Joop

Wilders: Asocialen opsluiten in tuig-getto

  •  
10-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-Wilders_tuig_getto300.jpg
PVV: In iedere provincie zou container-wijk moeten komen om veelplegers en mogelijk hun families in op te sluiten
De PVV wil dat veelplegers worden geïsoleerd van de samenleving in op te richten ‘tuigdorpen’, bestaande uit wooncontainers, zonder sociale voorzieningen. In elke provincie zou zo’n getto moeten worden opgericht, zo wil Geert Wilders voorstellen aan het kabinet. Dat meldt NRC Handelsblad donderdag.
“Als het om minderjarigen gaat, moet ook hun familie mee. Zet al het schorriemorrie bij elkaar”, zegt Wilders. Mensen die in twee jaar drie keer in de fout gaan moeten in afwachting van hun strafzaak alvast naar dit getto verhuizen. Ook na het uitzitten van hun straf moeten ze daar weer heen, meldt NRC. Pas als ze langer dan een jaar werken of studeren, mogen ze terug naar de bewoonde wereld. Wilders voorziet dat de tuigdorpen een verzameling wooncontainers worden, zonder sociale voorzieningen. “Het wordt totaal sober, maar geen gevangenis. Iedereen mag erin en eruit.”

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (100)

Bagus
Bagus10 feb. 2011 - 7:24

Ach met de dag wordt het duidelijker waar GW in onze verlichte westeuropese beschaving staat. Daarbuiten ....... Al was het alleen maar om het dehumaniserende woordgebruik. Maar ik vrees dat hij echt ook zo denkt ! En eenmaal de macht hebbend ook daarnaar zal handelen.

matrix2
matrix210 feb. 2011 - 7:24

Prima maatregel, alleen dat iedereen erin mag en er ook weer uit zie ik niet zitten. Opsluiten en sleutel weggooien is mijn advies. Dat softe gedoe met criminelen moet maar eens afgelopen zijn!

Harmen2
Harmen210 feb. 2011 - 7:24

Stoppen met de aandacht hiervoor.

mees.
mees.10 feb. 2011 - 7:24

Het wordt steeds gekker....het stijgt ze zo naar het hoofd dat ze zichzelf compleet gaan overschreeuwen

Paradox2
Paradox210 feb. 2011 - 7:24

Hoe zal zijn achterban reageren, nu ze in containers moeten?

Bakoe
Bakoe10 feb. 2011 - 7:24

En weer een onhaalbare onwelvoegelijke scheet uit het PVV kamp. Maar goed, Wilders heeft weer een dagje aandacht, doel bereikt. Ben benieuwd waar hij de rest van de anderhalve maand voor de staten verkiezingen mee komt iedere dag. Even een godwinnetje, waarom noemt hij het geen ghetto's voor onaangepasten ?

Florian2
Florian210 feb. 2011 - 7:24

Waarom worden dit soort artikelen/kreten/'voorstellen' hier nonstop geplaatst? Als Geert een wind laat na de lunch staat dat een uur later hier: moeten we elke proefballon of elke schreeuw om aandacht hier nu echt plaatsen? Ik ben intussen wel klaar met de ondoordachte voorstellen en de hysterische anti reacties daarop: misschien tijd om de aandacht eens te richten op onderwerpen die er toe doen. Ben klaar met dit soort ferme praatjes.

brynnar
brynnar10 feb. 2011 - 7:24

Als dit onzalige plan doorgang vindt, dan moet Geert drie kwart van zijn eigen Tweede Kamerfractie daar dus ook onderbrengen, alsmede een groot deel van zijn eigen achterban. Niet echt handig.

Klaas2
Klaas210 feb. 2011 - 7:24

Ik had begrepen dat Wilders de militairen die na vrijkomen van de Afghanistan missie in Nederland zouden zijn, zou inzetten in Gouda. Dat, althans, vertelde hij de Tweede Kamer, ik heb nog geen voorstellen gehoord om dit te concretiseren, terwijl een week geleden toch het moment zou zijn om dit voorstel uit te werken. Of ging het slechts om een luchtballonnetje om aandacht te trekken?

hannogroen
hannogroen10 feb. 2011 - 7:24

In zo'n getto kunnen criminelen zich dan mooi nog wat verder bekwamen in de kneepjes van het criminele vak om de opgedane kennis vervolgens buiten de poort te gaan praktiseren..

Hubrecht2
Hubrecht210 feb. 2011 - 7:24

Verdonkt, Leuke job voor H2O2: "Directeur TuigDorp"

Sternenstaub
Sternenstaub10 feb. 2011 - 7:24

Dit kabinet kan er zichzelf in opsluiten, consequent gedacht, gezien het hoge asociale gehalte dat er woekert. De maan is ook een optie. Of een eiland ergens in de stille oceaan. Hoeven we dat hersensplijtende geleuter niet meer aan te horen en dat afgebreek van onze verworvenheden niet meer te ondergaan. Wát een verademing zou dat zijn, voor de mens met gezond verstand en gevoel, kortom, met intelligentie. Beloon leegte met leegte, zeg ik altijd maar.

Bernie2
Bernie210 feb. 2011 - 7:24

"Genoeg is genoeg," zou elk democratisch parlementslid zeggen nav. het aanhoudende leeghoofdige geblaat van deze kopvoddenrukkers, die het onberispelijke Haagse pluche al na een paar maanden onherstelbaar weten te bezoedelen met hun gif. Ik stel dan ook voor om op de Oostvaardersplassen eea. te herschikken, zodat er een kampement kan worden aangelegd waar Wilders en handlangers voor onbepaalde tijd gaan toeven. Op koninklijk bevel welteverstaan. Opdat de oerossen ter plaatse eindelijk intellectueel gelijkwaardig gezelschap krijgen!

maclofty
maclofty10 feb. 2011 - 7:24

Hij zegt dus: ""Als het om minderjarigen gaat, moet ook hun familie mee. Zet al het schorriemorrie bij elkaar", Ik zal niet verder uitweiden maar, dit komt in omgekeerde volgorde, mij heel bekend voor. Ik dacht dat dit gebeurde toen ik schoolgaand was. Van die families zaten er enige kinderen bij mij in de klas en ik heb die families met kinderen nooit meer terug gezien. Waar zouden die zijn gebleven????

Coropa
Coropa10 feb. 2011 - 7:24

Wat een geweldig idee! Als eerste kan Hero Brinkman daar naar toe. Lekker drinken, scheuren met 100km binnen de bebouwde kom en natuurlijk met gedoofde lichten.

Naamhiero
Naamhiero10 feb. 2011 - 7:24

Wat een geweldig idee! Meer van dit! Ruimte maken, in stalen huizen, voor zo'n anderhalf miljoen PVV'ers. Zodra ze hun onderbuik -aantoonbaar- hebben leeg gespoten, mogen ze weer aan & met de maatschappij meedoen! Uiteraard dient er controle te zijn, dat het e.e.a. niet uit de hand gaat lopen! Zo dienen er controleurs te komen, om te checken of brievenbussen wel een afvoer hebben, én deze keurig op het openbaar riool zijn aangesloten. Zo dienen er sportscholen te komen, om de inmiddels welbekende agressie in te tomen. Knokken doe je in de ring, namelijk! Tevens dient er een soort van park te komen, met veel hoge bomen en een (s)preekstoel. Een ring, zoals eerder genoemd, tevens om persoonlijke vetes uit te vechten. Ik zie zelfs ruimte voor de Marmotten ME. