Joop

Zeven vinkjes zijn net mensen

  •  
11-02-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
918 keer bekeken
  •  
Joris Luyendijk winnaar NS Publieksprijs

© AMSTERDAM - Joris Luyendijk tijdens de bekendmaking van de NS Publieksprijs 2015 in de uitzending van De Wereld Draait Door. ANP KIPPA KOEN VAN WEEL

Voor Luyendijks doelgroep is het 'zeven vinkjes' verhaal misschien niet nieuw, maar wel eentje waar zij naar luisteren.
Er is veel ophef ontstaan over het boek ‘De zeven vinkjes’ van Joris Luyendijk. In dit boek legt hij privilege uit aan de hand van zeven factoren, hoe meer hokjes zijn aangevinkt, hoe meer voorsprong in het leven.
Een bekend verhaal voor wie weinig hokjes afvinkt en niet alleen omdat deze groep persoonlijk ervaart wat wind tegen betekent. Om te illustreren hoe verschillende vormen van onderdrukking elkaar raken en versterken introduceerde hoogleraar en burgerrechtenactivist Kimberlé Crenshaw al in 1989 de theorie van intersectionaliteit. Ze gebruikt het metafoor van het kruispunt, waarin alle wegen een vorm van onderdrukking vertegenwoordigen. Er komen van verschillende kanten auto’s aangereden, en iemand kan dus tegelijkertijd of op verscheidene momenten door een auto geraakt worden. Intersectionaliteit is in Nederland veelvuldig behandeld door schrijvers als Gloria Wekker en Anousha Nzume, maar heeft het nooit de aandacht gehad die Luyendijk nu met zijn zeven vinkjes trekt.
Voor Luyendijks doelgroep is het ‘zeven vinkjes’ verhaal misschien niet nieuw, maar wel eentje waar zij naar luisteren. Het kruispuntdenken van Kimberlé Crenshaw resoneert niet met deze groep, omdat zij op het kruispunt van onderdrukking nooit geraakt zijn door een auto, laat staan door meerdere. In hun belevingswereld is onderdrukking geen thema, omdat ze het zelf niet ervaren. Maar ze ervaren wel hoe de wind mee voelt en dat is waarom deze aanpak zo effectief is. De zeven vinkjes herkennen zich in de theorie van Joris Luyendijk, omdat het over hún gaat.
En dan is er natuurlijk de messenger. Als vrouw van kleur leer je jong dat het nogal wat uitmaakt wie wat zegt. Natuurlijk is het oneerlijk dat veel zeven vinkjes vooral naar andere zeven vinkjes luisteren, maar dit heeft niets met kwaliteit te maken en alles met onbewuste vooroordelen die voortkomen uit onderdrukkende systemen zoals het patriarchaat, kolonialisme en witte superioriteit. We leven in een maatschappij ontworpen door en voor zeven vinkjes en dus wordt deze groep bevoordeeld, als kwalitatief bestempeld en waarde toegedicht. Als een zeven vinkje het vertelt, dan zal er wel iets van waarheid in zitten. Dus hoewel het veel uitmaakt wie ruimte krijgt omdat dat macht geeft, is het in mijn optiek soms belangrijker óf het aankomt, dan wie het vertelt.
In hetzelfde rijtje als Joris Luyendijk vinden we ook Sander Schimmelpenninck met zijn VPRO-serie ‘Sander en de kloof’ over kansenongelijkheid in Nederland, en Arjen Lubach met verschillende items over racisme en discriminatie in zijn VPRO-programma ‘Zondag Met Lubach’. Progressieve, geprivilegieerde makers, die hun platform inzetten om ongelijkwaardigheid aan de kaak te stellen en daar rijkelijk om beloond worden. Ze (h)erkennen hun privilege, maar zetten hun eigen theorie onvoldoende om in daden door makers en schrijvers zonder vinkjes in hun succes te betrekken. Het heeft echter niet zoveel zin dit hen te verwijten of hierop te focussen, zij zijn immers onderdeel van hetzelfde systeem en vervullen op hun manier een belangrijke taak, die van het spiegelen van hun eigen groep.
In de eerste aflevering van zijn serie lacht Schimmelpenninck er met zijn vrienden om dat één van hen niet eens weet dat hij schoolgeld moest betalen. Hij zal nooit begrijpen hoe dat voor mensen met weinig ‘vinkjes’ voelt, omdat hij (zoals hij zelf zegt) naar de theorie kijkt, naar de cijfers van onrecht. Luyendijk geeft geen credits aan wie de theorie waarop zijn boek gebaseerd is ontwikkelde omdat hij niet ervaart genegeerd en onderschat te worden en dus niet inziet dat juist hier zijn kans ligt om zijn privilege in te zetten.
‘Zeven vinkjes’ zullen nooit begrijpen hoe het voelt om ‘zeven lege hokjes’ te zijn en andere ‘zeven vinkjes’ kunnen ze dat ook niet uitleggen. Maar als de groep die ‘theoretisch’ bewust is van ongelijkwaardigheid en hun verantwoordelijkheid beter begrijpt, zal er op den duur meer ruimte komen voor een speelveld waarin aan verschillende perspectieven dezelfde waarde zal worden toegekend. Bewustzijn is een oneindig proces, waarin iedere keer een laag wordt afgepeld. En in iedere laag ontstaan weer nieuwe inzichten om van te leren.
Zeven vinkjes zijn net mensen, om in Luyendijks woorden te blijven en Joris, Sander en Arjen dus ook. Ze maken fouten, hebben een ego, blinde vlekken en leren iedere dag bij. Net als wij allemaal. Dus laten we hopen dat deze ophef ervoor zorgt dat ze bij hun volgende boek, serie of programma nog beter begrijpen hoe ze hun privilege kunnen inzetten voor verandering. Want in de spiegel kijken die je zelf voor mag houden, is nooit écht pijnlijk. Of, zoals Schimmelpenninck liever zou zeggen, ‘ongemakkelijk’.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

