Joop

Politie verstoort woonprotest Rotterdam

  •  
17-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
politiewoonprotest
Update maandag:
De PvdA gaat burgemeester Aboutaleb ter verantwoording roepen voor het politieoptreden. De partij noemt het een groot raadsel waarom de politie heeft besloten de demonstratie te verstoren.
Update zondag: Aan het eind van de middag heeft de Rotterdamse politie het woonprotest in de Maasstad verstoord. Agenten hielden de optocht bij de Erasmusbrug tegen, omdat enkele demonstranten anti-politieleuzen scandeerden en fakkels afstaken.
De politie omsingelde daarop een deel van de deelnemers aan het woonprotest. Op beelden is te zien hoe agenten op verschillende momenten op demonstranten inslaan. De politie voerde arrestanten af met de tram. De inzittenden van de tram moesten het voertuig verlaten om plaats te maken voor de arrestanten. Daarbij zette de politie onder meer een man met een rollator op straat. In totaal zijn er meer dan vijftig mensen opgepakt.
Demonstranten hebben geen goed woord over voor het optreden van de agenten. “Zelfs Halsema deed dit beter”, verwijt een van hen de politie.
De organisator van de Woonopstand wist de politie ervan te overtuigen te de-escaleren.
Eerder: Bij het woonprotest dat zondagmiddag plaatsvindt in het Afrikaanderpark in Rotterdam verwacht de organisatie tienduizenden demonstranten. Kort na de start was het al flink druk, zo blijkt uit de live beelden.
“Huizen voor mensen, niet voor winst”, is het motto van de dag. Daarnaast zijn er natuurlijk weer tal van originele protestborden met teksten als ‘Geen woorden maar daken’, ‘Huisjesmelkers functie elders’ en ‘Een eigen huis, een plek onder de z – oh, toch niet’.
De demonstranten keren zich onder meer tegen de sloop van sociale huurwoningen, de jarenlange wachtlijsten en de verhuurdersheffing. Ook vrezen zij Amsterdamse toestanden in Rotterdam. In de hoofdstad kopen investeerders als prins Bernhard jr. en BlackRock op grote schaal huizen op. Zo drijven zij de prijzen op.
“Honderdduizenden huurders kunnen de huur niet betalen. Dat is geen woonbeleid, dat is wanbeleid”, aldus Marcel Trip van de Woonbond, die de deelnemers aan het protest toesprak.
Vorige maand vond er al een woonprotest plaats in Amsterdam. Dat was de drukst bezochte woningnooddemonstratie in decennia. Op 21 november vindt het volgende woonprotest plaats op het Jaarbeursplein in Utrecht.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

Mark Huysman
Mark Huysman18 okt. 2021 - 15:12

Amnesty International: Politie greep in tijdens vreedzaam WOONPROTEST . Slechts de verwachting van de politie dat sommige demonstranten iets strafbaars zouden kunnen gaan doen, rechtvaardigt dit ingrijpen NIET. Demonstreren is een mensenrechten dat de politie moet faciliteren.

2 Reacties
Jozias2
Jozias218 okt. 2021 - 15:42

Dus amnesty heeft officieren van justitie en rechters in dienst die het bewijs van de aanhoudingen en de ontvangen informatie hebben kunnen beoordelen en hebben er een onafhankelijke uitspraak over gedaan?

Jansen7
Jansen718 okt. 2021 - 17:36

@Jozias: dat heeft Amnesty in Rusland, China en in het Midden Oosten ook niet. Ik kan een ander land noemen, maar ik begin wat verder weg.

Marina Franzen
Marina Franzen18 okt. 2021 - 14:46

Laatste zin van dit artikel klopt helaas niet!! Er zijn 4 woondemonstraties gepland vóór die in Utrecht! De planning van Woonopstand/protest/verzet ziet er als volgt uit: - Arnhem - 24 oktober - Tilburg - 30 oktober - Nijmegen - 31 oktober - Den Haag - 13 november - Utrecht - 21 november - Groningen - 28 november Enneh..: "blijf toch niet zo lullig staan, wees solidair en sluit je aan"

Rutger Groot
Rutger Groot18 okt. 2021 - 14:38

Haha dus Antfa gebruikt dit protest om rotzooi te trappen en dan is de politie de gebeten hond?

1 Reactie
Paul250371
Paul25037119 okt. 2021 - 9:57

Hahahaha. Je hebt je dader gelukkig.

