Joop

WNL bezorgt verkiezingscampagne DENK goud

  •  
06-03-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2019-03-06-om-12.13.18-1
Kuzu heeft niet geheel ongelijk als hij klaagt dat er door de rechtse omroep met twee maten gemeten wordt
Wat een geschenk presenteerde omroep WNL woensdagochtend aan Tunahan Kuzu, de gewiekste leider van DENK. Eerst hadden ze hem uitgenodigd als gasthoofdredacteur. Dat doet WNL vaak in verkiezingstijd, politici benoemen tot gasthoofdredacteur. Het is een traditie die ze hebben overgenomen van De Telegraaf, de krant die tien jaar geleden als marketingstunt de omroep oprichtte. Een beetje merkwaardige traditie wel, de tijd dat politici hoofdredacteuren waren hebben we gelukkig lang geleden achter ons gelaten.
Maar goed, ze hadden Kuzu dus net als andere politici uitgenodigd als hoofdredacteur. Vervolgens bedacht WNL zich en trok de uitnodiging in. En toen kwamen ze op het idee om hem alsnog uit te nodigen, als gewone gast. Zoals de Fransen zeggen ‘what were they thinking?’
Dus greep Kuzu woensdagochtend live in de studio de kans om op Calimero-toon uit de doeken te doen wat hem was overkomen. Dat kon je van tevoren bedenken maar bij WNL werden ze er schijnbaar geheel door overvallen. U kruipt weer in de slachtofferrol, voegde de presentatrice hem nog wanhopig toe. Nee slimmerik, die slachtofferrol heb je hem op een presenteerblaadje aangeboden.
Vervolgens trachtte ze Kuzu nog het zwijgen op te leggen met de mededeling dat hij mocht zeggen wat hij wilde. Dit alles in een decor dat doet denken aan een Moldavische actualiteitenrubriek uit de jaren ’70. Amateurisme ten top. WNL-presentatrice zet Kuzu op z’n plek , kopte de Telegraaf niettemin. Tuurlijk. En Real Madrid leerde dinsdagavond Ajax een lesje.
Er is nog meer. WNL had de uitnodiging ingetrokken omdat Kuzu was uitgevaren tegen het programma De Nieuwe Maan, een ooit interessant debatprogramma van de publieke omroep NTR dat sinds het aantreden van presentator Fidan Ekiz een magneet voor extreemrechts en andere malloten is. Zo mag deze week Pegida aanschuiven, alsof die iets wetenswaardigs te melden hebben. DENK wilde daarom een gesprek met de NTR over de inhoud van het programma. WNL ziet dat als een aanval op de persvrijheid en weigerde daarop alsnog het gasthoofdredacteurschap aan Kuzu.
Die motivatie is op z’n zachtst gezegd erg dun. Donderdag schuift bijvoorbeeld bij WNL Thierry Baudet aan, de politicus die eiste dat weerman Gerrit Hiemstra van de publieke omroep  ontslagen wordt omdat hij wetenschappelijke uiteenzettingen over de klimaatverandering verzorgt. Zelfs Denk gaat niet zo ver, die willen ‘alleen maar’ een gesprek.
Of wat te denken van Geert Wilders. Die doet niet anders dan de media aanvallen en gaat daarbij nog veel verder. Toen de PVV in 2010 gedoogpartner werd van het eerste kabinet Rutte presenteerde de partij een lijst met programma’s en personen die bij de NPO afgevoerd moesten worden. Daar werd tot verbijstering van betrokkenen zelfs met de coalitiepartners over vergaderd. Wilders boycot bovendien al jarenlang de VARA omdat op Joop een cartoon verscheen die hem niet beviel. Hij eiste dat die cartoon verwijderd werd. Dat gebeurde uiteindelijk een paar weken later na ernstige doodsbedreigingen. Ook een bijbehorende cartoonwedstrijd moest afgelast worden. Persvrijheid? Ammehoela.
Wilders is de komende tijd gewoon gasthoofdredacteur bij WNL, Baudet ook. Dus Kuzu heeft niet geheel ongelijk als hij klaagt dat er door de rechtse omroep met twee maten gemeten wordt. Het is zijn favoriete kritiek op alles in Nederland en zijn aanhangers zien dat weer eens bevestigd.
Er is nog een reden waarom Kuzu dit soort conflicten altijd met een straatlengte wint. Hij is niet geïnteresseerd in het publiek van WNL, hij kan via zijn eigen kanalen zijn kiezers veel beter bedienen en daar is dit soort materiaal goud waard. Kuzu die onverschrokken de aanval opent op WNL. Hij wint er nu al meer mee dan al zijn collega-politici die het gasthoofdredacteurschap wel braaf mogen vervullen. Als WNL een hoofdredacteur had die zo sluw is als Kuzu en de zijnen, was de omroep vast een stuk succesvoller.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (86)

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 mrt. 2019 - 12:47

Gelukkig heb ik het allemaal niet mee hoeven maken!

Auslander
Auslander8 mrt. 2019 - 10:44

@ Sarajlija “Ik ben zelf buitenlander geweest” Nou nou, vertel maar “als ervaringsdeskundige” ons hoeveel van de “hufterigheid” en “ranzigheid” van een buitenlander zijn is nog intact bij jou?

1 Reactie
Ivan61
Ivan6111 mrt. 2019 - 20:48

Wat wil jij met deze vraag? Ik gaf mijn mening over heer Kuzu en als jij persoonlijke vraag stelt dan moet je eerst voorstellen.

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:25

Die achtergrondsetting ook van WNL met die moskee. Briljant.

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:03

Deze had ik ergens onder gezet. Dubbel. Excuus.

