Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘Wouter Koolmees gaat het levenswerk van Roger van Boxtel realiseren: de spoorwegen helemaal kapotmaken’

  •  
13-12-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2054 keer bekeken
  •  
marcelvanroosmalen

Het zou Marcel van Roosmalen niet verbazen als de ambtenaren die oogluikend toestaan dat cacaofabriek Olam ammoniak gebruikt om Oreo-koekjes een zwarte kleur te geven, lid zijn van D66. D66’ers zijn namelijk opmerkelijk vaak verantwoordelijk voor wat er in Nederland misgaat, constateert de Druktemaker bij De Nieuws BV.

“Vertegenwoordigers van D66 waren in eerste instantie ook heel enthousiast over het idee om bomen te kappen en te versnipperen om zo de natuur een handje te helpen. Je ziet het ook bij de NS, waar ze met Wouter Koolmees inmiddels toe zijn aan hun zoveelste NS-topman. Het ziet er naar uit dat hij het levenswerk van zijn partijgenoot Roger van Boxtel – de spoorwegen helemaal kapotmaken – gaat realiseren. De eerste maatregelen mogen er zijn. De kaartjes worden duurder, er gaan minder treinen rijden en in de treinen die nog wel rijden, is een zitplaats niet langer gegarandeerd. Alles om iedereen de auto in te schoppen – iets waar D66 heel erg op tegen is. D66 is op een rare manier heel erg wereldvreemd. Als we er niet allemaal slachtoffer van zouden zijn zou je erom kunnen lachen.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

jantje
jantje15 dec. 2022 - 10:46

Daar komt nog bij dat er in Groningen en in Drenthe een paar buslijnen zijn stopgezet. Kinderen in het plaatsje Een moeten nu 4 kilometer fietsen langs een onverlichte/ slecht verlichte weg om bij een bushalte te komen. Ik ken dat gebied en het is er zeker voor meisjes die alleen naar school gaan om wat voor reden dan ook, niet echt veilig is. De regering houdt nu al zo'n 15 jaar of langer verbetering tegen vanaf Zwolle naar de noordelijke provincies. Aan de Nedersaksenlijn willen ze al helemaal niet meewerken. Vergeleken, een metrolijn naar het strand bij Hoek van Holland was geen enkel probleem om daar geld in te steken. Hoeveel heeft dat gekost?

jantje
jantje15 dec. 2022 - 10:31

Kafka..

Déjà vu
Déjà vu14 dec. 2022 - 0:39

Politici proberen te overtuigen van het belang van een goed openbaarvervoer, is nutteloos gebleken. Zolang ik me kan herinneren, heeft de overheid nooit in de uitbreiding van het openbaarvervoer willen investeren. Wat hieraan ten grondslag ligt is me tot op heden een raadsel.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt14 dec. 2022 - 11:50

VVD = auto.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 dec. 2022 - 14:03

Niet alleen de VVD denkt bij mobiliteit allereerst aan het faciliteren van automobiliteit. Ook de PVV wil doorrijden en volgens het CDA staat niet te springen om automobiliteit terug te dringen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk13 dec. 2022 - 18:16

Vroeger was niet alles beter. Toen reden er minder treinen. Het coronabeleid met de mondkapjesplicht en de uitgedunde dienstregeling hebben het openbaar vervoer ook geen goed gedaan, waardoor het autogebruik ook is toegenomen. Daar kan de NS niet zo veel aan doen.

4 Reacties
Ontheemde
Ontheemde13 dec. 2022 - 20:00

Vroeger reden er minder treinen omdat er minder mensen waren, maar die hadden zelden vertraging en zaten minder vol. ook kon je een drankje of een hapje kopen en waren er coupés voor rokers. In de jaren '80 kon ik als kind in mijn eentje naar Amsterdam, omdat mijn ouders en de ouders van het vriendje waar ik heen ging wisten dat de trein me op de afgesproken tijd van A naar B zou brengen. Ik denk niet dat iemand dat nu nog aan zou durven. Man we hadden de beste spoorwegen in de wereld zowat. Zelfs de Duitsers deden het beroerder.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:14

Daar kan de NS inderdaad, overgeleverd aan de markt (terwijl het eerst een NUTS-voorziening was) niets aan doen. Ook een logisch gevolg van het liberale beleid om alles maar te privatiseren.

Zandb
Zandb14 dec. 2022 - 7:14

Gelijk De NS kunnen inderdaad niet overal wat aan doen. Maar dat betekent toch niet dat zoiets voor hen een excuus kan zijn om de kerntaak/kerntaken niet uit te voeren.

vdbemt
vdbemt14 dec. 2022 - 11:54

@Zandb. De regering wil marktwerking. De NS verdienen weinig want er nemen te weinig mensen de trein. Dan kun je niet meer treinen bieden. Dan moet het minder. Zo werkt de markt toch? Zou het kunnen zijn dat je, als je verzekerd en goed OV wilt, je het OV UIT de markt moet halen?

