Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Wopke Hoekstra stelt met de KLM een voorbeeld: werknemers moeten offers brengen

  •  
30-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-416132453
Daarmee plaatst Wopke Hoekstra zich in de traditie van de vooroorlogse confessionele leiders Hendrik Colijn en Dirk Jan de Geer.
Maandenlang gebruikten door corona economisch getroffenen het voorbeeld van de KLM om meer steun te eisen van de overheid. Voor de blauwe vogels lagen immers ook miljarden klaar. Nu blijkt dat niet zo gemakkelijk te gaan. Minister Wopke Hoekstra houdt de hand op de knip omdat hij vindt dat het personeel een te schamel loonoffer brengt. De afgesproken kortingen zouden niet voor twee maar voor vijf jaar moeten gelden, dezelfde periode als de steun. Het ministerie van Financiën brengt dit naar buiten op het moment dat de KLM een record kwartaalverlies bekend maakte van een miljard. De schepping van Plesman – thans elke zondag met een dure TV-serie gevierd – staat met de rug tegen de muur.
Wopke Hoekstra blijkt er dus eentje van de loonoffers. Het is duidelijk dat er met de KLM een voorbeeld wordt gesteld. Volgend jaar zullen alle werknemers van gesteunde bedrijven de klos zijn: ook van hen wordt een bijdrage gevraagd. Daarmee plaatst Wopke Hoekstra zich in de traditie van de vooroorlogse confessionele leiders Hendrik Colijn en Dirk Jan de Geer. Ook zij vroegen in crisistijd loonoffers. Daarmee verlaagden zij de koopkracht van de consumenten in een tijd dat ondernemers om klanten en opdrachtgevers stonden te springen.
Miljoenen senioren staat ook nog een korting op hun pensioen te wachten. Het is duidelijk: van de consument zal het herstel op deze manier niet komen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (62)

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 nov. 2020 - 16:12

Hoekstra heeft groot gelijk. KLM piloten worden belachelijk goed betaald. 'https://www.telegraaf.nl/financieel/1258739571/dit-verdient-een-klm-piloot'

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2020 - 16:41

Ik hoorde 2,5 ton!

Bouwman2
Bouwman231 okt. 2020 - 14:47

Inmiddels is gebleken dat de bonden zich niet onder druk laten zetten. Terecht, want minister Hoekstra blufte. Air France KLM is gewoonweg toot big to fail. De minister moet maar bedenken dat als ie niet over de brug komt hij de geschiedenis in gaat als de man die verwugde. Als dat hem duidelijk is, dan tast ie nog eens in de peilloos diepe zakken van de Overheid.. Er is immers geld zat. Want geld is gestold vertrouwen.

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman231 okt. 2020 - 18:08

Ik spring even in voor @han van der Horst. De tijdslijn is nu gepasserd, De Rubicon wordt overgestoken. Hoekstra speelt va banque. Nu tekenen bij het kruiske en anders geen steun, zegt ie. Dat is geen onderhandelen, maar knevelarij. . Daar moet je niet in meegaan, gewoon de bal terugspelen. Want geen Air France KLM is geen Schiphol. dat is het infuus van veel burgers dichtknijpen. Durft Hoekstra dat? We zullen het zien.

wegmetons
wegmetons31 okt. 2020 - 19:38

En zo juist is duidelijk geworden dat het de minister menens was. Ik verwacht eerlijk gezegd morgen danwel maandag de knieval van de VNV, eindelijk een minister die niet met zijn kloten laat spelen door het bedrijfsleven.

LaBou
LaBou 1 nov. 2020 - 7:29

Afwachten, weg. Ze spelen al jaren met de kloten van de minister. Tenslotte zijn ze, althans volgens mensen als jij, onmisbaar voor de Nederlandse economie.

Bouwman2
Bouwman21 nov. 2020 - 14:38

Zeg es, weg met ons, als er iemand met de vuist op tafel slaat wil dat niet zeggen dat het gesprek en de onderhandelingen meteen stoppen. Je hoort te weten dat autoritaire neigingen en dictaten opleggen niet passen bij modern leiderschap.

Bouwman2
Bouwman231 okt. 2020 - 10:09

De achterliggende wens is tuiteraard om de KLM te elimineren net als de andere grote werkverschaffers. Terug in de geschedenis. Naar de oude glorie. Maak Nederland weer groot als voorheen. De Gouden eeuw herleeft, we gaan terug naar het pardijs....De haan heeft al drie keer gekraaid.... Nog even over de pensioenen, Je bent zelf van 49, dat was een droevige tijd, van wederopbouw en inwonen Je hebt het dus meegemaakt als aanvallig kleintje.in de periode Drees van Schaik. Je weet wel het kabinet van de politionele acties.En nu heb je pensioen van het ABP schat ik in. En nu vrees ja als deelnemers voor een een korting. Laat me je vertellen dat zelfs als die korting wordt toepast dat voor het gemiddelde pensioen van 700 euro neerkomt op de prijs van een doosje permunt. Enkel de hogere pensioenen laten een veertje. Dat is nivellering Van der Horst, je zou de vlag moeten uitsteken.

1 Reactie
LaBou
LaBou 31 okt. 2020 - 17:14

Niet lullen over zaken waarvan je geen verstand hebt, dominee bouwman.

Willem Heerema
Willem Heerema31 okt. 2020 - 9:35

De werknemers zijn de afgelopen jaren niet betrokken in de hoogconjunctuur bij de bedrijven, ofwel: ze hebben niet meegeprofiteerd van de winsten. Moeten ze nu het tijdelijk slechter gaat wel meedelen in het verlies?

frankie48
frankie4831 okt. 2020 - 9:16

Slikken of stikken, nou ik hoop dat het personeel en de vakbonden die geen zeggenschap hebben gehad in die 15% bezuinigingen van de beïnvloedbare kosten voor de staatsteun die KLM ( is zogezegd noodzakelijk KLM concurrent te blijven houden ) nodig heeft om te kunnen overleven gaan zeggen, stik maar in je plannen om wederom de rekening voor deze crisis aan de minst verdienende en vermogende door te gaan lopen schuiven.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194731 okt. 2020 - 7:01

Maar was er in de jaren van de wederopbouw onder Drees ook geen sprake van een loonoffer(loonmatiging was dacht ik het woord) ten behoeve van wederopbouw, economisch herstel? En ging de vakbeweging niet akkoord met deze geleide loonpolitiek, muv de communistische EVC? Als dit waar is vraag ik me af of je kunt spreken van een confessionele traditie.

Poeha
Poeha30 okt. 2020 - 20:32

“ Daarmee verlaagden zij de koopkracht van de consumenten in een tijd dat ondernemers om klanten en opdrachtgevers stonden te springen” Consumenten geven hoe dan ook al niets meer uit. Je kan wel de koopkracht verhogen, maar als de consument het alleen maar op de spaarrekening zet, heb je daar niets aan en leidt dat niet tot meer winkelomzet. De auteur gaat er ten onrechte vanuit dat de consument de extra koopkracht ook aanwend voor koop. https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel/nieuws/2019/06/consument-spaart-meer-leent-minder-101145017 https://www.trouw.nl/nieuws/nederlandse-spaarpot-groeit-gigantisch-ondanks-ontbreken-van-spaarrente~b183f171/ https://retailtrends.nl/news/20045/nederlandse-consument-spaart-zich-suf

1 Reactie
LaBou
LaBou 31 okt. 2020 - 17:17

Tuurlijk joh. Mensen die al het risico lopen maand over te houden aan het eind van hun loon gaan dat extra geld op een spaarrekening zetten.

nikita72
nikita7230 okt. 2020 - 19:39

Dus de werknemers moeten offers brengen. En dat zal niet alleen voor de piloten gelden. Waarom hoeven de schuldeisers geen offer te brengen?

2 Reacties
nikita72
nikita7230 okt. 2020 - 19:41

(de grootste schuldeisers zijn, als goede ondernemers, om fiscale redenen in Ierland gevestigd. Maar bij ondernemen hoort ook risico durven nemen. De schuldeiser heeft er dus rekening mee gehouden dat KLM niet alle rekeningen betalen kan).

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2020 - 7:22

De KLM toestellen zijn ook Iers eigendom, ze worden door KLM geleased.