Zandb
Zandb13 feb. 2022 - 17:45

Vinkjes zijn hooguit vogels maar nooit nooit nooit nooit nooit mensen.

2 Reacties
beetlejuice150
beetlejuice15014 feb. 2022 - 14:53

Nee, het is natuurlijk ook gewoon een metafoor.

watcher3
watcher315 feb. 2022 - 10:47

wat een domme opmerking zandb...

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg13 feb. 2022 - 10:55

Google even Rachel Dolezal, en het wordt duidelijk waarom Critical Theory en identiteitspolitiek als absoluut, idioot is. Idem voor #Superstraight. En diegenen die werkelijk strijden voor acceptatie, worden er indirect weer door in de marge gedrukt. Wie wijst op de parallellen met bepaalde dystopische romans, wordt online afgefakkeld. Gelukkig zijn types als Nadine Ridder er, om ons eraan te helpen herinneren dat de kleren van de keizer ook in het echte leven wordt opgevoerd - al vraagt het wel oplettendheid dat te onderkennen. Laat je niet gaslighten!

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 feb. 2022 - 12:54

Het verhaal van Rachel Dolezal ken ik. Aan Anousha Nzume's boek ga ik geen leestijd verspillen.

dirk den boer
dirk den boer12 feb. 2022 - 22:48

Uitindelijk is het boekje van Joris de zoveelste stap op de weg naar volledige kansengelijkheid, begonnen met het "egalitee" vd Franse revolutie. Soms denk ik wel eens, stel dat dier er komt, dan kun je als nietsnut, talentloze lul, slapjanus, minder dan middelmatige grijze muis nooit meer zeggen dat het aan die ongelijkheid ligt, waar ze zich allemaal nu nog achter kunnen verschuilen, mee kunnen excuseren. Dat wordt nog wat na pakweg nog eens 100 jaar, veel meer stress, almledigheid en trauma's nog dan we nu al hebben, een geluk bij een ongeluk dat het nog niet zover is.

1 Reactie
Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg13 feb. 2022 - 14:02

Yup. En andere meningen zijn guilty-by-association. Ook dat is een vorm van manipulatie. Je ziet het patroon overal terug.

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 12:52

Heb het boek niet gelezen maar vond de serie van Schimmelpenninck een mooie en goede serie. Wordt wel een beetje moe van de identiteitspolitiek waarbij men tevreden is over de boodschap maar dat de boodschapper dan weer de verkeerde is. Ik zie het juist als een kracht dat Schimmelpenninck de vinger op de zere plek legt vanuit zijn bevoorrechte positie. Dan werp je alle verdenking van klagen en jaloezie al gelijk van je af.

4 Reacties
nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 17:00

@Jozias 12 februari 2022 at 13:52 Top down ethiek á la dominee en pastoor! Lekker is anders. .

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 18:46

@ndialetics Schimmelpenninck preekt dan weer niet voor eigen parochie.

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 21:11

@DanielleDefoe 12 februari 2022 at 14:39 Nadat ik naar mijn huidige stek was verhuisd zat ik zonder i-net vanwege een griepgolf onder de monteurs. Ik belde naar het waterbedrijf. 'Heeft u internet?' 'Nee' Aan de andere kant van de lijn halveerde de spraaknelheid enn werd mij op het niveau van groep 4 basisschool het verschil tussen cijfers en letters uitgelegd. Missing a token of a technogenic civilization so to speak. Even iets anders. ik ben dezelfde als DroneVliegenier. Het DV-account vertoont vanwege koppeling aan Google account kuren. mijn avatar vliegt er telkens af, hyperlinks op mijn auteurspagina verdwijnen. Van een vriend die is verhuisd naar een ver land, waar zijn eega vandaan komt, heb ik dit acoount over mogen nemen. En ik blijf het gebruiken omdat de reparaties van DV teveel tijd kosten: waarvan akte.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 feb. 2022 - 10:27

[ik ben dezelfde als DroneVliegenier. ] dat had ik al gespot.

pahan
pahan12 feb. 2022 - 7:03

Er wordt veel over het boek en de vinkjes gepraat, maar heb je gemerkt dat vrijwel niemand weet wat dan die vinkjes zijn? Ik ga het boek verder ook niet lezen, maar zie wel dat het een tijdsgebonden waarneming is. Ik ben benieuwd waar we over tien jaar staan. Op alle vinken heb je namelijk invloed. Deels door eigen inzet, of het stimuleren van je nageslacht. Gericht handelen om je kinderen een betere start te geven leidt tot meer kansen. En die zijn er voor iedereen. Geen instant bevrediging, maar de generatie die je op de wereld zet kan je een mooie duw in de rug geven. Als je dat niet doet, beginnen ze weer bij nul. Andere zaken zijn meer ontwikkelingen die niet te stoppen zijn. Seksuele geaardheid bijvoorbeeld is lang een ding geweest, maar dat is niet meer. De bijvangst van de dicpic ophef is ook nog dat die gesprekken in bedrijven niet meer kunnen, waardoor de waarde van het je profileren als witte heteroseksuele man ineens verdampt is. Sterker nog, het is ineens een risico om die mannen in je bedrijf te hebben. Ik ben benieuwd.

14 Reacties
itsme3
itsme312 feb. 2022 - 11:58

Ik heb ze eens opgezocht. Met slechts vier vinkjes ben ik bang dat ik de rest van mijn leven in ellende door ga brengen. Wat een onzin.

Karingin
Karingin12 feb. 2022 - 12:57

In het eerste artikel die ik over 't boek las werden alle vinkjes bij name genoemd. Het interesseert jou gewoon niet - die opmerking over "eigen inzet" zegt al genoeg. Je kunt namelijk niet je huidskleur of afkomst veranderen. En het idee dat geaardheid geen issue meer is, wat een gelul

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 13:34

Ik weet wat de vinkjes inhouden. Luyendijk is geen sociaal wetenschappelijk onderzoeker. Zijn soort boeken lees ik niet. Geen tijd.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 13:39

NB sommige vinken kun je beinvloeden sommigen zijn (steeds) minder belangrijk sommige, zoals opleiding, wellicht steeds meer. Ze zijn ook niet onafhankelijk van elkaar.

