© cc-foto: Ramon Boersbroek
Opnieuw is mijn alma mater, de Universiteit van Amsterdam, in opspraak. Laurens Buijs, docent aan de opleiding Interdisciplinaire Sociale Wetenschap aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, klaagt er over dat hij in zijn beoefening van onderwijs en onderzoek wordt belemmerd door een soort 'woke'-brigade van docenten en studenten. Hij schreef daarover een boos stuk in het weekblad Folia. Tijs van den Brink gaf hem vervolgens de kans zijn verhaal in het radioprogramma Dit is de Dag nog eens dunnetjes over te doen.
"Hoe vrij is de universiteit?" luidt de provocerende vraag op de website van de NOS. Een antwoord volgde onmiddellijk. Het College van Bestuur neemt de klachten van Buijs serieus. Het stelt meteen een onderzoek in.
Buijs noemt in zijn opiniestuk nergens man en paard. Hij stelt dat hij wordt beschuldigd van discriminatie en racisme maar daders wijst hij niet met naam en toenaam aan. Dat zou toch niet moeilijk hoeven zijn als je zo wordt lastig gevallen.
Volgens Buijs wordt hem het functioneren onmogelijk gemaakt omdat hij zich niet aansluit bij een wetenschappelijke consensus op de faculteit. Hij denkt dat non binairiteit niet bestaat. Hij stelde vast dat homofoob geweld in Amsterdam vaak wordt gepleegd door jongens van Nederlands Marokkaanse afkomst. Hij wil onderzoek doen naar de rol daarbij van de Islam. Dat zet kwaad bloed. Over de coronaperiode schrijft Buijs: "Vanuit mijn expertise in Science &Technology Studies was ik kritisch op de vaccinatietechnologie en de QR-pas. Wie ook maar enigszins kritisch was op de maatregelen, werd weggezet als 'wappie', 'complotdenker' en 'extreemrechts'." Zo kreeg hij geen ruimte voor discussie over de grondwettelijkheid van het coronabeleid.
Nu kun je bij een en ander best de nodige vragen stellen. Ben je als 'interdisciplinair sociaal onderzoeker' wel deskundig genoeg om de rol van de islam bij homofobie onder Nederlands Marokkaanse jongeren te doorgronden? Moet je daar geen islamoloog voor zijn? En genoeg kennis hebben van het Arabisch om theologische traktaten, artikelen en boeken te begrijpen, laat staan van de Koran zelf? Hoort onderzoek naar de grondwettigheid van het coronabeleid niet thuis op de juridische faculteit die de noodzakelijke expertise qualitate qua in huis heeft?
Kan Buijs het waar maken dat mensen die zich non binair noemen, zichzelf een rad voor ogen draaien omdat wat zij ervaren te maken heeft met het androgyne karakter van de mensheid. Volgens Buijs immers hebben mannen vrouwelijke en vrouwen mannelijke kenmerken. Als mensen dat erkennen kunnen zij om zo te zeggen zichzelf zijn met behoud van een der twee geslachten naar keuze. Buijs meent ook nog dat de theorie van de non binairiteit mensen van geslachtsverandering afhoudt. Over dit onderwerp heeft hij alleen nog maar een opiniestuk gepubliceerd. Dit wordt geflankeerd door een artikel voor De Correspondent. Op zijn website belooft Buijs een Engelstalig wetenschappelijk boek over dit onderwerp. "Ik heb inmiddels een goede co-auteur en een mogelijke geschikte wetenschappelijke uitgever gevonden". Met andere woorden: dit is toekomstmuziek. Een onderzoeksgroep over homofobie "begint zich te vormen".
Dit alles duidt op op weidse en brede ambities. Je moet wel een homo universalis zijn om het aan te kunnen, maar Buijs´ lijst van wetenschappelijke publicaties is om het zachtjes te zeggen beperkt van omvang. Aan een promotie is hij kennelijk nog niet toe gekomen, toch belangrijk voor iemand die een universitaire loopbaan ambieert. Hebben we hier te maken met een berg die muizen baart?
Geen wonder dat iemand met zulke dromen en zulk een track record vragen oproept rond zijn functioneren. Bijvoorbeeld hoe hij denkt zijn enorme programma te realiseren als hij tot nog toe zo weinig aan wetenschappelijke productie op zijn naam heeft gebracht. Ook het getal van opiniestukken en journalistieke bijdragen houdt niet over als je beseft dat ze in een periode van een jaar of twaalf zijn geschreven, maar dat is van secundair belang om een man van wetenschap te beoordelen. Datzelfde geldt voor de blogjes waarvan Buijs er de laatste jaren een paar per maand schrijft.
Niettemin is Laurens Buijs de nieuwste held van alle bloggers en twitterati die denken dat woke ons land ondermijnt en derhalve gekweld worden door nachtmerries over Sylvana Simons. Zij hebben met verontwaardiging geconstateerd dat de directeur opleidingen bij Interdisciplinaire Sociale Wetenschap, dr. Michaela Hordijk, in een bericht aan de studenten afstand neemt van Buijs´ uitspraken over non-binair zijn. Buijs spreekt kennelijk niet namens zijn collega´s en is wat dit betreft een buitenbeentje. Ze zegt tegelijk dat "de opleiding staat voor respect voor de identiteit van ieder mens én voor academische vrijheid". Daar is niets mis mee. Kijk overigens even naar wat mevrouw Hordijk aan wetenschappelijke publicaties op haar naam heeft staan en vergelijk dat met die van Buijs.
Anders ligt het met het optreden van studente Raisa Mulder, tot nog toe vooral bekend vanwege de songs die zij in haar slaapkamer schrijft. Zij eist dat Laurens Buijs onmiddellijk van de universiteit wordt verwijderd.
Deze trigger warning op Instagram staat gelijk met een oproep om hem niet alleen te ontslaan maar ook uit de geschiedenis te wissen.
Dit is gevaarlijke onzin die aan een universiteit niet thuis hoort. Het enige aanvaardbare middel tegen docenten die je niet bevallen, is goed onderbouwde tegenspraak. Raisa Mulder laat zien dat zij niet begrijpt waar hoger onderwijs voor staat. Van directeur onderwijs Michaela Hordijk mag verwacht worden dat zij hier in onmiskenbare bewoordingen verzet tegen aantekent.
Voor studenten die menen dat zij recht hebben op een veilige leeromgeving: in een veilige leeromgeving gelden geen taboes maar is juist alles bespreekbaar. Daar leer je om te gaan met opvattingen die tegen je wetenschappelijke en levensbeschouwelijke principes ingaan. Hoe je die moet doorgronden en op welke manier je ze vervolgens op een inhoudelijke manier kan aanpakken. Wie deze vaardigheden niet beheerst, zal zich nergens veilig voelen, niet aan de universiteit en ook niet elders.
Raisa Mulder is een dwaallicht. Laurens Buijs blijkt vooral in staat een storm aan te blazen in een glas water. Alle ophef van de laatste dagen is loos.
En ik blijf trots op mijn alma mater.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Beluister het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Deze week over het afscheid van Gert-Jan Segers en de scheve schaatsen van christen-politici.
cc-foto: Ramon Boersbroek
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
En vandaag weer hierover in de krant, nav afnemende kennis over holocaust (ja, gutteguttegut, hoe zou dat toch komen zo?): leerlingen worden al wel overgoten met de woke saus, dus krijgen geen berichten meer over voor minderheden onwelgevallige zaken.
Vandaag in mijn krant de nrc weer iets over woke: een affaire op de werkvloer rond uitgave vn een boek over archeologie spelen zich grensoverschrijdende ( want duivel schijt altijd op een grote hoop) taferelen af die met een goed gesprek best wel opgelost hadden kunnen worden, maar niet meer in de wereld waar woke koning kraait. Tsja, denk je dan, definities of niet, als je zulke dingetjes steeds maar weer tegenkomt, wordt toch wel duidelijk dat er in de academisce wereld iets aan het handje is met dat woke of anti-woke, iets heel onfris wel te verstaan...
Ik begin wel Rutherford's 'All science is either physics or stamp collecting' beter te begrijpen.
Rutherford had het hier uiteraard wel alleen over hard science, natuurwetenschap, dat stamp collecting gold voor hem voor vakken als botanie en ecologie, niet voor de soft sciences als psychologie, sociologie en etnologie.
Menselijk bestuderen brengt nu eenmaal andere problemen met zich mee dan dat van postzegels of andere objecten.
Buijs: 'Maar het emanciperen van een minderheidsgroep die zich geheel buiten de ‘gender binary’ begeeft is in mijn ogen een gevaarlijk en pseudowetenschappelijk dwaalspoor.’' Waarom is dit gevaarlijk? Als Buijs onderzoeksvragen mag formuleren, mogen anderen dat toch ook? Ook vragen die niet overeenkomen met die van Buijs?
Buijs kaart wel iets aan wat van belang kan zijn in de psychologie en sociologie. In hoeverre moet je de persoonlijke ervaring als iets reeels zien, en als serieus studieveld bezien? Iemand die zegt dat hij Jesus of Napoleon is, moeten we dat serieus nemen, of hem corrigeren? In de column van Venhuizen over wel of niet woordje veldwerk in scripties gebruiken (om niet te kwetsen, ook al is dat dan niet eens zo bedoeld, maar zou kunnen) noemt ze ook al dat wat je bedoelt niet eens relevant is, maar hoe iets wordt ervaren,daar gaat het om. Dus niet meer: ik denk dus ik ben, maar ik voel,dus ik ben zo. Ik zie trouwens niet in waarom ervaringen geen studieveld kunnen zijn in de psychologie, is non-binair een onhoudbare identiteit, zoals hij zegt?? Dat is waarde oordeel, en geen wetenschappelijk standpunt.
Die Buys heeft wel iets activistisch, behalve dat hij sociologie docent is. Bij de affaire Frederique (meisje ernstig mishandeld door jongelui omdat ze niet wilde zeggen of ze jongen of meisje was), werd hij door de UVA ook al naar voren geschoven om er zijn verhaal over te doen tegen de pers. Toen kwam hij trouwens nog wel op voor de non-binaire mens....
Plus dat hij een bedrijfje schijnt te hebben, en ingeschakeld te worden als pedagoog en therapeut van jongeren met problemen. Ja, dan kun je er niet omheen je eigen waardenpatroon uit te dragen, en komt of dat, of je wetenschappelijke carriere in de knel.
Laurens Buijs is een bewonderaar van David Icke, hij vindt dat complotdenkers vooral mensen met veel wijsheid zijn, hij drinkt wel eens een kopje thee met FVD' ers en 'kan dat iedereen aanraden' en hij ziet UFO's vliegen. Jawel zeg een bezoekje aan zijn Twitter tijdlijn laat je zien dat deze 'wetenschapper' een bijzonder mens is, dat blijkt bijvoorbeeld ook uit zijn stellige overtuiging dat 'de mens een symbolisch wezen is'.
@aduesto Als u zijn Twitter bekijkt ziet u ook dat hij op sylvana Simons heeft gestemd. Wat zegt dat u dan?
@Jozias2 "Als u zijn Twitter bekijkt ziet u ook dat hij op Sylvana Simons heeft gestemd. Wat zegt dat u dan?" Had ik ook al gelezen ja. Dat hij op die hoefijzer-partij heeft gestemd bewijst ook des temeer dat hij ernstig labiel is.
@ Jozias: Als de eerste alinea van Adaestuo klopt, weet ik al meer dan genoeg. Dat zegt mij dan dat Laurens Buijs totaal in de war is, en om onnavolgbare redenen op Sylvana Simons heeft gestemd, als dat al waar is.
@Olav Meijer 23 Jan. 2023 - 16:59 Toets op Google Laurens Buijs en direct daar achteraan David Icke in en dan krijg je als eerste resultaat de betreffende Twitter tijdlijn waar die malloot de genoemde zaken heeft geplaatst.
Humor hoe de deugmensen denken : Hij snapt het niet, hij is in de war, hij is een malloot. Allemaal opinies zonder enige inhoudelijke onderbouwing, behalve dat Buijs een andere mening heeft dan zij. Volgens de wetten van de simpele zielen : Ik heb gelijk en als blijkt dat ik geen gelijk heb, geldt toch dat ik gelijk heb, en als aantoonbaar blijkt dat ik ongelijk heb, dan geldt alweder dat ik gelijk heb. Ongeacht wat feiten aantonen, of ander bewijs. Eigenlijk vergelijkbaar met de onderbuikgevoelens van (extreem)rechts op hun fora. Zo is de cirkel rond en blijkt dat ze niet anders zijn.
Goed onderbouwd? Hahahaha, hou toch eens op. Dat is mooi in de wereld van techniek en productiviteit, niet in die van politiek, sociologie, psychologie en polariteit. Dar geldt de heilige bubbel....
Ik vind het lastig, woke. Is Raisa woke? En zijn woke en cancelcultuur echt zo onlosmakelijk met elkaar verbonden? Woke lijkt mij meer de alertheid, het zien en registreren van signalen met betrekking tot systematische ongelijkheid, waar je iets mee kunt of moet doen. Heel nuttig in een maatschappij die de ene mal (iets met zeven vinkjes) te lang als maatstaf heeft genomen. Cancelcultuur getuigt meer van luiheid, ik verwerp het, wis het en het bestaat niet meer. Er is voor mij dan niets mis met woke. Behalve dan al die mensen die er te pas en te onpas mee aan de braak gaan en er moord en brand over schreeuwen. Cancelcultuur is iets anders. Al is het alleen maar omdat alles wat je wegdrukt elders weer tevoorschijn komt. Nog lelijker. Ik vind het daarnaast ook lastig al die labels voor gender. Waar komt die vreemde behoefte toch vandaan dat mannen van Mars en vrouwen van Venus en inmiddels zijn er ik weet niet hoeveel planeten nodig. Laten we het Nigeriaanse model overnemen, met enkel 'mens'. Scheelt een hoop plakkertjes en mogelijk ook zelfonderzoek om het juiste plakkertje te vinden. Wees wie je bent, draag wat je wilt, slaap met wie je wilt als er mits meerderjarig en mits er consensus over bestaat en wees blij met jezelf en de ander. Verder, laat dit mens onderzoeken naar keuze. Mocht het niets zijn is het daarna toch te fileren? Dat dedain vooraf is nogal gesloten en heeft iets treurigs. Neem het resultaat de maat, maar niet bij voorbaat de mens.
Eens met wat je schrijft over woke en cancelcultuur. Ik weet niet precies tot wie de oproep is gericht om mensen vrij te laten in hun wetenschappelijk onderzoek. Het punt met betrekking tot Buijs lijkt vooral te zijn dat hij zijn hypotheses graag met iedereen deelt, maar hij nog niet aan de onderbouwing middels onderzoek is toegekomen. Dat is ronduit gevaarlijk, niet alleen voor 'woke' onderwerpen. je gebruikt je kwaliteitsstempel van 'wetenschapper' ter misleising om niks meer dan je mening te presenteren.
Ja, ik was erg aan het schrappen voor de woordenlimiet en daar werd het verhaaltje niet duidelijker van. Ik doelde wel op Buijs. Ik geloof niet zo in het bij voorbaat snoeren van iemands mond. Ook dat is een soort cancelcultuur eigenlijk.
Buijs ' werk zal aan gangbare wetenschappelijke criteria moeten voldoen. Dat begint al als hij een onderzoeksplan moet opstellen.
@Danielle Als ik naar Buijs publicaties kijk, dan valt op dat het niet veel is. Wat wel interessant is dat als Buijs nu inderdaad als held van de antiwokers op het schild wordt getild, die antiwokers het werk van Buijs moeten lezen. Ook daar gaat het wat mij betreft over vragen die niet makkelijk beantwoord kunnen worden en veel te breed zijn om het soort conclusies dat Buijs eraan verbindt te ondersteunen, maar die in de ogen van antiwokers volgens mij nog steeds veel te woke zijn.
Stokk De vragen zijn inderdaad zijn veel te breed. Iedere scriptiebegeleider zou daar over vallen.
Net als Jordan Peterson heeft Buijs een obsessie met ‘pronouns’. Peterson heeft daarmee en eraan gerelateerde zaken een fortuin weten te vergaren. Grammaticaal gender is een kenmerk dat sommige talen wel en andere (Fins bv) niet hebben. Gender in de Germaanse talen is aan slijtage onderhevig maar heeft zich in de pronouns weten te handhaven. Onnodig gebruik kan worden vermeden. In de Scadinavische talen, met name het Zweeds, is een gender neutraal alternatief "hen" ingevoerd voor hij/zij. Zonder verplichting het te gebruiken.
Bij mij op de universitiet zie je waar een naam, positie, rol, contact informatie of team staat, ook tussen haakjes achter de naam de pronouns. (Hij/Hem), (Zei/Haar) of (Hen/Hun), op PowerPoints, Profiel web paginas, Zoom portretten, en email signaturen. Ze verspreiden zich naar gelang van tijd tot meerdere plekken, van Management voorbeeld uit en naar beneden. Dat voelt meer alsof het over tietels dan taal, vroomheid dan nut gaat, maar het is nog geen schriftelijke verplichting.
In ieder geval bij de studie Engels worden de schrijfgidsen gebruikt van de Purdue University. OWL heeft ook een stukje over pronouns. https://owl.purdue.edu/owl/general_writing/grammar/pronouns/gendered_pronouns_and_singular_they.html
'he or her' is lelijk. En alleen een ervan, wat je ook ziet, is zowel onpreciezer als klungeliger in vergelijking met 'they'. Neutrale vormen ontwijken een hoop vinkjes, laat staan dat klein gehucht achtige stammen gedrag of dramatische egoisme daar waar het niet nodig is.
Citaat inzake woke: “ De term wordt verschillend gebruikt. Vanaf ongeveer 2020 evolueert de term 'woke' steeds meer tot negatief geladen term, als beschuldiging van doorgeslagen politieke correctheid en wordt in verband gebracht met cancelcultuur en gedwongen zelfcensuur.[2][3][4] Het is onderwerp van internetmemes, sarcastisch gebruik en kritiek.[5]” Bron: wikipedia
Deze quote geeft dus precies aan wat ik bedoelde met één van mijn eerdere bericht: er is geen één concrete definitie van het woord. Het wordt door verschillende groepen op verschillende manieren gebruikt. Dus voor de reageerders die hier waarschuwen voor het zogenaamde 'woke' gevaar, blijft de uitdaging: welke definitie van woke en welk bewijs hebben zij dat dit een georganiseerde cultuur en niet een aantal anekdotes.
@volrin Het maakt toch niet uit welk label er wordt gebruikt. In zijn artikel beschrijft Buijs gewoon iets waar hij tegen aan loopt een bepaald fenomeen. Het label wat wel of niet terecht wordt toegepast volgens jou doet daar toch niets aan af. Voor racisme zijn er ook meerdere definities. Mag je dan geen racisme aan de kaak stellen?
@Jozias "@volrin Het maakt toch niet uit welk label er wordt gebruikt. " Natuurlijk wel. Als jij niet kan definiëren waar je nu precies een probleem mee hebt, dan blijft je klacht niets meer dan vaag geroep in de woestijn. "In zijn artikel beschrijft Buijs gewoon iets waar hij tegen aan loopt een bepaald fenomeen. Het label wat wel of niet terecht wordt toegepast volgens jou doet daar toch niets aan af. " Niet aan het probleem, wel aan de oplossing. Je vertroebelt namelijk de discussie en zoektocht naar oplossingen als je woorden verkeerd toepast of problemen aan de verkeerde oorzaken koppelt "Voor racisme zijn er ook meerdere definities. Mag je dan geen racisme aan de kaak stellen? " Er zijn echter geen tegenstrijdige definities. Woke kan zowel betekenen 'opkomen tegen sociaal onrecht' maar ook gebruikt worden als beschuldiging van overdreven politieke correctheid.
Mijn punt is dat je juist duidelijk moet maken welke definitie je gebruikt. Niet dat je het woord niet mag gebruiken.
Wanneer kom je verder met een definitie en wanneer niet? Bij een biologisch of technisch begrip of proces is het nodig en nuttig, bij een fluide iets als woke is het alleen maar schijnbaar aan de helpende hand.
dirk den boer, Dat is een hele terechte vraag die jij stelt. In de niet-technische context van een alledaags gesprek of het maatschappelijk debat is het over het algemeen niet nodig. Tenzij je het idee hebt dat je langs elkaar heen aan het praten bent, dan kan het nuttig zijn om aan te geven wat je bedoelt met een bepaalde term. Ook dan hoeft het nog geen kant en klare woordenboekdefinitie te zijn.
