Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Winkels kunnen niet tegen internetshop op'

  •  
21-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
117 keer bekeken
  •  
Flickr_winkelstraat_ForumGouda_300.jpg
Nieuw fenomeen: Eerst passen in de 'echte' winkel, dan kopen op het net
Kijken, kijken en niet kopen is allang een ergernis voor winkeliers. Maar die ergernis heeft een nieuwe dimensie gekregen, omdat die ‘kijkers’ vervolgens wel online gaan shoppen. Het AD schrijft vandaag hoe winkeliers zich hiertegen proberen te wapenen.
Winkeliers zien steeds vaker mensen uit hun zaak weglopen zonder iets te kopen, schrijft het AD (betaalde editie). Vooral schoenenwinkels, kledingzaken en elektronicawinkels worden steeds vaker bezocht om even te passen en te voelen voordat het product online tegen een lagere prijs wordt gekocht. 
Er zijn manieren voor winkels om zich hiertegen te wapenen. Een sportschoenenzaak heeft nu posters opgehangen waarop te lezen is: ‘Wij laten geen schoenen passen om via internet te kopen.’
Een andere sportschoenenwinkel rekent dertig euro voor een voetanalyse en advies over de te kopen schoen. Het bedrag hoeft niet betaald te worden als de klant tot de aankoop overgaat.
De brancheorganisatie CBW Mitex, voor winkels in mode, sport en schoenen, vindt de tweede methode wat slimmer dan de eerste. Een woordvoerder: “Ik zou de boodschap niet zo expliciet overbrengen. We hebben nu eenmaal te maken met veranderd winkelgedrag. De tijd dat we alles tussen negen en zes in de winkel om de hoek kochten is allang voorbij. De klant staat aan het roer, de winkelier zal moeten meeveranderen.”
De belangenbehartiger van de internetshops, Thuiswinkel.org, gaat nog een stapje verder: “Het valt de consument niet te verwijten dat hij zijn kansen pakt. Je moet niet gaan lopen klagen over de concurrentie van webwinkels maar zelf actie ondernemen. Je moet je klant dienen en de zaak niet omdraaien. Zorg dat je uniek bent, zie het internet als een kans en niet als een bedreiging.
Steeds meer winkels maken ook gebruik van de digitale mogelijkheden. Bijvoorbeeld door te zorgen dat ze op de smartphone makkelijk te vinden zijn.
AD: Winkelier wapent zich tegen ‘kijken, maar niet kopen’
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor