Joop

Zaandam: alles voor de kijkcijfers

  •  
13-09-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-09-10-om-14.15.23
Door populisme en stigmatisering van alle betrokkenen komen we niet nader tot elkaar, zeker niet als ook de politiek haar verantwoordelijkheid niet neemt
“Henk! Kom eens hier”, klinkt het vanuit de woonkamer. “Moet je dit eens lezen” – en ze laat Henk het bericht zien op haar telefoon. Zijn ogen aanschouwen een schreeuwende kop boven het artikel: “Treitervloggers terroriseren buurt in Zaandam.” Ondertussen loopt Ingrid driftig naar de computer toe en logt in op Facebook en begint er flink op los te typen. Dat lucht haar op, want op straat kijkt ze dat tuig niet aan. Dieren zien dat in het wild als een uitdaging namelijk. “Dat motte ze is in hun eigen land proberen met die dictater in Turkije maar dat durven ze zekker niet!”
Bekijk willekeurige comments en u ziet dat ze echt bestaan. Henk schudt zijn hoofd nogmaals en mompelt; “Waar gaat het heen met dit land? Zwarte Piet verdwijnt en nu dit weer!” U kent het wel, het schorriemorrie-publiek dat per incident lijkt te groeien als een kwaadaardig gezwel en hunkert naar de PVV of de ‘PVV-in-een-sjieker-jasje’, de VVD.
Met de populaire ‘Hoodvlogs’, geleid door Ismail Ilgun, zijn de jongeren in de Zaanse wijk Poelenburg het mikpunt geworden van aanhoudende kritiek. Eerder werden ze door de Telegraaf gebombardeerd tot ‘Straatterroristen’, na hun optreden bij PAUW is hun bekendheid door het plafond gegaan. Beeldvorming met betrekking tot ‘buitenlanders’ en islam gaat met vol gas en de misleidende toon is snel gezet. De landelijke politiek heeft zich ermee bemoeid en links en rechts struikelen spreekbuizen over elkaar heen om er ‘iets’ van te vinden.
De zogenaamde straatterroristen zijn typetjes die je in elke stad op de hoek van de straat kunt vinden. Een kleine, iets te dikke Turk in strakke t-shirts die zichzelf ‘Buurtvader’ noemt, te oud is om met kleine jongens te hangen maar wel zijn status probeert te vestigen of handhaven. ‘Anaconda’ is toch wel mijn favoriet, zijn zwarte zonnebril raakt zijn oren niet omdat hij tracht nonchalance uit te stralen. Daartegenover probeert Ismail zonder opleiding en werk zijn geld eerlijk te verdienen door het maken van vlogs, ongecensureerd laat hij het simplistische leven zien van hangjongeren in een multiculturele achterstandswijk.
We zien zelfverklaarde voorbeeldige moslims, die geen kans onbenut laten om een ‘dikke jonko te klappen’ en hun woorden bekrachtigen door constant te zweren op hun heilige Koran. Af en toe wordt er een wheelie getrokken, iemand op zijn neus geslagen, scheurt men in auto’s rond en komt ome agent de boel sussen.
Ze voelen zich onbegrepen en besmeurd door de samenleving waarin zij leven. Verantwoordelijkheid is voor hen een vies en onbekend woord, hun jeugdige kijkers krijgen een wereld voorgeschoteld die volgens de gevestigde orde niet gepromoot dient te worden.
Wat ik vooral zie zijn een stel provocerende jonge straatschoffies, opgeslokt door twee werelden, met het idee dat ze opgroeien in een willekeurige Amerikaanse ghetto en dito leven leiden. Ze beweren ook goede dingen te doen, dat bevat wellicht een kern van waarheid alleen strookt het niet met hun zelfgecreëerde beeld van harde jongens van de straat. Uiteindelijk worden zaken tegen elkaar weggestreept en dat is de verantwoordelijkheid die deze jongens zelf dragen.
Maar zijn het ‘Straatterroristen’? Nee!
Scoren De media en politici lieten zich wederom van hun sterkste kant zien. Zo acteerde de gelouterde Jeroen Pauw in zijn show als zeer verontwaardigde host met twee gezichten terwijl hij vlak voordat de uitzending begon nog amicaal en relaxed met de jongens sprak. Eenmaal aan tafel in de live-uitzending fileerde hij ze en genoot daar zichtbaar van. Hij (evenals andere media-kanalen) kaart daarmee niet de sociale problematieken aan maar maakt net zoals de ‘Hoodvloggers’ onderdeel uit van hetzelfde probleem. Stigmatiseren en scoren, alles voor de kijkcijfers en roem.
Pauw verdient daarmee ook de gasten die het programma waardig zijn; inhoudsloze types. Zonder dat ze het doorhebben cirkelen de ‘daders’ in dit spel als ware aasgieren om elkaar heen en dienen de toeschouwende ‘slachtoffers’ als voer.
Deze kwestie omvat een groter plaatje en werd niet zonder reden uitvergroot: Het gaat om de kloof tussen autochtoon en allochtoon, wit versus zwart, niet-moslim versus moslim.
Maar door populisme, stigmatisering van alle betrokkenen komen we niet nader tot elkaar, zeker niet als ook de politiek haar verantwoordelijkheid hierin niet neemt. Ook zij maken onlosmakelijk deel uit van het probleem.
Wanneer ik Mark Rutte hoor praten over straatschoffies met een camera kan ik mijn lach moeilijk bedwingen. De man die de leiding heeft over Nederland en onder andere handel drijft met Saudie-Arabië, Israël en Indonesië, daarmee talloze slachtoffers op zijn conto kan zetten, is zijn geloofwaardigheid totaal verloren. Zeker nu blijkt dat hij stemmers van de PVV wil afsnoepen door Wilderiaanse uitspraken netjes te verpakken en zich toe te eigenen. Dit is bij uitstek de man die we niet moeten hebben als we praten over oplossingsgerichte maatregelen. Ik praat liever met jongens in trainingspakken en zonnebrillen – die op de hoek van een supermarkt staan – dan met een politicus in een net pak die een hele natie voorliegt.
Het gaat nog jaren duren voordat de kloof wordt verkleind, de Molukkers zijn een goed voorbeeld van een langdurig traject met betrekking tot integratie. Waar er eerder radicale acties werden uitgevoerd vanuit onze collectieve frustraties ten opzichte van Nederland, is die dreiging inmiddels compleet verdwenen.
Wanneer ik voor mezelf spreek is de afkeer jegens Nederland (politiek) nog reeds aanwezig – ik steek dit niet onder stoelen of banken – maar mijn ‘wapen’ is een pen, camera en kennis.
Wil je dit soort jongens en de maatschappij een dienst bewijzen dan zal je alle partijen erbij moeten betrekken: Politie, politiek, welzijnswerk maar vooral de jongens zelf. Je kunt niet alleen over hen praten, je moet de dialoog blijven zoeken en met ze praten. Hiervoor hebben we in Nederland voldoende spelregels, crimineel gedrag wordt getoetst door de rechter en de rest ligt aan de bereidwilligheid. Sleutelwoord blijft ‘vertrouwen’, en dat ontbreekt.
De schreeuw om repressief handelen vanuit de overheid gaat niet veel uitrichten. Wanneer de overheid zich laat verleiden tot symboolpolitiek is dit slechts bedoeld voor de bühne, structureel zal men een langetermijnvisie moeten ontwikkelen. Dat vergt – zoals hierboven al vermeld – vertrouwen en veel geduld.
En begin niet over Nederlandse normen en waarden, alsof deze superieur zijn aan andere culturen met prima levensvoorschriften. Universele begrippen gaan prima samen in een dynamische en snel veranderende maatschappij. Ik heb het niet over veroveren, maar over samen in een maatschappij leven.
Wen er maar aan Voor de mensen die dit als een utopie zien, wen er maar flink aan dat onze samenleving een multiculturele samenleving is. Je kan altijd nog anoniem je frustraties op internet botvieren. Wellicht zullen ooit we met de Blonde Verlosser oude tijden herleven, opnieuw werkkampen worden ingevoerd en enkeltjes naar land herkomst worden uitgedeeld. Maar tot die tijd heb je gewoon met ons te dealen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (150)

Minoes2
Minoes215 sep. 2016 - 5:15

Over stigmatisering gesproken!

Minoes2
Minoes215 sep. 2016 - 4:48

En weer wordt er hier gebagatelliseerd. Of het nu Nederlandse Nederlanders zijn, Turkse Nederlanders of welke Nederlanders dan ook. Ga eens in een omgeving wonen waar dit continu plaatsvindt dan praat je wel anders. Dat krijg je nu als hoogopgeleid enkel nog met hoogopgeleid contact wil hebben. Al die theorieën zijn prachtig, de werkelijkheid ziet er heel anders uit. Hoe kun je jongens van tegen de twintig jaar en soms nog ouder nu nog straatschoffies blijven noemen. Ook dat is mij een raadsel. Indien het niet aangepakt wordt blijven ze een voorbeeld voor de jongere kinderen in de buurt die ze letterlijk indoctrineren en meeslepen in het geheel. Dat heeft dan niet meer zoveel te maken met die twee werelden. Die blonde leider erbij halen maakt hem vele malen groter en wel op precies dezelfde manier als die vloggers het aanpakken. Jeroen Pauw, inderdaad, die neem ik reeds lang niet meer serieus. Waar hij maar kan haalt hij het item moslims erbij en laat alle andere onderwerpen van belang met gemak liggen. Stelde al niets meer voor en steeds minder. Maar dat vind ik geen legitimatie voor bovenstaand bagatelliserend verhaal.

Fopjes
Fopjes14 sep. 2016 - 8:53

Alles voor de kijkcijfers, hè? https://www.youtube.com/watch?v=1tfvSlebB6o Doodsbedreigingen, boksbeugels, tasers. Wat ik mis is een kopje thee en die buurtwerker die voorstelde om Ismael positief over de wijk te laten vloggen.

2 Reacties
Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 14:46

Fopjes: Wat moet u teleurgesteld zijn dat er zo lang geen sprake meer is van "kopjes thee". Want hoe moet u nu framen? Beginnen over kopjes thee als er geen sprake meer van is, dat is toch veel te doorzichtig!

Pater
Pater14 sep. 2016 - 16:56

uitsekend voorstel, meteen doen. Want filmen kan hij!

omaoeverloos
omaoeverloos14 sep. 2016 - 8:04

Ik ben toch benieuwd welk artikel de heer Matulessy zou schrijven als een groep kaalkopjes de bezoekers van een moskee zou intimideren en bedreigen. Of hij dan nog steeds eindigt met "wen er maar flink aan dat onze samenleving een multiculturele samenleving is."

2 Reacties
Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 14:42

oma toch: U maakt wel een hele grote draai. Wie moeten er nu aan wennen dat we in een multiculturele samenleving leven als kaalkopjes bezoekers van een moskee zouden intimideren en bedreigen? Wat een flater.

Windowjan
Windowjan14 sep. 2016 - 16:51

@Gerrit, of Guust Flater ;-). Oma maakt in mijn ogen een legitiem punt, zij heeft tenminste haar ogen (figuurlijk gezien) open.

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2016 - 3:29

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Fopjes
Fopjes14 sep. 2016 - 8:56

Die post begrijp ik niet. Er wordt volop aandacht besteed aan dit probleem door de media en u zeg dat de media wegkijkt, terwijl de kop zelfs 'alles voor de kijkcijfers' bevat. De enigen die hier hypocriet zijn, zijn de apologeten en de linkse Zaanse politici die al jaren wegkijken waar het Poelenburg en soortgelijke wijken betreft.

Gammana
Gammana14 sep. 2016 - 14:03

@Fopjes Boenders weet het altijd leuk te vertellen, de waarheid is dat hij hier 10.000KM verderop woont en dus geen idee heeft waar hij over praat. Zijn posts zouden met een disclaimer moeten komen.

Pater
Pater14 sep. 2016 - 3:04

Er valt heel wat af te dingen op de manier waarop Pauw het item Zaandam drie keer achter elkaar heeft behandeld. De zaak is enorm opgeklopt, daar valt zeker het nodige over te zeggen. Maar dit soort overlast gebeurt. Het stomste wat je kunt doen is het doodzwijgen. Dat deze we vroeger, niemand wilde racistisch lijken en dan speel je toch maar Wilders in de kaart. Ik mag hopen dat we die tijd na Keulen achter de rug hebben. De werkelijkheid ontlopen en ontkennen is altijd verkeerd. De manier waarop Pauw het aanpakte was slecht. De keuze voor het item op zich niet. Ik hoop dat Geronimo Matulessy dat ook vindt. De Nederlandse cultuur is niet superieur, daarover verschil ik van mening met Schippers. Er valt veel positiefs maar ook veel negatiefs over onze cultuur te melden. De rechten voor vrouwen en homo's horen bij het positieve, en die zijn wat mij betreft heilig. Ik weet zeker dat Matulessy dat ook vindt. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik wel eens ongerust ben over de negatieve invloed daarop van de kant van andere culturen. Kan Matulessy dat begrijpen?

Haastig
Haastig13 sep. 2016 - 22:20

"Maar tot die tijd heb je gewoon met ons te dealen." Want jij hangt ook op straat rond, scheldend, dreigend, meppend, vandaliserend? Had ik dat kennelijk verkeerd ingeschat.

Harba Lorifa
Harba Lorifa13 sep. 2016 - 20:06

Alles voor de kijkcijfers. Zo denken die vloggers waarschijnlijk ook. Het oppakken van die gasten gaat averechts werken.

Donkerwoud
Donkerwoud13 sep. 2016 - 19:03

(Ook op de FB van Vrij Nederland geplaatst.) Ik ben minder enthousiast dat Pauw met dat item gezwicht is voor goedkoop effectbejag. Makkelijk scoren met een niet noemenswaardig filmjongetje , dat op deze wijze alleen maar meer views genereert met de (onterechte) media-aandacht die de televisiejournalistiek hem cadeau doet. Een Project X in de wording: media die een onderwerp zelf opblaast omdat het nu eenmaal trending topic is, waarmee de gevolgen niet te overzien zijn omdat het zo treffend inhaakt op heersende sentimenten in de samenleving. Hier had geen 'perfecte 'gast' in een confrontatie moeten worden gebracht met zonnebrillen dragende treitertieners. Had eens een echte gast gezocht, een academicus bijvoorbeeld, iemand die werkelijk onderzoek gedaan heeft naar de gevolgen e/of vermeende gevolgen van dit soort straatschoffies. Feiten en geen emotie, voor de verandering.

2 Reacties
Edwin038
Edwin03813 sep. 2016 - 20:39

Feiten: Jongens misdragen zich. Overlast duurde al langer dan de filmpjes namelijk. Overlast pakt men aan. Zoals vroeger bij het krakerstuig afentoe met de lange lat erover. Werkte prima. Kan men nu ook doen maar doet men niet omdat we het moeten hebben over jongens die zich buiten gesloten voelen door de maatschappij. (emotie) Daarnaast zijn gedragswetenschappen vaak gebakken lucht studie`s waar feiten er niet altijd toe doen.

Donkerwoud
Donkerwoud14 sep. 2016 - 14:17

Dat is inderdaad de (media-) logica waarmee de gebeurtenissen in Zaandam inmiddels een week lang worden gebracht. Waar ik nog altijd geen antwoorden op heb: is dit een uitzondering, of zijn er meer van dit soort hardnekkige probleemwijken? Hoe hoog is het percentage criminele jongeren tegenover de jonge meelopers die (nog) niks op hun kerfstok hebben? Wat vinden mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap zelf van die hanggroepjongeren? Hebben ze er meer last van? Minder last? Hoe kan er lering getrokken worden uit soortgelijke probleemwijken die inmiddels schoongeveegd zijn van hanggroepjongeren? Ga zo maar door. Voor dat soort vragen heb je duiding en bezinning nodig, niet hijgerige journalistiek die het entertainment-gehalte zwaarder laat wegen dan de journalistieke plicht om dieper in de materie te bijten.

Achterberghen2
Achterberghen213 sep. 2016 - 18:47

De hoodvloggers van nu zijn de treinkapers van morgen, of zoiets,

1 Reactie
Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 14:51

Inderdaad: ....of zoiets...... Treinmachinist of treinspotter of "treinverkenner" of "treineerder" of treinconducteur of treinpassagier of slachtoffer van een treinkaper......

Hallozeg
Hallozeg13 sep. 2016 - 18:19

Ik heb familie van Molukse afkomst in Culemborg. Waar haal je dat woord "ons" vandaan waarom de Molukse gemeenschap op een hoop gooien met deze jongeren? Zijn deze jongeren ooit verraden door de Nederlandse overheid

1 Reactie
GeachteLezer
GeachteLezer13 sep. 2016 - 20:42

Zijn de Molukse jongeren ooit verraden door de Nederlandse overheid dan?

Harry5
Harry513 sep. 2016 - 17:47

Ben het nog nooit zo met een artikel op Joop eens geweest. heb hier ook helemaal niks meer aan toe te voegen.

Cees Groninger
Cees Groninger13 sep. 2016 - 16:05

Stuitende policor softies prun van zielig doen en slachtofferschap. Ik mag hopen dat deze decennialang gebruikte kopjes-thee-drinkende-mentaliteit op korte termijn definitief ter aarde zal worden gedragen.

1 Reactie
the don
the don13 sep. 2016 - 17:30

Iedere stem op de PVV gaat ten kosten van de omzet van pickwick, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Henriette3
Henriette313 sep. 2016 - 14:43

Mijn zoon van 18 heeft geen tijd voor een buurthuis ivm school, vriendin, huiswerk, voetbal en zijn bijbaantje. Zoek de verschillen..... Deze Zaanse jongeren zijn onopgevoed,waarbij zowel pa als ma al jaren geen vat meer op hebben op hun gedrag. En kom niet met een zielig verhaal van; "Ze voelen zich onbegrepen...." Weet wie zich onbegrepen mag voelen; dat zijn de buurtbewoners die na een dag hard werken niet fatsoenlijk boodschappen kunnen doen, hun voordeuren vol eierdooiers heeft en 's nachts de ruiten eruit heeft liggen door dit volk

8 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 15:06

Inderdaad zijn het stumperds. Maar ze zijn er wel. En die buurt heeft er last van. en naar ik aanneem heeft de buurt geen last van uw zoon, gelukkig: Helaas werkt het zo dat wat van zelf goed gaat, dat we daar niets aan (hoeven?) doen.

frank ten cate
frank ten cate13 sep. 2016 - 16:09

zandb ik kan je niet maar ik beschouw je als een zeer irritant persoon.met die achterlijke tegenspraak van je om steeds maar weer die hand boven het hoofd te houden van personen die half nederland vergallen.

richarrd
richarrd13 sep. 2016 - 17:09

Wat u doet is wel het makkelijkst. U geeft de jeugd standaard overal de schuld van, dan hoef je ook nergens druk over te maken want wat wil de jeugd nu beginnen? De jeugd is eigenlijk het echte slachtoffer hier. Hangjongeren zijn er al een hele tijd in Nederland, en met de helft loopt het doorgaans helemaal verkeerd af, de andere helft weet er uiteindelijk nog enigszins iets van te maken, maar dat stelt dan ook niet zoveel voor. Hoe kan het dat het niet goed gaat met de jongeren zou je je beter af kunnen vragen. Voor een buurt is het onprettig dat de problemen zich afspelen in de wijk waar zij wonen, maar veel groter dan dat is het ook niet. Qua verhouding hebben de jongeren meer problemen.

brambo2
brambo213 sep. 2016 - 19:17

Het begint er mee niet zomaar wajong uitkeringen te verstrekken. De meeste van deze jongens krijgen vanaf 18 uitkering en hoeven geen baantje. Beetje rondhangen is enige tijdverdrijf.

