Joop

Woede over opheffing studie Nederlands aan Vrije Universiteit

  •    •  
24-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
Anoniem_-_Hebban_olla_vogala

© cc-foto: Biccie / Wikimedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Anoniem_-_Hebban_olla_vogala.jpg

Het mag de afgelopen jaren dan over vrijwel niets anders zijn gegaan dan de Nederlandse identiteit, erg verzot blijken Nederlanders daar zelf niet op. Zaterdag werd in De taalstraat, het wekelijkse NPO Radio 1 programma van Frits Spits, bekendgemaakt dat de Vrije Universiteit de studie Nederlands afschaft.
Er zijn simpelweg te weinig aanmeldingen, aldus woordvoerder Agterhof van de universiteit. De studie telde nog maar vijf eerstejaarsstudenten en zes tweedejaars. “Voor ons is deze bachelorstudie een verliesgevende operatie. Zonder groei is de rekensom helder en is stoppen de enige keuze.”
De NOS meldt dat de verdwijning verdrietig stemt:
"Hoogleraar Oudere Nederlandse letterkunde Koppenol begrijpt de economische motieven achter het besluit van zijn universiteit, maar noemt het verdwijnen buitengewoon spijtig. “We hebben het hier wel over onze moedertaal. Het is belangrijk dat we die blijven bestuderen met z’n allen, omdat de moedertaal ook het middel is om onze cultuur te leren begrijpen.” Koppenol zag op de VU de laatste jaren meer talen verdwijnen uit het onderwijsprogramma. “We hebben hier het Fries, Italiaans, Frans, Duits en de Semitische talen al verloren.”"
Er blijven nog enkele plekken over voor het bestuderen van de eigen taal aan de Universiteit van Amsterdam, in Leiden, Utrecht, Nijmegen en Groningen. Maar ook die studies staan onder druk wegens gebrek aan belangstelling. Vorig jaar meldden zich in totaal slechts 200 studenten aan. dat baart ook zorgen omdat er nu al een tekort is aan docenten Nederlands.
Tweede Kamerleden zijn woedend over het besluit, schrijft het AD:
",,Het is een slechte ontwikkeling. Het gaat om onze eigen taal. Het is onbestaanbaar als we dan ook nog accepteren dat universiteiten besluiten de studie niet meer aan te bieden. Tot nu toe weigert de minister in te grijpen, maar dat moet veranderen,’’ zegt CDA-Kamerlid Harry van der Moolen. Van links tot rechts in de Kamer vinden partijen dat. Nu bepalen universiteiten zelf wat ze voor studies aanbieden. ,,Maar als er geen Nederlands meer wordt aangeboden, zijn we echt de weg kwijt,’’ vindt D66’er Paul van Meenen. ,,Bij MBO-opleidingen bepalen we ook vanuit Den Haag dat er overal voldoende aanbod van belangrijke opleidingen moet zijn. Waarom dan niet bij dit soort belangrijke universitaire studies?’’"
GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil kroop achter de webcam om een gloedvol pleidooi te houden. Hij bekritiseert de manier waarop universiteiten gefinancierd worden en waardoor onderwijs ‘een product’ wordt, “Dat we studenten als rendementen gaan zien, die zo hoog mogelijk gehouden moeten worden. Een MacUniversiteit.”
Alleen de VVD ziet het probleem niet: “Als er zo weinig studenten zijn, kun je als universiteit ook geen kwalitatief goede opleiding bieden.” aldus Kamerlid Judith Tielen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

Auslander
Auslander26 feb. 2019 - 9:13

De taalstudies zijn een van de funderingen van alle andere studies. Ze zullen dus blijven bestaan. Als er op hogere studies minder vraag is naar Nederlands dan betekent het zeker een verschuiving naar andere talen (Engels?). Is dat een probleem? Voor hogere studies waarschijnlijk niet. Maar voor algemene onderwijs zal het enorme achteruitgaan betekenen. Deze zal op den duur leiden tot oppervlakkig onderwijs, wetenschap en cultuur, tot minder excellentie uit eigen bodem. Deze trend is in beleid met het Paars begonnen waarin de “mega bedrijvigheid” het woon van vakmanschap. De Rutte-l heeft het letterlijk verankerd me enorme klappen aan cultuur. In plaats van meer investeringen op (excellentie van) cultuur heeft Rutte-1 gekozen voor excellents. Want – dat is de mentaliteit van neoliberalen - in globale tijdperk kun je de excellents gewoon “opkopen”. Daarvoor heb je dus geen excellentie in eigen cultuur nodig! Om het cultuur laten bloeien, die op zijn beurt het onderwijs verrijkt en de wetenschap motiveert, moet men absoluut niet marktgericht zijn. Deze zijn de “high ways” van vooruitgang. De vakmensen in Kunst (maar ook in de Nederlandse literatuur) zijn totaal verloren in markteconomie als zij met andere banen moeten gaan concurreren om in leven te blijven. Als de “high ways” moeten met de weggebruikers gaan om “winst” concurreren, zijn ze allebei het verloren. Ook hen die de Nederlands en de taalstudies hoofdzakelijk als identiteitsmiddel zien, demotiveren de jongeren om eraan meedoen. Dat is precies wat de studie Nederlands nu meemaakt!