@volrin Volgens mij definieert hij heel duidelijk waar hij een probleem mee heeft: “Terwijl de UvA zich in de communicatie steeds explicieter moreel verheven positioneert vanwege het diversiteitsbeleid, staat de academische vrijheid te wankelen, onder druk van toenemende politieke correctheid en dogmatische linkse ideologie, in het bijzonder bij de sociale wetenschappen.” Verder zeg je: “Er zijn echter geen tegenstrijdige definities. Woke kan zowel betekenen 'opkomen tegen sociaal onrecht' maar ook gebruikt worden als beschuldiging van overdreven politieke correctheid.“ Het ene sluit het ander niet uit. Wat de een ziet als opkomen voor sociale gelijkheid kan tegelijkertijd een ander het doorgeslagen politiek correctheid vinden. Het gaat dus om hetzelfde fenomeen maar met een andere beleving van dat fenomeen. En racisme kan het maken van verboden onderscheid op basis van huidskleur betekenen maar ook de overtuiging dat het ene ‘ras’ superieur is aan een ander ras. Dat is niet altijd hetzelfde.
Omtzicht trekt ten strijde tegen sociaal onrcht, maar niemand zal hem daarom woke noemen.
"Omtzicht trekt ten strijde tegen sociaal onrcht, maar niemand zal hem daarom woke noemen." Blanke hetero oude mannen beslissen wat sociaal onrecht is, de rest is woke. Bekijk eens hoe lang Omtzigt onderdeel van het probleem was. Populisme.
Met moeite mijn kots inhoudend heb ik het "artikel" van Laurens Buijs doorgenomen. Het is een berg nonsens. Gevaarlijke nonsens. Het begint al in -godbetert- de tweede zin: "Als een octopus is het beleid zich via allerlei commissies aan het nestelen in de organisatie..." Die symboliek van de octopus komt rechtstreeks uit de nazipropaganda van de jaren '30, waarmee men veelal het Jodendom bedoelde. Zijn waanbeeld dat "woke" de universiteiten overneemt komt weer rechtstreeks uit de koker van neonazi's als Baudet c.s. Tel daarbij op het pinkwashen van islamofobie en we kunnen een aardig plaatje vormen van de naargeestige denkbeelden van meneer Buijs. Persoonlijk ben ik niet tegen de v.v.m.u. maar, en hier ben ik het roerend eens met Raisa Mulder, voor dit soort ultrarechts complotdenken hoort geen plaats te zijn op een universiteit, of op welke plek in de samenleving dan ook.
@microwolf Wat is er precies ultrarechts in het artikel of aan Buijs? Hij heeft bij de laatste verkiezingen bij1 gestemd en geeft aan helemaal niet tegen diversiteit te zijn.
"Wat is er precies ultrarechts in het artikel of aan Buijs? Hij heeft bij de laatste verkiezingen bij1 gestemd en geeft aan helemaal niet tegen diversiteit te zijn. " Zijn framing. Zijn nagestreefde kritiekloos wetenschappelijk klimaat.
@satya Hij streeft helemaal niet naar een kritiekloos wetenschappelijk klimaat. Het tegenovergestelde juist. Je moet juist op de inhoud kritiek kunnen hebben. Zijn punt is juist dat sommige discussies per definitie niet meer zijn toegestaan omdat je dan direct wordt beschuldigd van discriminatie of er geroepen wordt om schorsing.
"Zijn punt is juist dat sommige discussies per definitie niet meer zijn toegestaan omdat je dan direct wordt beschuldigd van discriminatie of er geroepen wordt om schorsing. " Dus wil hij een kritiekloos platform.
@satya Volgens mij is er een verschil tussen het kritiek hebben op een stand punt (wat prima is) of het uitsluiten van standpunten omdat het je niet aan staat binnen een wetenschappelijke omgeving.
Zoals ik het begrijp zijn er collega's en studenten die zijn meningen openlijk afkeuren en hem dat ook duidelijk maken. Tja, dat maak ik ook vaak genoeg mee. Krijg je als je tegen de stroom in zwemt. De geschiedenis staat er vol mee. Vind zijn tweets veel insunaties bevatten en het lijkt alsof hij zich onmogelijk probeert te maken. We mogen toch gewoon iets vinden over elkaars meningen?
@satya Het gaat niet alleen om afkeuren maar om studenten die geen colleges van hem willen volgen, om het oproepen tot schorsing en dreigen met ontslag.
Die jongen heeft geen kans. Hij verwart zelf opinie, activisme, professionele omgangsnormen en wetenschap. Een zo persoonlijke positie innemen in die ideologishe soep is geen grond waarop je kan staan, laat staan contraverse beoefenen.
Inderdaad, geen kans, en hij kan die sociologische bubbel beter verlaten, want allergisch. Daar helpen geen argumenten meer, dan ben je uitgepraat. Ik herinner mij nog goed hoe het ging met de sociologen in Wageningen. In den beginne wilde de hoogleraar een discipline opbouwen om achterblijvers in de landbouw op te stuwen naar voren, en op gegeven moment sloeg dat om naar partij kiezen voor de standpnten van die achterblijvers, "je struikelt hier over de sociologen", zei goede vriend van mij die zijn projecten en ontwikkelingen naar de westerse, commerciele richting wilde duwen. helaas, het ging allang de andere kant uit. In de US is et nog veel erger.
Prof Evert Hofstee, die de boeren indeelde volgns typen, het modern-dynamische vs de achterblijvende, traditionele keuterboertjes. In 1992 werd hij opgevolgd door Jan Douwe vd Ploeg, die verder ging op die stijlen categorie, maar nu werd die koploper (die voor ons stikstofprobleem heeft gezorgd) juist minder gunstig beoordeeld, en de achterblijver juist dynamisc genoemd. Eigenlijk zelfde als wat er bij die woke bweging gebeurt. Wat goed begint, ontaardt in overtrokken eug gedoe, zoals in die Uni van S Califonia, waar zonder enige klacht van warte gemeenschap, toch ineens dat FieldWork in de ban gedaan werd.
Correcties: eug gedoe moet zijn deug gedoe, en warte moet worden zwarte..
Ik herinner mij ook nog de opkomst toen van de Kleine Boeren Groep. De achterblijvers werden op het schild geheven, en verdreven zo dus (begintijd van mijn tropenjaren) de vooruistrevende, dynamische boer die de westerse manieren als grote voorbeeld zag. Je kunt je voorstellen dat dat nogal wat strubbelingen gaf in het veld (het Veld van de School of Social Works, Cal.?), waar je doelen en targets (productiviteit, schaal, commercialiteit) ineens upside down werden gekeerd, vrouwengroepen kregen ook ineens de wind mee, waar je die eerst helemaal niet zag staan, vanwege hun traditionele manier van doen. Ochoch, als ik daar nog allemaal aan terugdenk..(Jan Douwe was weliwaar prof. westerse sociologie, maar hield zich toch ook veel bezig met meer zuidelijke, traditionele werkwijzen en stijlen)
Van woke mensen wordt wel eens gezegd dat ze overal onrecht zien en daar ook wat aan willen doen. Dat is op zich prijzenswaardig. De meeste mensen hebben hun handen vol aan hun eigen problemen. Maar er is gelukkig een Gideonsbende, die ook tijd vrijmaakt om het vele onrecht in de wereld te bestrijden. Maar sommige idealistische en bevlogen mensen schieten in hun enthousiasme weleens wat door. Ze willen kwetsbare minderheden beschermen tegen racisme en discriminatie. Ook moet de samenleving gedekoloniseerd worden. Daarvoor moeten standbeelden verdwijnen, straatnamen aangepast en museumcollecties gedekoloniseerd worden. Ook moeten (kwetsende) woorden vervangen en teksten van trigger warnings voorzien worden. Op een bepaald moment heeft de woke golf de Amerikaanse universiteiten bereikt. Er moesten safe spaces worden ingericht en het curriculum moest gedekoloniseerd worden. Waarbij witte, dode mannen plaats moesten maken voor andere, gemarginaliseerde groepen. Colleges van bestuur, wetenschappelijke staf en studenten ondertekenden verklaringen en petities. Regelmatig eiste men schorsing of zelfs ontslag van notoire dwarsliggers, wat ook regelmatig geeffectueerd werd. Maar er is hoop: ook deze situatie is van voorbijgaande aard. Op een dag staan er nuchtere mensen op, die zich hardop afvragen waar we in vredesnaam mee bezig zijn. Het gezond verstand keert dan weer terug en de universiteit wordt weer de vrijplaats voor debat die het altijd was.
Weer iemand die een hele tirade over het zogenaamde woke gevaar afsteekt zonder ook maar enige feitelijke onderbouwing.
Mening Misschien dat u zo begrijpt hoe onzinnig het is aan bepaalde uitspraken als uitgangspunt voor het 'denken' te nemen: "Van niet-woke mensen wordt wel eens gezegd dat ze nergens onrecht zien en dus niets willen doen." Verder heeft u natuurlijk helemaal gelijk: Binnen elke stroming krijg je te maken met mensen die 'doorschieten'. Het mooiste zou zijn, dat dat soort mensen - ik reken die Laurens Buijs daar bijvoorbeeld ook toe - zo veel tegenwind krijgen, dat ze 'tot inkeer komen' Of, zoals u het formuleert: Dat het gezonde verstand weer terugkeert. Maar de werkelijkheid is vaak dat degelijke populisten nogal eens succes hebben.
"Maar sommige idealistische en bevlogen mensen schieten in hun enthousiasme weleens wat door." en Buijs is er daar 1 van. Het wijzigen van straatnamen en verwijderen van standbeelden is niets nieuws, Amsterdam heeft al een hele tijd geen Stalinlaan meer, en toen Irak bevrijd werd van Saddam Hussein zeurde niemand dat zijn standbeeld neergehaald werd.
Ik denk ook, Mening, dat het gezond verstand en d nuchterheid (NLse eigenschappen) uiteindelijk wel overwint, maar in de puristische bubbels als sociologische hoekjes en Schools in de US? Daar kan het nog heel lang doorsudderen hoor, ben ik bang. We zullen zien...
@Volrin Dit is geen tirade. Hier geldt, zoals zo vaak, de 80-20 regel.. De overgrote meerderheid van de mensen vinden dat je, als je gewoon doet, al gek genoeg doet. Die hebben bijvoorbeeld geen zin om 30 verschillende persoonlijke voornaamwoorden te hanteren en te onthouden wie met welk voornaamwoord wil worden aangesproken (let op de alliteratie!). Een minderheid van 15 of 20 % probeert de rest op te leggen hoe ze moeten denken en leven. Omdat ze maar een beperkte politieke invloed hebben, proberen ze het debat extraparlementairete beïnvloeden. Bijvoorbeeld via de universiteiten. Op zich is daar niets op tegen. Soms schieten enthousiaste (jonge) mensen helaas wat door en vertonen ze licht inquisitoriale neigingen, waarbij cancellen een van de opties kan zijn. Veel mensen gaan hier uit angst voor hun carrière en/of reputatie een tijdje in mee, maar op een bepaald moment is het genoeg en raakt men over zijn angst heen. Dan keert het gezonde verstand weer terug.
