Joop

Wouter was een beetje dom

  •    •  
05-09-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
229 keer bekeken
  •  
wouter
Parlementair verslaggever Telegraaf weet niet wat 'discretionair' is
Wouter de Winther is chef van de parlementaire redactie van De Telegraaf en politiek commentator. Nu is dat op zich niet erg, want iemand moet dat doen. Maar Wouter weet dus alles van politiek en zo, en doet daar ook allemaal dingetjes over schrijven en tweeten. Dinsdag zat Wouter aan tafel bij Pauw , om zijn licht te laten schijnen over de kwestie Han ten Broeke (VVD) die een secretaresse of iets dergelijks over het bureau had gebogen en daardoor Problemen kreeg met zijn Geloofwaardigheid. Net of er iemand bij de VVD wel geloofwaardig is, maar dat is weer iets heel anders.
Omdat de kwestie over de twee met uitzetting bedreigde kinderen Lili en Howik ook met politiek te maken heeft, legde Jeroen Pauw zijn oor ook hierover bij Wouter te luisteren. Want Wouter is baas van de parlementaire redactie van De Telegraaf, dus waar kun je dan nog beter met je oor terecht, nietwaar?
Ja, zei Wouter, dat zit zo: de discretionaire bevoegdheid houdt in dat de staatssecretaris discreet, in stilte, weg van de publiciteit, in voorkomende gevallen afwijkend kan beslissen. Discreet, om precedentwerking te voorkomen.
Bekijk hierboven het fragment, vanaf 4:50.
Iedereen was onder de indruk van Wouters kennis van zaken. Alleen: Wouter debiteert volstrekte onzin. De term ‘discretionair’ komt van het Latijnse discretio , dat onderscheid betekent. Om dat te weten hoef je geen raketgeleerde te zijn (zoals ik), maar gewoon verdomd goed kunnen googlen.
De discretionaire bevoegdheid van bewindslieden betekent dus dat ze op sommige deelgebieden de bevoegdheid hebben om een uitzondering te maken op staand beleid, of een rechterlijke uitspraak kunnen negeren. Normaal mag een bewindspersoon dat niet, maar zoals gezegd, op deelgebieden is het mogelijk.
Dus samenvattend: we hebben te maken met een chef parlementaire redactie van de grootste krant van Wakker Nederland die niet weet wat de discretionaire bevoegdheid inhoudt. Ja, ongeveer. Kennelijk is dat voldoende om de gebraden haan te mogen uithangen op nationale televisie en een miljoen mensen (ongeveer) te voorzien van volkomen onjuiste informatie.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

Anoniempje5
Anoniempje56 sep. 2018 - 6:52

"Wouter was een beetje dom" Dan ga je er wel van uit dat hij het niet bewust verkeerd uitlegde.

Hiltermann
Hiltermann5 sep. 2018 - 19:48

Meneer Simons is dan wel raketgeleerde maar weet evenmin wat de discretionaire bevoegdheid inhoudt, Dat leid ik af uit zijn bewering dat er precedentwerking uitgaat van het aanwenden van die bevoegdheid. Er is geen precedentwerking wanneer de staatssecretaris zou besluiten die bevoegdheid te gebruiken. Dat is een van de kenmerken van de discretionaire bevoegdheid. Dat staat los van het feit dat het lastig is identieke gevallen te vinden die zouden kunnen verwijzen naar een eerder genomen beslissing. Simons kan aardig googlen. Probeer eens wat jurisprudentie te vinden gebaseerd op de discretionaire bevoegdheid. Die is er niet.

3 Reacties
LaBou
LaBou 5 sep. 2018 - 21:09

"Dat leid ik af uit zijn bewering dat er precedentwerking uitgaat van het aanwenden van die bevoegdheid." Waar lees ji dat eigenlijk? Ik lees het artikel en daar staat dat het een bewering van Wouter de Winther is. Maar misschien lees ik het verkeerd. Of wordt er in desbetreffende uitzending iets heel anders gezegd en klopt het artikel dus niet.

HM van der Meulen
HM van der Meulen5 sep. 2018 - 22:02

Hilterman heeft weer eens moeilijkheden met het begrijpend lezen: Simons beweert helemaal niet dat er precedentwerking uitgaat van het aanwenden van die bevoegdheid. Hij beschrijft juist dat de Winther dat -ten rechte- blijkt te denken, getuige de inleiding: "Ja, zei Wouter, dat zit zo" Verder schrijft Simons: "Om dat te weten hoef je geen raketgeleerde te zijn (zoals ik)" en dat betekent dat hij -geloof het of niet- dus géén raketgeleerde is, ook al meent Hilterman daar het tegenovergestelde uit te kunnen afleiden. Hilterman schrijft dat wanneer je jurisprudentie probeert te vinden gebaseerd op de discretionaire bevoegdheid, dat je dan niet zult vinden. Dat veronderstel ik eigenlijk ook, het enige probleem is, dat wanneer Hilterman iets schrijft, dan bewijst dat helemaal niets.

OlavM
OlavM5 sep. 2018 - 23:37

@ Hiltermann: Wat je zelf zegt is ook niet helemaal juist. Formeel hebben discretionaire beslissingen inderdaad geen precedentwerking. Maar in de praktijk hebben gemaakte uitzonderingen natuurlijk wel degelijk nieuwe gevallen tot gevolg waarin eenzelfde situatie wordt aangevoerd, en bovendien worden nogal eens nieuwe regels geëntameerd naar aanleiding van problemen in de praktijk wanneer de discretionaire bevoegdheid aan de orde is. (Denk b.v. aan Mauro en het “kinderpardon”). Dat is ook juist de reden waarom staatssecretarissen van justitie nogal huiverig zijn om hun bevoegdheid in deze te gebruiken.

vdbemt
vdbemt5 sep. 2018 - 16:06

Nu vind ik altijd al dat Wouter de Winther onzin uitkraamt, soms zelfs gevaarlijke onzin. Maar goed, hij vertegenwoordigt de Telegraaf. Deze vind ik wel heel grappig. En wat je zegt: even goed googlen en je weet wat een woord betekent. Ik weet niet hoe ik deze verrechtsing van de publieke omroep (Wouter frequente gast bij Pauw, Jort kelder ondervrager op zondag bij Buitenhof ), altijd zo stief links beoordeeld, moet duiden. Moeten we daar blij mee zijn? Alle andere zenders zijn al zo inhoudsloos. Nu de publieke ook?

2 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans19475 sep. 2018 - 20:07

Als u het over de 'verrechtsing' van de publieke omroep heeft en deze betreurt betekent dit dat u de vorige situatie als 'links' omschrijft.

Cliff Clavin
Cliff Clavin6 sep. 2018 - 11:48

@ Frans Akkermans - filosofie voor het kinderdagverblijf: 'rechts' en 'links' hebben als begrippen alleen zin en betekenis als er ook een 'midden' is.

H.Witte
H.Witte5 sep. 2018 - 15:19

Wouter de Winther komt mij nogal zelfingenomen voor, maar allee. Kwalijker vind ik, als voormalig VARA-lid (door verhuizing naar buitenland gestopt) en nog altijd overtuigd sociaal-democraat het feit dat de VARA, ook al is er nu dan dat BNN-aanhangsel, steeds weer die Telegraaf journalist bij Pauw aanschuift. De VARA die reclame maakt voor de Telegraaf, kan het nog gekker.

4 Reacties
madbako
madbako5 sep. 2018 - 15:46

Kwalijker vind ik, als voormalig VARA-lid (door verhuizing naar buitenland gestopt) en nog altijd overtuigd sociaal-democraat het feit dat de VARA..... Alleen hebben we het daar hier nu niet over. De afleidingsmanouvre begrijp. Hij is echter niet echt geslaagd. En al helemaal niet relevant #whataboutism

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 sep. 2018 - 15:51

@ Henk Witte - je hebt gelijk. Het blijft vreemd dat tegenwoordig de sociaal-democratische vleugel van de publieke omroep, maar ook de min of meer neutrale delen daarvan, die beide een zeker niveau pretenderen na te streven, zo graag bereid zijn om populistische en/of reactionaire gasten aan het woord te laten. Wat kunnen we dan nog verwachten? Bert Brussen als vaste commentator bij 'Buitenhof'? Diens stukjes kun je altijd samenvatten met: ik vind het kut. Barbara Baarsma klust al geruime tijd bij in DWDD, en doet zo haar eigen duit in het zakje om een nieuwe grote economische crisis naderbij te brengen (ze is marktfanate en gelooft heus dat haar métier empirisch-wetenschappelijk is). Er zijn vast meer voorbeelden, maar ik houd nu op, want ik mocht eens slechte zin krijgen, zo net na mijn verhuisvreugde.

JvanDeventer
JvanDeventer5 sep. 2018 - 16:30

Ja, waren we met links nog maar lekker onder ons. Je kunt ook constateren dat de verzuiling voorbij is. Ik vind zelf van niet; wat mij betreft heeft de verzuiling een andere vorm aangenomen.

Bert de Vries
Bert de Vries5 sep. 2018 - 20:54

VanDeventer, er was een tijd dat de publieke omroep door rechtse geleerden een links bolwerk werd genoemd. Daarbij werd keer op keer met de beschuldigende vinger gewezen naar actualiteitenrubrieken en babbelprogramma's. Los van het feit dat dat links alles behalve links was, verloren die rechtse broeders uit het oog dat hun eigen onversneden rechtse omroepen de actualiteitenrubrieken en babbelprogramma's hadden opgedoekt ten gunste van amusement. Omdat dat meer leden opleverde. Omdat rechts rechts de mond snoerde ten faveure van flauwekul, moest links dus links de mond snoeren. Het klink l.llig en dat is het ook. Maar in rechtse kringen is gène al lang bij het grof vuil gezet. Toch?

punt2
punt25 sep. 2018 - 15:12

Telegraaf ..... tja , ik zou er toch een beetje discreet mee omgaan ..

Tom Meijer
Tom Meijer5 sep. 2018 - 14:27

Ja tamelijk beschamend. Ik wist zelfs wat dat woord betekent. Desondanks zou ik van mijn levensdagen nooit voor een blad als de Telegraaf willen werken. Maar dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken.

Aurora01
Aurora015 sep. 2018 - 14:13

Ja, Wouter was een beetje de weg kwijt. 's Ochtends aangeschoven bij de oplees- en voorleesmeisjes van WNL en dan 's avonds bij Pauw. Dat is teveel, zelfs voor zo'n telegraaf adept.