible belt lopen nogal uiteen zonder dat dit te verklaren is uit de religieuze gezindte die men aanhangt. Het lijkt niet onlogisch dat in bijzondere plaatsen als Urk / Staphorst een deel niet-gevaccineerd is om dezelfde redenen als elders namelijk een combinatie van laag opgeleid en weinig vertrouwen in de overheid. Dat er binnen de Islam geen religieuze bezwaren zijn tegen vaccineren is niet juist. In de christelijke orthodoxie is het bezwaar o.a dat je jezelf ziek met vaccin ziek maakt en dat wordt gezien als het verzoeken van God. Binnen de Islam zijn er conservatieve krachten die vinden dat vaccin niet Halal is en / of onvoldoende getoetst zijn door Islamitische wetenschappers. Zeker dit laatste bezwaar wordt minder snel al religieus herkend, het lijkt erg op het wantrouwen in de overheid dat ook bij niet religieuzen een reden is om zich niet te laten vaccineren. Wereldwijd is in Islamitische landen hier aandacht voor gevraagd met overheidscampagnes. Dat zou niet gebeuren als vaccineren binnen de Islam geen enkel issue is. https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2244378-miljoenen-kinderen-indonesie-mogen-niet-worden-gevaccineerd.html https://www.google.com/amp/s/dekanttekening.nl/nieuws/twijfel-in-islamitische-wereld-is-het-coronavaccin-wel-halal/%3Famp https://deoemma.nl/vaccinaties-in-perspectief-de-kunstmatige-kloof-tussen-islam-en-wetenschap/

Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 18:27

“DaanOuwens: Ik beweer slechts dat het probleem met het vaccineren van allochtonen niet hetzelfde probleem is als dat met fundi christenen” Dat ben ik niet met u eens. Slecht geïnformeerd zijn en/of taalproblemen zal zeker een rol spelen, maar dit staat los van moslim zijn, niet alle migranten zijn moslim. Maar zodra het niet-vaccineren voortkomt uit een wantrouwen jegens de overheid (lees westerse samenleving) heeft dit degelijk (ook) een religieuze voedingsbodem. Zie verder ook mijn reactie op Molly. Kennelijk is het voor u erg belangrijk om de bezwaren uit Islamitische hoek te bagatelliseren als enkel veroorzaakt door informatieachterstand. Waarom eigenlijk? Het is maar net wat je problematischer vindt. Daar waar christelijke orthodoxen

DaanOuwens
DaanOuwens19 okt. 2021 - 11:31

@ Jaco38 Jij schrijft: Maar zodra het niet-vaccineren voortkomt uit een wantrouwen jegens de overheid (lees westerse samenleving) heeft dit degelijk (ook) een religieuze voedingsbodem. Allereerst is de westerse samenleving en de overheid niet hetzelfde. En het is ook nogal voorbarig om de afkeer voor de overheid of de rest van de samenleving slechts te wijten aan de geloofsovertuiging. Je mikt allerlei zaken op 1 hoop om gemakzuchtig toe te redeneren naar de opvatting die je al hebt. Het ligt aan het geloof. Het is echter zo dat een deel van de moslims gewoon wordt gevaccineerd zelfs in een moskee. En er zijn in de grote steden andere kwetsbare groepen die geen moslim zijn en toch onvoldoende gevaccineerd zijn zoals de Surinamers in Amsterdam. Of de Antilianen in Rotterdam Hoogvliet. Kortom het gaat om groepen die met de rug naar de rest van de samenleving staan en nauwelijks bereikt worden door de reguliere media. De Nederlandse samenleving bestaat uit een lappendeken van dergelijke groepen. Als ik er zo maar naar zou raden gok ik dat de vaccinatiegraad in de typisch Molukse wijken ook een stuk lager is als gemiddeld. Jij schrijft: Kennelijk is het voor u erg belangrijk om de bezwaren uit Islamitische hoek te bagatelliseren als enkel veroorzaakt door informatieachterstand. Waarom eigenlijk? Ik bagatelliseer niets maar ik vind het wel belangrijk mensen zoals jij te corrigeren. Ik heb niets met moslims maar wel met integriteit en ik denk dat de samenleving er niet mee gediend is als groepen op jouw manier weggezet worden. Neemt niet weg dat moslims, zeker in de oude wijken in de grote steden, gemeenschappelijke kenmerken hebben maar die zijn niet het gevolg van hun geloof maar van een combinatie van veel oorzaken. Dat ligt bij de christenen in Staphorst fundamenteel anders. Dat betreft een zelf gekozen isolement en identiteit waarbij het weigeren van het vaccin en het afwijzen van de corona maatregelen voortvloeit uit die identiteit.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 okt. 2021 - 21:15

Nergens in Gelderland ligt het percentage gevaccineerden per gemeente lager dan 61 procent. Neder-Betuwe, vooral bekend wegens Dodewaard, sluit de rij met dat percentage. Dit hangt hoogst waarschijnlijk samen met het grote aantal bevindelijk gereformeerden en niet zozeer met de 10% ongeveer migranten. Ze houden ook het record voor ongevaccineerde peuters. Laagopgeleid, wantrouwig, slecht geïnformeerd? Mwa, zou kunnen.

CUTTHECRAP
CUTTHECRAP18 okt. 2021 - 10:30

Tegen de wil van deze ×kuch× christenen is men de laatste decennia (gelukkig) ver gevorderd als het gaat om het toepassen van palliatieve sedatie. Dit zou men versterkt moeten toepassrn bij dit soort. Darbij geven de patient en de arts gehoor aan de wil van ×kuch× god en er komt weet een plaats vrij op de ic voor een patient die daar meer recht op heeft.

3 Reacties
Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 13:09

“Dit zou men versterkt moeten toepassrn bij dit soort” Op dit “soort”. Stelt u hier nu voor om niet gevaccineerde Staphorsters op de IC maar in te laten slapen? Onder het heilige motto VvMU moet alles kunnen toch……

Le Chat Botté
Le Chat Botté18 okt. 2021 - 15:50

@cutyourowncrap Palliatieve sedatie is - in tegenstelling tot wat jij beweert - juist een door christenen breed gesteund middel als alternatief voor actieve levensbeëindiging. Palliatieve sedatie wordt door medici toegepast in situaties waarin er geen levensreddende interventies meer mogelijk zijn. Suggereer jij hier nou dat artsen christenen met ernstige covid19 symptomen moeten laten sterven in plaats van levensreddende hulp te bieden?

Ik weet het wel
Ik weet het wel18 okt. 2021 - 17:53

Klinkt hard en lijkt me niet de richting om op te gaan, maar door je (bewust) niet te vaccineren zorg je ervoor dat je een bed bezet houdt en indirect mogelijk verantwoordelijk bent voor het overlijden van een ander, mag dat gezegd worden?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 okt. 2021 - 7:15

Waarom elke keer die fascinatie met de christelijken? Mijn (gevaccineerde) dochter zit op een MBO school waar meer dan de helft van de klas niet gevaccineerd is. De grens gevaccineerd / niet-gevaccineerd kun je gewoon grofweg over de culturele achtergrond leggen. Ik vind het prima om elke keer over de biblebelt te lezen, maar ben dan eerlijk, en dan ook graag artikelen over de grootste groep ongevaccineerden.

17 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 okt. 2021 - 7:37

@beetje, ik woon gewoon in Brabant, maar ik gok dat dit in alle steden speelt. Waarschijnlijk ook in Zwolle, waar dit artikel over gaat. Dus ik ben wel benieuwd wie daar naast die mensen uit Staphorst in het ziekenhuis liggen.

DaanOuwens
DaanOuwens18 okt. 2021 - 8:09

@ A little bit of sunshine/beetlejuice150 Volgens jullie zijn moslims een groter probleem dat de fundamentele christenen. Dat is niet waar. Er zit nogal wat verschil in beide groepen. De christenen in de bible beltt beschikken over alle informatie maar wijzen op geloofsgronden de maatregelen inclusief vaccinatie af, hun predikers dragen die boodschap ook uit, zij vallen GGC locaties aan of beschadigen die en leden van hun gemeenschap die zich laten vaccineren moeten dat in het geheim doen. In de islamitische gemeenschap nemen belangrijke imams het voortouw en roepen moslims op zich te laten vaccineren, sommige moskeeën stellen hun gebouw open voor vaccinatie teams, het betreft het een groep die slecht geïnformeerd is die nauwelijks wordt bereikt door main stream media, worden er nog steeds mensen uit die groep gevaccineerd en worden de GGD medewerkers die zich met vaccinatie bezig houden niet bedreigd. Ik het ene geval betreft het een doelbewuste keus in het andere geval is het gebrek aan kennis. De groep christenen houdt dus de circulatie van het virus bewust in stand de moslims weten niet wat doen. Kortom er zijn fundamentele verschillen. Alle redenen om hier dus frequent aandacht aan te besteden. Ik neem ook maar aan dat jullie gedeelde afkeer voor moslims het motief is achter jullie reacties.

vdbemt
vdbemt18 okt. 2021 - 8:43

Waarom die fascinatie met de christelijken? Op de eerste plaats gaat het in Staphorst en Zwartewaterland niet om de gemiddelde christelijke. Het gaat om de extreme christelijke en dat is dan de reden van het volgende: (De Stentor) "Uit de cijfers die het RIVM dagelijks bekend maakt, bleek zaterdag opnieuw dat Staphorst en buurgemeente Zwartewaterland momenteel dé coronahaard van Nederland vormen. "..... " Met name in Staphorst werden veel besmettingen geregistreerd; relatief gezien zelfs verreweg de meeste van heel Nederland. "......... "Van de 25 patiënten is vijftig procent afkomstig uit Staphorst.’’... " De vaccinatiegraad in de gemeente is fors lager dan in de rest van het land. 52 Procent van alle mensen boven de 12 jaar oud is er volledig gevaccineerd, terwijl het landelijk gaat om 81 procent." En juist omdat mensen als jij (en beetlejuice) maar wat graag Nederlanders van (ooit) niet-Nederlandse afkomst die hoek in willen drukken, is het niet meer dan terecht de waarheid over deze extreme christenen verspreid te zien.

pastafari
pastafari18 okt. 2021 - 8:44

@DaanOuwens Na anderhalf jaar pandemie en voorlichting in alle talen van vele instanties is een gebrek aan kennis minsten zo schandalig dan vaccinatie weigeren op grond van geloof.

Joop16
Joop1618 okt. 2021 - 9:46

@DaanOuwens "De groep christenen houdt dus de circulatie van het virus bewust in stand de moslims weten niet wat doen." Vergeef het hen heer, zij weten niet wat zij doen. Het is toch wel triest dat vele Nederlanders dus niets meekrijgen van belangrijk nieuws.

LHTJ
LHTJ18 okt. 2021 - 10:53

@Daan Je denkt het op te nemen voor moslims maar je zegt in feite dat ze onderontwikkeld zijn. De christenen doen het express en de moslims weten gewoon niet beter. Dit is een pure racistische redenering. Ja, op Urk en Staphorst en andere biblebelt gemeenten moet de vaccinatiegraad omhoog, dat geld net zo goed voor de Islamitische gemeenschap die in de meeste gevallen exact dezelfde motieven hebben. Anekdotisch bewijs over een imam die oproept tot vaccineren is leuk, echter er is net zoveel anekdotisch bewijs te vinden van predikanten of pastoors die oproepen tot vaccinatie. Op Joop worden de laatste tijd Christenen als ware paria's weggezet terwijl tegelijkertijd de rapporten over de oververtegenwoordiging van mensen met een Islamitische achtergrond op de IC's in de randstad onbesproken blijven. Dat komt echt niet enkel door wat overgewicht ivm te veel suiker in te muntthee en de wekelijkse inname baklava. Tegelijkertijd zie je in Israël dat de opleving vooral komt door inwoners van de wijk Mea Shearim in Jeruzalem, en ook daar zijn onder minder praktiserende synagogen rabbijnen te vinden die actief het vaccinatiebelang uitdragen.. Al met al is met zekerheid vast te stellen dat mensen die actief de strenge leer van een geloof belijden, ongeacht welke van de 3 monotheïstische godsdiensten er aangehangen wordt, minder gevaccineerd zijn en meer besmet zijn. Al die schuld op Christenen afschuiven is net zo fout en discriminatoire als alle schuld op moslims afschuiven.

DaanOuwens
DaanOuwens18 okt. 2021 - 11:26

@ pastafari Jij schrijft: Na anderhalf jaar pandemie en voorlichting in alle talen van vele instanties is een gebrek aan kennis minsten zo schandalig Hoezo? Die voorlichting heeft een groot deel van deze groep nooit bereikt. En pas recent wordt ook info verspreid in de talen van het land van herkomst. Dat valt deze groep niet te verwijten. Als je mensen niet informeert kan je ze ook niet verwijten dat ze niet geïnformeerd zijn. @ Joop Jij schrijft: Het is toch wel triest dat vele Nederlanders dus niets meekrijgen van belangrijk nieuws. De Nederlandse samenleving is dermate gefragmenteerd dat er niet 1 gedeeld informatie niveau is. Grote delen van de samenleving maken geen gebruik van de mainstream media en hebben hun eigen bronnen. Dat is van toepassing op vele groepen waaronder allochtonen. Tijdens het begin van de corona pandemie was een er dom moslim jongetje uit Den Haag dat op TV beweerde dat zijn geloof hem zou beschermen tegen corona. Je mag hopen dat het feit dat dit onzin is inmiddels is doorgedrongen tot alle haagse moslims. Bij de christenen in Staphorst mag je aannemen dat ze dat al wisten. Maar ook de wappies hebben hun eigen bronnen. Er is al geen overeenstemming over de feiten, dan kan je ook weten dat niet iedereen dezelfde problemen en oplossingen ziet. Wat corona laat ziet is de totale verdeeldheid van de Nederlandse samenleving. Er zijn mensen die het kabinetsbeleid te slap vinden en er zijn mensen die denken dat ze in een dictatuur leven. En alle varianten daarop. Dus is het heel logisch dat allerlei groepen nog niet bereikt worden met de noodzakelijk informatie en verschillende groepen willen helemaal niet bereikt worden.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!18 okt. 2021 - 11:42

Daan en vdBemt, Waar het om gaat moet toch zijn om zoveel mogelijk mensen te beschermen? Of te vaccineren? Uit de gemeente Staphorst zijn de afgelopen dagen in totaal 13 mensen opgenomen in het ziekenhuis. In heel Nederland ongeveer 350. De deltavariant zorgt voor een ernstiger ziekteverloop bij ongevaccineerde zwangere vrouwen en kraamvrouwen. Sinds de deltavariant dominant werd, in juli dit jaar, leidt een ziekenhuisopname bij hen bijna dubbel zo vaak tot opname op de intensive care, zo blijkt uit de cijfers. Het overgrote deel van hen heeft een niet-westerse migratieachtergrond, omdat de vaccinatiebereidheid onder die groep lager is. Zo raar is het dan toch niet als iemand daar een vraag over stelt?

pastafari
pastafari18 okt. 2021 - 12:34

@DaanOuwens Jij probeert je eigen onzin recht te praten. Deze mensen die jij bedoelt wonen in Nederland. De Nederlandse overheid geeft informatie in diverse talen, inclusief de talen die de meeste moslims hier spreken. Er was een totale lockdown en mensen lopen overal met mondkapjes. Als je je dan niet gaat informeren over wat er aan de hand, als je zo niet deelneemt aan de maatschappij, dan vind ik dat zeer schandaling. Persoonlijk denk ik dat de moslims waar jij het over hebt het wel zeker weten, maar net als de christenen gewoon niet willen, ook schandalig.

Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 13:15

“VdBemt: is het niet meer dan terecht de waarheid over deze extreme christenen verspreid te zien” Maar met wel motief vindt u dit zo belangrijk? Omdat u oprechte zorg heeft over het nog te grote aantal niet-gevaccineerden in Nederland? Omdat u het zo goed voor hebt met de Staphorsters, of omdat u gewoon elke gelegenheid te baat neemt om een inmiddels kleine minderheid in NL van conservatieve christenen te bashen? Het mag allemaal trouwens, maar kom niet aan met mooie vrome praatjes dat u zich werkelijk zorgen maakt over het de lage vaccinatiegraad op sommige plekken, want dan verwacht ik dat u met net zoveel passie de echte brandhaarden met hun oorzaken bespreekt.

