Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wouter Koolmees wil vasthouden aan omstreden spitsheffing

  •  
25-09-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1544 keer bekeken
  •  
wouterkoolmees

De Nederlandse Spoorwegen houden vast aan de invoering van een spitsheffing. Daarmee wil de NS het reizen op drukke tijden ontmoedigen. Topman Wouter Koolmees probeert de Tweede Kamer maandag te overtuigen dat de prijsprikkel echt nodig is, schrijft het AD.

In de aangepaste plannen gaan treinreizigers tussen 8:00 en 8:30 uur in de ochtend - de hyperspits - 2,50 euro toeslag betalen. Van 7:30 tot 8:00 uur en van 8:30 tot 9:00 uur is dat 1,50 euro. ‘s Avonds wil NS een iets lagere toeslag van 2 euro in rekening brengen, tussen 17:00 en 17:30. De dertig minuten er voor en er na is dat 1,50 euro.

De meeste politieke partijen zien niets in een spitsheffing. Onder meer GroenLinks/PvdA, D66, VVD en de ChristenUnie maken bezwaar tegen de toeslag. De NS wil de heffing in 2026 invoeren op drukke routes. “Op rustige lijnen hoeven reizigers niet extra te betalen. In die zin is het meer een ‘drukketreinentoeslag.’”

De reizigersorganisatie Rover vindt het plan ronduit oneerlijk. “De reiziger die in Utrecht werkt kan niet in de trein naar Alkmaar stappen omdat deze goedkoper is, net zo min als dat de leraar zijn lessen naar de woensdag kan verschuiven”, aldus Rover-directeur Freek Bos.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

VeganHarrie
VeganHarrie26 sep. 2023 - 9:39

Hoe ga je mensen uit de auto krijgen als je het belangrijkste alternatief duurder maakt? Hevel maar eens wat fossiele subsidies over naar het OV.

Dr. Znayder
Dr. Znayder26 sep. 2023 - 9:09

Het Nederlandse OV is al grofweg het duurste ter wereld. In Zwitserland betaal je wel iets meer, maar daar ligt een modaal salaris op zo'n 80k. Landen als Frankrijk en Duitsland bieden een maandkaart voor 50 euro onbeperkt reizen in het OV. Bij ons krijg je voor hetzelfde geld een dagkaart!! In andere landen wordt volop met gratis OV geëxperimenteerd, maar hier bewegen we juist de andere kant op.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 sep. 2023 - 7:55

Ongelooflijk, de omgekeerde wereld. Hoe geloofwaardig is D66 nog als het gaat om het klimaat?

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2023 - 8:22

Er komen so-wieso geen spitsreizigers bij . Woon-werkverplaatsingen gaan toch al grotendeels met eigen vervoer (lees auto) en de vele kortingsabonnementen gelden toch al jaren alleen buiten de spits.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2023 - 8:52

Laat onverlet dat de geloofwaardigheid er niet op vooruit gaat.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 sep. 2023 - 6:45

De NS zou juist korting moeten geven als je weer eens moet staan tijdens de spits opgepakt in het gangpad.

4 Reacties
MG1968-2
MG1968-226 sep. 2023 - 8:48

Als de NS nu jou klacht van dat staan serieus neemt en niet meer mensen in de trein laat dan dat er zitplaatsen zijn ben ik benieuwd hoe lang het duurt dat er geschreeuwd wordt om iets als een spitsheffing.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 sep. 2023 - 9:26

@MG, of ze gaan bijvoorbeeld duurdere zitplaatsen en goedkopere staanplaatsen verkopen (een derde klas ticket) Het is een beetje absurd de treinreis duurder te maken als ze al niet eens in staat zijn de service te verlenen waar je voor betaald.

