'You drink Heineken from me, sir?'
• 06-03-2011
• leestijd 2 minuten
Eerst uitgebuit dan uitgespuwd: welkom in de wereld van de bierpromotiemeisjes in Azië.
Uitgebuit door hun werkgever, lastig gevallen door vrijpostige klanten, nooit zeker van hun inkomsten, uitgespuwd wanneer ze te oud worden, helemaal alleen als ze in de problemen komen: welkom in de wereld van de bierpromotiemeisjes in Azië.
In Azië worden vrouwen ingezet om de verkoop van biermerken in de horeca te stimuleren. Deze zogeheten bierpromotiemeisjes, gehuld in sexy outfits, worden op grote schaal uitgebuit.
“Neen, we houden niet van dit baantje, maar we hebben geen andere keuze.” De vrouwen verdienen weinig en moeten lange en late uren kloppen. Van Tiger krijgen ze een basisloon van 40 dollar per maand. Als ze veel verkopen en het maandelijks opgelegde streefdoel halen, krijgen ze ook nog een bonus. Zo komen deze vrouwen aan een maandelijks inkomen van 70 tot 90 dollar. Elke dag krijgen zij te maken met lastige klanten, handtastelijkheden en schuine praat. En alsof dat nog niet genoeg is, voert Tiger de individuele streefdoelen steeds op, waardoor ze bijna genoodzaakt zijn de lastige klanten te gedogen. Een van hen werd onlangs ’s nachts op weg naar huis lastig gevallen door een groep mannen die haar gevolgd was. “Dat overkomt ons allemaal”, vallen de anderen haar bij. Ze kennen allemaal wel een meisje dat op weg naar huis verkracht werd. Het bedrijf heeft daarom beslist hen ‘s avonds met een busje op te pikken, maar dat busje zet hen af op de hoofdweg. Het gevaarlijkste stuk moeten ze alleen afleggen.