Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Zes man opgepakt bij azc-protest vanwege wapenbezit en antisemitisme

  •  
13-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pegidaenschede
De politie heeft zaterdag zes demonstranten in Enschede opgepakt vanwege het dragen van een spandoek met hakenkruis, het dragen van messen en geweld tegen politie. Dat meldt de politie zelf via hun Twitteraccount.
In Enschede wordt er zaterdag geprotesteerd tegen de komst van een azc. Het wordt georganiseerd door  Demonstranten Tegen Gemeente (DTG). Aanwezig zijn ook Pegida en leden van de Nederlandse Volks-Unie. Het is niet bekend of er tegendemonstranten zijn.
De extreem-rechtse organisaties mogen niet langs het stadhuis lopen. Daarnaast is er een noodverordening van kracht die geldt voor de binnenstad om escalaties te voorkomen. Ook is het verboden om rond te lopen met een bedekt gezicht, om slag- of steekwapens mee te nemen, of spandoeken met lange of dikke stokken en arm- of beenbeschermers te dragen.
De xenofoben protesteren tegen de komst van een azc in Esmarkerveld aan de oostkant van de stad, voor maximaal 600 asielzoekers voor maximaal tien jaar
Ook schijnen sommige demonstranten een beetje moeite te hebben met de eigen taal eerst

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (126)

rhizoma
rhizoma15 feb. 2016 - 0:05

Ik denk dat de maker van dit spandoek simpelweg Nederlands niet als moedertaal heeft. Immigranten kunnen ook voor Pegida zijn hoor. Anders kan het jullie ook niet schelen hoe goed iemand de taal beheerst voor ie n mening heeft. Waarom nu wel? Beetje kortzichtig.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 feb. 2016 - 20:19

Iedereen is gelijk. Doch, sommigen zijn gelijker dan anderen. http://socialisme.nu/blog/nieuws/48286/hoe-stoppen-we-racisme-en-fascisme/

H.Witte
H.Witte14 feb. 2016 - 13:25

Ze kennen het bezittelijk voornaamwoord niet, maar willen wel bezit nemen over.....Hoe zit het nou?

2 Reacties
Frank Straathoff
Frank Straathoff15 feb. 2016 - 0:42

Jij kent de correcte vervoeging "in bezit nemen van" niet, maar je leest wel anderen de les... Hoe zit dat dan?

Moeder Pietje
Moeder Pietje15 feb. 2016 - 20:52

Ja, Eranos, hoe zit dat? Jij was toch leraar? :)

Jan Pieter2
Jan Pieter214 feb. 2016 - 11:26

Op 1 spandoek stond een hakenkruis dat in een prullenbak werd gedumpt, dat als anti-semitisme te bestempelen is lachwekkend en een foute voorstelling van zaken.

msj_meijerink
msj_meijerink13 feb. 2016 - 23:37

Ik vind het gek dat die betogers het niet gek vinden om een hakenkruis op een spandoek te zetten! Ben ik nu wereldvreemd?

4 Reacties
Albert Einstein
Albert Einstein14 feb. 2016 - 10:22

Op het Pegida-logo worden een antifa-vlag, een isis-vlag, en een hakenkruis in de vuilnisbak gegooid.

Mark Gh
Mark Gh14 feb. 2016 - 10:47

Dat hakenkruis lag in een prullenbak, is een symbool tegen fascisme en totalitair gedrag. Beetje alsof je er een groot kruis overheen schildert dus. Niets mis mee lijkt me.

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 12:11

Mark Gh, Behalve dat een hakenkruis in een vlag verboden is en ze dat dondersgoed weten. Zoek het grensje maar op, kijken hoever je kunt gaan. .

Mark Gh
Mark Gh14 feb. 2016 - 12:42

Een hakenkruis is alleen verboden in de context van het uitdragen van nazi ideologie. Hier wordt een statement tegen die ideologie gemaakt. Volgens mij valt dat binnen de wet enig de politie haar boekje te buiten gegaan.

[verwijderd]
[verwijderd]13 feb. 2016 - 22:29

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Zandb
Zandb14 feb. 2016 - 7:51

Meestal wel. En wat heeft dat dan met deze mensen die gearresteerd zijn te maken?

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 12:17

En dus?, - behalve dat je geen context geeft bij geweldsgebruik door 'linksen', en behalve het feit dat het meeste geweld nog steeds en het vaakst door hooligans wordt gebruikt - wat is je boodschap ? .

srgt Hartman
srgt Hartman13 feb. 2016 - 21:49

En ondertussen alweer minstens 6 mensen opgepakt. Lieden uit de groep waar Pegida tegen demonstreert: moslimtuig en linkstuig

4 Reacties
JanB2
JanB214 feb. 2016 - 1:39

Ja, en?

Kilted
Kilted14 feb. 2016 - 5:39

>> De politie heeft zaterdag zes demonstranten in Enschede opgepakt vanwege het dragen van een spandoek met hakenkruis, het dragen van messen en geweld tegen politie. Dat meldt de politie zelf via hun Twitteraccount. << Dit is wat er staat - waar haalt u uit dat het hier om moslim of linkstuig gaat. Moslims demonstreren met hakenkruizen, linkstuig doet dat... Of denkt u zo simpel dat elke opgepakte demonstrant dan gelijk moslimtuig of linkstuig is?

Zandb
Zandb14 feb. 2016 - 7:52

Het zijn de lieden van Pegida dan maar vergeven wat ze doen, want ze strijden tegen de goede zaak?

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 11:27

Omdat er bij uitzondering weleens iemand met een Arabisch uiterlijk is - door Hartman aangeduid met moslim - die niet zo lief is, daarom vindt Hartman, dat nu alles geoorloofd is. .

Voice
Voice13 feb. 2016 - 21:33

Hier de 'neutrale' berichtgeving van de NOS: http://nos.nl/artikel/2086674-zes-aanhoudingen-bij-demonstratie-tegen-asielzoekers-enschede.html Hoezo een doek met een hakenkruis erop? Ja 1 in de prullenbak, maar het klinkt zo negatief/demoniserend als je neerzet; "Pegida komt met spandoek hakenkruis". Werd de media maar eerlijker met datgene wat ze laten zien en schrijven en daarmee bedoel ik beide zijde van het ideologische spectrum. Denkt de media dat mensen niet doorhebben wat hier gebeurd of is het elkaar proberen op te hitsen?

2 Reacties
johannn2
johannn214 feb. 2016 - 12:02

Ach, die argeloze goedbedoelende Pegida-aanhangers toch. En in hun argeloosheid zoeken ze nu aansluiting met die echte hakenkruismensen van de NVU. En brengen er een paar in hun argeloosheid nou ook nog eens de Hitlergroet. Ik word er helemaal empathisch van. .

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen14 feb. 2016 - 13:28

[Ja 1 in de prullenbak,...] Ja dat konden ze natuurlijk niet helpen, het lag er al een week voor de demonstratie, dikke pecht dat iemand het vond...

hugo bergveen
hugo bergveen13 feb. 2016 - 21:01

Wilders gebruikt het woord 'demoniseren' nadat het jaren was verdwenen en prompt is het in de posts demoniseren voor en demoniseren na. 'Policor' daarentegen is verdwenen. Niet spectaculair genoeg? Dat wordt nog wat als het nieuwtje er af is en Wilders een nieuw, nog sterker woord nodig heeft. Wat zou het worden: 'afslachten?'

2 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje14 feb. 2016 - 18:00

Je neemt een voorschot op de toekomst. Konden wij dat allemaal maar.

hugo bergveen
hugo bergveen14 feb. 2016 - 18:47

ach moeder, dat kun jij ook. Wilders moet zichzelf iedere keer overtreffen, anders lopen zijn volgelingen weg. Ooit heeft men me verteld dat dat 'het afnemend grensnut' wordt genoemd. We zouden dus een pooltje kunnen opzetten: wat wordt de opvolger van 'demoniseren'? Overigens is die demonisatie in de peiling van vandaag niet terug te vinden. Blijkbaar maakten de grapjes van Rutte meer indruk. Als we niet nog steeds binnen de foutenmarge van de peiling zaten zou ik zeggen 'Nou, PVV, misschien moeten jullie ook eens iets anders proberen.'

KKuijt
KKuijt13 feb. 2016 - 20:13

Er waren er blijkens een filmpje van Powned ook weer twee die zich niet konden inhouden en de Hitlergroet brachten. Niemand van de andere o zo brave demonstranten die er wat van zei natuurlijk en het is me ook niet bekend dat ze gearresteerd zijn.

jahoor2
jahoor213 feb. 2016 - 19:34

Het gaat in Enschede maar om 600 vluchtelingen. Dus het argument dat ze alleen tegen een grote opvang zouden zijn gaat ook niet meer op. Als je echt denkt dat 600 vluchtelingen jouw normen en waarden overhoop gaan gooien dan heb je wel erg weinig zelfvertrouwen. De PVV normen en waarden zijn trouwens de mijne niet.

2 Reacties
Albert Einstein
Albert Einstein14 feb. 2016 - 10:29

De demonstranten zijn solidair met andere steden en dorpen, ook in andere Europese landen. Zoiets als de internationale dus. Nationalisten aller landen verenigt u.

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 12:08

Albert, Hartverwarmend. En dat allemaal rond zo'n prachtig ideaal. En onder leiding van zulke verheven voor-mensen en met zulke prachtige bondgenoten als bijvoorbeeld de NVU. Ik ben ontroerd. .

kapitanlaipose
kapitanlaipose13 feb. 2016 - 19:25

Nu nemen die "bezorgde burgers" dus ook al messen mee en een vlag met hakenkruis.

4 Reacties
Jhonathan
Jhonathan13 feb. 2016 - 22:09

@ kapitanlaipose 13 februari 2016 at 20:25 Dat met het hakenkruis, schijnt toch weer net even anders te zitten dan dit artikel doet vermoeden. Op het spandoek werd het hakenkruis afgebeeld in een afvalbak, wat zoveel wil zeggen als: dit hakenkruis willen wij niet.

kapitanlaipose
kapitanlaipose13 feb. 2016 - 23:34

Gelukkig geen hakenkruis dus maar juist een verwerping van nazisme (als je bericht klopt). Hoewel de participatie van de NVU en Pegida toch anders doet vermoeden. Verder blijft het wapenbezit (messen) staan.

Mark Gh
Mark Gh14 feb. 2016 - 9:15

Helaas kapitan, het logo van pegida is een mannetje dat een hakenkruis, IS vlag, AFA logo en nog een symbool van een totalitaire ideologie in een prullenbak werpt.

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 11:30

Jhonathan, Goeie truc, dat met die afvalbak en dat hakenkruis. Zo dachten ze dat ze er iets op gevonden hadden om toch een hakenkruis in een vlag te hebben. Alleen stonk de politie er niet in. .

slopsma
slopsma13 feb. 2016 - 19:16

De eerste arrestanten zijn al vrijgelaten. Ze hadden vuurwerk mee, van categorie c, dat mag je het hele jaar in bezit hebben. De vlag met hakenkruis was een vlag met de afbeelding van het logo van pegida, daarop wordt een hakenkruis in de vuilnisbak gegooid. Dit wordt uiteraard verzwegen!

5 Reacties
slopsma
slopsma13 feb. 2016 - 20:55

Intussen allen vrijgelaten, en geen wapens aangetroffen. Gevalletje "lugenpresse!"

johannn2
johannn213 feb. 2016 - 22:21

slopsma, Leuk trucje om toch een hakenkruisvlag mee te kunnen dragen. Alleen trapt de politie daar niet in. .

slopsma
slopsma14 feb. 2016 - 7:52

Mijnheer dat logo hebben ze vanaf het begin al. Er staat een man op afgebeeld, die een isis vlag, een hakenkruis en nog 2 haatlogo,s in de prullenbak gooit. Ik zou eens googlen, dan weet u waar u over praat.

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 11:32

slopsma, Dat zeg ik toch. Een goeie truc. Alleen niet goed genoeg. .

H.Witte
H.Witte14 feb. 2016 - 13:23

Slopsma, nou doe je hetzelfde als wat je mij verwijt. Namelijk 'dan zou je weten waarover je praat'. Zoiets heet 'door de mand vallen', meen ik.

Jaap Vos
Jaap Vos13 feb. 2016 - 19:15

Het gekke/kromme is dat pegida een groep mensen vormt die zegt te worden gedemoniseerd maar wat draag je uit als wapens bezit, anti semitisch bezig bent & met vlaggen met hakenkruizen loopt te zwaaien !???? In mijn ogen ben je dan een fascistische groepering die natuurlijk ook mag zeggen wat ze willen zolang ze het daarbij laten maar wapens !?????? We zijn helaas zover in Nederland dat we dit soort excessen niet als fascistisch mogen benoemen omdat ze dan opeens vinden dat ze worden gedemoniseerd maar nogmaals wat ben je dan anders !??????

1 Reactie
Zandb
Zandb14 feb. 2016 - 7:59

Volgens mij bedoelen ze te zeggen, dat ze wapens dragen OMDAT ze gedemoniseerd worden. De stumperds.

Poezenmens
Poezenmens13 feb. 2016 - 18:51

Als je de Nederlandse taal niet machtig bent zou het sowieso verboden moeten worden rond te lopen met zulke knoeperds van grammaticafouten op jouw - jawel jouw met w - spandoek.

3 Reacties
Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen13 feb. 2016 - 19:33

Daar kunnen veel mensen niets aan doen. Ik bezocht laatst een schoolavond waar MBO-ers ICT een heel groot scherm met de welkomstboodschap hadden gemaakt met dezelfde "w"-fout. Geen enkele leraar die ik daar die avond op attent maakte (h?)erkende de fout, en geen enkele vond het, na uitleg, een probleem dat ze zelf dit hun leerlingen niet duidelijk kunnen maken...

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem13 feb. 2016 - 19:34

Nee we hebben vrijheid van protest: iedereen mag protesteren in Nederland.

Poezenmens
Poezenmens13 feb. 2016 - 21:39

@gerbie Het taal- en rekenniveau onder de jonge mensen is tegenwoordig om te janken.

Tokoloshe
Tokoloshe13 feb. 2016 - 18:49

Op dit ogenblik zijn er rellen in de Schilderswijk. Er is geen vergunning voor een demonstratie uitgegeven en mensen worden gesommeerd om naar huis te gaan. Door o.a. de AFA wordt hier geen gehoor aan gegeven, ruiten zijn al gesneuveld en plunderingen zijn gaande. Ik ben benieuwd of hier de ME op af wordt gestuurd en hoeveel mensen hier worden opgepakt. Zal waarschijnlijk minder over vermeld worden want PEGIDA zijn allemaal rascisten. De echte fascisten van de AFA worden teveel de hand boven het hoofd gehouden.

3 Reacties
Beerend4
Beerend413 feb. 2016 - 22:21

"the fascists of the future will be called anti-fascists" AFA voldoet hier perfect aan, en idd geen media aandacht voor wandaden en geen straffen voor gebruik van geweld. Als iemand anders negatief Twitter over komst azc dan komt de wijkagent langs....

hugo bergveen
hugo bergveen14 feb. 2016 - 8:27

@tokoloshe Telegraaf: 'er sneuvelde een winkelruit'.

Tokoloshe
Tokoloshe16 feb. 2016 - 7:53

hugo berveen Is nog altijd veel en veel meer dan dat er gesneuveld is door Pegida aanhang. En er werd nogal weggekeken bij deze actie, een collega van mij die daar in de buurt woont rappoteerde meer schade dan "enkel een winkelruit".

Jan Pieter2
Jan Pieter213 feb. 2016 - 18:33

Goed te zien hoe deze demonstratie zeer ordentelijk verliep. Men was nog even bang dat linkse extremisten net als vorige week de boel weer met geweld zouden verstoren maar gelukkig was dat niet het geval. Daarvoor vond de demonstratie te vroeg plaats en zouden de linkse demonstranten vanuit Amsterdam al te vroeg op pad moeten.

Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 17:12

Ik heb te hard gereden. Ik heb terecht een boete gekregen. Maar waarom al die ander mensen niet, die ook te hard reden........

Jhonathan
Jhonathan13 feb. 2016 - 17:11

@ srgt Hartman 13 februari 2016 at 18:02 Dat met het hakenkruis, schijnt toch weer net even anders te zitten dan dit artikel doet vermoeden. Op het spandoek werd het hakenkruis afgebeeld in een afvalbak, wat zoveel wil zeggen als: dit hakenkruis willen wij niet.

Albert Einstein
Albert Einstein13 feb. 2016 - 16:46

Pegida-voorzitter Ed heeft gezegd dat je als kleine groepering niet serieus wordt genomen, en dat samenwerking met andere organisaties daarom noodzakelijk is. In dit geval dus met de NVU. Maar het worden er ongetwijfeld nog veel meer. Dat is dus het effect van voortdurende demonisering.

9 Reacties
Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 17:16

En als we allochtonen en/of moslims niet serieus nemen dan moet je eens zien wat daar van gaat komen. En dat is dan het effect van voortdurende demonisering!

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen13 feb. 2016 - 17:19

Je kunt demonen niet demoniseren. Hou toch eens op met die onzin.

srgt Hartman
srgt Hartman13 feb. 2016 - 17:26

nee zandb, die allochtonen worden met de nek aangekeken vanwege hun demoniserende gedrag zoals het aanvoeren van criminaliteitslijsten, overlast, drammen etc.

Brewmeister
Brewmeister13 feb. 2016 - 17:44

Zandb 13 februari 2016 at 18:16 [En als we allochtonen en/of moslims niet serieus nemen dan moet je eens zien wat daar van gaat komen] Met andere woorden we moeten ons aanpassen aan al hun grillen en willen. Ik ben blij dat u het niet voor het zeggen heeft hier.

jahoor2
jahoor213 feb. 2016 - 19:16

met dit soort spandoeken demoniseer je jezelf.

H.Witte
H.Witte13 feb. 2016 - 19:21

Nee hoor, de meesten zijn meelopers, gewoon zin in een verzetje. Denken helemaal niet na waar ze nou voor of tegen zijn. "Gelegaliseerd" voetbal hooliganisme. Veel van hen menen dat hun maatschappelijk mislukking elders ligt, niet bij henzelf. Ik wil niet discrimineren maar stel bij het zien van beelden wel vast dat daar doorgaans niet de meest verheven mensen rondlopen.

Zandb
Zandb14 feb. 2016 - 8:05

Hartman? Brewmeister: Lees wat Eensteen beweert. En dat heb ik toegepast op een club mensen die u niet welgevallig is. Met de bedoeling om te laten zien hoe belachelijk Eensteens stelling is. Helaas was u dat even ontgaan. Hoe zou dat toch komen?

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 11:49

Albert, Inderdaad, het effect van demonisering. Doordat zij 'moslims' demoniseren worden ze niet serieus genomen en blijven zij een klein groepje. En dan ligt het voor de hand om op zoek te gaan naar geestverwanten. En veel meer zullen het er niet worden, ook getuige het feit dat de NVU altijd een marginaal clubje is gebleven. Dit soort tuig organiseert zich moeilijk, omdat ze doorgaans niet zo organisatorisch begaafd zijn. .

Marat
Marat14 feb. 2016 - 15:10

Door aan te schurken tegen de neo-nazi's van de NVU demoniseert Pegida zichzelf.

PietManeo
PietManeo13 feb. 2016 - 16:21

De politie doet niks tegen georganiseerde aanvallen van extreem-links, zoals men kon zien bij de Pegida demonstratie in Amsterdam. Geen wonder dat sommigen verdedigingswapens meenenemen. Welkom in het Nederland van 2016.

6 Reacties
Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 17:23

Het is natuurlijk de schuld van de politie als iemand besluit om een wapen mee te nemen. Alleen bedoeld om zich mee te verdedigen! En als je er trammelant meekrijgt, dan zeg je maar dat PietManeo het goed vindt.

srgt Hartman
srgt Hartman13 feb. 2016 - 17:28

nee, het komt door het niet optreden van de politie tegen (extreem)links ongewassen tuig dat geen tegengeluid duldt. Weet je wie vroeger ook geen tegengeluid duldden?

Piet de Geus
Piet de Geus13 feb. 2016 - 18:08

"Geen wonder dat sommigen verdedigingswapens meenenemen." Hoe doorgesnoven moet je zijn om in een mes een verdedigingswapen te zien?

PietManeo
PietManeo13 feb. 2016 - 19:04

Misschien weet jij meer van de plannen van deze demonstranten dus verklaar je nader. Vooralsnog zijn het de Pegida demonstranten die het meest bedreigt worden.

H.Witte
H.Witte13 feb. 2016 - 19:31

Hoe dom kan je zijn. Er zijn 21 man opgepakt voornamelijk links extremisten (en terecht). Er was een relatief klein groepje van tegen demonstraten bij Pegida. De grotere groep bleef er weg. Pegida was rustig en dat is prima. Niemand moet geweld gebruiken. Maar Pegida moet Van der Laan geen fascist noemen. Dat kleine groepje begon te duwen, Waarop Pegida begrijpelijk begon terug te duwen. Er was geen sprake van AANVALLEN. Piet Maneo zet toch die gkleurde bril eens af en kijk wat objectiever naar de dingen. Aan stemmingmakerij heeft niemand wat..

johannn2
johannn214 feb. 2016 - 11:53

srgt Hartman, antwoord: Jij. Dat is duidelijk. Maar je duldt dat duidelijk nog steeds niet. .

Haastig
Haastig13 feb. 2016 - 14:56

Gecorrigeerd voor sociaal-economische omstandigheden kunnen we gelukkig constateren dat er geen problemen zijn met gewapende NVU leden. Het beste is om eens onder genot van een koffie, een goed gesprek te voeren met deze jongeren die slachtoffer zijn van hun omstandigheden, om zo te kunnen constateren dat ze eigelijk helemaal niet eng zijn of er enge ideeën op na houden, maar gewoon "fijne" doch onbegrepen jongeren zijn.

9 Reacties
jahoor2
jahoor213 feb. 2016 - 19:22

@Haastig dit laat juist zien dat jij niets begrijpt van het essentiele corrigeren van cijfers bijvoorbeeld op leeftijd. Jij vergelijkt het liefst zeden criminaliteit van jonge marrokaanse mannen met oude impotente Hollanders omdat je dan simpele conclusies kan trekken. Jij hoort in elk geval niet bij de soc. economische groep hoog opgeleiden.

Haastig
Haastig13 feb. 2016 - 20:49

@Jahoor ROFLOL. Dank je, ik wel toe aan een goede lachbui :-) humor. Heerlijk.

Jhonathan
Jhonathan13 feb. 2016 - 22:22

@ Haastig 13 februari 2016 at 15:56 Heb even hartelijk gelachen om uw omgekeerde psychologie, waarvoor dank. - @jahoor 13 februari 2016 at 20:22 Volgens mij heeft u het niet helemaal begrepen, maar u behoort dan wellicht niet tot de groep hoogopgeleiden (aan elkaar) waarover u spreekt.

jahoor2
jahoor214 feb. 2016 - 6:44

Het corrigeren van cijfers niet begrijpen of willen begrijpen. Erg grappig en dom.

jahoor2
jahoor214 feb. 2016 - 7:36

@Jhonathan moet zijn "Ik heb" ipv "Heb".

Jhonathan
Jhonathan14 feb. 2016 - 10:24

@ jahoor 14 februari 2016 at 08:36 Met alle respect, maar helaas heeft u het mis. Mijn reactie heeft namelijk een aanhef in de ik-vorm. Mijn naam staat er namelijk boven. Derhalve is zowel 'Ik heb' als 'Heb' een goede schrijfvorm. Voorts is het informeel. Zo, heeft u weer wat geleerd.

jahoor2
jahoor215 feb. 2016 - 16:56

@Jhonathan lol nog reageren ook. fijn dat je een beetje Nederlands kan. Nu nog leren rekenen.

Haastig
Haastig16 feb. 2016 - 8:23

jahoor 15 februari 2016 at 17:56 Je nu nog even afvragen wat de basis is van de correcties op basis van sociaal economische omstandigheden. Juist: om te vergelijken of allochtonen oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit, worden ze vergeleken met autochtonen uit vergelijkbare sociaal economische omstandigheden. Je mag het me natuurlijk kwalijk nemen dat ik suggereer dat bovengenoemde NVU-types uit de wat sociaal/economische zwakkere groeperingen komen, je mag het me kwalijk nemen dat ik aangeef dat dit vermoedelijk het type is op basis waarvan de correcties plaatsvinden. We hebben in dat geval een ander beeld bij deze types. Overigens, het is ook vrij essentieel dat je de beperkingen snapt van correcties. Buiten het feit dat correcties (net als overig statistisch onderzoek) ook een bepaalde selectiviteit kunnen presenteren -gekozen groepen, relevante kaders etc, is de correctie zelf ook maar "beperkt". We hebben nu relatief weinig moorden. Dat is prettig. Dat is inderdaad te danken aan de gewijzigde opbouw van de samenleving: relatief minder mannen in de leeftijd 20-50 dan in een pyramide-bevolking. Kortom, de (voornaamste) dadergroep is relatief kleiner geworden. "Gecorrigeerd" is het dus net zo "onveilig" als het altijd was per dadergroep, behalve dat de kans vermoord te worden verkleind is. Ander voorbeeld: gecorrigeerd voor "oorlogsomstandigheden" is het niet onveilig in Syrië, desondanks durf ik te beweren dat het behoorlijk onveilig is in Syrië. Over Syrië gesproken, mbt tot het type dat daarheen afreist(/de) of marginaal minder fundi ideeën hebben, werd nogal eens gezegd dat een goed gesprek wonderen zou doen om de angst weg te nemen. Waarom daar wel, hier niet? Ik vind dat een merkwaardige selectiviteit. Kortom, je hebt denk ik niet helemaal begrepen wat ik schreef en suggereerde.

jahoor2
jahoor216 feb. 2016 - 12:14

@haastig vaak is alleen corrigeren voor leeftijd (altijd verstandig) al genoeg om te zien dat ´het gevaar´ zwaar overdreven wordt. Sociaal-economisch verklaard meestal meer dan ethniciteit. Zelfs zonder correctie. Als je het hebt over 4% criminaliteit (waarvan het merendeel gaat om diefstal) is nog 96% van de allochtonen volledig onschuldig.

