Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Jesse Klaver wil met links blok Nederland gaan verbouwen

Een heldere linkse agenda moet de kiezer overtuigen van een betere toekomst
Joop

Zeg JA tegen de export-WW

  •  
21-04-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
UWV_Breda_DSCF0504

© cc-foto: G. Lanting

Een socialere EU, minder valse concurrentie, meer zekerheid voor je eigen burgers en misbruik wordt tegengegaan. Waarom zou je daar in vredesnaam tegen zijn?
Het was weer flink heibel op mijn social-media-tijdlijnen de afgelopen week. Dit keer ging het over de zogenaamde “export-WW”.
De Europese Unie had het in haar botte hersens gehaald iets te willen zeggen over ons sociale stelsel. Nederland zou gedwongen worden werkloze Polen zes maanden geld over te maken. Met die doekoe uit Holland komen ze natuurlijk nooit uit hun Poolse hangmat. Bovendien is het een open uitnodiging tot fraude. Dat is hoe een aantal Nederlandse politieke partijen het voorstel voor ons geframed hebben. Maar als je het voorstel zelf goed bekijkt is het niet alleen rechtvaardig, maar ook heel goed voor Nederland.
Hoe wordt de WW opgebouwd? In ons land krijg je WW als je minstens 26 weken bij dezelfde werkgever hebt gewerkt, en dit werkverband buiten jouw schuld om beëindigd is. Iemand die zelf ontslag neemt, krijgt dus geen WW. Die uitkering krijg je vervolgens voor drie maanden. Voor ieder jaar dat je extra gewerkt hebt echter krijg je één maand WW extra. Voor zes maanden WW, moet je dus drie jaar en 26 weken gewerkt hebben, én premie hebben betaald.
Nu is het daarbij zo dat als je na je ontslag naar het buitenland vertrekt, je je WW voor drie maanden kan houden. Omdat dit in ieder land natuurlijk weer anders is geregeld, wil de EU onder andere dat gaan harmoniseren.
Controleren Om te beginnen: als je drie-en-een-half jaar premie hebt betaald, dan is zes maanden doorbetaald krijgen toch heel redelijk? Mij lijkt het van wel. Natuurlijk, ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat Polen hier telkens 26 weken komen werken en dan drie maanden met vakantie gaan. Maar dat is niet wat hiermee wordt veroorzaakt. Het gaat om mensen die drie jaar extra gewerkt hebben, en dan drie maanden extra WW doorbetaald krijgen. Is dat zo onrechtvaardig?
Het argument dat mensen in het buitenland moeilijker door het UWV te controleren zouden zijn, slaat bovendien nergens op. Het UWV controleert WW’ers namelijk standaard het eerste half jaar niet of nauwelijks, en nodigt ze het eerste half jaar vaak niet eens uit op gesprek. De meeste mensen gaan na een paar maanden namelijk vanzelf wel aan het werk.
Maar, onderzoek wijst uit dat Polen die met een WW naar huis gaan minder snel aan de bak gaan dan Nederlanders. De kosten van deze maatregel voor Nederland worden op 10 tot 30 miljoen euro per jaar geschat. Op het totale WW budget van 3,5 miljard is dat echter een schijntje. Bovendien is het een koopje, gezien de voordelen die de nieuwe EU raamwetgeving Nederland en de Nederlanders gaat bieden.
Voordelen Om te beginnen: die rechten op een half jaar doorbetaling krijgen Nederlanders die in andere Europese landen werken natuurlijk óók. En dat zijn nogal wat mensen. Daarbij kunnen Nederlandse werknemers als ze ontslagen worden het met deze regels makkelijker in het buitenland gaan proberen. Veel meer kansen dus. Alleen maar winst.
En last but not least: als iedereen in de EU recht op zes maanden inkomenszekerheid krijgt, worden eindelijk de verschillen in de sociale zekerheid in de EU een beetje naar boven rechtgetrokken. Dit laatste is nu juist het doel van die hele wet en dat is enorm goed nieuws voor iedere Nederlander die zich zorgen maakt om valse concurrentie op de arbeidsmarkt. Gelijk loon voor gelijk werk wordt de norm. Dus minder-minder-minder goedkope Polen die hier de banen wegkapen.
Bovendien staan er in het hele pakket nu juist ook een aantal regels die het zogenaamde ‘uitkeringstoerisme’ bemoeilijken. Zo moet die Pool die na 26 weken alweer naar huis gaat voortaan eerst een maand op zijn geld wachten.
Stemmingmakerij in de kamer Waarom zou je daar in vredesnaam tegen zijn? Een socialere EU, minder valse concurrentie, meer zekerheid voor je eigen burgers en misbruik wordt tegengegaan. Allemaal voordelen, en het kost in praktijk (bijna) niets. Hier tegen protesteren is een klassiek geval van penny-wise-pound-foolish.
Laat het echter aan onze politici over om hier toch stemming tegen te maken. Ook de media schreeuwen moord en brand. Alleen Trouw durft er nog een klein kanttekeningetje bij te plaatsen. Voor de rest is het getoeter van vooral rechtse media natuurlijk weer oorverdovend, maar ook meer links georiënteerde kranten gaan in de nationalistische stemmingmakerij mee.
Van één argument dat in die storm gegeven wordt breekt mijn klomp pas echt: Omdat er geld naar het buitenland gaat met zo’n maatregel, zou het slecht zijn voor ‘het draagvlak van de EU’. Dus nadat het hele parlement de EU weer eens onterecht als boeman afschildert, wagen onze dappere ‘waakhonden’ het te roepen dat de maatregel ‘slecht zou zijn voor het draagvlak binnen de EU’. Ongelooflijk.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (131)

Samuel Nieuwenhuis
Samuel Nieuwenhuis26 apr. 2019 - 14:16

"Hoe wordt de WW opgebouwd? In ons land krijg je WW als je minstens 26 weken bij een werkgever hebt gewerkt" Wordt er in dit stuk gesteld. Maar is dat wel de discussie? Volgens mij heb je als werknemer op dit moment {mits je voldoende arbeidsverleden hebt} na 3 maanden het recht om je WW uitkering mee te nemen naar het buitenland. Het voorstel wat nu ter tafel ligt is dat dit "meeneem recht" er al komt na 1 maand werken! Commentaar op "getoeter" van rechtse media, prima. Maar dan wel zelf de juiste feiten melden!

FranzS
FranzS23 apr. 2019 - 10:49

De meeste Nederlanders in de WW klikken 1 keer per week op de "solliciteer nu" knop in Linked-In en hebben daarmee aan de sollicitatieplicht voldaan. Een beetje meer respect voor Poolse expats is wel op zijn plaats, deze mensen houden complete sectoren draaiende. Deze mensen wonen niet zoals de meesten van jullie in (gesubsidieerde)sociale huurwoningen of door de belastingdienst gesponsorde koopwoningen. Ze betalen de hoofdprijs voor een slaapplek. Dus helemaal niet gek dat als ze zonder werk zitten en slechts 70% van hun toch al lage inkomen ontvangen tijdelijk terug gaan naar Polen om te kunnen rondkomen. Solliciteren kan vanaf daar ook prima, en ze komen terug als ze werk vinden want ze hebben het geld hard nodig. Ik zou me meer druk maken over de zogenaamde "kennismigranten" die flink minder belasting hoeven betalen dan u en ik. Ik heb er velen zien komen en gaan in de IT sector, het overgrote deel bestaat uit middelmatige figuren die niet goed genoeg zijn om in eigen land een baan te vinden, in Nederland wordt de rode loper voor ze uitgerold. Het enige criterium voor de zogenaamde "specifieke deskundigheid" is dat ze meer dan € 37.000 verdienen, hetgeen een lachertje is voor een salaris van een IT-er.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen23 apr. 2019 - 8:01

Duidelijk is dat veel mensen maar 1 kant opkijken. Dat is niet handig. Er is ook zoiets als import WW. Er zijn tienduizenden grensarbeiders die beschermd worden. Die krijgen bijvoorbeeld uitkeringen uit België of Duitsland als er iets misgaat of men pensioen gaan. Dat wordt allemaal over het hoofd gezien, of expres zo geframed door mensen die onvrede willen aanwakkeren. Dit voor eigen politieke gewin. Afschaffen van export WW leidt onmiddellijk tot afschaffing import WW en benadeling van de Nederlanders die over de grens werken. Dat betekent namelijk dat de overheden in het buitenland wel premies ontvangen van mensen die uit het buitenland komen, maar niet hoeven te betalen als ze terug gaan naar eigen land.......... Willen we dat? Kortom: dat negatieve export WW verhaal is gewoon buitengewoon kortzichtig en nadelig voor ons allemaal. Verder betalen buitenlandse werknemers ruim 1 miljard aan premies en ontvangen 16 miljoen. In de nieuwe verlengde situatie wordt het hooguit 30 miljoen. Big deal!!

2 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:35

Hear hear.

frankie48
frankie4824 apr. 2019 - 6:58

Beste Alfred, Mooi dat onze schatkist daar straks 970 miljoen euro p/j aan gaat overhouden, en dat is ook meteen meer dan genoeg om bijvoorbeeld een Nederlandse aardbeienplukkers die na drie en halfjaar plukken in Polen en met een Poolse WW-uitkering van een half jaar van € 330,- in ons land terug gaat keren, om hen uit die pot te gaan lopen aanvullen. En niet omdat ie een export-WW-uitkering uit Polen in het EU van gelijke behandeling en -kansen met zijn opengrenzenbeleid ontvangt die onder ons afgesproken sociaal minimum ligt, deze Nederlandse arbeider richting gemeenteloket sturen om aanvullende bijstand met al zijn regels te laten aanvragen.

frankie48
frankie4823 apr. 2019 - 7:05

Ja als jij een ongelijk voordeel op inkomenszekerheid voor de minder hoogopgeleide Nederlanders een eerlijke deal vindt. Daarom vermeldt je zeker niet dat er maar een paar andere landen in de EU zijn met een vergelijkbaar gemiddeld inkomen p/m voor arbeiders aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Want in alle andere gevallen zal je dan als werkeloze arbeider die in Nederland aankomt met een WW-uitkering vanuit een ander EU-land je moeten gaan melden bij de gemeente voor bijstandsaanvulling om rond te kunnen gaan komen. Maar het uitgangspunt om aan die voordelen te kunnen voldoen, was natuurlijk het feit dat je als hoogopgeleide Nederlander een topinkomen + bonus in een ander EU-land zou moeten verdienen!