MG1968-2
MG1968-226 sep. 2023 - 10:58

@Albos Het probleem is dat sommigen niet op andere tijdstippen kunnen reizen. Maar om reizigers over de dag te verspreiden is er zeker wat voor te zeggen om de populaire tijdstippen duurder te maken dan de andere tijdstippen. Of de andere goedkoper, wat natuurlijk hetzelfde effect heeft. Want mensen vergeten snel. Denk b.v. aan die btw-niet-meer-terug-verhogen discussie. En dat met minder inkomsten je op een gegeven moment op een punt dat je ook die kwaliteit ook niet meer aanpakken kunt en de prijs algeheel moet verhogen. Wat dan als totale uitkomst heeft dat de prijs tijdens de spits verhoogd is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2023 - 8:24

Nederland heeft gelukkig korte afstanden.

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 sep. 2023 - 4:48

Dat is helemaal geen prijs prikkel. Het is een geld verdiener.

Frits Jansen
Frits Jansen25 sep. 2023 - 22:07

Die hele Koolmees deugt voor geen meter. Hij kwam natuurlijk niet bij de NS om zijn geweldige inzicht in de transportsector, maar om te lobbyen voor een voortzetting van het monopolie van de NS. Gek genoeg staan veel mensen daar achter, een typisch voorbeeld van het Stockholmsyndroom. D66 zou die man meteen als lid moeten schorsen, maar zit kennelijk in het complot.

1 Reactie
VeganHarrie
VeganHarrie26 sep. 2023 - 9:42

NS heeft geen monopolie meer, maar is toch best handig als 1 maatschappij het vervoer in een land regelt. Kijk anders even hoe het treinvervoer in de UK is geworden nadat British Rail is opgeknipt en verkocht aan slecht samenwerkende maatschappijtjes, dramatische dienstregelingen tegen hogere prijzen.

Jozias2
Jozias225 sep. 2023 - 18:34

En als de ‘subsidie op fossiele energie’ (dus belastingvoordeel voor grootverbruikers van energie) stopt dan worden treinkaartjes nog duurder.

4 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers26 sep. 2023 - 4:51

Als ze stom zijn, wel ja. Niet als ze gewoon fatsoenlijk vercshillen maken tussen nationale publieke diensten en internationale grooot winst firmas. Of beter gezegd, als ze de balans tussen rijk en arm, prive interesse en publieke goed, naar de juiste plek brengen, zoals hun baan als volksvertegenwoordeigers ze al had moeten doen bewegen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 sep. 2023 - 6:48

@Jozias, hoe kan dat nou? de NS loopt 100% op groene stroom ;-)

Vuurrood
Vuurrood26 sep. 2023 - 7:25

Zeker weten? Het duurder maken van treinkaartjes kan de overheid echt wel een stokje voor steken.

Jozias2
Jozias226 sep. 2023 - 16:46

@paul Het blijft fossiele subsidie en de NS is 1 van de grootverbruikers. Grootverbruikers staan in de top van de ontvangers van fossiele subsidie. Overigens ook de burgers die gebruik maken van het klimaatplafond.

r v b
r v b25 sep. 2023 - 18:21

Zo worden mensen dus de auto ingejaagd. Verlaagde accijns voor benzine, verhoogde prijs voor OV.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2023 - 8:53

Ze worden er vooral niet uitgelokt.

Mark Huysman
Mark Huysman25 sep. 2023 - 16:48

Zie ‘m daar staan lachen. Hij steekt elk jaar zo’n half miljoen in z’n zak met maatregelen die het leven van gewone modale werkenden nog miserabeler moeten maken. D66, zogenaamd voor milieu en klimaat, doet z’n best om mensen de auto in te krijgen. Wat een hypocriete en misselijk makende club zakkenvullers is dat toch.

Farmer3.0
Farmer3.025 sep. 2023 - 16:22

De NS wordt de laatste jaren afgescheept met uitgerangeerde politici. Wat kun je van zulke personen verwachten? In ieder geval geen ondernemerschap en enige creativiteit. Totaal geen kennis, dus doen gewoon wat de raad van bestuur wenst.

