Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

ZEMBLA onthult: KLM-piloot kreeg zwijgcontract over giftige lucht

  •  
08-11-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
14002629_96bb3ce478_b
KLM eist in een zwijgcontract dat oud-piloot Willem Felderhof nooit meer praat over het ziek worden van giftige dampen aan boord van vliegtuigen. Daarover gaat de komende uitzending van ZEMBLA. De piloot heeft last van hoofdpijn, evenwichtsstoornissen en een vertraagde reactiesnelheid. Zijn neuroloog is ervan overtuigd dat Felderhof lijdt aan het zogeheten aerotoxisch syndroom, waardoor hij niet meer kan vliegen. Bij het beëindigen van zijn contract heeft KLM uitgebreide zwijgclausules opgesteld.
Felderhof mag niet praten over “zijn mening, zijn visie en de feiten met betrekking tot de luchtkwaliteit in KLM-vliegtuigen in verband met zijn gezondheidsklachten, de arbeidsomstandigheden en het ‘aerotoxic syndroom’.” Doet hij dan wel, dan moet hij zijn ontslagvergoeding à €300.000 aan KLM terugbetalen. Het contract is in handen van ZEMBLA. Ook als “derden” zich uitlaten over Felderhof, moet hij zijn volledige ontslagvergoeding terugbetalen.
KLM laat over het zwijgcontract aan ZEMBLA weten:
"Een schikking is bedoeld om een voortslepende discussie met een werknemer te sluiten. Het is in veel organisaties gebruikelijk om in een beëindigingsovereenkomst met een werknemer een geheimhoudingsbeding op te nemen."
Aerotoxisch syndroom Het aerotoxisch syndroom is een nog niet erkende ziekte die voorkomt bij piloten, cabinepersoneel en frequent flyers. De klachten bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en trillende handen. Het patroon is vergelijkbaar met vergiftiging door organofosfaten. Dat zijn giftige stoffen die in de motorolie voorkomen. Motorolie lekt in lage hoeveelheden in de cabinelucht, waardoor personeel en passagiers ze ongemerkt inademen. Soms zijn er zogeheten ‘fume events’, waarbij er ineens meer olie in de lucht lekt. Hoe hoog de vrijgekomen concentraties dan zijn, is nooit onderzocht.
Overtuigd Volgens KLM is er geen verband tussen gezondheidsklachten en de cabinelucht. Ook de Nederlandse overheid erkent het aerotoxisch syndroom niet.
Daarbij baseren zij zich op verschillende onderzoeken. Een ervan is betaald door KLM en deels uitgevoerd door KLM-medewerkers. Een ander onderzoek is uitgevoerd door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCVB). In de uitzending erkent de onderzoeker dat zijn onderzoek alleen iets zegt over de vijf onderzochte personen en niet over het wel of niet bestaan van een beroepsziekte. Maar KLM gebruikt het wel op die manier.
Neuroloog Gerard Hageman van het Medisch Spectrum Twente noemt Willem Felderhof echter een van de best gedocumenteerde gevallen en hij twijfelt er niet aan dat de beroepsziekte wel degelijk bestaat. Hageman:
"We hebben nu zeker tientallen mensen waarvan wij overtuigd zijn dat zij dat aerotoxisch syndroom, zoals het dan heet, dat zij dat hebben."
KLM KLM wil vragen van ZEMBLA over het aantal zieke werknemers niet beantwoorden. Ook de Nationale Adviesgroep Cabinelucht, die in 2015 is opgericht door staatssecretaris Mansveld, weet niet om hoeveel personen het gaat. Voorzitter Pieter Jan Biesheuvel: “Zo concreet hebben we het niet aan de orde gehad nog.” ZEMBLA heeft echter documenten in handen waarin een KLM-bedrijfsarts aangeeft dat er “meerdere werknemers zijn met een soortgelijk beeld.”
 
 

Meer over:

gezondheid, zembla, klm, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

Kepler
Kepler9 nov. 2017 - 10:03

Slecht van KLM, maar wat een slecht oppervlakkig onderzoek van Zembla. Bevraag dan ook andere maatschappijen. Snel, goedkoop scoren. Maar de KLM gaat zeker niet vrijuit. Integendeel.

