Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Witte Huis schrapte expres plan om al vroeg landelijk coronatests uit te voeren

  •  
31-07-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
32979771654_a39d8350fd_k
De COVID-19 werkgroep van het Witte Huis heeft met opzet een plan om vroegtijdig landelijk te testen gedwarsboomd, omdat het de door Democraten bestuurde staten waren die het hardst door de pandemie zijn getroffen. Dat blijkt uit een uitgebreide reconstructie van Vanity Fair. De werkgroep werd geleid door Donald Trumps schoonzoon en adviseur Jared Kushner.
Uit het verslag blijkt dat in april, toen staten als New York gebukt gingen onder massale coronabesmettingen en -sterfte, werd besloten de gouverneurs van die staten als verantwoordelijke voor de medische tekorten aan te wijzen. De reden erachter is een politieke: door de schuld bij de Democraten te leggen, zou Trump zelf beter uit de verf komen.
Al in een vroeg stadium had het Witte Huis een grote lading testkits besteld van een Chinese producent. Deze bestelling, waarmee een bedrag van ruim 52 miljoen dollar was gemoeid, werd met opzet buiten de boeken gelaten. Volgens experts een misdrijf, aangezien voor grote overheidsaankopen strenge regels gelden met betrekking tot de verantwoording. Regels die in de verste verte niet zijn nageleefd. Uiteindelijk nam Kusher de beslissing de tests niet beschikbaar te maken, net als later ook beademingsapparatuur, waarna Donald Trump wekenlang op oorlogspad ging tegen de Democratische gouverneurs.
Inmiddels is de VS met ruim 154.000 sterfgevallen het zwaarst getroffen land door de coronacrisis. Ruim 4,5 miljoen mensen zijn positief getest op het virus. Voorlopig lijkt het tij ook nog niet gekeerd: alleen al op donderdag 30 juli kwamen er ruim 67.000 bevestigde besmettingen bij en overleden 1.237 Amerikanen aan het coronavirus.
cc-foto: jointstaff
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (88)

vdbemt
vdbemt2 aug. 2020 - 12:48

@daan "Er zijn dus mensen, en dat zijn er niet enkele, die niet wakker liggen van de dode medeburger meer of minder. .....r het zegt veel over hoe een deel van de bevolking naar de samenleving kijkt en de verhouding gemeenschappelijk belang en eigen belang." Dat laatste is een beschaafde manier om te duiden dat we (nou eenmaal) met egoïsten te maken hebben.

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 aug. 2020 - 11:48

'Voor een virus waar 98% van de mensen niet eens ziek van word,' Zou jij in een auto stappen als je 2% kans zou hebben op een ernstig, mogelijk dodelijk, ongeluk?

DaanOuwens
DaanOuwens2 aug. 2020 - 9:29

@ vdbemt Jij schrijft: Hoe kun je anders zoiets zeggen als de hele wereld op zijn kop staat. Wereldwijd ziekenhuizen het niet aan kunnen, enz. Ik geloof echt niet in het in de war zijn. Het fascineert mij wel, vandaar mijn reactie op jouw tekst. Kijk: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/coronabesmettingen-schieten-weer-omhoog-in-europa Een zelfde discussie een stukje verderop deze site. Ook een reactie van jou. Opvallend is dit. Velen verwijzen naar het corona dashboard. Iedereen beschikt over exact dezelfde informatie en de conclusies zijn geheel tegen gesteld. Dat kan alleen ontstaan als mensen totaal verschillende normen en waarden hebben. Niet iedereen denkt hetzelfde maar het gaat hier om fundamentele zaken zoals een mensenleven. Je zou kunnen zeggen de kern of het hart van de Nederlandse samenleving. Er zijn dus mensen, en dat zijn er niet enkele, die niet wakker liggen van de dode medeburger meer of minder. Nou kan je dat mensen ook niet dwingend opleggen maar het zegt veel over hoe een deel van de bevolking naar de samenleving kijkt en de verhouding gemeenschappelijk belang en eigen belang. Kortom in dit soort discussies gaan mensen soms erg met de billen bloot en persoonlijk vind ik dat niet altijd een prettig gezicht.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 aug. 2020 - 20:51

De pijnlijke ironie van dit alles is dat juist door het niet onder controle krijgen als gevolg van het bewust niet willen testen de VS een enorme economische terugval voor de kiezen kreeg. Terwijl dat misschien helemaal niet nodig was geweest. Dat geldt ook voor het geruzie over het wel of niet open houden van kerken, scholen en evenementen waar Trump zo'n voorstander van was. Je kunt zeggen dat door deze ingreep Trump het virus met als zijn gevolgen als een boemerang terug kreeg.

vdbemt
vdbemt1 aug. 2020 - 17:41

@DaanOuwens. Dat zeker. Maar ik houd het er toch op dat je voor een opmerking als deze: "“Voor een virus waar 98% van de mensen niet eens ziek van word, de maatschappij kan dus met corona gewoon doordraaien." goed in de war moet zijn. Hoe kun je anders zoiets zeggen als de hele wereld op zijn kop staat. Wereldwijd ziekenhuizen het niet aan kunnen, enz.