6 Reacties
frankie48
frankie4823 apr. 2019 - 7:37

Weet je wat pas echt een voordeel voor de laagopgeleide arbeiders in de EU zou zijn, als zij allemaal in andere EU-landen met lagere lonen, aanspraak konden blijven maken op het afgesproken Cao loon van het thuisland! Dat lijkt mij eerlijk en de voordelen worden dan voor iedereen gelijk getrokken, en dan hoor je niemand meer iets negatiefs over "export-WW" zeggen

DaanOuwens
DaanOuwens23 apr. 2019 - 11:07

@ frankie48 Jij schrijft: Weet je wat pas echt een voordeel voor de laagopgeleide arbeiders in de EU zou zijn, als zij allemaal in andere EU-landen met lagere lonen, aanspraak konden blijven maken op het afgesproken Cao loon van het thuisland! Geniaal plan hoor. Dus Poolse werknemers die in Nederland werken krijgen het Poolse Cao-loon dat veel lager is dan hier. Dus voor werkgevers is het verstandig Polen aan te nemen voor werkzaamheden die hier uitgevoerd worden. Die Poolse werknemers hebben daar een inkomen waarvan hier niet te leven is. Andersom zijn Nederlandse werknemers in Spanje veel en veel duurder dan de Spaanse werknemers daar. Een Spaanse werkgever zal dus nooit een Nederlander aannemen die daar een bestaan wil opbouwen. Ik heb geen idee wat je met jou geniale plan wil bereiken maar de EU beoogt mensen meer kansen te geven in heel Europa een bestaan op te bouwen. Jouw plan lijkt dat vooral te voorkomen.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:39

Dit lijkt me echt onzin. De meeste Nederlanders die over de grens werken, werken in België en Duitsland. Daar hebben ze echt geen sociaal stelsel dat totaal onvergelijkbaar zou zijn met hier. Uw voorstel is verder naar ik vrees alleen maar interessant voor Nederlandse werknemers die in het buitenland gaan werken. Ik vrees dat ze na introductie daarvan geen werk meer zullen krijgen. Te duur. Ook zullen ze in Nederland geen werk meer krijgen. Mensen uit andere landen zijn immers veel goedkoper. Een betere manier om onze CAO's te ondermijnen is er kortom niet ...

frankie48
frankie4823 apr. 2019 - 16:50

Beste Daan, Bij wetenschappelijke artikelen over gelijke kansen en -behandeling in de EU gaat om de weg vooruit en niet zoals in jouw hersenpan afspeelt een weg terug.

frankie48
frankie4823 apr. 2019 - 17:02

Beste Kees, Zijn onze grensarbeiders en het sociaal stelsel in onze omringende landen het voorbeeld om ons op de voordelen van "export-WW" te gaan wijzen, ik dacht dat er meer EU-lidstaten waren? Uw bent een voorstander van een ongelijke behandeling en -kansen, als het om arbeiders uit verschillende EU-landen gaat?

DaanOuwens
DaanOuwens24 apr. 2019 - 6:05

@ frankie48 Jij schrijft; Bij wetenschappelijke artikelen over gelijke kansen en -behandeling in de EU gaat om de weg vooruit en niet zoals in jouw hersenpan afspeelt een weg terug. Jouw stelling is niet wetenschappelijk maar onzin. Je bent niet op de weg vooruit en niet op de weg terug, maar van het pad af.

Frits Jansen
Frits Jansen22 apr. 2019 - 15:09

Alternatief is dat die Polen in Nederland blijven hangen om daar die WW op te strijken. Willem we dat dan? Pas op voor "perverse prikkels"

3 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:40

Inderdaad, ook dat is een goed aanvullend argument.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 apr. 2019 - 15:19

Poolse arbeidsmigranten in Nederland zijn in toenemende mate immigranten. Dat gaat op termijn leiden tot een nieuwe minoriteit omdat ze gewoonlijk een poolse partner meebrengen. Vanwege de leeftijd zijn er vaak nog geen kinderen.

kweenie2
kweenie223 apr. 2019 - 17:48

Voor de economie is het beter als ze dit geld in Nederland besteden. Dus ja, dat willen we denk ik wel.

DenFlexwerker
DenFlexwerker22 apr. 2019 - 15:04

Naast de al aangegeven bezwaren komen er nog twee van mij: ten eerste, dat hele "Gelijk loon voor gelijk werk wordt de norm. Dus minder-minder-minder goedkope Polen die hier de banen wegkapen". En wat gaat dat loon wel zijn? Als je kan kiezen tussen twee chauffeurs. Eén moet, om te kunnen leven een Nederlandse vaste lasten ophoesten, de ander slechte Poolse vaste lasten. Rara politiepet. Juist met gelijke salarissen, die gerelateerd gaan worden aan Poolse vaste lasten, krijg je die verdringing. Ten tweede heb ik, en vele anderen (een meerderheid, volgens laatste referendum) juist niet gestemd voor een sterk Europa. Weer worden we, met kleine maar vele stapjes, federaal Europa binnen gepiepeld.

2 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:43

Ten eerste: een Pool die werkt in Nederland woont ook in Nederland en heeft dus hier ook zijn voedsel en huisvesting te betalen. Als hij ook nog een gezin in Polen heeft zitten, heeft hij daarbij dus zelfs dubbele woonlasten. Maar verder gaat het punt van gelijke beloning voor gelijk werk juist ervan uit dat los van de lasten mensen gelijk betaald krijgen. Uw ten tweede is het argument van het getal: veel mensen zijn het met mij eens dus ik heb gelijk. Dat is natuurlijk een drogreden. Bovendien moet u ervoor waken om die stemmen in uw eigen zak te steken. Ik neem aan dat u doelt op het laatste EU referendum, over het grondwettelijk verdrag. Daar heb ik indertijd ook tegen gestemd, niet omdat ik tegen de EU ben en ook niet omdat ik vindt dat de EU zich terug moet trekken, maar omdat ik teleurgesteld was in het democratisch gehalte van het nieuwe verdrag.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 apr. 2019 - 2:42

Sociale maatregelen zijn juist gestoeld op de lasten. Hoe kun je dan zeggen dat je de lasten erbuiten moet laten. Dat is op zich al een ongelijke behandeling van werknemers en dus ook valse concurrentie op arbeid, dus verdringing op de arbeidsmarkt. Blij dat er in Nederland tenminste nog iemand woonruimte heeft. In de serie over 'mijn Polen' kwam de oom van desbetreffende mevrouw aan het woord. Die kon dus een heel bedrijf uit de grond stampen in Polen omwille van het werk hier in de kassen. Een Nederlander kan amper rondkomen van een minimumloon. Het is overigens geen enkele reden dan maar fraude goed te praten. In Polen hebben ze een nog groter tekort aan werknemers, dus hoezo kunnen ze daar niet aan werk komen. Volgend jaar zeggen we weer dat de sociale voorzieningen omlaag moeten omdat de lasten te hoog worden. Dan weten we weer wie hieronder lijden. Niet degenen die roepen dat het allemaal zo crescendo geregeld is en allemaal zo 'sociaal'. Ik begrijp echt niet hoe je iets dat zo krom is recht kunt praten.

kweenie2
kweenie222 apr. 2019 - 14:04

Los van de vraag of het het vertrouwen in de EU ondermijnt, ondermijnt het het draagvlag voor de WW. De beste oplossing waar ongetwijfeld een keer een VVD-er nu mee gaat komen is het afschaffen van de WW bijv ten faveure van een spaar-WW.

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:44

Dat hebben de Nederlandse politici zelf in de hand, stemming maken tegen onze eigen sociale wetgeving (ze zijn er de afgelopen jaren ook erg goed in gebleken).

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 13:33

Als je goed leest in deze discussie en de voorgaande over dit soort problemen valt op dat SP-links hetzelfde roept als extreem rechts. De boodschap: Die Polen pikken onze banen in, onze huizen, onze WW en extreem rechts voegt daar nog aan toe onze vrouwen, onze auto's die ze jatten, onze zakken die ze rollen en onze inboedel die ze stelen. Ik schrijf hier een beetje te lang verhaal maar ik wil mij opvattingen eens even netjes neerzetten. Nu is het niet zo dat de SP ineens extreem rechts is of dat extreem ineens linkse ideeën heeft. Er is wel een sterke overeenkomst tussen beide kampen. Ze ontlenen beiden hun maatschappijvisie aan een tijd, minimaal 50 jaar geleden. Toen de wereld nog lokaal, overzichtelijk, eenduidig, weinig samenhangend en geïsoleerd was. Beiden grijpen niet alleen terug voor de analyse naar het verre verleden maar ook voor de oplossingen. Grenzen dicht dus, koop eigen waar, vertrouw geen vreemdelingen. Persoonlijk vind ik het weerzinwekkende opvattingen maar een veel groter probleem is dat de analyse faalt en de oplossingen niet werken. Er is geen Nederlander meer waar het huis niet volstaat met elektronica die in China gemaakt is. 50 jaar geleden kwam dat uit Eindhoven en stond er veel minder. Dat niet onder ogen willen zien dat de economie en de mobiliteit van mensen en de samenhang op mondiaal niveau ook van hunzelf fundamenteel is veranderd, resulteert in een achterlijke visie en niet functionerende oplossingen. Volgens mij heeft Alders helemaal gelijk. Als je echt schuldigen wil aanwijzen zijn het de werkgevers die zulke waardeloze banen aanbieden dat de arbeidsreserve die er nog steeds is in Nederland, ongeveer 1 miljoen, ervoor bedankt. Een baan die rond de 800 euro netto per maand oplevert maakt mensen die hier willen leven dakloos. Dat rekensommetje kan iedereen maken. Alleen dat niemand dat hier doet is meer onwil dan domheid. Natuurlijk kan je dat oplossen maar dat is weer een andere discussie. Die Polen en andere Oost-Europeanen houden hier bedrijfstakken in stand die eigenlijk geheel weggesaneerd moeten worden, zij zijn eigen onrendabel. Zij werken in warehouses of agrarische bedrijven omdat die werkgevers , bijna allemaal FvD, VVD en CDA, te stom zijn om een fatsoenlijke businesscase in elkaar te zetten waarin het salaris van de medewerker niet de sluitpost is. Kijk eens naar de vacatures bij Picnic en je weet waarom de prijzen daar zo laag zijn. Ik snap het verhaal van extreem rechts die willen gewoon een land met muren er omheen en wachttorens met mannen met geweren. Zoals hun eigen huis met tuin maar dan groter. Maar de SP blijft zich maar in de vingers snijden met dit verhaal. Tijdens de laatste verkiezingen vertrokken al veel SP-ers naar het FvD. Dat is logisch want Baudet weet het extreem rechtse verhaal natuurlijk veel beter te brengen. Maar het probleem los je er niet mee op. Er moet een intelligent links verhaal komen. GroenLinks is daarmee bezig, de PvdA aarzelt en de SP bijt zich nog meer vast in oplossingen die vroeger wel en nu niet meer werken. Grenzen dicht is geen onderwerp in dat verhaal, hoe graag de achterban het ook wil horen. Het werkt namelijk niet. Dat probleem met die uitkeringen is simpel op te lossen. Laat die werkgevers gewoon de CAO-s toepassen. Geen intermediairs maar tijdelijke contract voor minimaal 32 uur. Dan hebben die Oost-Europeanen zekerheid voor een half jaar of een jaar en kunnen ze op tijd anticiperen op hun terugkeer. Nu worden ze vaak van de ene dag op de andere niet meer ingezet en staan omdat de werkgever ook de huisvestiging regelt direct ook op straat. Overigens gaat het wat betreft die WW uitkering om tientjes of een paar honderd euro maar niet om serieuze bedragen. Ik heb dat elders in deze discussie al voorgerekend. Als dat gebeurd zullen veel van die waardeloze banen verdwijnen, misschien wel naar Polen of zelfs naar de Oekraïne maar hier blijven gaat dan niet meer als er niet een veel betere businesscase komt. En als ik eerlijk ben heb ik weinig vertrouwen in het ondernemerschap bij de VVD en CDA kiezer.