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:03

Het punt dat Kuzu heeft is dat dat hij ageert tegen het feit dat de blanke (autochtone) Nederlanders een Nederlander met een moslim achtergrond een mindere Nederlander vinden. En daar heeft hij volkomen gelijk in. Niemand zegt dat zwaar gereformeerden of Christerlijken die SGP CU of CDA stemmen een allochtone partij is. Terwijl dat wel wordt gezegd als er een Nederlander die moslim is op DENK stemt. Het heeft niets met integreren te maken maar met accepteren. Een mens met een Nederlands paspoort is een Nederlander. helaas xenofoob rechts, ze zijn er, jullie hebben ze zelf gehaald, ze zijn Nederlander en gaan niet meer weg, dit is ook "hun" land.

3 Reacties
Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:04

moslimachtergrond

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:09

Ik vond wel dat Kuzu geen antwoord had op de vraag waarom ze NSB filmpjes van het stemgedrag van moslims laten zien. Als dat de tendens is dan is dat bijzonder laf. Ga naar die gast toe en haal iemand, een collega, niet onderuit via die fokking sociale media. Het zwak geformuleerde argument dat "zij" het ook doen was heel slap.

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 8:10

moslims in de tweede kamer

Libertain
Libertain8 mrt. 2019 - 7:30

Net de hatelijike, onberagumenteerde bijdrage van @Saralija gelezen, ben ik daardoor steeds meer van overtuigd geraakt dat ik moet overwegen op DENK te stemmen om enige verweer aan dergelijke hatelijke campagnes te mogen leveren.

Ivan61
Ivan617 mrt. 2019 - 15:56

Dag later en nog steeds geen excuus van heer Kuzu voor zijn hufterig gedrag. Wat een zielige schaamteloze vertoning was dat zeg. Hij werd geweigerd en dan komt hij alsnog om te scoren op zijn achterbakse manier. Waar is zijn zelfrespect? Hij is evenbeeld van Wilders en zijn ster wordt steeds groter net zoals bij Wilders en recept is zelfde. Wat een geestelijke armoede.

3 Reacties
Libertain
Libertain8 mrt. 2019 - 7:28

Is dit een boodschap uit de alternatieve dimensie want de realiteitsgehalte is er niet?

Paul250371
Paul2503718 mrt. 2019 - 7:52

Totale onzin.

OlavM
OlavM9 mrt. 2019 - 21:11

@ Sarajlija: Je kijkt in een lachspiegel en denkt dat je de realiteit ziet.

quranite.com
quranite.com7 mrt. 2019 - 10:26

Ik ben Helemaal eens met dit artikel van Francisco. Ik overweeg dat ik deze keer op DENK gaan stemmen!

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr27 mrt. 2019 - 15:20

Ik denk dat Francisco liever heeft dat je op GroenLinks gaat stemmen.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart7 mrt. 2019 - 10:03

Ik zit een tikkeltje langoureus op een chaise longue in een huisje van afbrokkelend rode baksteen aan een weg vol gaten in het asfalt in een gehucht van lik me vestje en kijk door een vitrage van regen naar buiten - een landschap in de knop gebroken - en denk aan Kuzu. En glimlach,

Indisch4ever
Indisch4ever7 mrt. 2019 - 9:47

Het is bagger om eerst iemand uit te nodigen redacteur te spelen en dan ter elfder ure die afspraak afzeggen. Nodig hem dan niet uit. Als het gaat om iemands aanvechtbare ideeën tav de vrije meningsuiting.... dan kun je een PVV'er nooit vragen gastredacteur te zijn Die club heeft als belangrijkste thema de meningsuiting van islamieten te verbieden. Het bestaansrecht van hen in Nederland te ontkennen Kuzu kan wel smalend doen over de pers als vierde macht en met bobo's willen praten over de invulling van het programma de Nieuwe Maan.... dat is natuurlijk lang niet zo bedreigend voor de vrije meningsuiting als de agenda van de PVV... en Geert Wilders kan zonder problemen gastredacteur zijn biij de WNL ? Best wel bagger van de omroep.

Bernie2
Bernie27 mrt. 2019 - 9:29

Kuzu haalde zijn slag meesterlijk binnen en het keffende Telegraafdroppie Maaike Timmerman had het niet door. En hij had gelijk. De tv-afdeling van De Telegraaf meet met verschillende maten. Baudet en Wilders die voortvarend aan de stoelpoten van de democratie zagen worden wél gasthoofdredacteur? Dat soort scenario's kunnen alleen bij een boulevardblad en haar camera-afdeling.

vdbemt
vdbemt7 mrt. 2019 - 8:48

De genoemde uitzending met Baudet, vanmorgen, was hoogstaand. In lyrisch bedrog.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 mrt. 2019 - 7:29

Het verongelijkte Calimero-gedrag van de intriganten die deze partij leiden, begint steeds groteskere vormen aan te nemen. Het was idd een discutabele move van WNl, maar kom op zeg als politicus heb je hier maar mee te dealen en het beste van de situatie te maken. Is iedereen hier al vergeten hoe bv Baudet door Pauw/Jinek werd gefileerd voor de TK-kamer verkiezingen? Die ging toch ook niet zitten mokken en jeremiëren.

6 Reacties
Libertain
Libertain7 mrt. 2019 - 9:02

("Het verongelijkte Calimero-gedrag van de intriganten die deze partij leiden, begint steeds groteskere vormen aan te nemen") Je denkt dat mensen die pal voor Artukel1 van de Grondwet staan, volgens jou intriganten zouden zijn, loud and clear.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen7 mrt. 2019 - 9:53

Kuzu dealde er ook mee. Precies op zijn kenmerkende wijze. Hij noemde WNL "bagger'. Francisco heeft gewoon een punt. Ik zat met kromme tenen te kijken naar hoe de presentatrice de boel probeerde te redden. Kuzu is retorisch gewoon heel erg sterk. Daar moeten zijn opponenten maar mee zien te dealen. Die worden alleen maar boos en doen daardoor de verkeerde dingen. Let wel: Kuzu richt zich over de hoofden van de machteloze tegensputteraars, op zijn achterban. Die tegensputteraars leveren hem gratis zijn gelijk door er met een gestrekt been in te gaan.

madbako
madbako7 mrt. 2019 - 9:57

Het was idd een discutabele move van WNl, maar kom op zeg als politicus heb je hier maar mee te dealen en het beste van de situatie te maken. Dat beste er van maken heeft hij dus met verve gedaan. Nog meer?