'Maar sommige idealistische en bevlogen mensen schieten in hun enthousiasme weleens wat door. Ze willen kwetsbare minderheden beschermen tegen racisme en discriminatie. Ook moet de samenleving gedekoloniseerd worden.' Als je dit doorschieten noemt dan ben je wat mij betreft 'ondergevoelig' voor de impact racisme en discrminatie heeft.
Mening heeft in zijn koldereske kleinburgerschap al een etikét, een stémpel, bedacht voor woke mensen. Hij ziet ze liever gaan dan komen, want ze passen niet in z'n bekrómpen visie die niet verder reikt dan de Veluwe en grensdorpen in de grefopolders.
De heer van der Horst vat het mooi samen: storm in een glas water. Vroeger op mijn Alma mater tijdens mijn studie geschiedenis maakten wij ons al vrolijk over sociologen. En ben nog steeds van mening dat dat terecht was. Overigens is de reactie van de studente ook wel zielig.
"Hoe vrij is de universiteit?" Hoe leidend kan een vraag zijn? "Kan Buijs het waar maken dat mensen die zich non binair noemen, zichzelf een rad voor ogen draaien omdat wat zij ervaren te maken heeft met het androgyne karakter van de mensheid. Volgens Buijs immers hebben mannen vrouwelijke en vrouwen mannelijke kenmerken. Als mensen dat erkennen kunnen zij om zo te zeggen zichzelf zijn met behoud van een der twee geslachten naar keuze." Dit getuigt enkel een gebrek aan kennis van Buijs over non-binaire identiteiten uit de geschiedenis en in verschillende culturen. "Hij denkt dat non binairiteit niet bestaat. ' Zeker als sociaal wetenschapper die zich met homoseksualiteit bezig houd, had ik beter gehoopt. "Deze trigger warning op Instagram staat gelijk met een oproep om hem niet alleen te ontslaan maar ook uit de geschiedenis te wissen." Onzin, alleen dit specifieke opinie stuk. Ze vraagt niet eens om zijn ontslag, laat staan dat zijn publicaties en publieke geschiedenis gewist worden. Je kan het oneens zijn met haar eisen, zonder er een stropop van te maken.
Als je nog duizend keer meegaat in de oeverloze discussies over identiteit en identiteitscultuur dan kan je het gerust wel vergeten dat aan onderstaande problematiek nog maar enige aandacht besteed zal worden. Zelfs niet in 2030 zoals nu al duidelijk aan het worden is. /Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin/
Dat jij niet in staat bent meer dan één probleem tegelijk aan te pakken, betekend niet dat dat voor de rest van de mensheid geld.
@Volrin, Heb je het stuk niet gelezen? De heer van der Horst geeft aan dat het een storm in een glas water is en dus geen echt probleem. De toeslagenaffaire wel en daar komt een oplossing niet voor 2030. Klaarblijkelijk kan er niet eens 1 probleem tegelijk worden opgelost.
@EUpiet "Heb je het stuk niet gelezen? De heer van der Horst geeft aan dat het een storm in een glas water is en dus geen echt probleem." HvdH heeft het over klachten van Buijs, niet de vraag of transgender studenten recht hebben op een veilige omgeving aan de UvA. "De toeslagenaffaire wel en daar komt een oplossing niet voor 2030. Klaarblijkelijk kan er niet eens 1 probleem tegelijk worden opgelost." En toch worden andere politieke vraagstukken wel opgelost. Dus is het nog steeds een vals dilemma wat u voorstelt.
EUPiet Impliceren uw woorden niet, dat bij dit discussiepunt het aantal bepaalt wie gelijk heeft en niet de argumenten die aangevoerd worden?
Storm in een gls water, Han? Forget it, hou je vast, of beter, bind je vast aan de ra, want storm windkracht 10 op volle zee is in aantocht, uit de US waar woke vandaan kwam. Op de Uni van S California is het woordje -veldwerk- al in de ban gedaan, vanwege racistsche connotaties met slavenwerk op plantages. Oorsporng van het woord ligt niet in de slavernij ( Venhuizen, nrc 18/1), maar dat mag geen excuus heten, volgens briefscrijver Elbert Booij (nrc vandaag), er is allang geen plaats meer voor zinnige onderbouwing, dat is immers het refrein van woke.
"Storm in een gls water, Han? Forget it, hou je vast, of beter, bind je vast aan de ra, want storm windkracht 10 op volle zee is in aantocht, uit de US waar woke vandaan kwam. " Het woord komt er vandaan. Opstaan voor (sociale) gelijkheid is van alle tijden en landen. "Op de Uni van S California is het woordje -veldwerk- al in de ban gedaan, vanwege racistsche connotaties met slavenwerk op plantages." Onjuist. Een kantoor heeft het woord vervangen, niet de hele universiteit. "The university does not maintain a list of banned or discouraged words," Elizabeth A. Graddy, the university's interim provost and senior vice president for academic affairs, said in a statement to NPR. "We will continue to use words – including 'field' – that accurately encompass and describe our work and research." https://www.npr.org/2023/01/14/1148470571/usc-office-removes-field-from-curriculum-racist Dus u heeft één voorbeeld, dat u niets juist weergeeft en dat moet bewijs zijn voor een storm van woke....
De lexicale data base Wordnet geeft als definitie: S: (n) field work (an investigation carried out in the field rather than in a laboratory or headquarters) De relatie met slavernij komt wat overtrokken over. http://wordnetweb.princeton.edu/
Als studenten ervan in de war raken, zoals studentenkrant de Daily Trojan bericht, is dat geen reden om een taboewoord te creëren.
@Danielle "De lexicale data base Wordnet geeft als definitie: S: (n) field work (an investigation carried out in the field rather than in a laboratory or headquarters) De relatie met slavernij komt wat overtrokken over. http://wordnetweb.princeton.edu/" Overtrokken inderdaad. Maar niet compleet zonder verband. "Als studenten ervan in de war raken, zoals studentenkrant de Daily Trojan bericht, is dat geen reden om een taboewoord te creëren." Dat gebeurt dan ook niet. In ieder geval niet door de universiteit.
Storm in een glas water. Naar verluidt was het een idee van de Suzanne Dworak-Peck School of Social Work, onderdeel van de University of Southern California. Het USC-universiteitsbestuur ging er niet in mee.
En zou het woord Veldboekje nog wel mogen van de dames daar, Danielle? Geen enkele agronoom, bioloog, ecoloog, etnoloog kan zonder zijn morsig klein veldboekje, dat hij constant raadpleegt en aanvult in het veld. Practicum is natuurlijk helemaal geen alternatief, dat is iets anders. Ochochoch toch, hoe zielig is dat alles...
Zomaar een simpel kantoor daar, Volrin? Dacht het niet, het belangrijkste departement, de School zoals door Danielle omschreven. Wat ik dus denk, er is machtsstrijd gaande daar, de interim directrice wil niet tussenbeide komen en fieldwork blijft in de ban (geen overleg gepleegd onderling, gek genoeg), maar Field, Veld mag nog wel. Dus veldmuis, velduil, veldboekje en veldkijker mogen gwoon nog, guttegutteguttegut, je zou ze een cent geven, die sociologen bij elkaar.
Nog iets over veldwerk: daar heb ik beste herinneringen aan, en ik vrees dat de dames van die Cal. universiteit niet, en niet eens weten dat het veldwerk in de tuinbouw en veeteelt in de Joaquin valley gedaan wordt door 1000en legale en illegale hispanics (mexicanen). Het is vies en zwaar, met zakken kratten, laadbakken, zweet en vliegen en muggen, en is daarom typisch mannenwerk, reden temeer misschien dat die dames, die veldwerk alleen kennen van de scripties van achter hun bureau of kantoorstoeltje, over history en slavernij enzo, er geen weet van hebben, en dus rustig tekeer kunnen gaan.
dirk 'Storm in een glas water? forget it' Niet de suggestieve vraag stellen en hem dan negatief beantwoorden graag. je bevestigt dat 'storm in een glas water' de juiste omschrijving is.
Storm in een glas water betekent meest: het lijkt heel wat, maar stelt niets voor. Ik vatte het hier op als iets dat onbeduidend lijkt, maar best wel eens in de kiem een heuse storm zou kunnen zijn en worden. Die storm zie ik trouwens nog niet echt losgebarsten, wel de voorbodes ervan (laag vliegende meeuwen, dreigende wolkenformaties, in de verkeerde hoek).
"Niettemin is Laurens Buijs de nieuwste held van alle bloggers en twitterati die denken dat woke ons land ondermijnt en derhalve gekweld worden door nachtmerries over Sylvana Simons." Dit vat het goed samen. Dat hele woke gedoe is gewoon een nieuwe term voor "untermenchen" van de nazis.
Pabst en jouw commentaar is weer eens nietszeggend en een grote jijbak. Pathetisch gewoon.
Van der Horst lijkt het niet zo op Buijs te hebben en aan het eind komt de aap uit de mouw; bloggers die een hekel aan woke hebben, dragen hem op handen. Maar is Buijs niet de onderzoeker met de juiste competenties om vast te stellen of homofoob geweld samenhangt met de Islam, zoals Van der Horst suggereert? Waarom zou je Islamoloog moeten zijn, vraag ik me dan af? Zouden al die Marokkaanse jongeren precies weten wat in de Koran staat en op basis van een bepaald artikel een homo in elkaar hengsten? Het kan ook de perceptie zijn over wat de Koran stelt, of de opvoeding waarop de Islam een grote invloed heeft. Om op voorhand een onderzoek verdacht te maken door twijfels te uiten over de onderzoeker zonder dat je de hypothese en de onderzoeksmethoden kent, dat perkt de academische vrijheid in. Als de UvA dit haar studenten bijbracht in het verleden, dan zou ik niet trots zijn op die universiteit.
Buijs wil een onderzoek doen naar de invloed van de Islam op homofobie bij Nederlands Marokkaanse jongeren. Dan moet je dus veel weten van de Islam, van de verschillende opvattingen daarin over homoseksualiteit en de ontwikkelingen daarin. Enzovoorts. Niets in de loopbaan van Buijs wijst erop dat hij over die kennis beschikt. Let wel: het gaat om wetenschappelijk onderzoek, niet om het schrijven van een opiniestuk. Je zult die kennis onder andere, onder andere dus nodig hebben om vast te stellen waar die marokkaanse jongeren hun vooroordelen vandaan halen en in hoeverre de islam daar een rol bij speelt en op welke manier.