2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen25 sep. 2023 - 22:17

Nee, die politici worden aangetrokken om keihard te lobbyen bij hun "vrienden" in Den Haag voor de handhaving van het NS monopolie, dat veel mensen gek genoeg wel wel best vinden. Dat heet het Stockholm-syndroom. Het is natuurlijk heel dwaas dat ik voor een ticket naar Maastricht kan kiezen uit NS, NS en NS. Die tegenwoordig niet eens meer koffie schenkt op zo'n reis van drie uur. Duitse treinen hebben daarvoor automaten. Want die hebben wel concurrenten.

Smitke
Smitke26 sep. 2023 - 7:23

Wouter zit daar voor de centjes , hij heeft er zelfs voor door geleerd. Vervoer , spoorwegen , enz , dat is niet zijn pakje aan. Er telt voor zo`n persoon maar een ding , €.

Kwant3
Kwant325 sep. 2023 - 15:48

Dus wanneer de NS de minste dienstverlening kan leveren in overvolle treinen moet ik straks het meeste betalen. Vreemde logica!

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-226 sep. 2023 - 7:44

Dus. Maximum aantal passagiers in de spits niet gebaseerd op hoeveel mensen je in de trein kunt proppen maar hoeveel zitplaatsen er zijn. Zoiets?

Baldrr
Baldrr25 sep. 2023 - 15:17

Weer een dikke middelvinger naar de werkende klasse. Zoek het maar uit leraren, agenten, zorgpersoneel en anderen met vaste werktijden. Hadden jullie maar een echt vak moeten leren waarmee je gewoon vanuit je luie stoel op een tabletje kunt werken.

1 Reactie
TinoZ
TinoZ26 sep. 2023 - 11:44

Voor zover dat voor deze beroepsgroepen nog niet het geval is zou dat natuurlijk gewoon de verantwoordelijkheid van de werkgever moeten worden.

jantje
jantje25 sep. 2023 - 14:44

Ik vind reizen met de trein al duur genoeg. De informatie over spitsuur tijden zijn ook verwarrend. Een poos geleden treinde ik van Utrecht naar Groningen. Een persoon reed op mijn dalurenkaart met me mee. Doordat we in de avondspits terecht dreigden te komen was mijn medereiziger bang voor een hoge boete en kocht alsnog een retourkaart van bijna 30 euro. Vlak voorbij Assen kregen we controle van een conducteur en hij vertelde dat het extra kaartje niet nodig was geweest. Sneu geld dan.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 sep. 2023 - 15:43

Het gaat om het moment waarop je incheckt. Als dat is in de daluren kun in de spits reizen met 40% korting..

Scheef ehh ninger
Scheef ehh ninger25 sep. 2023 - 14:37

Beste Wouter, Ook dit is een goede reden om nooit meer D66 te stemmen. Mvg

4 Reacties
itsme3
itsme325 sep. 2023 - 15:27

Het is sowieso een goed idee om geen d66 te stemmen, maar wat heeft de partij d66 te maken met de individu Koolmees.

guy yacobi
guy yacobi25 sep. 2023 - 16:30

Deze reactie is verwijderd

E w T
E w T25 sep. 2023 - 17:18

Polarisario. Je zou gaan denken dat er een complotje gaande is. Koolmees jaagt de mensen uit de trein en Pechtold weet zich geen raad om iedereen en z'n ouwe moer aan een rijbewijs en dus in de auto te krijgen. Idd waarom stemmen op een partij waar dit volk uit voort komt.

Palipka
Palipka25 sep. 2023 - 18:23

Die was er al veel eerder. D66 is de anti zorgpartij. Heeft met veel plezier de jeugdzorg vernaggelt en nu de spoorwegen.

west012
west01225 sep. 2023 - 14:12

Spreiding van het personenvervoer is wenselijk maar het is niet aan de NS om dat met financiële prikkels proberen te bewerkstelligen.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen25 sep. 2023 - 22:20

Treinen in de spits zijn overvol. Dat is al voldoende stimulans om niet in de spits te reizen als het niet hoeft. Maar weet de NS veel. Conducteurs durven ook niet meer met reizigers te praten want de regels zijn zo hardvochtig dat ze vrezen zwaar mishandeld te worden als ze die regels handhaven.