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 mrt. 2019 - 11:55

@ Alfred Kuzu heeft ontegenzeggelijk kwaliteiten, jammer dat hij deze veelal op een verkeerde manier gebruikt. Ik gun mijn landgenoten met een migratieachtergrond van ganser harte een politieke partij die opkomt voor hun belangen, maar ik denk dat DENK veel beter af zou zijn met andere partijleiders dan deze twee rasopportunisten. @ Madbako "Dat beste er van maken heeft hij dus met verve gedaan. Nog meer?" Wellicht heeft hij dit in strategisch opzicht idd gedaan.

Auslander
Auslander7 mrt. 2019 - 13:46

@ Gadfly 7 
“Ik gun mijn landgenoten met een migratieachtergrond van ganser harte een politieke partij die opkomt voor hun belangen” Dat is voorlopig DENK. Daarvoor hoeve migranten niet bij autochtonen ten rade gaan. Wen eraan dus.

Ivan61
Ivan617 mrt. 2019 - 16:41

Kuzu heeft abonnement op zieligheid. Gaat niet om politieke standpunten bij hem. Net zoals bij Wilders gaat alleen om zijn vijand te vernederen en belachelijk te maken. Ik ben zelf buitenlander geweest maar voel altijd kots neigingen als ik zijn kop op tv ziet.

Jaap12342
Jaap123426 mrt. 2019 - 21:59

De ondertitel van dit stuk moet zijn, "Kuzu heeft volkomen gelijk als hij constateert dat er door de rechtse omroep met twee maten gemeten wordt."

2 Reacties
Libertain
Libertain7 mrt. 2019 - 7:28

Mee eens mede omdat cultureel bepaald vooringenomen mensen altijd een blnde spot hebben.

Libertain
Libertain7 mrt. 2019 - 7:57

Eigenlijk de beste titel voor deze uitzending zou het volgende geweest zijn: "Syp Wynia en de zeven dwergen van WNL"

Auslander
Auslander6 mrt. 2019 - 21:19

“WNL bezorgt verkiezingscampagne DENK goud” Als de (witte) media en politiek zichzelf blijven zal het voor welke migranten partij dan ook “goud” betekenen. Maar dat zal door de (witte) media en politiek incl. Fv Jole waarschijnlijk niet opgevat kunnen worden. Ook het weigeren om een migrantenpartij podium te geven of ongelijk behandelen zal niet minder waard zijn dan goud. De migrantenpolitiek heeft de potentie om 10% - 20% van stemgerechtigden strategisch aan zich binden. Hoe DENK nu deze potentie aanspreekt, lijkt succesvol te zijn.

5 Reacties
Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 mrt. 2019 - 7:17

Het instrumentaliseren van het "wij versus zij"-sentiment is dan ook het verdienmodel van deze partij.

Libertain
Libertain7 mrt. 2019 - 8:58

@Gadfly, ("Het instrumentaliseren van het “wij versus zij”-sentiment is dan ook het verdienmodel van deze partij.") Dank je, kon je geen betere omschrijving van PVV aangeven. Na 20 jaren ultrarechtse propaganda was het de hoogste tijd, hoor.

Auslander
Auslander7 mrt. 2019 - 11:19

@ Gadfly “Het instrumentaliseren van het “wij versus zij”-sentiment is dan ook het verdienmodel van deze partij.” Het instrument “wij versus zij” komt uit de koker van wit Nederland. Hoewel het de migranten voordeel geeft, toch als rechts dien je DENK juist applauseren eraan een lichaam geschenken te hebben. Dat getuigt van een succesvolle integratie. Wees dus blij!

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon7 mrt. 2019 - 11:43

@ Libertain Klopt. In dit opzicht is DENK geen haar beter dan de PVV. Misschien nog wel laakbaarder, omdat de partij zegt te willen "verbinden" maar de gedragingen precies het tegenovergestelde laat zien.

Auslander
Auslander7 mrt. 2019 - 13:08

@ Gadfly “de partij zegt te willen “verbinden” maar de gedragingen precies het tegenovergestelde laat zien.” Natuurlijk verbindt DENK de Nederlanders rondom haar partijprogramma. Volgens deze programma is de “wit” uitgesloten van een verbinding, omdat de identificatie van wit (racisme) niet geschikt is voor diversiteit of andere vormen van pluralisme. Al die mensen die DENK hierop bekritiseren zonder argumenten uit DENK-literatuur maar op basis van hun eigen meningen, politiek gezien behoren tot wit Nederland en dus uitgesloten van een verbintenis.

GMatth52
GMatth526 mrt. 2019 - 21:15

Kortheiden: “Ze [Timmermans van WNL - GMatth52] bleef rustig en koel, had zich goed voorbereid, kon Kuzu met een paar stevige, hem onwelgevallige feiten om de oren slaan en benoemde het als hij wegdook en niet antwoordde. Ze deed denken aan Eva Jinek tijdens het met de Sonja Barend Award bekroonde interview met Farid Azarkan, die andere Denk’er.’” Timmermans onderbrak de heer Kuzu meerdere keren; hij moest vragen of hij alstublieft mocht uitspreken. En het was de heer Kuzu, die zich goed had voorbereid: hij sloeg Timmermans om de oren met gedocumenteerde voorbeelden van tendentieuze en partijdige berichtgeving door WML. “Vrijheid van meningsuiting” poneerde Timmermans. Dan geldt dat evenzeer, dubbel en dwars, voor het weerwoord van de heer Kuzu. De vergelijking die u maakt met het kruisverhoor van de heer Azarkan door mevrouw Jinek is allerminst vleiend voor mevrouw Timmermans. De Inquisitie was er niets bij. Zo partijdig en vooringenomen als mevrouw Jinek was tegen de heer Azarkan, dat schijnt tegenwoordig in Nederland voor goede journalistiek door te gaan: DENK moet en zal de grond in. Als Jinek daarvoor de Sonja Barend Award krijgt, dan is dat voor haar journalistieke werkwijze bepaald geen schoonheidsprijs. Evenals Farid Azarkan liet ook Tunahan Kuzu zich niet uit het veld slaan. Dat aan de laatste het gastredacteurschap van WNL niet gegund werd is als een aanbeveling te beschouwen. Hij heeft het goed gedaan.

2 Reacties
Cave Canem
Cave Canem7 mrt. 2019 - 6:57

Naar weke uitzending hebt u gekeken? Ik zag een zwaar in het defensief gedrongen stuntelaar die als een klein kind zijn zelfbeheersing verloor toen hij pittig aan de tand werd gevoeld. Het is goed dat een vertegenwoordiger van een partij de media aan controle wil onderwerpen en doof is voor excessen in het huidige Turkije eens goed wordt aangepakt. Gebeurde dat met soortgenoten Wilders en Baudet ook maar eens vaker.

ton14024
ton140247 mrt. 2019 - 9:34

“Vrijheid van meningsuiting” poneerde Timmermans. Dan val je door de mand.

msj_meijerink
msj_meijerink6 mrt. 2019 - 20:51

Tja, dom is het lammetje zeker niet.

JohnVKR
JohnVKR6 mrt. 2019 - 19:30

Helemaal eens met dit artikel van Francisco. De redactieformule van Goedemorgen Nederland is: postieve verhalen over autochtone Nederlanders op hun boerderij, op het caranaval, het bloemencorso, enzovoorts, afwisselen met negatieve verhalen over haat-imams, IS, Marokkaanse straatschoffies, asieltoerisme, etc. etc. Ook Eva Jinek en haar vriendin Merel Westrik hebben in het verleden altijd trouw aan deze doelbewuste beeldvorming meegewerkt: wit is goed en zwart is fout. Dat Kuzu Omroep WNL vandaag op haar nummer zette was mooi en zeer terecht. Wat mij betreft had hij daar nog wel wat verder in mooie gaan. Wat mij betreft had hij mogen zeggen dat Omroep WNL een racistische omroep is, want met de redactieformule wit is goed en zwart is fout is dat impliciet het geval.

1 Reactie
Tony Soprano
Tony Soprano7 mrt. 2019 - 12:05

Klopt, ik heb bij dat hele WNL nou nog nooit een positief verhaal over IS gehoord. Schande inderdaad.

RaymondenJoop
RaymondenJoop6 mrt. 2019 - 19:14

Frappant dat zowel denk als Joop hun gelijk hierin bevestigd zien terwijl de MSM dit niet doen. Die zien Kuzu voor joker staan met z'n gedram.

2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:56

Het Parool en Trouw noemen dit wapenfeit niet eens en het AD houdt zich op de vlakte. De Telegraaf lees ik niet en dat lijkt me ook overbodig in dit geval. De Volkskrant schrijf (waarschijnlijk terecht): "Na afloop legde Kuzu het optreden op de sociale media uit als een overwinning voor Denk, terwijl Maaike Timmerman bijval kreeg van half twitterend Nederland. Zo won iedereen, voor het eigen publiek tenminste." Ik twitter zelf niet, maar ik krijg bij het woord een steeds slechtere smaak in mijn mond. En dat ligt niet alleen aan het feit dat het het favoriete politieke instrument van mijnheer Trump is

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 22:02

Overigens moest ze het blijkbaar wel doen met de steun van HALF twitterend Nederland en dat lijkt me toch wel onvoldoende voor overtuigende overwinning.

Handige harry
Handige harry6 mrt. 2019 - 19:08

Er is linkse media en er is rechtse media. Dat is zo in de VS en in Nederland. Dat is toch juist fijn. Dan kun je alles van 2 kanten bekijken. Ik moet er niet aan denken dat we maar 1 soort media zouden hebben.

2 Reacties
Jaap12342
Jaap123426 mrt. 2019 - 21:47

Je hebt linkse media en rechtse media, en je hebt media die bewust vrij baan geven aan discriminatie.

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:59

Handige harry doet zijn naam eer aan: "Dan kun je alles van 2 kanten bekijken." Hopelijk bedoel je daarmee niet dat er maar twee kanten aan een zaak -kunnen- zijn.

korheiden2
korheiden26 mrt. 2019 - 18:43

DENK heeft een vast electoraat, daar zal het gedram van Kuzu bij WNL weinig af- of toedoen. Niet iedereen vindt dat WNL het slecht deed. Dit vond bijvoorbeeld Angela de Jong van het AD :' Het gaat te ver om het gehakketak hier woord voor woord weer te geven. U moet me maar geloven als ik zeg dat Timmerman het formidabel deed. Ze bleef rustig en koel, had zich goed voorbereid, kon Kuzu met een paar stevige, hem onwelgevallige feiten om de oren slaan en benoemde het als hij wegdook en niet antwoordde. Ze deed denken aan Eva Jinek tijdens het met de Sonja Barend Award bekroonde interview met Farid Azarkan, die andere Denk’er.'

4 Reacties
JohnVKR
JohnVKR6 mrt. 2019 - 23:47

Ga je nu serieus Angela de Jong citeren als een autoriteit???? Serieus??? Angela de Jong als autoriteit? Serieus?????

korheiden2
korheiden27 mrt. 2019 - 9:21

@John : Jij mag dan Angela de Jong niet als autoriteit zien (zei ik trouwens ook niet), feit is dat ze een veel gelezen columniste is en vaak aan tafel zit bij DWDD. Zoals ik al eerder reageerde : ook Dilan Yosilguz (VVD) vond dat Maaike Timmerman Kuzu op voortreffelijke wijze van repliek diende. Maar Dilan is vast evenmin een autoriteit, ook al zit ze in de Tweede Kamer. Het blijft opmerkelijk dat er zulke verschillende reacties komen (zie ook Cave Canem en Toverbal) op een en dezelfde uitzending. Dat heeft uiteraard alles te maken met de kleur van je bril.

ton14024
ton140247 mrt. 2019 - 9:27

John, korheiden geeft alleen aan dat hij hierin niet alleen staat.

JohnVKR
JohnVKR7 mrt. 2019 - 11:26

@Korheiden @Ton14024 Mag ik u eraan hernneren dat Angela de Jong en Dilan Yesilguz (VVD) nu niet bepaald de objectiviteitsprijs verdienen. Maaike was bijna aan het stottteren toen Tunahan Kuzu met een waslijst kwam van stigmatiserende berichtgeving door Omroep WNL... persvijheid persvrijheid bracht ze er tegenin. Ja, het ophitsen van bevolkingsgroepen tegen elkaar, zoals Omroep WNL elke dag doet, is inderdaad persvrijheid.... gefeliciteerd...

Rechtse Bal2
Rechtse Bal26 mrt. 2019 - 18:34

heer Jole heeft 100% gelijk dat de partij denk met forse winst eind maart gaat strijken. Het is echter volstrekt fout om te denken dat dat komt omdat Kuzu zulke toneelstukjes opvoert maar door de grotere groeiende hoeveelheid kiezers die geleid worden om op deze partij te stemmen (ook vanwege uitblijven van alternatief)

4 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:43

"Het is echter volstrekt fout om te denken" Je maakt een denkfout: het is nooit fout om te denken. Sommige mensen denken niet genoeg na en komen daarom tot de verkeerde conclusies. Vaak zie je dat dat gepaard gaat met slecht taalgebruik en onduidelijke definities. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk wat wordt bedoeld met "geleid". Wordt hier misschien "verleid" bedoelt? Want dat is nog voorstelbaar Maar als het de bedoeling is om te suggereren dat er sprake is van "leiden" in de zin van "leiding geven aan", dan roept dat onmiddellijk de vraag op hoe de schrijver zich voorstelt dat zoiets in zijn werk zou gaan. Zeker is alleen dat je uit een tekst weliswaar niet kunt aflezen of iemand hoog, dan wel laag opgeleid is, maar wel of deze in staat is zijn gedachten netjes te ordenen en goed te formuleren, wat niet zelden een indicatie is voor diens beheersing van de logica. Of bedoelde je dat met "fout denken"?

korheiden2
korheiden27 mrt. 2019 - 13:31

@John : 'Mag ik u eraan herinneren dat Angela de Jong en Dilan Yesilguz (VVD) nu niet bepaald de objectiviteitsprijs verdienen.' Dit is dus een voorbeeld van wat ik al zei : het ligt er maar aan welke kleur bril je op hebt. Angela, Dilan, maar ook Syp Wynia en Afshin Ellian (om er maar enkele te noemen) zullen in uw ogen evenmin de objectiviteitsprijs verdienen. Want ze zijn rechts en die hebben per definitie ongelijk.

gravin2
gravin27 mrt. 2019 - 14:40

HM, u heeft het over taalgebruik, dat dat gerelateerd zou zijn aan het vermogen om na te denken. "Wordt hier misschien “verleid” bedoelD"

HM van der Meulen
HM van der Meulen7 mrt. 2019 - 23:51

gravin - je hebt gelijk, dat haalt mijn hele redenering onderuit.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks6 mrt. 2019 - 18:31

Inderdaad, "Kuzu heeft niet geheel ongelijk als hij klaagt dat er door de rechtse omroep met twee maten gemeten wordt" Dat gezegd hebbende is er ook meer dan voldoende aan te merken op de democratische mores van DENK, meer dan voldoende om met met een glimlach deze obligate poging om het intimiderende en bullyende gedrag van DENK in de kamer van de afgelopen jaren salonfahig te maken.

2 Reacties
GMatth52
GMatth526 mrt. 2019 - 22:28

Brenda T. Glooriks: “Dat gezegd hebbende is er ook meer dan voldoende aan te merken op de democratische mores van DENK, meer dan voldoende om met met een glimlach deze obligate poging om het intimiderende en bullyende gedrag van DENK in de kamer van de afgelopen jaren salonfahig te maken.” Erg ‘knap’ van u om DENK het salonfähig maken van intimiderend en bullyend gedrag in de Kamer in de schoenen te schuiven. Waar haalt u het vandaan? Doelt u op het treiteren van de heer Kuzu door Kamervoorzitster mevrouw Arib tijdens een debat met staatssecretaris Knops po 08-11-2017? Of doelt u op het schofferen van de heer Kuzu door de heer WiIders tijdens de Algemene Beschouwingen 2018, die zijn opponent uitmaakte voor het “gif in de samenleving”? En wat mevrouw Arib zonder terechtwijzing van Wilders liet passeren? Of doelt u op de bedreiging van de heer Öztürk door het PVV-Kamerlid De Graaf, waarop voorzitster Arib de heer Öztürk de mond snoerde? Of doelt u op die keer, 14-02-2019. dat de heer De Graaf collega Kuzu uitmaakte voor “verrader”; hij zou collega-Kamerleden hebben “aangegeven”bij zijn “baas” Erdogan? En dat Kamervoorzitster Arib niet ingreep, ook niet na tussenkomst van de heer Azarkan? De Kamerfractie van DENK verwijten bullyend gedrag in de Tweede Kamer salonfähig te maken mist elke grond. DENK is eerder het slachtoffer van dit gedrag, ook al verweert deze partij zich hiertegen. U suggereert, dat er op de democratische mores van DENK iets aan te merken is. Dit doet u zonder enige onderbouwing.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks7 mrt. 2019 - 1:10

@GMatth52 Een mooie reactie GMatth52, die past er wel een beetje bij. Ik was de handigheid waarmee Kuzu de vermoorde onschuld kan spelen inderdaad nog vergeten.

Ria4
Ria46 mrt. 2019 - 18:24

Ik vind de verdachtmakingen richting Fidan Ekiz erg ongepast. Fidan is een kritische journalist die alle kanten van het verhaal belicht. Kuzu liet zich weer van zijn beste kant zien. Zelfs de jonge WNL presentatrice was hem de baas.

1 Reactie
HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:15

"Zelfs de jonge WNL presentatrice was hem de baas." Je hebt waarschijnlijk naar een andere uitzending zitten kijken.

ona2
ona26 mrt. 2019 - 18:03

Het ergste in dat optreden is dat de presentatrice de hoge criminaliteitscijfers ziet als bewijs voor gebrekkige integratie. Ze noemt hier in het specifiek Marokkanen, maar ook Antillianen....de hoge cijfers van mensen uit Europese landen zoals Polen, Bulgarije en Roemenië noemt ze niet. Alsof criminaliteit per definitie on-Nederlands is en dus wel een importproduct moet zijn. Dit is je reinste racisme. Als je naar de profielen kijkt van Marokkaans-Nederlandse topcriminelen valt je juist gelijk op hoe exceptioneel goed ze zijn geïntegreerd: spreken goed tot vloeiend Nederlands, kennen het land als hun broekzak en zijn sociaal erg vaardig.

9 Reacties
Stheno
Stheno6 mrt. 2019 - 19:04

ona, Als je kijkt naar waar de doorsnee NL-er last van heeft: van plofkraken en woninginbraken tm het bedreigen en/of mishandelen van LHTB-ers en ook vrouwen in het algemeen (om niet gewoon de hele maatschappij te benoemen). Misschien kun je die percentages benoemen, of valt dat ook onder 'racisme' en mag het dus niet benoemd worden? Die 'exeptioneel goed' geintegreerde medeburgers waar je het over hebt geeft eigenlijk al aan dat zelfs jij al doorhebt dat de sociaalculturele achtergrond een belangrijkere rol speelt dan alleen het hebben van een (o.a.) NL paspoort.

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:13

Stheno bedoelt blijkbaar dat ze zich zo goed hebben ingevochten dat ze de Nederlanders geheel overvleugeld hebben.

ona2
ona26 mrt. 2019 - 21:36

Stheno 6 maart 2019 at 20:04 Veruit de meeste van die jongens zijn in Nederland geboren en opgegroeid. Hebben zich het westerse individualisme eigen gemaakt en zijn bovendien hyper materialistisch. De narcistische trekjes waar ze vaak aan leiden zijn een typisch bijproduct van opgroeien en leven in een westerse metropool. Het zijn in ieder geval niet de gangbare kenmerken van mensen van het Marokkaanse platteland waar hun (groot)ouders vandaan komen. Heeft 0,0 met integratie te maken. Koppel hieraan het feit dat minderheden moeilijk sociaal-economisch kunnen klimmen (vooral het geval bij jongens) en je hebt een redelijk problematisch formule in handen.

Stheno
Stheno7 mrt. 2019 - 9:44

ona, "Heeft 0,0 met integratie te maken." ->Dat klopt. Daarom schrijf ik hierboven ook dat het met de sociaalculturele achtergrond te maken heeft. "..vooral het geval bij jongens.." -> En dat heeft te maken met de sociaalculturele achtergrond. En dan betreft het ook nog een duidelijk af te bakenen groep. Want het gaat niet om lieden met een sc-achtergrond die dicht bij ons ligt (bijv Duitsers of Belgen) of juist heel veraf (bijv Chinezen of Vietnamezen). In plaats van wegkijken zou men het probleem moeten durven benoemen en bespreken i.p.v. weglachen (hoi HM). Anders komen er steeds meer artikelen zoals die hiernaast staat: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/hoger-opgeleiden-steeds-negatiever-over-etnische-minderheden Waar de notoire wegkijkers al bij voorbaat en blind de racismekaart hebben getrokken en de problemen dus zelfs versterken, samen met Kuzu.

ona2
ona27 mrt. 2019 - 11:04

Stheno 7 maart 2019 at 10:44 Jongens doen het in vrijwel alle etnische groepen tegenwoordig relatief slechts. Dat is mijn punt. Doordat bepaalde groepen ook al beginnen met grote economische achterstanden wordt dat probleem verergert. Je vergelijking met Duitsers en Chinezen loopt mank. Dat zijn totale andere migratietypes. Chinezen komen vaak binnen als HBO/WO studenten of als ondernemers met kapitaal. Voor Duitsers geldt ongeveer hetzelfde. Dat zijn dus al mensen met enig maatschappelijk kapitaal. Dit kan je niet één op één stellen met ongeschoolde gastarbeiders en vluchtelingen.

Stheno
Stheno7 mrt. 2019 - 13:12

ona 1204u "Dit kan je niet één op één stellen met ongeschoolde gastarbeiders en vluchtelingen." -> In je vorige post (6 mrt 2236u) ging het nog om 3e generatie migrantenachtergrond, ofwel: "Veruit de meeste van die jongens zijn in Nederland geboren en opgegroeid." En dit laatste klopt ook. Je kan veel zeggen over NL, maar niet dat het NL-se onderwijs zo slecht is. En het onderwijs hier biedt iedereen gelijke kansen, ongeacht je sociale positie (zeker bij PO en VO). Dat die kansen bij bepaalde groepen (met niet zo toevalligerwijs dezelfde sociaalculturele kenmerken) niet benut worden is een ander verhaal. Ter vergelijk: 3e generatie NL-ers in den vreemde spreken niet of nauweijks Nederlands en gaan volledig op in hun 'nieuwe' maatschappij. En voor zover mij bekend staan die 3e generatie NL-ers in t buitenland ook niet te boek als probleemjongeren en komen zij niet bovenmatig op de onwenselijke statistieklijsten voor; dit,in het kader van je racisme opmerking om 1903u. Want het maar blijven trekken van die inmiddels behoorlijk versleten racismekaart om zo weg te kijken van de werkelijke problemen gaat in ieder geval niks oplossen en sterker nog: gaat de problemen verergeren.

ona2
ona27 mrt. 2019 - 17:29

Stheno 7 maart 2019 at 14:12 ona 1204u "“Dit kan je niet één op één stellen met ongeschoolde gastarbeiders en vluchtelingen.” -> In je vorige post (6 mrt 2236u) ging het nog om 3e generatie" De economische situatie van de ouders heeft een directe invloed op de levensloop- en kansen van de kinderen.

ona2
ona27 mrt. 2019 - 17:51

Stheno 7 maart 2019 at 14:12 ona 1204u "Je kan veel zeggen over NL, maar niet dat het NL-se onderwijs zo slecht is. En het onderwijs hier biedt iedereen gelijke kansen, ongeacht je sociale positie (zeker bij PO en VO). Dat die kansen bij bepaalde groepen (met niet zo toevalligerwijs dezelfde sociaalculturele kenmerken) niet benut worden is een ander verhaal. " Het niveau verschilt sterk van school tot school. Het Nederlandse onderwijs is zwaar gesegregeerd. In de regel is het zo dat zwarte scholen zwakke scholen zijn, vervolgens hebben ze witte lagere middenklasse scholen en dan heb je vrije of particuliere scholen (Steiner/Lorenz, Montessori enz.) waar de hoger middenklasse en elite zitten. Ook al pak je je kansen in het onderwijs als allochtoon dan nog zijn je kansen op de arbeidsmarkt gemiddeld 3X zo slecht als van een autochtoon. Je komt veel moeilijker binnen, het verloop is hoger en je maakt als allochtoon veel moeilijker promotie. https://trajectum.hu.nl/goed_diploma_helpt_allochtonen_niet_zomaar_aan_werk/ Wederom je vergelijking tussen verschillende soorten migratie loopt mank. Nederlanders die naar Australië of bijvoorbeeld Canada vertrokken vormden niet direct bij binnenkomst de onderklasse in hun nieuwe thuislanden. Het waren mensen met een business in dit land en zetten deze business voort in het nieuwe land. Bovendien werden ze daar opgevangen en wegwijs gemaakt door mensen die ze al voor waren gegaan.

Stheno
Stheno8 mrt. 2019 - 11:12

ona 7mrt 1851u "Ook al pak je je kansen in het onderwijs als allochtoon dan nog zijn je kansen op de arbeidsmarkt gemiddeld 3X zo slecht als van een autochtoon." Het zou handiger zijn om de term autochtoon (en ook migrantenachtergrond) niet te gebruiken. De groep die het lastiger op de arbeidsmarkt heeft is niet de groep Duitsers, Belgen, Chinezen of Vietnamezen. En dat ligt helaas niet zozeer aan het opleidingsniveau maar is (wederom) gelieerd aan sociaalculturele factoren. "Nederlanders die naar Australië of bijvoorbeeld Canada vertrokken vormden niet direct bij binnenkomst de onderklasse in hun nieuwe thuislanden. " -> onjuist. "Het waren mensen met een business in dit land en zetten deze business voort in het nieuwe land." ->onjuist "Bovendien werden ze daar opgevangen en wegwijs gemaakt door mensen die ze al voor waren gegaan." -> nauwelijks, al kregen ze wel hulp, echter dit valt in het niet bij de hulp die men in NL in de huidige tijd krijgt. Ik verwacht niet dat je me op mijn woord gelooft. Hier een lezenswaardige longread: https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6798/de-nederlandse-emigratie-naar-australie.html# Zoals je vrij in het begin kunt lezen betreft het in de eerste jaren werkloze boeren (=landarbeiders) en ongeschoolde arbeiders. Verderop valt te lezen: 'Bovendien heerst ook in Australië een woningtekort en wonen veel nieuwkomers lange tijd onder erbarmelijke omstandigheden in opvangkampen. Voor ongeschoolden is het niet altijd even makkelijk om een baan te vinden. Het komt voor dat een nieuwe scheepslading immigranten in een ontvangstkamp arriveert, terwijl het merendeel van de voorgaande groep er nog werkloos en inmiddels gedesillusioneerd rondhangt. Het ene uitzichtloze bestaan is vervangen door het andere.' Het werd ook ontmoedigd om te vertrekken uit NL als je een succesvolle baan had: 'Zo is de kans om in aanmerking te komen voor financiële steun voor een werkloze boer met veel kinderen groter dan voor een timmerman met een drukke baan. Timmermannen, metselaars en meubelmakers moeten vaak hun hele vermogen opofferen om het land te kunnen verlaten. ' (er was namelijk een tijd een regeling dat je geen geld of goederen mee mocht nemen dus evt opgebouwd bezit bleef achter in NL) Enfin, zoals gezegd een lezenswaardig stuk, waarin ook vermeld staat waarom NL-ers wel succesvol zijn geweest bij hun emigratie, binnen 1 generatie. En dan kun je zelf de conclusie trekken waarom het bij die huidige specifieke groep niet lukt. Ik sluit deze discussie van mijn zijde hier af.

Zakenpief
Zakenpief6 mrt. 2019 - 17:55

Ja, er zijn bij extreem rechts voldoende 'useful idiots' om het Kuzu en de zijnen makkelijk te maken om te scoren bij de achterban. Je roept iets provocerends over vermeende discriminatie en er zijn altijd wel een paar idioten die het voor je bevestigen, zodat je kunt zeggen: zie je wel, heel Nederland is racistisch. Hetzelfde zie je bij Trump, vind ik. Het is onverstandig om hem op onredelijke punten aan te vallen, zoals zijn haardracht, zijn kleine handen etc. Hij zegt en doet genoeg domme dingen. Onterechte aanvallen zorgen alleen maar voor sympathie onder de gematigde Amerikanen. En die bepalen wie de volgende verkiezing wint.

2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 21:01

"Onterechte aanvallen zorgen alleen maar voor sympathie" Alleen maar bij mensen die reageren met de onderbuik in plaats van met het verstand en die stemmen toch al op Trump. Het leukste zijn juist de reacties die dat losmaakt, zoals onlangs nog van iemand die verontwaardigd reageerde dat het niet netjes is om te stoken in een goed huwelijk. Bingo!

Zakenpief
Zakenpief7 mrt. 2019 - 9:26

"Alleen maar bij mensen die reageren met de onderbuik in plaats van met het verstand en die stemmen toch al op Trump." Nou nee, als het politieke alternatief voor Trump dezelfde soort onderbuik onzin gaat uitkramen als Trump zelf, dwz als ze ook "Low" gaan, dan haakt het middenveld af. Die gaan dan helemaal niet meer stemmen.

Thomas Toverbal
Thomas Toverbal6 mrt. 2019 - 17:31

Het is juist een briljante actie van WNL tegenover Kuzu van Denk. De persvrijheid houdt in dat de redactie van een onafhankelijk medium zélf bepaald wie ze uit nodigen,, meer of minder ruimte bieden, en ook wie ze een meer vrij podium geven en wie minder. Denk heeft al meermalen niet minder dan vormen van persbreidel geëist tegenover diverse media. WNL heeft even laten zien dat ze daar naar kunnen fluiten in een vrij land. Het is hier geen Turkije.

4 Reacties
JohnVKR
JohnVKR6 mrt. 2019 - 19:33

Kritiek op de inhoud van sommige media is geen aanval op de persvrijheid. Als dat wel zo zou zijn, zouden jij en ik op dit platform ook de persvrijheid aanvallen. Dat is niet het geval, en dat is bij Denk ook niet het geval.

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 mrt. 2019 - 20:50

En persvrijheid is dus niet hetzelfde als vrijheid van meningsuiting: van het één hebben we hier teveel en van het andere te weinig, zou je bijna denken. Het enige dat WNL heeft laten zien is, dat het in een live-uitzending niet gemakkelijk is om de vrijheid van meningsuiting te onderdrukken. Tot grote genoegen van iedereen die er geen voorstander van is dat de persvrijheid op die manier misbruikt wordt.

Thomas Toverbal
Thomas Toverbal6 mrt. 2019 - 21:25

Denk heeft meermalen aangedrongen op aanpak van redacties van media en journalisten, daar ook geprobeerd werk van te maken, dergelijke aanpak in b.v. Turkije door de politiek ook verdedigd, en het dus niet gelaten bij alleen kritiek er iets van te vinden. Trouwens: Je wilt toch niet beweren dat alle behoorlijke bijdragen hier geplaatst worden als ze wel ontopic zijn en dat dit platform daartoe verplicht zou moeten worden dat wel te doen? Dat hangt dan regelmatig ook af van de dienstdoende persoon. Niet iets om je druk om te maken. Dat moet Denk al helemaal niet doen.

HM van der Meulen
HM van der Meulen7 mrt. 2019 - 1:40

Thomas Toverbal onderwerpt zich vrijwillig en vol goede moed aan de willekeur.

Zapata
Zapata6 mrt. 2019 - 16:58

Wat ben ik toch blij dat ik nooit televisie kijk. Eind jaren 90 mee gestopt toen nieuwsgaring op het internet al heel gewoon was. Een goed boek is ook te prefereren of een mega docu van bijvoorbeeld Ken Burns Ik heb niets met WNL en ik heb niets met Kuzu. Eigenlijk heb ik helemaal niets met welke politicus dan ook op de televisie. Het is slechts een half uurtje oppervlakkigheid waarbij de politieke voorkeur van de omroep bepaalt of de politicus dan wel of niet positief benaderd wordt. Frits Wester gaat weer een debat doen. Dat is dus afslachten SP en halleluja VVD en CDA. (ook een beetje PvdA) Geen enkele zin om naar die onzin te gaan kijken.

2 Reacties
Purper Floyd
Purper Floyd6 mrt. 2019 - 20:05

Je kijkt al 20 jaar niet meer, maar toch heb je een oordeel over het aanbod. Bijzonder !

Zapata
Zapata7 mrt. 2019 - 18:20

@Floyd, ik ken er zovele die nog wel kijken. Ik geef toe het is van horen zeggen. Maar wat ze er over vertellen en wat er over geschreven wordt: Blij dat ik niet meer kijk.

Libertain
Libertain6 mrt. 2019 - 16:55

Het contrast in het voordeel van Kuze werd nog 's een keertje verhoogd door de anwezig van Syp Wynia naast hem, die beet steeds op de rechjter kant van zijn tong omdat-ie niet meer wist wat-ie moest zeggen. Geweldig amusement.

1 Reactie
Libertain
Libertain6 mrt. 2019 - 16:59

...aanwezig....rechter... Het schijnt nu echt een uitnodiging voopr WNL vanuit de Moldavische TV gekomen te zijn omdat ze daar willen van WNL kunnen leren hoe krijg je het voor elkaar dergelijk bagger aan de toeschouwers te mogen voordragen.