© cc-foto: Ulrike Mai
Er wordt heel vaak nogal simplistisch geacht over pesten waarbij al snel in termen van dader en slachtoffer wordt geredeneerd. Helaas is de praktijk vaak veel complexer en is er vaak sprake van een moeilijke wir war van signalenen gedrag die binnen en groep plaatsvinden en waar degene waarbij op een bepaald moment gesteld wordt dat die gepest wordt vaak in een eerder stadium net zo’n grote rol in heeft gespeeld als de andere(n). Ik wil absoluut niet stellen dat iedereen die gepest wordt daar schuld aan heeft, maar door als oplossing alleen maar te kijken naar de uiteindelijke pester(s) wordt er niet gekeken naar de oorzaak van het pestgedrag en wordt er ook niets opgelost. Erger nog, door er zo oppervlakkig naar te kijken wordt verkeerd gedrag van alle betrokken kinderen mogelijk alleen maar erger. Zelf heb ik bijvoorbeeld bij mijn eigen kinderen tijdens hun basisschooltijd gezien dat er klasgenoten waren die eerst zelf pestgedrag vertoonden, maar dat vervolgens de gepeste kinderen zich weerbaar op begonnen te stellen en aansluiting vonden bij andere gepeste kinderen waarna die als groep zich tegen de initiële pester begonnen te keren waarop die na enige tijd zich gepest voelde en dit ook zo door zijn ouders naar buiten werd gebracht. Uiteindelijk werden de kinderen die als eerste echt gepest werden (mentaal en fysiek) notabene aangewezen en aangesproken op pest gedrag, terwijl die dat als groot onrecht ervaarden met de herinnering hoe zij eerst door die andere waren gepest. Dit laatste is maar één voorbeeld, maar zo zijn er eindeloos veel complexe situaties te bedenken waarbij het gedrag (vaak zelfs onbewust) van de ene ook weer bepaald gedrag van een ander ontlokt.
Ik heb er tot op de dag van vandaag een bloedhekel aan dom-rechts aan overgehouden.
Ach ja, het is de schuld van diegene die gepest wordt! Slaap verder! En dat het steeds minder voorkomt op scholen. Ik waag het te betwijfelen.
Ik zal u vertellen hoe je het pesten definitief kunt stoppen alle klassen maximaal 10 leerlingen alle scholen maximaal 100 leerlingen ik spreek uit ervaring hier
Tja... hoe minder sociale contacten... hoe minder kans op pesten. Nou nog even een paar honderd duizend leraren zoeken ;-)
Niks daarvan , dan heb je meer sociale contacten namelijk ; iedereen , in grote groepen dat is waar eenzaamheid kan ontstaan.
en een paar honderdduizend leraren zijn zo gevonden - alle managers en topmannen weg en huppekee - ook goed voor de economie
ach - wachten tot een onderzoek gedaan wordt naar een schooltype dat niet meer bestaat? mensen zijn niet gemaakt voor grote groepen megascholen zijn krankzinnig en dat is wel onderzocht - men weet nu dat het slecht is en dus gaat men nu weer klei...nee dat doen ze niet ze gaan gewoon door met onderwijsfusies
Keihard straffen is alleen weinig effectief omdat volwassenen vaak niet door hebben dat iemand wordt gepest (in geval van school situatie). Ik weet nog uit mijn verleden: er waren 2 jonnens die een ander pestte. Toen men erachter kwam: ouders erbij en fikse consequenties. Die 2 jongens hebben toen nooit meer die ander gepest.... werkte prima.
1 anekdote is geen bewijs. Hard straffen helpt meestal helemaal niet, het beschadigt alleen maar. Kinderen die pesten kampen vaak zelf met allerlei problemen; gezeik thuis, faalangst, onzekerheid enzovoort. Een harde straf bevestigt alleen maar al die negatieve gevoelens, dat je een mislukking bent. Veel beter als de pester (ook) aan de hand genomen wordt, empathie leert en vooral dat hij/zij er ook mag zijn. Wil niet zeggen dat je helemaal niet moet straffen, maar dat moet redelijk en vooral overzichtelijk zijn.
Klopt Karin. Meer dan genoeg onderzoek waaruit ook blijkt dat pesters soms ook zelf gepest worden. Achterliggende problematiek aanpakken is moeilijker maar wel zo effectief.
De godfather van de anti-pest programma's, de van origine Zweedse psycholoog Olweus, is onlangs overleden. Hij kreeg een post als hoogleraar in Noorwegen en begon daar als eerste al in de jaren 70 met onderzoek naar pestgedrag en lanceerde zijn eerste interventiemethoden in de jaren 80.
Je bedoelt, dat het probleem beter behandeld kan worden door de sportschool dan door de psycholoog?