Zandb
Zandb12 feb. 2022 - 13:42

pahan Wat zou het nou voor zin hebben om vinkjes te bedenken, wanneer je daar zelf de baas over zou zijn? Natuurlijk zal jij uiteindelijk om moeten gaan met zaken (vinkjes) als 'waar je wieg stond', 'wat voor ouders je hebt', 'welke huidskleur', 'welk geslacht', enz. Maar dat is wel iets heel anders dan u bedoelt en zo kwalijk suggereert.

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 15:35

@pahan en Karin Jullie hebben beide deels gelijk. Drie vinkjes liggen wel degelijk binnen je eigen invloedssfeer.

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 16:20

@DanielleDefoe 12 februari 2022 at 14:34 Ik weet wat de vinkjes inhouden. Luyendijk is geen sociaal wetenschappelijk onderzoeker. Zijn soort boeken lees ik niet. Geen tijd. De waarheid kan hard zijn. Minimum eisen: filosofische antropologie (Plessner), kritische theorie (Frankurt) en existentialisme (o.a. Sartre) Permanente antropologische revolutie i.p.v. permanente revolutie (毛泽东). Voor wie hard durft; bachelor thesis van business woman Hannah Lavandier: https://thesis.eur.nl/pub/49410/Hannah-Lavandier-428885-DD-Philosophy-Final-Bachelor-Thesis.pdf (35 pages)

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 16:41

@Jozias 12 februari 2022 at 16:35 En u heeft weer eens volkomen gelijk? De vinkjes dienen ter illustratie van de onwezenlijkheid van de politiek. De vinkjes in een geopolitiek kader plaatsen is van de vorige eeuw. Tegenwoordigen kaderen we de variabele samenhang van ideologie, economie en cultuur waar voor vinkjes als onderzoeksobject geen plaats is.

EenMening
EenMening12 feb. 2022 - 18:32

@Karingin Hoeveel vinkjes heb jij eigenlijk? Ook al heb je niet zoveel vinkjes, dan kun je toch met (veel) doorzettingsvermogen iets bereiken in het leven. Iedereen kent wel de voorbeelden van mensen uit achterstandswijken, vaak met weinig opleiding, die succesvol zijn.

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 18:48

@ndualetics Waar heb je het over?

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 21:00

De Frankfurter Schule deed nog wel empirisch onderzoek. Sartre gelezen maar als entertainment. Ik ga u niet met leeslijstjes vermoeien.

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 21:15

@DanielleDefoe 12 februari 2022 at 14:39 Zie mijn reactie 12 februari 2022 at 22:11 hierboven

nDialectics
nDialectics13 feb. 2022 - 11:00

@DanielleDefoe 12 februari 2022 at 22:00 Van een wetenschapsjournalist (nu in ruste) heb ik geleerd dat goed schrijven de paradox is van zo min mogelijk woorden en geen dubbelzinnigheid. De wetenschappers die hij interviewde zeiden steevast over hun vroegere werk dat ze dat in het heden wat minder langdradig zouden laten zijn. Frankfurter Schule: uitsluitend de geweldloze vleugel want die schrijven over de pracht van Europa en hoe ze die willen behouden. Sartre: pleitbezorging om het verschil te leren tussen spontaniteit en impulsieve dolle drift. P.S. ik ben lid geworden van de website waar het bestand van Marga Bruyn-Hundt is te downloaden. (ik kijk mijn ogen uit)

dirk den boer
dirk den boer13 feb. 2022 - 12:59

Dan heb je het niet begrepen, nD (of DrVl), Tara Lewsi (ZZPér) krijgt 37 cnt per woord als ze voor de NRC schrijft, dus zal altijd het maximum volmaken dat ze van de hoofdredactie toe bedeeld krijgt, het gaat nog altijd wel om de knikkers (de hoge huur moet betaald), en minder om de stijl en geserreerdheid in de journalistiek tenminste (niet in de literatuur natuurlijk)

Eric Minnens
Eric Minnens11 feb. 2022 - 23:13

Witvakje en de zeven vinkjes.

20 Reacties
Dronevliegenier
Dronevliegenier11 feb. 2022 - 23:33

@Eric Minnens Die (witvakje houden we erin! Aan het eind van zijn essay Macht (NRC 4 feb. j.l.) schrijft Joris luyendijk: Intussen zullen wij eigenschappen en vaardigheden die we zelf nooit hoeven of ook maar kunnen ontwikkelen, consequent negeren, relativeren of zelfs in het geheel niet waarnemen. ,b>Meertaligheid bijvoorbeeld – want dat zijn wij niet. Incasserings-, aanpassings-, inlevings-en improvisatievermogen. Laat staan dat in het land van de zeven-vinkjes eerstehands ervaring met kwetsbaarheid ooit zal worden gezien als een essentiële leiderschapskwaliteit. Het is wat het is (⁉️).

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 feb. 2022 - 6:37

En de giftige appel!

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 10:19

Pas ook op voor prinsen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 feb. 2022 - 18:16

Op het witte paard!

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 feb. 2022 - 18:17

Ze zouden weleens grensoverschrijdend gedrag kunnen vertonen!

Eric Minnens
Eric Minnens12 feb. 2022 - 19:28

@All, Toch even 'for the record': Roodkapje, Doornroosje en Sneeuwwitje worden hier op amusante wijze door elkaar gehaald. Ach, rommelen met sprookjes, het gebeurt al eeuwenlang. I.p.v. Withokje, had ik trouwens in eerste instantie gedacht aan Zwartkopje (immers net als de vinkjes een vogeltje). Maar daar zou een zweem van racisme over hangen, en een beetje woke ben ik eigenlijk wel. Na een tussenfase van Koolwitje (immers ook een dier, maar niet duidelijk genoeg), concentreerde ik me op de aard van het afvinken. Tegenover zo'n vinkje staat immers een leeg vierkantje, en zo kwam ik op Withokje. Overigens lijkt het me toch leuk om eens een vogelsprookje te schrijven, getiteld: Zwartkopje en de zeven (?) vinkjes. De titel activeert welhaast vanzelf de fantasie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 21:06

@Eric vreemde prinsesjes die in coma liggen gaan kussen ..,,, Tsja gelukkig was het maar een sprookje.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 feb. 2022 - 21:10

De zwartkop is een soort mus geloof ik. In mijn tuin heb ik geloof ik nooit een gezien. Het winterkoninkje is mijn lievelingsvogeltje.

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 21:22

@DanielleDefoe Pas ook op voor prinsen! Een gewaarschuwd paard telt voor twee ???? ???? !!!!

dirk den boer
dirk den boer12 feb. 2022 - 21:39

Type grasmus, dus niet die brutale, sloddervossige plompe huismus die tussen terrastafeltjes hipt op zoek naar koekkruimels, je hoort hem vaker dan dat je hem ziet, ze tsjilpen ook niet, zijn medoldieus, vlug reideltje, bij mij in de tuin nooit gezien (dus ook niet zo gauw op vogeltellingen gespot), houdt van dicht struweel, daarom ook dat je hem/haar eerder hoort dan ziet. Engels: warbler.....

dirk den boer
dirk den boer12 feb. 2022 - 21:51

melodieus, vlug riedeltje.....

Eric Minnens
Eric Minnens13 feb. 2022 - 4:00

@dirk den boer, het zwartkopje https://youtu.be/puFy_-GYI30

Eric Minnens
Eric Minnens13 feb. 2022 - 4:18

@Danielle Het winterkoninkje is leuk, maar voor mij is het de fitis. Een van de eerste bijzondere (=moeilijk te spotten) vogeltjes die ik als puber leerde kennen. Tegenwoordig gaat het via internet allemaal veel makkelijker, maar 60 jaar geleden moest je met een vogelboekje en wat nabootsende 'uitgeschreven' klanken de natuur in (op zich ook een leuk avontuur). Het neefje van de tjiftjaf, maar qua zang veel lieflijker. https://youtu.be/ecUYy0fSoFc

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 feb. 2022 - 5:52

DanielleDefoe "@Eric vreemde prinsesjes die in coma liggen gaan kussen ..,,, Tsja gelukkig was het maar een sprookje." Dat zei ik, actueler kan het niet.