Han, stel dat er meerdere interpretaties van de Koran mogelijk zijn, waarbij er 2 positief zijn over homoseksualiteit, 2 neutraal en 2 negatief. Buijs kent al die interpretaties niet, maar uit interviews met daders op van geweld tegen homo’s komt steeds naar voren dat dit gebeurde omdat zij homoseksualiteit in strijd achten met hun heilig boek. Dan kun je toch prima de conclusie trekken dat er een causaal verband is, ook al zijn er andere stromingen binnen de Islam die dit geweld verafschuwen? Maar nogmaals: ik ken de voorgenomen onderzoeksopzet niet en ook de competenties van Buijs niet, dus elke uitspraak over de potentiële kwaliteit lijkt me voorbarig
"Dan moet je dus veel weten van de Islam." je verwart mischien oude text van met huidige levende cultuur. Ongeveer iemand die stelt dat Jezus zegt dat iedereen lief moet doen om de verschrikkingen van Christendom weg te lullen. Men kan in principe gewoon vragen aan mensen wat ze over dingen vanuit hun geloof geloven of doen, en dat in het aggregaat analyseren. Men kan cultuur met antropologie en sociologie bestuderen om tot wetenschappeijke inzichten te komen. Enfin, dat zou je als geschiedkundige moeten weten. Of HIJ dat kan met zijn 5 publicaties, die als je ze leest trouwens nogal korte en zeer dunne bijdragen blijken, (en ook geen andere projecten of fondsenwervingen of PhD begeleiding), is inderdaad nogmaar de vraag, maar het is niet zo dat je perse een halve imam of theoloog moet zijn voordat je met onderzoek begint.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
Nee Markzelluf, dat kun je niet. Zo´ onderzoek leert dan alleen hoe Nederlands Marokkaanse jongens hun homofobie onderbouwen. Dan weet je nog niet welke invloeden van buiten dat veroorzaakt hebben. Buijs wil kijken of dat de Islam is. Dan moet je een hoop weten over de uiteenlopende inhouden van dat begrip. Anders kun je dat niet doen. Merk overigens op dat de Arabische cultuur enorm veel homoseksueel getinte literatuur kent. Kijk lullen van de olifant in de kamer en dattet van de Islam komt, dat kunnen we allemaal.
Han, "van buiten"? Wat voor soort vreemd idealisme is dat? Religie is waar religie doet. Iemand die Blues studeert hoeft weinig van de muziek van Togo te weten. Er kunnen 100 soorten Islam zijn. De referentie die telt is wat mensen hier doen en geloven. Kijk, lullen dat je eerst Roomser dan de Paus moet zijn voordat je een klacht op de plaatselijke lagere kostschool mag onderzoeken dat kan iedereen. Ik betwijfel ook of ie de kunde heeft. Maar je logica waarom is gewoon fout.
'Zouden al die Marokkaanse jongeren precies weten wat in de Koran staat en op basis van een bepaald artikel een homo in elkaar hengsten?' Ik denk het niet, netzomin als het terecht is de islam aan te halen bij alles wat mis gegaan is en nog steeds gaat bij de intergratie van moslims in Nederland. Ik denk dat het daarom heel belangrijk is dat als een wetenschapper een hypothese heeft die te maken heeft met een maatschappelijik gevoelig onderwerp (het wordt immers gebruikt door allerlei politici), hij voorzichtig is met de aankondiging van wetenschappelijk werk. Zijn woorden kunnen immers gebruikt / vervormd worden tot 'de wetenschap zegt', of, erger nog, 'het is wetenschappelijk bewezen dat'. Meer in zijn algemeenheid denk ik dat Buijs eerst een cursus 'onderzoeksstellingen definieren' zou moeten volgen, want dat moet echt heel veel specifieker.
'Men kan in principe gewoon vragen aan mensen wat ze over dingen vanuit hun geloof geloven of doen' Je kan het vragen, als dje de antwoorden maar niet al te serieus neemt. De mens als waarnemer van zichzelf is op zijn best een heel dubieuze bron.
_ Invloed van Islam op homofoob gedrag van jongeren -, Han, dan denk ik direct aan prof Ruud Koopmans, die dat ook eens wilde uitzoekn, maar meteen al geblokkeerd werd door zijn Duitse studenten (gaf toen les in berlijn), en werd beschuldigd van racisme en islamofobie. Ik weet niet of hij toen voet bij stuk hield, toegaf aan de wensen vd stdenten, of door het bestuur tot de orde geroepen werd. Alleen in dat eerste geval zou hij de academische vlag hoog gehouden hebben, maar dat wordt steeds moeilijker
“ Hoort onderzoek naar de grondwettigheid van het coronabeleid niet thuis op de juridische faculteit die de noodzakelijke expertise qualitate qua in huis heeft?” Hoort een oordeel over Buijs wel thuis bij iemand die veel weet van geschiedenis? Vragen mensen, vragen…
Ik vel geen oordeel over Buijs. Ik stel een aantal vragen over zijn onderzoeksambities en zijn competenties. En hier kan ik inderdaad over oordelen.
Is dit een vraag “ Laurens Buijs blijkt vooral in staat een storm aan te blazen in een glas water. Alle ophef van de laatste dagen is loos.” Knappe jongen die hier een vraag in ziet. De bevestiging dat mensen die geschiedenis hebben gestuurd zich hier niet mee bezig moeten houden. Anders krijg je onzin als kiev zal wel snel vallen net als Berlijn. Ook dat moet je niet overlaten aan mensen die geschiedenis hebben gestudeerd.
De eindconclusie gaat over wat Buijs te weeg heeft gebracht, niet over zijn onderzoeksambities. Zoals gewoonlijk zit je de discussie weer te vervalsen.
@Roodred "Knappe jongen die hier een vraag in ziet." Dit is een treffend voorbeeld van zaken uit de context trekken. Of je moet er nog nooit van hebben gehoord dat in een artikel waarin vragen worden opgeworpen ook opmerkingen voorkomen, sterker nog zelfs: dat is dikwijls juist nodig om duidelijk te maken waarom je met die vragen aankomt. Je hebt jezelf afgeserveerd.
Heb je weer zo'n rechtse hater die vindt dat zwarte mensen niet mogen protesteren tegen racisme en die voor anderen denken te mogen bepalen wat hun gender is. Tiranieke persoonlijkheden, intolerant gespuis, fascistoïde schorem.
@oproeekraaier Deze rechtse hater heeft bij de laatste verkiezingen wel op bij1 gestemd. Verder zegt hij niets over zwarte mensen maar heeft enkel een wetenschappelijk standpunt over non binair zijn. En zijn punt is dat dat standpunt niet langer mogelijk is en reacties zoals de uwe geeft hem daar gelijk in.
@oproerkraaier Je haalt sexe en gender door elkaar. Iedereen mag volgens mij weten hoe hij zich voelt. Hij zegt alleen: Dat er geen wetenschappelijke basis voor is in de biologie, psychologie en antropologie”
Het wordt steeds meer zichtbaar dat woke geen subcultuur is, maar een dictatuur. Continu gekwetst zijn, is een zwakte waar klaarblijkelijk als enige remedie voor geldt dat alle andere meningen monddood gemaakt dienen te worden. Ik berust me in de gedachte dat hoe harder men schreeuwt, hoe meer men er zelf ook van bewust is dat ze de meerderheid aan het verliezen zijn. Je zaait wat je oogst.
"Het wordt steeds meer zichtbaar dat woke geen subcultuur is, maar een dictatuur. " Geef eens een concrete definitie van woke en dan bewijs dat het een dictatuur is in plaats van een marginale beweging.
@ Volrin volgens mij is het geven van een concrete definitie nu juist het hele probleem. En verder spreekt de reactie uit de woke hoek op het artikel van Dhr Buijs boekdelen. Meer bewijs kan ik niet geven.
@Oogklep "@ Volrin volgens mij is het geven van een concrete definitie nu juist het hele probleem. En verder spreekt de reactie uit de woke hoek op het artikel van Dhr Buijs boekdelen. Meer bewijs kan ik niet geven" Als je niet eens kan definiëren wat X is, kan je ook niet redelijkerwijs, beweringen doen over 'reacties uit de X hoek'.
De reactie van raisamulder bewijst een punt van Buijs: 'cancellen' als eea je niet bevalt. In mijn tijd werd er aan universiteiten gedebateerd en werd eea met argumenten beslecht.... Wat een academische armoede daar bij de UvA
"De reactie van raisamulder bewijst een punt van Buijs: 'cancellen' als eea je niet bevalt." Er zullen altijd mensen zijn die anderen de mond willen snoeren. Dat bewijst niet dat het de norm is.
Maak van jouw verwachting, niet mijn verplichting. Over 1000 jaar als ze onze botten opgraven of eerder, zullen er 2 soorten aanwezig zijn. Mannelijk of vrouwelijk, zowel qua bot bouw als genetisch. Als je een reu castreert, wordt het toch ook niet opeens een teef? Die identiteitsdiscussie is een luxe probleem, de echte problemen blijven liggen en wat wordt wel uit en treuren besproken? Woke en 10.000 verschillende manieren waarop een man Of vrouw zich kan zien. Dat alles bespreekbaar moet zijn, zegt niet dat daar ook conclusies over getrokken hoeven te worden. Of verplicht een keuze moet worden genomen en vooral de dwang om dat wel te doen, gaat voorbij aan de echte problemen in de wetenschappelijke wereld. Mijn opa zei vroeger altijd: "Ga gewoon aan het werk en zeik niet zo".
Gimli Dat hangt maar af van de definitie die je hanteert: "Als je een reu castreert, wordt het toch ook niet opeens een teef?" Dat geldt ook voor het beoordelen van botten die over -tig jaar gevonden worden. Misschien vinden ze dan, naar de dan geldende maatstaven, wel gewoon 'botten van mensen'. En als u nou had geluisterd naar het advies van uw opa, dan zou u zich hiermee niet be(ver)moeien.
@Zandb Volgens welke definitie wordt een gecastreerde reu opeens een teefje? Wetenshap bepaalt juist of iets mannelijk of vrouwelijk is, door het te vergelijken met andere eerder gevonden botten of heb je geen biologie gehad op het voorgezet onderwijs. Dan gelden de regels van nu en is alles wat jij stelt een aanname dat de wetenschap een grote stap terug doet, maar dat kan ik mij dan met de huidige woke en identiteit dictatuur wel voorstellen. Uiteraard is het voorspelbaar dat deugmensen de cancelkaart trekken, maar een jijbak is onvoldoende. Nu nog wat inhoudelijkheid en misschien is er een discussie mogelijk, en daar is dit forum toch voor bedoeld? Juist andere meningen en standpunten de mond snoeren, is niet democratisch. Je wens komt derhalve niet uit want van jouw verwachting, maak ik niet mijn verplichting.
