Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Woede in toerismebranche over royale staatssteun aan 'uitknijper' Booking.com

  •  
31-05-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
49058573076_89711e4618_k

© cc-foto: Web Summit https://flic.kr/p/2hK91AQ

NRC-journalist Stijn Bronzwaer bericht dat veel lezers boos zijn op de Nederlandse staatssteun aan Booking.com. De internationale reserveringssite gebruikte de miljoenen belastinggeld om vette bonussen uit te delen aan de top van het bedrijf. Nogal wat mensen zweren geen gebruik meer te maken van de service en verwijderen hun account.
Op LinkedIn lucht de Nederlandse ondernemer Ed Smit, die met zijn reisbureau in Costa Rica onlangs nog meewerkte aan een aflevering van 3 Op Reis , zijn hart over hoe het kabinet omspringt met belastinggeld en een bedrijf bevoordeelt dat de reisbranche uitknijpt.
"De hotels lijden al jaren onder het beleid van Booking en zitten in een wurggreep. Dat is op zich geen punt, zaken doen is keihard en je moet altijd scherp blijven. Wat nu echter in Nederland gebeurt met het bedrijf dat meer omzet genereert in Costa Rica dan wie dan ook, Booking.com, is schandalig en raakt veel bedrijven hier in Costa Rica. Niet alleen de reisbureaus / touroperators, ook de hotels. De miljoenensteun die de Nederlandse overheid gegeven heeft aan Booking.com, was iedereen hier in Costa Rica een doorn in het oog. Maar vandaag knapte er iets in mij en bij vele collega’s hier in het paradijs. De Amerikaanse bestuurders van het Nederlandse bedrijf krijgen gewoon hun 28 miljoen Euro aan bonussen. Geld dat afkomstig is van de Nederlandse belastingbetaling die vervolgens weer boekt bij datzelfde Booking.com."
Als dat legaal is dan is er iets grondig mis in Nederland, constateert Smit. Hij vraagt zijn connceties het verhaal te delen en ontvangt een lawine aan steunbetuigingen. Velen wijzen op de mogelijkheid om Booking.com alleen nog te gebruiken om een hotel uit te zoeken en dan vervolgens via de site van het hotel zelf te reserveren. Dan hoeft er geen commissie betaald te worden en is de reiziger ook zelf vaak goedkoper uit.
cc-foto: Web Summit

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

The Apple
The Apple2 jun. 2021 - 6:58

Gelukkig is het vrij gemakkelijk om ze te boycotten. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden.

Phil2
Phil231 mei 2021 - 18:25

Wat een sukkels dit kabinet Rutte. En maar de echt zorgbehoevenden en de mensen die in de zorgsector werken uitknijpen of schamel belonen. Een goudgerande openeinde regeling die de gemeenschap miljarden kost richting KLM, miljoenen voor vriendjespoltiek Sywert en dan nu uitknijper Booking.com. Wat een onvoorstelbare knuppels ook die adviseren op te maken beleid bij ministeries. Kan het ontslagrecht van de (hoge) ambtenaar nu eens op de helling?

Thuiszitter
Thuiszitter31 mei 2021 - 17:13

Booking.com gebruik ik voor het zoeken en bekijken van de accommodaties waarna ik een keuze maak en bel met het desbetreffende hotel om te boeken. Dat scheelt wel zoveel .

1 Reactie
The Apple
The Apple2 jun. 2021 - 0:18

Je gaat er blijkbaar van uit at iedereen in die branche via Booking adverteert. Dat zijn alleen degenen die daar 20% van hun omzet voorover hebben. De besten vertrouwen op de mond tot mond reclame. Het duurt wat langer, maar nu is onze bezettingsgraad de hoogste van alle 20 -of meer- in dit dorp, want we zijn DUS tenminste 20% goedkoper. (Afgezien van nog een aantal andere factoren, waardoor het verschil nog veel groter is)

JasDon
JasDon31 mei 2021 - 10:34

Ik blijf het gewoon gebruiken en weet dat het voor hotels, etc. ook waardevolle informatie over prijstrends teruggeeft. Maar de dominantie kan wel als problematisch worden ervaren, daar moet je misschien wel iets mee als reguleerder.

5 Reacties
Salama.
Salama.31 mei 2021 - 16:30

Als je in Google ‘hotel intypt komt booking bovenaan. Lekker makkelijk om daar op te klikken maar bijna ieder hotel heeft tegenwoordig een eigen site, een paar zoekresultaten naar beneden. Ik zou niet weten waarom je gebruik zou maken van zo’n parasitair bedrijf als Booking.

The Apple
The Apple31 mei 2021 - 17:12

Vergeet het maar, want via Google wordt de prijsinformatie niet getoond, tenzij het hotel is aangesloten bij Booking.com, want die hebben een advertentie contract met Google. Zelf een dergelijk contract afsluiten met Google is voor een klein bedrijf als het onze financieel niet haalbaar. (hetzelfde geldt overigens voor Tripadvisor). Wij kampen al jaren met dat probleem, omdat we ons niet willen laten vertegenwoordigen door Booking. Overigens zijn er bedrijven die nog onfatsoenlijker zijn en gewoon de informatie van een bedrijf van het internet halen en dan net doen alsof ze dat bedrijf aanbieden. Klik je op die link, dan krijg je wel alle concurrenten te zien, maar niet het bedrijf zelf (Trivago). Er zitten nog meer halen en ogen aan vast, waardoor je -ook via Google- niet altijd de beste aanbiedingen te zien krijgt, maar alles bij elkaar is dat vrij ingewikkeld. Het beste kun je altijd nog -behalve in het hoogseizoen- ter plekke vragen naar een onderkomen dat goed en goedkoop is. Is dat te riskant, kijk dan vooral ook eerst even bij de AirBnb, want de informatie die daar gegeven wordt is een stuk eerlijker. Je kunt dan altijd nog rechtstreeks contact opnemen.

The Apple
The Apple31 mei 2021 - 17:21

JasDon - Denk vooral niet dat je op jouw manier de beste aanbieding vindt, want wij hebben bijvoorbeeld de hoogste waarderingscijfers van de hele regio en zijn tenminste 25% -en soms wel 100%- goedkoper dan alle aanbiedingen via Booking.

Sachs
Sachs31 mei 2021 - 20:06

@ JasDon Ik vrees dat dit een te rooskleurig plaatje is. Er zullen vast hotels tevreden zijn met Booking, maar dat zijn er heel weinig, leert mijn ervaring. NRC heeft overigens een mooie serie artikelen over Booking gepubliceerd. De moeite van het teruglezen waard.

Hank Nozemans
Hank Nozemans31 mei 2021 - 21:40

@Jasdon. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ons reserveringssysteem is ook aan booking gekoppeld. Er zit wel automatisch 20% bovenop de prijs om hun belachelijk ruime marge te dekken. Die 20% betaalt u.

gimli55
gimli5531 mei 2021 - 10:26

Geen gebruik meer maken van hun diensten, anders is het hypocriet geleuter. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt en zal er ook nooit gebruik van maken, waarom boeken via Booking. com? Alleen omdat het iets goedkoper is? Kun je je afvragen, wie die korting betaald? Ze verkopen niets meer dan een service, en dan nog erg duur. Anders zouden ze niet zo veel winst maken, dat ze dividend kunnen uitkeren en allerlei bonussen aan de directie. Prioritieten stellen en bewust keuzes maken, ook als die op de korte termijn duurder zijn. Ik gun een hotel zijn inkomsten, zeker als het verblijf goed is. Tot voor niet zo lang geleden waren dit soort bedrijven niet aanwezig en hopelijk binnenkort ook niet meer. Ze dragen op geen enkele wijze mee aan de economie en wanneer ze er niet meer zijn, verandert er niets aan diezelfde economie.

2 Reacties
Klein zonnetje
Klein zonnetje31 mei 2021 - 12:43

@gimli, volgens deze definitie zijn er heel veel bedrijven die niets toevoegen aan de economie (?) draagt google bij aan de economie? draagt facebook bij aan de economie? en wat te denken van het lokale reisbureau, draagt dat bij aan de economie? draagt een boekhouder bij aan de economie als je het ook zelf kunt doen. Draagt een schilder bij aan de economie als je het ook zelf kunt doen?

gimli55
gimli5531 mei 2021 - 13:32

@Kleinzonnetje Nee, Nee, Ja, Controle derhalve ja, ligt eraan welke schilder? Kunst of anders, soms wel en soms niet. Er zijn ook veel bedrijven die weinig tot niets bijdragen aan de economie. Produceren ze een dienst, die bijdraagt aan het welzijn of welvaart van allen? Zo niet , dan is het zaak om zich aan te passen. De olie industrie hevelt de schade over aan de slachtoffers van de gebieden waar de olie gewonnen wordt. VB. de Niger delta. Dat draagt niet bij aan het welzijn en welvaart van de bewoners aldaar, het hoort opgelost te worden anders moet de Shell daar vertrekken. De rechter heeft gelukkig de taak van het bestuur overgenomen om de desbetreffende bedrijven die hun verantwoordelijkheid ontlopen, daar wel verantwoordelijk voor maken. Hebben deze bedrijven als Booking bestaansrecht? Wel als zij de welvaart EN welzijn in zijn totaliteit bevorderen, anders niet. Wanneer ze zo groot worden en hun hotels afknijpen, zijn het de parasieten die de markt vernietigen. Er dient een gezond evenwicht te bestaan en zodra een partij te machtig wordt, dient hij afgebroken te worden.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen31 mei 2021 - 9:58

De andere 80 miljard is gelukkig wel goed terechtgekomen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra31 mei 2021 - 9:52

Zouden ze bij dat bedrijf heel erg zijn geschrokken? Het is goed voor hun naamsbekendheid.... Volgens Oscar Wilde was het beter als er slecht over je werd gesproken, dan dat er helemaal niet over je werd gesproken.

1 Reactie
Primarch
Primarch31 mei 2021 - 18:09

Slechte reclame is ook reclame. Zit er nu over te denken om mijn twee hotelovernachtingen in julie te cancelllen en rechtstreeks bij het hotel te boeken.

Hakkepuf
Hakkepuf31 mei 2021 - 9:47

Booking is inderdaad een hele goede zoekmachine. Zodra je het hotel naar keuze gevonden hebt, dan bel je het hotel en reserveer je het. Door de deal die booking heeft met Google is het trouwens wel steeds moeilijker naar het gewenste hotel te zoeken.

adriek
adriek31 mei 2021 - 9:05

"Schelden en eten" zei mijn oma vroeger. Lekker mopperen op de overheid en op booking.com maar de volgende keer wel weer gewoon hun diensten gebruiken. Het gemak dient de mens, ofwel we laten degenen die zonder enige inspanning miljardair worden gewoon rijker worden omdat het ons geen enkele moeite (maar wel geld!) kost.

3 Reacties
GHS
GHS31 mei 2021 - 11:57

Dan moet er gezorgd worden voor (veel) concurrentie.

ton14024
ton1402431 mei 2021 - 12:00

Niks mis met diensten gebruiken, maar boek bij de accommodatie.

Le Chat Botté
Le Chat Botté31 mei 2021 - 16:47

@eirda Het feit dat je een dienst gebruikt is geen alles of niets deal. Jouw formule is: gebruiken = bek houden en alles vreten wat je wordt voorgeschoteld. Dat is onnodig binair. Je kunt prima een dienst gebruiken en tegelijkertijd de leverancier aanspreken op ongewenste gedragingen. Je hebt vast wel eens een overnachting geboekt bij een hotel, waarvan je de manager op de hoogte hebt gesteld van de betreurenswaardige kwaliteit van het bed, het ontbijt, de teleurstellende geluidwerende eigenschappen van de scheidingsmuren, of wat dies meer zij. Persoonlijk zie ik bedrijven als booking.com liever failliet gaan ten faveure van een zoekdienst zonder winstoogmerk, waarvan de kosten gedekt worden uit de collectiviteit van hotels en verwante aanbieders van overdekte overnachtingen. Dat is voor iedereen beter, behalve voor aandeelhouders. Ik heb met die laatste club opmerkelijk weinig compassie, dus het zij zo.

Zwerfstein
Zwerfstein31 mei 2021 - 8:44

Koolmees heeft op zijn ministerie toch ook een afdeling Inspectie neem ik aan? Hoe moeilijk kan het zijn om dit geld tot op de laatste cent terug te vorderen?

3 Reacties
Hakkepuf
Hakkepuf31 mei 2021 - 9:48

Booking wordt het als ASML gezien als Hollands Glorie. Het is voor de Overheid prestige om deze bedrijven in Nederland te houden.

adriek
adriek31 mei 2021 - 10:15

Moeilijk. In de leveringsvoorwaarden stond niet dat de steun alleen bedoeld was om te overleven. De steun was om omzetverlies te compenseren. Booking had veel omzetverlies, heeft sowieso nauwelijks kosten - die ze ook nog eens flink gereduceerd hebben door veel personeel te dumpen. De directie heeft volgens de regels prima gepresteerd door de omzet op peil te houden (door die steun) en kosten te besparen (door personeel te ontslaan), kortom de bonus was dik verdiend e(n hardstikke legaal). Een weekje publieke, gespeelde verontwaardiging en wat gedoe in de pers? Dat zijn de mensen over twee maanden weer vergeten. We pushen de google advertenties een beetje en over drie maanden is het weer miljardenbusiness as usual.

ton14024
ton1402431 mei 2021 - 11:58

Vragen staat vrij, maar of het veel helpt?