Gaitj
Gaitj9 nov. 2017 - 0:14

ben wel benieuwd hoe die motorolie in de cabinelucht terechtkomt. Dat lijkt me een technisch probleem dat niet moeilijk op te lossen is.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot9 nov. 2017 - 6:28

De lucht voor de cabine komt bij wat oudere vliegtuigen vaak via de motoren naar binnen. Bij de nieuwste generaties vliegtuigen is dat probleem in veel gevallen opgelost door die systemen te scheiden.

BinaryDoggy
BinaryDoggy8 nov. 2017 - 19:25

Onder dwang zwijgen. Welkom in 2017.

Kees777
Kees7778 nov. 2017 - 17:23

Zwijgcontracten zouden in dit land compleet verboden moeten worden. Deze chantage kan echt meer anno 2017.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2017 - 5:06

Het UWV werkt daar anders goed aan mee!

Kees777
Kees7779 nov. 2017 - 7:53

@ Minoes&tuin Licht eens toe wat het UWV doet met zwijgcontracten?

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 nov. 2017 - 3:24

Kees7 Zou dit graag doen maar helaas treed ik dan teveel in de prive-sfeer en dat ook nog eens in die van een ander.

Friedrich Feuerbach
Friedrich Feuerbach8 nov. 2017 - 13:56

Het is natuurlijk schandalig dat zo'n piloot een zwijgplicht krijgt opgelegd. Nog schandaliger is het dat er zo met de gezondheid van personeel en passagiers wordt omgegaan. Misdadig zelfs. Maar het is belangrijk om niet alleen te blijven hangen in morele verontwaardiging. De belangen voor KLM, en andere vliegmaatschappijen waarbij ongetwijfeld hetzelfde speelt, zijn ongelooflijk groot. Een dergelijke affaire kan gemakkelijk tot faillissement leiden en de tijden zijn al langer onzeker voor vliegmaatschappijen. De topmensen kost het hun mooie topfunctie en anderen hun broodnodige baan. De verleiding is dus groot om dit soort zaken onder het tapijt te schuiven. In het kapitalistische bestel is het nu eenmaal 'surviven'. Alleen een systeem zonder concurrentiedwang, zoals socialisme, kan in dergelijke gevallen het menselijke belang de voorrang geven die het verdient.

4 Reacties
Hilterman
Hilterman8 nov. 2017 - 21:59

Eerst maar eens vaststellen dat er een probleem bestaat. Wanneer dit werkelijk een veel voorkomende klacht is zouden veel meer maatschappijen problemen hebben met hun cabine personeel en hun vliegers. KLM heeft een paar honderd piloten in dienst en een veelvoud cabine personeel. Dan komen de klachten zover nu bekend bij minder dan 1% van het aantal medewerkers voor.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2017 - 5:08

Hiltermann Geloof maar als er een zwijgcontract gemaakt wordt dat er een probleem is. Het is in Nederland aan de orde van de dag en de semi-overheid werkt eraan mee. De wet Poortwachter is een papieren tijger geworden...Papier is zeer geduldig...

Joe Speedboot
Joe Speedboot9 nov. 2017 - 6:33

'Alleen een systeem zonder concurrentiedwang, zoals socialisme, kan in dergelijke gevallen het menselijke belang de voorrang geven die het verdient.' In socialistische heilstaten weten ze de doofpot anders ook aardig te vinden. In een land als China zouden ze een probleem als dit net zo goed doodzwijgen.

Hilterman
Hilterman10 nov. 2017 - 17:57

Minoes en tuin, Ik zeg niet dat er geen probleem is. Ik stel alleen vast dat het tot nu toe niet is aangetoond. Op het aantal medewerkers dat vliegt heeft minder dan 1% gezondheidsklachten. De situatie bij andere maatschappijen is onbekend. Dat zwijgcontract deugt niet en si mogelijk ontstaan om negatieve publiciteit te voorkomen. Daarmee is het nog niet goed te praten.