Rutger Groot
Rutger Groot30 okt. 2020 - 19:32

Het is natuurlijk helemaal niet gek om aan steun eisen te stellen zoals salariskortingen. Zonder steun gaat KLM faillliet dus kiezen of delen. En KLM salarissen en emolumenten zijn niet de laagste in de branche.... Van een heel ander orde zijn de pensioenkortingen. We leven langer, er is is te weinig ingelegd en rendementen blijven laag. Dan is het ook niet gek te moeten korten, maar oorzaak is een andere.

6 Reacties
JanB2
JanB231 okt. 2020 - 1:18

We leven langer, er is is te weinig ingelegd en rendementen blijven laag. Punt is dat de huidige generatie senioren (zeer) ruim heeft ingelegd. Ook voor de generatie's daarvóór welteverstaan, via aan omslagsysteem. Tel daarbij op dat onder Lubbers een enorme graai uit het ABP is genomen en het mag duidelijk zijn dat in ieder geval de gepensioneerde ambtenaren recht van spreken hebben als zij zich verzetten tegen kortingen. Het zijn de jongere generatie's die niet betalen!

badgast
badgast31 okt. 2020 - 6:35

Te weinig ingelegd? Als ik het me goed herinner, mochten pensioenfondsen oorspronkelijk alleen in obligaties en in staatsschuld beoogden. Toen kwam ineens de regeling dat er ok in aandelen en derivaten mocht worden belegd. Dat zorgde ervoor dat zowel rendementen als de aandelenmarkt omhoog schoten. Wat een reden was voor werkgevers (inclusief de staat) on niet alleen te stoppen met de werkgeversbijdrage, maar om weer geld aan de pensioenfondsen te onttrekken. En dat geld, dat werd als dividend uitgekeerd, of, bij de ambtenaren pensioenen ingezet als "lastenverlichting" - bijvoorbeeld het verminderen van de werkgeversbijdrage in de sociale wetgeving.

Rutger Groot
Rutger Groot31 okt. 2020 - 20:04

OK ter verduidelijking: huidige pensionado's zijn premie gaan betalen vanaf 27jr, zijn met 65 met pensioen gegaan, worden gemiddeld 85. Dus dan moet je in 38jr - 20jr pensioen opbouwen (>50% van je nkomen) Hoe dan? Dus te weinig ingelegd

LaBou
LaBou 1 nov. 2020 - 7:26

Rutger de Groot moet zich toch eens wat beter gaan verdiepen in het hoe van de pensioenopbouw van de huidige groep gepensioneerden. Hij toetert nu alleen maar een populair sprookje na.

Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 20:34

@Rutger: er is niet te weinig ingelegd en de rendementen zijn al jaren zo’n 8%. Je kunt op de site van de SP een aardig stukje hier over vinden waarin ook wordt aangegeven dat er jaarlijks meer aan inleg binnenkomt dan er wordt uitgekeerd. In totaal neemt het vermogen van de fondsen jaarlijks toe met zo’n €100.000.000.000,00 (daar staat honderd miljard!!! Veel nullen he?). In totaal zit er ongeveer vijftienhonderd miljard in kas. Ik weet overigens nog niet wat de effecten van corona zijn op deze cijfers. Het probleem zit in een rekentrucje waarmee door de fondsen gerekend moet worden om toekomstig rendement te bepalen in combinatie met een toekomstige oplopende niet realistische levensverwachting. Als de fondsen bijvoorbeeld zouden mogen rekenen met eenderde van hun reeële rendement dan zou er al normaal kunnen worden geïndexeerd. Zelfs met terugwerkende kracht.

Kuifje3
Kuifje31 nov. 2020 - 20:38

@Rutger: dan nog iets: bij de meeste fondsen bouw je op vanaf je 25e. Bij het ABP is die ondergrens er niet. Mensen die bijvoorbeeld (zoals ikzelf) op hun 20e in dienst zijn gegaan en daarna zijn gaan werken bij de overheid hebben op hun 60e al 40 jaar opbouw gehad. Die 27 jaar waar u het over heeft ken ik niet. Dat zou aan mij kunnen liggen overigens.

Vladimir Kornilov
Vladimir Kornilov30 okt. 2020 - 16:02

Ik zag een flard van de trailer van die TV-serie. Schrik! Eczeem. Jeuk. Rode vlekken. Geschreeuw, geen wol. Karikaturale kruising tussen Bordewijk en Brecht, met diverse kille Jan Klaassens blèrend in de hoofdrol. De jaren dertig zijn ook in het theater niet voorbij.

Uitgekleed
Uitgekleed30 okt. 2020 - 15:28

Als KLM nu eens niet elk jaar één van hun vloot vliegtuigen hadden verkocht aan leasemaatschappijen en de opbrengst verdeeld over directie en aandeelhouders, maar bestemd hadden voor de salarissen van hun piloten. Dan hoeven die ook niets in te leveren.

2 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot30 okt. 2020 - 19:34

Die had ik even gemist. Heeft u de bron naar een artikel over deze zaak, en kunt u mij een luchtvaartmaatachappij noemen die vliegtuigen op de balans heeft staan?

Uitgekleed
Uitgekleed31 okt. 2020 - 20:42

Rutger Groot 30 oktober 2020 at 20:34 Dat zal in de laatste jaren niet meer het geval zijn maar over de gehele levensduur van KLM zeker wel

Bouwman2
Bouwman230 okt. 2020 - 13:20

Nou het lijkt me niet het geval, van die offerande bedoel ik . . De ene keer is het van de Staat heeft "van die peilloos diepe zakken,"en dan gaat het weer van "grapje, moet kunnen. "De Staat moet niet meedraaien naar gelang de wind staat. Niet luisteren naar de publieke opnie, want dat is verkapt populisme. Op een Voilkskoninkrijk zit ik evenmind te wachten als op Volksrepubliek. Als de aandeelhoudende Staat steunt zoals bij Air France KLM het voornemen is dan moet dat onvoorwaardelijk zijn of anders maar niet. De KLM kan niet bankroet, de vliegt ijs en wederdiende door. KLM vervoert niet enkele passagiers, maar oook enorm veel vracht. Misschien we voor jou bestemd. Dat is de troefkaart, die moet je aan de onderhandelingstafel zonder blikken of blozen gewoon op tafel leggen. Terzijde: Privé krijg en kreeg ik geen cent van de Staat, ik reken zelf af. Heel eenvoudig, je legt een creditkaart op tafel en wacht rustig af wat volgt. De Staat heeft me inmiddels een vermogen gekost. Ik deed met genoegen steeds , hetgeen de PvdA altijd zei: doe wel en zie niet om.. Maar als ik iets hoor van draaikonterij, nou reken maar dat ik er wat van zeg. Als er twee flessen petit Chablis of Pouilly Fumé op de rekening staan in plaats van de ene dan zeg ik ook: acht lieve mevrouw, u is wellicht een moment van onachtzaamheid overkomen. Nou, dan krijg ik als antwoord een hoog rode kleur, sorry meneer en een stevige elleboogstoot bij de deur.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst30 okt. 2020 - 14:54

Die flessen zijn nu zeker leeg.

Bouwman2
Bouwman231 okt. 2020 - 9:44

Acht van der Horst, beter een lege fles in de glasbak geworpen dan een condoom na gebruik in de struiken achtergelaten,, za'k maar zeggen.

LaBou
LaBou 31 okt. 2020 - 17:22

Het ledigen van die flessen leidt anders wel tot onsamenhangende teksten die worden achtergelaten op een forum, waar ze de discussie vervuilen.

adriek
adriek30 okt. 2020 - 10:22

KLM, dertigduizend werknemers, het zou een drama zijn als het op de fles zou gaan, al ligt er vast wel een doorstartplan klaar, dat is modern. Maar inmiddels zijn een tienvoudig aantal mensen hun baan kwijt en het lijkt in Den Haag nauwelijks door te dringen.

6 Reacties
rvb2
rvb230 okt. 2020 - 14:06

Alleen al in de horeca. Een faillissement van KLM zou geen drama zijn, alleen een beetje jammer, maar we kunnen best zonder. Horeca en de cultuursector zijn vele malen belangrijker, en bieden meer banen dan KLM.