dirk den boer
dirk den boer13 feb. 2022 - 11:35

Mijn eerste vogeltje was de koolmees, een makkelijke, door uiterijk (7 jaar, ik kreeg direct een vogelboekje van mijn ouders, -wat vliegt daar-, en daarin uitte zich natuurlijk al meteen mijn 7 vinkjes start)). Andere makkelijke zijn natuurlijk de tjiftjaf (die zijn eigen naam al roept), wat ook opgaat voor de koekoek, de grutto, kieviet, de oehoe, en het korhoen (kor, ...kor). Was alles maar zo makkelijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 feb. 2022 - 11:59

Het winterkoninkje is zo'n hondsbrutaal beest en er komt zoveel herrie uit voor zo'n klein lijfje. Het struweel in mijn omgeving is grotendeels gekapt. Niet door mij.

dirk den boer
dirk den boer13 feb. 2022 - 13:08

Dat minuscule winterkoninkje al een beest noemen, Danielle, wat hou je dan nog over als nog fschrikwekkender termen voor de oehoe, of de kraaien en zilvermeeuwen die argeloze fietsers in hun hoofd pikken? Zo zie ik de vogelwereld nou helemaal niet, meer als onze gevleugelde vriendjes en metgezellen in het bos en op de wintervoeder plek

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 feb. 2022 - 15:13

Mijn bewakingscamera's leveren ook uitenbeelden. Ik heb een hekel aan de Nederlandse gewoonte overal -tje achter te plakken.

dirk den boer
dirk den boer13 feb. 2022 - 17:19

Daar heeft Konrad Lorenz (held van mijn jeugd) zich over gebogen, Danielle, hij ging na wanneer we dat -tje gebruiken, en waar niet. Eekhoorntje, konijntje, roodborstje wel, maar die zwartkop dus niet, mus ook niet, om maar te zwijgen over ratje, of egeltje of mugje. Het moet wel een diertje zijn met baby achtige kenmerken, leuk, lief snuitje,iets snoezig, anders krijgt hij dat -tje niet, vinkje (in ander verband) wel natuurlijk, maar de vink als vogel mist het weer wel, blinde vink ook geen -tje, dat vreten we op.

dirk den boer
dirk den boer14 feb. 2022 - 13:37

Vandaag, als valentijn cadeau, boek over de grutto gekregen, schitterende foto's, van wolken grutto's en kuikens in hoog gras. Maar wel somber verhaal, aldoor minder van die prachtdieren, de nationale vogel dus, en dat vanwege een volledig uit de klauwen gelopen landbouw, die eigenlijk niemand wil (rechtstreeks dan, de lage prijzen in het schap vinden we wel goed zo)

Paul Spijkers
Paul Spijkers11 feb. 2022 - 21:23

We zijn allemaal wel zondaars. Vrouwen luisteren naar vrouwen. Oude mannen naar oude mannen. Academici naar academici. Mensen uit den Bosch naar mensen uit Den Bosch. De schrijver verwart een werk, zoals een soort schilderij of een soort boek, met een herverdeling van wie de auteur over het werk mag zijn, en bewustzijn met het maken, en met andere soorten boeken, zoals bijvoorbeeld een academische monograaf, waar dat wel gebeurt. Luyendijk schrijft pop wetenschap. Lubach is een komiek. Dan ga je geen slechter boek of ongrappige grap schrijven omdat vanuit een heel ander perspectief wat mensen zijn die er niet voor de grap of het pop verhaal zijn liever opbiechten en footnotes hadden willen zien.

Ilse3
Ilse311 feb. 2022 - 20:19

Prachtig stuk, mooi uitgelegd Joris.

1 Reactie
Dronevliegenier
Dronevliegenier11 feb. 2022 - 23:22

@Ilse Met verlicht despotisme anderen de eigen Gpuden Kooi intrekken?