11 Reacties
Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks22 apr. 2019 - 15:06

@Daan Ouwens Helder en onderbouwd verhaal Daan. Ben het niet op alle punten met je eens maar ik waardeer wat jij noemt: "Ik schrijf hier een beetje te lang verhaal maar ik wil mij opvattingen eens even netjes neerzetten." Dit vind ik een stuk toffer dan het discussieren over waar we elkaar van verdenken. Complimenten! ..... en voor 80% mee eens :)

Rode druppel
Rode druppel22 apr. 2019 - 15:12

DaanOuwens. Ben SP lid. Om te beginnen lees ik opinies op een extreem rechtse site. Wat opvalt is dat ongeveer 70% van de reacties duidelijk links gedachtegoed laat zien. Behalve in het EU en immigratie vraagstuk. Heb al eerder geschreven dat de sleutel ligt bij bestaanszekerheid. U ziet niks in de SP oplossingen, dat kan. Ik zie niks in opinies die als het ware alleen maar voortgaan op de ingeslagen weg. Daarmee drijft men steeds meer mensen tot wanhoop en tot extreem rechts. Ergens dient een oplossing te komen, voor de grote onrust bij gezinnen, die het niet breed hebben. Dit gezegd hebbende moeten we de bestaansonzekerheid oplossen, wil dit niet exploderen. Heb veel respect voor uw opinies, maar lang niet altijd eens.

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 17:24

@ Rode druppel Jij schrijft: Heb al eerder geschreven dat de sleutel ligt bij bestaanszekerheid. De bestaanszekerheid is weg. Definitief. Komt nooit meer terug. De innovatie en vernieuwing ligt vele versnellingen hoger dan 50 jaar geleden. Bestaanszekerheid is RSV. Rijn Schelde Verolme. Een scheepvaart concern met vele tienduizenden werknemers waar soms 3 generatie uit 1 gezin werkten. Bijna 100 % dienstverband voor onbepaalde tijd, opgeleid in de bedrijfsschool. Dat is er niet meer, ten onder terecht verdwenen. In de toekomst werken mensen 5 jaar bij 1 bedrijf niet meer 40. De onzekerheid op alle fronten is toegenomen mensen moeten een andere overlevingsstrategie hebben, meerdere loopbanen in hun leven. Dat geldt voor werknemers, maar ook voor investeerders, managers en bedrijfsleiders. Iedereen wordt geconfronteerd met meer onzekerheid. Hou op met dat zinloze gezeik over zekerheid en ga mensen helpen met de problemen waar ze tegenaan lopen. Een vent van 24 mag stratemaker worden, of opperman maar met 34 moet hij verplicht iets anders gaan doen. Dat verhaal moet je verwachten van de SP daarover moeten zij met hun achterban in gesprek en niet met het onzinnige bestaanszekerheid. Die komt er nooit meer terug. Ga in gesprek in de SP over die werkelijkheid en als ze niet luisteren zeg je het lidmaatschap op en ga je iets leuks doen in je vrije tijd.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks22 apr. 2019 - 17:55

@Daan Ouwens Je schrijft: "Een vent van 24 mag stratemaker worden, of opperman maar met 34 moet hij verplicht iets anders gaan doen." Wat een kolder, om stratenmakers en oppermannen wordt gevochten op dit moment. Je signaleert terechte problemen maar je blindheid voor de realiteit staat je acceptatie van oplossingen en vooruitgang in de weg. Je redeneert als een bange FvD of PVV- er die liever zwelgt in verongelijktheid dan open te staan voo oplossingen.

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 19:32

@ Brenda T. Glooriks Jij schrijft: Wat een kolder, om stratenmakers en oppermannen wordt gevochten op dit moment. De essentie van mijn discussie met Rode Druppel gaat, niet geheel onverwacht, aan jou voorbij. Ik laat het hier maar even bij omdat ik het erg zinloos vind om zelfs dit soort zaken te moeten uitleggen.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks22 apr. 2019 - 20:25

@Daan Ouwens "De essentie van mijn discussie met Rode Druppel gaat, niet geheel onverwacht, aan jou voorbij." Integendeel Daan en het valt me van je tegen dat je de discussie op argumenten en inhoud vermijdt door deze flauwe afleidigsmanouvre. Blijkbaar heb je het dus toch niet zo goed voor met stratenmakers en voormannen in deze sector. Problemen oplossen en voor je mensen opkomen is meer mooie praatjes. Als mooie praatjes gaatjes vulden dan hadden we genoeg aan PVV/FvD.

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 21:58

Brenda, Daan heeft anders zeker een goed punt. Ten eerste zijn beroepen als stratenmaker fysiek enorm zwaar. Dat houd je geen 40 jaar vol, dus moet je deze mensen erop voorbereiden dat ze op tijd zich laten omscholen, zodat ze niet fysiek kapot gaan en de maatschappij op kosten jagen met een ZW-uitkering en hoge zorgkosten. Daar heeft niemand iets aan, vooral de stratenmaker niet. Daarnaast zullen beroepen als stratenmaker in de komende decennia steeds meer vervangen worden door technologische ontwikkelingen, zoals robotisering. Als je daar als maatschappij niet iets mee doet, dan leid je mensen op tot een leven lang WW/bijstand. En dan is er nog al decennia lang de ene flexwet na de andere. Werkgevers hebben flexibiliteit nodig, werknemers hebben een vorm van vastigheid of zekerheid nodig. Een haast onmogelijke spagaat. Politieke partijen en bedrijven moeten inzetten op onderwijs en (praktijk)opleiding. En dan ook daadwerkelijk een levenslang leren en bijscholing. Er moet worden ingezet op betere lonen. Het moet makkelijker worden om een hypotheek te krijgen op flexcontracten, evt gebaseerd op bijstandsniveau, zodat ook bij verlies van baan de hypotheek betaald kan worden. En met een goed salaris kan de rest van de woningprijs gespaard worden. Woningen moeten weer in een betaalbaar prijssegment gebouwd worden. Niemand wil onnodig veel geld kwijt zijn aan woonlasten (ruim 40% tov 11% 50 jaar geleden). Het geld dat overblijft, kan de burger weer in de economie stoppen, of in klimaatmaatregelen, of opleiding, etc. Klimaatverandering: begin met subsidies voor isolatie, met het geld dat mensen besparen op hun energiekosten, kunnen ze weer andere maatregelen betalen. Bovendien verbruik je een stuk minder van onze schaarse voorraden als het niet direct door alle kieren wegvliegt. Dit soort praktische oplossingen mis ik als linkse stemmer met een kleine portemonnee. (als iemand andere suggesties of feedback heeft, hoor ik het graag)

DaanOuwens
DaanOuwens23 apr. 2019 - 7:34

@ Luneau Jij schrijft: Politieke partijen en bedrijven moeten inzetten op onderwijs en (praktijk)opleiding. En dan ook daadwerkelijk een levenslang leren en bijscholing. Er moet worden ingezet op betere lonen. Het moet makkelijker worden om een hypotheek te krijgen op flexcontracten, evt gebaseerd op bijstandsniveau, zodat ook bij verlies van baan de hypotheek betaald kan worden. Super. Ook de rest van jouw tekst. Om blij van te worden. Wellicht zelfs een deel van het pensioen in de hypotheek storten. Er zijn talloze oplossingen nog te ontwikkelen die mensen de mogelijkheid geven te anticiperen op hun steeds veranderende situatie en omgeving. Die kant zou het inderdaad uitmoeten. Maar ik denk ook aan een soort basisinkomen. Niet voor iedereen, maar voor mensen die wel kunnen en willen. Er moet op een andere manier naar werk gekeken gaan worden. En ik zou het mooi vinden als rechts Nederland en dan denk ik vooral aan de VVD eens ging nadenken over het constante falen van hun marktwerking. Hun oplossing voor alle problemen. Daar valt ook nogal veel aan te verbeteren. Belachelijk dat ze dat niet onder ogen willen zien.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:58

Beste Daan Ouwens, dank voor deze uitgebreide reactie en leuke discussie daarna. Ik word hier wel blij van. Je maakt een aantal zeer goede punten. Inderdaad, de spagaat tussen de flexmarkt en de burger die zekerheid wil, is volgens mij makkelijk op te lossen door de introductie van een negatieve inkomenstaks. Een bestaansminimum dat je effectief op de belasting krijgt teruggestort als je in inkomen minder verdient. Hoe een en ander praktisch is te regelen, daar heb ik hier al eerder over geschreven, en dat zal zeker niet de laatste keer zijn geweest. https://joop.bnnvara.nl/opinies/negatieve-inkomensbelasting-beter-dan-een-basisinkomen Het voordeel is dat de arbeidsmarkt volledig flex kan zijn, en mensen toch hun zekerheid hebben. Sterker nog, omdat ze niet voor hun inkomen en uitkering afhankelijk zijn van het gedrag van werkgevers zit daar een flink stuk werknemersemancipatie in. Helaas is de SP tot zover nog "tegen" iedere vorm van een basisinkomen. Een gemiste kans, wat mij betreft. http://sargasso.nl/politiek-kwartier-de-socialistische-strijd-van-gisteren/

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks24 apr. 2019 - 5:05

@Lunea Beste Luneau, dat doorgeschoten flexibilisering één van de grootste problemen van de huidige arbeidsmarkt is daar zijn we het direct over eens. Het is een bron van onzekerheid, neerwaartse inkomensdruk, en verschraling van opbouw van pensioenaanspraken (om maar wat voorbeelden te noemen). Ook dat sommige jobs fysiek niet tot je 68e zijn uit te voeren moge een ieder duidelijk zijn. En juist dan drukt flexibilisering nog meer aangezien de werkgever je geen enkele prikkel meer heeft om je tot ontwikkeling en scholing te stimulen want hij kan je gewoon op tijd inruilen voor de volgende zzp'er. Terecht geeft je in jouw reactie aan dat er een spagaat is tussen de belangen van werkgevers en werknemers en dat de overheid haar rol niet goed vervult. Wat mij betrfet sl je daar de spijker op de kop. Om de problemen op te lossen zullen sociale partners en overheid hun rol moeten pakken. Werkgevers weten wel hoe vze voor zichzelf op moeten komen, vakbonden hebben helaas hun rol de afgelopen decennia gruwelijk laten liggen en als linkse partijen dan ook nog eens de keuze maken om niet open te staan voor regeringsdeelname dan ben ik bang dat jij voorlopig met de gebakken peren zit.

DaanOuwens
DaanOuwens24 apr. 2019 - 6:09

@ Kees Alders Je schrijft: Helaas is de SP tot zover nog “tegen” iedere vorm van een basisinkomen. Een gemiste kans, wat mij betreft. Wat mij betreft ook, maar eigenlijk ontstellend komisch. De opvattingen op werk van de SP is dezelfde als die van de VVD. Werken voor je vreten. En wie niet werkt die zal niet eten. Werk is een levenstaak, merkwaardig in een samenleving waar toch meer te doen is dan dat. En verder vooruitkijkend naar bijvoorbeeld 2050 lijkt werk, en zeker productiewerk, steeds meer te verdwijnen.

FranzS
FranzS22 apr. 2019 - 13:19

"Om te beginnen: als je drie-en-een-half jaar premie hebt betaald, dan is zes maanden doorbetaald krijgen toch heel redelijk?" Niemand wordt door het UWV "doorbetaald", men krijgt slechts 70% van het loon (eerste 2 maanden 75%).

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 11:58

Klopt, dank voor de correctie.

nicholas
nicholas22 apr. 2019 - 12:08

In de nieuwe regeling hoef je dus juist géén 3 jaar in Nederland te hebben gewerkt of premies te hebben afgedragen. Je kunt overal in Europa dat 'werkverleden' opbouwen. Zelfs in landen waar niet eens een volksverzekering voor WW is. Het stimuleert dus mensen om gauw de laatse paar maanden in Nederland te werken, zich laten ontslaan en een half jaar genieten van onze verzekering waar ze dus niet of amper voor hebben afgedragen. Totale ondermijning van ons sociale systeem waar alleen werkgevers voordeel bij hebben want die kunnen mensen makkelijker dumpen. Echt GroenLinks om met zo'n mening te komen

2 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 13:35

Ten eerste: ik ben niet "GroenLinks" en volgens mij is "GroenLinks" ook tegen deze regeling. Dus als het u om GroenLinks te doen is, dan bent u volkomen aan het verkeerde adres. Verder: probeer het maar eens te regelen - in Polen "even" een arbeidsverleden op te bouwen om dan "even" een paar maanden in NL te werken en dan vervolgens buiten je eigen schuld om zonder werk te komen zitten, een maand op zwart zaad te zitten en dan naar Polen te gaan. Dat is allemaal echt niet zo makkelijk. Het ontslag wordt immers wél door het UWV getoetst, en dat gebeurt gewoon in ons land.

Bouwman2
Bouwman222 apr. 2019 - 14:55

Populisme is óók het terugbrengen van gecompliceerde onderwerpen als de sociale zekerheid tot een simpel keukentafelgesprek. En dat is wat hier gebeurt. Kees Alders legt het uit, maar daarmee krijg je nog niet het idee uit het hoofd gepraat dat dat eigen idee een vooroordeel is.

Freek3
Freek322 apr. 2019 - 10:43

We exporter en Al heel lang WW en bijstand naar zwartwerkland. En dat is de reden dat we het leefbaar uitkeringsniveau voor mensen die het nodig hebben niet kunnen betalen. Dat wil je verergeren met meer WW export. Alles dat de SP doelgroep uitbreidt is geoorloofd, dat blijkt Maar weer.

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 13:37

Weer iemand die met zoiets komt: wat heeft de SP hier nu mee te maken? Die is nota bene tegen de export WW, dus waar uw verwijt hier vandaan komt ... Ja, er is in het huidige geval sprake van uitkeringen die naar het buitenland gaan, Nee, dat is zeker niet in alle gevallen fraude, Nee, dat wordt niet verergerd want er zijn ook regels in hetzelfde voorstel om de fraude die er is tegen te gaan. Met zwartwerken heeft het al helemaal niets te maken want wie zwart werkt zal nooit aanspraak kunnen maken op de WW.

adriek
adriek22 apr. 2019 - 10:27

"als je drie-en-een-half jaar premie hebt betaald, dan is zes maanden doorbetaald krijgen toch heel redelijk?" Ja, maar alleen als er geen werk mee beschikbaar is. Dus niet in Polen* een uitkering ontvangen terwijl we hier in Nederland weer andere Polen* moeten inhuren om het werk te doen! Gewoon beschikbaar zijn voor werk. *Voor Polen mag elk willekeurig ander land ingevuld worden inclusief Nederland.

2 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 13:39

Maar dat geldt voor Nederlanders ook, en in praktijk wordt er voor Nederlanders het eerste half jaar ook niet gecontroleerd. Dat heeft namelijk helemaal geen zin. Mensen zoeken toch wel werk en zo niet, dan zijn ze er echt niet toe te dwingen.

adriek
adriek24 apr. 2019 - 6:22

Volgens allerlei bronnen is er heel veel werk. Als die bronnen kloppen zou er niemand een half jaar aan het uitkeringsinfuus te hoeven. Zoals Fortuyn al zei: Iedereen die gezond van lijf en leden is moet gewoon aan het werk (voor zijn of haar geld). Geen controle is een garantie voor fraude. Tegenwoordig wordt controle door een kosten/baten bril bekeken en niet door een ethische bril. De verzekering tillen is geen probleem, zolang het niet te veel gebeurt. Frauderen met een uitkering of met de belasting: idem. De politie handhaaft vrijwel alleen zaken die geautomatiseerd kunnen worden, de link met verkeersveiligheid is al een tijdje zoek. (Niet voor niets stijgt het aantal verkeersdoden sinds lange tijd.) Den Haag en omstreken hebben de mond vol van levenslang leren, bijscholen enzovoorts maar als puntje bij paaltje komt laten we mensen in een uitkeringssituatie verstoffen en halen werknemers uit het buitenland want dat is (lijkt) goedkoper. Alles wordt met spreadsheets en powerpoint presentaties in geld vertaald en zolang de rijken rijker worden is het goed.

L.Brusselman
L.Brusselman22 apr. 2019 - 9:17

Als ze nu eens eerst zouden beginnen werk te verdelen onder de Nederlanders die buiten spel zijn gezet door Schengen. En daarna zich zorgen gaan maken over Polen of andere loonkostendrukkers.

7 Reacties
Freek3
Freek322 apr. 2019 - 10:44

Wie is er buiten sple gezet? Graag naam en rugnummer.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:32

Het is lijkt mij sowieso niet nuttig om het ene probleem te negeren als je een andere nog niet opgelost hebt. Wat bedoelt u met "buiten spel zijn gezet door Schengen"?

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 11:53

@ L.Brusselman Jij schrijft: Als ze nu eens eerst zouden beginnen werk te verdelen onder de Nederlanders die buiten spel zijn gezet door Schengen. Als jij al VVD-er eerst eens zou zorgen dat die banen het mogelijk maken van het salaris in Nederland te leven zouden die Nederlanders die nu werkloos zijn gewoon aan de slag zijn. Maar omdat lui zoals jij weigeren hun medewerkers normaal te betalen kunnen alleen Polen van dat inkomen in leven blijven. In plaats van je zakken te vullen kan je beter eens nadenken over je eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van je handelen.

L.Brusselman
L.Brusselman22 apr. 2019 - 13:33

@Alders Goedkope arbeiders die via zogenaamde uitzendbureaux oneerlijk concureerden met bv aannemers.Waardoor er legio falliet gingen en waarvan de werknemers op leeftijd voorgoed een kans op werk is ontnomen. Je wordt er ziek van dat je zelf overal wordt afgewezen omdat je " te oud" zou zijn,en als je langs bouwplaatsen loopt Polen,Roemenen,Bulgaren en andere voormalige Oostblokkers ziet werken.

L.Brusselman
L.Brusselman22 apr. 2019 - 13:34

@Ouwens Ben je seniel geworden ofzo,mij een VVDer noemen.

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 15:29

@ L.Brusselman Jij schrijft: Ben je seniel geworden ofzo,mij een VVDer noemen. het kwaakt als een eind, het loopt als een eend dus is het een eind. Het argumenteert als een VVD-er, het schrijft als een VVD-er dus is het een VVD-er. Tenzij jij dement bent. Maar schrijf dat dan even.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:01

Heren, heren.

Spanveer
Spanveer22 apr. 2019 - 8:00

Zeg maar nee tegen de export van WW uitkeringen. een van de voorwaarden voor het verkrijgen van een WW uitkering is dat de werkeloze beschikbaar is voor arbeid en moeite doet om aan werk te komen. Wanneer de betrokkene niet in Nederland is is toezicht op de naleving van de voorwaarden onmogelijk. Export van WW uitkeringen is een slecht idee dat misbruik in de hand werkt.

3 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:33

Zoals in het stuk ook al wordt uit de doeken gedaan is dat toezicht er voor Nederlanders in praktijk ook niet. Komop, zes maanden is en blijft een zeer korte periode. Daar lopen we niet op leeg. Wat één van de grote problemen is van ons sociale stelsel, is die zinloze en kostbare behoefte om altijd maar iedereen te gaan proberen te controleren.

Spanveer
Spanveer23 apr. 2019 - 6:24

Het toezicht ontbreekt inderdaad. Daar moet verandering in komen. In praktische zin wordt er per werkloze gemiddeld 15.000 euro uitgekeerd zonder dat daar enige controle op plaats vindt.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:01

Controle kost alleen meer dan het oplevert.

Roel2
Roel222 apr. 2019 - 7:21

Dus omdat het UWV toch niet controleert, moeten we maar drie maanden extra WW uitkeren? Rare redenatie... Maar vervolgens helemaal een pareltje: 'Gelijk loon voor gelijk werk wordt de norm.' Hoe je dit verzint, is een wonder... Polen krijgen t.o.v. nu straks wellicht drie maanden extra WW voor exact dezelfde arbeidsvoorwaarden! De noodzaak om meer geld per uur te vragen, daalt dus, en Polen zouden dus eventueel voor nog iets minder geld aan de slag kunnen gaan.

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:36

Dat staat er dus niet hé, dat dit de reden is. Wat natuurlijk bedoeld wordt (voor de goede verstaander) is dat het UWV een reden heeft om niet te controleren: het is totaal niet kostenefficiënt om dat te doen. Gaat er dan geen belletje rinkelen? Gelijk loon voor gelijk werk is juist het uitgangspunt voor deze EU wetgeving. En als u had kunnen lezen, krijgen ze dus zeker geen drie maanden extra WW ten opzichte van Nederlanders. Daarbij moeten Polen natuurlijk ook premie betalen. Net als Nederlanders.

Break on through
Break on through22 apr. 2019 - 6:58

Heel goed stuk! Herken er veel in. Als rechts zo graag van dit soort "WWexport" af wil voert het toch weer gewoon de vaste aanstelling in als norm? Dat vertikken rechts en haar heilig verklaarde werkgevers natuurlijk want zoals het nu gaat is het flexibel en lekker goeiekoop.... Vind EU voorstle mooie opstap naar nog iets veel mooiers. Het onvoorwaardelijk basisinkomen. Je neemt veel armoede weg door het verstrekken van een onvoorwaardelijk basisinkomen. Je ontneemt werkgevers voor een groot deel hun onderhandelingspositie. Zodat ze nog minder hun werknemers voor een hongerloontje aan het werk kunnen dwingen. Kortom, je maakt het onvoorwaardelijk basisinkomen de norm....

5 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:37

Daar ben ik uiteraard helemaal voor. Sterker nog, ik heb hier op Joop al een aantal keer over een basisinkomen geschreven en het zal zeker niet de laatste keer geweest zijn :). Inderdaad, emancipatie van de werknemer is daarbij een belangrijk argument.

Spanveer
Spanveer23 apr. 2019 - 6:34

Flexibele arbeidsovereenkomsten zijn vooral het gevolg van de verschuiving van het risico dat arbeidsongeschikte werknemers vormen van de collectiviteit naar de individuele werkgever. Het aantal gezonde bedrijven dat jaarlijks failliet gaat door de last die doorbetaling bij ziekte vormt is groot. Dat contraproductieve aspect van de huidige ziektewet wordt door de politiek volledig genegeerd.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:02

@Spanveer: Zeer terecht dat u het hier nog eens onder de aandacht brengt!

Sonic2
Sonic223 apr. 2019 - 13:35

@ Break on Trough Economische discriminatie is allang al bezig. De grote redding is nog dat PVV en FvD soms afhankelijk zijn voor linkse kiezers. Anders hadden zij ook volop de verzorgingsstaat willen afbreken. Wilders en Baudet haten de verzorgingsstaat. Tot in hun diepte vezels. Het is heel simpel. Als je morgen de bijstand/toeslagen/ WW/kinderbijslag af schaft dan staan nu eenmaal veel allochtonen op straat. En met een beetje geluk( zo redeneert de nationalistische maffia) gaan ze terug naar hun eigen land. En eigenlijk redeneren VVD en CDA ook zo. Maar daar loopt nog het werkgever argument door heen. Ik vind het gevaarlijk dat mensen dit soort economische deportatie toestaan en het laten gebeuren. En de kritiek op de EU is belachelijk. Het zijn nationale partijen die bevoegdheden overdragen. Het zijn nationale partijen die bijvoorbeeld het financiering systeem toe staan.

Break on through
Break on through23 apr. 2019 - 15:38

Als je morgen de bijstand/toeslagen/ WW/kinderbijslag af schaft dan ben je alles behalve een beschaafd land. Een beetje beschaving draagt zorg voor mensen die (even) pech hebben. En of mensen dan terug gaan naar eigen land? Volgens is er dan grote kans dat ze de illigaliteit in gaan, maar dit terzijde.... Overigens, in een door en door geflexibiliseerd land als de onze ben je instituten als de WW brood nodig. Of, je voert een onvoorwaardelijk basisinkomen in. Immers, flexibel werken brengt met zich mee dat er gaten in je CV vallen. Werkgevers willen maar niet van hun flexibele schil af stappen dus is het weinig meer dan menselijk dat je in dat geval sowieso een deugdelijk vangnet hebt. Mensen verhongeren omdat ze moeilijk mee kunnen komen is ook weinig beschaafdheid aan in een schat hemeltje rijk land als de onze dus ben je ook instellingen als de sociale dienst, toeslagen en kinderbijslag gewoon nodig....

Joop den Uil
Joop den Uil22 apr. 2019 - 6:21

weliswaar 6 maanden WW, maar eropvolgend levenslang bijstand , ook als iemand in buitenland vertoeft. Dus niet alleen het debat over WW voeren maar het totale financiele verhaal.

3 Reacties
Spanveer
Spanveer22 apr. 2019 - 8:12

Voor het verkrijgen van een uitkering op grond van de algemene bijstandswet moet de aanvrager in Nederland woonachtig zijn en ingeschreven zijn in de GBA. Export van een bijstandsuitkering is onmogelijk.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:37

Zoals Spanveer zegt ...

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 22:05

Sterker nog: volgens EU wetgeving mag een land iemand uitzetten als hij langer dan 3 maanden geen baan of inkomen heeft.

Frits Jansen
Frits Jansen22 apr. 2019 - 5:25

De zgn. massa-immigratie vond plaats rond 1980 toen bij een vorige economische crisis Marokkaanse gastarbeiders die best terug wilden gedwongen bleven om de WW uitkering waar ze recht op hadden niet mis te lopen. Gaan we nu Polen dwingen te blijven?

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:38

Ook dat is inderdaad een goed argument, dank.

Bertpeer
Bertpeer21 apr. 2019 - 20:38

een pool hoeft geen gezin te onderhouden,hij komt in een polen kamer. hij mag natuurlijk meer verdienen. maar de Hollander die geen top scholing heeft gehad is de klos en niemand die zich om die mensen bekommerd zeker niet als ze wilders of bidet stemmen. de hbo en hoger geschoolde doet niet veel met de mensen die de klos zijn die werken en hun kosten niet kunnen betalen omdat ze een gezin willen stichten.(ze worden voor tokkies uitgemaakt en waarschijnlijk zijn ze dat ook wel omdat armoede de geest geen goed doet. 0 uren contracten zijn een armoede greep uit de velen grepen. de maatschappij ben je zelf ,dus mensen tegen elkaar opzetten is ook armoede. en de polen zijn hele goede mensen die ook natuurlijk meer verdienen dan een polen kamer in nederland.

2 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:04

Inderdaad, de omstandigheden waarin die mensen moeten werken zijn soms godsgeklaagd. Laat het kabinet zich daar druk om maken zou ik zeggen.

madbako
madbako22 apr. 2019 - 7:23

...een pool hoeft geen gezin te onderhouden, Polen hebben volgens jou geen gezinnen?!

[verwijderd]
[verwijderd]21 apr. 2019 - 17:49

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:06

Dat 'zoals gewoonlijk' er ook bij zeg ... 1 dag? Lijkt mij een beetje lastig om te doen zeg, als je een maand moet wachten op die uitkering zoals in het voorstel staat. Stop eens met dat jaloerse gedrag naar mensen die gewoon werken voor hun poen, en daar ook een beetje zekerheid voor terug mogen krijgen. Die jaloezie is ongepast. Het geld dat het kost is een schijntje vergeleken met wat het oplevert en die analyse valt echt niet met uw opmerking.

Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:23

Overigens kunt u als Nederlander ook uw uitkering zes maanden naar Polen meenemen.

Frits Jansen
Frits Jansen22 apr. 2019 - 5:27

U vindt natuurlijk dat het geld van de armere landen naar de rijkere moet (omdat ze dat verdienen)? Volgens mij kunt u beter een rechtse site opzoeken.

Spanveer
Spanveer22 apr. 2019 - 8:09

Voor het verkrijgen van een WW uitkering moet de aanvrager in Nederland aantonen dat hij of zij hier een arbeidsverleden heeft dat recht geeft op WW. Ten minste 26 weken werken bij een werkgever geeft recht op 3 maanden WW. Voor ieder vol jaar dat er gewerkt is komt er een maand WW uitkering bij. In 2019 wordt de maximale duur van een WW uitkering verkort naar 24 maanden.

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 22:12

Die ene dag is onzin. Wellicht stoppen met de Telegraaf lezen? In het voorstel staat nl dat men pas recht op WW van het gastland heeft, als men aan de vereisten van het gastland voldoet. Dat is dus minimaal 26 weken in Nederland gewerkt hebben. Die 1x 26 weken icm de 3 jaren eis werken in het thuisland, levert max 4 maanden Nederlandse WW op.

Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin21 apr. 2019 - 17:33

Onderstaande vraag heb ik naar de SP Tweede Kamer fractie gestuurd (zelf SP lid). Tot op heden heb ik geen antwoord mogen ontvangen. ARBEIDSMIGRANTEN Van alle kanten worden de arbeidsmigranten uitgebuit. Door werkgevers, uitzendbureaus en huisjesmelkers. De overheid doet nauwelijks iets aan die misstanden. Cao's worden genegeerd. De arbeidsomstandighedenwet die van toepassing is op arbeidsmigranten is een lachertje. Door een minderheid wordt ook nog eens op hen neergekeken als zijnde tweederangs EU burgers. En toch opent Nieuwsuur en later bijna alle politieke partijen in de Tweede Kamer een heksenjacht tegen het zogenaamd onterecht meenemen van de WW uitkering naar het land van herkomst. Alsof de arbeidsmigranten die uitkering al niet dubbel en dwars voor de werkgevers en de overheid verdiend hebben. Vooral dat linkse politieke partijen (o.a. SP) hierin mee zijn gegaan stelt mij ernstig teleur.

3 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:07

Heel goed dat u van u laat horen!

7anpau1
7anpau122 apr. 2019 - 8:03

Nee, iemand die hier een paar jaar heeft gewerkt, heeft geen half jaar sabbatical bij elkaar gespaard. Het is een sociaal vangnet en geen levensloopregeling. En dan gaan we er gemakshalve maar vanuit dat er met het arbeidsverleden in eigen land niet massaal wordt gefraudeerd. Met de huurtoeslag gebeurde dat wel, massaal in georganiseerd verband. Onderdeel van mensenhandel is dat de verhandelde mensen inkomen voor criminele organisaties ‘verdienen’. Dat kan in een sweatshop, illegale sigarettenfabriek, achter het raam, met balletje balletje spelen en zakenrollen, maar ook door ze met uitkeringen, belastingteruggave en subsidies te laten frauderen. Dus in casu heeft de SP groot gelijk.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:42

Wanneer we sociale wetgeving tegen gaan houden uit angst voor fraude zijn we wel heel verkeerd bezig. Natuurlijk mag er wel controle zijn. De controle op de toeslagen was expres minimaal gemaakt, daar zit al een eerste verschil. En inderdaad is een half jaar sabbatical geen recht, maar als u buiten uw schuld om zonder werk geraakt, dan wel. Zoals bij andere verzekeringen ook: premie betalen en uitkering bij schade.

Me, Myself and I
Me, Myself and I21 apr. 2019 - 17:27

Heel mooi verhaal van iemand die niet weet hoe het werkt en waar ons sociale vangnet allemaal voor bedoeld is. Zoals al eerder gemeld. Je hoeft niet 3 jaar en 26 weken in NL gewerkt te hebben, maar gewerkt te hebben en ons sociale stelsel staat en valt met het uitgifte patroon van de ontvanger. De uitkeringen zijn relatief hoog omdat het geld dan ook hier uitgegeven wordt. Is dit niet het geval, dan valt het sociale stelsel om of moeten de uitkeringen drastisch verlaagd worden. De export van de uitkeringen legt dus druk op dit stelsel en zorgt ervoor dat anderen in de problemen kunnen komen en dat lijkt mij niet wenselijk voor een sociaal stelsel.

4 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:10

"van iemand die niet weet hoe het werkt en waar ons sociale vangnet allemaal voor bedoeld is" Een beetje minder van dat misplaatst betweterige toontje mag wel. Ik heb tot 2010 tien jaar in de sociale zekerheid gewerkt, en schrijf er sinds die tijd bijna wekelijks over. Los daarvan: Mijn getallen kloppen. Het kost niet meer dan 30 miljoen, en dat is op het totale budget van de WW één procent. Daar gaat echt niets van "omvallen", en daar hoeven de uitkeringen niet drastisch van omlaag. Uw analyse komt uit uw eigen fantasie, maar heeft met de werkelijkheid niet veel te maken.

Frits Jansen
Frits Jansen22 apr. 2019 - 5:32

U bepleit dus een WW die is aangepast aan de woonplaats van de uitkeringsgerechtigde? Misschien moet de WW voor een Drent dan ook lager zijn dan voor een Amsterdammer.

Me, Myself and I
Me, Myself and I23 apr. 2019 - 5:51

@Kees Alders. Betweterig past perfect op deze site ben ik al achter gekomen. Maar goed, u heeft tot 2010 in de sociale zekerheid gewerkt. Dit betekend dus al 9 jaar niet meer, maar zegt ook niets over hoelang u daar heeft gewerkt en wat uw positie was. Zelf heb ik tot 2015 in de zorg gewerkt. Betekent dit dan dat ik een hersenoperatie kan uitvoeren? Ik kan er wel dagelijks over praten, maar ik was gewoon ICTer.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:07

Me Myself & I: Ik beroep mij nooit graag op het autoriteitsargument want het is terecht een drogreden, maar zodra iemand volledig ongegrond gaat zitten verkondigen dat ik "niet weet hoe het werkt en waar ons sociale vangnet allemaal voor bedoeld is" in plaats van een gewoon gesprek op inhoudelijke gronden te voeren, dan wijs ik u daar toch wel graag op, in plaats van inhoudelijk verder te gaan. Op het inhoudelijke argument dat ik gaf op uw paniekverhaal over omvallende sociale stelsels: "Het kost niet meer dan 30 miljoen, en dat is op het totale budget van de WW één procent. Daar gaat echt niets van “omvallen”, en daar hoeven de uitkeringen niet drastisch van omlaag." ... heeft u kennelijk nog geen antwoord gevonden?

toshiba
toshiba21 apr. 2019 - 15:59

Kees, in de meeste andere eu landen, met name oost en zuid europa kennen amper of geen ww regeling en zeker niet tegen de hoogte zoals wij die kennen. Er is dus geen sprake van reciprociteit in deze. Je argumentatie slaat dus de plank mis. daarnaast is de levensstandaard in veel andere landen lager dan in NL, terwijl de ww afgestemd is op onze WW. Tjsa dan leef je als god in Polen met onze WW. Dit zelfde argument was aanleiding,om de WAO uitkeringen die in het buitenland genoten werden, aan te passen. verder is het zo dat door het ontbreken van reciprociteit, er een negatieve kasstroom ontstaat ten nadele van NL. We zijn op dat moment andere landen, economisch aan het subsidieren. Terwijl dat andersom niet opgaat. Het zou pas rechtvaardig zijn als alle landen dezelfde ww regeling kennen tegen dezelfde hoogtes. Maar daar is geen sprake van. De maatregel is dus terecht aangemerkt als onwenselijk en onrechtvaardig vanuit het solidariteitsprincipe want die ontbreekt gewoon.

1 Reactie
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:15

"in de meeste andere eu landen " De meeste Nederlanders die over de grens werken, werken in Duitsland of België echter. Daar komt echt wel geld uit terug. Los van hoeveel geld het ook is: het gaat mij niet om dat dezelfde hoeveelheid geld terug moet komen, ik ben geen kruidenier, het gaat mij erom dat Nederlanders die over de grens werken meer zekerheid krijgen, los van hoeveel het oplevert. Dan het argument dat die Polen 'teveel' zouden krijgen: die mensen hebben in ons land drie jaar extra gewerkt, geleefd, geld uitgegeven, én drie jaar extra WW-premie betaald, en zijn buiten hun eigen wil zonder werk komen te zitten. Ze hebben gewoon een Nederlandse uitkering verdiend. Als ze daar dan drie maanden vakantie van gaan vieren in Polen: laat ze. Dat jaloerse gedoe ook altijd. Het kost bijna niets en het levert een hoop op.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen21 apr. 2019 - 14:56

Weet u, er bestaat ook nog zoiets als import WW. Dat krijgen Nederlanders die in het buitenland hebben gewerkt. Vestzak, broekzak dingetje?

7 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:00

Precies - staat ook al in het stuk vermeld, maar leuke term om zo te gebruiken :).

toshiba
toshiba21 apr. 2019 - 22:38

ten eerste alfred, kees bestaat dat niet in alle landen binnen europa. vaak is bijstand wat mensen krijgen en die is niet overdraagbaar en de verschillen qua hoogte zijn enorm. dus niks broekzak, vestzak. dat is echt complete onzin

M7
M722 apr. 2019 - 7:27

Alfred, Maar er is geen land in de EU met zo'n hoog uitkeringsnivo kwa ww. Een ww uitkering in NL is al gauw 2x het minimumloon in Polen . Dus waneer je weer eens een opmerking wilt plaatsen , zoek dan eerst even uit hoe het werkt.

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 11:00

@ M Jij schrijft; Alfred, Maar er is geen land in de EU met zo’n hoog uitkeringsnivo kwa ww. Een ww uitkering in NL is al gauw 2x het minimumloon in Polen WW is 70% van het loon verdient in de periode voorafgaand aan WW. Polen verdienen hier meestal het minimumloon. Vaak werken ze in een oproepcontract dus zelden fulltime. Stel 32 uur per week. Dus ongeveer 1100 a 1200 bruto per maand hier. Een WW-uitkering is daar 70% van dus ongeveer 800 euro bruto in Polen. Netto inkomen uit WW in Polen 550 a 600 euro per maand. Als ze hier zouden wonen kregen ze 300 euro aanvullende bijstand. Kortom Polen met WW in Poel zijn goedkoper dan werkloze Polen in Nederland. Als jij nog een opmerking wil maken, denk er dan iets langer over na. Alfred heeft gelijk.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:45

Het gaat er niet om dat het ene geld tegen het andere opweegt aan kwantiteit, want dat doet het vooralsnog niet (tenzij Nederlanders massaal in het buitenland gaan werken natuurlijk, maar dat is vooralsnog niet het geval). Het gaat erom dát de Nederlander er ook rechten voor terugkrijgt. Dat zijn zoekradius wordt verhoogt, en zijn mobiliteit. En dat hij over de grens meer zekerheid krijgt. Dat is, lijkt mij, een hoop waard, en niet alleen het geld dat ermee gemoeid is.

DaanOuwens
DaanOuwens22 apr. 2019 - 12:59

@ Kees Alders Jij schrijft: Dat zijn zoekradius wordt verhoogt, en zijn mobiliteit. En dat hij over de grens meer zekerheid krijgt. Dat is, lijkt mij, een hoop waard, en niet alleen het geld dat ermee gemoeid is. Daarin heb je wel gelijk. Er komt een generatie aan die weer mobieler wordt en mondialer denkt en handelt. Jongeren die hun stagetijd in het buitenland doorbrengen of een jaar Highschool doen in de VS. Die groep groeit en dat zijn niet meer alleen de jongeren met een HBO of universitaire opleiding. Die snappen wat je hier zegt. Maar je bent hier in discussie met de groep met het MBO-niveau. Mensen waarvoor het sociale systeem bestaat uit straat, bedrijf en familie. Die mensen zoeken geen werk in het buitenland. Die zoeken hun toekomst in dat kleine vaak lokale netwerk. Die hebben helemaal geen boodschap aan dit soort argumenten want hun werk regelen zij via via. Dat werkt prima vaak is niet eens een sollicitatie nodig want ons kent ons. Kortom met dit soort argumenten krijg je een gelijk bij die groep.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:10

Nee, daar heeft u volkomen gelijk in - maar toch, het gaat natuurlijk niet alleen maar om die groep. We moeten ook denken aan de belangen van jongere mensen die wél de mogelijkheden zien van werken in het buitenland. Als dat nu direct ten schade komt aan de groep die u bedoelt, dan zag ik daar ook wel een probleem in. Maar dat is niet het geval. Dan vind ik het jaloezie-argument gewoon niet als sterk genoeg om een groep te benadelen.

Linkse Meid
Linkse Meid21 apr. 2019 - 13:57

De Polen, die hier keihard werken en zwaar werk doen omdat de Nederlander te beroerd is om zijn nest uit te komen, mag beloond worden. Pak de Nederlander eens goed aan, die Polen hebben het al zo zwaar.

8 Reacties
toshiba
toshiba21 apr. 2019 - 16:00

dan moet je zorgen dat ze het juiste salaris krijgen en niet onderbetaald worden. Dus aanpakken dat bedrijfsleven. want daar ontbreekt het al jaren aan. alle inspecteurs zijn door de VVD doelbewust wegbezuinigd

Arend Wortel
Arend Wortel21 apr. 2019 - 16:26

Je klinkt behoorlijk rechts-reactionair voor een linkse meid, met dat "omdat de Nederlander te beroerd is om zijn nest uit te komen"... Veel Polen nemen genoegen met een salaris waarmee je in Nederland niet met goed fatsoen kunt leven. De Poolse gastarbeiders hoeven niet elke maand €140 af te tikken voor hun zorgverzekering en ze hoeven meestal ook niet de huur op te brengen voor een sociale huurwoning die steeds duurder wordt. Wanneer je een half jaar met z'n vijven op een camping in een stacaravan woont en zo alles kunt opsparen voor na je terugkeer naar een veel goedkoper vaderland (al of niet met Nederlandse WW), dan heb je ook niet veel nodig. Ik gun de Polen het beste maar dit werkt wel verstorend voor de arbeidsmarkt. De werkgevers zouden eens een fatsoenlijk salaris moeten gaan betalen waarmee je hier in de normale Nederlandse omstandigheden op een waardige manier kunt rondkomen. Dan willen de meeste Nederlanders heus wel aan de bak.

De Vries3
De Vries321 apr. 2019 - 20:45

Die Polen die komen zijn meestal vitale gasten van onder de 40 die werk doen die voor mensen onder de 40 goed te doen zijn. Nederland heeft weinig gezonde vitale werklozen onder de 40, dus ik zou niet durven stellen dat de Polen werk doen, waar de Nederlanders te beroerd voor zijn. Ze helpen vooral de ondernemer, die zijn werk niet zo inricht dat een 50er of 60er, met wat medische kwalen het ook makkelijk vol kan houden. Het is een fabeltje dat de bijstand ontvangers in Nederland massaal te beroerd zijn om te werken. Niet als je ook hun medisch dossier weet.

Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:02

Ik sluit me aan bij De Vries over het 'te beroerd' gedeelte, en denk dat de mensen in de bijstand al meer dan genoeg, lees veel teveel, "aangepakt" worden. (Levert niets op, alleen maar bureaucratie en gezeik.) Maar inderdaad, het is zwaar werk (waar niet altijd zomaar Nlse werknemers voor te krijgen zijn). Dat mag gewoon eerlijk beloond worden.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks22 apr. 2019 - 6:51

@Linkse Meid Je vergist je op een belangrijk punt Linkse Meid, het merendeel van de Nederlanders die beroep moeten doen op een uitkering zouden niets liever willen dan weer financieel op eigen benen staan met een vaste baan tegen een adequaat salaris waarvan ze rond kunnen komen. Wat zorgelijker is dat de kans op werk afneemt naarmate mensen langer inactief thuis zitten. Het zou daarom goed zijn als er meer ingezet gaat worden op de maatschappelijke wederprestatie, zowel om betrokkene te activeren en kansen te bieden als ook om de sociale veerkracht van de samenleving te vergroten.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:47

Wederprestatie ben ik om andere redenen ook weer niet voor. Ik denk dat het het beste werkt om mensen te emanciperen door ze zoveel mogelijk vrij en in hun waarde te laten. Dat is vooral in de bijstand het probleem: beide wordt niet gedaan en uiteindelijk leidt dat met name tot stilstand. Maar dit is verder bezijden de discussie.

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 22:23

"Wanneer je een half jaar met z’n vijven op een camping in een stacaravan woont en zo alles kunt opsparen voor na je terugkeer naar een veel goedkoper vaderland" "Dan willen de meeste Nederlanders heus wel aan de bak." Ligt de issue dan ook niet deels bij het feit dat veel Polen bepaalde offers willen brengen voor een baan en veel Nederlanders daartoe niet bereid zijn? Ook Nederlanders kunnen nl met z'n 5-en in een caravan tegen hetzelfde salaris werken, maar ze willen het blijkbaar niet.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:10

En ook Nederlanders kunnen met een WW uitkering naar Polen gaan tenslotte.

M7
M721 apr. 2019 - 13:31

Nou, misschien omdat een ww uitkering , gebaseerd op een nederlands inkomen , ongeveer 2x het gemiddelde loon in Polen is ? En dat dat dus niet echt aanmoedigt om in Polen na terugkomst uit Nederland je werkloosheid te beeindigen door een baan in polen aan te nemen. ?

3 Reacties
ton14024
ton1402421 apr. 2019 - 16:44

Precies, de Nederlandse werkgever heeft dus een vakman voor een bovenmodale klus voor de minimumloon prijs. Bovendien zijn beide blij met een korte termijn contract.

Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:16

En waarom zouden we leeglopen op drie maanden uitkering?

ton14024
ton1402422 apr. 2019 - 12:19

Ja Kees, waarom zouden wij leeglopen op drie maanden uitkering? Omdat we als redelijke mensen met elkaar omgaan?

7anpau1
7anpau121 apr. 2019 - 13:28

"Om te beginnen: als je drie-en-een-half jaar premie hebt betaald, dan is zes maanden doorbetaald krijgen toch heel redelijk?" Ik betaal al meer dan 30 jaar premies? Nog nooit een cent van teruggezien.Dat geeft niet, maar het is een vangnet, geen recht. Dit is dus geen argument. Als dit redelijkheid is, dan zou ik er in redelijkheid ook voor hebben mogen kiezen om maar geen premie te betalen. Deze regel vormt ontegenzeggelijk een incentive om hier een paar jaar te komen werken en dan lekker een half jaar bij moeder de vrouw gaan zitten in Polen, Roemenië, etc. met een (zeker in verhouding tot de levensstandaard daar) ruime uitkering. Of daarvan misbruik gemaakt gaat worden is natuurlijk de vraag, maar de historie leert van wel. Kijk naar de desastreuze gevolgen van de WAO in de jaren 80 van de vorige eeuw. Als je als werkgever kunt kiezen tussen en Pool en Nederlander, kies dan een Pool. De kans dat je daar na een paar jaar gemakkelijk afscheid van kunt nemen, is aanzienlijk, want die zal instemmen met zijn ontslag, wetende dat ie dan kan leven als god in Frankrijk/Polen. een Nederlandse werknemer zit met een hypotheek, etc. en zal vechten voor zijn of haar baan. In 3 jaar en 26 weken heb je geen half jaar sabbatical bij elkaar gespaard, dus gaat de maatregel naar alle waarschijnlijkheid andere werknemers en werkgevers geld kosten. Net doen alsof dat risico niet reëel is, is naïef of misleidend. Mogelijk staan er andere voordelen tegenover de maatregelen die zijn voorgesteld. Die voordelen zijn niet echt uitgewerkt. Nederlanders zouden makkelijker elders aan de slag kunnen. Is dat nu een belemmering dan? En hoezo worden door export van uitkeringen naar landen als Polen en Roemenië eindelijk de verschillen in de sociale zekerheid in de EU een beetje naar boven rechtgetrokken? Leg eens uit hoe dat mechanisme werkt? Natuurlijk zorgt het schuiven van geld van de rijke lidstaten naar de arme er hopelijk op termijn voor dat de levensstandaard in de gehele EU min of meer op hetzelfde niveau komt. Of dat lukt is echter de vraag. Kijk naar de VS waar na meer dan 100 jaar federale overheid nog steeds hele grote verschillen bestaan tussen arme en rijke delen van de VS.Bovendien lijkt mij het niet juist om die verschuiving te laten plaatsvinden over de rug van werknemers en kleine werkgevers die toekomstige eventuele premiestijgingen en/of kortingen op uitkeringen als gevolg van dit plan straks volledig voor hun kiezen gaan krijgen.

5 Reacties
Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:22

Het hele pakket dat voorligt gaat over het gelijk trekken van de sociale zekerheid. U kunt samenvattingen googelen (of natuurlijk het hele voorstel). Het begin van uw betoog snijdt geen hout: een uitkering is een verzekering. Als u een jaar een brandverzekering heeft en uw huis vliegt in de fik heeft u recht op schadevergoeding. Als u 30 jaar premie betaalt zonder dat uw huis in brand vliegt, kunt u uw premie niet terugvragen. U heeft geen "recht" op uitkering zonder "schade". Schade is in dit geval het ontslag. U heeft ook recht op 6 maanden ww als u 3 jaar en 26 weken gewerkt heeft, maar dan had u zich moeten laten ontslaan (en dan wel zo, dat het een onvrijwillig ontslag lijkt). Inderdaad zijn er te verwachten gevolgen en die zijn op maximaal 30 miljoen per jaar geschat. Nou niet echt iets om je zorgen over te maken.

7anpau1
7anpau122 apr. 2019 - 8:22

Precies, het is een verzekering en geen levensloopregeling zoals u suggereert. Helaas bent u niet alleen met die misvatting. Zoals er met reisverzekeringen massaal wordt gefraudeerd - “want na zoveel premie heb ik er toch wel ‘recht’ op om eens iets terug te claimen van die zakkenvullers” - zo gaat het ook vaak met uitkeringen. De natte vingerberekening van u neem ik met een behoorlijke korrel zout. Ongetwijfeld hadden Drees cs ook zulke calculaties toen ze de AOW invoerden. Dat ging goed totdat werkgevers en werknemers het in de jaren ‘70/‘80 massaal als goedkope (voor de werkgevers) en lucratieve (voor de werknemers) afvloeîngsregeling gingen misbruiken. Na 10-15 jaar was de pot leeg en betaalden mensen die echt arbeidsongeschikt waren het gelag. Maar zelfs als het bij € 30 miljoen (per jaar?) blijft. Op de totale rijksbegroting is het niet veel, maar die € 30 miljoen moet volledig uit het potje komen van de WW premie. En dan is het wel veel. Zeker als we kijken naar het feit dat een behoorlijk aantal Nederlandets wel premie betaalt maar geen aanspraak op WW kan maken. Solidariteit moet wederkerig zijn. Dat is ie nunal heel vaak niet. Deze maatregel doet er nog een schepje bovenop. Daarom is er 0,0 draagvlak. Ik heb respect voor uw analyse en de wijze waarop u die uitdraagt, maar u bent een roepende in de woestijn.