Herman Paradijs
Herman Paradijs18 okt. 2021 - 12:23

Het is ook een protest van de generaties die het al veel beter hebben dan de meeste die hen vooraf gingen. In het nog niet zo verre verleden, zoals die waar de gemiddelde huidige vijftigplusser nog jongvolwassen was, kón men helemaal geen huis kopen of kon men zich dat pas op hogere leeftijd veroorloven. De huidige starters verwachten al rond hun 25e tot maximaal hun 30e een huis te kunnen kopen alsof het een recht is en geen persoonlijke verworvenheid betreft door inzet. En dat terwijl zij gemiddeld veel hoger opgeleid en met meer besteedbaar inkomen zich veel meer kunnen veroorloven. Dat de huizenprijzen door het plafond schieten is verder ook zeker te danken aan sociaal-democratische politiek. Dat werd in een editie van Socialisme & Democratie van de Wiardi Beckman-stichting onderdeel van de PvdA goed uitgelegd: “Gedurende de jaren negentig heeft de PvdA de deregulering van de hypotheekmarkt toegejuicht, omdat huishoudens met een beperkt inkomen op deze manier gemakkelijker de stap naar een betaalbare koopwoning konden zetten. Tegelijkertijd heeft het in de meeste landen de woningprijzen opgedreven, omdat dezelfde mensen met een hogere leencapaciteit op de- zelfde woningen bieden (OESO, 2014b). Angelini et al. (2013) laten zien dat de deregulering van de hypotheekmarkt ertoe heeft geleid dat mensen op jongere leeftijd de stap naar een koopwoning hebben kunnen maken, en het eigenwoningbezit dientengevolge is gestegen. Van der Heijden toont aan dat de deregulering van de hypotheekmarkt de dynamiek op de woningmarkt heeft veranderd. In landen met een conservatief hypotheeksysteem kopen mensen over het algemeen een woning voor het leven, terwijl mensen in landen met een liberaal hypotheeksysteem vaker van huis wisselen met een speculatief motief. Op basis van cijfers van de OESO kan geconcludeerd worden dat de woningprijzen in Duitsland de inflatie gevolgd hebben, terwijl ze tussen 1980 en 2007 in Nederland verviervoudigd zijn (OESO, 2014b). De deregulering van de hypotheekmarkt heeft de woningprijzen opgedreven, terwijl de maandlasten voor eigenwoningbezitters gelijk konden blijven. Bovendien heeft het de pieken en dalen in de woningprijscyclus extremer gemaakt, omdat de markt makkelijker oververhit en onderkoeld raakt (Hamnett, 1999). Terwijl zij die zich lange tijd geleden hebben ingekocht in de woningmarkt profi- teren van de prijsstijgingen, ervaren jonge- ren en laaggeschoolden grote problemen. Studies uit verschillende Europese steden laten zien dat starters grote moeite hebben bij het verkrijgen van een koopwoning door de opgeblazen woningprijzen en de enorme groei van het aantal flexibele arbeidscontracten (Hochstenbach & Boterman, 2015; OESO, 2014a). In het Verenigd Koninkrijk vreest men voor het ontstaan van een generation rent, waarvoor huren het enige alternatief is voor de hypotheek die de bank hun niet wil verstrekken (Lund, 2013). Dewilde en De Decker (2016) laten bovendien zien dat de deregulering van de hypotheekmarkt samenvalt met betaalbaarheidsproblemen voor lage inkomensgroepen in de (private) huursector. Terwijl de huurquote (percentage van het inkomen uitgegeven aan huur) is gestegen, krijgt men er niet meer woonkwaliteit voor terug.” https://dnpprepo.ub.rug.nl/10483/40/S&D%202016-6.pdf

3 Reacties
ton14024
ton1402418 okt. 2021 - 14:28

Vroeger, tot 1990 werden er premiewoningen gebouwd en kon je nog een tophypotheek krijgen met je modale inkomen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot18 okt. 2021 - 15:03

'die het al veel beter hebben dan de meeste die hen vooraf gingen.' Flauwekul. Gratis 10+ jaar studeren en dan fijn een premie-A-koopwoning kopen is toch echt iets van de vorige eeuw.

Martinel
Martinel18 okt. 2021 - 15:27

Weet iemand nog die vuile oproep van Rutte.....: Koop huizen en auto's? Weet iemand nog dat Rutte aan het roer stond en staat van de schuldenproblematiek die de burger nu en straks te wachten staat? Weet iemand nog dat GroenRechts met het leenstelsel instemde? Klavertje, die nu opeens 'Links' doet? Weet iemand nog het Kunduzakkoord? De GGZ problematiek? Het sluiten van ziekenhuizen? De participatiewet die GroenRechts steunde omdat Klaver geilde naar Rutte? Zijn reet likte en likt? Wat is er nog links aan dat partijtje? Tot 2005 met Halsema aan het roer is die partij een gotspe, Die laatste is nu burgemeester. Een totaal zielige bestuurder die als je haar per mail aanschrijft nooit antwoordt. Nooit krijg je antwoord als Amsterdammer. Je kan mailen tot je een ons weegt. Mevrouw Halsema blijft een rechts neoliberale vrouw. Ze is slechts zichtbaar als haar eigen Amsterdam-Centrum in het geding is. De rest is onzichtbaar. Wel tweede huisjes. Het is dus niet mijn burgemeester.

Bouwman2
Bouwman218 okt. 2021 - 11:52

Er is altijd nood aan woningen geweest. ant in geouwehoer kun je niet wonen. Dat leidt alleen maar af. Elke ,kinderwens is dus ook een wens voor een woning. En het formulier voor een toeslag is meteen vooraf ingevuld.

Gerygrr
Gerygrr18 okt. 2021 - 10:46

Ik zie een foto met een gele doodskist en de namen Jesse en Rob erop. Dit soort bedreiging zou de politie toch moeten aanpakken? Geen galgen, doodskisten meedragen….. Woonprotest is dus gekaapt door foute lieden.

3 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers18 okt. 2021 - 11:43

Mis. Maar een van die vier fotos is van het woonprotest. Die doodskist niet. Het punt is dat bij die anderen geen arrestaties zouden hebben plaatsgevonded, maar bij de vreedzame woonprotest wel, en dat is fout.