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft11 feb. 2022 - 18:05

De smaak die bij mij blijft hangen van het hele vinkjes verhaal, is dat Joris er stiekum nog een achtste vinkje bij heeft bedacht, waarmee hij zichzelf weer wat hoger op de ladder plaatst dan zijn mede zevenvinkers. Namelijk die van het voldoende woke zijn dat je je bewust bent van het verschil tussen de zeven- (lees acht) vinkers en de rest van het gepeupel. Het is gewoon een kunstmatig extra niveau'tje. Chapeaux Joris.

8 Reacties
nDialectics
nDialectics11 feb. 2022 - 22:54

@Wie schrijft die blijft Te vergelijken met de strijd tussen de oude Griekse filosofen onderling in een context van mannenkiesrecht zonder vrouwenkiesrecht (en zonder slavenkiesrecht). Soms stond filosoof 'A' op de eerste plaats en filosoof 'B' op de tweede plaats. Soms stond filosoof 'A' op de tweede plaats en filosoof 'B' op de eerste plaats. Vrouwen en slaven stonden op geen enkele plaats. Ze bestonden gewoonweg niet. (We, philosophers, manage complexity. You, women and slaves, deliver value) Voorgaand mechanisme is van toepassing op elk denkbaar debat; met als gevolg het bipolair (intern polariserend) worden van de mens. Bijvoorbeeld het klimaatdebat: "In the contemporary humanities, nothing is more contested than the status of the human itself. On the one hand, the post-structuralist leitmotif of anti-essentialism has spawned the research paradigm of posthumanism. On the other hand, scholarship on the anthropocene, the geological era substantially defined by human intervention, has given new significance to the question of what the “anthropos” actually is. Together, these two currents shape a central paradox within the humanities: defining the human is at once prohibited and obligatory". Bron: https://www.zfl-berlin.org/project/negative-anthropology.html

spelregeltoerist
spelregeltoerist12 feb. 2022 - 7:54

Precies, lekker woke zijn en dan maar deugen, deugen en nog eens deugen…

Zandb
Zandb12 feb. 2022 - 13:45

Wie schrijft Blunder eerste klas: Of je woke bent, dat is toch ècht een keuze. Vinkjes heb je niet voor het kiezen maar daar heb je maar mee te dealen.

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 15:33

@zandb Drie vinkjes heb je wel degelijk een keuze in: Je woonplaats kun je kiezen, randstad of daar buiten; Opleiding heb je zelf ook regie over. En of je dialect spreekt of abn heb je ook zelf een keuze in.

nDialectics
nDialectics12 feb. 2022 - 16:51

@Jozias 12 februari 2022 at 16:33 Dat u keuzevrijheid heeft inzake desbetreffende drie vinkjes, wil niet zeggen dat anderen dit ook hebben. Misschien is het, trouwens, een idee eens op te houden met keer op keer leden van joop.bnnvara.nl tot uw kloon om te bouwen.

Jozias2
Jozias212 feb. 2022 - 18:54

@ndialetics Wat bedoel je met kloon ombouwen? Slaat nergens op in deze discussie. Zandb stelt dat je de vinkjes van lyijendijk niet zou kunnen kiezen. Dat is bij drie vinkjes niet waar: je hebt de mogelijkheid om in de randstad of er buiten te gaan wonen, je hebt de mogelijkheid om abn te spreken, je kunt met je school resultaten, desnoods via een omweg, zelf invloed uitoefenen op je opleidingsniveau.

Zandb
Zandb13 feb. 2022 - 17:48

Jozias Je kunt bv gaan kiezen waar je wilt wonen, soms, maar je kunt niet kiezen waar en in wat voor gezin geboren wilt worden. Zo simpel is het en het helpt niet echt, wanneer u anders gaat beweren.

Jozias2
Jozias214 feb. 2022 - 12:16

@zandb Als je kijkt naar de vinkjes dan is het opleidingsniveau van je ouders er één maar je woonplaats (binnen of buiten de randstad) is een andere. Dus ja sommige dingen heb je niet voor het kiezen (huidskleur, sexe, geaardheid, opleidingsniveau ouders) maar andere dingen wel en daarbij zijn woonplaats en ABN spreken en je eigen opleiding de drie vinkjes waar je zelf invloed op hebt.