GoudenBergen
GoudenBergen30 okt. 2020 - 21:11

@rvb De omvang van de horeca was wel erg groot geworden.

JanB2
JanB231 okt. 2020 - 1:25

De horeca moet je afschrijven. Veel te omvangrijk als sector (maar ook weer niet zo omvangrijk om van een steunpilaar onder de economie te spreken), bovendien niet essentieel en dus feitelijk dor hout in de economie. Wellicht dat er iets gedaan kan worden met steunpaketten, regelingen voor huurbetaling en afbetalingen aan banken maar dat laat onverlet dat je de horeca als zodanig overeind moet zien te houden. Zuipketen zijn na deze crisis immers weer makkelijk uit de grond te stampen. De cultuursector is wat anders. Een museum, theater of orkest slopen kan bij wijze van spreken met een pennenstreek. Het weer opbouwen kost jaren. Voorzichtigheid en omzichtigheid zijn dus geboden met deze sector.

JanB2
JanB231 okt. 2020 - 1:28

PS Er ontbreekt een woord zodat ik het tegenovergestelde zeg als wat ik wil zeggen hier: "Wellicht dat er iets gedaan kan worden met steunpaketten, regelingen voor huurbetaling en afbetalingen aan banken maar dat laat onverlet dat je de horeca als zodanig overeind moet zien te houden" Juist (en beter) is: Wellicht dat er iets gedaan kan worden met steunpaketten, regelingen voor huurbetaling en afbetalingen aan banken, maar dat laat onverlet dat je niet de horeca als zodanig per sé overeind moet willen te houden.

wegmetons
wegmetons31 okt. 2020 - 2:34

@rvb, aan KLM hangen veel meer banen vast als alleen de 30.000 die een blauw tenue aan hebben. Dat is u wel bekend hoop ik? Ja, een faillissement van KLM kan best meevallen, het kan ook heel wel funest zijn voor ons vestigingsklimaat en zodoende heel wat banen teniet gaan doen.

adriek
adriek31 okt. 2020 - 10:30

Als KLM verdwijnt gaan mensen niet minder vliegen, andere maatschappijen staan in de rij om die passagiers over te nemen. De werkgelegenheid die KLM biedt verplaatst zich in geval van een failissement. Ook de horeca (die inderdaad wat oversized lijkt de laatste jaren) zorgt voor heel veel secundaire werkgelegenheid: toelevering, regelmatige vernieuwing van het interieur, de combinatie winkelen/horeca uitgaan/horeca. De totale werkgelegenheid gerelateerd aan horeca is waarschijnlijk veel groter dan die van KLM. Hoe het veelgeroemde vestigingsklimaat hier een rol speelt weet ik niet zeker, ik denk zelf dat dat overschat wordt. Verreweg de meeste werkgelegenheid zit toch echt in het MKB, en geld dat mensen niet aan vliegen, of aan horeca, of aan (vul zelf maar in) kunnen besteden komt als vanzelf ergens anders tevoorschijn: mensen blijven niet (eindeloos) sparen.

Thuru
Thuru30 okt. 2020 - 10:08

Ik zou eerder zeggen dat juist managers, bestuurders en directeur een flinke loonoverleg zouden moeten brengen. Voor de rest van de werknemers is dat niet of amper nodig dan.

4 Reacties
adriek
adriek30 okt. 2020 - 11:14

Als de tienduizenden weinig-verdieners een paar tientjes per maand inleveren levert dat in euro's veel meer op dan wanneer de top duizenden euro's inlevert. Daarom krijgt de top een extra bonus als ze de salarisverhogingen onderaan beperkt weten te houden. Over de bijbehorende moraal? Geld kent geen moraal.

Thuru
Thuru30 okt. 2020 - 19:41

Loonoverleg moet natuurlijk loonsverlaging zijn, iPad maakt er soms een vreemd brouwsel van.

JanB2
JanB231 okt. 2020 - 1:29

@ Eirda Juist (het eerste deel) én raak (je conclusie).

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2020 - 8:11

Het Koningshuis kreeg ook een bonus!