"Mannelijk of vrouwelijk, zowel qua bot bouw als genetisch." Zie hier een gevaarlijke kleinburgerlijke opinie die met de grootst mogelijke stelligheid wordt gebracht maar feitelijk totaal leeg is.
"Over 1000 jaar als ze onze botten opgraven of eerder, zullen er 2 soorten aanwezig zijn. Mannelijk of vrouwelijk, zowel qua bot bouw als genetisch." Fout. Er zijn namelijk ook intersex mensen. "Die identiteitsdiscussie is een luxe probleem, de echte problemen blijven liggen en wat wordt wel uit en treuren besproken?" Nog een die niet begrijpt dat mensen meer dan één probleem tegelijk kunnen aanpakken.
@oproerkraaier Zodra biologische wetenschap al opinie wordt weggezet, is de cancel cultuur leidend. Dan zijn er geen feiten meer nodig, dan gaat om de onderbuik gevoelens, die ze (extreem)rechts juist verwijten. @Volrin Ik heb in de biologie nog nooit van intersex mensen gehoord en mijn tekst verbeteraar ook niet, je vertelt nepnieuws. Er zijn nog nooit intersex botten gevonden in welk oud graf dan ook.
@Volrin De aanhangers van de identiteit problematiek zitten juist in een 1 dimensionale wereld gevangen, waar alles zich moet aanpassen naar hun eenzijdige narratief. Alle andere echt belangrijke en fundamentele problemen blijven liggen, als woke maar het hoofdonderwerp is. Iedere afwijkende mening of standpunt moet geëlimineerd worden en uitgebannen worden tot iedereen achter het eenzijdige onderbuik gevoel van verongelijktheid staat.
Momenteel is de analyse van botten is nog zo simpel niet. Zoals blijkt uit de anlyse van botfragmenten van een strijder uit de Vikingtijd die een vrouw bleek te zijn. Anna Kjellström beperkte zich aanvankelijk tot het opmeten. Charlotte Hedenstierna-Jonson leidde het DNA onderzoek. Er werden twee X-chromosomen en geen Y-chromosoom aangetroffen. Daaruit concludeerden de onderzoekers dat het om een vrouw ging. Vrouwelijke krijgers komen voor in schriftelijke bronnen (in Saxo Grammaticus’ Gesta Danorum bv ) maar tot dan werd er aan getwijfeld of ze echt hadden bestaan. http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1163402&dswid=3366
PS de twijfel is natuurlijk nog niet weg. Want er zijn geen bewijzen dat deze vrouw daadwerkelijk heeft gevochten.
Gimli Er is al voldoende gezegd over de botten. En wat definities betreft, als daar geen verschil van mening over kan bestaan, wat moeten we dan nog met wetenschap? En, zie hierboven, u hanteert blijkbaar uw eigen definitie van wat een jij-bak kan zijn. In de gangbare betekenis van 'de jij-bak' heb ik in mijn reactie geen jij-bak geplaatst.
@Danielle Het feit dat ze een strijder was, zegt niets over de opbouw van de botten, die zullen vast vrouwelijk zijn geweest, als die mannelijk qua opbouw waren geweest was dat vast gemeld. Je voorbeeld gaat om een strijder, waarvan de uitleg was dat dat nooit een vrouw had kunnen zijn, want die werden geen strijder. Het DNA echter zal een aanpassing zijn in de beoordeling of vrouwen wel of geen strijder konden zijn in die tijd. Hebben we hier in Nederland ook niet zo'n voorbeeld? Er wordt zelfs een veelvoorkomend woord voor gebruikt : Kenau. Een of twee uitzonderingen verspreid in de tijd betekenen nog geen soort of ras en al helemaal niet de verscheidenheid die nu speelt. @Zandb Definities zijn de aanvaarde omschrijvingen en weinig onderhevig aan maatschappelijke druk en geplaatst in een tijd waarin ze zijn ontstaan. Ik zie nog steeds geen definitie, of inhoudelijke onderbouwing. Wel semantische ontwijk tactieken. Iedereen mag zijn wie en wat hij, zij of het is, maar probeer dat niet af te dwingen in een maatschappij, die wel andere meer urgente problemen ondervindt dan de identiteit en woke discussie. Iemand accepteren, kan ook niet afgedwongen worden en al helemaal niet door afwijkende meningen en standpunten uit te sluiten, monddood te maken of te elimineren in de samenleving. Alles is een golfbeweging, dus zal de aandacht voor dit "probleem" vanzelf verstommen, ook als er een poging wordt gedaan om het belangrijker te maken dan het is.
@Gimli "@Volrin Ik heb in de biologie nog nooit van intersex mensen gehoord en mijn tekst verbeteraar ook niet, je vertelt nepnieuws. Er zijn nog nooit intersex botten gevonden in welk oud graf dan ook." Het enige wat je met deze boude uitspraken bewijst is dat je je totaal niet laat hinderen door enige kennis van zaken. U beroept zich gewoon op uw onwetendheid alsof dat dingen onwaar of onbestaanbaar maakt. Tenslotte had u het over botten EN genetica. Maar hier, ter educatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Intersex Dat uw spellingscontrole woorden niet herkend betekend ook niet dat ze niet bestaan trouwens.
@Gimli "@Volrin De aanhangers van de identiteit problematiek zitten juist in een 1 dimensionale wereld gevangen, waar alles zich moet aanpassen naar hun eenzijdige narratief." Dit soort loze generaliserende beschuldigingen hebben niks te maken met een inhoudelijke discussie. " Alle andere echt belangrijke en fundamentele problemen blijven liggen, als woke maar het hoofdonderwerp is. Iedere afwijkende mening of standpunt moet geëlimineerd worden en uitgebannen worden tot iedereen achter het eenzijdige onderbuik gevoel van verongelijktheid staat. " Meer leeg polemisch gezwets.
@Volrin Het feit dat er een stuk op Wikipedia staat, betekent nog niet dat het wetenschappelijk onderbouwd wordt. Over ieder onderwerp staat wel iets op Wikipedia. Daarnaast is iets leeg polemisch gezwets noemen, een mening, die door geen enkel feit of theorie onderbouwd wordt. Die mening mag je hebben, al zal ik hem als een jijbak als leeg polemisch gezwets classificeren. Copy paste is geen argument, alleen mijn teksten kopiëren met een loze opmerking eindigen.
[u hanteert blijkbaar uw eigen definitie van wat een jij-bak kan zijn] Dat is vaste prik voor @gimli, die heeft inmiddels à la Roeptoeter Kees een heel vocabulaire onder de sneltoetsen zitten waar hij een heel eigen betekenis aan hecht: 'Tunnelvisie' = 'wat mensen denken die niet bij @gimli in zijn tunnel zitten.' 'Maak van jouw verwachting, niet mijn verplichting' = 'ik doe en denk wat ik wil, en wee je gebeente als je me daarop aanspreekt.' 'Niet inhoudelijk' of 'niet relevant' = 'ik ben het er niet mee eens, maar heb er geen inhoudelijk argument tegen.' 'Cirkel redenatie' = onduidelijk wat hij daarmee bedoelt aangezien hij nog nooit inhoudelijk heeft uitgelegd wat nu precies de cirkel is die hij meent te zien. Verder is het duidelijk dat @gimli maar 1 mening accepteert, namelijk die van hemzelf, en maar 1 definitie van 'identiteit', namelijk degene die hij zelf hanteert. De hypocrisie wanneer hij (met al zijn 'Maak van jouw verwachting, niet mijn verplichting'-geroep) zijn eigen verwachting aan anderen voorschrijft ontgaat hem blijkbaar.
@Gimli "Definities zijn de aanvaarde omschrijvingen en weinig onderhevig aan maatschappelijke druk en geplaatst in een tijd waarin ze zijn ontstaan. " U snapt dus ook niet hoe definities werken. Definities zijn wel degelijk onderhevig aan maatschappelijke druk, voornamelijk populair gebruik. Definities geven aan hoe een woord vooral wordt gebruikt, niet wat de objectieve en onveranderbare betekenis is. "Iedereen mag zijn wie en wat hij, zij of het is, maar probeer dat niet af te dwingen in een maatschappij, die wel andere meer urgente problemen ondervindt dan de identiteit en woke discussie." Dit is gewoon een herhaling van uw eerdere valse dilemma. "Iemand accepteren, kan ook niet afgedwongen worden en al helemaal niet door afwijkende meningen en standpunten uit te sluiten, monddood te maken of te elimineren in de samenleving." Volgens die 'logica' kunnen we antisemitisme ook niet verbieden.
@Gimli "Een of twee uitzonderingen verspreid in de tijd betekenen nog geen soort of ras en al helemaal niet de verscheidenheid die nu speelt." Geslacht is geen ras of soort. Intersekse mensen bestaan, uw onwetendheid daarover veranderd daar niks aan.
@Gimli "Het feit dat er een stuk op Wikipedia staat, betekent nog niet dat het wetenschappelijk onderbouwd wordt. Over ieder onderwerp staat wel iets op Wikipedia." Wederom bewijst u niet naar de inhoud te kijken en meteen naar de makkelijkste weg te grijpen om ergens tegen in te gaan. Ik linkte het wikipedia artikel als uitleg van wat intersekse betekend. Als u de moeite had genomen het artikel te lezen had u gezien dat er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek geciteerd wordt. "The number of births where the baby is intersex has been reported differently depending on who reports and which definition of intersex is used. Anne Fausto-Sterling and her co-authors suggest that the prevalence of "nondimorphic sexual development" might be as high as 1.7%" De medische encyclopedie van de medische bibliotheek van de VS: https://medlineplus.gov/ency/article/001669.htm "Daarnaast is iets leeg polemisch gezwets noemen, een mening, die door geen enkel feit of theorie onderbouwd wordt." Net zoals jouw leeg polemisch gezwets. "Die mening mag je hebben, al zal ik hem als een jijbak als leeg polemisch gezwets classificeren." U weet dus nog steeds niet wat een jijbak is. Bij een jijbak val je iemand persoonlijk aan. Ik geef enkel kritiek op wat u heeft gepost, niet op u als persoon.
@gimli " Copy paste is geen argument, alleen mijn teksten kopiëren met een loze opmerking eindigen. " Knullige stropop. Ik heb u dit al eerder uitgelegd. Ik copy-paste uw teksten zodat u en andere lezers weten welke specifieke beweringen van u ik op reageer. Dit ook zodat mensen weten dat u de dingen waar ik op reageer daadwerkelijk gezegd hebt en ik dus niet stropoppen aanval.
@Gomli1955 "Die identiteitsdiscussie is een luxeprobleem, de echte problemen blijven liggen en wat wordt wel uit en treuren besproken? Woke en 10,000 verschillende manieren waarop een man of een vrouw zich kan zien." Het is veeleer een luxe onderwerp voor zielige mensen zoals jij. Dat woke gebeuren stelt, in tegenstelling tot wat er van rechts hysterisch rechts en extreem rechts van wordt gemaakt, qua omvang en invloed zo goed als niets voor. Dat de media en een groot aantal opniemakers en politici het zo enorm uitvergroten zegt verder niks over de werkelijkheid. En voor iemand die in bijna al zijn postings 'Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting' neerkrabbelt is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat hij aan andere mensen wil dicteren 'waar de echte problemen liggen' Maar aan het eind van je posting komt duidelijk naar voren dat het niet enkel maar een opmerkelijke commentaar van je is: "Ga gewoon aan het werk en zeik niet zo." Je openbaart hiermee dat mensen die voor jou ongevallige thema's kiezen en dat bespreekbaar willen maken hun bek dicht moeten houden. En dat zeg je dan op een publieke internet forum.
Het punt is dat het met moderne technieken met veel moeite is vast te stellen of (oude) botten van een man of vrouw afkomstig zijn. De andere omstandigheden zoals grafvondsten wezen op een hooggeplaatste man. Wat er aan onze botten valt af te lezen duizend jaar in de toekomst is speculatie.
@Gimli1955 "Ik heb in de biologie nog nooit van intersex mensen gehoord en mijn tekstverbeteraar ook niet, je vertelt nepnieuws. Er zijn nog nooit intersex botten gevonden in welk oud graf dan ook." Dat jij er nog nooit van hebt gehoord wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Je vindt het niet zomaar in botten omdat deze curieuze/mysterieuze uitzonderingen biologisch gezien voornamelijk in de geslachtsdelen zitten en dus voor het oog waarneembaar zijn. Bij botten moet je daarvoor naar dna kijken, en dat is ook nog een lastige opgave met opgegraven oude botten. Het is trouwens intersekse in het Nederlands, en in het Nederlands schrijf je 'seks' in plaats van 'sex', je tekstverbeteraar is daar zo te zien niet van op de hoogte.
De reacties eindeigen altijd in persoonlijk aanvallen en vele herhalingen zonder onderbouwing, Het gaat om het eeuwige gelijk van de deugmensen, die andere mensen niet met onderbouwde argumenten kunnen antwoorden. Het gaat mij iet om mijn gelijk, ik schiet graag gaten in de niet inhoudelijke argumentatie van mensen met tunnelvisie. Waarom noem ik dat elke keer, omdat het elke keer waar blijkt te zijn. IK benoem de zaken zoals ik ze zie, en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maar neem in ieder geval de moeite inhoudelijk, onderbouwend en on topic te blijven. Laat persoonlijk aanvallen en benamingen achterwege, dat zijn altijd een zwaktebod. Daar eindigt de discussie vaak mee, omdat andere pogingen niet effectief blijken te zijn. Bij gebrek aan argumenten komen de reageerders vaak met een kinderachtige reactie : Jij bent dom, jij bent en vul maar aan met de discussie doodslaande retoriek. Vergelijkbaar met hoe aan de andere politieke kant van het firmament evenzeer discussies worden afgesloten, net zo haatdragend en onverdraagzaam. Ik zie weinig verschil in tactiek en inhoud.
Gutteguttegut, Volrin, doe eens wat aan je grammatica en spelling? Anders gelooft niemand hier (voornamelijk hoog opgeleid toch) nog verder iets van wat je allemaal zo druk beweert en voorstaat!
@Gimli1955 De reacties eindigen altijd in persoonlijke aanvallen en vele herhalingen zonder onderbouwing, Het gaat om het eeuwige gelijk van de deugmensen, die andere mensen niet met onderbouwde argumenten kunnen antwoorden." Aldus Gimli1955 die juist zelf de ganse tijd in herhaling valt. Tot nog toe heb jij geen onderbouwde argumenten aangevoerd. "Het gaat mij iet om mijn gelijk, ik schiet graag gaten in de niet inhoudelijke argumentatie van mensen met tunnelvisie. Waarom noem ik dat elke keer, omdat het elke keer waar blijkt te zijn." O, dat is mij en de andere 'deugmensen' tot nog toe helemaal ontgaan... Nee, wat jij doet is allemaal niet meer dan een aaneenrijging van kretologie, en onbeschoft uithalen in algemeen beschaafd Nederlands, zodat het de redactionele keuring passeert. Dat is slechts één onderdeel van jouw modus operandi. Met de nodige regelmaat huilie huilie doen over persoonlijke aanvallen terwijl daar in werkelijkheid nauwelijks of helemaal geen sprake van is, en dan ook nog theatraal jammeren over 'benamingen', en dat terwijl vooral jij daar zelf aan doet. Je geeft nimmer een inhoudelijke respons op (kritische) vragen, en de allermoeilijkste vragen negeer je of bombardeert deze met je verbale diarree. En zoek even op wat 'retoriek' is en betekent, of vraag het anders even aan je politieke bedpartners Wilders en Baudet.
@Adaestuo Alweer een uitgebreid epistel gevuld met herhalingen en vrewijzeingen. Ik heb in de reeks reactie genoeg onderbouwing en inhoudelijke repliek geschreven, maar jullie komen niet verder dan copy paste, alsof dat alles zegt. Iedereen moet hetzelfde narratief volgen van woke en identiteit en ik stel al vanaf 21 januari 15.33 dat er maar 2 soorten homo sapiens zijn biologisch gezien. Je kunt allerlei genders bedenken en iedereen die dat wel accepteert, maar volgens jullie het allerbelangrijkste moeten vinden als discussie punt en politieke aanpak, en daar vragstekens bijzet. Worden van van alles en nog wat beschuldigd en het eindigt altijd met name calling en cancelen. Dat is niet democratisch, dat biedt ook geen vrijheid van meningsuiting en is zelfs erg repressief. Dat wordt dan gevolgd door allerlei kromme argumentaie zonder onderbouwing, voorbijgaand aan het feit dat er op dit moment veel belangrijkere zaken opgelost moeten worden door de politiek, wetenschap en in de samenleving. Dat blijft mijn mening en standpunt. Voor alles is een tijd en dat geldt niet voor de gender neutrale toiletten in musea of andere openbare plekken. Het zijn luxe problemen voor diegenen die niets anders te doen hebben en daar geldt de opmerking van mijn opa voor. De mazzel is dan wel dat ik met pensioen ben, en dan is alleen de zeik opmerking soms valide.
Bij die opgravingen gaat ook niet duidelijk worden of we nou met een Teleurgestelde of een conservatieve socialist verworden tot lichtguurrechts te maken hadden, terwijl ik dat nu juist op dit moment belangrijker vind dan de lengte van zijn sleutelbeen.
@ Gimli1955: [Wetenshap bepaalt juist of iets manne lijk of vrouwelijk is.....] De wetenschap heeft juist aan het licht gebracht dat dit helemaal niet zo zwart-wit in elkaar zit. Denk alleen maar aan mannelijke en vrouwelijke hormonen, die ieder mens in een bepaalde verhouding heeft. (Afgezien nog van intersekse). Een ander voorbeeld: het is nog niet zo lang geleden dat homoseksualiteit -welke ook in de dierenwereld aanwezig is- is geschrapt uit de lijst van geestesziekten. Dus die zogenaamde wetenschappelijkheid staat nooit helemaal vast en kent steeds weer nieuwe inzichten.
@ Gimli1955: P.S.: Kennelijk ben je er niet van op de hoogte dat intersekse is wat vroeger hermafroditisme werd genoemd.
@Olav Er worden in oude graven alleen botten gevonden en mogelijk wat DNA, geen hormonen of afgeleiden daarvan en ook hermafrodieten hebben of een botstructuur van een man of vrouw. Daarnaast is het percentage hermafrodieten zo laag dat het aantal verwaarloosbaar is in het geheel en alle pronouns en identiteit soorten vallen onder de 2 soorten of ze nu lesbisch, homoseksueel, biseksueel of transgender zijn. Er blijven alleen botten en een botstructuur over.
@gimli Dat jij in jouw tunneltje een nogal beperkt beeld hebt van wat iemands identiteit maakt was al duidelijk, dat hoef je niet keer op keer te bevestigen.
“ stelt dat hij wordt beschuldigd van discriminatie en racisme maar daders wijst hij niet met naam en toenaam aan” Dat is volstrekte logisch. Dat doe je in de aangifte. Waarom moet dat publiekelijk? Wat een gelul
Roodred zegt ook niet dat Buijs aangifte doet. Hij zegt dat hij dat zou moeten doen als hij meent gediscrimineerd te worden.
"Dat is volstrekte logisch. Dat doe je in de aangifte. Waarom moet dat publiekelijk? Wat een gelul" Dat heeft bewijslast en redelijke mensen leveren bewijs voor hun beschuldigingen en blijven niet hangen vage beweringen.
@volrin Hij hoeft toch publiekelijk en naar u toch geen bewijs te leveren noch aangifte te doen als er niets strafbaars is. Hij signaleert iets discutabels op zijn werk en meld dat via de klokkenluidersregeling bij het bestuur van de uva en schrijft een opiniestuk op basis van zijn eigen ervaringen.
@Jozias "@volrin Hij hoeft toch publiekelijk en naar u toch geen bewijs te leveren noch aangifte te doen als er niets strafbaars is." Niet verplicht nee. Maar dat is wel zo redelijk om te doen. Als ik naar u kom en zeg dat iemand gisteren mijn ruit in heeft gegooid, dan is het wel zo redelijk om het aan u te laten zien, mocht u mij niet geloven. "Hij signaleert iets discutabels op zijn werk en meld dat via de klokkenluidersregeling bij het bestuur van de uva en schrijft een opiniestuk op basis van zijn eigen ervaringen. " En als je wil dat mensen je geloven is het wel zo slim en redelijk om concrete voorbeelden te geven. Anders kan iedereen namelijk loze beweringen publiceren.
@Volrin 'En als je wil dat mensen je geloven is het wel zo slim en redelijk om concrete voorbeelden te geven. Anders kan iedereen namelijk loze beweringen publiceren.' Weet jij wat gaslighting is?
@volrin Hij hoeft u toch niet te overtuigen door man en paard te noemen. Ik neem aan dat hij dat intern doet richting het college van bestuur. Dat is wel zo zuiver. Als iemand misstanden in een bedrijf aan de kaak stelt mag hij toch de mustang benoemen en intern specifiek om wie het gaat? En uit de reacties op social media van studenten ten de reactie van het bestuur blijkt zijn punt.
Het feit dat 'woke' al op de achterste benen staat als het woord Marokkaan icm homohaat genoemd worden is genoeg om de discussie lam te leggen. Dat zie je bijv ook aan de reactie van S. Simons. Daar heeft ie een punt. Beter dat het een keer woke en objectief onderzocht wordt. Of gaat dat niet samen?
"Beter dat het een keer woke en objectief onderzocht wordt. Of gaat dat niet samen?" Dan zal je het eerst een concrete definitie moeten geven. Dus ga uw gang.
@ RaymondenJoop: [Beter dat het een keer woke en objectief onderzocht wordt. Of gaat dat niet samen?] Dat is, met permissie, een beetje dom. "Objectief onderzoek" is geheel de verantwoordelijkheid van de onderzoeker. Die kan zelf een onderwerp uitzoeken. "Woke" kan je dus als object onderzoeken, maar dan zal een "objectief" onderzoeker zelf, zoals Volrin al zegt, een goede definitie ervan moeten produceren. En tenslotte: elke onderzoeker, en zeker op sociaal-wetenschappelijk gebied, ontkomt niet aan het hanteren van waarden. Die moeten in het onderzoek wel expliciet worden gemaakt. Maar dit is een ander, veel verder gaand onderwerp.
'Kijk overigens even naar wat mevrouw Hordijk aan wetenschappelijke publicaties op haar naam heeft staan en vergelijk dat met die van Buijs.' Dat lijkt me overigens geen argument Han.
De reactie van Raisa Mulder en dr. Michaela Hordijk bewijzen het gelijk van Buijs.
@Olav Sure Olav, je zit nog in de ontkenningsfase of het is nogal een zwakke poging tot gaslighten.
" De reactie van Raisa Mulder en dr. Michaela Hordijk bewijzen het gelijk van Buijs." Het gelijk dat u niet eens weet te formuleren.
wat een zeldzaam domme vooringenomen conclusie weer, zonder een enkele vorm van onderbouwing. Maar Geenprobleem heeft geen onderbouwing nodig, geenprobleem weet gewoon hoe het zit! /s
GP Modus aan: 'iets met anekdotisch' iets met 'gaslighting' Stokmodus: iets met 'laat maar'
Een uitstekende analyse Han! Maar wat ik tekenend vind in de hele situatie is de volgende zin uit de reactie van Hordijk: ‘de opleiding – docenten, management en ondersteunend team – nadrukkelijk afstand neemt van de oordelen en kwetsende uitingen over non binariteit van de heer Buijs’. Kwetsend…Wie bepaalt dat? En hoe erg is dat nou helemaal? Kan je elke discussie doodslaan met het argument dat er waarschijnlijk iemand door gekwetst is? Zeker op een universiteit moet er op het scherp van de snede kunnen worden gediscussieerd en gedebatteerd. En dat zal wel eens niet zo lekker voelen. Deal with it!
Dat bepalen mensen die non-binair zijn. Waarom heb jij het daar zo moelijk mee? Iet bewijst dat trechts niet voor vrijheid is, zoals ze zelf altijd lopen te liegen, maar mensen in een keurlijf willen duwen. Rancuneuze dwingelandij, meer is het niet. Mensen die daar boos om worden hebben volgens mij een vrij liefdeloos en vreugdeloos leven.
"‘de opleiding – docenten, management en ondersteunend team – nadrukkelijk afstand neemt van de oordelen en kwetsende uitingen over non binariteit van de heer Buijs’. Kwetsend…Wie bepaalt dat?" Logica en een begrip van taal en sociale contracten. Doorgaans is het ontkennen van andermans beleving (non-binair in dit geval) kwetsend.
@Volrin 'Logica en een begrip van taal en sociale contracten. Doorgaans is het ontkennen van andermans beleving (non-binair in dit geval) kwetsend.' Lol nee, gekwetst zijn is een keuze en volledig subjectief.
Dit heeft ie gekopieerd van zijn Amerikaanse collega's zoals die hele anti-cultuur. Niks interessants of origineel aan. Je hoeft zijn kredietwaardigheid ook niet in twijfel te trekken. Vind het niet echt netjes dat je iemands loopbaan zo afzeikt. Eerst even iemand afzeiken en dan over tegenargumenten beginnen. Had je tegenargument niet gewoon "idee gejat van influencers" kunnen zijn. Maar ik zit op YouTube te kijken naar toxiciteit van de academische wereld. Geen alma matar, maar stomme Latijnse termen verzamel ik dan ook niet.
'Je hoeft zijn kredietwaardigheid ook niet in twijfel te trekken. Vind het niet echt netjes dat je iemands loopbaan zo afzeikt. ' Helemaal mee eens, het is ook niet echt een argument.
Hij heeft het toch echt over zichzelf afgeroepen. Het feit dat iemand als GP het met je eens is, zou je tot nadenken moeten aanzetten.
Het valt mij altijd op dat geslacht en indentiteit vaak door elkaar gehaald worden. Qua geslacht ben je, uitzonderingen bij geboorte daargelaten, man of vrouw. Wat je vervolgens over jezelf voelt of er verder zelf van vindt moet iedereen zelf maar uitmaken. Voor je eigen standpunten over je eigen identiteit kan je vervolgens begrip vragen, niet eisen. Als iemand anders jouw standpunt dan niet accepteert zegt dat niks over racisme, het zegt iets over wel of geen respect voor het ingenomen standpunt.
"Qua geslacht ben je, uitzonderingen bij geboorte daargelaten, man of vrouw. " Fijn dat u erkent dat het dus niet allen man of vrouw is. "Als iemand anders jouw standpunt dan niet accepteert zegt dat niks over racisme, het zegt iets over wel of geen respect voor het ingenomen standpunt." De verwijzing naar racisme gaat volgens mij over zijn uitspraken over homogeweld dat voornamelijk gedaan zou worden door Marokkaanse Nederlanders.
Raisa Mulder is exemplarisch voor dat wat Laurens Buijs en anderen woke-cultuur noemen. Met veel poeha en kretologie in theorie inclusiviteit prediken, maar in de praktijk exclusiviteit eisen voor zichzelf en gelijk-denkende bubbel-genoten. Met als gevolg het welbekende perfide cancel-cultuurtje.
@ Jozias2: Een enkele reactie van één persoon "bewijst" helemaal niets.
Ik heb liever dat iemand inclusiviteit predikt dan dat iemand nazistische shit uitdraagt. Daar heb je over het algemeen minder problemen mee. Waarom is dat?
@olav Dat ligt aan de stelling. Maar los daarvan op Twitter zijn er vele reacties zichtbaar die precies laten zien wat hij stelt
Inderdaad. Hun reactie zijn exemplarisch voor de geschetste woke problematiek.
"Met als gevolg het welbekende perfide cancel-cultuurtje." Het blijft lastig voor rechts om te accepteren dat gekleurde mensen zich niet langer laten onderdrukken, dat vrouwen zich niet Langer laten onderdrukken, dat LHBTQ mensen opkomen voor hun rechten. Dan beginnen ze te zeuren over woke en cancelcultuur.
"Raisa Mulder is exemplarisch voor dat wat Laurens Buijs en anderen woke-cultuur noemen." Wat is dat dan precies 'woke cultuur'? "Met veel poeha en kretologie in theorie inclusiviteit prediken, maar in de praktijk exclusiviteit eisen voor zichzelf en gelijk-denkende bubbel-genoten. Met als gevolg het welbekende perfide cancel-cultuurtje." U doet anders goed daaraan mee, door één persoon als bewijs te stellen voor een hele cultuur waarvoor noch u noch Buijs een concrete definitie weet te geven.
@volrin Nogmaals, dat is afhankelijk van zijn stelling. In zijn artikel schrijft hij onder andere: “Het debat hierover kan echter amper gevoerd worden zonder dat ik word beschuldigd van discriminatie. Studenten en collega’s zeggen dat ik met mijn standpunten hun ‘safe space’ schend” Volgens mij zie je gelijk dat het debat niet gevoerd kan worden zonder dat hij beschuldigd wordt van discriminatie. Ook het bestuur en studenten vallen hem aan en deze raisa begint over discriminatie en een safe space. Dus dat bewijst wel degelijk zijn stelling.
@Jozias "@volrin Nogmaals, dat is afhankelijk van zijn stelling. In zijn artikel schrijft hij onder andere: “Het debat hierover kan echter amper gevoerd worden zonder dat ik word beschuldigd van discriminatie. Studenten en collega’s zeggen dat ik met mijn standpunten hun ‘safe space’ schend” Daar noemt hij dus meerdere mensen. Raisa is er echt toch maar één. "Volgens mij zie je gelijk dat het debat niet gevoerd kan worden zonder dat hij beschuldigd wordt van discriminatie. Ook het bestuur en studenten vallen hem aan en deze raisa begint over discriminatie en een safe space. " Raisa is bewijs dat één iemand hem heeft beschuldigd van racisme. Het is geen bewijs van "Studenten en collega’s zeggen dat ik met mijn standpunten hun ‘safe space’ schend” "Dus dat bewijst wel degelijk zijn stelling. " Één deel, niet de veel grotere bewering dat hele groepen mensen hem aanvallen.
@volrin Op Twitter zijn er vele reacties van studenten. Ook de reactie van het bestuur verwijst daar naar.
@ Jozias: Over twitter kan ik niet oordelen. Daar doe ik niet aan. Han van der Horst geeft overigens zelf ook aan dat Raisa een apart geval is, en geen gewicht in de schaal legt. Ik reageerde uitsluitend op jouw bewering, dat Raisa Buijs' gelijk zou "bewijzen". Quod non.
@olav Hij zegt dat hij beschuldigd wordt van discriminatie. En aangezien in deze reactie hij daaaarvan wordt beschuldigd bewijst die reactie zijn gelijk.
Volgens mij is het punt helemaal niet dat je hem niet op de inhoud kunt bediscussiëren noch of dit een top wetenschapper is. Maar de reactie van deze raisa Mulder, tim hofman en diverse andere studenten op social media blijkt dat hij wel degelijk een punt heeft. Ook grappig was de discussie met sylvana Simons. Ook door haar wordt hij weggezet terwijl hij een bij1 stemmer is.