Ewout Pool
Ewout Pool13 dec. 2022 - 17:17

Stuk maken? Was er nog iets heel dan bij de NS? Vieze onveilige treinen die regelmatig uitvallen. En als die niet uitvallen doen de wissels of de informatiesystemen het niet. Gek genoeg doen de OV-poortjes het altijd. Hoewel ik een fervent automobilist heb wil ik dat er een goed dekkend OV-systeem is , niet in de laatste plaats uit eigenbelang. Daar mag best wat wegenbelasting heen. Wel grappig dat nu ook een progressieve commentator D66 niet zo best vindt, dat was tot nu toe het voorrecht van de GeenStijls van deze wereld.

1 Reactie
Vervatte
Vervatte13 dec. 2022 - 19:29

Vroeger had je een wissel. Stuk ijzer met een pook er aan, waar fysiek aan werd getrokken of geduwd, door iemand die aanwezig was op het station. Als de wissel wat moeilijk ging moest hij zijn oliekannetje even gebruiken. De laatste trein reed in de avond. Tegenwoordig is een wissel een geavanceerd stuk materiaal met allerlei sensoren erop, die van een afstand wordt bediend en gemonitord. Er kan veel meer misgaan omdat er veel meer voorwaarden zijn. Tevens is er geen mannetje meer op het station, maar een operator op afstand, die in deeltijd werkt en ouderschapsverlof heeft, dus volledig moet afgaan op de sensoren. De treinen rijden vaker en langer. En dat alleen voor een wissel.

Farmer3.0
Farmer3.013 dec. 2022 - 15:43

Dit krijg je als je oud politici directeur laat spelen bij dit soort organisaties ( semi overheid )

2 Reacties
vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:18

Heeft er niets mee te maken. De NS wordt nog altijd gezien als een NUTS-voorziening die altijd gied moet presteren. Dat is het niet. Dankzij liberaal beleid van de afgelopen decennia. Het moet zichzel;f bedruipen. En waar de auto de heilige koe blijft, voorgetrokken door de VVD, is dat verrekte moelijk. Minder reizigers, minder inkomsten. Minder treinen. Simpel als wat. Volstrekt logisch. Daar is, met dat overheidsbeleid, om gevraagd. Daar kan de Top van de NS weinig aan doen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 dec. 2022 - 8:20

In het Oosten van het land ontbreken nog wat rails. Alle geld en aandacht gaat naar de verbindingen met de randstad. Helaas is de overheid ook meer geinteresseeerd in meer automobiliteit dan in het OV.

Ontheemde
Ontheemde13 dec. 2022 - 15:19

[ en in de treinen die nog wel rijden, is een zitplaats niet langer gegarandeerd.] Wanneer was dat dan wel zo? Als ik de trein neem dan zit ik meestal als sardientjes in een blikje en dat is al heel lang zo. Het is dat mensen niet op de trein mogen zitten anders was dat zeker wel het geval.

1 Reactie
Zandb
Zandb14 dec. 2022 - 7:18

Ontheemde Ik heb jaaaaaren (jaren 60, 70) met de trein gereisd en ik heb in die jaren wel eens moeten staan.

Rob12342
Rob1234213 dec. 2022 - 14:59

Mooi en waar stukje van Marcel Roosmalen, Complimenten!

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 14:04

Van Roosmalen vergeet even dat de NS door inmiddels decennia lang liberaal beleid, waarvan inmiddels 14 jaar Rutte, de marktwerking zijn ingedouwd. We zien aan alle voormalige NUTS-voorzieningen (zorg, huisvesting, energie, OV in de regio) dat dat compleet niet werkt. De NS topman is dus gedwongen tot marktdenken. Door lang liberaal (VVD, CDA) beleid.

13 Reacties
Gentleman
Gentleman13 dec. 2022 - 15:04

Aan dat beleid heeft ook D66 en PvdA van harte meegewerkt, denk aan het paarse kabinet.

EUpiet
EUpiet13 dec. 2022 - 15:08

D66 is samen met die twee partijen de grote pleitbezorger van marktwerking geweest. D66 is gewoon een rechtse liberale partij.

KritischKijken
KritischKijken13 dec. 2022 - 15:28

@ vdbemt Los vh feit dat we weer even kunnen leeglopen op neo liberaal, VVD of Rutte: Hoeveel zou u extra aan belasting willen betalen om onrendabele buslijnen in de 'lucht' te houden of (nog) meer geld naar de NS te schuiven?