DaanOuwens
DaanOuwens1 aug. 2020 - 14:46

@ vdbemt Jij schrijft: Maar dan toch wel op een andere manier in de war De man is niet in de war. Hij heeft gewoon een andere set normen en waarden als jij.

vdbemt
vdbemt1 aug. 2020 - 14:13

@Lucas123. Oké. Ik wil je geloven. Je bent geen Trump-fan. Maar dan toch wel op een andere manier in de war: "Voor een virus waar 98% van de mensen niet eens ziek van word, de maatschappij kan dus met corona gewoon doordraaien. I "

DaanOuwens
DaanOuwens1 aug. 2020 - 11:46

@ Lucas123 Jij schrijft: 280000 seasonal flu deaths this year, geen haan die er naar kraait En? En je schrijft: Wat je nu doet is heel makkelijk, ik zie bij jou ook geen links naar donatiepaginas voor de Amerikaanse ziekenhuizen, waar zijn die? Ik zie geen reden ziekenhuizen in de VS te doneren. Blijkbaar komt de boodschap nog steeds niet bij je over. Ik zal het nog eens opschrijven. Ik vind dat je een asociaal moreel verwerpelijke opvatting hebt. Dat er mensen sterven aan corona is onvermijdelijk, maar weloverwogen kiezen voor een beleid dat maakt dat mensen sterven is onmenselijk. Toch is dat jouw koers. Verder constateer ik slechts dat je een zeer gebrekkige ethiek hebt. Het is dus onmogelijk jou te wijzen op je falen. Ik doe daar ook geen moeite toe.

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2020 - 9:53

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 aug. 2020 - 14:17

Nu wel. https://youtu.be/syyJc7jPDM0

MG1968
MG19681 aug. 2020 - 14:22

Zelfde gedachte. Ben geaboneerd op de nyt.. kon -buiten een indirecte opmerking in een opiniestuk- hier niets over vinden. Vermoed dat er nu heel wat uitzoek en controllewerkzaamheden op de verschillende newsoutlets plaatsvind. Dit verhaal is te groot om het onjuist te brengen en daarom wordt het nog niet gebracht. Is het over een paar dagen nog steeds geen groot nieuws, dan was het niets.

MG1968
MG19681 aug. 2020 - 14:24

Maar -hoe ongelooflijk ook- het past in het gedrag van trump en de zijne.. hetvzou me verbazen als het op niets gebaseerd zou zijn.

MG1968
MG19681 aug. 2020 - 15:33

@martin Uit de rapportage: 'beginning of something so crusial'. Zou het moeten zijn. Maar juist omdat iedereen die trump door dik en dun gesteund heeft dit inderdaad in zijn (en de zijne) handelingspatroon vind passen wordt het niet groot. Ook zijn medestanders zijn evenal jij en ik dat zijn, niet verrast. Afvallen kan voor die groep niet meer.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden1 aug. 2020 - 15:51

MartinvanderLinde - Bedankt voor de link. Ik sta er wel verbaasd van te kijken dat er niet meer ophef over gemaakt wordt, want dit ga zover alle perken te buiten, dat de mogelijkheid zou moeten bestaan om dat soort mensen gelijk achter slot en grendel te zetten, om te voorkomen dat ze nog meer schade aanrichten. Feitelijk sturen ze het er gewoon op aan -is het de bedoeling- dat in door Democraten bestuurde gebiedsdelen meer doden vallen, wat hetzelfde is als onnodig veel doden vallen. Dat is een vorm van moord met voorbedachte rade, met als doel je politieke tegenstanders voor de slachtoffers verantwoordelijk te maken voor electoraal gewin. Hup, achter de tralies !!

DaanOuwens
DaanOuwens1 aug. 2020 - 8:58

@ Lucas123 Jij schrijft: Wonderlijk dat zoveel mensen zich hier druk maken om wat ouderen die een jaar eerder dood gaan. Normaal menselijk gedrag, niet echt wonderlijk. Maar blijkbaar werkt het niet zo bij jou. Jouw visie is gewoon iedereen die kan dood gaan aan corona, dood laten gaan. Uiteindelijk kan het virus dan geen schade meer aanrichten. Verder heb ik even uit nieuwsgierigheid in je teksten gekeken naar oproepen om te doneren aan Oxfam. Die heb ik niet gevonden. Ik neem dus maar aan dat je ten aanzien van hongerende kinderen voor hetzelfde beleid kiest. Als ze allemaal dood zijn kunnen ze er niet meer sterven. Het is een manier van denken, maar mij spreekt het niet echt aan.

Grozny
Grozny1 aug. 2020 - 8:40

" Maar dat de gehele familie Trump zo corrupt is als de neten, daar willen we het vooral niet over hebben." Ik denk juist dat het andersom is. Het is heel makkelijk om te zeggen dat trump incompetent en corrupt is, maar door zo erg op hem te focussen vergeten we tegenwordig veel fouten die de andere gemaakt worden. Je ziet zelfs hoe moeilijk het is om voor mensen te zeggen dat tijdens de coronacrisis gigantische fouten gemaakt werden door zowel trump als cuomo.