Willem D2
Willem D226 feb. 2019 - 6:28

Het zal voor mijn algemene ontwikkeling vast heel goed zijn geweest, maar ik denk met afschuw terug aan mijn lessen literatuurgeschiedenis. Na het VWO ook nooit meer een literatuurboek gelezen, want was tijdens het lezen altijd bezig met thema en motieven. Dit moest immers benoemd worden van de docenten. Kortom de vorige generatie docenten heeft de huidige niet echt enthousiast gemaakt. Nederlands was voor de scholier vaak een vreselijk vak

Keilstra
Keilstra25 feb. 2019 - 12:04

Moet je een studie ook blijven geven als er nul aanmeldingen zijn ? Of één ? Nu zijn er dus vijf. Is er überhaupt een grens, of moet elke studie "gewoon" overal blijven ongeacht ontwikkelingen in de aanmeldingen ?

Eric Minnens
Eric Minnens25 feb. 2019 - 11:03

De meeste leerlingen havo/vwo (tussen de 66 en 79%!!) vinden het vak Nederlands saai of onintetessant. Bleek uit een Gronings onderzoek eind vorig jaar. Niet alleen hierom is het vak Nederlands is aan een grondige wijziging toe. Er wordt van alle kanten aan gewerkt. In april verschijnt er een rapport vanuit de lerarenwereld, onlangs hebben hoogleraren zich verenigd in de Raad voor de Neerlandistiek, en ook in een ruimer kader wordt erover gediscussieerd in het vorig jaar opgerichte Landelijk Platform voor de Talen. Allemaal om de strijd tegen de desinteresse en de terugloop tegen te gaan. Thema's: wat moet iedere leerling kennen en kunnen, hoe maak je het vak minder saai, hoe examineer je het beter, wat is de canon van de neerlandistiek, et cetera. (Bron: Onze Taal nr. 1, 2019) Jammer dat zo'n VU daartussendoor komt fietsen en haar opleiding Neerlandistiek gewoon opheft. Vanuit de overheid zou er m.i. meer steun moeten komen, en er zou niet alleen naar het geld moeten worden gekeken. Toch put ik hoop uit de bovenstaande berichtgeving van Onze Taal. Dat is zelf trouwens een voorbeeld van hoe boeiend en leuk het vak Nederlands kan zijn. Een topblad, voor iedereen.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens25 feb. 2019 - 15:07

PS Zoals er het afgelopen decennium met succes campagne is gevoerd om meer vooral meisjes de bètakant te laten liezen, zo is het nu weer tijd voor een grootscheepse campagne Neerlandistiek.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194725 feb. 2019 - 10:58

,,Maar als er geen Nederlands meer wordt aangeboden, zijn we echt de weg kwijt,’’ vindt D66’er Paul van Meenen." We zijn misschien de weg kwijt maar niet hierom. Het is niet zo dat je in Nederland geen Nederlands meer kunt studeren.

pastafari
pastafari25 feb. 2019 - 9:55

Terechte beslissing. Weinig studenten is niet goed voor kwaliteit en kost alleen maar geld. Beter dat de studenten naar andere universiteiten gaan. Er zijn nog genoeg plekken om Nederlands te studeren, zelfs in Amsterdam!

Bouwman2
Bouwman225 feb. 2019 - 9:27

Als er aanbod is maar blijkbaar geen vraag dan is dat een feit dat je maar beter kunt erkennen en accepteren. De ingreep van de Overheid die het CDA voor ogen staat is een pavlov reactie: altijd is er wel de Overheid die iets moet doen, een list verzinnen of het op nog weer andere manier het de burger naar de zin maken. De boze burger, want de burger is van alles maar vooral is ie woedend. Die begint al jong met eisen, met overvragen, met kritiek. De Overheid prijzen om de rozentuin die ze heeft aangelegd en waarin ze van vroeg tot laat wiedt en giet is heel heel uitzonderlijk. Het zelf onderhouden van je levenspad, het egaliseren zodat je niet om de haverklap struikelt, daarvoor voelt een deel van de burgerij niets. De burger ziet dat het klimaat grilliger wordt en dan moet niet jij aan de slag maar de zware industrie. Dan krijgt Shell er weer van langs of v/h Hoogovens, En de Overheid vangt ook de klappen op. Dat voor het realiseren van een doel gezamenlijkheid noodzakelijk is, dat gegeven ontgaat de kiezer die op comfort gesteld is voor het gemak maar. Na de gemaksmaaltijd wil de burger ook een gemaksoverheid. De burger wil graag onder moeders rokken schuilen. De burger zou beter maar eerst zich verantwoordelijker gaan gedragen.Niet roepen wat de ander voor jou kan doen maar het omgekeerde. De oppositie heeft zich als taak gesteld te opponeren, in verzet te komen, moties van wantrouwen in te dienen.. Daarbij dient niet vergeten dat de oppositie niet de eenheid is. die ze pretendeert te zijn. Je kunt wel vreselijk woedend zijn op de zittende macht, maar op zeker moment moet er toch weer samengewerkt worden. Dit is gelukkig coalitieland en niet de USA,het VK, Rusland, Iran, China of Turkije.

2 Reacties
LaBou
LaBou 25 feb. 2019 - 10:07

Ach, het eventueel verdwijnen van het Nederlands als gesproken taal is voor de autochtone bewoners van dit land geen probleem. Praten we gewoon denglish. Zolang al die arbeidsmigranten die we blijkbaar nodig hebben maar perfect Nederlands leren is er voor deze taal niets aan de hand. Tenminste, als ik jouw partij mag geloven.

Krek
Krek25 feb. 2019 - 11:38

Geachte heer Bouwman, Ik kan mij grotendeels vinden in uw betoog, met de kanttekening dat de oppositie ook slechts datgene doet wat de kiezer behaagt. De kiezer is niet langer geïnteresseerd in redelijkheid maar wil vooral het warme gevoel krijgen dat haar geklaag redelijk is, en hun misere niet hun eigen schuld. Dit is een van de redenen waarom het zo faliekant fout gaat zodra er samengewerkt moet worden. De kiezer zal zich verraden voelen. "Ze zeiden dat ze ons begrepen, dat er veranderingen zouden komen, en nu werken ze TOCH samen met die zakkenvullers! Schoften zijn het!" Het is de tot op het bot verwende kiezer de politiek onmogelijk maakt, die eist dat overal meer geld voor komt, en dat 'anderen' dat geld maar moeten ophoesten. Of die ander nu het bedrijfsleven is, of mensen met een hoger inkomen maakt hen niet uit. Zolang de rekening maar niet op het eigen bordje terecht komt. Ik heb hier al vaker geageerd tegen de hypocrisie dat men alles wil krijgen maar er niets voor wil doen. Ik breng (nogmaals) de artikelen van Van der Horst in herinnering over hoe anderen met het klimaat bezig moeten, waar eerder een fel relaas kwam omdat er van hemzelf ook wat verwacht werd (afvalscheiding). Net zoals de kiezer wenst dat scheefwoners getolereerd worden, en dat er maar meer gebouwd moet worden. Maar de kiezer wil ook meer bomen, en recreatiemogelijkheden... en een beter spoornet, en is niet bereid in te zien dat de oppervlakte in Nederland beperkt is. Net zoals geld niet oneindig is. Overal moet geld bij, maar zodra er gepraat wordt over de kosten, dan wordt er gewezen naar mensen met die wat meer verdienen, of worden bedrijven gezien als de geldboompjes. Daarbij vergeten velen dat diezelfde bedrijven al onze geldboompjes zijn: dit zijn namelijk de voorzieners die de salarissen betalen waarover de belasting wordt afgedragen waarmee al die wensen (mede) betaald worden. De woede op de zittende macht is tijdloos omdat de kiezer de partijen afrekend op wat fout gaat, in plaats van beloond op wat goed gaat. En de zittende macht staat voor een onmogelijke taak: er is niet genoeg geld, er is te weinig ruimte, of we komen het probleem tegen dat we niet in een bubbel leven maar ook afhankelijk zijn van andere landen (denk aan problemen omtrent immigratie, CO2, belastingvrije kerosine)

vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 9:19

Zoals bijna alles wat 'publiek' is onder liberaal: als het geen geld oplevert, wordt het opgeheven. En dat is niet zozeer omdat universiteiten dat willen. Maar omdat ze daar langzamerhand beleidsmatig toe zijn gedwongen.

4 Reacties
LaBou
LaBou 25 feb. 2019 - 10:12

Behalve natuurlijk als je er anderen mee kunt lastig vallen. Van asielzoekers wordt nog altijd verwacht dat ze goed Nerlands leren.

Poezenmens
Poezenmens25 feb. 2019 - 10:14

@vdbemt Inderdaad, met de VVD als grootste partij wordt alles van waarde langzamerhand gesloopt: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=560237251048389&id=188109643036&refsrc=http%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&_rdr

Mr Ed
Mr Ed25 feb. 2019 - 12:42

Er is hier sprake van 5 studenten op een staf van 5 medewerkers, het lijkt me dat de middelen dan wel beter gebruikt kunnen worden.

vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 16:23

@labou. Inderdaad. Er moet natuurlijk wel een argument zijn om ze te kunnen weren. Gewoon zeggen dat je ze niet moet, valt teveel op. @Abel. Tuurlijk. Maar kunnen we straks dan nog wel zeggen dat we het beste onderwijs ter wereld hebben? (Of kunnen we dat misschien nu al niet?) Weet je. Er bestaan nog zaken die belangrijker zijn dan geld.

Me4
Me425 feb. 2019 - 9:09

Leuk voor iedereen, lang leven de privatisering en het ongegeneerd uitmelken van de burgerbevolking op geestelijk en financieel gebied.

DaanOuwens
DaanOuwens25 feb. 2019 - 9:06

Ik snap de woede niet. Althans niet de woede tegen de universiteit. Er komen 5 nieuwe eerste jaar studenten bij. Lijkt mij verstandig dat het geld binnen de universiteit een andere bestemming te geven. Zorgen voor goed onderwijs in richtingen waar wel belangstelling voor is. Dat is geen winst gedreven besluit maar verstandig omgaan met belastinggeld.

1 Reactie
Krek
Krek25 feb. 2019 - 11:42

Geachte heer Ouwens, Dat lijkt me een bijzonder redelijke en pragmatische zienswijze. Verder vind ik het bijzonder jammer dat er zo weinig belangstelling voor deze studie is, maar dat is een heel andere discussie.

Klaas Punt
Klaas Punt25 feb. 2019 - 8:40

Natuurlijk, aan een Nederlandse universiteit mag je toch geen Nederlands studeren als dit niets oplevert!

Martin108
Martin10825 feb. 2019 - 7:01

Het zou vermakelijk zijn als het niet zo triest was. Keer op keer bezuinigt Den Haag in de publieke sector en als dat jaren later z'n wrange vruchten af werpt zijn ze en masse verontwaardigd. Waarom zou je nog leraar willen worden? Hoge werkdruk en mager salaris in vergelijking met andere HBO/universiteit banen. Hetzelfde verhaal in de zorg. Ze kunnen niet verwachten dat ze genoeg mensen vinden die het puur op idealisme volhouden.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 17:30

Zelfs hetzelfde verhaal bij het verhalen van de kosten van de energietransitie. Dijkhoff's woorden: het mag niet op de schouders van de burgers komen. De VVD's daden: we willen niet dat de grote vervuilers zelf betalen.

Frits5
Frits525 feb. 2019 - 6:34

Maar er zijn geen mensen die het willen studeren. Dan is het toch ook onzin om het aan te bieden?. Begin een campagne om studenten te wijzen op de mogelijkheid. Om universitair docenten lege zalen les te laten geven lijkt me niet zinnig.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 10:46

Maar waarom een campagne beginnen, als je de studie opheft? Willen we dat goed algemeen Nederlands behouden, dan is het toch wel nodig dat dat in basis- en voortgezet onderwijs goed gedoceerd wordt. Dan is het vak promoten (en de universiteiten financiéle ruimte geven) beter, dan het opheffen.

HM van der Meulen
HM van der Meulen25 feb. 2019 - 1:06

Gelukkig heeft de PvdA weer eens helemaal geen mening.

1 Reactie
Grietje Genot
Grietje Genot25 feb. 2019 - 9:38

Da's wel een geruststelling. Want als socialisten moeten kiezen tussen een fietsenrek voor bejaarden en cultuur, dan is dat laatste altijd het haasje.(Die zogenaamde 'liberalen' zijn nog veul erger, da's zo).

Grietje Genot
Grietje Genot25 feb. 2019 - 0:25

Ik las op twitter: hoogtepunt van mijn studie Nederlands: een werkgroep over Blauwe Maandagen met 100% Nederlandse studenten en een Nederlandse docent. Voertaal Engels. Wat een armoe. En zo is het.

Spanveer
Spanveer24 feb. 2019 - 23:11

Geen land dat de landstaat zo mishandelt als Nederland. Ook in zogenaamde kwaliteitskranten kom ik met grote regelmaat stuitende taalfouten tegen. Geen journalist die zich er voor schaamt, geen hoofdredacteur die er iets aan doet. Enige positieve uitzondering is de Groene met mooi taalgebruik zonder taalfouten. Het maar op die studie Nederlands aan de VU.

3 Reacties
Spanveer
Spanveer24 feb. 2019 - 23:12

landstaat moet zijn landstaal. Ook dat nog!

pastafari
pastafari25 feb. 2019 - 9:52

"er voor" moet "ervoor" zijn,

vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 17:27

Dat is nog eens een argument. Het gaat slecht met het Nederlands. Dus hef de studie maar op.

JanB2
JanB224 feb. 2019 - 23:04

“Als er zo weinig studenten zijn, kun je als universiteit ook geen kwalitatief goede opleiding bieden.” aldus Kamerlid Judith Tielen. Volslagen nonsens!!! Typisch een leeghoofdig VVD kamerlid.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 feb. 2019 - 14:17

Volslagen onzin ja.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 feb. 2019 - 22:48

Komt bij dat de medewerkers voor zover ik weet de helft van hun tijd aan onderzoek moeten besteden. Een uni is geen pabo.

Zakenpief
Zakenpief24 feb. 2019 - 22:50

De VU heeft momenteel 6 stafleden rondlopen voor 6 Eerstejaars, volgens het Parool. Dat is 1 op 1. Dat is natuurlijk een onhoudbare situatie. Als er geen vraag is, moet je ook je conclusies trekken. Een dergelijke situatie is ook niet bevordelijk voor de ontwikkeling en creativiteit van de studenten. En laten we het opheffen door de VU ook niet overdrijven: de Letteren faculteit van de UvA is 5km verderop. Daar hebben ze nog 54 Eerstejaars. Ik zou het best zinnig vinden als het Ministerie een coordinerende rol zou aannemen bij studies met een teruglopende vraag. Zodat er geen grote witte vlekken in NL ontstaan waar je een bepaalde studie niet kan doen. Maar om nu alle 14 universiteiten van NL te gaan dwingen om een studie aan te gaan bieden waar geen vraag naar is, is echt onzin.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 feb. 2019 - 14:10

Kletspraat, er zijn maar 6 universiteiten waar een bachelor wordt aangeboden en 5 met een master Neerlandistiek. Groningen, Utrecht en Leiden staan in de top 3.

Zakenpief
Zakenpief25 feb. 2019 - 15:21

@Danielle, Ik zeg ook niet dat er momenteel op alle universiteiten Nederlands wordt aangeboden. Maar als de VU gedwongen zou worden om het aan te bieden, waarom zijn de anderen dan gevrijwaard van die dwang? Het is echt geen ramp als je in Amsterdam alleen aan de UvA Nederlands kunt studeren. Dit is echt een storm in een glas water.

Sam V
Sam V24 feb. 2019 - 22:35

Prima insteek van de VVD. Kwaliteit voorop. Niet elke studie hoeft op elke universiteit. Zorg voor een aantal kwalitatieve goede aanbieders. Komen de studenten vanzelf. En als ze niet komen, heeft het toch ook weinig zin om de tent open te houden?

2 Reacties
LaBou
LaBou 25 feb. 2019 - 11:46

"Prima insteek van de VVD. Kwaliteit voorop." Je bedoelt dezelfde kwaliteit als gezocht bij haar bewindsmensen? Tja, dan is het geen wonder dat we er maar vanaf zien.

vdbemt
vdbemt25 feb. 2019 - 18:41

Ik heb even gemist dat dit een maatregel is met 'kwaliteit' als argument. Het argument is 'gebrekkige belangstelling en daarmee niet rendabel". Geld. Als de VVD kwaliteit voorop zou stellen, zou ze het universitaire onderwijs Nederlands stimuleren. En niet laten stoppen. Want hoe houd je goed Nederlands onderwijs (basis, voortgezet, hoger) in stand zonder goed onderwijs Nederlands????

Eric Minnens
Eric Minnens24 feb. 2019 - 22:02

"Alleen de VVD ziet het probleem niet." Een faculteit is immers geen bank. Een taal is immers geen geld. Nederlands is immers geen Engels. Je moet er wel je zakken mee kunnen vullen.

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 feb. 2019 - 5:52

Tja zie daar de VVD in een notendop!

itsme3
itsme325 feb. 2019 - 9:03

Maar net als een bank, moet een Universiteit wel klanten hebben om een studie aan te kunnen aanbieden. Of wilt u studenten soms dwingen om Nederlands te gaan studeren?

Eric Minnens
Eric Minnens25 feb. 2019 - 11:20

@itsme Nee, moeten is dwang en huilen is kindergezang.

Elias Unique
Elias Unique25 feb. 2019 - 11:35

En als een bank geen essentiële rol vervult, gaat deze ook gewoon failliet. Zie DSB.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 feb. 2019 - 14:18

Alle talenstudies staan bij het huidige financieringssysteem onder druk. Waarschijnlijk moet de nieuwe generatie docenten Nederlands uit Duitsland worden geimporteerd. Daar kun je nog wel terecht voor Neerlandistiek

johannn2
johannn224 feb. 2019 - 21:57

Hoezo noemen ze het dan nog "universiteit"? Wat is dat ook al weer: cultuur, vorming? Onderwijs moet tegenwoordig renderen. Marktconform onderwijs. Een bedrijfsmodel en verdienmodel voor universiteiten, en onderwijs in het algemeen. No-nonsens, en Nederlandse taal- en letterkunde is dus nonsens. En Rutte's kwijtschelding van dividendbelasting van anderhalf miljard die niet doorging, en waar men op vele plaatsen in de maatschappij - bijv. het onderwijs - om zit te springen? Wel, die moest en zou vervolgens toch naar het bedrijfsleven. De alleen zaligmakende markt.

4 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen25 feb. 2019 - 5:27

Bedenk wel dat de belastingbetaler moet betalen voor zo'n studie. Als de UvA nog wel een studie Nederlands heeft lijkt me het probleem te overzien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 feb. 2019 - 5:52

Johann Zo gaat het inderdaad. Het is een grote schande. Ik sta werkelijk met mijn mond vol tanden! Van verbijstering dan! Intellect telt niet meer!

johannn2
johannn225 feb. 2019 - 18:36

Frits, Nee Frits, daar betaalt de belastingbetaler niet voor. De belastingbetaler betaalt belasting omdat hij/zij belasting moet betalen. Dus niet voor iets specifieks. De belastingbetaler is geen klant die iets koopt en de overheid geen winkeltje. De regering bepaalt in haar beleid, waaraan ze het geld besteedt en die begroting moet goedgekeurd worden door het parlement, onze volksvertegenwoordiging. Het is nihilistisch om er éen ding uit te pikken waar je geen zin in hebt en daarover te klagen omdat het "van onze centuh" is. Wel zinvol en passend in een democratie is het, om de door de regering gemaakte afwegingen, de begroting, te beschouwen, en je politiek in te zetten bijvoorbeeld al door op de partij te stemmen die jou het beste vertegenwoordigt. Waar de belastingbetaler zich politiek m.n. druk om zou kunnen maken, is hoe de regering de belastingheffing spreidt over de bevolking. Bijvoorbeeld hoe het grote bedrijfsleven en aandeelhouders sterk worden ontzien, terwijl de grote massa in toenemende mate wordt belast. Dat belasten gebeurt ook door het laten afbreken van de arbeidsrechten w.o. de arbeidszekerheid van werkenden. Dat belasten gebeurt o.a. ook via vele bezuinigingen, via het verhogen van de eigen bijdrage gezondheidszorg, het afschuiven van bejaardenzorg op de bevolking via het fraaie eufemisme 'mantelzorg', het afschuiven van de zorg op de gemeenten met tegelijk een miljardenbezuiniging daarop, het bezuinigen op gezondheidszorg en onderwijs, het afbouwen van kosteloos of tegen lage kosten procederen voor zij die het niet kunnen betalen en hen aldus letterlijk te ontrechten, rentedragende studieleningen enzovoort. Onze bevolking wordt belast door te bezuinigen op de maatschappelijke structuur en samenhang. .

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 feb. 2019 - 8:44

Als belasting betaler betaal ik ook liever mee aan het in standhouden van Neerlandistiek dan aan het autowegennet. Maar ik heb het niet voor het kiezen.