Spanveer
Spanveer22 apr. 2019 - 8:24

Gelijktrekken van de sociale zekerheid is een illusie. Er zijn geen twee lidstaten die dezelfde maximale duur van de WW hebben. In Denemarken is de WW wat duur betreft korter maar de uitkering hoger. De WW uitkering is erop gericht de werkzoekende zo snel mogelijk weer aan werk te helpen. In België en Duitsland is de uitkering lager. Gelijktrekken is met de bestaande verschillen onmogelijk.

Kees Alders2
Kees Alders222 apr. 2019 - 11:50

@Anpau: "Op de totale rijksbegroting is het niet veel, maar die € 30 miljoen moet volledig uit het potje komen van de WW premie. En dan is het wel veel." Dat klopt niet: bekeken op het totale budget van de WW is het nog steeds maar 1 procent. Bovendien is 30 miljoen het zwartste scenario dat geschetst werd. Andere schattingen komen uit op 8 of 10 miljoen per jaar. Maar voor de sake of argument ga ik uit van het hoogste getal in deze. @Spanveer: Ik zie dit ook als een eerste stap.

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 22:34

"Als je als werkgever kunt kiezen tussen en Pool en Nederlander, kies dan een Pool. De kans dat je daar na een paar jaar gemakkelijk afscheid van kunt nemen, is aanzienlijk, want die zal instemmen met zijn ontslag, wetende dat ie dan kan leven als god in Frankrijk/Polen. een Nederlandse werknemer zit met een hypotheek, etc. en zal vechten voor zijn of haar baan." U zit waarschijnlijk al 30 jaar bij dezelfde baas, en bent wellicht onbekend met de flexwet. Als een werkgever alleen maar iemand voor een paar jaar nodig heeft, dan geeft hij diegene (Pool of Nederlander) gewoon een flexcontract met elke 3 maanden verlenging tot het maximum aantal tijd of verlengingen is bereikt. Daarna verlengt hij het contract niet en is daarmee simpelweg van de werknemer af. Daar kan je als werknemer niet zoveel aan doen. Soortgelijke flexcontracten zijn de afgelopen 20 jaar steeds gebruikelijker geworden, vooral voor jongeren. En een hypotheek krijg je vaak niet eens met een onzeker flexcontract.

Markzelluf
Markzelluf21 apr. 2019 - 13:10

Zeg ja tegen de export-ww.’ Euh, nee.

itsme3
itsme321 apr. 2019 - 12:53

U vergeet in uw verhaal dat het arbeidsverleden in het land van herkomst meetelt. De Pool hoeft dus helemaal geen 26 weken in Nederland gewerkt te hebben. Een paar weken is genoeg. En waar de Nederlander het land niet uit mag (behoudens 20 vakantiedagen) omdat hij ten allen tijde beschikbaar moet zijn voor werk, kan de pool volledig uit zicht verdwijnen en toch een uitkering krijgen.

4 Reacties
Joop Sidiman
Joop Sidiman21 apr. 2019 - 20:52

Beide punten kloppen volgens mij. Daar gaat de schrijver niet op in helaas. Bewust naar alle waarschijnlijkheid om een punt te maken. Was dat ook de reden waarom de mensen van D’66, GroenLinks en PvdA (bewust) niet bij de stemming waren omdat ze dus stiekem voor harmonisatie zijn?

Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:29

Een Nederlander kan toch ook naar Polen verhuizen als uitkeringsgerechtigde? Daarin is het niet verschillend. Daarbij kan een Nederlander ook in een ander EU land gaan werken, en dan een paar weken hier, om dan vervolgens een uitkering aanvragen. Maar het belangrijkste: juist om uitkeringstoerisme te voorkomen is er een wachttijd van een maand ingesteld.

Luneau
Luneau22 apr. 2019 - 22:40

Het arbeidsverleden in Polen telt alleen mee als aan de Nederlandse 26 weken eis wordt voldaan. Dan krijgt de Pool nl 4 maanden WW. Als de Pool 3 jaar achtereen aan de 26 weken eis voldoet icm de 3 jaren eis in Polen, dan is er recht op 6 maanden WW. Als er geen arbeidsverleden in Polen is, dan is er ook geen recht op WW in Nederland. Volgens mij is Polen dan verantwoordelijk voor voor de betaling van WW of bijstand.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:12

Dank voor uw aanvullende informatie.

vdbemt
vdbemt21 apr. 2019 - 12:11

Het is goed om eens een keer verteld te zien hoe het werkelijk zit. Die hele stemmingmakerij met dat vals voorstellen van zaken is walgelijk. Het lijkt steeds gewoner te worden in NL.

8 Reacties
toshiba
toshiba21 apr. 2019 - 16:02

het verhaal van de auteur klopt niet. feitelijke onjuistheden in het verhaal. maar ja dat hij jij natuurlijk gefactcheckt. ohhhh toch niet....

Kees Alders2
Kees Alders221 apr. 2019 - 21:34

Ehm ... heer/mevrouw Toshiba: hierboven heeft u kritiek, maar u komt niet met "feitelijke onjuistheden" aanzetten. U komt alleen met extra argumenten, waar ik wel een weerwoord op heb. Wat u zegt over "feitelijke onjuistheden" klopt dus niet. Als u dat toch wilt stellen, maakt u het dan aannemelijk door aan te wezen waar. Mijn antwoord op uw bijdrage kunt u op die plek vinden.

vdbemt
vdbemt22 apr. 2019 - 8:20

@toshiba. Net als Kees Alders ben ik benieuwd wat jouw factchecken dan heeft opgeleverd. Ik ben zeer benieuwd naar die feitelijke onjuistheden.

kweenie2
kweenie222 apr. 2019 - 14:11

Volgens mij is dat van de 3 1/2 premie betalen niet helemaal correct. Als iemand 3 jaar gewerkt heeft in een land zonder WW en dus zonder WW-premie, kan hij na 6 maanden in Nederland te hebben gewerkt een uitkering krijgen. Dat dat ook voor Nederlanders zou gelden die in een ander land hebben gewerkt is leuk, maar daar is het systeem niet voor gebouwd. Verder lees ik toch wel verhalen van Polen die ontslag nemen, maar toch een uitkering aanvragen. De werkgever werkt daaraan mee omdat die Pool na een aantal maanden weer terugkomt, en dan heeft de werkgever weer een goede kracht tegen een laag loon. Mijn oplossing zou zijn: voer een eigen risico in in de WW voor de werkgever. De werkgever betaalt de eerste 6 maanden. Dan heeft hij de prikkel om niet mensen WW te laten claimen die zelf ontslag nemen en blijft de WW beschikbaar voor mensen die ontslagen worden.

vdbemt
vdbemt22 apr. 2019 - 14:55

"De werkgever werkt daaraan mee omdat die Pool na een aantal maanden weer terugkomt, en dan heeft de werkgever weer een goede kracht tegen een laag loon." Dus de rotte appels zijn niet zozeer de Polen, maar eerder de werkgevers.

kweenie2
kweenie222 apr. 2019 - 20:34

@vdbemt Maakt dat wat uit voor de omvang van het probleem? Een eigen risico in de WW zou een heel eind schelen in dat geval. Hoef je alleen nog maar een vangnet te hebben voor werknemers waarvan de werkgever failliet is gegaan, maar dat scheelt toch alweer.

Kees Alders2
Kees Alders223 apr. 2019 - 12:21

Eigen risico in de WW zou ik niet voor zijn: dan breng je echt mensen in de problemen. Overigens is dat wel juist de oplossing die daarvoor gegeven wordt: de genoemde Polen moeten een maand wachten op hun uitkering. Ik denk dat dit Polen in Nederland gaat houden. Was dat de bedoeling van de maatregel? Ik denk het niet, maar dan heb je wel gelijke monniken gelijke kappen. (Hier ga ik overigens in mijn artikel een stuk makkelijker overheen en noem het 'een voordeel', maar een artikel op deze site mag nu eenmaal niet te lang worden - hierbij dan de nuancering.) Voor de rest: I stand corrected in de zin dat inderdaad de werkelijkheid nog iets ingewikkelder is dan geschetst. Het arbeidsverleden van 3 jaar kan ook in Polen zijn opgebouwd, daarna een half jaar naar Nederland, etcetera. Technisch is dat mogelijk. Het is wel een heel gedoe dat zo te regelen natuurlijk: het kost een investering van vier jaar tijd. Echt makkelijke fraude is het niet. Maar goed, het kan. Daarnaast vind ik het ook weer niet zo onredelijk. Hier komen werken voor een half jaar vergt ook weer een investering. Ofwel je voegen in het bestaan in zo'n caravan waar je die horrorverhalen over hoort, of een half jaar Nederlandse woonlasten betalen naast die van je huis in Polen die je neem ik aan niet van de hand doet. Hoe dan ook, wat u hier noemt is natuurlijk terecht: Nederlandse werkgevers kunnen de zaak mild belazeren, om hun ex-werknemers die WW te gunnen. Maar ... die truc kunnen ze met Nederlandse werknemers net zo goed toepassen. Wat dat betreft zijn de kappen van de monniken gelijk en wordt een en ander niet veroorzaakt door de export-WW, maar gewoon door de WW. Daarbij ligt de controle van die actie natuurlijk gewoon in Nederland want het werkverband en het afscheid vinden in Nederland plaats.

kweenie2
kweenie223 apr. 2019 - 17:50

"Eigen risico in de WW zou ik niet voor zijn: dan breng je echt mensen in de problemen." Hoezo? Ik bedoel niet eigen risico voor de werknemer, maar voor de werkgever. Net als bij de ziektewet. Wie breng je daarmee in de problemen? Natuurlijk in geval van WW bij faillissement van het bedrijf moet het alsnog uit de algemene pot betaald worden, maar dat in principe de werkgever de eerste 6 maanden betaalt, waarom niet?