Windowjan
Windowjan13 sep. 2016 - 19:53

@Gerrit, Jij hebt blijkbaar kinderen die zich gedragen als zijnde Vlogger ismail. Geeft niet hoor, doe je best.

richarrd
richarrd13 sep. 2016 - 21:27

brambo Dat zijn leugens die u verspreidt.

Pater
Pater14 sep. 2016 - 3:10

@frank ten cate Ik ken je niet, maar ik beschouw je als zeer irritant omdat je erin slaagt de Zandbak zaken in de schoenen te schuiven die hij niet heeft gezegd, en vervolgens heel verontwaardigd doet over datgene wat hij nooit heeft gezegd.

Dunya2
Dunya214 sep. 2016 - 9:16

@Henriette Ik begrijp niet dat je jouw kinderen vergelijkt met deze tieners. De omstandigheden, aard, karakter en aanleg van jouw kinderen zijn waarschijnlijk niet hetzelfde als die van deze tieners. Het taalgebrek die deze hangjongeren laten zien, is m.i. niet puur te wijten aan hun afkomst, maar zit dat waarschijnlijk ook in hun aanleg. Het zal me niet verbazen als ze in het Turks ook niet goed uit hun woorden kunnen komen en ook niet een deugdelijke zin weten te schrijven. Niets voor niets zijn er scholen voor moeilijk opvoedbare kinderen en zwakbegaafde kinderen, waar autochtone kinderen maar ook allochtone kinderen deel uit maken. Dat ze ook nog eens in een achterstandswijk wonen en buitengesloten worden (ik weet het voor een groot deel door eigen toedoen, maar toch) en op gewezen worden op hun afkomst, maakt het voor hen niet makkelijker. Mijn kinderen doen het goed op school en zijn braaf. De oudste heeft een vwo advies en gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Met andere woorden: we zijn allemaal individuen, waarbij onze omstandigheden, karakter en aanleg niet hetzelfde zijn.

Robert Follon
Robert Follon13 sep. 2016 - 14:40

Waarom sleept de auteur 'Henk & Ingrid' er aan de haren bij? Het gaat om overlast, niet om racisme. Nergens en door niemand (behalve door Geert, maar het zou pas nieuws zijn als hij dat niet deed) wordt dit probleem in verband gebracht met de etnische achtergrond van deze 'kwajongens'. Alle onderbuikers dus graag terug naar Onderbuikië, ook als het onderbuikgevoel tegen Henk & Ingrid is gericht.

9 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 15:12

Die Henk en Ingrid die opgevoerd worden hebben helemaal geen last van die jongens. Die ergeren zich vanuit (racistische) vooroordelen. Het is natuurlijk een gotspe om te veronderstellen dat de afkomst geen rol speelt, want dit soort verhalen zijn al zo oud als de weg naar Rome en de diverse daders werden altijd tot vertegenwoordigers van een specifieke groep (werkschuw langharig tuig, kaalhoofdige blagen e.d.) "zie je wel" groep uitgeroepen.

Robert Follon
Robert Follon13 sep. 2016 - 15:20

"diverse daders werden altijd tot vertegenwoordigers van een specifieke groep (werkschuw langharig tuig, kaalhoofdige blagen e.d.) “zie je wel” groep uitgeroepen" Zoals jij nu doet met "die Henk & Ingrid" bedoel je?

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten13 sep. 2016 - 15:42

''Die ergeren zich vanuit (racistische) vooroordelen. ''' Oh, u ergert zich niet?

de Haas
de Haas13 sep. 2016 - 18:36

@Zandb Onderbouw eens met feiten dat burgers, autochtoon én allochtoon, zich niet nét zo sterk storen aan, geïntimideerd voelen door, last hebben van, aanpak verlangen van, etc. bijvoorbeeld dat groepje Turkse Nederlandse jongeren in Poelenburg, andere groepjes zich op dergelijke wijze misdragende jongeren in ander Nederlandse wijken? Kun je dat niet dan is je beschuldiging dat het relatief meer "Henk & Ingrid's" oftewel autochtonen betreft een bewijs van een racistisch vooroordeel jouwerzijds. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat nagenoeg alle burgers in hun opvattingen geen onderscheid maken in welke jongeren zich b.v. schuldig maken aan hetzelfde gedrag, of bijvoorbeeld relschoppen bij demonstraties, voetbalwedstrijden, etc.

the don
the don13 sep. 2016 - 19:57

>Nergens en door niemand wordt dit probleem in verband gebracht met de etnische achtergrond van deze ‘kwajongens’. Hier en door mij wel. En ik kan het ook nog onderbouwen, let op: Die agenten doen dat ook niet voor hun lol, zich belachelijk laten maken door een stelletje etters die de middelbare school niet of amper konden afmaken. Maar ze zijn zich ervan bewust dat als ze er eentje in de kraag grijpen, en die met die camera weet het vast te leggen, dat het dan nog veel erger wordt. Dan staat links elitair Nederland klaar om de man volledig te demoniseren, dan wordt alles wat zich in die wijk heeft afgespeeld helemaal vergeten. Autochtone Nederlanders hebben die vorm van 'privilege' niet, die worden hard aangepakt en het probleem wordt ook echt opgelost. Daarnaast zien we dit vaker, een groep jongeren van de 2e of 3e generatie in een bepaalde wijk die de hele wijk verzieken, slachtoffers worden harder aangepakt dan daders als ze ingrijpen...Maar wat ook een terugkerend thema is, de ouders zijn nergens te zien. En dat zie je niet veel bij autochtone Nederlanders. Mijn vader had het in ieder geval nooit laten komen tot het punt dat de premier een uitspraak doet over mijn gedrag. Die had na 1 of 2 klachten (afhankelijk van wie er klaagt) ingegrepen. En als hij geen grip op me had kunnen krijgen had hij in ieder geval niet de Q7 aan me uitgeleend. Een kleinere auto waarschijnlijk ook niet. Om heel eerlijk te zijn zou hij me in dat geval nog niet eens een paar rolschaatsen hebben uitgeleend. Maar toch zijn de ouders wederom niet in beeld. Je kan wel zeggen dat er ook Nederlanders zijn die geen grip hebben op hun kinderen, maar mijn ouders zouden me waarschijnlijk ergens in een citybox opsluiten om te voorkomen dat ik bij Pauw aan heel Nederland laat zien dat ik een etter ben. En ja, dat is cultuur. In hun cultuur laten ze kinderen blijkbaar meer hun gang gaan, is de taak van de regering om ze op te voeden. School, jeugdcoaches, noem maar op.

Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 7:50

Heupscheuten: Lezen en nadenken: Je ergeren of je ergeren vanuit vooroordelen is niet hetzelfde. Robert: Inderdaad worden Henk en Ingrid hier - als niet bestaande figuren overigens - opgevoerd als vertegenwoordigers van een specifieke groep. de Haas: Ik ga niet iets onderbouwen wat u beweert. Dat doet u zelf maar.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten14 sep. 2016 - 11:04

''Zandb 13 september 2016 at 17:12 Die Henk en Ingrid die opgevoerd worden hebben helemaal geen last van die jongens. Die ergeren zich vanuit (racistische) vooroordelen.'' Zandb 14 september 2016 at 09:50 Heupscheuten: Lezen en nadenken: Je ergeren of je ergeren vanuit vooroordelen is niet hetzelfde. Ah, en u meent te weten dat Henk&Ingrid zich storen aan zich ernstig misdragend Nederturks tuig uit racistische vooroordelen en niet omdat deze nederturkse kansenparels zich feitelijk ernstig misdragen. Hoe weet U dat? U heeft onderzoek gedaan? Zijn dat geen vooroordelen meneer Zandbergen?

Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 14:39

Heuscheuten: Lezen en nadenken: Als ik meen dat deze Henk en Ingrid model staan voor een specifieke groep mensen, dan zegt dat inderdaad niet meer dan hoe ik tegen een specifieke groep mensen aankijk, natuurlijk. Niet meer en niet minder. En daar mag iedereen van vinden wat die wil. Zelfs u. Bewijzen? Ik kan niet bewijzen dat ik gelijk heb. (Het is dan ook mening.) Ik kan wijzen op het feit dat veel mensen die PVV stemmen dergelijke geluiden laten horen; kijk naar de reacties op de diverse media. Daar staat tegenover dat u ook niet kunt bewijzen dat ik geen gelijk heb. (Het is dan ook een mening.) Nogmaals: Als ik Ingrid en Henk van de PVV zo voorstel, dan stel ik me Ingrid en Henk zo voor.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten19 sep. 2016 - 10:45

''Als ik Ingrid en Henk van de PVV zo voorstel, dan stel ik me Ingrid en Henk zo voor.'' Ach, omdat u aan de ''goede'' kant staat mag u dus wel mensen over 1 kam scheren. Het is u, omdat u aan de "goede" kant vergund om met 2 meten te meten. Dank voor dit inkijkje in uzelf.

ikdus2
ikdus213 sep. 2016 - 14:19

hebben de Zuid-Molukkers niet gewoon de verkeerde kant gekozen tijdens de onafhankelijkheidsstrijd. Nederland kon hen toch nooit een eigen onafhankelijke staat beloven als ze niks te vergeven hadden. ze hadden op de verkeerde partij gewed met alle respect. had de RMS beweging niet verbinding moeten zoeken met de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. verder kan ik mij wel in uw betoog vinden. het ene moment innig een ethisch zuiveraar omhelzen en het andere moment met veel poeha en geveinsde verontwaardiging afgeven op wat overenthousiaste baldadige jeugd. dat moet een premier van allure uitstralen. dus dat zijn de grote problemen waar Nederland voor staat. kabinet: voer eens de urgenda eisen uit

1 Reactie
ikdus2
ikdus213 sep. 2016 - 14:31

ethisch

Molly Veenstra
Molly Veenstra13 sep. 2016 - 13:51

Deze straatschoffies zijn geen voorbeelden van 'de mislukte multiculti samenleving'. Dit zijn gewone straatschoffies die al zoals ze zo lang ik mij kan herinneren, er aardigheid in hebben de brave burger in de gordijnen te jagen. Waar ze overigens volledig in zijn geslaagd. En wie is die brave burger? Nou, hier zit er een, die van zijn hart geen moordkuil maakt. Een hart dat ongetwijfeld op de juiste plaats zit. https://www.youtube.com/watch?v=qqquhzmWh-w Hij maakt één vergissing, net als de Henk en Ingrid van Geronimo Matulessy. Dit zijn geen mislukte Turken maar juist voorbeelden van een geslaagde integratie. Dit is de Nederlandse straatjeugd, zoals de Nederlandse straatjeugd altijd al is geweest.

4 Reacties
van der laak
van der laak13 sep. 2016 - 15:24

Haha een voorbeeld van geslaagde integratie noemt u dat? De afkeer van onze samenleving spat er vanaf. Ze noemen zich strijders van Erdogan, dus dan weet je al uit wat voor nest ze komen. Niet bepaald goed geintegreerde ouders, kan ik nu al zeggen. Al is dat eigenlijk altijd raak schieten, want 80% steunt die facist in Turkije, dus iets zegt mij dat de kinderen niet veel beter zullen zijn. Mooie gelukte integratie!

Van der Wal
Van der Wal13 sep. 2016 - 18:32

Die integratie is uiteraard wel mislukt, want ze hebben de verkeerde voorbeelden gekozen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra13 sep. 2016 - 19:01

'Ze noemen zich strijders van Erdogan' Omdat u zich van deze natte scheet 1 hoedje schrikt. Missie geslaagd, wat deze 'strijders van Erdogan' betreft. Veel meer zoek ik er niet achter.

Molly Veenstra
Molly Veenstra13 sep. 2016 - 21:11

@Van der Wal: Integratie betekent dat van de nieuwkomers wordt verwacht op te gaan in de Nederlandse samenleving met zijn goede kanten én met zijn slechte kanten. U verwacht van de nieuwkomers dat zij allen brave burgers zullen worden. Dat is onredelijk. Tussen de nieuwkomers zitten naar verhouding net zoveel irritante etters als tussen de autochtone bevolking. Onze tuigvlogger bijvoorbeeld, heeft de kunst afgekeken van Rutger Castricum en Jan Roos. Dat zijn misschien hele slechte voorbeelden, maar het zijn wel zeer Nederlandse voorbeelden.

Drents Bartje
Drents Bartje13 sep. 2016 - 13:46

Quote : "Wellicht zullen ooit we met de Blonde Verlosser oude tijden herleven, opnieuw werkkampen worden ingevoerd en enkeltjes naar land herkomst worden uitgedeeld". Als dat zou kunnen! Die werkkampen mogen wel overgeslagen worden wat mij betreft, het laatste daar gaat het om.

9 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 15:13

Gelukkig woont u al in Drenthe.......

Drents Bartje
Drents Bartje13 sep. 2016 - 17:13

@Zandb, gelukkig wel ja, hier valt het nog mee met je weet wel.

ikdus2
ikdus213 sep. 2016 - 18:00

land van herkomst is toch het land waar je geboren bent?

KnorretjeBig
KnorretjeBig13 sep. 2016 - 19:58

@Zandb En waar woont u mijnheer Zandbergen? Kunnen wij ook even bijdehand gaan zitten doen.

Marri2
Marri213 sep. 2016 - 21:38

Dhr Zandberhen woont gewoon in het reservaat inde grachtengordel: blank , lichtelijk geagiteerd, heeft een hekel aan andere blanke mannen , heeft overal een mening over en reageert bij voorkeur in de vragende zin . Kortom : een irritante betweter , met teveel vrije tijd , een vaste zitplaats achter de laptop bij Starbucks en met de rotsvaste overtuiging dat het gelijk aan zijn kant staat.

Haastig
Haastig13 sep. 2016 - 22:42

ikdus 13 september 2016 at 20:00 "land van herkomst is toch het land waar je geboren bent?" Niet altijd. "Herkomstgroepering Kenmerk dat weergeeft met welk land een persoon verbonden is op basis van het geboorteland van de ouders of van zichzelf. Toelichting Een eerstegeneratieallochtoon heeft als herkomstgroepering het land waar hij of zij is geboren. Een tweedegeneratieallochtoon heeft als herkomstgroepering het geboorteland van de moeder, tenzij dat ook Nederland is. In dat geval is de herkomstgroepering bepaald door het geboorteland van de vader. Bij de tweede generatie is er ook een onderscheid tussen personen met één of twee in het buitenland geboren ouders" https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen?tab=h

Zandb
Zandb14 sep. 2016 - 15:05

Marri: Er klopt ook werkelijk helemaal niets van wat u beweert in uw reactie. Zelfs mijn naam klopt al niet. Maar dat geeft ook helemaal niet hoor meid: U hèbt tenminste nog een mening! Laten we onze zegeningen tellen. Knorretje: U stoort zich toch warempel aan de opmerking waarmee ik probeer duidelijk te maken, dat ik het niet zo'n slimme opmerking vindt, die Bartje maakt. Maar dat u de pet te boven, begrijp ik. Die opmerking van Bartje vindt u niet de moeite waard om een paar woorden aan te wijden? Jammer. Voor u dan wat uitgebreider: Ik vind dat iedere misdaad zo veel mogelijk op dezelfde manier bestraft dient te worden. En als we de ene boef wel en een andere niet voor hetzelfde vergrijp het land uitgegooid wordt, dat lijkt me niet alleen erg dom maar ook onnozel.

KnorretjeBig
KnorretjeBig14 sep. 2016 - 19:58

@Zandbergen Het interesseert mij geen biet wat uw bedoelde duidelijk te maken met uw opmerking. Mij ging het om dat hautaine grachtengordel toontje van u dat wanneer we Bartje in een kamp stoppen hoeft hij in in ieder geval niet ver te reizen. U laat op uw beurt in drie zinnen blijken dat mijn opmerking uw pet te boven gaat. Zo'n tachtig geleden werd er een kamp in Drenthe gebouwd. Waarom daar? Dan had de Randstedelijke elite er zo weinig mogelijk last van. Wanneer hebben wij dat proces vaker gezien? Amsterdam mocht vanaf 1947 het devies Heldhaftig, vastberaden, barmhartig voeren. Amsterdam was op dat dezelfde moment heel erg barmhartig bezig toen de overlevenden vanuit de kampen terugkeerden. Hoeveel asielzoekers heeft Amsterdam ook al weer opgevangen?

Zandb
Zandb15 sep. 2016 - 9:02

Knorretej; Bartje vindt dat de werkkampen NIET nodig zijn, en dat de mensen voor straf meteen naar het land van herkomst gestuurd moeten worden. Die hele werkkampen hebben er dus NIETS mee te maken. U kunt zich gewoon boos maken of niet, om Bartjes reactie om mensen naar het land van herkomst te sturen. Wie zich boos wil maken om mijn reactie moet wel heel erg zijn best doen.

GeachteLezer
GeachteLezer13 sep. 2016 - 13:01

Ik begrijp dat de heer Matulessy vindt dat het vooral ontbreekt aan begrip voor deze jongens. Begrip dat door kennelijk discriminerende Henken en Ingrids moet worden opgebracht voor etterbakjes zoals deze jongens. Voor welk gedrag dat begrip moet worden opgebracht is onduidelijk, ik zie niet helemaal wat deze jongens voor positiefs of verbindends te bieden hebben in elk geval. Hun gedrag toont maar een ding: Verwerping van de maatschappij waarin zij leven. Dat is op zich zo oud als de wereld, de punks in de jaren 80 deden hetzelfde, met evenveel etterbakkerigheid en onaangepast gedrag staken zij ook de middelvinger op naar de samenleving. Deze jongens doen hetzelfde, maar desondanks zie ik niet in waarom daarvoor begrip moet bestaan. Het zijn en blijven irritante etterbakken die zich een beetje meer gedeisd moeten houden jegens hun medeburgers.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 14:41

Ik geloof niet dat de schrijver zegt dat het aan begrip ontbreekt voor die jongens. Ik meen dat hij beweert dat die jongens provoceren en dat ze veel te veel aandacht krijgen en misbruikt worden voor allerlei doeleinden en vooral dat ze dus op de verkeerde manier worden aangepakt; voor die jongens op zich interesseren zich immers maar echt weinig mensen. En uiteindelijk verdwijnen die jongens met hun gedrag daardoor niet en zullen we er als samenleving gewoon mee te "dealen" hebben.

koffieleut2
koffieleut213 sep. 2016 - 12:52

Ze voelen zich onbegrepen en besmeurd door de samenleving waarin zij leven. Ze voelen zich gediscrimineerd, Ze voelen zich minderwaardig, Ze voelen , voelen voelen. We kunnen als samenleving veel dingen oplossen, maar dat gelul van ik voel, om vervolgens af te geven op iedereen behalve op je zelf, begint me danig de strot uit te hangen.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 14:47

koffieleut: Hoogstwaarschijnlijk hoeft u helemaal niets; dit gaat u - als lid van de samenleving - maar heel beperkt aan. Die jongens doen u geen kwaad, toch? U weet er toch niet meer van, dan wat u zo links en rechts en hier en daar verneemt? U bent toch niet, als onderdeel van het probleem of uit hoofde van uw functie echt bij deze kwestie betrokken? Het hangt u de strot uit? Gefeliciteerd, u hebt een probleem en dat mag u helemaal zelf op lossen, bijvoorbeeld door u niet met "de samenleving" te identificeren. Ken uw plaats.

Janusom
Janusom13 sep. 2016 - 12:51

Zo , in de eerste alinea wordt de blanke populistische racist weer eventjes gestigmatiseerd en in de hoek gezet. Om daarna te betogen dat we niet mogen stigmatiseren! Raar, dat sommige wel mogen stigmatiseren, maar dat als anderen stigmatiseren, we keihard 'foei' gaan roepen!