Gerygrr
Gerygrr18 okt. 2021 - 12:32

Als dat klopt, is dat juist. Helaas, vreedzame en gerechtvaardigde protesten worden gekaapt! Dus moet de vraag zijn, hoe we dat kunnen voorkomen! Ambtenaren, die laagbetaald, overbelast, slecht beleid moeten helpen uitvoeren de schuld geven lost niets op.

Gerygrr
Gerygrr18 okt. 2021 - 12:55

Nog een observatie. De aandacht voor bedreigde politici en het afwijzen van deze bedreigingen op tv, het spreken in de rechtszaal door Kaag, roepen wellicht deze acties op? Hetzelfde gebeurde met Zwarte Piet racistisch noemen. Hetzelfde zie je bij voetbalwedstrijden, nu de bierdouches weer. Hoe harder er “schande” wordt geroepen hoe meer het gaat gebeuren. Waarom? Mensen staan in de kou, letterlijk en figuurlijk. Het zijn schreeuwen om aandacht.

Geen3
Geen318 okt. 2021 - 9:35

De berichten spreken elkaar tegen (vredelievende demonstranten versus antifa tuig). Ik heb nog mee gelopen in de demonstraties tegen kruisraketten, 500.000 mensen, een half miljoen! Zeer vredelievend! Politie was er, maar wij hadden van hen geen last, maar zij OOK niet van ons!

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 okt. 2021 - 16:04

Dat was dan Den Haag dus, niet Amsterdam

Tom Lucassen
Tom Lucassen18 okt. 2021 - 9:35

Vreemd, die boeren werd geen strobreed in de weg gelegd. Politie = rechts.

3 Reacties
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout18 okt. 2021 - 10:54

Ja, want de Baudetwappies met hun militairen in battledress outfit worden ontzien door de kit.

KM2
KM218 okt. 2021 - 11:20

Er zijn 50 boeren opgepakt en er zijn ook flink veel boetes uitgedeeld, je lult uit je nek.

Volrin
Volrin18 okt. 2021 - 11:21

Denk dat het verschil er in zit dat deze demonstranten niet op grote trekkers reden.

Effie2
Effie218 okt. 2021 - 9:06

Geweld gebruiken om het echte probleem te overschreeuwen? Om de aandacht af te leiden? Wat moet de politie anders, dan de orde herstellen?

Backtobasics
Backtobasics18 okt. 2021 - 8:28

Veel voorspelbare reacties hier over "onruststokers" en "paupers" terwijl deze mensen gewoon opkomen voor een eerste levensbehoefte als fatsoenlijke woonruimte. Afleiden van de werkelijke inhoud, zaken uit proportie trekken en mensen tegen elkaar opzetten. Dat is de klassieke manier om macht te behouden. Helaas ook steeds doorzichtiger.

3 Reacties
adriek
adriek18 okt. 2021 - 9:32

Nee, ze komen niet 'gewoon' op voor .... Sommigen komen om te rellen, de politie uit te dagen, of anderen in gevaar te brengen. Het recht op demonstreren is een belangrijk recht, maar je mag nu eenmaal niet waar, wanneer en hoe je wilt demonstreren: het moet allemaal wel *gewoon* binnen de wet blijven.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2021 - 9:40

Misschien ook elders dit nieuws lezen en er achter komen dat er hier toch echt een groepje raddraaiers bezig waren rotzooi te trappen .

rvb2
rvb218 okt. 2021 - 10:30

@Thuiszitter: En die raddraaiers droegen allemaal een politiepak. Zij kwamen aanzetten met wapens omdat ze van tevoren kozen voor geweld.

Bert de Vries
Bert de Vries18 okt. 2021 - 7:55

Boeren kunnen ongehinderd op trekkers verboden gebied binnenrijden, verkeer urenlang blokkeren en een overmaat aan overlast veroorzaken zonder dat de politie ingrijpt. Gewone burgers die klem zitten door overheidsfalen worden door diezelfde politie in elkaar geramd.

4 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 okt. 2021 - 9:24

Volgens het AD: "Volgens AD-columnist Brenda Stoter Boscolo heerst er een grimmige sfeer. De politie zou zijn gekomen nadat een groep van de antifascistische beweging Antifa fakkels afstaken en anti-politieleuzen riepen." De gewone burger mocht gewoon zijn protest afmaken.

KM2
KM218 okt. 2021 - 9:25

Niet alleen boeren kunnen dat, als je je oogkleppen af doet zie je dat het een veel gebruikt middel is, dat blokkeren. Van treinsporen tot wegen, van gebouwen tot bruggen en zelfs het openbaar vervoer. Ook de boze boeren en de mafklappers antifa en hun gelijkenis op rechts, de wappies van pegida en alles daar tussen in zit, ze willen hun statement maken door anderen het leven moeilijk te maken.

Jozias2
Jozias218 okt. 2021 - 9:26

@bert De actie van de politie was niet tegen de demonstratie of de demonstranten of vanwege het blokkeren van het verkeer. Dit ging specifiek tegen een bepaald clubje waarbij er een verdenking was van verboden wapenbezit en het voornemen om geweld te plegen.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2021 - 9:45

Boeren worden ook gearresteerd, bv de boer die het zo nodig vond een voordeur eruit te rijden. Hier was een groep raddraaiers voorzien van fakkels en handwapens om de demonstratie in duigen te laten vallen, wees maar blij dat er politie bij was om in te grijpen . Maar weet het goed gemaakt volgende keer gaan Bert en Mark met hun vrienden de demonstratie in goede banen te leiden . Denk toch eens na man .