Het probleem is nog lang niet opgelost, maar er zijn vorderingen gemaakt sinds Olweus het ongeveer een halve eeuw geleden op de kaart zette.
Dat alles wat die Olwes bedacht heeft ontstaat automatisch bij hetgeen ik al eerder zei kleine scholen, kleine klassen
DanielleDefoe Ik heb eerder het idee dat het op school ontstaat en het zich buiten school voortzet!
Minoes, ik denk niet dat daar veel over bekend is. Dat wat er buiten schooltijd gebeurt onttrekt zich gemakkelijk aan de waarneming. Kinderen praten er ook niet altijd over.
hoeft niet op school te ontstaan feit is dat school voor sommigen een gevaarlijke plek is en dat leraren en andere professionals leuke verhalen kunnen schrijven over hoe erg het allemaal is maar dat er gewoon doorgegaan wordt. de verantwoordelijkheid ligt niet bij het kind
Ik zou mijn kinderen thuis onderwijs geven, als ik kinderen had. Ik zou ze thuis houden. De staat zou van mijn kinderen afblijven. Scholen gaan onverantwoord met je kind om. De staat dwingt je, om je kind dan naar 'school' te sturen. Waar ze op gehokt worden met dertig andere kinderen in een klaslokaal. En dan is er ook nog de kans, dat ze mishandeld worden ( want dat pesten is een vorm van mishandelen ) Waarom zou je je kind daar heen sturen. Maargoed, het zal wel weer aan mij liggen. Ik zal wel weer 'extreem' zijn.
Wat je schrijft klinkt aanmatigend, arrogant, autoritair en verre van afstandelijk. Maar dat is niet extreem hoor, dat is doodgewoon.
Met je eens hoor - alleen het is niet makkelijk omdat ze je wantrouwen
het hele concept school is mishandeling naar mijn idee - dwangarbeid verrichten, straffen krijgen zonder tussenkomst van een rechter, privacy schendingen zoals het zomaar doorzoeken van je spullen < wederom zonder tussenkomst van de rechter en dan pesten ook nog eens en het erge is dat je er niet zoveel leert - je kan heel veel leren - maar wil je je examen dan is slechts een goed geheugen vereist . je wordt verder je hele schooltijd lastig gevallen met dingen waar je slecht in bent want die zijn te moeilijk en de dingen waar je goed in bent zijn te makkelijk Alsof ze erop hebben zitten broeden je jeugd zo effectief mogelijk te verpesten
[ Bouwman 28 september 2020 at 13:23 Wat je schrijft klinkt aanmatigend, arrogant, autoritair en verre van afstandelijk. Maar dat is niet extreem hoor, dat is doodgewoon.] Nee hoor, precies die dingen die u Aap verwijt is wat je school moet verwijten Half open gevangenissen voor onschuldige mensen, alhoewel, we zijn toch nog niet zo ver dat we onbetaald dwangarbeid moeten verrichten in gevangenissen of wel?
Goed idee Aart! Kinderen kan je het best heel beschermd op laten groeien en pas als ze een jaar of 18 zijn de wijde wereld in sturen....
Half open gevangenissen voor onschuldige mensen die onbetaalde dwangarbeid moeten verrichten om te zorgen dat ze later economisch rendabel zijn. Ik ben het helemaal met Aart en -vooral- met Griezel eens. -
Gaaf er zijn wel wat lieden het eens met mij. Mooi Bouwman.... Autoritair ? Hoe dan ? Ik zeg dat ik persoonlijk, liever thuisonderwijs zou geven, áls ik kinderen hab ( gelukkig heb ik geen kinderen btw ) Hoe, lees je daar in vredesnaam iets in dat autoritair is ? Ik leg jou toch niets op...Als jij je kinderen wel naar school stuurt, dan is dat toch aan jou....Ik geef toch geen bevelen Apart, bouwman. Dat je dat erin leest aanmatigend en arrogant ? Als jij dat vind, dan is dat aan jou haha. Ik vind het niet erg om als arrogant gezien te worden. Anarchisme is een beetje aan arrogante, elitaire houding natuurlijk, via een omweg. Daar zijn we trots op. The dandy anarchist, was altijd al een begrip.
De meeste "home-schoolers" worden gedreven door heel andere ideologieën dan "children first".
Sommige home shoolers zijn strenge christenen. Sommige home schoolers zijn anarchisten en geloven niet in de staat en willen niet dat de staat met haar vieze vingertjes aan je kinderen zit Sommige home schoolers zijn libertariers. En dus ook tegen de staat Ik ken ook home schoolers, die boeddhisten zijn Kortom, allemaal redenen, allerlei verschillende redenen, om te home schoolen