2 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 14:51

Vindt u dan dat bepaalde inferieure culturen wel in onze superieure een plek mogen hebben? Goed om te horen, dan.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten13 sep. 2016 - 14:56

''Raar, dat sommige wel mogen stigmatiseren'' En niet vergeten dat sommigen ook gestigmatiseerd mogen worden. Ook raar is,dat elke mogelijke drogreden uit de kast wordt getrokken om de verantwoordelijkheid maar ergens anders neer te kunnen leggen dan bij het straattuig waar het om gaat.

Ben Joop
Ben Joop13 sep. 2016 - 12:44

Als dit geen stijl "reporters" waren geweest had half nederland er grinikend naar zitten kijken.

5 Reacties
Tombone
Tombone13 sep. 2016 - 14:47

Geloof me, ik HAAT geen stijl - maar uw vergelijking gaat echt mank. gs is irritant met een camera, maar ze zullen je niet bedreigen, met eieren bekogelen, op je bek slaan omdat je je fiets terugwilt, dreigvideo's uit 'papa's' Q7 opnemen, wapperen met duizenden Euro's terwijl je werkloos bent, op politieauto's staan of je met een vuurwapen bedreigen. Uw reactie is dus gewoon goedpraatgelul

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten13 sep. 2016 - 14:57

Dat gelooft u zelf?

van der laak
van der laak13 sep. 2016 - 15:27

Ben Joop 13 september 2016 at 14:44 Als dit geen stijl “reporters” waren geweest had half nederland er grinikend naar zitten kijken. Links geneuzel!

DeKist
DeKist13 sep. 2016 - 17:05

Het gaat niet helemaal je-van-het met je wereldbeeld is het wel Ben? :P

truusbeek2
truusbeek213 sep. 2016 - 18:25

Van der laak het is dom geneuzel van Ben.

Jaacob52
Jaacob5213 sep. 2016 - 12:40

Nou, dan staat de goedwillende burger nog wat te wachten. Ik zie na decennia van integratie pogingen, dat met name onze Turkse en Marokkaanse medeburgers steeds meer segregeren. Daar is op zich niks mis, leven en laten leven zeg ik altijd. Val mij er aub niet meer mee lastig en laat ieder zich normaal gedragen in de openbaarheid. Als dat niet mogelijk is? Ingrijpen, dat geldt voor iedereen, niet slechts onze medeburger. Ik ga er van uit dat de staat mij bescherming biedt. Zoals het nu gaat komt de dag dat het volk het recht in eigen hand neemt. Dan zijn de rapen pas echt gaar.

xpjoffer
xpjoffer13 sep. 2016 - 12:29

de progressieven hebben de democratie uitgehold. de politie kan niet ingrijpen omdat er "geen strafbare feiten worden gepleegd" vrijheid van meningsuiting of zelfs de rechten van de mens opgesteld in de jaren vijftig door de v.n. worden er graag bijgehaald door advocaten als plasman en ficq. misschien moeten die "rechten" weer even herijkt worden? nogmaals dank aan vooruitstrevend nederland die er een fijne samenleving van heeft gemaakt

2 Reacties
ikdus2
ikdus213 sep. 2016 - 14:40

rechten herijken? ook weer zo'n begrip als modernisering van het ontslagrecht. zeg gewoon verminderen van rechten en nader naar een politiestaat toewerken

Paul250371
Paul25037114 sep. 2016 - 12:42

de progressieven hebben de democratie uitgehold. Ongelooflijk. Dankzij de progressieven bestaat er democratie. Jammer he dat jouw oproerpolitie, de PVV stoottroepen, alleen mogen ingrijpen als iemand een strafbaar feit heeft gepleegd. Snel weer terug naar de conservatieve tijden dat de politie lekker voor het grootkapitaal en andere rovers kan worden ingezet. In WO2 was jouw politie goed in het oppakken van verzetsstrijders, Joden en het verder assisteren van de Duitsers. No worries, wie weet herleven de conservatieve tijden weer en kan de politie weer lekker aan de slag met de Moslims en / of andere progressieven waar jij en zij zo veel last van hebben.

Molly Sweet2
Molly Sweet213 sep. 2016 - 12:23

Prachtig, dit betoog na die eerste alinea, waarin (alweer) de doorsnee blanke Nederlander lekker wordt weggezet als de racistische debiel. Om na zo'n idiote generalisatie voort te gaan over het feit dat wij 'straatschoffies' niet mogen generaliseren. En hoewel de schrijver een goed punt heeft, kan ik hem niet serieus nemen na die eerste alinea.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 15:04

Molly Sweet; Het valt me op, dat u die eerste alinea ten onrechte laat gelden voor "de doorsnee blanke Nederlander". De schrijver plaatst deze alinea niet voor niets in de populistische hoek. En zoals u weet maken mensen vanuit dergelijke overwegingen op dit moment virtueel de PVV tot een hele grote partij. Maar u kunt weer eens niet iemand serieus nemen omdat u zich (ten onrechte natuurlijk, dat snapt een kind) aangesproken weet. Ik zal de dag prijzen als u ook eens stelling neemt tegen al die berichten waarin mensen waarmee u zich niet kunt identificeren weggezet worden als racisten o.i.d.

Eindbaas3
Eindbaas313 sep. 2016 - 12:18

Eigenlijk heel verfrissend, de kijk van de auteur op de multiculturele samenleving. Daar kunnen we veel van leren. Zwarte Piet racistisch? Jammer joh, deal er maar mee. Krijg je geen baan omdat je geen opleiding hebt? Jammer joh, deal er maar mee. Is de politie volgens jou etnisch aan het profileren? Jammer joh, deal er maar mee. De verantwoordelijkheid altijd bij de ander leggen, eisen dat de ander alles voor je doet voor je zelf ook maar een vinger uitsteekt en lukt dat niet dan ga je dreigen en intimideren. Heel erg makkelijk.

2 Reacties
koffieleut2
koffieleut213 sep. 2016 - 12:52

Goed gesproken, helemaal mee eens.

Paul250371
Paul25037114 sep. 2016 - 12:48

Ergens mee `dealen` omdat het een feit is dat er een gevarieerd aanbod aan `kleur` is met een Nederlands paspoort en dat de autochtone Nederlander daar maar mee moet dealen is natuurlijk van een andere orde dan dat u aangeeft. En uiteraard als het ten nadele is van `buitenlanders en of vluchtelingen dan is koffieleut het er mee eens. De andere reactie had ik boven bedoeld en neergezet.

Piet de Geus
Piet de Geus13 sep. 2016 - 12:11

"Wanneer ik voor mezelf spreek is de afkeer jegens Nederland (politiek) nog reeds aanwezig" En knijp je je handen dicht dat je dit straattuig voor jouw politieke doelen kunt misbruiken. Zijn ze mooi klaar mee.

2 Reacties
kindval
kindval13 sep. 2016 - 14:51

+1

Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 15:15

Niet zo eenzijdig, Piet.....

korheiden
korheiden13 sep. 2016 - 11:46

Dit waren volgens Matulessy inhoudsloze types in de uitzending : het raadslid Juliëtte Rot - kwam bij mij zeer oprecht en ook dapper over - , Sybrand Buma van het CDA - kun je veel van vinden maar inhoudsloos is hij zeker niet - en Jort Kelder - nou vooruit, twijfelgeval -. De Turks-Nederlandse jongeren, die geen straatterroristen genoemd mogen worden, spraken moeilijk verstaanbaar en verscholen zich achter zonnebrillen. Eentje stond op een politieauto, een ander sloeg een man die zijn eigen fiets wilde terughebben. Dat was nog maar een kind, werd gezegd, de jongen was 14. Ik vind dit stuk van Matulessy weer een sprekend voorbeeld van wegkijken en goedpraten. Waarom mogen problemen niet gewoon worden benoemd zonder meteen als racist te worden weggezet?

1 Reactie
Paul250371
Paul25037114 sep. 2016 - 12:52

Wie benoemt ze dan niet? 5 dagen lang wordt Nederland in de Poelenburg greep gehouden of Osama Bin Laden nog leefde en daar aan het vloggen is. Maar nee hoor voor de bezorgde burger wordt er nooit genoeg benoemd en kijkt links altijd weg en blablabla

H.Witte
H.Witte13 sep. 2016 - 11:33

De wijze waarop de media (nog komkommertijd?) de problemen in Zaanstad belichten vind ik nogal buitenproportioneel en niet bepaald bijdragen aan saamhorigheid tussen - rot woorden -autochtoon en allochtoon. Natuurlijk moeten misdragingen aangepakt worden, maar om daar nou voorpagina's mee te vullen en een langdurig item in Pauw van te maken, met nog eens het sensationele en afschrikkend versterkende beeld van 'zonnebrillen' gaat me veel te ver. Wie kijkt naar omstandigheden in andere plaatsen kan niet ander dan tot de conclusie komen dat de gemeente Zaanstad weinig professioneel om gaat met jongeren. Hier onder een paar voorbeelden. Daarnaast zou het voor een evenwichtig beeld ook goed zijn om eens aandacht te besteden aan positieve initiatieven van, in onderstaand geval, Turkse jongeren. De media moeten de boel niet opstoken. Twaalf Turkse jongeren gaan sinds een paar jaar elke vrijdagmiddag op bezoek bij hun 'adoptieoma of -opa' in verzorgingshuis Haagwijk in het Nederlandse Leiden. De jongeren maken een praatje met de ouderen of wandelen met hen door de tuin van het verzorgingshuis. De bezoekjes zijn onderdeel van het project 'Omalief' van Mustafa Kus en moeten onder meer radicalisering tegengaan. Het project in Leiden is zo succesvol dat het binnenkort wordt uitgebreid naar Amersfoort en Arnhem. Initiatiefnemer Mustafa Kus in gesprek met koningin Maxima en koning Willem-Alexander. © Oma Stichting. Initiatiefnemer Mustafa Kus is tevreden over de resultaten en vindt het project een noodzaak voor de samenleving. "Het doet iets positiefs voor alle mensen die erbij betrokken zijn. Het is zowel voor de ouderen als voor de jongeren hartverwarmend". http://www.jongsmg.nl/artikelen/weblog-burgemeester/jongeren-goed-bezig/menu-id-916 http://www.goedbezigweert.nl/app/ad/detail?id=424 http://wijsamenvoorelkaar.nl/initiatieven/jongeren-cultuurhuis-kanaleneiland/

5 Reacties
D'Holbach
D'Holbach13 sep. 2016 - 13:23

An sich heeft u geljk dat dit niet de voorpgina's e.d. had moeten halen. Helaas hebben we hier in Zaandam een burgermeester van pvda huize die dit tot nu toe op zijn beloop heeft gelaten. Klachten werden weggewimpeld en klagers werden (zoals ook door enkelen hier) weggezet als xenofoben en racisten. Gelukkig hebben we dan een pers die het alsnog wel oppikt waardoor er eindelijk eens serieus naar gekeken gaat worden (en hopelijk gehandeld).

Tombone
Tombone13 sep. 2016 - 13:36

Maar Pauw is geen journaal en één Mustafa Kus maakt nog geen zomer.

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus13 sep. 2016 - 14:06

@ Henk Witte - bloemetjes en bijtjes. Ik zou nog waardering kunnen opbrengen voor uw goedheid (niet flauw bedoeld, ik denk echt dat uw bedoelingen goed zijn), als u ooit enig blijk gegeven zou hebben oog te hebben voor plaatsen in Nederland waar het niet zo leefbaar meer is. Dat heeft u niet... En dat maakt dat ik juichverhalen over hoe fijn en positief het is, niet meer zo serieus neem. Kom uit dat glazen huis, ga s kijken op plaatsen waar het niet zo heel fijn is...

GeertvanDuinen
GeertvanDuinen13 sep. 2016 - 14:22

Best lekker toch, als je goed kun beargumenteren waarom wegkijken prima is.....

H.Witte
H.Witte13 sep. 2016 - 18:16

Gluteus Maximus Graag ben ik bereid onmiddellijk toe te gevend at ik geen zicht heb op elke plekje in Nederland en het zal, als u dat zegt, zo zijn dat het op verscheidene plekken niet zo prettig (meer) is. Afgezien van het feit dat ik daar graag wat concrete voorbeelden van had, moet ik daarover toch een paar dingen kwijt. Het is NOOIT helemaal goed geweest in Nederland. Ook voor de komst van vluchtelingen en allochtonen in het algemeen, vergeef me als ik me vergis in de veronderstelling dat u daaraan t refereert, kenden we in ons land minder sociale buurten waar het niet altijd even prettig toe ging en waar anderen behoorlijk last van konden hebben. Ik weet nog dat ik in mijn jeugd altijd via een omweg van school naar huis ging om niet geconfronteerd te worden met losse handen en benen van de jeugd uit dergelijke buurten. Bekend is ook dat je jarenlang niet langs woonwagenkampen durfde om confrontaties te voorkomen. Ook nu nog zijn er dergelijke buurten waar de autochtoon de zaak behoorlijk kan verzieken. Voor wat betreft de situatie in buurten met allochtonen mag de kanttekening worden gemaakt dat spanningen en onenigheid niet zelden ontstaat vanuit een vijandige houding naar de allochtoon. Dat neem natuurlijk niet weg dat de wijze van leven en wonen van allochtonen behoorlijke ergernis kan oproepen en ik begrijp goed dat autochtonen die hun buurt zien verloederen een groot probleem hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]13 sep. 2016 - 11:23

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
D'Holbach
D'Holbach13 sep. 2016 - 13:25

Mooi buurtthuis zelfs, heb er laatst nog een feest gehad. Dit tuig is er echter uitgezet wegens vernielingen en bedreigingen en logischerwijze niet echt welkom.

Jasperien
Jasperien13 sep. 2016 - 11:12

Jammer dat er een multiculturele tegenstelling van wordt gemaakt, want ik heb juist helemaal niet het gevoel dat dat hier speelt. De verontwaardiging over de overlast is breed: het zijn echt niet alleen de Henk & Ingrids bij wie de nekharen overeind staan. Ook uit Turks-Nederlandse hoek klinkt luide verontwaardiging door. Dergelijk gedrag is bovendien geen exclusief Turks fenomeen. Waar komt anders de parodie van Maaskantje vandaan? Het wordt tijd om de focus te leggen op gedrag in plaats van achtergrond. Het gedrag in Poelenburg heeft niks te maken met een multiculturele samenleving, maar met gebrek aan respect. Respect is een universele waarde.

1 Reactie
Herr Vorragend
Herr Vorragend13 sep. 2016 - 14:46

Precies wat ik dacht Jasperien bij het lezen van het stuk van Matulessy. Hoezo een multiculturele tegenstelling ? Het is universeel tuig. Dat ze Turks zijn heeft er niets mee te maken en dat ik als witmans harde kritiek spui op deze jongens is ook niets unieks. Hiermee doel ik op de reacties van de Turken en Molukkers in mijn familie. Die zijn aanmerkelijk harder dan mijn uitingen.

kindval
kindval13 sep. 2016 - 10:56

"Je moet de dialoog met ze zoeken en met ze praten". Dat is decennia lang gedaan en dat beleid heeft de boel eerder erger gemaakt. Aanpakken dat tuig, op alle manieren die de wet mogelijk maakt. En het maakt mij helemaal niets uit of het om allochtonen dan wel autochtonen gaat.

Common Sense
Common Sense13 sep. 2016 - 10:50

'Voor de mensen die dit als een utopie zien, wen er maar flink aan dat onze samenleving een multiculturele samenleving is' Als dit model staat voor de 'multiculturele samenleving' is het niet zo vreemd dat veel mensen er helemaal klaar mee zijn.

Common Sense
Common Sense13 sep. 2016 - 10:43

Was het die Ismail ook niet om de kijkcijfers te doen? Is het daar niet mee begonnen? En die straatschoffie's van u zijn volwassen kerels. En dat ze met vijf volwassen kerels een nogal kleine vrouw (de dappere Juliette Rot) gaan intimideren kunt u ook niet mee zitten? Dat is namelijk bovenal zeer laf.

Okke2
Okke213 sep. 2016 - 10:40

Kortom, het zijn gewoon onbegrepen arme schoffies opgroeiend in twee werelden en verder is het de schuld van de stigmatiserende racistische ander (lees Nederlander), en je hebt er maar mee te dealen. (En dealen dat is goed de dialoog zoeken, thee drinken en clubhuizen bouwen ad infinitum) Klinkt als een goed verhaal.

1 Reactie
ikdus2
ikdus213 sep. 2016 - 14:42

@okke hé hé Okke heeft ook het licht gezien ondanks het cynisch ondertoontje

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort13 sep. 2016 - 10:35

Ah ja..... praat niet over ze, maar met ze. Dat deed de stad dus ettelijke jaren lang. Alles werd er voor ze gedaan. Het buurthuis dat ze kregen (ingericht voor 8K) jatte ze leeg of sloopte ze. Die softe aanpak resulteerde in nul effect. Ze zijn en passant nog evens langs geweest bij Juliette Rot om die te bedreigen sinds het optreden bij Pauw (we weten waar je woont!). Maar nee, heus, deze olijke schoffies hebben echt wel veel in hun mars. En het zijn ECHT geen straatterroristen.

Edwin038
Edwin03813 sep. 2016 - 10:35

Je geeft het al aan, de jongens hebben een eigen verantwoordelijkheid. Laat ze die dus eens nemen. Als ze tot tweemaal toe het buurthuis slopen en vrijwilligers bedreigen moeten ze nu niet bij Pauw aanschuiven en zeggen we willen een buurthuis. Dan moeten ze zeggen, ja we zijn stom geweest en het is geheel terecht dat we niet meer welkom zijn in het buurthuis. Ze hebben die mogelijkheden gehad en zelf verprutst. Dan is het logisch dat het over is. Huidige partijen waaronder dus de VVD maar ook de PvdA doen niets aan de overlast. Zo`n Geke Faber heeft er 7 jaar de scepter gezwaaid maar er niets mee gedaan. En als ik dan Juliette Rot moet geloven dan zijn er voldoende momenten geweest dat de gemeente in kon grijpen maar het niet heeft gedaan. Overigens wordt die moedige dame ook bedreigd door het groepje vloggers. Mensen zien dat, en denken nouja laten we de PVV maar eens een kans geven. Heeft de PVV dan wel de oplossing? In mijn ogen niet, maar het continu in gesprek met elkaar gaan biedt ook geen oplossing.

GeachteLezer
GeachteLezer13 sep. 2016 - 10:28

De vraag is natuurlijk ook hier: Als deze jongens ook eens zin hebben om ons (en overigens dus ook hun) land iets te brengen in plaats van altijd maar te halen, door steeds in de "wij eisen dit of dat" stand te staan, gaat er pas wat opgelost worden. Niemand heeft zin om vanzelf meer ruimte te maken voor eisers, dwingers en provocateurs, als deze heren niet zelf iets te bieden hebben. Je komt nu eenmaal verder als je eerst met een eigen bijdrage aan komt en daarna pas eisen gaat stellen. Deze jongens doen dat andersom. Dat gaat ze niet helpen, integendeel.

Jacob2
Jacob213 sep. 2016 - 10:26

Alle betrokkenen? Mis de Henk en Ingrid uit de buurt een beetje, je weet wel dat schorriemorrie-publiek.

Johan eldert
Johan eldert13 sep. 2016 - 10:25

inderdaad. maar hoe zeer je deze feiten ook elke keer naar voren brengt, in de jaren 70-80 was het veel erger met de autochtone jeugd, het zal niet helpen. Men wil en zal afgeven op allochtonen. Dat is de politieke korrektheid van rechts op dit moment. Totaal niet bevattelijk voor argument, rede en feiten. Het rechtse onderbuikje moet en zal geledigd worden.

2 Reacties
starter
starter13 sep. 2016 - 13:27

Toen was het tuig, nu is het tuig. Aanpakken die hap, dat werd toen ook gedaan. Straks ga je ook nog ISIS wreedheden goedpraten omdat het in de middeleeuwen hier ook gebeurde. Kom op zeg.

GeertvanDuinen
GeertvanDuinen13 sep. 2016 - 14:26

Dit is gewoon pertinent niet waar, in de jaren 70/80 werden mensen niet zomaar van hun fiets afgeslagen voor de lol, zeker, we waren ook geen lieverdjes maar onschuldige mensen werden NOOIT aangevallen op een manier waarop deze schoften dat wel doen voor financieel gewin. Stop met die vergelijking dus...

FredericBastiat
FredericBastiat13 sep. 2016 - 10:18

In afwachting van de komst Van de Blonde Verlosser richt ik intussen toch wat woorden naar deze scribent. Ik vermoed namelijk dat Henk en Ingrid, zijnde het schuim van deze maatschappij, het onderscheid tussen ondeugende boefjes en regelrecht rapaille best kunnen maken. Zonder in de opwinding van alledag willen te vervallen en al vingerwapperend schande te gaan spreken, moet de auteur met mij erkennen dat het gedrag van deze halfprimaten weinig verheffend is en weinig tot niets bijdraagt aan de maatschappij, de zeden en jawel de publieke perceptie van de vijfde kolonne die wij kennen onder de naam van streepjes-nederlanders. Natuurlijk zijn wij, de witte nederlanders, allemaal neokolonialistische überracisten behept met een hartsgrondige hekel aan alles dat een andere pigmentatieve persuasie is toegedaan, maar zou het ook niet een heel klein beetje aan het gedrag van deze analfabete anatolieërs kunnen liggen dat wij ze liever kwijt dan rijk zijn?

1 Reactie
Soms Sosa
Soms Sosa13 sep. 2016 - 18:23

Welnee, is allemaal gewoon racisme. Daarom eindigt de auteur van dit stuk zijn betoog ook met "Maar tot die tijd heb je gewoon met ons te dealen.". Want voor de gemiddelde hysterisch xenofobe witman bestaat er geen onderscheid tussen Turkse straatterroristen, woonachtig in een vrijwel exclusief Turkse wijk waar de "wij tegen zij" mentaliteit door alle betrokkenen in stand wordt gehouden, en Molukkers. Allemaal te veel pigment, viesbah. En kom nu niet aan met de "Nederlandse normen en waarden", dat kunnen toch net zo goed gewoon Islamitische zijn? Deal er maar mee.

Marri2
Marri213 sep. 2016 - 10:16

En wederom een weinig verbindend verhaal, met als strekking dat deze arme jongeren het slachtoffer zijn en dat dit de multiculturele samenleving is. En dat de Nederlandse normen en waarden ( hoe zien die er overigens uit , Geronimo ?) niet superieur zijn " aan andere culturen met prima levensvoorschriften " Beetje naïef van mij natuurlijk , maar verstaan we onder de NL normen ook niet de samenleviinsfwijze zoals we die in regels en wetten hebben vastgelegd ? En wanneer we die niet laten prevaleren boven andere culturen , dan krijgen we toch chaos? Zoiets als Britse automobilisten die in Nederland gaan autorijden met hun eigen verkeersregels. Iedereen begrijpt dat dat niet kan,maar waarom dan wel wanneer het gaat over het nog belangrijkere principe van samenleven

Frank6
Frank613 sep. 2016 - 10:14

"Maar tot die tijd heb je gewoon met ons te dealen." Tja. Het zijn in dit geval toch echt die idioten zelf die zorgen voor een negatief beeld van zich zelf. Die tergende filmpjes zelf online zetten, die zelf met petjes en zonnebrillen op bij Pauw voor paal gaan zitten, die zelf in gebrekkig Nederlands respect gaan zitten eisen, maar zelf nergens respect voor tonen. Schrijver van dit stukje vindt vervolgens mensen die een negatieve mening hebben over het Zaandamse straattuig schorriemorrie. Tja.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:12

Tja. Hoe kan de een nu een negatief beeld voor een ander zorgen, als u niet wilt dat dat gebeurt? Waarom doet u net of u een willoos slachtoffer bent? Dan uw opmerking dat de schrijver mensen die een negatieve mening hebben over mensen die zich misdragen "schorriemorrie" noemt. Waarom zou de schrijver zichzelf tot "schorriemorrie" benoemen?

BassievonToor
BassievonToor13 sep. 2016 - 10:07

'Ik praat liever met jongens in trainingspakken en zonnebrillen – die op de hoek van een supermarkt staan – dan met een politicus in een net pak die een hele natie voorliegt.' Het maakt niemand iets uit wat voor kleding die jongens dragen, het gaat er om hoe ze zich gedragen... Wat slaat dit stuk de plank mis zeg..

4 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:14

Bassie: En u vindt dat deze jongens zich wel misdragen en een politicus die de hele natie voorliegt niet? Is er bij u wel een plank in de buurt?

BassievonToor
BassievonToor13 sep. 2016 - 11:25

ZandB, het is een mix van appels met peren vergelijken en wegkijken.

Jennemen
Jennemen13 sep. 2016 - 11:33

@Zandb 13 september 2016 at 13:14 En u vindt dat deze jongens zich wel misdragen en een politicus die de hele natie voorliegt niet? De politicus is na 4 jaar weg te stemmen. Dit soort crimineeltjes in de dop niet. Daar blijf je nog jarenlang last van houden.

Paul250371
Paul25037114 sep. 2016 - 13:03

@ BassievonToor Waarom Appels en peren. Rutte en die straatschoffies zijn allebei schoften en Jenneman, die klotezooi die Rutte na 8 jaar Bruin heeft gecreëerd daar hebben miljoenen mensen last van gehad en vele zullen er nog jaren last van houden

Erik20
Erik2013 sep. 2016 - 10:06

Denk eerder dat de ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen. In dit geval is de ophef gewoon terecht. Jongeren die totaal geen respect hebben voor de politie en al hun daden op internet durven zetten is niet normaal. Natuurlijk moeten ze keihard worden aangepakt. (Wat Israël en Amerika hier trouwens te maken mee zouden hebben ontgaat mij volledig.) Met wegkijken en goedpraten help je alleen maar figuren als Wilders aan stemmen. De tijd van het thee drinken en praten is voorbij, wat rechts graag gebruikt, en ik beschouw mijzelf als links

2 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:20

Erik: Ik denk eerder dat de schrijver er de aandacht op wil vestigen hoe deze jongens - die zich misdragen laat dat duidelijk zijn - model staan voor de groep mensen die Wilders misbruikt om maar van een serieuze bedreiging te kunnen spreken. Het tegenovergestelde van wegkijken, dus. Zouden we in een rechtsstaat leven waarin de aanpak van dit soort problemen onmogelijk is, dan kiezen we daar met z'n allen voor. Of meent u echt dat onze democratische rechtsstaat hier met lege handen staat?

Donostia2
Donostia213 sep. 2016 - 11:55

Een situatie die ruim 10 jaar bestaat krijgt nu aandacht vanwege de vlogjes. Straatterreur die in vele Nederlandse steden inmiddels gewoon is. Intussen zijn de geweldplegers uit Geldermalsen en Steenbergen die het democratisch proces belemmerden gearresteerd, veroordeeld en bestraft. Zoals men zou mogen verwachten. Het vertrouwen in onze rechtstaat wordt bedreigd door bestuurders als mevrouw Faber en haar korpschef. Straatterreur bagatelliseren en vergoeilijken, niet ingrijpen totdat de publieke opinie "bewerkt" is door vlogjes van één van de terroristen, doet ernstig twijfelen aan de bescherming door de overheid en de rechtstaat. Iedere goedwillende burger, allochtoon én autochtoon, kent maar al te goed de dubbele meetlat. Voor hen geldt dat de rechtstaat werkt, voor een hele grote groep anderen geldt dat niet. Of het nu in Gorinchem, Deventer, Enschede of Zaandam is.

truusbeek2
truusbeek213 sep. 2016 - 10:00

Zie bij god niet in wat dit met een multiculturele samenleving te maken heeft. Het is een stel maatschappelijk losgeslagen jongeren die zich door domme filmpjes in de kijker hebben gewerkt. Het ergste is dat dit een aanzuigende werking heeft voor (straat) kinderen van 8 tot 12 jaar. laten ze voor die laatste groep een activiteiten centrum bouwen en richting proberen te geven. Let wel wat daar plaats vindt is jammergenoeg niet een incident.

the don
the don13 sep. 2016 - 9:59

>Daartegenover probeert Ismail zonder opleiding en werk zijn geld eerlijk te verdienen door het maken van vlogs, ongecensureerd laat hij het simplistische leven zien van hangjongeren in een multiculturele achterstandswijk Heb gelezen dat die jongen uit een achterstandswijk met zijn 'vlogs' in een gloednieuwe Q7 rondrijd. http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2016/09/bedreigd-raadslid-doet-aangifte-tegen-zaanse-jongeren-357300/ Ik dacht altijd dat achterstandswijk betekende dat mensen niet zo veel geld te besteden hebben, maar de goedkoopste versie van de Q7 kost nog steeds meer dan 75.000 Misschien moet ik maar kappen met mijn studie en gaan 'vloggen'

8 Reacties
Marri2
Marri213 sep. 2016 - 10:47

Die auto kost ruim E110.000 en is eigendom van een van de vaders van deze jonge helden. Die vader heeft succesvolle detailhandel in iets. Overigens, YouTube schijnt de reclames rondom de vlogs van Ismael gecancelled te hebben , dus de jongeman verdient niets meer met zijn vlogs

OOF
OOF13 sep. 2016 - 11:00

Misschien moet je dat doen. Ik ken jongens van 16 die hiermee een inkomen verdienen, dat een universitair afgestudeerde pas na 20 jaar pas verdiend. The wereld veranderd snel

Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:26

Misschien kunt u inderdaad beter gaan "vloggen". Nou veel wijsheid toegewenst bij deze lastige afweging die u dan tenminste nog mag maken.