Bouwman2
Bouwman218 okt. 2021 - 7:55

Hoewel de huisregeld anders ;luiden kan een zelkere fascinatie voor geweld niet ontkend worden. De volgende eruptie wordt al aangekondiigd. Past op gij allen laat de fascinatie niet verworden tot verheerlijken. Want, staat er niet in de Bijbel: wie het zwaard trekt, hij zal er door sneuvelen? l

Wieowie
Wieowie17 okt. 2021 - 20:50

Als ik de berichten bij Tvrijnmond lees. Zat de tram vol met onruststokers “ 17:40: De groep van zo'n 50 onruststokende demonstranten wordt afgevoerd in de tram. Zeker twee demonstranten zijn aangehouden, zegt de politie tegen Rijnmond. Een persoon voor verboden wapenbezit ”

2 Reacties
Backtobasics
Backtobasics18 okt. 2021 - 8:04

Onruststokers ? Onrust is het logische gevolg van dit woonbeleid.

Tom Lucassen
Tom Lucassen18 okt. 2021 - 9:40

De echhte onruststokers zitten in Den Haag, vooral rechts van het spectrum. Dat schorriemorrie zou eens echt goed aangepakt moeten worden.

Thuiszitter
Thuiszitter17 okt. 2021 - 19:54

Volgende keer maar geen politie erbij dan ?

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman17 okt. 2021 - 20:44

Graag!

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 okt. 2021 - 8:55

Dus of fout of niet? Got to be kidding.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2021 - 9:38

Mark - ja ja Mark en zijn vriendjes zorgen er dan voor dat raddraaiers in de toom worden gehouden want dat was bij deze demonstratie sprake van.

Mark Huysman
Mark Huysman18 okt. 2021 - 12:20

Wat deden die zogenaamde raddraaiers dan volgens jou?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 okt. 2021 - 18:40

politiegeweld is natuurlijk een van de grote problemen in dit land dat nooit op de politieke agenda staat gezien het staatsgeweld is niet beseffende dat dat het vertrouwen in de staat niet ten goed komt

13 Reacties
Jozias2
Jozias217 okt. 2021 - 19:31

Een groep van 20 personen gekleed in het zwart met hoodies en de capuchon over het hoifd, zonnebril op en shawls voor het gezicht die probeerde de demonstratie te laten escaleren en zijn aangehouden op verdenking van verboden wapenbezit. Maar dan is politiegeweld het probleem? En verstoort de politie de demonstratie?

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout17 okt. 2021 - 19:57

Jozias. Wel eens gehoord van agents provocateurs en zg. romeo's? Je ziet ze nooit bij boerenprotesten met duur tractorspeelgoed maar des te meer bij demo's van socialisten en niet-wappische antivaxxers om die in diskrediet te brengen.

ton14024
ton1402417 okt. 2021 - 20:12

J, welke 20? is nergens iets van te vinden.

KM2
KM217 okt. 2021 - 22:14

Ik help je wel even Ton, zo moeilijk is dat niet als je open staat voor wat een ander zegt. De politie voerde meer dan vijftig mensen af en verrichtte acht arrestaties voor verboden wapenbezit, opruiing en belediging. https://www.ad.nl/binnenland/acht-arrestaties-bij-woonprotest-na-onrust-mars-wel-afgerond~a482445d/

Jozias2
Jozias217 okt. 2021 - 22:32

@ton NOS.nl: “Volgens een woordvoerder van de politie was er door agenten een groep in het zwart geklede demonstranten geïsoleerd die mogelijk verboden voorwerpen zoals boksbeugels en vuurwerk bij zich hadden "en voor escalatie wilden zorgen". "Een andere groep was het niet eens met het politieoptreden en daarom ontstond er een opstootje", aldus de woordvoerder.” “De groep geïsoleerde demonstranten, van zo'n 20 mensen, is door de politie met een tram afgevoerd naar een andere plek. Daar zijn ze gecontroleerd en als er geen strafbare feiten werden geconstateerd weer vrijgelaten.“ https://nos.nl/artikel/2402006-politie-grijpt-in-bij-protestmars-tegen-woningcrisis

Eid
Eid18 okt. 2021 - 7:34

@Hannes Wel eens gehoord van trollen? Domme reactie.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 okt. 2021 - 7:41

je moet nooit geloven wat de politie beweert

ton14024
ton1402418 okt. 2021 - 7:48

Dank jullie voor de opheldering.

Eid
Eid18 okt. 2021 - 7:51

@Ton Kwestie van ook eens andere media tot u nemen..

Eid
Eid18 okt. 2021 - 7:53

@Hannes Ach natuurlijk 'romeo's' . Je moet ergens je verhaal mee rond krijgen. 'Trollen' nog zo een.

Libertain
Libertain18 okt. 2021 - 8:21

Ha, wist ik niet dat er arrestatietramm,en in ons land bestaan. Wanner de arrestatiemetrolijn dan? Gaat om vlot vervoeren, toch?

Mark Huysman
Mark Huysman18 okt. 2021 - 9:19

[niet beseffende dat dat het vertrouwen in de staat niet ten goed komt] Dat lijkt me dan een pluspunt.