Ejoth
Ejoth13 dec. 2022 - 16:16

Raak punt Bemt en helemaal waar. Wat zou het linkse beleid zijn om de nutsvoorzieningen beter te laten werken ?

LaBou
LaBou 13 dec. 2022 - 16:46

Kk geeft dat geld veel liever uit aan asfalt. Ben je gelijk ook van die nutteloze natuur af.

korheiden
korheiden13 dec. 2022 - 20:04

@Kritisch Kijken : Ik denk dat het OV vroeger, toen het nog in overheidshanden was, niet beter was dan nu. Mensen accepteerden veel meer de langere reistijden en hadden niet zelf een auto. Als we overal elk kwartier een bus of trein willen zien wordt dat een erg dure grap en zullen we dus heel veel lege plaatsen zien.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:20

@Gentleman. In kortere periodes hebben inderdaad D66 en de PvdA zich tot dit liberale VVD/CDA-beleid laten verleiden.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:26

@KK. Voordat het geprivatiseerd was, betaalden we er ook met zijn allen aan. Ik zie het probleem dus niet. Wil je goed openbaar vervoer, bus, trein, metro? Dan betaal je met zijn allen. Naar draagkracht uiteraard. Zo niet. Dan kom je in de situatie waarin we nu zitten. Dorpen raken geïsoleerd. En dat is niet alleen met OV. Ook betaalautomaten. En zorg, EersteHulp. Jou een biet, geloof ik.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:27

@Ejoth. Rare vraag. Links regeert al heel lang niet meer. Heeft een paar keer een beetje meegedaan. Rechts beleid dus.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:35

@Ejoth. Vraag verkeerd gelezen. Ik las : waar (en niet 'wat') zou het linkse beleid zijn. Antwoord: de Overheid moet het weer in handen nemen. Het hoofdprincipe van marktwerking is winstmaken. Kwaliteit staat niet voorop. Bij NUTS-voorzieningen moet kwaliteit en beschikbaarheid voorop staan. En dan natuurlijk de vraag: hoe betalen we dat. Simpel: een ander belastingsysteem waarin ECHT de breedste schouders de zwaarste lasten dragen. Er is geld zat. Alleen heel slecht verdeeld.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 dec. 2022 - 23:32

Ieder kwartier overal naar toe is onzinnig. Nederland is vanwege zijn platheid bij uitstek geschikt voor de fiets. Er is ook zat asfalt

vdbemt
vdbemt14 dec. 2022 - 12:05

@Danielle. "Nederland is vanwege zijn platheid bij uitstek geschikt voor de fiets. Er is ook zat asfalt" Helemaal mee eens. Maar om nou te voorkomen dat in dit VVD-land alsmaar meer asfalt uitgerold wordt, helpt een hoge frequentie van bus- en spoorlijnen. Kijk naar bijv. Tokyo, London. De treinen zitten vol. Die zitten dus niet in de auto. 0

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 dec. 2022 - 17:30

vdbempt In natuurterrein blijkt het ook moeilijk om asfaltwegen te herbestemmen tot fietspad. Rond de befaamde Posbank in Park Veluwezoom is dat gelukt. Automobilisten gingen prompt klagen over de "onbereikbaarheid" van de natuur. De bus/trein nemen is kennelijk geen optie.

Karingin
Karingin13 dec. 2022 - 13:55

Een zitplaats is nu ook niet gegarandeerd. Gelukkig ben ik voor mijn werk niet afhankelijk van NS...niet dat GVB het beter doet. Het land staat echt op instorten wat betreft nutsvoorzieningen

3 Reacties
Vervatte
Vervatte13 dec. 2022 - 19:31

Nou, nou dat is wel weer erg dramatisch... Het land staat echt niet op instorten. Dat de verklaringen naar de media die kenmerken wel hebben, komt omdat de hardste roepers het meeste krijgen.

vdbemt
vdbemt13 dec. 2022 - 21:38

Toch even wakker worden Vervatte. Kun jij een voormalige Nutsvoorziening noemen waar nu geen problemen mee zijn? Of meer dan 1?

Jax Teller
Jax Teller14 dec. 2022 - 10:55

@vdbemt Er zit natuurlijk nog wel een hele wereld tussen "geen problemen hebben" en "op instorten staan". Natuurlijk zijn er problemen, maar Karingin dramatiseert. Denk dat Vervatte daar op doelt.

Middenman
Middenman13 dec. 2022 - 13:26

Er is dan ook niet zo veel verschil meer tussen de VVD en D66.

1 Reactie
EUpiet
EUpiet13 dec. 2022 - 14:43

Dat is er sinds 1966 ook niet geweest.