Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Woede over omstreden overstap minister Van Nieuwenhui­zen (VVD) naar energielobby

  •  
31-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
104 keer bekeken
  •  
coravn
Er wordt kritisch tot regelrecht boos gereageerd op de stap van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om per direct ontslag te nemen en per 1 oktober aan de slag te gaan bij een lobbyorganisatie van grote energiebedrijven. Vereniging Energie-Nederland vertegenwoordigt onder meer Shell, Eneco, Vattenfall, Essent en het Russische Gazprom.
CDA-europarlementariër steekt haar afkeuren niet onder stoelen of banken. “Sorry, ik vind dit dus niet kunnen. Je neemt je verantwoordelijkheid serieus en maakt je job af. Bovendien roept een overstap naar een sector waar je als minister mee bezig was vragen op. In de EU zijn hier regels voor: er geldt een afkoelperiode voor eurocommissarissen voordat ze een dergelijke overstap kunnen maken. Hoog tijd dat NL zich hierdoor laat inspireren!”
Tom-Jan Meeus, parlementair redacteur van NRC wijst er op dat de circulaire waarin werd bepaald dat bewindspersonen na hun vertrek twee jaar lang niet mogen lobbyen op voormalige beleidsterreinen eind 2019 in alle stilte is ingetrokken.
Zijn collega Mark Lievisse Adriaanse denkt dat de overstap bijdraagt aan verlies van vertrouwen.
SP-Kamerlid Renske Leijten constateert dat met de transfer van de minister de zogeheten ‘nieuwe bestuurscultuur’ die Rutte beloofde steeds verder uit zicht raakt.
Ze merkt ook op dat een dag eerder plannen bekend werden om dat de regering miljarden gaat uittrekken voor het verduurzamen van de energiesector.
Laurens Dassen van Volt zegt dat je een dergelijke wisseling niet moet maken als die twijfel oproept.
De anti-corruptie organisatie Transparency International verklaart: “De Vereniging Energie-Nederland, de branchevereniging van energiebedrijven (met oa Shell, BP, Essent, RWE, Enneco en Gazprom) koopt met oud-minister Cora van Nieuwenhoven als voorzitter nog meer invloed op Nederlands beleid en wetgeving dan ze al hadden.”
Het AD meldt :
"De overstap van Van Nieuwenhuizen naar de energielobby is extra saillant, omdat zij begin dit jaar korte tijd de scepter zwaaide over het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Dat ministerie gaat over alles wat met energie te maken heeft, zoals de gaswinning, elektriciteitsnetwerken en klimaatmaatregelen. Nadat VVD-minister Eric Wiebes was opgestapt vanwege de toeslagenaffaire, verving Van Nieuwenhuizen hem voor vijf dagen. ,,Maar dat was alleen op papier’’, laat Van Nieuwenhuizen vandaag weten. ,,Ik ben niet eens bij dat ministerie binnen geweest.’’ Een bron op het ministerie bevestigt die lezing, maar zegt dat Van Nieuwenhuizen in die vijf dagen wél stukken heeft gelezen en afgedaan. En ook in haar rol als minister van Infrastructuur heeft ze veel kennis over de energiesector én alle klimaatplannen van het kabinet. ,,Zij weet bijvoorbeeld dat we de kleine gasvelden in Nederland niet kunnen sluiten’’, zegt de bron. ,,Dat zou miljarden kosten. Die informatie is voor de olie- en gasbedrijven waardevol.’’ "
Van Nieuwenhuizen verdedigde zichzelf tegenover Nieuwsuur. Ze had volgens haarzelf inhoudelijk nooit iets van doen met het energiebeleid.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

JanB2
JanB22 sep. 2021 - 0:05

Corrupt. Corrupt. Corrupt.

henk-alexander
henk-alexander1 sep. 2021 - 13:44

'Geld stinkt niet.' Kent u die uitdrukking dames en heren (ook u dominee Bouwman)? Dat geld niet stinkt is niet helemaal waar, want het laat a.h.w. feromonen los die voor geldwolven onweerstaanbaar zijn. Ik moet hier denken aan mevrouw Van Nieuwenhuizen van de VVD die haar toewijding voor het algemeen belang, eigenlijk een kutbaantje qua salariëring, opgeeft voor iets wat meer zal cashen. Van de kennis en kunde, die deze dame als politica dankzij de belastingbetaler heeft opgedaan, zullen nu grote energiebedrijven profiteren - kennis en kunde die de overheid op het gebied van energietransitie op kosten van de gemeenschap ontwikkeld heeft. En omdat het allemaal kan, mag Van Nieuwenhuizen het allemaal gratis en voor niks uitventen.