Casparus2
Casparus213 feb. 2016 - 14:18

In de.Lik gooien,dat wilders tuig.

3 Reacties
slopsma
slopsma13 feb. 2016 - 20:59

In de lik gooien dat AFA schorum!

Windowjan
Windowjan14 feb. 2016 - 18:59

Prima, echt tuig moet de bak in, helaas voor jou is niet elke PVV stemmer een crimineel.

jahoor2
jahoor216 feb. 2016 - 12:29

@windowjan volgens mij is het vrij crimineel om PVV te stemmen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje13 feb. 2016 - 13:39

Ik kom lang genoeg buiten en op sociale media om te kunnen constateren dat slechte taalbeheersing onder verschillende groepen van de bevolking voorkomt. Ik ben al menig maal voor taalnazi uitgemaakt. Meestal negeer ik de taalfouten maar. Het moet natuurlijk gaan om de inhoud. De inhoud van deze draad komt weer voort uit de evident gekleurde suggestie dat protesten van tegenstanders altijd bevolkt worden door analfabeten, Tokkies, extreem rechts tuig, etc

5 Reacties
Noort2
Noort213 feb. 2016 - 15:44

Gewoon blijven ontkennen dat Pegida een nare lucht verspreid. En als je daar lang genoeg in zit, ruik je dat niet meer. Maar ga dan niet zeggen dat mensen die dat wel ruiken niet deugen.

Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 15:51

Als mensen nu menen dit soort protesten gevoerd worden door bepaalde mensen en u meent dat de protesten gevoerd worden door bepaalde andere mensen, dan is mij niet geheel duidelijk wie waarom gelijk heeft.

jahoor2
jahoor213 feb. 2016 - 19:24

http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/10/pvvers-zijn-laagopgeleid-vrouw-en-stemden-op-fortuyn-in-2002/

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen13 feb. 2016 - 19:49

@Wolff Het is natuurlijk niet de beperkte beheersing van taal waar "taalnazi's" over vallen. Het is het verwijt van de tokkies. De groep die van andere groepen vraagt volledig Nederlands te worden, terwijl ze zelf het Nederlands niet beheersen. Hypocrisie is nu eenmaal niet populair.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 feb. 2016 - 18:08

@ Alien van Noort Ik zit nergens in dus je hoeft je over mij geen zorgen te maken

Bernie2
Bernie213 feb. 2016 - 13:36

Yep, Wilders' Kom in Verzet marcheerbewegingen lusten er wel pap van. En @Bidar: met de aanduiding parlementaire 'tak' doe je vluchtelingenhater en ophitser tot dit geweld Wilders tekort. Niks tak, maar aanstichter. En inderdaad kan de aangespoelde Limburger schaamteloos en ongestoord zijn gang blijven gaan vanaf het 2e Kamerpluche. Redelijk schokkend.

1 Reactie
Zandb
Zandb14 feb. 2016 - 16:47

Dat u zich verbaast, verbaast mij niet. Ik ben inderdaad gebelgd door uw reactie. Want wat zegt u in uw eerste reactie - waar ik op reflecteer - nu helemaal, ontdaan van alle franje: U zegt, via een haast gezochte redenering met veel relativerende woorden, dat de Nazi's (ALLE Nazi's wel te verstaan) wat hun antisemitisme betreft, vergelijkbaar zijn met een paar revolutionaire socialisten. En dat we daarom ernstig rekening moeten houden, dat de antisemitische uitingen in Enschede van links kwamen. Ja, wie zou er niet gebelgd zijn bij zulke onzin. Hier het slot van mijn "gebelgde" reactie: "De kans dat links-extremisten hun rechts-extremistische broeders een oor aan wilden naaien, schat ik heel wat reëler in."

Nailles
Nailles13 feb. 2016 - 13:31

Gelukkig dit keer al heel wat minder arrestaties nodig als laatstelijk in Amsterdam toen het in tegenstelling tot nu met een handjevol rechts-extremisten vooral even kwalijke links-extremisten betrof die bij hun tegendemonstraties behalve vanwege ongeoorloofd gedrag, uitingen, maar toen zeker ook geweld bij tientallen opgepakt werden. Betrof het bij genoemde oppak-grond van antisemitisme overigens om rechts- of links-extremisten? Zoals bekend delen nationaal-socialisten en revolutionair socialisten als begin vorige eeuw ontstane volksbewegingen hun antikapitalistische overtuigingen en niet zelden het geloof in een daaraan verbonden Joods wereldcomplot, en het daaruit voortvloeiende antisemitisme wat bij deze extremistische splintergroeperingen voortleeft tot op de dag van vandaag. Niet dat het wat uitmaakt hoor.

6 Reacties
ThomasWagenaar
ThomasWagenaar13 feb. 2016 - 14:20

Dit is de laatste keer dat ik een bijdrage van u lees, laat ik dat voorop stellen. Waarom? U tracht met woordenmanipulatie rechtse horror in de schoenen van links te schuiven. Meestal zijn die pogingen uiterst opzichtig, maar uw suggestieve stelling van 'Nazi's + Socialisten = Antikapitalistisch = Anti-Joods = Links is antisemitisch' is willens en wetens geschiedvervalsing en manipulatie. Waar is dat nou toch goed voor?

hugo bergveen
hugo bergveen13 feb. 2016 - 15:48

Hadden je links- extremisten ook messen bij zich?

Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 16:11

Nailles laat zien dat hij vindt, dat Nazi's en revolutionair socialisten - communisten dus - tegen het kapitaal zijn en dus "niet zelden*" geloven in een Joods wereldcomplot en dus antisemitisch zijn. Allen om maar aan te tonen, dat de kans bestaat, dat de mensen die opgepakt werden vanwege openlijk antisemitisme ook wel links-extremistisch kunnen zijn. Als het niet zo droevig was, zou je er om kunnen lachen. Gelukkig relativeert Nailles nog: "Niet dat het wat uitmaakt hoor...." Voor een goed begrip: De kans dat links-extremisten hun rechts-extremistische broeders een oor aan willen naaien, schat ik heel wat reëler in.

JannesJ2
JannesJ213 feb. 2016 - 16:58

'Maar zullie doehoen het ooohoook.' Andere naam, zelfde bagger, Ginger Ted.

Brewmeister
Brewmeister13 feb. 2016 - 17:58

Nailles ik lees jouw bijdragen nog wel hoor... we zijn helaas ThomasWagenaar onderweg verloren...snik

Nailles
Nailles13 feb. 2016 - 18:03

Ik verbaas me toch steeds weer hoe gebelgd er gereageerd wordt door sommigen als ik wijs op de verscheidene opvallende maar voor velen bekende overeenkomsten in kwalijke kanten t.a.v. overtuigingen, uitingen, gedragingen bij door mij beide verafschuwde rechts- en links-extremisten. Die overeenkomsten in kwalijk gewelddadig gedrag in dit verband van een demonstratie van rechts-extremisten noemen, is voor de hand liggend daar de extreem-linkse tegendemonstranten gewoonlijk ook aanwezig plegen te zijn zoals laatstelijk in Amsterdam en de keer ervoor in Utrecht. En dan is het ook niet meer dan terecht op overige overeenkomsten, zoals die van antikapitalisme, en ja, ook voorkomend onder deze extremisten, bijbehorende oude paranoïde overtuigingen uit een gemeenschappelijke bron over een wereldwijd complot van het Jodendom. http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10916f58.htm

LisanneW
LisanneW13 feb. 2016 - 13:27

Hoeveel van het extreme AFA tuig zijn er vorige week opgepakt?

10 Reacties
Zandb
Zandb13 feb. 2016 - 16:19

Moet ik nu iets anders vinden van wat er in Enschede gebeurde, nu u wijst op vorige week?

Nick Ros
Nick Ros13 feb. 2016 - 16:27

De fans van AfD wonen op loopafstand van de grens bij Dolphia-Esmarken. Op die paar vierkante kilometers lopen nogal wat linkse groepen en rechtse groepen.

slopsma
slopsma13 feb. 2016 - 16:46

Stuk of 20, wat nog weinig is, getuige het geweld wat gebruikt werd.

JannesJ2
JannesJ213 feb. 2016 - 17:10

Het is je niet bekend dat bij menig demonstratie het geweld juist van deze ongure extreemrechtse types vandaan komt? En dat men daarmee wegkomt? Hier een voorbeeld van vandaag. https://twitter.com/frankvdlinde/status/698491890925203456 Als je wil kan ik je meer beelden leveren, over verdere demonstraties. Niet alleen tegen AZC's, maar bijvoorbeeld ook van de zwarte piet demo's. En anders blijf je maar lekker simplistisch in het frame over "extreem AFA tuig" hangen.

Brewmeister
Brewmeister13 feb. 2016 - 17:56

Supporters van extreem-links, zoals.. ik hoef niet eens namen te noemen zullen uiteraard maar één kant op kijken naar rechts. Als er nu eens een begin gemaakt zou worden om beide kampen als onfris te benoemen komen we misschien ergens. Deze discussies zijn lachwekkend.

Piet de Geus
Piet de Geus13 feb. 2016 - 18:10

Hoeveel neonazi's zijn er vorige week dan overhoop gestoken?

LisanneW
LisanneW13 feb. 2016 - 18:15

@JanneJ Hoezo frame en simplistisch? Wanneer er 20 van extreem links worden opgepakt lees ik hier niets maar wel meteen grote koppen wanneer het er 6 van rechts zijn.

LisanneW
LisanneW13 feb. 2016 - 18:17

@JannesJ Daarbij zijn er ook gewoon TV beelden van links extremen die journalisten aanvallen.

slopsma
slopsma13 feb. 2016 - 19:20

JannesJ 13 februari 2016 at 18:10 Zal ik dan een lijstje maken met extreem geweld dat in de loop der jaren door AFA en symphatisanten is gepleegd in de loop der jaren? Met doden en zwaar gewonden tot gevolg? Daar kan geen andere groepering tegenop.

LisanneW
LisanneW13 feb. 2016 - 21:18

@Piet de Geus. Is er vandaag iemand overhoop gestoken?

[verwijderd]
[verwijderd]13 feb. 2016 - 13:26

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
H.Witte
H.Witte13 feb. 2016 - 20:17

Zo is het. Het 'te stille' midden.

