Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Womens March Nederland: 15.000 mensen marcheren tegen haat

  •  
11-03-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
IMG_5942
In Amsterdam vond op zaterdag de tweede Womens March in de stad plaats. Dit keer waren er ongeveer 15.000 mensen bij, volgens de Amsterdamse politie. De mars was tegen haat in de politiek en samenleving en voor verdraagzaamheid. De boodschap was vooral om te gaan stemmen op 15 maart om die idealen uit te dragen.
De mars begon om 13:00 op de Dam met korte speeches van feministe van het eerste uur Marjan Sax, transrechtenactivist Vreer, fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat en joop-redacteur en feminist Clarice Gargard, geleid door actrice en activist Anousha Nzume. Daarna werd er in een lange stoet naar het Museumplein gelopen met borden, banners en slogans door mensen van verschillende achtergronden en genders. Hieronder een verzameling.
Op het Museumplein waren er poëzie- en muziekoptredens van onder andere  Babs Gons, Devika Partiman, Orville Breeveld en Petra Benach.
IMG_5945-e1489245512202
IMG_5938-e1489245390328
IMG_5957-e1489245572397
IMG_5959
IMG_5953-e1489245660682
IMG_5947
IMG_5951

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (82)

tdevry
tdevry25 okt. 2017 - 12:45

https://www.vn.nl/factual-feminist-vrouwen-zijn-helemaal-niet-zielig/

Minoes2
Minoes213 mrt. 2017 - 4:01

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/11/wat-gebeurt-er-als-een-man-een-vrouwennaam-onder-zijn-mails-zet-a1549909

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 15:11

Iets soortgelijks is eens gedaan met wetenschappelijke artikelen. Zelfde resultaat.

tdevry
tdevry25 okt. 2017 - 12:44

https://www.vn.nl/factual-feminist-vrouwen-zijn-helemaal-niet-zielig/

Molly Sweet2
Molly Sweet212 mrt. 2017 - 11:17

'My history is more important than your white feelings'. Tja. Wat moet ik hier mee. Eens nadenken. Meiske lijkt me een jaar of 25 oud, dus zo'n lange geschiedenis is het niet. Wat zal ze meegemaakt hebben dat haar gevoelens belangrijker zijn dan van miljoenen mensen met een andere huidskleur, die ze bovendien niet kent en dus hun geschiedenis ook niet? Hm. Ik kom hier niet uit. Nog eens proberen. 'Mijn geschiedenis is belangrijker dan de gevoelens van mensen met een andere huidskleur'. Eh... waarom krijg ik bij die vertaling ineens hele nare bijsmaken in de mond? Komen er woorden als 'superioriteit' en 'racisme' in mijn hoofd op? Want ik geloof niet dat ze dat bedoelt. Nog eens proberen. Geschiedenis van de een is belangrijker dan de gevoelens van de ander. Laten we huidskleur even buiten beschouwing laten. Wat zegt die zin? Dat appels belangrijker zijn dan koeien, om een niet verder verklaarde reden. Waarom zou de geschiedenis van de een belangrijker zijn dan de gevoelens van de ander? Omdat de ander zich gekwetst zou kunnen voelen door die geschiedenis? Eh... hoe dan? Hoe zou ik mij gekwetst moeten voelen door de dingen die zij in haar leven heeft meegemaakt? Eerlijk gezegd: wat kan het mij schelen wat zij heeft meegemaakt? Waarom zou ik daar gevoelens van welke aard dan ook bij moeten hebben, zolang ik die geschiedenis ook nog eens een keertje niet ken? En dan de kernvraag: wat heeft huidskleur daarmee te maken? Sorry, maar ik begrijp er nog steeds niks van. Wel zit ik met een gevoel van miskenning, van onsympathiek en arrogant te worden benaderd, met het idee dat deze juffrouw zwelgt in egocentrisme en zelfmedelijden. Het roept enkel nare gevoelens op, in allerlei richtingen. En emmers vol onbegrip: wat probeert ze toch te zeggen? Wie het weet, mag het me uitleggen.

8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2017 - 17:55

De wereld is vol ontevreden mensen die de oorzaak daarvan bij anderen zoeken. Persoonlijk denk ik dat je je beter op de toekomst kunt richten dan verongelijkt in het verleden te blijven hangen. Maar ja wie ben ik.

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet12 mrt. 2017 - 21:43

Er zitten wel meer cryptische losse flodders tussen. "Little girls should be seen and not heard" Kinderen moeten lekker met poppen spelen, hutten bouwen, of andere dingen waar je naar terug verlangt als je later groot bent.

Haastig
Haastig13 mrt. 2017 - 8:13

SjarrelDeWroet 12 maart 2017 at 22:43 “Little girls should be seen and not heard” Weinig cryptisch, behalve dat ze kennelijk naast niet gehoord, ook niet gezien moeten worden. En, ach, zolang er nog talloze gezinnen zijn waar dochterlief moet afwassen "want meisje" en broerlief mag spelen "want jongen", is het best zinnig om als meisje mee te lopen met een vrouwenrechten demonstratie. Zolang broerlief leert boren, band plakken, maar zij niet, is het ook zinnig om mee te lopen. Ook zinnig om nu mee te lopen als dat betekent dat door bewustwording-en-wet-en-regelgeving de kans vermindert dat zij verkracht of aangerand zal worden in haar leven. Ook zinnig om mee te lopen voor leeftijdgenootjes die in andere landen accuzuur in het gezicht gesmeten krijgen omdat ze naar school willen/niet willen trouwen met een ouwe kerel/of op andere wijze gelijke rechten willen. Of omdat het land waar wij nu naar kijken, invloedrijk binnen NL een president heeft die het normaal vind haar in haar kruis te grijpen. Ze heeft nog 364 andere dagen om te spelen.

Mark Huysman
Mark Huysman13 mrt. 2017 - 9:13

@SjarrelDeWroet Je had de streep door ’not’ niet gezien?

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet13 mrt. 2017 - 10:26

En die streep staat voor? Die kan ook uitgelegd worden als een benadrukking van het woord "not". Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat op de middelbare school, maar zo'n 20 jaar geleden leerde iedereen daar gewoon omgaan met een boormachine en een band plakken. Daar werd overigens meer aandacht aan besteed dan aan koken. Buiten beschouwing gelaten dat sommige ouders misschien zelf wel niet handig genoeg zijn om een band te plakken, leeft de jeugd in de westerse wereld in een ongelofelijke luxepositie: alles wat je maar wilt leren staat wel ergens op internet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 15:06

" Ze heeft nog 364 andere dagen om te spelen." Precies. Als meisje kun je beter op tijd aan je toekomst denken. Voor je het in de gaten hebt ben je "op achterstand gesocialiseerd" dan wel voor goed in de poppen resp. keukenhoek geparkeerd.

Nick the Stripper
Nick the Stripper13 mrt. 2017 - 16:43

[SjarrelDeWroet 13 maart 2017 at 11:26 En die streep staat voor? Die kan ook uitgelegd worden als een benadrukking van het woord “not”.] Nee, dat kan niet.

Haastig
Haastig13 mrt. 2017 - 17:58

SjarrelDeWroet 13 maart 2017 at 11:26 "Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat op de middelbare school, maar zo’n 20 jaar geleden leerde iedereen daar gewoon omgaan met een boormachine en een band plakken." O, ja? Bij welk vak? Zo'n 30 jaar geleden kreeg je het in ieder geval niet. Het zou wel nuttig zijn het wel te leren.

Karingin
Karingin12 mrt. 2017 - 9:13

Grappig dat een aantal mannen hieronder de vrouwenonderdrukking in de islam aanhalen, alsof dat geen issue is in het feminisme. Verander de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen.

3 Reacties
Voice of Reason
Voice of Reason12 mrt. 2017 - 23:07

Doe ik, ik stem PVV.