15 Reacties
Pater
Pater1 aug. 2020 - 9:31

Cuomo onderschatte het virus en kwam te laat in actie. Dat waren ernstige fouten, die we natuurlijk ook uit NL kennen. Cuomo is tot inzicht gekomen en nu gaat het prima in N.Y. T. onderschatte het virus en kwam helemaal niet in actie, behalve niet werkende en gevaarlijke middelen aanraden (inweindig gebruim schoonmaakmiddelen...) aanbevelen, en naar nu blijkt de democratische staten dwars zitten. Ik vind de vergelijking Cuomo - T. ongehoord.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 aug. 2020 - 14:21

Pater, Cuomo drong aan op het sluiten van de luchthavens van New York voor Europese reizigers maar Trump hield dat twee maanden tegen. Dat ligt volledig in lijn met het idee om de blue states aan hun lot over te laten.

Zandb
Zandb1 aug. 2020 - 15:31

Grozny De president eigent zich, als de machtigste man, heel veel toe maar niet wanneer het negatief is.

Crunchy Frog
Crunchy Frog1 aug. 2020 - 18:18

Een item over Republikeinen die het, naar het zich lijkt aanzien, heel normaal vinden om tienduizenden levens in gevaar te brengen zodat ze een spelletje 'Blame the Democrats' kunnen spelen, en alles wat @Grozny daarop te melden heeft is een nieuwe ronde van het spelletje 'Blame the Democrats' op te starten. Tof.

Grozny
Grozny1 aug. 2020 - 19:39

Het issue is dat wij hier onze mensen op hun falen hebben aangesproken en nog steeds doen. Hetzelfde doen wij ook terecht bij Trump. Maar Cuomo heeft voornamelijk de hero treatment in de VS gekregen, terwijl hij het het slechtste heeft gedaan van iedereen. Hij heeft letterlijk mensen hun dood ingestuurd. Zelfs al blijven andere staten aanmodderen met de besmettingen, niemand zal waarschijnlijk in de buurt kunnen komen van het aantal doden als NY. Trump zal iedere dag op zijn falen moeten aangesproken, maar iemand als Cuomo ook. Het klopt helemaal dat Cuomo zich goed herpakt heeft, maar hij is net als Trump een extreme narcist. Je zou voor de grap eens cuomo`s persconferenties moeten bekijken. Zelfde grootspraak, zelfde realiteitsontkenning als trump. Als iemand hem op een fout aanspreekt is het altijd een samenzwering van rechts of de media is zo gemeen tegen mij. Als je wilt zien hoe erg het is, hij wordt gewoon door zijn broertje op CNN in prime time geinterviewed zonder ook maar 1 kritische vraag. Het is gewoon een campagnefilmpje voor 2024 of 2028. Nog een voorbeeld van zijn acties https://twitter.com/JaniceDean/status/1286296283876069377. Hij ging gewoon even naar Georgia, zonder masker en alle mede politici omhelsen.

Crunchy Frog
Crunchy Frog2 aug. 2020 - 7:29

@Grozny Nee, het issue is dat de fouten die Cuomo heeft gemaakt bij het uitvoeren van zijn taak onder de moeilijkst denkbare omstandigheden totaal onvergelijkbaar zijn met het criminele wanbeleid van het Trump-regime, dat zijn taak structureel weigert op te pakken, de staten aan hun lot overlaat en dan zelfs de middelen die zij aangekocht hebben inpikt, de bestrijding van het virus actief saboteert, en blijkbaar zelfs bewust mensenlevens in Democratische staten heeft opgeofferd om er politiek voordeel uit te halen. Of Cuomo een aardige vent is of niet is daarbij totaal irrelevant. Door te weigeren om de daden van Trump en zijn bende te veroordelen zonder daar gelijk een valse vergelijking met een Democratische gouverneur aan te koppelen, speel jij actief mee met het spelletje 'Blame the Democrats' waar het in dit topic over gaat, en help je mee met het vergoelijken van de daden van een crimineel, corrupt en incompetent regime.

Grozny
Grozny2 aug. 2020 - 12:30

Daar verschillen wij van mening. Ik denk juist dat je het wanbeleid van Trump en Cuomo allebij moet aanpakken. Naar mijn mening zijn mensen die dit niet meer kunnen te ver heen in hun partijdigheid dat ze objectieve informatie niet meer normaal kunnen verwerken. Om te leren van de fouten zou je juist alle fouten moeten bekijken en daarop reflecteren.

gimli55
gimli552 aug. 2020 - 21:02

@G Ik zou ook reflecteren op je eigen kromme gedachtengang om de daden van Cuomo op dezelfde manier te beoordelen als Trump en zijn schoonzoon. Het verschil zit in de moedwil en de achterliggende gedachte om politiek voordeel te oogsten uit de hogere dodelijke slachtoffer ratings in New York of andere democratische bolwerken. Het is de zieke boosaardigheid van Trump en schoonzoon tegenover het mogelijk niet zo slimme beleid van Cuomo. Dat is het onderwerp, maar zoals gewoonlijk proberen de Trump aanhangers weer een rookgordijn op te trekken of het proberen te middelen door de meningen op gelijke hoogte te krijgen. Het gedrag van Trump is ziek, was ziek en zal ziek blijven of hij nu president is of niet.

Grozny
Grozny3 aug. 2020 - 6:47

"Sorry, maar daarmee wordt de familie Trump heus niet minder corrupt of méér capabel. " Is dat het enige doel van nieuwsberichten of comments plaatsen? want ik kan je garanderen dat dit na 4 jaar 0,0 heeft gewerkt. Hij doet juist alleen nog maar meer extremere dingen en zijn incompetentie kent geen grenzen.... Het is frapant om te zien, dat jullie niet eens zien hoe extreem jullie in jullie gedachten zijn.

gimli55
gimli553 aug. 2020 - 8:36

@G Gaarne inhoudelijke relevante onderbouwing, waarom mijn standpunt zo extreem is tog Trump. Tot nu toe zie ik alleen een hullie argument en een poging om een gemiddelde uit de standpunten te krijgen om je gelijk te willen hebben. Het onderwerp is de schoonzoon in combinatie met Trump en het zieke gedrag om politiek voordeel te halen door hulp te weigeren aan gebieden waar Democraten de scepter zwaaien. Zo simpel is dat, dat begrjpelijk vinden of vergelijken met het niet zo slim handelen van Cuomo is niet het onderwerp. New York was maar een van de plaatsen, waarvoor Trump verantwoordelijk is voor het weigeren van hulp. Herhalingen hebben geen zin, dus kom maar met een inhoudelijk relevante rechtvaardiging waarom dat asociale en zieke gedrag normaal is.

Grozny
Grozny3 aug. 2020 - 10:38

Toch heel simpel. Het onderwerp werd cuomo omdat ik reageerde op een initieel comment van MartinvanderLinde waar hij het had over Cuomo. Het enigste wat ik deed was reageren op zijn comment. Daarnaast enigste wat je doet is de inhoud ontwijken door zaken te zeggen als "huilie argument" of "manier om van trumps acties af te leiden". Vanaf het begin heb ik al gezegd dat trumps acties incompetent en gevaarlijk waren. Dus ik ontwijk nergens niets. Het feit dat je denkt dat ik mijn gelijk wilt halen wijst ook erop dat je dit niet als een gesprek zit maar meer als een competitie, hetgeen dat weer terugkomt in je agressief taalgebruik.

Grozny
Grozny3 aug. 2020 - 13:28

@ikzelf "De uitermate belangrijke functie van de media in een democratie is het geven van nieuws over en daarmee het controleren van de zittende regering. " Wat je zegt klopt helemaal. Ik denk dat je dit moet doen vooor een zittende regering. Dus dan kunnen we het toch concluderen dat je het met mij eens bent dat je het voor zowel trump als cuomo moet doen. Voor mij wordt het belichten van de acties een overheidsfunctionaris de acties van een andere overheidsfunctionaris niet minder incompetent of erg. Ik snap ook niet helemaal waarom je zo verdedigend reageert als ik op iemands reactie reageer die Cuomo benoemd. Ik was niet de persoon die deze naam als eerste noemde.

Crunchy Frog
Crunchy Frog3 aug. 2020 - 15:24

Tja, @Grozny, het wordt nu wel een heel woud van drogredenen waar je jezelf in verstrikt. Je begint al met een jij-bak, als je de feitelijke opmerking van @MartinvanderLinde (dat deze reconstructie overeenkomt met wat Cuomo zei) beantwoordt met een niet terzake doende rant over wat Cuomo allemaal zelf fout gedaan zou hebben. Als je er op gewezen wordt dat dit niet het topic is blijf je ja-maar-hullie doen (niet 'huilie' zoals jij er op zijn Geenstijls van probeert te maken). Dat dik je nog eens aan met voortdurende false equivalences (appels met peren vergelijken, ofwel fouten met crimineel wanbeleid). Vervolgens gooi er nog maar eens een irrelevant ad-hominem over Cuomo's persoonlijkheid tegenaan, dat verhult dat je inhoudelijk niets tegen hem kunt noemen wat ook maar in de buurt komt van het plichtsverzuim en het voor politiek voordeel mensenlevens opofferen door het Trump-regime. Als ik je blijf wijzen op het verschil tussen fouten en crimineel wanbeleid verdraai je mijn woorden (stropop-drogreden) alsof ik zou zeggen dat de staten geen reflectie zouden moeten doen om van fouten te leren. En als anderen in wat scherpe bewoordingen daarop reageren ga je tonetrollen over hun ‘agressieve taalgebruik’ Dit heeft niets meer te maken met ‘van mening verschillen’, maar met jouw nogal van het padje geraakte manier van discussiëren.

Grozny
Grozny3 aug. 2020 - 17:45

@Ikzelf Precies, ik reageer op een reactie van jouw en onder wie stond die reactie? MartinvanderLinde 31 juli 2020 at 16:52 . En waar ging zijn reactie over? Precies Cuomo. Dus het hoofdonderwerp van de reactie waarop reageerde was Cuomo. @Crunchy Frog Het zit je overduidelijk wel heel diep. Het lijkt erop alsof je zoveel tijd bezig bent met het veroordelen van Trump dan je overal met een gestrekt been erin gaat. Maar zie zelfde reactie als op Ikzelf. Maar gezien je reacties op andere topics zie ik da je praktisch alles dat niet positief is over dems als een "afleiding van trump" of "blame the democrats".

Crunchy Frog
Crunchy Frog4 aug. 2020 - 8:51

@Grozny [Het zit je overduidelijk wel heel diep.] Het enige dat hier overduidelijk is, is jouw onvermogen om inhoudelijk te reageren, je onbedwingbare neiging om andermans woorden te verdraaien en op de man te spelen, en je weigering om (in je eigen woorden) te 'reflecteren' en te 'leren van je fouten'. En nee, het 'hoofdonderwerp' van zowel dit topic als van de reactie van MartinvanderLinde waar je naar verwijst, was de signalen uit dit onderzoek dat het Trump-regime doelbewust mensenlevens opofferde om de Democraten de schuld van de crisis te kunnen geven.

vdbemt
vdbemt1 aug. 2020 - 8:20

" alleen maar langer met lockdownachtige maatregelen te maken hebt. " Want terugkerend steeds opnieuw nodig.

vdbemt
vdbemt1 aug. 2020 - 8:18

Je zegt het: "Schandalig dit". En 'dit' is deze handelwijze van het Witte Huis, van Trump. Moeilijk, voor jou, om dat te zeggen. Daarom maar snel de afleiding naar de hongerdoden veroorzaakt door de máátregelen tegen Corona. Dan toch maar liever een paar bejaarden die sterven!!. Besef je niet dat als Corona onvoldoende bestreden blijft worden, je alleen maar langer met lockdownachtige maatregelen te maken hebt. En daarmee ook met meer hongerdoden.

Bernie2
Bernie21 aug. 2020 - 7:34

Zou mafiabaas Trump, zijn meeglibberende familie en zijn handlangers nadat zij straks het Witte Huis uit zijn geschopt voor het gerecht kunnen worden gesleept? Wegens grootschalige corruptie en aanwakkeren van het racisme en het bedenken van een vijandsbeeld: binnenlandse terreur. Maar vooral qua corona voor veelvuldig 'dood door schuld' (100.000'en VS'ers hadden nog kunnen leven) door als een kwakzalver het VS-volk niet gehinderd door ook maar enige expertise terzake vals voor te liegen en hen de nodige levensreddende middelen te onthouden. De schurk heeft met zijn handlangers teveel op zijn geweten en moet verantwoording afleggen.

Mostafa
Mostafa1 aug. 2020 - 7:09

Beter wereld begint bij het vertrek van Trump.

Break on through
Break on through1 aug. 2020 - 5:32

Begin me steeds meer af te vragen voor wie de gehele Trump club nu eigenlijk in het Witte Huis zit. 154000 doden tot nu toe, met vooruitzicht van nog eens zo´n aantal voor het einde van het jaar. Is dit wat bedoeld word met "Lets make America great again?" Trump zakt gelukkig fors in de polls. Biden wint de verkiezingen. Racisten en fascisten van Trump vertrekken uit Washington...

4 Reacties
Phantom3
Phantom31 aug. 2020 - 6:55

En Biden laat het virus wel vertrekken?

gimli55
gimli551 aug. 2020 - 7:25

@P Waar slaat je opmerking op? Ben werkelijk benieuwd naar hoe je hersens werken om deze reactie te bedenken en te plaatsen?

vdbemt
vdbemt1 aug. 2020 - 17:36

@Phantom. Bijzondere vraag. Als iemand dat zou kunnen, was het niet zo ver gekomen. Wat Biden in ieder geval niét zal doen, is het virus zijn gang laten gaan en zelfs bestrijding ervan tegenwerken. Zoals Trump doet.

stokkickhuysen
stokkickhuysen2 aug. 2020 - 0:13

@P Hij gaat het op zijn minst proberen.

Pater
Pater1 aug. 2020 - 2:38

@Marco de Jong "Ik denk dat beide partijen behoorlijk geradicaliseerd zijn." Ik vind het een tamelijk schandalige kwalificatie als je de Democraten op één lijn stelt met wat hier wordt beschreven: één van de ergste excessen in de Amerikaanse politiek ooit, van de kant van de Republikeinen.

1 Reactie
Pater
Pater1 aug. 2020 - 9:35

Verkeerde plek, had wat naar onder moeten staan.

Paul250371
Paul25037131 jul. 2020 - 21:22

Geen maat op dat rechtse roofapparaat.

harmmeijer
harmmeijer31 jul. 2020 - 18:12

Zoals ik in een andere topic al reageerde: de Republikeinse partij is de afgelopen decennia zo geradicaliseerd dat ze al vanaf de jaren ‘60 er alles aan doen om de Democratische concurrent kapot te maken. Alles is geoorloofd. Trump en z’n gajes gaan letterlijk over lijken.

7 Reacties
Marco de Jong2
Marco de Jong231 jul. 2020 - 19:10

Ik denk dat beide partijen behoorlijk geradicaliseerd zijn.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden31 jul. 2020 - 19:17

Niet geradicaliseerd, maar gedegenereerd.

