Joop

Maar witte Nederlanders, worden die eigenlijk ook gediscrimineerd?

  •  
09-02-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
314 keer bekeken
  •  
nourdino
De helft van de uitzendbureau’s heeft er geen moeite mee werknemers te weren op basis van hun huidskleur of afkomst. Dat ontdekte consumentenprogramma Radar vorige maand nog via een eigen onderzoek. Discriminatie is voor die bedrijven dus veelal geen probleem, ook al is het bij wet verboden. 47 procent vond het geen probleem en 14 procent werkte er aan mee zonder zich er over uit te spreken.
De politiek partij NIDA, die deelneemt aan de komende verkiezingen in Rotterdam en Den Haag en racisme-bestrijding hoog in het vaandel heeft staan, vroeg zich af hoe dat zit als je juist witte Nederlanders wilt discrimineren? Ze belden uitzendbureau’s met dezelfde vraag als Radar maar dan het verzoek om geen witte Nederlanders te sturen. Het resultaat van die creatieve aanpak is te zien in onderstaand campagnefilmpje met onder meer NIDA-leider Nourdin El Ouali.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (66)

DeRedeMist
DeRedeMist10 feb. 2018 - 22:52

[Maar witte Nederlanders, worden die eigenlijk ook gediscrimineerd?] Wat een stupide vraag, in een samenleving waarin positieve discriminatie bestaat bestaat per definitie op het moment dat dat gebeurd ook discriminatie. Dat valt niet te ontkennen. En het idee dat discrimineren een fout is die voorkomt onder blanke Nederlanders en niet onder Nederlanders met een ander kleurtje is op zichzelf een discriminerend idee, ook dat valt niet te ontkennen. Wat overigens niet betekend dat het eerste feit onwenselijk zou zijn, er kunnen andere belangen zijn die discriminatie rechtvaardigen.

Haastig
Haastig10 feb. 2018 - 22:49

Ik weet dat ik meer dan eens gediscrimineerd ben op leeftijd (‘t werd soms zelfs letterlijk gezegd), ik heb meerdere keren de indruk gehad gediscrimineerd te zijn op sekse en eigenlijk nooit het idee gehad gediscrimineerd te zijn op grond van mijn (vermeend donkere) huidskleur bij sollicitaties.

JohnVKR
JohnVKR10 feb. 2018 - 22:00

Vier jaar geleden had NIDA het beste campagnefilmpje van alle lokale politieke partijen in Nederland. Ook deze zal weer tot een van de beste campagnefilmpjes bij de gemeenteraadsverkiezingen behoren. Als je dit vergelijkt met de bagger die autochtone Nederlanders als campagnefilmpjes verspreiden, moeten je misschien constateren dat Marokkaanse Nederlanders in de lokale politiek heel wat professioneler zijn. Dan over de inhoud. Twee jaar geleden had ik voor een project alleen moslims nodig. Ik heb daarvoor ook enkele uitzendbureaus gebeld. En hoewel er wel met enige voorzichtigheid op werd gereageerd, heeft niemand tegen me gezegd dat dit niet mogelijk was. De reden is simpel: money talks, Maar goed, ik zei ook niet dat ik geen witte Nederlanders wilde. Ik maakte heel concreet waarom er voor dit specifieke project moslims nodig waren. Dat de werkelijkheid dus een stuk genuanceerder is dan bovenstaand filmpje suggereert, heb ik zelf ervaren.

1 Reactie
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)11 feb. 2018 - 17:47

"Vier jaar geleden had NIDA het beste campagnefilmpje van alle lokale politieke partijen in Nederland. Ook deze zal weer tot een van de beste campagnefilmpjes bij de gemeenteraadsverkiezingen behoren." Is er een award voor? Een soort Oscars voor lokale campagnefilmpjes, of is dit jouw mening?