Antonie de Man
Antonie de Man1 sep. 2021 - 11:00

Cora van Nieuwenhuizen is de verpersoonlijking van de ideeënarmoede die kenmerkend is voor de ambtsdragers die de VVD heeft voortgebracht. Hun agenda is al decennia lang inwisselbaar, en dient het bedrijfsleven zich aan dan zijn ze weg. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering en mobiliteit maar het ministerschap wordt bij de VVD vooral gezien als een opstapje voor een carrièreswitch. Landsbelang?

Joop den Uil
Joop den Uil1 sep. 2021 - 9:42

Gaat ze nu samenwerken met Samsom ? Ze hebben hetzelfde netwerk.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 sep. 2021 - 9:37

Over de intrekking van de Circulaiore lobbyverbod bewindspersonen: De 'Circulaire lobbyverbod bewindspersonen' die dit soort overstappen rechtstreeks adresseert is in het besluit dat deze circulaire intrekt opgenomen in de bijlage met de naam: Circulaires die worden ingetrokken maar waarvan de inhoud (deels) geactualiseerd terugkomt. Het intrekkingsbesluit zegt het volgende over dit soort circulaires: 'Naast deze jaarlijkse informatieve circulaire zijn er circulaires met rijksbrede normen op het terrein van arbeidsvoorwaarden en rechtspositie. Met het oog op de komst van de Wnra en de CAO Rijk worden deze circulaires die in de bijlage zijn vermeld ingetrokken. Van al deze circulaires is bezien of de inhoud moet terugkomen en in welke vorm dat het beste kan. Dit kan zowel zijn als beleidskader (ofwel: interne regeling), als handreiking of als onderdeel van een volgende CAO Rijk in geval de inhoud materieel een arbeidsvoorwaardelijke aanspraak betreft. In de bijlage is dit vermeld.' In het geval van het lobbyverbod lijkt te zijn gekozen voor de handreiking, aan de mensen op wie dat lobbyverbod van toepassing was. Goeiedag jongens, zo kantiewelweer. Rutte doet een beetje een Trumpje: op een gegeven moment is alles wat je doet een schandaal, en dan is er niks meer dat 'echt niet kan'. En die man is nu weer bezig het het vormen van een kabinet.

Ivan61
Ivan611 sep. 2021 - 9:32

Dat is niks nieuw. Zodra zij kans krijgen om betere functie kunnen krijgen gaan zij weg. Timmermans deed dat ook. Schaamteloze hufters zijn dat.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland1 sep. 2021 - 11:04

Ik ben van mening dat het streng verboden moet worden

Mark Huysman
Mark Huysman1 sep. 2021 - 9:15

Geen verassing, wel een mooi voorbeeld van hoe de rechtse politiek in dienst staat van het grote bedrijfsleven.

Phil2
Phil21 sep. 2021 - 9:08

Gisteren hoorde ik op Radio 1 dat (in tegenstelling tot wat ik dacht) de VVD helemaal niet inboet aan stemmen. Worden er nu verkiezingen worden gehouden, dan zal de VVD waarschijnlijk boven de 40 zetels uitkomen. Klaarblijkelijk moet er eerst een ramp gebeuren voordat Meneertje Visieloos, met Cora als naar uitvloeisel, verdwijnt van het Binnenhof.

1 Reactie
JanB2
JanB22 sep. 2021 - 0:08

Een groot deel van de Nederlanders is tot op het bot asociaal. Maar dat wisten we natuurlijk al. Het zijn daarnaast ook slapjanussen waar geen oorlog meer mee te winnen is. In iedere normale samenleving zouden ze gewoon tot de losers behoren (wat ze als mens ook zijn).

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten1 sep. 2021 - 9:02

Maar ze was toch al lobbyist van de energiesector, daarom zat ze toch in het kabinet?

VaderTijd
VaderTijd1 sep. 2021 - 9:01

En allemaal overgoten met het VVD-credo: Voorkennis? Neuh, das hab'ích nicht gewüsst.

harmmeijer
harmmeijer1 sep. 2021 - 8:51

Cora van Nieuwenhuizen denkt dat wij achterlijk zijn. Haar achterlijke uitspraak ‘niet bemoeid met energie’ maakt pijnlijk duidelijk dat haar voeling met de burger nada, rien, noppes is. Maar dat is niet zo vreemd: zij is van de VVD.

1 Reactie
JanB2
JanB22 sep. 2021 - 0:12

Nee hoor. Gewoon het bewijs dat ze niet alleen corrupt maar ook vre-se-lijk onbekwaam is. Als je niet inziet dat je in haar positie niets met het thema energie te maken hebt dan ben je de verkeerde persoon in die functie. Of ze moet liegen dat ze barst natuurlijk, per slot van rekening is dát een gekoesterde core-business binnen de VVD.

Salama.
Salama.1 sep. 2021 - 8:34

Het was Pieter van Geel (CDA) die overstapte naar een lobbyclub van de verpakkingsindustrie nadat hij in de hoedanigheid van staatssecretaris voor milieu de invoering van statiegeld voor kleine flesjes en blikjes had geblokkeerd, https://www.trouw.nl/nieuws/ex-staatssecretaris-van-milieu-lobbiet-nu-voor-weggooiflesjes~bd74adb5/. Al net zo'n schandalige carriéreswitch en die lui komen er ook gewoon iedere keer weer mee weg. Integere politici moet je met een lantaartje zoeken.

The Apple
The Apple1 sep. 2021 - 7:42

“Ik houd me aan de regels zoals wij die in dit land hebben vastgesteld”, zeggen allen die zich schuldig maken aan onethische gedrag waartoe ontbrekende regelgeving de ruimte biedt. Die ene zin staat gelijk aan een bekentenis.

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 8:48

Ze hebben de circulaire waarin staat staat ze dat niet doen, in 2019 nog van tekst voorzien in deze, niet voor niets zonder dat iemand het wist laten verdwijnen, oftewel van tafel geveegd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 8:55

Tel daarbij op de dubbelfuncties van 3 kamerleden/kabinetsleden en het geeft precies aan dat Rutte zich gedraagt als een despoot die maling heeft aan democratische rechtsorde, cc. regels. Daar heeft het CDA wel oren naar. De partij die het altijd zo hoog opnam voor 'het recht' in het verleden, als je ze mocht geloven. Waar blijft de RvS hier is zijn vraag.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:27

niet mogen doen....

LaBou
LaBou 1 sep. 2021 - 10:44

Maar ze houden zich ook aan de regels. De regels die ze zelf zodanig hebben opgesteld dat ze er geen last van hebben.

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 sep. 2021 - 14:52

Het wordt dan ook hard tijd voor strengere regels op dit gebied. Zelfs de EU doet het beter op dit gebied. Alleen gaan die regels zolang de VVD regeert toch niet komen. Gek toch dat burgers geen vertrouwen meer hebben in de politiek..

Uw Psychiator
Uw Psychiator1 sep. 2021 - 7:40

Cora van Nieuwenhuizen zal, als de storm van terechte kritiek en verontwaardiging geluwd is, ongetwijfeld een persoonlijk commentaar naar de media doen uitgaan: "Ik herken mij niet in het beeld dat er van me geschetst wordt." En daar zullen wij het mee moeten doen.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 8:59

Of ze heeft er geen herinneringen aan!

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:16

De eerste overigens die dat heel vaak zei was Balkenende. Het CDA dat met de PVV ging regeren. Dus dat een figuur als Wobke Hoekstra boven kwam drijven bij het met hen samenwerkende CDA was geheel en al te voorzien. Daar 'rentmeesteren' ze zich wat af!

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:19

3x is scheepsrecht; https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/31/het-kabinet-zoekt-de-randjes-op-a4056668

JanB2
JanB22 sep. 2021 - 0:13

“Ik herken mij niet in het beeld dat er van me geschetst wordt.” Op deze formulering heb ik altijd een pasklaar antwoord: "Dan moet u de stront uit uw ogen wrijven en in de spiegel kijken, dan ziet u het!"

Gewoon en oprecht
Gewoon en oprecht1 sep. 2021 - 6:47

Zij heeft in alles inzage gehad en gaat nu naar de energiereuzen. En zo gebeurt er wat zij willen en dat is niet in het belang van de burger. Die heeft altijd het nakijken. Nieuw leiderschap? Ik heb liever oud leiderschap zoals van bv dhr. Drees.

LeftFuturist
LeftFuturist1 sep. 2021 - 6:23

Zijn die bedrijven Shell en Eneco en hun corrupte leger met wetenschappers enz allemaal weleens nageplozen welk aandeel ze nu hadden tot het in stand brengen van de oorlogen in het midden oosten? Ik vermoed toch erg dat ze ergens hun aandeel leverden aan dit alles en rotzooi die van 911 en erger leidde. Nee dit soort bedrijven zijn mooi buiten de wind gehouden. Ook de klimaatdoelen houden ze gegijzeld.

2 Reacties
RudolfRendier
RudolfRendier1 sep. 2021 - 9:15

Welk aandeel heeft Eneco in het tot stand brengen van de oorlogen in het midden oosten en hoe heeft dit aandeel geleid tot 9/11? Oprecht benieuwd.

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 sep. 2021 - 14:47

Vergeet Gazprom niet.

wittecisnoot
wittecisnoot1 sep. 2021 - 5:54

Een hoop terecht boze blikken hier. Dit riekt naar enge belangverstrengeling want je gaat natuurlijk, als minister, je volgende potentiele werknemer niet hard aanpakken. Sterker nog, ministerschap dreigt een opstapje te worden waarbij je een volgende werkgever al vast kan paaien. Gelukkig zijn mensen hier nu boos om. Echter hoop ik ook dat men consequent boos is als die lobbyclub geen energiesector is maar een lobbyclubje dat men wel aardig vindt zoals milieuclubjes.. Of zelfs toekomstige werknemers die geen lobbyclubs zijn maar waar men als minister wel over beslist. Belangenverstrengeling is namelijk slecht voor democratie en dus verwacht ik in alle gevallen, dezelfde boze gezichten.

2 Reacties
jantje
jantje1 sep. 2021 - 6:54

@wittecisnoot, Ik ben het helemaal met u eens. Dit stinkt naar belangenverstrengeling. Een vroegere schoolvriendin mocht niet bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij gaan werken omdat haar man bij een concurrerend bedrijf werkte. Ook vanwege mogelijke belangenverstrengeling..

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 sep. 2021 - 9:12

Fair and balanced bericht van de wittecisnoot. Ik hoop dat wittecisnoot als het zover komt weer van zich laat horen in plaats van dit soort gel*l in de ruimte.

Break on through
Break on through1 sep. 2021 - 5:36

Dit soort akkefietjes, dit is niet de enige tot nu toe n vele zullen nog volgen, laat mij maar tot één conclusie komen; De VVD dient gewoon verboden en opgeheven te worden en de individuele leden vervolgd. Gewoon omdat het een club is van notoire wetsovertreders en daarmee en criminele organisatie.

7 Reacties
Hallahan2
Hallahan21 sep. 2021 - 6:05

Gewoon? Ik moet me echt beheersen...

Starter2
Starter21 sep. 2021 - 8:17

Vervolgen nog wel. Alle leden van de VVD. Verder gaat alles goed met u? En dan het gek vinden dat links een marginaal verschijnsel is geworden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:03

Ze kregen een vinger, twee vingers, drie.... en namen de hele hand!

Break on through
Break on through1 sep. 2021 - 9:09

Hoho, VVDers vinden het ook altijd heel "gewoon" dat je mensen hun uitkering afpakt omdat ze boodschappen krijgen van hun moeder, of ze helemaal kapot maakt omdat de belastingdienst ze (onterecht) bestempeld als fraudeurs. Of dat je Afghanen "gewoon" weigert want tja wat moeten wij met dat volk hier Dat soort praktijken kon je in naziDuitsland ook verwachten. En ja dan vervolg ze allemaal maar. Dus gewoon verbieden en gewoon vervolgen en gewoon opsluiten, liefst voor a life time want dan zijn we er van af.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 sep. 2021 - 9:14

Dit is de druppel voor Hallahan. Die gaat de controle verliezen

Paul250371
Paul2503711 sep. 2021 - 11:09

Helemaal eens. Criminelen en corrupte leugenaars. Vervolgen die misdadigers.

PintOfAle
PintOfAle1 sep. 2021 - 13:50

Doe dan gelijk maar het CDA, die minstens vanaf Lubbers beweren dat mensen met een uitkering allemaal te lui zijn om te werken...

Déjà vu
Déjà vu1 sep. 2021 - 2:11

In een tijd dat iedereen al wist dat het met het klimaat en het milieu de verkeerde kant op ging, plopte deze vrouw vier kinderen de wereld in! En nu geeft ze door deze 'carrière switch' aan, dat het welbevinden van haar nageslacht voor haar geen prioriteit heeft. De VVD moet het hebben van mensen met een dergelijke inborst. Jammer dat een dergelijk kroonjuweeltje voor de VVD verloren gaat.

2 Reacties
PintOfAle
PintOfAle1 sep. 2021 - 13:53

Vergeet dan Klaver niet... hoeveel kids heeft die ondertussen? Van de VVD kun je het tenminste nog verwachten.

Déjà vu
Déjà vu2 sep. 2021 - 0:00

Klaver zet zich in voor een leefbare wereld van zijn kinderen, Nieuwenhui­zen doet dat niet. Een cruciaal verschil lijkt me.

jos2
jos21 sep. 2021 - 0:21

Je zou bijna op FvD gaan stemmen, maar dat doe ik niet. Wat een vreselijke puinhoop daar in Den Haag. Ik kan ze allemaal niet serieus nemen, behalve de kamerleden van de SP.

Britswerd
Britswerd31 aug. 2021 - 22:19

Niet verbazingwekkend, zo VVD

Jan zelf
Jan zelf31 aug. 2021 - 22:02

Welke politicus is er nog te vertrouwen???

Wat?
Wat?31 aug. 2021 - 21:46

Ik snap de woede niet. Dit is de ideologie van de vrije markt die de VVD aanhangt. Eigenlijk zou de koptekst moeten zijn "financiële voordelen beweegt minister tot overstap naar lobby waar ze vrij baan voor heeft gemaakt". In plaats van verontwaardigd te zijn hierover kan je ook gewoon concluderen dat je niet op de VVD moet stemmen als je dit niet wilt.

Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 21:27

Ik vind de tweet van Laurens Dassen wel grappig. thiek Je zegt: het zou netter zijn als mevrouw.....Fatsoen, moet je doen... zeggen ze bij de concurrentie. Nou Laurens je weet best dat "net" een ouderwets woord is. Als ze van jou zouden zeggen: nou die Laurens is" een net kamerlid" zou je daar echt blij van worden? . Kom op Laurens, je bent niet voor VOLT gekozen om in een driedelig saai eenheids pak te lopen met een stropdas? Dat mag pas als je groot bent, over een jaar of vier.

RaymondenJoop
RaymondenJoop31 aug. 2021 - 21:17

Wat zeuren we nu? Net als Femke Halsema een leuke vrouw (vind ik althans) die blind is voor kritiek en zo politiek als de pest. Dat is dus niet alleen aan mannen vergeven en zijn we toch goed bezig. Of zoiets...

Tom Lucassen
Tom Lucassen31 aug. 2021 - 21:17

Ook al weer zo'n enge VVD'er.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:05

Ik ken geen andere VVDers!

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 10:23

dan enge!

Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 21:01

Er zijn enorm veel vacatues, te vervullen. Het aangeboden werk klotst tegen de plinten, Wie niet verhinderd is door ziekte of gebrek kan werken bij wie ie wil en waarvoor de geschikte capaciteiten aantoonbaar aanwezig zijn. Dit is een vrij land. Iedereen mag solliciteren op bijna alle functies. . Ik vermoed dat het niet om beloning gaat maar om capaciteiten.Mevrouw Van Nieuwenhuizen heeft die, dus volgens de sollicitatiecommissie van haar werkgever. Waar bemoeit u zich mee? .Er wordt toch niet bij u gesolliciteerd? . Mevrouw krijgt gewoon de job die je ( als man) altijd al wilde hebben, maar die je niet kreeg. .

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot1 sep. 2021 - 15:01

'Ik vermoed dat het niet om beloning gaat maar om capaciteiten.' De dominee is weer lekker naïef. Het kan niet gaan om capaciteiten, want die heeft ze nauwelijks. Waar het wel om gaat: Van Nieuwenhuizen beschikt over vertrouwelijke informatie vanuit de ministerraad en ze kent alle belangrijke politici persoonlijk. Mooie bijkomstigheid is dat ze niks geeft om milieu dus die is wel op haar plaats als toekomstig lobbyist voor een club waar oa Shell en Gazprom deel van uit maken. Opmerkelijk detail is dat Gazprom voor 50% in handen is van de Russische staat.

Oki Doki
Oki Doki31 aug. 2021 - 19:46

Cora van Nieuwenhuizen, is dat niet de minister die in 2019 een vergunning verstrekt heeft aan Chemours (voorheen DuPont) om 5 kilo GenX en 2 kilo PFOA in het milieu te lozen? Nou, dat zijn de echte criminelen in deze wereld.

Erik B2
Erik B231 aug. 2021 - 19:42

Ze heeft gezien hoe schaamteloos sywert zijn zakken kon vullen. Zij dacht nou dat kan ik ook. De regels zijn zo laks en er wordt toch nooit iemand echt gestraft.....

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 21:14

Je komt nooit in de rechtszaal?

Erik B2
Erik B21 sep. 2021 - 7:11

Welke witteboorden criminelen zijn nu echt proportioneel gestraft?

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 10:25

Erik B Volgens mij dacht ze: 'Nu is hij me nog voor!'

Eid
Eid31 aug. 2021 - 19:40

Kost t eens een keer geen wachtgeld; weer niet goed. Ten tweede: Keert niet terug in kabinet; moet toch fijn voor velen hier zijn. Soms moet je tevreden zijn met een oplossing

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 21:05

Tja...

Winterdepressie
Winterdepressie31 aug. 2021 - 23:46

Op dit politieke niveau is wachtgeld niet een issue. Dit is niet een Wethoudert uit Schubbekuttedriel dat na 2 maand de tent uitgevochten is en 4 jaar kan gaan wieberen. Dit is een, pardon mon franciscaans, "top" politicus dat uit een actieve hoge functie de lobby industrie ingaat. Het maakt geen flikker uit of ze wel of niet te maken heeft gehad met zaken in haar portefeuille die overeen komen met haar nieuwe werkzaamheden. Het probleem is dat ze een actief netwerk naar deze nieuwe toko mee kan nemen. Haar kwaliteiten voor deze sector zijn puur de gunsten die ze kan innen bij de vorige club voor weinig. Al geef je dit soort tuig gewoon 5 jaar een modaal inkomen voor niets , als deze tijdens die 5 jaar niet dit soort jobs mogen uitvoeren, dan zal het maatschappelijk een stuk minder geld kosten. Het is gewoon heel simpel. Als je een kabinetspositie inneemt. Dat moet dat voor de juiste redenen zijn. Die redeneren zijn idealen en geen stepping stones voor eigenbelang. Tenminste, dat zou zo moeten zijn.

johannn2
johannn231 aug. 2021 - 19:28

" Cora van Nieuwenhuizen stapt op als minister van Infrastructuur en Waterstaat om lobbyist in de energiesector te worden. “Ik houd me aan de regels zoals wij die in dit land hebben vastgesteld”, zegt ze tegen #Nieuwsuur " Maar niet aan de regels die we NIET hebben vastgesteld. Maar die - ongeschreven en wel - wel behoren tot wat behoorlijk bestuur inhoudt. Oftewel: De 'nieuwe bestuurscultuur' van de VVD is identiek aan de oude. Maar wie heeft daar ooit aan getwijfeld? [citaat] " Tom-Jan Meeus, parlementair redacteur van NRC wijst er op dat de circulaire waarin werd bepaald dat bewindspersonen na hun vertrek twee jaar lang niet mogen lobbyen op voormalige beleidsterreinen eind 2019 in alle stilte is ingetrokken. " [einde citaat] Die circulaire was dus te vergelijken met een concurrentiebeding. "In stilte ingetrokken" Heel herkenbaar de oude - is de nieuwe - bestuurscultuur. Tot Behoorlijk bestuur behoort, dat je de intenties van bestuurders en het bestuur kunt vertrouwen. Onder de VVD kun je er inderdaad volledig op vertrouwen, dat ze alle regels aan hun laars lappen. In stilte en zoals het hen en de hunnen uit het bedrijfsleven uitkomt. .

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 21:13

Ongeschreven regels worden niet geaccepteerd. Een ongeschreven rgel is dat je niet naar andere vrouwen hoort te kijken, maar ik doe dat rustig. Maar als ik een wip zie ren ik als een haas weg. Je bent een fatsoensrakker, Johannnn: honni soit, qui mal y pense.

ManekiNeko
ManekiNeko1 sep. 2021 - 9:02

@Bouwman 31 augustus 2021 at 23:13 Maar als ik een wip zie ren ik als een haas weg. Begrijp ik hier uit dat dominee Bouman niet van "wippen" houdt. Arme koorknaapjes van zijn gemeente

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland31 aug. 2021 - 19:15

Jullie begrijpen het niet : Het is geen overstap

2 Reacties
johannn2
johannn231 aug. 2021 - 19:29

Griezel, Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt. .

Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 20:46

Nee, het is een pootje over.

Thuiszitter
Thuiszitter31 aug. 2021 - 19:14

Zo nu gaan we eens echt de zakken vullen moet zij onbeschaamd hebben gedacht . Niet geheel vreemd voor een VVD’er.

3 Reacties
RaRa17
RaRa1731 aug. 2021 - 19:35

Nee, ze had een afkoelingsperiode moeten inlassen met wachtgeld op kosten van staat. Iets van een jaar of drie en dan in de tussentijd een boek schrijven. Ow wacht, dat is al een keer gedaan. Of anders wordt je commissaris bij Shell, klm en ing. Ow wacht...

Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 20:48

Voor iemand met lege zakken is een knoop al veel.

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 sep. 2021 - 15:15

'Nee, ze had een afkoelingsperiode moeten inlassen met wachtgeld op kosten van staat.' Dat was in dit geval een stuk goedkoper geweest voor de belastingbetaler. Mevrouw gaat nu met haar politieke contacten en vertrouwelijke informatie uit de ministerraad de energiebedrijven aan meer omzet helpen. Omzet die gegenereerd wordt door de burger.

MG1968
MG196831 aug. 2021 - 19:06

Ze voelt zich nu vast slachtoffer van een hetze in plaats van schuldig.

4 Reacties
MG1968
MG196831 aug. 2021 - 19:09

Of nee, ze weet zich schuldig maar is nou eenmaal zo rechts dat ze dat draait naar slachtoffer. Dat wordt in die kringen immers gezien als een bekwaamheid.

Ecclesia
Ecclesia31 aug. 2021 - 19:41

Correct. In de ogen van een rechtse bal moet je nu eenmaal over grenzen gaan om te slagen in het leven. 'Schuld' is een gevoel dat zij zich niet kunnen veroorloven. Het staat alleen maar in de weg.

Bouwman2
Bouwman231 aug. 2021 - 20:50

In een boom zo volgeladen telt men één slachtoffer niet snel.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 sep. 2021 - 9:11

"‘Schuld’ is een gevoel dat zij zich niet kunnen veroorloven. Het staat alleen maar in de weg." Niet meer, ze herkennen het niet eens meer! Voor hen was het ook als politici geheel normaal. Zo zien zijn politiek. Daarvoor zitten ze in een kabinet.