DaanOuwens
DaanOuwens18 okt. 2021 - 14:14

@ LHTJ Jij schrijft: Je denkt het op te nemen voor moslims maar je zegt in feite dat ze onderontwikkeld zijn. Dat klopt een deel van de moslims in Nederland is onderontwikkeld. En je schrijft: Dit is een pure racistische redenering. Dat heeft met racisme weinig te maken. Maar wel met een gebrekkige ontwikkeling in het land van herkomst. Matige integratie, werkloosheid, uitsluiting en beperkte taalvaardigheid. Dat jij daar racisme in ziet laat zien dat je niet weet wat racisme is. Overigens wel een verklaring voor de frequente racistische tekstjes die je zelf aflevert. En je schrijft: Al die schuld op Christenen afschuiven is net zo fout en discriminatoire als alle schuld op moslims afschuiven. Ik schuif nergens de schuld af op alle christenen. Ik schreef namelijk in mijn eerste zin al: Volgens jullie zijn moslims een groter probleem dat de fundamentele christenen. Dat is niet waar. Er zit nogal wat verschil in beide groepen. De schuld is wel prima en terecht af te schuiven op de christenen in de biblebelt. @ Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft! Jij schrijft: Zo raar is het dan toch niet als iemand daar een vraag over stelt? A little bit of sunshine schreef: maar ben dan eerlijk, en dan ook graag artikelen over de grootste groep ongevaccineerden. Hij stelde dus geen vraag maar hij maakte een onterechte opmerking om zijn afkeer voor moslims kwijt te kunnen. Die reactie was dus raar net zoals jouw tekst hier. @ pastafari Jij schrijft: Jij probeert je eigen onzin recht te praten. Deze mensen die jij bedoelt wonen in Nederland. Dat mensen in Nederland wonen zegt niets. Dat heb ik hierboven uitgebreid beschreven. En je schrijft: Als je je dan niet gaat informeren over wat er aan de hand, als je zo niet deelneemt aan de maatschappij, dan vind ik dat zeer schandaling. Ik vind het vooral schandalig dat jij zo weinig kennis hebt van de samenleving waarin je leeft. Dat nog niet tot je doorgedrongen is dat grote groepen burgers zich terug getrokken hebben binnen de eigen gemeenschap is dom en inderdaad schandalig. Lees jezelf eens in:https://www.socialevraagstukken.nl/wp-content/uploads/In-dialoog-over-sociale-spanningen-in-Duindorp.pdf @ Jaco38 Jij schrijft: want dan verwacht ik dat u met net zoveel passie de echte brandhaarden met hun oorzaken bespreekt. Dat is nou net wat er in deze discussie gebeurd. Deze fundi christenen zijn met de wappies van Baudet en de allochtonen die geïsoleerd leven dan de rest van de samenleving de clusters waar het virus niet geremd door vaccinatie kan rondgaan. Alle reden om aandacht te geven aan deze christenen. Blijkbaar heb jij daar moeite mee. Over de wappies en de allochtonen wordt dezelfde discussie gevoerd maar niet iedere groep heeft dezelfde kenmerken.

Molly Veenstra
Molly Veenstra18 okt. 2021 - 15:30

@LHTH - 'Ja, op Urk en Staphorst en andere biblebelt gemeenten moet de vaccinatiegraad omhoog, dat geld net zo goed voor de Islamitische gemeenschap die in de meeste gevallen exact dezelfde motieven hebben.' Hoe weet je wat de motieven binnen de islamitische gemeenschap zijn om niet te vaccineren? Bron graag.

vdbemt
vdbemt18 okt. 2021 - 20:32

@2e kans. Wat is er raar aan dat ik daar antwoord op geef?

LHTJ
LHTJ18 okt. 2021 - 21:11

@Daan Ik schrijf hier geen enkel racistisch stukje maar ik begrijp dat je een jij-bak nodig hebt als bliksemafleider van je racistisch gedrag. Ben benieuwd met welke racistische stukjes van mijn hand je komt. Ik zeg ook niet dat je schuld op alle christenen afschuift maar op christenen en dat is zoals ik al zei een deel van het probleem maar niet louter en alleen. Een probleem geheel toeschuiven op een groep is fout. @Molly Veenstra: je schrijft: {Hoe weet je wat de motieven binnen de islamitische gemeenschap zijn om niet te vaccineren? Bron graag.} Ik schreef eerder; Al met al is met zekerheid vast te stellen dat mensen die actief de strenge leer van een geloof belijden, ongeacht welke van de 3 monotheïstische godsdiensten er aangehangen wordt, minder gevaccineerd zijn en meer besmet zijn. De bron: torah, bijbel en koran. Daar heb ik verder geen waardeoordeel over, het is puur een feitelijke constatering. Waardeoordelen zijn meer iets voor Daan en dan vooral vrij selectief.

DaanOuwens
DaanOuwens19 okt. 2021 - 13:47

@ LHTJ Jij schrijft: Ben benieuwd met welke racistische stukjes van mijn hand je komt. Hier: dat geld net zo goed voor de Islamitische gemeenschap die in de meeste gevallen exact dezelfde motieven hebben. En je schrijft: maar op christenen en dat is zoals ik al zei een deel van het probleem maar niet louter en alleen. Een probleem geheel toeschuiven op een groep is fout. !. Dat doe je zelf in je eigen citaat hier boven. 2. Niet alle christenen worden verantwoordelijk gehouden maar een specifiek deel namelijk binnen de biblebelt. En dat is een homo gene groep. Dus: Jij discrimineert moslims en je levert kritiek op de terechte generalisatie van de christenen in de biblebelt. Dat kan je alleen maar doen vanuit racistische opvattingen. Je scheert moslims over 1 kam en verwijt anderen onterecht hetzelfde te doen ten aanzien van christenen.

LHTJ
LHTJ20 okt. 2021 - 8:46

@daan Wat een fantasie, zelfs als het citaat voor je staat probeer je er nog een draai aan te geven. [dat geld net zo goed voor de Islamitische gemeenschap die in de meeste gevallen exact dezelfde motieven hebben.] Dat geld net zo goed voor...........betekent niet enkel maar ook in de meeste gevallen...........betekent vaak maar niet altijd Dus je hele redenatie raakt kant nog wal en dat weet je zelf best.

DaanOuwens
DaanOuwens20 okt. 2021 - 17:22

@ LHTJ Jij schrijft: Dat geld net zo goed voor………..betekent niet enkel maar ook in de meeste gevallen………..betekent vaak maar niet altijd Je brengt de hele islamitische gemeenschap in verband met het weigeren van het vaccin op basis van het geloof. Het is dus gewoon een racistisch tekst waarvoor ik de onderbouwing hier boven al uitgebreid heb weerlegd. Ik adresseer mijn kritiek niet aan alle christenen maar aan de christenen in de biblebelt. Dat maakt mij geen racist of iemand die discrimineert en jou dus wel.

DPU
DPU18 okt. 2021 - 5:31

Geen vetrouwen hebben in de medische wetenschap door je niet te laten inenten maar vervolgens wel bij diezelfde medici lopen huilen dat je zo ziek bent? Lekker hypocriet!

Break on through
Break on through18 okt. 2021 - 4:48

En zo word het Christendom een super spreader event. Ieder z'n overtuiging nietwaar? Laten we hopen dat de overbelasting van ziekenhuizen beperkt blijft tot de Biblebelt.

Déjà vu
Déjà vu17 okt. 2021 - 23:37

God heeft z'n schaapjes tot zich geroepen! Waarom vluchten ze nu in ziekenhuizen?

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*17 okt. 2021 - 22:25

Hallo. De vaccins zijn er. Ze beschermen goed, ook tegen de delta variant. Moeten wij als land onze ogen sluiten voor het feit dat 1.8 miljoen inwoners zich niet willen laten vaccineren? En 1/3 van alle horeca in Nederland voert nog steeds geen coronabewijs controle. Hoe kan dit? Als het zo doorgaat zijn wij binnenkort allemaal de pineut. Welterusten ✌

1 Reactie
rvb2
rvb218 okt. 2021 - 10:28

3/3 van alle kerken controleert niet op de coronapas...

JasDon
JasDon17 okt. 2021 - 20:36

Gewoon terugsturen naar huis/kerk met de opdracht om harder te bidden, is misschien ook weer een beetje onmenselijk. Het zijn immers ook maar producten van hun, helaas, achterlijke opvoeding. Gelukkig hebben we nu wel een meldpunt voor kinderen die mogelijk door hun ouders te hard aan het werk worden gezet voor de influencer industrie, want dat is wel een echt probleem.

Polar3
Polar317 okt. 2021 - 20:12

Niet gevaccineerden zouden zelf de behandeling moeten betalen ipv de verzekering.

Wilhelm Carton
Wilhelm Carton17 okt. 2021 - 20:06

Mijns inziens is in onze samenleving de doorslaggevende tweedeling die tussen enerzijds patiënten met een levensbedreigende kwaal zoals kanker, die nu langer op een Intensive-Care bed moeten wachten door toedoen van andere mensen die door Covid de verstikkingsdood dreigen te sterven als ze niet terstond een IC-bed met zuurstofmasker krijgen. Ik vind dit onverteerbaar als dit inentings-weigeraars zijn. Die veroorzaken zelf hun noodlottige longziekte omdat ze een absoluut principe maken van hun Heidelbergse Cathechismus hoofdstuk "Zondag 10". Daar staat een godsbeeld geformuleerd in 1563, dat bij de Dordse synode van 1619 als prostestants leerstandaard werd, maar dat in de recente 20e eeuw enorm afgesleten is en alleen nog in z'n fatalisme onderschreven wordt door kleine uiterst orthodoxe protestantse kerkgenootschapjes. Ikzelf moest op de "school met den bijbel" in 1953 leren dat alleen hoofdstuk "Zondag 1" nog van belang was, namelijk over wat onze enige troost is in leven en sterven, namelijk je vertrouwen te stellen op Jezus Christus, en dus niet op bijv Wall Street, de Zuidas, de KNVB, de Führer, de partij, Marx, Guevara, Trump, de Europese centrale bank of weet-ik-welk machtscentrum.

3 Reacties
Joop16
Joop1618 okt. 2021 - 9:54

Maar Wilhelm toch. Elk jaar overlijden 20.000 mensen aan de direkte gevolgen van roken. "Die veroorzaken zelf hun noodlottige longziekte" om letterlijk jouw woorden te gebruiken. En nemen de bedden in van mensen die door gewone pech ziek worden. En misschien kun je zelf ook nog wat andere voorbeelden bedenken.

Jaco38
Jaco3818 okt. 2021 - 15:32

Wilhelm, valt idd best iets voor te zeggen dat mensen die willens en wetens een gezondsheidsrisico nemen een lagere prioriteit krijgen…….maar zoals Joop al aangeeft dan dit ook consequent doorvoeren. Helaas wordt onze gezondheidszorg voor een substantieel deel belast door ziektebeelden als gevolg van een ongezonde lifestyle (roken, overgewicht, gevaarlijke sporten etc.). Je komt bovendien al snel in de discussie terecht wanneer iets een “weloverwogen” besluit is.

Wilhelm Carton
Wilhelm Carton18 okt. 2021 - 19:42

Ja Joop, rokers zijn vanaf 1954 met groeiende statistische evidence gewaarschuwd dat tabaksrook longkanker veroorzaakt. Vanaf ca 1960 was in ons land dokter L. Meinsma een profetisch volhoudende waarschuwer tegen roken. Hij voorspelde toen dat het verband roken--longkanker "over tien jaar" zou worden bewezen doordat de vrouwen, die na de oorlog massaal zijn gaan roken, vanaf ca 1975 ook een sterk toenemende longkankersterfte zouden ondergaan. Dat kwam uit, vrijwel tegelijk met nieuw inzicht in het causale verband tussen tabaksrook en DNA-schade door geprovoceerde mutaties. Maar die longkankerfrequentie heeft nooit tot vollopen van de IC's geleid en dus andere patiënten verdrongen... iets wat Covid in voorjaar 2020 wel overal tot ellendig gevolg had.

Jaco38
Jaco3817 okt. 2021 - 20:01

Waarom niet de aantallen erbij noemen voor het juiste perspectief. Het gaat om een toename van 5 opnames naar 25 waarvan 50% uit Staphorst, afgrond 13 mensen uit Staphorst. 90% van de ziekenhuisopnames wordt veroorzaakt door niet-gevaccineerden. Het gros daarvan zit niet in Staphorst maar in en rond de grote steden. Vanwaar deze fascinatie voor de bible belt?

Vrijbuiter4
Vrijbuiter417 okt. 2021 - 19:02

Maar dan wel een beroep doen op de medische zorg als de kerk je toch niet kan redden. In mijn beleving heeft God de middelen en mogelijkheden gegeven om jezelf en daarmee anderen te beschermen middels een inenting. Hij heeft de mens als evenbeeld geschapen. Gedraag je hier dan ook naar en ga niet passief af zitten wachten op een of ander lot. Ik bedoel.. houd dan ook je poot stijf en ziek thuis uit/zit het lot uit. Maargoed, je laat niemand in de koud staan als het er op aan komt en ik hoop dat die eigenwijziheid snel over is. Nu overlijden er misschien onnodig mensen met andere kwalen die anders geholpen hadden kunnen worden.

3 Reacties
Verver
Verver17 okt. 2021 - 19:24

Mensen die tijdens snelheidsovertredingen zijn verongelukt, rokers met longkanker, drinkers met allerlei kwalen en slachtoffers van die drinkers, mensen die niet bewegen en te veel vreten met hart en vaatziekten, onverantwoorde sporters etc. etc.

Vrijbuiter4
Vrijbuiter417 okt. 2021 - 20:17

@Verver Eens, en goed om te horen dat je de eigenwijzen onder de zelfde noemer schaart.

Verver
Verver18 okt. 2021 - 13:05

@vrijbuiter. Klopt, maar we maken ons selectief druk. Als corona voorbij is, laten we de teugels weer los. Bij de volgende 'pandemie' (en die komt) hebben we nog steeds de IC's vol liggen met dezelfde kneuzen en klagen, selectief, over capaciteit.

adriek
adriek17 okt. 2021 - 19:00

Wat hebben die mensen voor zonden begaan dat ze zo gestraft moeten worden door hun Liefhebbende God? Misschien staat er een Goddelijke Straf op weigeren te vaccineren?

2 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens18 okt. 2021 - 9:31

@Eirda, goddelijke straf? Nee, natuurlijk. Ze hebben hun eigen God gecreëerd, en die doet of laat precies wat ze (of hun dominee) willen. Ze hebben hun God gewoon als een marionet aan een touwtje.

adriek
adriek18 okt. 2021 - 10:56

Je kunt je afvragen waarom die mensen zich kleden, of huizen bouwen, of zelfs dijken: daarmee bescherm je je toch ook tegen de prachtige natuurrampen die de heer voor je in petto heeft? Kortom, ik begrijp het principe wel een beetje, maar ik begrijp niet wat nu eigenlijk wel of niet mag. Honderd jaar geleden waren tractoren en auto's werktuigen van de duivel (op zondag met de auto naar de kerk was ondenkbaar in mijn jeugd!), zestig jaar geleden was het de televisie (het oog van de duivel!), de streepjescode schijnt ook onderin de hel uitgevonden te zijn, net als de QR code en zo zijn er nog talloze voorbeelden van zaken die ooit door dominee verboden werden en inmiddels genormaliseerd zijn. Gelukkig is er weer een nieuwe bijbelvertaling, ik neem aan dat vaccinatie binnenkort gewoon ook mag in orthodox-christelijke kringen, zo niet dan moeten we de volgende vertaling maar weer afwachten...

Pineut3
Pineut317 okt. 2021 - 18:31

''Het regioziekenhuis Isala in Zwolle moet alweer patiënten overplaatsen vanwege de toestroom van mensen met covid-19'' Hoe kan dat nou? Is er laatst wat gewijzigd in coronapreventie? Eigenlijk niks anders dan dat rijke horeca coronawaanzinnigen hun coronawaanzinnige clientèle weer te gast mag hebben. En maar matig controleren op corona. https://www.nu.nl/economie/6162367/horeca-amper-op-de-vingers-getikt-voor-niet-naleven-van-coronaregels.html Misschien niet onlogisch dat daarmee de oorzaak van oplopende coronabesmetting is vast gesteld. En dat reli waanzinnigen daar het slachtoffer van zijn.

1 Reactie
JasDon
JasDon17 okt. 2021 - 20:01

Ik ben het met je eens, er moet streng gecontroleerd worden. Dat gezegd, dit probleem ligt bij het gebrek aan vaccineren in die gemeenschappen.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!17 okt. 2021 - 18:02

Uit de Stentor, update van 19:35. Er liggen nu totaal 25 corona-patiënten, waarvan vijf op de intensive care (ic). Het ziekenhuis houdt er rekening mee dat het aantal op te nemen coronapatiënten de komende weken sterk gaat groeien. Er komen er nu gemiddeld vijf per dag binnen. Vijftig procent van de 25 corona-patiënten komt uit Staphorst.

chwiedijk
chwiedijk17 okt. 2021 - 17:56

Wat vindt Van der Staaij ("broeder christen" hiervan?

2 Reacties
adriek
adriek18 okt. 2021 - 11:02

Die verschuilt zich zeer waarschijnlijk achter een variant op 'dat moet eenieder voor zichzelf weten'. Waarmee hij zichzelf flink te kijk zet: zijn bijbel is tenslotte leidend voor elke christen, hoe kan zo'n boek zo gruwelijk onduidelijk zijn en zo vaak leiden tot misverstanden en veranderende inzichten? Het stenigen, ook in christelijke kringen ooit een gebruikelijke traditie is inmiddels blijkbaar slechts een metafoor voor een kwade blik richting zondaar. Ik vind dat nogal een verschil van inzicht...

chwiedijk
chwiedijk18 okt. 2021 - 19:18

Eirda, u reageert. Bedankt.

Greendutch
Greendutch17 okt. 2021 - 17:44

de confrontatie met de gevolgen ervan is mogelijk de enige manier om deze gelovigen te overtuigen -door ervaring- dat er ook andere mogelijkheden zijn. we hebben dit ook al gezien bij overtuigd diepgelovige republikeinen in de USA waar sommigen , vlak voordat zij overleden, hun naasten opriepen om aub zichzelf te laten vaccineren.

1 Reactie
adriek
adriek18 okt. 2021 - 11:04

Op je sterfbed tot inkeer komen schijnt een geaccepteerde manier te zijn om na een zondig leven toch in de hemel te komen. Men kan zich gewoon laten vaccineren dus, zolang je zondag maar even meldt dat je er eigenlijk wel heel veel spijt van hebt...