Daniel Blank
Daniel Blank30 okt. 2020 - 9:50

Zombie bedrijven......misschien is de KLM een zombie-bedrijf geworden. Op dit blog wordt toch zo aangegeven dat we minder moeten vliegen met zijn allen. Dit betekenen loonoffers of zelfs ontslagen bij deze firma.

1 Reactie
adriek
adriek30 okt. 2020 - 11:16

Nee, bijna iedereen vindt het bizar dat bijna iederen bijna gratis de wereld over vliegt zonder zich om de gevolgen te bekommeren. Alleen vind bijna iedereen zichzelf een uitzondering.

Bart Louwman
Bart Louwman30 okt. 2020 - 9:21

En dat geld dat de KLM krijgt bestaat uit (deeltelijk toekomstige) belastingbetalingen van de werknemers. Van de werknemers want de grote bedrijven en de beleggers betalen bijna niets.

1 Reactie
White Knight
White Knight30 okt. 2020 - 18:01

Dat de KLM geld "krijgt" is een misverstand. De vermeende miljardensteun gaat om leningen en garanties voor leningen van banken.

Wappie Kappie
Wappie Kappie30 okt. 2020 - 9:18

In de vorige economische crisis hebben de burgers met hun geld de banken gered. De bankiers en grote ondernemers hebben weinig gevoeld van de crisis. De klappen vielen onderaan in de samenleving. Vrijwel iedereen heeft, na inflatiecorrectie, nauwelijks meer inkomen gekend tussen 2008 en 2018. Het besteedbare inkomen is voor Jan Modaal er al jaren niet op vooruit gegaan. De miljardairs daarentegen zagen hun vermogen groeien. In deze economische crisis leek de overheid geleerd te hebben van de vorige crisis. Werknemers en ZZP'ers kregen steun. De grote ondernemingen, na strenge eisen, ook. Maar wat zien we nu? De miljarden van de centrale banken duiken niet op in de zichtbare economie, maar in de onzichtbare economie van financiële producten en beurshandel. De economische teruggang is ongekend, maar financieel zitten de meeste grote bedrijven er warm bij. De aandelen staan voor veel bedrijven ongekend hoog. Ook bij KLM zien we dat de werknemers (een fractie van de kosten) de redding deels moeten gaan betalen. De financieel onvoordelige en onhoudbare contracten met Air France, toeleveranciers en financiële partijen blijven onaangeroerd. De regering ziet een voortzetting van steunmaatregelen aan werknemers en ZZP'ers op termijn onhoudbaar, maar spreekt niet over de steun die men via Brussel aan het zuiden heeft toegezegd. De democratie werkt niet meer. De regering vertegenwoordigd als het goed is de burgers, maar bediend vooral een nieuwe vorm van aristocratie. En dat ten koste van de burgers. Het ergste is nog dat stemmen niet helpt. Je komt niet in Den Haag op die zetel indien je niet deel bent van het systeem. Colin Crouch noemt dit een postdemocratie. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Postdemocratie) Het wordt tijd voor een democratische revolutie. We hebben weer partijen nodig die niet populistisch zijn, maar wel werken voor degenen die op ze gestemd hebben. Zonder dat mechanisme zal het westen uiteindelijk vervallen tot een nieuwe donkere tijd.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt30 okt. 2020 - 10:01

Ik zie dit ook met afkeer aan. Maar "De democratie werkt niet meer." dát is niet waar. Dit gebeurt allemaal onder 3 keer winst van de VVD (gesteund door andere liberale partijen) En die zijn toch echt democratisch gekozen. Je vraagt je af waarom. Maar het is wel zo.

Wappie Kappie
Wappie Kappie30 okt. 2020 - 10:12

@vdbemt, Ja, snap ik. Maar wat hebben we als alternatief? Een populistische partij? (Al vraag ik me bij de VVD en D66 af of we ze na al die gebroken verkiezingsbeloften ook niet gewoon populistisch moeten noemen?) Het is niet voor niets dat elke verkiezing een chaos is van verschuivingen en versplintering. Dat de VVD daar steeds voordelig uit sprong is meer geluk dan wijsheid geweest denk ik. Je weet bijv. bij de PvdA niet zeker dat ze voor de arbeiders gaan staan indien ze in de regering komen. Of bij het CDA voor de christenen. Of bij D66 voor democratische vernieuwingen. Misschien is dat wel het sterke van de VVD. Je weet zeker dat de (grote) ondernemers het bij hun beter gaan krijgen ten opzichte van de rest.