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout18 okt. 2021 - 10:50

Eid: Hannes. Wel eens gehoord van trollen? Domme reactie. Een exempel van een tuquoque reactie à la Pavlov. zoals hier in toenemende mate op een progressief platform als Joop op onderbuikse wijze wordt geventileerd door frenetisch-rechtse elementen als Eid. Een adept van trollend rechts dat hier gratuite misnoegen komt uiten over meningen van andersdenkenden. Kunt U uw reactie nog op solide wijze onderbouwen of is dat te hoog gegrepen voor U?

Pineut3
Pineut317 okt. 2021 - 18:07

Helemaal terecht natuurlijk dat paupers protesteren tegen de commerciële woningcorporaties van Rutte3. Woningcorporaties die niet alleen ruim 20% winst maken op sociale verhuur maar daarnaast ook nog eens braaf elk jaar weer 2 miljard villahypotheek-verhuurbelasting ophalen bij paupers om die af te dragen aan de schatkist. En dat niet alleen. Commerciële woningcorporaties maken bovenop de winst op verhuur ook nog eens miljardenwinsten op hun onroerend goed/pauperwoningen waarover ook nog eens miljarden winstbelasting moet afgedragen aan de schatkist. De sociale verhuur dus als melkkoetje voor de schatkist van Rutte3 om met de poen die sociale huurders uit de mond sparen leuke dingen te doen voor de rijke helft van Nederland. Zoals villasubsidie, Teslasubsidie etc. Hoog tijd dat Rutte4 alle woningen van commerciële woningcorporaties gaat onteigenen en weer gaat onderbrengen in de voorheen sociale woningbouwverenigingen zonder winstoogmerk en met directies die niet maximaal graaien. Woningbouwverenigingen die streven naar 0% winst. Derhalve geen winstbelasting meer hoeven af te dragen en uiteraard ook geen jaarlijkse 2 miljard villahypotheekcrisis verhuurbelasting. En woningbouwverenigingen die voor het bouwen van nieuwe woningen en (klimaatbestendig) verbeteren van bestaande woningen praktisch gratis poen lenen voor 30 jaar. Schande dat alleen de rijken met hun villa's met subsidie profiteren van de lage EU rente. Waarom mogen paupers dat niet?

3 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine17 okt. 2021 - 21:14

bladiebladiebla, die 2 miljard is nog geen 1 procent van de staatsbegroting. Al die subsidies die je elke keer noemt worden gewoon betaald door jouw zogenaamde 'rijken' en niet door de 'paupers'. Die 2 miljard is bijvoorbeeld slechts de helft van de huursubsidie die elk jaar wordt uitgekeerd. Prima als je zaken wilt veranderen/benoemen, maar elke keer groepen tegen elkaar opzetten en doen alsof er geld van de paupers naar de rijken gaat is gewoon grote onzin.

KM2
KM217 okt. 2021 - 22:19

Omdat de subsidie niet opgaat voor huren. Ik heb ook subsidie gekregen voor verduurzaming van mijn 2 huizen omdat ik daar recht op heb, maar krijg verder geen uitkering of toeslagen en rijk ben ik absoluut niet.

Eid
Eid18 okt. 2021 - 7:39

@Pieneut Ah de villa subsidies. Waar heb ik die gemist. Ik begrijp nu 'Pineut'.

ton14024
ton1402417 okt. 2021 - 17:59

Vergeet mijn eerdere reactie, de regen is gestopt, ik zie nu helder dat die ´zogenaamde´ demonstranten uit klonen (bovenste foto vooraan) bestaan en dat het derhalve een complot en elitaire militie betreft.

Cave Canem
Cave Canem17 okt. 2021 - 17:46

Ik had begrepen dat er door demonstranten met wapens werd rondgesjouwd en dat dit de reden was voor het politie-ingrijpen. Ik huiver eerlijk gezegd bij de gedachte dat de politie dit over zijn kant zou laten gaan. Ook het woonprotest lijkt inmiddels door de verkeerden gekaapt, net als de gele hesjes in Frankrijk.

Wereldburger
Wereldburger17 okt. 2021 - 16:58

Alle VERLICHTE protesten worden met de harde hand en de wetsknuppel neergemept - zo ging het jaren geleden bij de studentenprotesten, elke keer al jaren bij de klimaatrampprotesten (zelfs deze week journalisten die erbij waren werden vastgezet) en nu ook bij de wooncrisisprotesten. Maar alle ONREDELIJKE protesten zoals die boeren die met hun trekkers tegen alle afspraken in het malieveld en ander onroerend goed vernielen worden met zachte hand aangepakt, evenals alle overige rechtsgetinte manifestaties, zoals de Viruswaanzinningen en overige Complotdenkers. Ergo: Nederland bevindt zich in een neerwaartse spiraal van ANTI-VERLICHTING.

2 Reacties
Johannes8
Johannes817 okt. 2021 - 17:25

Verlichting is inderdaad ver te zoeken deze dagen. Protesteren is altijd leuk natuurlijk. Tegen! Selectief daders en schuldigen aanwijzen helpt niet mee. Mijn advies: zoek samenwerking.

Winterdepressie
Winterdepressie17 okt. 2021 - 18:49

De boeren protesten zijn inhoudelijk uiterst redelijk, maar het pluche weet dat het draagvlak hiervoor marginaal is en kan excessen dus fijn gebruiken als afleiding. Het zal mij ook niets verbazen dat bij beide protestgroepen intriganten in dienst van de overheid druk bezig zijn met beeldvorming om zo de narratief te bepalen.

Johannes8
Johannes817 okt. 2021 - 16:11

Wie verstoort hier het openbare leven in Rotterdam? De politie heeft duidelijke taken. Wat mag waar (vergunning)? Welke verstoringen en/of vernielingen vinden plaats? Natuurlijk treedt de politie op.

1 Reactie
frankie48
frankie4817 okt. 2021 - 17:08

Beste Johannes, Natuurlijk, zo natuurlijk is het schijnbaar allemaal niet meer als je het over de kerntaken van onze politie hebt, want kijk eens hoe hoog de aangiftebereidheid bij veel delicten is geworden!

ton14024
ton1402417 okt. 2021 - 15:43

´´Politie verstoort woonprotest Rotterdam´´ Want tegen hun fascisten vriendjes gericht.

7 Reacties
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!17 okt. 2021 - 17:20

Dus alle politieagenten zijn fascisten?

Hallahan2
Hallahan217 okt. 2021 - 17:54

@2ekans Volgende Ton wel. Als ik zou zeggen dat een bepaalde bevolkingsgroep uitsluitend uit criminelen bestaat ben ik een racist.

ton14024
ton1402417 okt. 2021 - 18:06

En T laat zien hoe propaganda Baudetta stijl werkt.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!17 okt. 2021 - 18:58

Leg je woorden dan uit Ton. Niet mij de schuld geven van je rare antwoorden.

ton14024
ton1402417 okt. 2021 - 19:53

Kom op zeg, ik hoef een weeny niet uit te leggen dan zijn leesvaardigheid ver achter is gebleven.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!18 okt. 2021 - 10:53

Ton, Is je mening enigszins genuanceerd nu je andere media tot je hebt genomen? Dat er 20 man waar ernstige verdenkingen tegen waren zijn opgepakt? Of blijft het de schuld van de politie? En van mij omdat je tegengeluid krijgt?

ton14024
ton1402418 okt. 2021 - 14:43

T, één aanklacht, dus overdaad aka fascisme.

Petra Privacy
Petra Privacy17 okt. 2021 - 15:17

Met dank aan iedereen die vandaag heeft meegedaan in Rotterdam. De huizen die nodig zijn, kunnen we ook samen realiseren. Want er zijn ook in Nederland overal 'ecologische' groepen mensen te vinden die al vele vormen van 'duurzaam wonen' bewonen. En terecht is de oproep: geen woorden maar daken! We willen een modern woonbeleid voor iedereen. Steun dus het Manifest voor Collectief Wonen in je eigen gemeente. Kies volgend jaar voor bestuurders die wel actief bezig zijn met duurzaam wonen en leven. En voor wie nog meer positief nieuws wil zien, vanavond zijn er 2 aardige programma's te zien, het programma Reaction om 20.20 uur op NPO 2 en daarna Tegenlicht. Waar het gaat over een vitale en mensvriendelijke economie. Reaction is een beweging in ontwikkeling van duurzame ondernemers, die duidelijk maken dat we samen dat kunnen organiseren wat we nodig hebben. Dat is investeren in de toekomst die vandaag begint.

Tijn Staatsen
Tijn Staatsen17 okt. 2021 - 13:01

Er zijn niet te weinig woningen door een krimpende huizenvoorraad want die is juist steeds toegenomen. Gescheiden of om andere redenen alleenwonend levende volwassenen, en daarbij ook de grijze golf van ouderen wat slechts een tijdelijk verschijnsel is, beide als invloed bijdragend aan de toegenomen woningvraag zijn bij lange na niet de hoofdoorzaak van het woningtekort. Zeker is ook het gemiddelde aantal kinderen per Nederlands gezin geen oorzaak omdat er daaruit al enige generaties geen toename van het aantal Nederlanders meer volgt. Hoofdoorzaak is de toename van het aantal Nederlanders als gevolg van immigratie. Veelbetekenend is dat met de plannen om boeren te dringend en zelfs dwingend te stimuleren hun boerderijen en daarmee land op te geven, zelfs door onteigening, door de overheid inclusief die linkse oppositie niet primair bedoeld is t.b.v. natuur en milieu, zoals sommigen ons willen doen geloven, maar om huizen te bouwen, wegen aan te leggen, en daarmee ook meer industrie en kantoren. Nederland is zeer dichtbevolkt en begint niet overdreven dicht te groeien. Met een EU-gebied waarin de meeste landen veel meer ruimte hebben om nog mensen te vestigen inclusief daar vaker welkome werkgelegenheid door te vestigen industrie en kantoren is de vraag meer dan gerechtvaardigd dat als die EU iets voorstelt daar geen passend beleid voor immigranten bij hoort.

14 Reacties
gimli55
gimli5517 okt. 2021 - 13:58

@Tijn Lees het stuk van Tom eens goed door en stop met de schuld bij de immigranten te leggen, ze zijn onderdeel van het probleem, maar niet meer dan dat. Er is geen een dimensionale blik en ook geen een dimensionale oplossing mogelijk, buiten dat zijn al die immigranten in de afgelopen 50 jaar gewoon Nederlander geworden, net als mijn ouders uit Nederlands Indië dat ook zijn geworden en de Hongaren, Chilenen, Argentijnen, Bosniërs, Vietnamezen, Chinezen en vele anderen. Zelfs de Turken en Marokkanen die sinds de jaren '60 het werk hebben gedaan dat de "Nederlanders" niet wilden doen.

vdbemt
vdbemt17 okt. 2021 - 15:00

Zo.lekker, toch. Om de immigranten de schuld te geven. Die zijn, getalsmatig, maar een druppel op de gloeiende plaat. En zij zijn het toch niet die de huizen opkopen en onbetaalbare huren vragen zoals onze huisjesmelkerprins en onze huisjesmelker van Haga. Wat overigens mogelijk gemaakt is door Stef Blok onder Rutte II. Die ook buitenlandse investeerders heeft uitgenodigd. DAAR moet je de schuld zoeken.