Karingin
Karingin14 mrt. 2017 - 18:41

Welnee, onder de PVV zou de islam ondergronds gaan, en zijn we helemaal verder van huis. Het is nu al zo moeilijk om bepaalde groepen vrouwen te bereiken. Je moet ze uit hun huizen zien te krijgen, mondig maken, op hun rechten wijzen en mogelijkheden aanreiken om die te pakken. En dat kan alleen maar met sociale programma's, waar Wilders een broertje dood aan heeft. De VVD ook trouwens, die vind ik eerlijk gezegd nog gevaarlijker, een wolf in schaapskleren...en Wilders komt toch niet aan de macht, maar de VVD wel, en daar worden we ook echt niet beter van. Helaas.

tdevry
tdevry25 okt. 2017 - 12:43

Is dit dan een issue bij (moderne) feminisme ? Nog nooit opgevallen.

Andre Smid
Andre Smid12 mrt. 2017 - 5:08

" I can't mansplain unequal pay". Dus het maakt niet uit hoe vaak het al uitgelegd en onderzocht is, hoe lang het nu ook al gaande is, dat het veranderd, dat vrouwen nu langzaam maar zeker meer gaan verdienen doordat ze hoger zijn opgeleid, deze simpele ziel snapt het nog steeds niet. Jammer dat Bruna er niet meer is om het in Nijntje taal uit te leggen.

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper12 mrt. 2017 - 23:34

Dat hoger opgeleide vrouwen meer verdienen dan lager opgeleide mannen lijkt me nogal wiedes. Equal pay gaat echter over hetzelfde loon voor hetzelfde werk. In de meeste gevallen verdienen vrouwen nog altijd minder voor hetzelfde werk. Maak er zelf maar Nijntjetaal van.

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet13 mrt. 2017 - 10:28

Full-time betaalt ook meer dan part-time

Piet de Geus
Piet de Geus12 mrt. 2017 - 2:17

Grappig: iemand die demonstreert voor haar geschiedenis in plaats van voor haar toekomst. En dat tijdens een mars tegen de haat ook nog.

GMatth52
GMatth5212 mrt. 2017 - 1:59

Frits Jansen: "Wilders terug naar Limburg, en dan gooien we de Limburgse grenzen potdicht zodat-ie er niet meer uit kan. En dan kunnen we Limburg vervolgens afstoten. We klagen dat asielzoekers niet snel genoeg Hollands leren, maar Limburgers zijn na eeuwenlange inburgering nog steeds niet te verstaan. Het zijn nog steeds “slecht Duts sprekende Belgen”. " Hier moet ik het voor Limburg opnemen, waar ik als als import-nieuwkomer al decennia lang met veel plezier woon. De Limburgse dialecten zijn prachtig om te horen, en daarnaast spreken Limburgers keurig verzorgd ABN. Limburg voegt in cultureel opzicht veel toe aan Nederland, dat op zichzelf al een diverse en veelkleurige identiteit heeft (in de lijn van wat Maxima destijds zei). Verder helemaal eens met uw beoordeling van Wilders. Alleen moet Nederland hem niet uitzetten. Hij heeft voor zover bekend geen Indonesisch paspoort. Veroordeelde wetsovertreders als hij horen hier thuis. We moeten geen criminaliteit exporteren. Wilders had veel harder bestreden moeten worden. In plaats daarvan hebben VVD en CDA met hem samengewerkt (kabinet Bruin-I), en nemen VVD- en SGP-politici zijn agenda steeds meer over. Dat is een nog groter gevaar dan Wilders zelf. Keihard bestrijden dus. Daarom is anti-racistisch stemmen op 15 maart geboden.

1 Reactie
tdevry
tdevry25 okt. 2017 - 12:24

Dus.....jij ben een tolerante anti fascist, fascist. Marxistische groenlinks ondersteuner?

Joop Schouten
Joop Schouten11 mrt. 2017 - 23:46

Ik ga samen met mijn echtgenote stemmen. Geldt dat ook als vrouwvriendelijk? ; )

2 Reacties
Minoes2
Minoes213 mrt. 2017 - 1:31

Ik machtig mijn man...heb vertrouwen in hem. Een ander zal zeggen dat ik me afhankelijk opstel, lulkoek. Het is gewoon organisatietalent.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 20:25

Gelukkig kun je het machtigingsformulier downloaden tegenwoordig. Alleen al gezien de kosten is op-en-neer vliegen niet te doen.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer211 mrt. 2017 - 23:08

Lijkt me een mooie demonstratie geweest maar ik mi een beetje wat precies het hoofddoel was. Beter onderwijs voor meisjes? Gelijke behandeling voor de wet? Meer politiebescherming bij intimidatie op straat? Gelijke rechten voor vrouwen in andere delen van de wereld?

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet11 mrt. 2017 - 22:07

Die gozer met het bordje "gender doesnt define ones intelligence" heeft geen flauw benul hoe hard hij de spijker op zijn kop slaat.

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper12 mrt. 2017 - 6:52

En dat u daar dan qua benul nog onder weet te duiken.

Palladium
Palladium11 mrt. 2017 - 19:43

Gelukt: ik denk dat er na vandaag inderdaad meer mensen naar de stembus gaan woensdag.

KeesV3
KeesV311 mrt. 2017 - 19:42

En zo is het feminisme weer verder verwaterd in een algehele linkse ideaal-demonstratie. En dat brengt beperkingen met zich mee... Wat mag wel: demonstreren tegen wit racisme. Wat mag niet: demonstreren tegen vrouwenonderdrukking in de islam.

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman12 mrt. 2017 - 8:00

@KeesV Als je gaat demonstreren dan zijn er vanuit de bankzitters altijd 2 soorten commentaren: -Goh wat weinig mensen -Waarom demonstreren jullie niet tegen ….(vul maar in)? Ik vind dit buitengewoon stompzinnig. Waarom demonstreer je zelf niet tegen ‘vrouwenonderdrukking in de islam’ als je dat zo belangrijk vindt? Waarom wil je dat anderen dat voor je doen?

adriek
adriek12 mrt. 2017 - 9:36

Waarom zou dat laatste niet mogen? In Nederland is dat gewoon toegestaan. In veel andere landen mogen beide demonstraties niet. In Nederland is gelijkheid van vrouwen ook nog steeds niet vanzelfsprekend: nota bene de hoge raad heeft de SGP recent gedwongen de statuten zodanig aan te passen dat vrouwen mee mogen doen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenstandpunt_van_de_Staatkundig_Gereformeerde_Partij

frenkie2
frenkie211 mrt. 2017 - 18:48

Sneue vertoning weer! Niets hoor je ter ondersteuning van de honderduizenden, waarschijnlijk miljoenen vrouwen die een klote leven hebben in de islamitische landen. Nee ze gaan hier met een kutmuts op lopen! Man man!

Mostafa
Mostafa11 mrt. 2017 - 18:06

En blijven hopen dat Russen niet in onze stemboxen van afstand gaan neuzen, zoals ik Amerika gebeurt! ' Ja.Mostafa...maar hier gebeurt het zeker niet..want naast onze jassen en broeken zijn onze stemboxen ook waterdicht! Ik.: O! We Nederande4s toch!

6 Reacties
Voice of Reason
Voice of Reason11 mrt. 2017 - 18:46

"En blijven hopen dat Russen niet in onze stemboxen van afstand gaan neuzen, zoals ik Amerika gebeurt!" Geloof je dit echt?

groeneveld1
groeneveld111 mrt. 2017 - 20:42

Zouden ze zich ook meningen in het referendum in Turkije???Mostafa

Pater Familias
Pater Familias11 mrt. 2017 - 22:22

Als je Zero Days hebt gezien en eventjes Vault7 erop napluist dan is de kans groter dat Amerika mee kijkt. Kunnen de russen meekijken? absoluut, maar wel omdat de Yanks weer eens onvoorzichtig waren met hun rommel.

Mostafa
Mostafa11 mrt. 2017 - 22:46

Ja, denk.ik. want. Russen komen er aan en niet moslims zoals Trump en wildera ons bllind willen laten geloven.! Want voor dat je het weet zit half wereld aan de Vodka !

Machiels**1993
Machiels**199312 mrt. 2017 - 6:04

Mostafa, Hoorde laatst zelfs dat de Russen de islam geinfiltreerd hebben. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met die Russen.

Voice of Reason
Voice of Reason12 mrt. 2017 - 11:34

Hackers weten echt wel hoe ze hun sporen uit moeten wissen. Als er sporen zijn die leiden naar de Russen dan kun je er van uit gaan dat het de Russen niet waren. Teminste dat zegt John Mcafee. Overigens is er al bewijs dat het niet de Russen waren. Wikileaks zelf heeft gezegd dat het om een DNC insider ging. En de verkiezingen zelf? Obama zei dat ze niet gehackt konden worden.

Peter Smit2
Peter Smit211 mrt. 2017 - 17:54

Waar zijn de borden tegen ondrdrukking van vrouwen in islam? Man man man, wat een trieste vertoning

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman11 mrt. 2017 - 20:05

Waarom loop je zelf niet met zo’n bord als je dat zo belangrijk vindt? Moeten vrouwen alles voor je doen? Man, man, man, wat een loser.

Peter Smit2
Peter Smit212 mrt. 2017 - 7:49

Ga je behalve schelden ook nog inhoudelijk reageren?

Voice of Reason
Voice of Reason12 mrt. 2017 - 8:24

Ik vind dat Peter de spijker op zijn kop slaat Mark. De onderdrukking van vrouwen in islamitische landen is een groot probleem. Maar in plaats van dat aan te kaarten halen ze wat termen en non discussies uit Amerika, en nemen niet eens de moeite ze te vertalen. Voorbeeld 'mansplaining' (laatste foto) en al die leuzen in het Engels. Waarom in het Engels?

Mark Huysman
Mark Huysman12 mrt. 2017 - 16:19

@Peter Smit [Ga je behalve schelden ook nog inhoudelijk reageren?] Grappig dat je dat zegt aangezien ik hetzelfde zeg als jij, inclusief dat sneue ‘man, man, man’. @Voice of Reason [Ik vind dat Peter de spijker op zijn kop slaat Mark. De onderdrukking van vrouwen in islamitische landen is een groot probleem.] Zoals je misschien weet zijn veel islamitische vrouwen actief in de strijd tegen onderdrukking. Als jij het belangrijk vindt om daar solidariteit mee te tonen dan doe je dat toch? Organiseer een demonstratie maar ga anderen niet voor de voeten werpen dat zij zich focussen op de situatie in eigen land. [Waarom in het Engels?] Dat zou voor mij ook niet zo hoeven maar is natuurlijk secundair.

Rembrandt2
Rembrandt211 mrt. 2017 - 17:36

Arme drommels. Vrouwen hebben het al stukken beter dan mannen in grote delen van het Westen. En nog zijn ze niet gelukkig.

5 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman11 mrt. 2017 - 20:06

Hoezo zijn ze niet gelukkig? Mag je alleen demonstreren als je ongelukkig bent?

Molly Sweet2
Molly Sweet212 mrt. 2017 - 11:23

Mark: hoe vaak zie jij mensen demonstreren met borden als 'Niks veranderen, alles gaat geweldig'? Ikke nooit. Mensen demonstreren omdat ze iets willen veranderen, omdat ze ergens niet blij mee zijn. Als mensen gelukkig zijn en en masse de straat op gaan, heet het meestal geen demonstratie, maar een optocht. Denk aan de Gay Pride of carnaval. Afzeiken is zo lekker, dat je er soms gewoon dommere dingen van zegt dan de persoon die je wilt afzeiken. Tja.

Mark Huysman
Mark Huysman12 mrt. 2017 - 17:56

Beste Molly, je kunt tal van zaken willen veranderen en toch gelukkig zijn.

Molly Sweet2
Molly Sweet213 mrt. 2017 - 13:43

Mark: ja, dat klopt, maar de zaken die je wilt veranderen zijn nou typisch zaken waar je niet gelukkig mee bent. Waarom zou je ze anders willen veranderen? Dus een demonstratie gaat per definitie over een onderwerp waar de demonstranten niet gelukkig mee zijn. Is niet zo moeilijk te begrijpen. Man man man, wat een gedraai om je ongelijk maar niet toe te hoeven geven. Over 'sneu' gesproken. Je weet toch wel wat het verschil is tussen optocht en demonstratie? Hoop ik?