Jhonathan
Jhonathan13 feb. 2016 - 13:17

Dit zijn uiteraard verachtelijke groeperingen. Echter, als ik zo de AZC's die voor de komende 10 jaar worden opgetuigd toepas in een simpel rekensommetje, gaan we dus naar de 600.000 asielzoekers exclusief gezinshereniging toe. Ik weet niet of dat wel zo verstandig is.

5 Reacties
jahoor2
jahoor213 feb. 2016 - 19:29

43 duizend asiel aanvragen voor 2015. Hoe jij op 600 duizend komt. Jij begint het echt te verliezen.

Jhonathan
Jhonathan13 feb. 2016 - 22:27

@ jahoor 13 februari 2016 at 20:29 Probeert u het eerst eens goed te lezen, alvorens u met uw beschuldigingen komt. Waarschijnlijk heeft u over 'de komende 10 jaar' heen gelezen. Factor 10 dus.

jahoor2
jahoor214 feb. 2016 - 6:45

@Jhonatan. dan nog geen 600 duizend en overdreven. Baseer je liever op de afgelopen 10 jaar.

Jhonathan
Jhonathan14 feb. 2016 - 10:37

@ jahoor 14 februari 2016 at 07:45 Nee, ik ga me niet baseren op het verleden, immers het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Het rekensommetje is namelijk simpel: Het aantal AZC's voor 600 en meer asielzoekers maal 10 jaar waarvoor de contracten voor deze centra zijn afgesloten of nog afgesloten worden. Weet u, ik heb het vermoeden dat u zich niet los weet te wrikken van de cognitieve dissonantie. Anders gezegd, als blijkt dat u ernaast zit - niet erg, kan iedereen overkomen - dan gaat u eromheen draaien omdat u niet kan toegeven ernaast te zitten.

jahoor2
jahoor215 feb. 2016 - 17:03

@Jhonathan Jouw probleem is dat je jezelf graag bang rekent. Dat is cognitieve dissonantie door Islamofobie. Simpele rekensommetjes zijn voor simpele mensen.

Sardar2
Sardar213 feb. 2016 - 13:15

[bezit messen, bezit spandoek met hakenkruis, geweld tegen politie.] Het begint politie benauwd te worden met extreemrechts. Toch men neemt geen stappen tegen parlementaire tak ervan. Moeten we nog ergere meemaken?

7 Reacties
H.Witte
H.Witte13 feb. 2016 - 14:09

Ik heb eerder gezegd: niet-democratisch georganiseerde groeperingen als de PVV horen niet thuis in een democratisch parlement. Iedereen ziet, ook rechts wel, dat Wilders de samenleving destabiliseert en situaties in de samenleving misbruikt om zijn eigen frustraties uit het verleden het hoofd te bieden. Hij heeft een groot minderwaardigheidscomplex en probeert met veel geschreeuw (en weinig wol). Hij zet willens en wetens mensen tegen elkaar op en beseft zelf donders goed dat hij daarmee de samenleving juist niet dient, al wil hij doen voorkomen van wel. Iedereen, iedereen die een beetje nuchter nadenkt beseft dat saamhorigheid en eendracht van grotere betekenis is dan tweedracht. En kom in antwoord hierop nou weer niet met verhalen dat het neo-liberalisme daar zelfs schuld aan is. Op alle kabinetten in de voorbije eeuw is kritiek geweest, maar dat werd altijd democratisch opgelost. Er waren toen geen schreeuwers als Geert Wilders wier het slechts om hun eigen ego te doen is. Niet om Nederland, want dan ging je daar respectvoller en zuiniger mee om en trap je niet zo minachtend tegen je collega's politici aan. O ja, wacht even. Wilders heeft in sommige dingen best gelijk. Maar het is zo'n opruier, een onfatsoenlijk man. Een slecht voorbeeld voor fatsoenlijk Nederland. Hier en buiten ons land.

Haastig
Haastig13 feb. 2016 - 14:40

NVU zit niet in het parlement.

srgt Hartman
srgt Hartman13 feb. 2016 - 16:31

We maken al jaaaaaren erger mee met extreemlinks en moslimgeweld.

Sardar2
Sardar213 feb. 2016 - 17:13

@ srgt Hartman, 13 februari 2016 at 17:31 Dus omdat ‘zij het doen mogen we ook hetzelfde doen”? Toch ik hoor niet de ander opgepakt zijn met de ‘bezit messen, bezit spandoek met hakenkruis, geweld tegen politie’. Jij hebt een rare kijk op ontwikkelingen!

srgt Hartman
srgt Hartman13 feb. 2016 - 17:31

nee Bidar, het dragen van messen en hakenkruizen is verderfelijk. Maar staat in geen verhouding tot het geweld, moord, mishandeling, vernieling, bomaanslagen en ander geweld door links en moslims. Dus dat erger waar jij naar vraagt is er al lang. Alleen niet aan de rechterkant.

hugo bergveen
hugo bergveen13 feb. 2016 - 20:49

@sgt hartman geweld, moord, mishandeling, vernieling, bomaanslagen en ander geweld door links en moslims: hoe heb ik dat toch kunnen missen? Of bedoel je het buitenland en de Russische revolutie? Zullen we de zaken maar een beetje in proportie houden en ons beperken tot Nederland? Anders voel ik me nog geroepen de vele Latijns- Amerikaanse dictators en Franco van stal te halen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje14 feb. 2016 - 18:23

Bidar ben je er al achter dat je te vroeg gretig bent geweest?