Nanno Zeegers
Nanno Zeegers10 feb. 2018 - 13:28

"Maar witte Nederlanders, worden die eigenlijk ook gediscrimineerd?"-vraagt een in veel gevallen even witte (of liever blanke) Nederlander van Noord-Afrikaanse afkomst. Men moet dan niet vooral kijken naar de uitzendbureus maar de klanten met een discriminerende voorkeur die uiteindelijk bepalen wie er aangenomen wordt. Daar heb ik dan wel een met feiten ondersteund antwoord op: De verborgen veronderstelling die hier in de argumentatie wordt gebruikt is dat niet westerse ondernemers niet dezelfde voorkeur voor eigen mensen zouden hebben. Dat is op niets anders dan discriminerende onderbuikgevoelens gebaseerd daar het een onderzocht feit is dat deze voorkeur onder andere dan autochtone ondernemers zich zeker niet in gunstige zin onderscheidt. Uit onderzoeksmateriaal: “Etniciteit, binding en burgerschap” van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving een citaat: “Etnische ondernemers (en met name de Turken en Marokkanen daaronder) richten zich bij het rekruteren van personeel in belangrijke mate op de eigen groepering. Van de Turkse en Marokkaanse ondernemers heeft zo’n 70-80% en van de Surinaamse en Antilliaanse zo’n 30-40% personeel uit de eigen groepering in dienst.” (eerste link) https://www.raadrvs.nl/publicaties/item/etniciteit-binding-en-burgerschap/downloads http://www.migrantenstudies.nl/wp-content/uploads/MS-2007-NR2-P131-144.pdf http://rjh.ub.rug.nl/sogi/article/viewFile/20468/17940 En daarmee praat ik net zomin iets goed over deze voorkeur als dat ik het veroordeel. Ik snap het in enige mate wel en vind ook dat deze voorkeur onder voorwaarden moet kunnen.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens10 feb. 2018 - 18:10

@ Nanno Zeegers Jij schrijft: Ik snap het in enige mate wel en vind ook dat deze voorkeur onder voorwaarden moet kunnen. Hier geef je inderdaad een duidelijke samenvatting van jouw opvattingen en jouw bijdragen in enkele maanden op deze site: Racisme moet kunnen. Het is duidelijk dat jij dat vindt. Het is ook duidelijk dat je onderbouwing daarvoor meer ideologisch en fascistisch is dan feitelijk. Ik geef een voorbeeld. Allochtone werkgevers hebben volgens jou ook een voorkeur voor allochtone medewerkers. Hiermee rechtvaardig jij wit racisme. Mijn analyse. Werkgevers vinden meer dan 60% van de kandidaten voor vacatures in hun eigen omgeving. In de omgeving van allochtone werkgevers zijn ruime aantallen goed opgeleide werkloze allochtone jongeren beschikbaar. Waarom zouden ze verder zoeken? Er is al een geschikte kandidaat. Nog meer interessant is de vraag of op grote schaal autochtone kandidaten worden afgewezen door allochtone werkgevers. Want jij acht die stelling namelijk bewezen. Ik constateer dat je daarvoor geen enkele steekhoudende onderbouwing hebt. Jij probeert keer op keer racisme als een normaal en acceptabel verschijnsel te omschrijven. terwijl het een gif is dat de Nederlandse samenleving op een enorme manier verdeeld.

Auslander
Auslander10 feb. 2018 - 12:31

Het is een verkiezingscampagne, maar het is allesbehalve slecht. Het is goed voor het bestrijden van racisme als in die manier de raciaal discriminerende onderdelen van samenleving aan de kak gesteld worden. Het voorkomt geen discriminatie maar maakt het moeilijker om op oude voet verder te gaan. De uitzendbureaus zullen andere manieren vinden om het racisme onder werkgevers te bedienen. Maar op den duur zal het raciaal uitsluiten van de niet-witten minder rendabel gaat worden. Ik hoop dat meer migranten- of progressieve partijen zullen het voorbeeld van NIDA volgen en niet alleen bedrijfsleven maar ook de overheid kritisch aanpakken als het over raciale discriminatie gaat.

Appie Mohamud
Appie Mohamud10 feb. 2018 - 6:32

Ik weet niet wat deze campagne van NIDA bijvoegt aan deze discussie, het is wel een goede verkiezing stunt dat dan weer wel. Het lijkt me evident dat elk mens wat leeft op de een of ander moment met discriminatie mee te maken heeft gehad, het verschil ligt alleen in welke maten iemand rasciale discriminatie meemaakt. Enige discriminatie wat op ras gebaseerd is naar de coucatische mens toe is dat ze te hoog worden gedacht als ze in een voornamelijk donker omgeving op vacantie gaan, dat terwijl get meerendeel zo dom als een ezel is met een slok op of zonder.

SjoerdVerduin
SjoerdVerduin10 feb. 2018 - 6:02

Briljant idee dacht ik eerst, hoewel ik denk dat de timing ook invloed heeft. Na Radar denk ik dat het nu net zo moeilijk is om dezelfde resultaten als bij Radar nog eens te krijgen. Reken er op dat de bureaus nu heel voorzichtig zijn geworden op afkomst en huidskleur door Radar. Voor de uitzending van Rader inclusief terrechte commotie denk ik dat dit proefje ook een andere uitkomst zou hebben gehad.

koffieleut2
koffieleut210 feb. 2018 - 0:15

Ik stem PVV. helaas zijn we al voorzien. Ik stem FVD. Onze voorkeur gaat uit naar een andere kandidaat.

2 Reacties
Zandb
Zandb10 feb. 2018 - 10:48

koffieleut Als u inderdaad kan aantonen dat zoiets gebeurt, dan is dat net zo goed discriminatie, toch?

koffieleut2
koffieleut210 feb. 2018 - 18:16

Inderdaad.

Katwezel
Katwezel9 feb. 2018 - 20:58

Allerlei mensen worden gediscrimineerd. Stotteraars, roodharigen, dikke mensen, ouderen, Friezen, Limburgers, introverte mensen, lelijke mensen. Mensen met een kleurtje hebben geen monopolie op achtergesteldheid.

3 Reacties
Zandb
Zandb10 feb. 2018 - 7:43

Ja, en?

randomracist
randomracist10 feb. 2018 - 8:38

Neemt u mij voortaan vaker de woorden uit de mond, bespaart mij energie, dank (men noemde mij 40 jaar geleden catweazel, aangenaam).

koffieleut2
koffieleut210 feb. 2018 - 18:18

Mee, eens. De vraag is alleen, kan je er mee omgaan.

RaymondenJoop
RaymondenJoop9 feb. 2018 - 16:42

Gaan we hierna de kleine, de dikke, de slungelige, de cup A, de roodharige, de kale, de schele, de baardmans, de puisterige, de domme en ook de hoog intelligente bekijken of ze gediscrimineerd worden? Kunnen we ook selecteren op politiek correcte betweters?

Tomatenboer
Tomatenboer9 feb. 2018 - 16:04

Ja hoor, "witte" Nederlanders worden ook gediscrimineerd. Als je maar oud genoeg bent of te kampen hebt met een bepaalde mate van (arbeids)beperking wordt je net zo goed door veel werkgevers op voorhand al afgewezen. Overigens is het blank en niet wit.

Thuiszitter
Thuiszitter9 feb. 2018 - 16:02

Als je er wat anders uitziet dan doorsnee word je volop gediscrimineerd , is mijn ervaring

Inspector Gadget
Inspector Gadget9 feb. 2018 - 16:01

Uiteraard worden witte mensen ook gediscrimineerd. Vooral bij plekken waar alleen buitenlands sprekende mensen komen zoals de Poolse supermarkt e.d.

4 Reacties
erikbos
erikbos9 feb. 2018 - 19:40

Zijn Polen dan geen witte mensen?

Inspector Gadget
Inspector Gadget10 feb. 2018 - 5:33

@erikbos Dat maakt het alleen maar erger toch? Witte mensen die witte mensen discrimineren, die zullen dan ook veel minder moeite hebben met het discrimineren van niet witte mensen ;)

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)10 feb. 2018 - 9:54

"Zijn Polen dan geen witte mensen?" Nee, Polen zijn blank.

CarlBarks
CarlBarks10 feb. 2018 - 10:49

Noordpolen zijn wit, zuidpolen niet.

Frank1234
Frank12349 feb. 2018 - 15:22

Gelukkig is nu ook op een statistisch zorgvuldige manier aangetoond dat discriminatie echt bestaat.

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker9 feb. 2018 - 15:21

Logisch dat de uitzendbureau's hieraan niet wilden meewerken. Wat "witte" mensen bestaan helemaal niet.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)9 feb. 2018 - 15:09

Voor iedereen die hier denkt blanke mensen niet worden gediscrimineerd. Stuur eens een sollicitatiebrief onder de naam Rick de Vries of Marloes Jansen naar een Turkse bakker of halal-slagerij.

2 Reacties
GMatth52
GMatth529 feb. 2018 - 19:41

Big guy Bane (4u): "Voor iedereen die hier denkt blanke mensen niet worden gediscrimineerd. Stuur eens een sollicitatiebrief onder de naam Rick de Vries of Marloes Jansen naar een Turkse bakker of halal-slagerij." Ongetwijfeld is het waar dat 'blanke mensen' , ook mannen, worden gediscrimineerd. Maar door wie? Begin jaren negentig zei een vriend van mij: je komt bij werkgelegenheidsbeleid alleen in aanmerking voor steunmaatregelen als je vrouw, gehandicapt of allochtoon bent. Maar waarom in 's hemelsnaam vergeten ze de laagopgeleide, blanke MAN? Let wel: deze vriend stond helemaal achter de multiculturele samenleving en de steun aan groepen met een achterstand, en sprak zich daar ook voor uit. Wie hebben dus sinds begin jaren negentig de laagopgeleide, blanke man niet zien staan? De hoogopgeleide, mannelijke, blanke elite. Niet de schuld van de islamitische kruidenier of de halalslager om de hoek. Zij zijn niet degenen, die tienduizenden banen in de zorg en de dienstverlening hebben wegbezuinigd. Ook hebben allochtone kruideniers en slagers niet sinds 2010 het speciaal onderwijs en de sociale werkvoorziening afgebroken. Wie dan wel?

randomracist
randomracist10 feb. 2018 - 8:46

"Wie dan wel", oftewel: whodunnit. Maar dat is een andere kwestie. Waar het hier om draait is: 1. bestaat discrimintatie 2. wie doet dat (iedereen). en 3 : is dat terecht, en moet dat anders. Probleemoplossen is iets anders dan met de vinger wijzen.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)9 feb. 2018 - 15:07

Ben het eens met de reacties die stellen dat het te kort is na de ophef. Maar vraag me ook af. Als blanke mensen massaal gediscrimineerd werden, had NIDA dat ook laten zien?

5 Reacties
Appie Mohamud
Appie Mohamud10 feb. 2018 - 6:49

"Maar vraag me ook af. Als blanke mensen massaal gediscrimineerd werden, had NIDA dat ook laten zien?" Waarom zouden ze dat niet doen? Tenzij u iets weet over NIDA wat we allemaal niet weten, zou ik zeggen dat NIDA nog niet betrapt is op selectief shoppen in de gegevens zoals PVV en FvD al op betrapt is.

CarlBarks
CarlBarks10 feb. 2018 - 10:52

Dat is wel heel naief Appie. Natuurlijk had Nida dan helemaal niets gezegd. Want hoe ziuden ze dat kunnen gebruiken in hun campagne.

Appie Mohamud
Appie Mohamud10 feb. 2018 - 13:03

"Dat is wel heel naief Appie.  Natuurlijk had Nida dan helemaal niets gezegd. Want hoe ziuden ze dat kunnen gebruiken in hun campagne." Wat u hier doet is uw eigen denkwijzen van handelen projecteren op andre. Ik daartegen geloof in ontschuld tot tegendeel is bewezen, en tot nu toe hoort NIDA niet bij de partij die selectief shoppen. Mischien dat u iets weet en aan ons allemaal kan mededelen?

CarlBarks
CarlBarks10 feb. 2018 - 23:18

Nou Appie, dat is nu de onderbuik. Gezond verstand volgens anderen.

Appie Mohamud
Appie Mohamud11 feb. 2018 - 9:52

"Gezond verstand volgens anderen." Gezond verstand in de onderbuik en lekker vol in je bol........... ben blij dat u "volgens" erbij hebt gezet.

RobSon2
RobSon29 feb. 2018 - 14:50

Natuurlijk worden blanke Nederlanders ook gediscrimineerd. Er wordt op heel veel punten en overal gediscrimineerd. Het is een utopie om te denken dat we discriminatievrij kunnen samenleven. De vraag is hoe je er mee omgaat.

[verwijderd]
[verwijderd]9 feb. 2018 - 13:39

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Zandb
Zandb9 feb. 2018 - 14:53

Hoe heb ik het nu; Wat heeft dit met dit onderwerp te maken; u wordt toch niet gediscrimineerd - als u dat al wordt -omdat u een bepaalde kleur hebt?

Gare Raap
Gare Raap9 feb. 2018 - 16:48

tsjongejonge, wat kunt u goed het punt niet begrijpen.

Auslander
Auslander9 feb. 2018 - 13:20

“Maar witte Nederlanders, worden die eigenlijk ook gediscrimineerd?” Ja hoor, strategisch en structureel, als werkende, als vrouw, als te oud, als asociaal etc. En nee hoor, de witten worden raciaal niet gediscrimineerd. Dat is dan hun belangrijkste (witte) privilege.

12 Reacties
Zandb
Zandb9 feb. 2018 - 14:55

Auslander Nou, dat is nog al een privilege, in een land waar de mensen die anderen moeten aannemen in hoofdzaak 'wit' zijn.

pogingvier
pogingvier9 feb. 2018 - 15:09

Ahh, de witten. Het enige ras waarover iedereen onbestraft mag kankeren en generaliseren. Lekker je hart luchten en dan ook nog een deugstempel verdienen voor in je schrift. Ook het enige ras dat geen belangenorganisatie mag hebben, en dat nooit mag zeggen enige band te voelen met afkomstgenoten. Het privilege om voor elke aantijging door de knieen te moeten gaan en namens voorouders schuld te accepteren. Het voorrecht om na 40 jaar je de schurft te hebben gewerkt, van een klaploper met 'n afzakbroek te horen te krijgen dat je je succes aan je huidskleur te danken hebt. Wit privilege, heerlijk man.

Davy ????
Davy ????9 feb. 2018 - 15:33

Ook raciaal, jij noemde mij laatst te wit.

Appie Mohamud
Appie Mohamud9 feb. 2018 - 22:42

"Ook het enige ras dat geen belangenorganisatie mag hebben, en dat nooit mag zeggen enige band te voelen met afkomstgenoten." Ik denk dat u FvD te kort doet met deze opmerking. Plus dat er een hele oorlog word gevoerd om de belangen van van dat afkomst band wat u opnoemt, hoe hard hebt u gestreden voor die 300 Somalische doden bij een aanslag? Maar neem aan dat u wel een persoonlijk strijd hebt gevoerd voor Charlie Hebdo? De belangen behartigen zijn subtiel maar overduidelijk aanwezig, een simpel voorbeeld is dat Shell wel mag betalen voor een paar scheurtjes in een muur maar een milieu ramp mag negeren en alles heeft met land positie en dominantie te maken.

Auslander
Auslander9 feb. 2018 - 22:59

@ Zandb “in een land waar de mensen die anderen moeten aannemen in hoofdzaak ‘wit’ zijn.” Op zich is dat niet erg. Het wordt wel een verwijt als de bevolking divers is geworden met niet-wit!

Auslander
Auslander9 feb. 2018 - 23:01

@ Davy En nu begin je met een getroffene rol!

Auslander
Auslander9 feb. 2018 - 23:46

@ pogingvier “de witten. Het enige ras” Er bestaan geen rassen onder de mensen, dus de wit kan ook geen ras zijn. De wit is de sociaal-historisch context van het westen met een raciaal uitleg van volkeren die zichzelf “wit, blank, white, blanc etc.” noemen. En ja, zelfs de witte armoede rust op eigen raciale privilege. Dat is ook de uitvinding van “de witten”.

randomracist
randomracist10 feb. 2018 - 8:49

"Nou, dat is nog al een privilege, in een land waar de mensen die anderen moeten aannemen in hoofdzaak ‘wit’ zijn."dus, guilt by colour, is dat wat u bedoelt?

Zandb
Zandb10 feb. 2018 - 10:56

random Doe niet zo raar. Er is wat mij betreft helemaal geen sprake van "schuld". Het is gewoon een normaal menselijke eigenschap dat het hemd nader dan de rok is. En dat 'de hemden' nu eenmaal in het voordeel zijn t.o.v. 'de rokken'. Huidskleur is maar een van de vele mogelijkheden waarin je, veel te simpel gesteld om de concrete werkelijkheid te kunnen vatten, mensen als hemden en rokken kan verdelen.

Davy ????
Davy ????10 feb. 2018 - 17:48

@Auslander "En nu begin je met een getroffene rol!" Klopt, ik gaf aan dat ik als "wit" persoon raciaal beoordeeld werd door u. U maakte een aanname over mij puur vanwege de kleur van mijn huid. En klopt je eigen stelling niet wanneer je zegt: "de witten worden raciaal niet gediscrimineerd"

Auslander
Auslander10 feb. 2018 - 20:26

@ Davy “ik als “wit” persoon raciaal beoordeeld werd door u.” Ik kan je racisme niet genezen, maar wel kan zorgen dat ik op afstand blijft. Jij bent diegene die in witheid een (eigen) “ras” ziet niet ik. (Auslander 10 februari 2018 at 00:46 @ pogingvier

 “de witten. Het enige ras”
Er bestaan geen rassen onder de mensen, dus de wit kan ook geen ras zijn.

 De wit is de sociaal-historisch context van het westen met een raciaal uitleg van volkeren die zichzelf “wit, blank, white, blanc etc.” noemen.)

Davy ????
Davy ????15 feb. 2018 - 9:30

@Auslander jij definieert mij als "te wit", vervolgens zeg je dat ik racistisch ben en dat ik in "wit" een eigen ras zie.... Dat doe ik niet, jij labelt mij steeds als "wit" en verwijt mij daardoor allemaal zaken, zoals nu ook weer... dat terwijl je zegt dat witte mensen niet raciaal beoordeelt worden, en je mij daar steeds wel op beoordeelt, en ik vind dat je jezelf dus tegenspreekt.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra9 feb. 2018 - 13:19

Interessant experiment. Maar ik denk dat na de recente Radar-test dit niet meer werkt. Na een aantal maanden zal het effect wel weer weggeebd zijn. Het zou ook zinnig zijn om dit eens te proberen met leeftijd. Gezien de hoge werkloosheid onder 50 plussers, waarvan ik me niet kan voorstellen dat er geen geschikte kandidaten onder zitten, lijkt het goed om hier de test voor te doen. Ik verwacht voor deze groep wel degelijk bereidheid tot discriminatie.

Davy ????
Davy ????9 feb. 2018 - 13:06

Wat als ze hadden gevraagd dat ze geen polen wou hebben?

RationeleBurger
RationeleBurger9 feb. 2018 - 13:05

Dit zie je toch regelmatig voorbij komen in vacatures van allemaal verschillende overheidsinstellingen, clubjes en culturele organisaties? Echt nieuw is het niet. Overigens is het natuurlijk niet zo gek dat uitzendbureaus nu zo antwoorden na de uitzending van Radar en de daaropvolgende ophef. Zou je het onderzoekje van Radar nu herhalen zou je ook precies deze antwoorden krijgen. Maar voor NIDA een mooie manier om met een fopneusonderzoekje zich als politieke partij weer te kunnen profileren voor de eigen achterban. Waarvan akte.

1 Reactie
Zandb
Zandb9 feb. 2018 - 14:59

Burger Onzin. Dat zie je niet voorbijkomen in de omschrijving van vacatures. Je mag gewoon specifieke mensen bevoordelen of uitsluiten mits je dat voldoende motiveert.

Weisspferd
Weisspferd9 feb. 2018 - 13:03

Tja, die uitzendbureau's passen nu ook wel op.

RonVa
RonVa9 feb. 2018 - 12:58

Het zou wel heel vreemd zijn nu nog een uitzendbureau te vinden die hier in mee zou willen gaan na al die media aandacht kort geleden. Overigens is het blank en niet wit... Het zijn ook geen zwarte mensen.

4 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt9 feb. 2018 - 16:01

Vechten tegen de witte bierkaai.

RonVa
RonVa9 feb. 2018 - 21:51

Denk het eerlijk gezegd ook.

Gare Raap
Gare Raap9 feb. 2018 - 23:08

Nee het is wit. Er zijn wel degelijk zwarte mensen.

erikbos
erikbos10 feb. 2018 - 11:47

@ Gare Raap "Nee het is wit. Er zijn wel degelijk zwarte mensen." Nee er zijn geen zwarte mensen, wel bruin gekleurde mensen die zichzelf zwart noemen. Net als dat er geen witte mensen zijn maar wel een groep pigment uitgedaagde die zich blank noemen. Dat u ze een met een andere kleur blijft aanspreken is uw onfatsoen.

Machie**93
Machie**939 feb. 2018 - 12:55

Tja een verkiezingsspotje daar kun je niet veel mee. Theoretisch kunnen alle Ja's er uit gefilterd zijn. Daarbij is het natuurlijk ook de vraag hoeveel ze er hebben gebeld etc. etc. Discriminatie vindt overal plaats alleen wordt natuurlijk niet iedereen evenredig getroffen. Een blanke man van 55 kan bijvoorbeeld meer discriminatie ondervinden dan een jonge vrouw met migratieafkomst. Viel me van de week overigens voor het eerst op dat er een jonge blanke meid in een kebabzaak werkte. Toen moest ik wel even aan dit onderwerp denken.

Ch0k3r
Ch0k3r9 feb. 2018 - 12:40

Tsja, het is net in het nieuws geweest. Uitzendbureau's letten nu wel 3x op voordat ze zoiets aannemen. Wat dat betreft vertelt dit onderzoek niet veel. Het was veel eerlijker geweest als Radar dit ook tijdens hun test hadden meegenomen.

2 Reacties
Muxje3
Muxje39 feb. 2018 - 13:22

Het is ook niet "eerlijk" bedoeld; het is een campagnefilmpje van NIDA. Bedoeld om aan te slaan bij hun achterban.

RaymondenJoop
RaymondenJoop9 feb. 2018 - 16:44

Als hun achterban dit serieus neemt, dan hebben we er een nieuwe vorm van populisme bij