Mark Huysman
Mark Huysman13 mrt. 2017 - 21:58

Molly, ik reageer op een bijdrage waarin beweerd wordt dat de vrouwen die demonstreren ’niet gelukkig zijn’. Dat is iets anders dan *ergens* niet gelukkig *mee* zijn. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? En de demonstratie is net zo goed een demonstratie *voor* zaken waar men wel gelukkig mee is (en verdedigen en uitbreiden wil) als tegen zaken waar men niet gelukkig mee is of voor waarschuwen wil. Dit is de oproep voor een eerdere demonstratie van dezelfde club: “Op zaterdag 21 januari komen we samen voor een POSITIEVE demonstratie op het Museumplein in Amsterdam. Wij zeggen NEE tegen haat en JA tegen gelijke rechten en gelijke behandeling voor vrouwen, voor de LGBTQ-gemeenschap, voor religieuze en etnische minderheden en voor mensen met een beperking. Iedereen die bovenstaande een warm hart toedraagt is welkom.” Komt dit over als een demonstratie van ongelukkige vrouwen?

Brave Hendrik3
Brave Hendrik311 mrt. 2017 - 16:54

Schokkend. Van geen van de 9 namen die in dit stuk worden genoemd, heb ik ooit iets vernomen. Terwijl ik me toch regelmatig laaf aan: NRC, Volkskrant, de Correspondent, the New Yorker, the Nation, Maarten!, VN,, de groene, joop, facebook, breitbart en twitter-geert. D'r bestaan dus nog complete parallelle universa in het verborgene! 't Is teveel voor 'n mens.

Meta Foor3
Meta Foor311 mrt. 2017 - 16:47

ik mis pechtold, rutte en asscher.... die zijn er altyd als de kippen bij om gezien te worden; was dus een geslaagde mars, want kwam uit hart en niet uit berekening.

Kewpie Doll
Kewpie Doll11 mrt. 2017 - 16:41

Als je vermeend onrecht, ongelijke verhoudingen, en misbruik van kwetsbare groepen wilt aankaarten moet je dar om te beginnen geen kinderen voor misbruiken.

Voice of Reason
Voice of Reason11 mrt. 2017 - 16:38

"My history is more important than your white feelings" Wat bedoelt ze hiermee?

4 Reacties
Libertain
Libertain11 mrt. 2017 - 20:53

Misschien onze niet verborgen gevoelens voor Zwarte Piet?

Voice of Reason
Voice of Reason11 mrt. 2017 - 23:23

Geen idee wat Zwarte Piet met haar geschiedenis te maken heeft. Geen idee waarom dat specifiek op een vrouwen mars moet worden benadrukt.

Hank Nozemans
Hank Nozemans11 mrt. 2017 - 23:26

Die tekst komt wat racistisch over inderdaad.

Molly Sweet2
Molly Sweet212 mrt. 2017 - 11:25

Leg eens uit, Libertain? Want ook ik begrijp niets van die mededeling.

Voice of Reason
Voice of Reason11 mrt. 2017 - 16:38

"De boodschap was vooral om te gaan stemmen op 15 maart om die idealen uit te dragen." Denk niet dat ze om mijn stem staan te juichen, maar ga het zeker doen.

Kees Stop
Kees Stop11 mrt. 2017 - 16:22

De man die bij wijze van uitzondering geen verzuurde klagende protesterende vrouw kent is een bofkont. Intussen leven vrouwen wel langer dan mannen, over de rug van diezelfde mannen die het zware werk mogen opknappen. Dus wanneer is de emancipatie zover dat we met die hoge leeftijdsverwachting van vrouwen rekening gaan houden met de pensioenen? De geëmancipeerde vrouw heeft 3 vrije keuzes: 1 - Op dezelfde leeftijd met AOW/pensioen als de korter levende man, dus meer premie betalen. 2 - Op jongere leeftijd met AOW/pensioen als de korter levende man, dus veel meer premie betalen 3 - Op latere leeftijd met pensioen als de korter levende man, voor dezelfde premie als de man

7 Reacties
malou3
malou311 mrt. 2017 - 19:21

drie fantastische ideeën. Hier zit geen zurigheid aan..