Willem D2
Willem D217 okt. 2021 - 15:50

Om de migranten de schuld te geven is wel erg kort door de bocht. Net zo goed als de schuld neer te leggen bij de (buitenlandse) investeerders. Het zijn gewoon heel veel druppels die samen de emmer laten overstromen. Zowel linkse als rechtste stokpaardjes dragen bij aan deze ellende. (Ja Rutte moest de afgelopen jaren ook links af en toe tevreden houden om deals te sluiten)

Tijn Staatsen
Tijn Staatsen17 okt. 2021 - 16:04

@gimli Ik stel nergens dat immigranten ergens "schuld" aan hebben en daardoor verwijten zijn te maken. Ik heb het over het niet afgenomen huizenaanbod door een gelijkgebleven en zelfs toegenomen aanbod. Dat buiten meer eenpersoonshuishoudens en de grijze golf er een grotere vraag is ontstaan, waarbij die laatste invloed een tijdelijke invloed is, neemt niet weg dat de hoofdoorzaak van de toename naar vraag nieuwe Nederlanders betreft en zeker niet die van Indische, Surinaamse, of Antilliaanse afkomst waar het ook allen Nederlanders betrof maar nieuwe mensen afkomstig uit allerlei andere landen. De hoofdzakelijk daardoor toegenomen vraag in een land als Nederland wat in vergelijking met andere EU-landen zeer dichtbevolkt is, de verkeersstromen beginnen dicht te slibben, en er dus met de komst van mer mensen nog meer urbaan gebied, industrie, kantoren, en wegen zullen volgen bij ongewijzigd beleid rechtvaardigt de vraag waarom er niet een keus gemaakt wordt voor en betere verdeling van nieuwe mensen, industrie, en wegen. Het gaat dus niet alleen over de zo sterk gegroeide vraag naar huizen in Nederland, het misbruik wat sommige opportunistische partijen daarvan maken, maar ook om de leefbaarheid, natuur, en milieu van Nederland.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout17 okt. 2021 - 16:24

Ja, hoor. En daarom bedraagt de vraagprijs voor een huis in Vlaanderen 30-50% lager dan in Nederland met demografisch dezelfde omstandigheden. Mocht je solliciteren als spindokter voor een ranzige politicus, Wilders, Rutte, noem maar op, dan moet je het toch handiger aanpakken.

Karingin
Karingin17 okt. 2021 - 17:27

Ik Legoland is alles anders - in Nederland is de oorzaak de liberalisering van de woningmarkt en zijn arbeidsmigranten hard nodig. Normale mensen die het nieuws volgen, weten dat bedrijven dicht blijven omdat er geen personeel is. Misschien kan Lego wat van zijn vriendjes leveren, die kunnen in tiny-houses

Cave Canem
Cave Canem17 okt. 2021 - 17:50

Het is niet de schuld van de migranten, maar van de politici die ze hebben binnengelaten en die verntwoordelijk zijn voor wetgeving die het immigranten en asielzoekers veel te eenvoudig maakt om statushouders te worden.

Tijn Staatsen
Tijn Staatsen17 okt. 2021 - 19:21

Ik stel nogmaals dat de vraag gerechtvaardigd is waarom in ons al zo zeer dichtbevolkte land, waar door de al aanwezige bevolking er al generaties geen natuurlijke groei is, maar wel door immigratie, met als gevolg de hoofdoorzaak van de overstelpende woningvraag, met daardoor ook de noodzaak van steeds meer urbaan gebied, industrie, kantoren, en een steeds meer wijdverbreid maar desondanks dichtslibbend wegennet, en een verdringen van natuur en milieu, er niet gekozen zou moeten worden voor spreiding over de EU. Dat met een dergelijk spreidend Europees beleid én tegelijkertijd een door Nederlandse overheid gerealiseerde sociale woningbouw en bestrijden van misbruik door projectontwikkelaars e.d. veel meer dan alleen deze woningproblematiek aangepakt wordt ljkt mij evident.

FredD2
FredD218 okt. 2021 - 3:25

We kunnen Tijn nu wel allemaal lekker gaan bashen omdat hij het over migratie heeft zodat we zijn woorden kunnen verdraaien en laten lijken alsof hij het over migranten heeft waardoor we Tijn lekker in de hoek van Wilders en Baudet kunnen zetten, echter heeft hij wel gelijk. Voor mensen die wel kunnen lezen beschrijft hij meerdere problemen en 1 van de problemen is de bevolkingsgroei. Nu is er in Nederland een bevolkingskrimp uit geboorte en wordt dit gecompenceerd door immigratie waardoor er sprake is van een bevolkingsgroei. Daar zit Wilders of Baudet echt niet achter dat zijn cijfers. Dit gecombineerd met het feit dat mensen steeds vaker in 1-persoonshuishoudens wonen of gaan scheiden zijn mede redenen voor het tekort aan woningen. Verder zijn de redenen om de boeren te onteigenen niet om het klimaat te redden maar om het land nog meer dicht te bouwen. Het wegjagen van de boeren zal dan ook geen klimaatwinst op gaan leveren.