Woeki Hypo
Woeki Hypo30 okt. 2020 - 13:16

@Wappie Kappie, 30 oktober 2020 at 10:18, "Het wordt tijd voor een democratische revolutie." Mee eens. "We hebben weer partijen nodig die niet populistisch zijn, maar wel werken voor degenen die op ze gestemd hebben." Een goede democratie is goed populisme. Woeki Hypo is gematigd liberaal..

Bouwman2
Bouwman230 okt. 2020 - 14:39

Je zegt: de democratie werkt niet meer. Ze bedient de aristocratie ten koste van de burgers. .Ik geloof dat niet, dat het tijd is voor revolutie. En in tijden van pestilenties over revolutie beginnen, ik zou dat nooit doen. Volgens mij is het nooit de tijd voor revolutie. Ik ben niet de enige, maar ik verkeer in goed gezelschap, namelijk in die van vdbemt en in die van de tijd die me als een schaduw volgt. En de tijd, dat is de evolutie. Wanneer was er sprake van een revolutie in de zin die je bedoelt? De laatste was de revolutie van Troelstra een eeuw geleden en die ging niet eens door. Niet enkel speelt de geschedenis zich hier met vertraging af, wat Heine welicht zei, maar dit land is anti revolutionair, ook al is die partij in het CDA opgegaan en is het met jWillem Aantjes slecht afgelopen door toedoen van Loe de Jong. Je moet gewoon niet in beloftes geloven. Je komt altijd bedrogen uit. Ik ben er mee opgehouden toen ik een jaar of zes was. Maar dat laat natuurlijk onverlet dat geloven altijd ewoon door gaat. Doe het dus niet, Maar als je het wél doet reken dan niet op mij. Doe het maar met Woeki. Kappie en Woeki..... altijd een gulle geschminkte lach.

Le Chat Botté
Le Chat Botté30 okt. 2020 - 8:47

Niks te loonoffers. Aandeelhoudersoffers zul je bedoelen. Laten we dellende nu eindelijk eens naar boven distribueren en het geld naar beneden.

8 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté30 okt. 2020 - 8:47

*de ellende

Max6
Max630 okt. 2020 - 8:59

@Le Chat "Aandeelhoudersoffers"... dat is toch precies wat Han zegt... de pensioenen gaan gekort worden. De aandeelhouder van KLM de Nederlandse en Franse staat, een paar andere luchtvaartmaatschappijen, de piloten, de medewerkers... en voor de rest zullen er behoorlijk wat aandelen bij de pensioenfondsen zitten

Max6
Max630 okt. 2020 - 9:01

De aandeelhouders van de KLM zijn... zucht, goede zinnen maken valt niet altijd mee

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 okt. 2020 - 9:51

Maximus Ik maak er tegenwoordig helemaal een zootje van! We hebben nu wel wat anders waaronder we zuchten toch?

Le Chat Botté
Le Chat Botté30 okt. 2020 - 10:56

@maximus Pensioenfondsen zijn niet dé aandeelhouders maar deelverzameling van alle aandeelhouders. Een en ander sluit aan op mijn preferente principe dat we geen commerciële organisaties, maar mens en maatschappij moeten beschermen.

adriek
adriek30 okt. 2020 - 11:17

Je bedoelt dat de regering haar aandelenpakket moet dumpen om de subsidie te financieren? Dat zou interessante effecten op de koers hebben vrees ik.

Max6
Max630 okt. 2020 - 11:26

@Le Chat, probleem is dat juist bij KLM landen, werknemers, pensioenfondsen de aandeelhouders zijn... En dat is ook gewoon mens en maatschappij... waar linksom of rechtsom de klappen gaan vallen.

erikbos
erikbos30 okt. 2020 - 13:00

@Le Chat Botté De aandeelhouders van KLM hebben de waarde van hun aandelen al zien dalen met 70%, dan hebben ze toch al flink ingeleverd?