Pater Familias
Pater Familias11 mrt. 2017 - 21:57

Optie 4: Mijn moeder is 65 en krijgt over een paar maanden AOW. Daar heeft ze hard voor gewerkt dus geen reden waarom ze langer door zou moeten. Maar mijn moeder zie ik wel als een feminist. Een vrouw die niet klaagde over een wage-gap. Maar een vrouw die ondernemend was en samen met mijn vader een onderneming is gestart. Sterker nog, ik denk dat mijn moeder harder heeft gewerkt dan de meeste mannen vandaag de dag doen. In plaats van te zeggen: Ik ben alleen huisvrouw, haalde mijn moeder alle diploma`s die er te halen waren en startte ze samen met mijn vader een VOF. En beiden kregen hetzelfde loon uit de onderneming. En ze verdeelde de verschillende taken onderling. En dat betekende soms dat mijn moeder naar landelijke overleg organisatie`s ging en mijn vader stond te koken. (Ik heb dat op een gegeven moment overgenomen van hem.) Als je vind dat je te weinig verdiend, er is toch niemand in NL die je verbied om voor jezelf te beginnen? Maar het zijn geen zelfstandige mensen die protesteren. Het zijn dreinende kinderen die verwachten dat de maatschappij al hun problemen oplossen in plaats van dat ze de problemen zelf oplossen. Het zijn dreinende kinderen die niet voor gelijke kansen pleiten maar voor gelijke uitkomsten. Dat laatste is wel zo dodelijk. Want daarmee ontneem je iedereen die ook maar een beetje excelleert de honger naar meer kennis en innovatief denken. Het zijn dreinende kinderen die mensen reduceren tot 1 groep. Als je hetzelfde geslachtsdeel hebt als ons moet je het eens zijn met ons en anders ben je fout. Daar gaat de individualiteit wat juist onze democratische wereld scheidt ten opzichte van theocratische en dictatoriale regimes. Het zijn dreinende kinderen die leiden aan het syndroom van Munchausen (by proxy). De Paradox is natuurlijk dat als je aandacht gaat geven aan iedereen die zich onderdrukt voelt dat je uiteindelijk iedereen wel kan benoemen die zich op een of andere manier onderdrukt voelt. Maar dan ben je weer hard op weg naar individualisering van de maatschappij. En guess what? Dat hebben we de afgelopen decennia al gedaan. Het feminisme heden ten dage wil dat eigenlijk niet, ze willen dat iedereen hetzelfde denkt als hun. En doe je dat niet? Dan valt er vast wel een stickertje te plakken. (Hokjesgeest) Echt, vrouwen ga niet protesteren maar ga vooral doen! Of doe het niet, en zie dit als een stukje mansplaining. Ook prima, maar ondertussen draait de wereld gewoon door. ;-)

Piet de Geus
Piet de Geus12 mrt. 2017 - 2:15

"Mijn moeder is 65 en krijgt over een paar maanden AOW. Daar heeft ze hard voor gewerkt" Bekend misverstand. De AOW werkt via een omslagstelsel en om AOW-rechten op te bouwen hoef je nog geen dag te werken, je hoeft alleen in NL belastingplichtig te zijn. Je moeder heeft met haar harde werken dus alleen AOW-premie voor een ander betaald.

Nick the Stripper
Nick the Stripper12 mrt. 2017 - 6:58

En in meer dan negentig procent van je tweets jaloers jammeren over 'de ander' met een koopwoning en hypotheekrenteaftrek zou dan niet zuur zijn? U laat zich wel kennen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2017 - 9:47

Vrouwen zijn mensen met dezelfde rechten en plichten als andere mensen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 mrt. 2017 - 11:36

Wat betreft optie 4. Uw moeder heeft premie betaald voor andere vrouwen waarvan een behoorlijk deel zelf nooit een cent heeft bijgedragen aan de AOW pot.

Minoes2
Minoes213 mrt. 2017 - 1:39

Maar wel de man in staat heeft gesteld een flinke duit in het zakje te doen, of anderszins de maatschappij enorm veel kosten te besparen voor zaken, waar ze zelf nooit gebruik van heeft gemaakt. Dus ga allemaal fietsen!

rbakels
rbakels11 mrt. 2017 - 16:11

Wat een lieve actie. het wordt tijd dat er hardere taal wordt gesproken, en met name het besef doordringt dat haat jegens moslims bij uitstek een bron is van terrorisme. je kunt van alles vinden van moslims, maar als je de indruk wekt dat je ze liefst helemaal wil uitroeien (zoals Wilders wil), dan moet je niet gek kijken dat die moslims verdrietig tot woeden maakt, en de heethoofden onder hen tot aanslagen brengt. Radicaliserende moslimhaters moeten net zo hard worden aangepakt als radicaliserend moslims, anders blijft het dweilen met de kraan open. Ook radicaliserende moslimhaters moeten terug naar eigen land. Wilders terug naar Limburg, en dan gooien we de Limburgse grenzen potdicht zodat-ie er niet meer uit kan. En dan kunnen we Limburg vervolgens afstoten. We klagen dat asielzoekers niet snel genoeg Hollands leren, maar Limburgers zijn na eeuwenlange inburgering nog steeds niet te verstaan. Het zijn nog steeds "slecht Duts sprekende Belgen".

4 Reacties
Pater Familias
Pater Familias11 mrt. 2017 - 18:47

Aah, ik vroeg me toch al af waarom die radicale stromingen zoveel aanslagen plegen tegen gematigde stromingen. Maar het is de schuld van Wilders/Trump/Boze Witte Man. (doorhalen wat niet van toepassing is) Lekker makkelijk Frits

Voice of Reason
Voice of Reason11 mrt. 2017 - 18:48

" je kunt van alles vinden van moslims, maar als je de indruk wekt dat je ze liefst helemaal wil uitroeien (zoals Wilders wil)" Waar heeft Wilders ooit de indruk gewekt dat hij alle moslims wil uitroeien?

jandebakker
jandebakker11 mrt. 2017 - 19:01

Als moslimhaat een belangrijke bron is voor terrorisme, dan moet het hele Midden Oosten vol zitten met mensen die de Islam intens haten. En 9/11 was zeker ook een reactie op de pogingen van Clinton om de Islam uit te roeien? Die "heethoofden" waar u het over heeft zien het al als een belediging tegen de Islam dat wij hier spreken over vrouwenrechten en homo emancipatie.

Peter Smit2
Peter Smit212 mrt. 2017 - 7:52

Van alle voor de islam knikkende knietjes klinken die van jou steevast het hardst, Frits

RoBru
RoBru11 mrt. 2017 - 16:01

"De mars was tegen haat in de politiek en samenleving en voor verdraagzaamheid." Kortom een atheïstische optocht. Tenminste, ik neem aan dat feministen (m/v) zien dat godsdiensten de grootste vijand van (onafhankelijke positie van) de vrouw zijn.

1 Reactie
Libertain
Libertain11 mrt. 2017 - 20:55

Ja, geblondeerde godsdienst met geblondeerde Verlosser.

Okke2
Okke211 mrt. 2017 - 15:43

Marcheren tegen haat en de Nederlandse taal blijkbaar.

2 Reacties
Pater Familias
Pater Familias11 mrt. 2017 - 19:24

15.000 mensen waarbij ik toch sterk de indruk krijg dat ze lijden aan het syndroom van Munchausen (by proxy)

Libertain
Libertain11 mrt. 2017 - 20:54

Ik vind het erg dat je ze dusdanig aan elkaar koppelt.

StHuck
StHuck11 mrt. 2017 - 15:37

Was men niet in staat een Nederlandse vertaling voor womens march te maken? En wat bedoelt die zwarte mevrouw met dat bord achtereenvolgens met "haar geschiedenis", die dus een beleving van haar als individu is, met betrekking dat die belangrijker zouden zijn dan "blanke gevoelens"? Ik kan dat soort mij vage verwijtende stellingen alleen maar vertalen als dat blanken aan huidskleur gebonden en daarmee collectieve gevoelens (en eigenschappen?) zouden hebben en dat haar als individu iets door dat blanke collectief is (of wordt?) aangedaan. Iemand enig idee waar ze het over heeft?

1 Reactie
Libertain
Libertain11 mrt. 2017 - 20:55

Ja

Karel Uitenwaerden
Karel Uitenwaerden11 mrt. 2017 - 15:35

15.000?