Mokeshame
Mokeshame31 jul. 2020 - 19:23

Helaas niet alleen in de politiek...

harmmeijer
harmmeijer31 jul. 2020 - 19:33

@ Marco Jammer dat je het essay van Maarten van Rossem, Amerika-deskundige, niet hebt gelezen. Het verval van Amerika dat begon in de jaren ‘60 is te danken aan de Republikeinen. Een onthutsende essay.

stokkickhuysen
stokkickhuysen31 jul. 2020 - 22:43

Of lees Travels with Charly van Steinbeck.

harmmeijer
harmmeijer1 aug. 2020 - 8:21

of “Reizen zonder John.” Op zoek naar Amerika van Geert Mak.

stokkickhuysen
stokkickhuysen2 aug. 2020 - 0:25

Misschien allebei, maaar ik vond Steinbeck's boek indrukwekkender. Het gedoe of het wel of niet echte gesprekken waren vond ik niet zo belangrijk.

Phantom3
Phantom331 jul. 2020 - 18:08

Wat is het toch een tweede wereldland. Gelukkig staan wij er ver boven en hoeven we ons niet te spiegelen aan dat land, laat staan druk te maken.

10 Reacties
JanB2
JanB231 jul. 2020 - 19:53

@ Ikzelf Omdat die scheet in de regel zo stinkt dat het moeilijk is om bij bewustzijn te blijven.

Mokeshame
Mokeshame31 jul. 2020 - 20:05

Mijn nekharen gaan altijd een beetje overeind staan bij zon opmerking. Zonder onze innige vriendschap met een wereldmacht als de US waren we allang een 3e wereldland. Er is geen ander land wat zo geprofiteerd heeft van deze relatie als het eigenlijk kleine Nederland.

Phantom3
Phantom31 aug. 2020 - 6:54

@ikzelf, goede vraag. Het verbaast mij ook keer op keer.

Phantom3
Phantom31 aug. 2020 - 7:00

@mokeshame, overdrijven is een kunst. U dicht de VS veel te veel invloed toe. Lees de geschiedenis boeken nog eens en u zult zien dat het reuze meevalt.

gimli55
gimli551 aug. 2020 - 7:47

@P Geschiedenisboeken gaan over het verleden, wat nu gebeurt gaat over nu. Kijk om je heen en schrijf geen fakenews. Op dit moment en met deze president is het niet best gesteld met de VS en hun inwoners. Net zoals met de kwetsbaren in Nederland. Er zijn in de VS in absolute zin meer kwetsbaren, en je hulp verdelen naar politieke overtuiging is ziek. Dat betekent dat er 2 soorten inwoners van de VS zijn, de republikeinen en de democraten. Je mag ze dus ook anders behandelen, dat is ziek. Dat goedpraten is ziek, en die gedachtegang steunen is ziek. Of het door republikeinen uitgevoerd wordt of de democraten, die handelingen zijn ziek. Het wordt nu uitgevoerd door Trump en zijn politieke leiders, en je moet ziek zijn om dat goed te keuren.

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker1 aug. 2020 - 8:39

Ikzelf heeft een punt: waarom kopiëren we alles dat uit de VS komt. Alles tot en met de theorieën van 'witte superioriteit' en 'intersectionaliteit'.

Phantom3
Phantom31 aug. 2020 - 10:53

@gimli, aangenomen dat het klopt wat je zegt. Die geef ik je. Mijn vraag is dan: en waarom is dat voor ons van belang dan? Hoe beinvloed het schrappen van coronatests in Amerika mijn leven in Nederland? Er wordt teveel naar het achtelijke Amerika gekeken, alsof wij daar onderdeel van zijn. Trump is een idioot. Het land is in tweeen gedeeld. De kans dat dat ooit goed komt is gering. Zoals ik al schreef, het is een tweede wereldland geworden. Maar wat moet ik met die wetenschap? Bericht liever over Nederlands nieuws. Hoe staan wij ervoor met coronatesten? vind ik veel relevanter. En zo zijn er nog meer items in Nederland die ons veel meer raken dan een mallote schoonzoon van Trump die testen uitstelt.

gimli55
gimli551 aug. 2020 - 14:01

@P Omdat de VS in de NATO zit, omdat jezelf zegt dat Trump een idioot is, hij uit de WHO is gestapt en de volgende president met een verscheurd land achterblijft. We ons in alles spiegelen met de VS, en dat het onderwerp is nu. Het gaat in dit onderwerp om Trump en zijn belachelijke schoonzoon. Niet om Nederland, dus proberen van onderwerp te wisselen is fout, net als wat de schoonzoon vannTrump heeft gedaan.

JanB2
JanB21 aug. 2020 - 20:37

Mokeshame Aan welk propagandainfuus heb jij gelegen?

Phantom3
Phantom32 aug. 2020 - 17:34

@gimli, dat is erg ver gezocht.