Jennemen
Jennemen13 sep. 2016 - 11:53

@Zandb 13 september 2016 at 13:26 Nou veel wijsheid toegewenst bij deze lastige afweging die u dan tenminste nog mag maken. Misschien had de vlogger door moeten gaan met z'n schoolopleiding en dan met meer dan "VMBO-verkoop niveau 2" het leven in te stappen.

the don
the don13 sep. 2016 - 12:39

Marri Werkelijk? Ok, ik ben bereid dat te geloven. Maar iemand wiens vader een succesvol ondernemer is met een auto die ruim 20 keer zo veel kost als die van mij, moet niet worden gelabeld als een 'kansarme jongeren uit een achterstandswijk'. Want als ik mijn 'blanke mannen privilege' zou kunnen inruilen voor een Q7 van die prijs dan zou ik dat direct doen.

Appi Mohamud
Appi Mohamud13 sep. 2016 - 15:23

The don. Je snapt het concept van achterstand wijk niet. Als een wijk totaal wit en arm is, is het een achterstand wijk. Als een wijk totaal gekleurd is en gemiddelde inkomen, is het ook een achterstand wijk. Als een wijk totaal wit is met een gemiddelde inkomen, is het een modaal wijk. Als er een wijk totaal gekleurd is met riante salaris, is het opeens een ander land.

the don
the don13 sep. 2016 - 17:32

Dit verzin je ter plekke Appi

the don
the don13 sep. 2016 - 17:32

En zelfs mensen met een gemiddeld inkomen kunnen hun kind geen Q7 van 110.000 euro geven

Banjaard
Banjaard13 sep. 2016 - 9:55

Allemaal leuk en aardig, maar mogen we ook niet een beetje de oorzaak van het probleem bij die jongeren zelf leggen? Tijdens die aflevering van Pauw dacht ik vaak: "Kan iemand deze gasten alstublieft redden van henzelf?" Want het leek er toch wel erg op alsof zij zich een recht toe eigenden om asociaal te wezen. Het leek er zelfs op alsof ze moeite deden om vooroordelen te bevestigen.

1 Reactie
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:32

Doe dat dan en leg de oorzaak bij de jongen en geef ze op de donder. Maar deze jongens moeten model gaan staan voor alle "fatsoensrakkers van PVV-huize" zodat ze hun vooroordelen invullen: "Zie je wel". (Natuurlijk provoceren deze jongeren en zetten zichzelf ook model voor...... Maar het is bijna nooit verstandig om op provocaties in te gaan. Het is wel verstandig om ze zakelijk mogelijk te negeren en/of hun terechte straf doen toekomen.)

richarrd
richarrd13 sep. 2016 - 9:51

De hangjongerencultuur is trouwens onderdeel van de Nederlandse cultuur. Vijfentwintig jaar geleden waren zo'n beetje alle hangjongeren blanke Nederlanders, die zijn er mee begonnen, en die waren erger dan deze jongeren in Zaandam. Vroeger werden complete winkelcentra nagenoeg totaal verwoest, alle ruiten werden ingegooid, alles wat kapot gemaakt kon worden werd kapot gemaakt of in de fik gestoken, bier-, en colaflessen werden gewoon midden in het winkelcentrum of op schoolpleinen kapot gegooid. Ramen van scholen kapot gegooid. Scooters, drugs gebruik, drugshandel op schoolpleinen was allemaal heel normaal. En ook joyriden, en fietsendiefstal, en nog veel meer eigenlijk. Geleidelijk kwamen er steeds meer jongeren met donkerder huidskleuren om het stokje over te nemen eigenlijk, en op sommige plaatsen bestaan hangjongeren tegenwoordig bijna volledig uit jongeren waarvan de ouders oorspronkelijk niet uit het westen komen. Maar ik denk dat dat alleen in en rondom de grote steden zo is. In de rest van Nederland zijn de hangjongeren nog gewoon blank zoals vroeger.

7 Reacties
the don
the don13 sep. 2016 - 10:44

>. Maar ik denk dat dat alleen in en rondom de grote steden zo is. In de rest van Nederland zijn de hangjongeren nog gewoon blank zoals vroeger. Ik woon (gelukkig) niet in of rondom de grote steden (naja, redelijk dicht bij Eindhoven, maar of dat een grote stad is laat ik in het midden). Anyway, ik kan me niet herinneren dat ik ooit blanke hangjongeren op het dak van politieauto's heb zien hangen. Of "vloggen" over hoe ze de politie voor schut zetten. Of rondreden in een gloednieuwe Q7, blijkbaar zit er behoorlijk wat geld in dat 'vloggen' Maar huidskleur of afkomst maakt me niet uit, criminelen moeten worden aangepakt.

BassievonToor
BassievonToor13 sep. 2016 - 10:58

Typische 'whataboutism'... Wie ontkent er dat 'blanke' jongens dit niet doen?

richarrd
richarrd13 sep. 2016 - 12:23

the don, Bassie van Toor In het stuk wordt gesuggereerd dat veel mensen fel reageren omdat het om moslimjongeren gaat. Ik heb weleens meegemaakt dat de politie fysiek werd aangevallen door blanke jongeren, en dat is ook weleens in het nieuws geweest.

the don
the don13 sep. 2016 - 12:54

>Ik heb weleens meegemaakt dat de politie fysiek werd aangevallen door blanke jongeren, en dat is ook weleens in het nieuws geweest. Hoe gingen de politie en politiek daar destijds mee om?

richarrd
richarrd13 sep. 2016 - 17:00

the don Heel anders dan deze misschien, maar met de jongeren van toen is het niet veel beter afgelopen.

the don
the don13 sep. 2016 - 19:22

Go Udvis Denk jij dat er nog hoop is voor deze jongeren? Dat iemand ze met het juiste kopje thee op het juiste moment, het licht kan laten zien? Dat deze 'belhamel' ooit nog eens kan uitgroeien tot een gerespecteerd micro-bioloog die wellicht zelfs een geneesmiddel tegen Zika gaat ontdekken? En dat we dan allemaal zien hoe geweldig multi-culti is als je die goed bedoelende jongeren de kans maar geeft? Want dat gaat echt niet gebeuren, hij heeft op landelijk tv laten zien dat hij niet dan problemen is, niemand gaat hem ooit een baan of stageplaats aanbieden. En dat komt niet door discriminatie, dat komt door hemzelf. In het beste geval eindigt hij als zo'n 'jeugdcoach'. Die dan gaat zeggen dat hij zelf ook van de straat komt, en dat je die jongens niet te hard moet aanpakken, dat weet hij want hij komt zelf ook van de straat. Precies het zelfde wat al die jeugdcoaches zeggen. En die jongeren die hij dan 'begeleid' zullen dezelfde streken uithalen tot ze 30-35 zijn. En daarna worden ze jeugdcoach. Weet je wat ze dan gaan vertellen? Ik weet het wel.

richarrd
richarrd14 sep. 2016 - 7:53

the don U wilt gewoon niet dat het goed komt met de jongeren, omdat u alleen maar haat.

opdebank
opdebank13 sep. 2016 - 9:45

"maar tot die tijd heb je nog gewoon met ons te dealen" Ach, die 6 maanden kunnen er ook nog wel bij.

3 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:39

En dan is het eindelijk bijltjesdag? U bent nou zo'n hoogstaande vertegenwoordiger van die "superieure cultuur" die niet eens in staat wil zijn om een stel raddraaiers tot de orde te roepen? Daar moet de democratische rechtsstaat, dat product van die superieure cultuur, voor afgeschaft worden? Duidelijk, opdebank.

opdebank
opdebank13 sep. 2016 - 12:01

@ zandbak Nee, alleen even tijdelijk opschorten. Anders gaat onze superieure rechtsstaat kapot. Daarna kunnen we er weer een echte democratische rechtsstaat van maken. Superieur op elk gebied.

Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 17:00

opdebank: U spreekt tegen die mensen die overlast bezorgen; die kunt u nog 6 maanden verdragen en dan zijn ze aan de beurt..... wie houdt u nu voor de gek?

Dopje2
Dopje213 sep. 2016 - 9:31

"Alles voor de kijkcijfers"... Durf dat maar eens met droge ogen te verklaren tegen al die mensen in Poelenburg die al jaren last hebben van dit type ongeletterde straatcrimineeltjes. Degenen die overigens voor de kijkcijfers zijn begonnen, zijn deze Turkse crimineeltjes zelf, niet het 'Hollandse volk' dat volgens u alleen bestaat uit Henk en Ingrid. En deze criminelen worden al jaren gefaciliteerd door linkse bestuurders die het liefst de andere kant uit kijken als het even lastig wordt. " Ik heb het niet over veroveren, maar over samen in een maatschappij leven." Dat veroveren gebeurt nu juist door die andere bevolkingsgroepen, juist zij willen niet samenleven in onze maatschappij. Dat laten ze keer op keer blijken.

3 Reacties
Zandb
Zandb13 sep. 2016 - 11:42

Dopje: Denkt u nu echt, dat deze mensen in de schijnwerpers plaatsen er aan bijdraagt dat de situatie voor betrokkenen beter wordt? Wat deze jongens verkeerd doen, daar kunnen ze op veroordeeld worden. En waar zouden ze dan nog meer op veroordeeld kunnen of moeten worden?

Yolo2
Yolo213 sep. 2016 - 13:59

@Zandb De politiek pikt het nu op en komt in actie. Natuurlijk vele jaren te laat, maar laten we blij zijn dat deze straat terroristen nu eindelijk worden aangepakt.

Fopjes
Fopjes13 sep. 2016 - 18:51

@ Zandb. Ten eerste worden ze niet in de schijnwerpers geplaatst, maar plaats(t)en ze zichzelf pontificaal in de schijnwerpers. En ja, ze moeten bestraft worden voor wat ze gedaan hebben, maar dat gebeurt nu pas, nadat ze volop in de schijnwerpers hebben gestaan. Voorheen was het voor de Zaanse politie met PVDApologeet Geke Faber aan het hoofd absoluut geen item. Nu deze jongens overal in het nieuws zijn geweest, komt Faber pas aankakken met een obligaat bezoekje, een hoop 'tut tut, magniehoortjes' en wat machtsvertoon voor de bühne als Zaanse mosterd na de maaltijd.