Joop16
Joop1618 okt. 2021 - 7:36

Helemaal eens Tijn. Je vraag is helemaal gerechtvaardigd. Nederland loopt gewoon tegen grenzen aan. Als we ons land enigszins leefbaar willen houden, en financieel niet ten onder willen gaan, zullen we echte grenzen moeten stellen. Grenzen aan uitstoot, aan immigratie, aan zorg etc, etc. Het CBS verwacht ieder jaar een groei van één miljoen inwoners tot 2030. Dat is gewoon niet te rijmen met de huidige ontwikkelingen op de huizenmarkt en de paniekverhalen over het klimaat en energie. Immigratie is toch geen natuurverschijnsel?

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen18 okt. 2021 - 8:28

Migratie als oorzaak? Klopt ook, die 190.000 Polen moeten ook knap kunnen wonen dus liefst niet in stacaravans.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout18 okt. 2021 - 9:19

= In juni van dit jaar werd de acht miljoenste woning toegevoegd aan de woningvoorraad, berichtte het CBS. In 1921 was er één woning per 4,8 inwoners, intussen is er één woning voor elke 2,2 inwoners. Er is momenteel zelfs een betere verhouding huishoudens/woningen dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, schreef CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen in mei: zo’n honderd woningen voor 101,2 huishoudens.= & Niet een huizentekort, maar een betaalbaarheidscrisis tart Nederland, legt Schoenmaker uit [...] Eind vorig jaar concludeerde De Nederlandsche Bank (DNB) al dat ‘huizenprijzen beperkt samenhangen met woningtekorten’. Zelfs toen de woningtekorten na de Tweede Wereldoorlog op hun hoogtepunt waren, waren de huizenprijzen laag omdat er simpelweg weinig geld in de markt zat. En daar ligt de kern van het probleem. ‘Alle kraantjes moeten dicht’ https://www.groene.nl/artikel/alle-kraantjes-moeten-dicht

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout18 okt. 2021 - 11:06

Tijn, brallende: Hoofdoorzaak is de toename van het aantal Nederlanders als gevolg van immigratie. Je moet maar durven dat hier te beweren. Onder je zoveelste pseudo. Me dunkt dat hoofdoorzaak van de woningnood de obsessieve speculatiedrift is van frenetisch rechts. Waarom wordt xenofobische misantropie hier spreekgestoelte verschaft?

GHS
GHS18 okt. 2021 - 11:58

Tijn Staatsen: Hoofdoorzaak.....: En waarom? Omdat deze mensen (ALS ZE STATUSHOUDER ZIJN) BIJ VOORRANG EEN HUIS TOEGEWEZEN KRIJGEN. Een gewone burger wacht al.......jaren Waarom kunnen de statushouders niet gewoon achter de rij aanschuiven.

Tom11
Tom1117 okt. 2021 - 12:58

Vond het betoog van sociaal geograaf Floor Milikowski in Buitenhof op dit punt erg goed, de Overheid die zijn bevolking (arbeiders, aow-ers, etc.) in de steek laat en onzichtbaar maakt door ze de wijken uit te jagen, en daarmee hun identiteit af te pakken. (Nu staren verdwaasde kikkererwt oogjes je vanuit een wat weke gelige havervlokhuid, met of zonder knoetje of neusring je aan, als je door deze dystopische "gezuiverde" buurten hobbelt.) https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AT_16665796~floor-milikowski~.html Ze verwees ook naar een veel gelezen steengoede analyse in De Groene, wat het al jarenlange in de steek laten van de Overheid voor mensen op het Platteland voor gevolgen heeft. https://www.groene.nl/artikel/hoe-den-haag-uit-nederland-verdween

6 Reacties
Johannes8
Johannes817 okt. 2021 - 16:31

Op zoek naar de schuldige, de dader. Dat lost alles op. De slachtofferrol is fijn.

Karingin
Karingin17 okt. 2021 - 17:23

Nou het zal wel helpen als de dader(s) nou eens van 't pluche af komen en oprotten naar hun eigen land; het grootbedrijf. Bizar dat de firma Sloop, Schandaal en Blunder gewoon door mag gaan. Ja de kiezer heeft gesproken, nou dan is die medeplichtig aan het slopen van mens en maatschappij, en ook een gigantische klootzak

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 okt. 2021 - 17:46

@karingin er hebben een paar mensen op rutte en zijn partij gestemd ook een paar op die ander partijen maar dat is bij lange niet de helft van de bevolking we worden gegijzeld

Hallahan2
Hallahan217 okt. 2021 - 17:58

@Karingin Als de kiezer heeft gesproken dan is het toch een democratisch besluit? Of moeten we de democratie maar opschorten?

Zakenpief
Zakenpief17 okt. 2021 - 23:11

@Karingin, "gigantische klootzak" Ga je weer lekker, Karin?

Eid
Eid18 okt. 2021 - 7:38

@Karingin Met zo'n reactie kan ik me voorstellen dat mensen zich niets van sommige groepen aantrekken. Want waar lees je duidelijker dat democratie alleen een begrip is als het hen uitkomt.