JanB2
JanB231 jul. 2020 - 17:53

Er lopen inmiddels aardig wat gevallen voor het internationaal strafhof rond binnen de entourage van Trump (inclusief Trump zelf). Afhankelijk van de maatstaven die je hanteert kun je zelfs de vraag stellen of je die lieden op zou moeten knopen of inplaats daarvan levenslang op zou moeten sluiten. Ikzelf ben principieel tegen de eerste optie maar, tegen mijn gewoonte in, zou ik niet ingaan tegen mensen die een dergelijke mogelijkheid open houden.

Rechtse Bal5
Rechtse Bal531 jul. 2020 - 16:58

nou, dan zo: wat een idioten... en dat meen ik ook

Pensionada2
Pensionada231 jul. 2020 - 15:40

Dit is hetzelfde Vanity Fair dat in 2016 een vernietigende recensie schreef over het Trump restaurant in Trump tower en daarna de oplage zag stijgen met 13000 abonnees. Zij maken dus hun verdien model met het negatief schrijven over Trump. Ik zou eerst maar eens beter onderzoek afwachten om te zien of dit verhaal inderdaad op waarheid berust.

7 Reacties
badgast
badgast31 jul. 2020 - 17:21

Werkelijk? Hun verdienmodel? Eens in de vier jaar een verhaal dat iets negatiefs schrijven over Trump? Is dat omdat ze zo lui zijn dat ze maar eens in de vier jaar geld willen verdienen? Of zou het kunnen dat de pensionada hier wat onzin verkondigt?

Pensionada2
Pensionada231 jul. 2020 - 18:37

Badgast: verdiep je eens wat meer voordat je commentaar geeft. Sinds dat artikel in 2016 schrijft dit blad voortdurend negatief over Trump. Dus negatief schrijven over Trump is hun verdienmodel geworden sinds 2016. Vandaar dat dit bericht wellicht fake news is. P.S. ik ben absoluut geen fan van Trump. Maar tot Maart had hij het aardig onder controle en toen kwam Corona. Hij heeft daar typisch op zijn Trumps op gereageerd.

stokkickhuysen
stokkickhuysen31 jul. 2020 - 22:50

Hij heeft daar typisch op zijn Trumps op gereageerd. Ja en daarom had hij het ook tot maart niet onder controle maar was er weinig kapot te maken dat zo net zo veel schade toebracht aan de bevolking als corona. Je verdienmodelverhaal is een beetje onzin. Welk medium schrijft soms positief, dan weer negatief over Trump? Trump is extreem in al zijn doen en laten en nu komt dat naar boven. Ik denk dat hij ook zonder corona had verloren.

Pater
Pater1 aug. 2020 - 2:54

@Pensionada "maar tot Maart had hij het aardig onder controle" Vind je ? Het opzeggen van het klimaatverdrag. Proberen te verbergen dat Poetin campagne voor hem voerde. De milieuregels in eigen land schrappen en de leiding van het uitvoerende milieubureau vervangen door een zakenman die er de ballen verstand van heeft en de bedrijven ter wille is. Die de kinderen van de ouders afhaalt bij illegale migranten (dat deden ze ook in de tijd van de slavernij). Die N-Korea een rol op het wereldtoneel biedt die ze in staat stelt het alleen maar erger te maken. Die de beloftes om grootscheeps in de infrastructuur (die er bijligt als ware het een derde wereld land) te investeren afschuift naar de gemeenten en zowaar in juni 2020 die belofte herontdekt, zonder zicht op financiering te geven. Een ziekelijke narcist, die in het midden laat of hij de verkiezingsuitslag zal respecteren. Die de straat door eigen troepen schoon laat vegen voor een PR-moment met de bijbel. Het is maar een greep.

Pensionada2
Pensionada21 aug. 2020 - 14:30

Pater: Tot Maart liep de Amerikaanse economie goed. Lage werkeloosheid en flinke groei. In de VS worden de ecomische cijfers vaak gebruikt als maatstaf van hoe succesvol een president is. Het Corona virus gooide roet in het eten maar waar niet? Trump had al in zijn verkiezingsprogramma verteld dat hij klimaatverdrag zou opzeggen dus dat mag geen verrassing zijn. De relatie met Noord Korea was altijd al slecht en men is nu ten minste weer on speaking terms. Dus hoezo is het nu slechter dan onder bv Obama? De infrastructuur en de woningen in de VS zijn inderdaad zoals in een derde wereld land. Maar is dit alleen de schuld van Trump? Wat heeft Obama gedaan om e.e.a. te verbeteren? Obama was wat retoriek betreft een uitstekende en charismatische president; Trump is hierbij vergeleken maar een hork maar uiteindelijk moet je iemand beoordelen op zijn resultaten en die zijn bij beide presidenten niet om over naar huis te schrijven.

Pensionada2
Pensionada21 aug. 2020 - 19:12

Ikzelf: ik heb niet genoemd dat Obama een krimpende economie omzet naar een groeiende omdat dit gewoon niet waar is. Ook voor Obama groeide de economie al. Alleen in 2008 was er een dip (Lehman Brothers). Bij Trump zal er ook in 2020 een flinke dip komen maar dat is het gevolg van de wereldwijde lockdown. Daar heeft de hele wereld mee te maken . Zie cijfers GDP voor USA in bijgaande link: https://tradingeconomics.com/united-states/gdp

Pensionada2
Pensionada22 aug. 2020 - 14:50

Ikzelf: tussen 2000 en 2007 schommelde de gemiddelde groei van de Amerikaanse economie tussen de 1 en 4%. In geen enkel jaar was er sprake van een krimpende economische groei zoals jij beweert. Ik ben echt geen fan van Trump. Ik heb altijd gewerkt voor een Amerikaans bedrijf en heb tijdens mijn vele bezoeken aan de VS gemerkt dat ook onder Obama het daar echt geen paradijs was zoals veel lezers hier denken. Obama was een charismatische president en een uitstekende spreker en daardoor ook een veel betere president dan Trump. Maar de impact die een president kan maken is minder dan menigeen hier denkt.

NoahAmber
NoahAmber31 jul. 2020 - 15:25

Tja, wat moet je hier nu over zeggen. Ik kom echt niet verder dan dat die Kushner best wel een uitgestreken koleire kop heeft die je doet neigen er hard op te rammen. Maar , ik schoon beter mijn scherm

2 Reacties
Marco de Jong2
Marco de Jong231 jul. 2020 - 19:12

Doe maar niet, zowel oordelen op iemands uiterlijk als iemand op z'n bek rammen is in de grotemensenwereld nogal iets voor paupers.

NoahAmber
NoahAmber1 aug. 2020 - 16:33

@Marco de Jong 31 juli 2020 at 21:12 ...is in de grotemensenwereld nogal iets voor paupers. Nah, dan wil ik met alle plezier best wel een keer een pauper zijn. Is net een soort prins op het witte paard.

Joe Speedboot
Joe Speedboot31 jul. 2020 - 15:13

Tuig van de richel.

1 Reactie
Mostafa
Mostafa31 jul. 2020 - 15:25

Nou...nou ....nou.....dat is nog te zacht uitgedrukt ...hh

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde31 jul. 2020 - 14:52

Het komt overeen met de beschuldigingen van Cuomo, de gouverneur van New York. De opzet was om vooral de grote steden in het oosten ter treffen, de democratische bolwerken. Niet alleen om de bestuurders verantwoordelijk te kunnen houden maar ook om de zwarte bevolking te decimeren. Toen vonden sommigen de kritiek te ver gaan, nu blijkt het gewoon waar te zijn.

5 Reacties
Grozny
Grozny31 jul. 2020 - 15:51

Cuomo de persoon die zorginstellingen verplichtte om ouderen met corona terug op te nemen? Die daardoor duizenden doden op zijn geweten heeft..

stokkickhuysen
stokkickhuysen31 jul. 2020 - 19:11

Grozny Cuomo: “Any nursing home could just say, ‘I can’t handle a COVID person in my facility,’” he said, although the March 25 order didn’t specify how homes could refuse, saying that ”no resident shall be denied re-admission or admission to the (nursing home) solely based” on confirmed or suspected COVID-19.

Marco de Jong2
Marco de Jong231 jul. 2020 - 19:13

California is hét Democratische bolwerk in Amerika..

stokkickhuysen
stokkickhuysen31 jul. 2020 - 22:54

Lekker Marco, wat heeft California hier mee te maken?

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 aug. 2020 - 11:23

ja, die Cuomo die zich gedwongen zag dat te doen omdat het WH hem geen keuze liet.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof31 jul. 2020 - 14:34

En dan zijn er nog volidioten (ook hier) die Trump door roeien en ruiten verdedigen...

Mostafa
Mostafa31 jul. 2020 - 14:32

Opmerkelijk dat Republikeinen de zelfde principes hebben over de macht. Busch : ‘ wie niet voor mij is tegen mij’ weet u het nog. Trump: alles wat hij zeg is een heilige definitie en 1 plus 1 een drie is.....wie anders denk is een democraat.

3 Reacties
Grozny
Grozny31 jul. 2020 - 15:50

Zo zijn democraten toch ook? Biden met zijn "you aint black" of clinton met de "special place in hell"

Mostafa
Mostafa31 jul. 2020 - 17:32

Grozny, Republikeinen misbruiken God zoals Bush die ooit dacht dat hij met God had gesproken en kreeg de opdracht om duivel van Irak met zware leugens te verwijderen en het land te slopen....zei hij het zelf, Weet u het nog ? Trump zwaaide een paar weken geleden met de Bijbel...om Corona weg te jagen ?! Democraten niet ..hoe dan ook democraten handelen volgens de Wet en niet via God.....dat is het verschil.. Kunt u mij volgen ?

DanielSchie
DanielSchie1 aug. 2020 - 6:03

@mostafa ik kan u niet volgen. Onnavolgbaar zelf. Ik heb nu enkel bijdragen van u mogen lezen maar ik zou u scharen onder de categorie complotdenkers. Democraten handelen volgens de wet en niet via God wat Republikeinen dan wel veelvuldig zouden doen. Ingewikkeld. Als het om macht gaat praat een ieder in zijn eigen straatje en daar heeft een God of de wet weinig mee te maken. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is....dat geldt zowel voor Democraten als Republikeinen en passen God en wet toe als het hen uitkomt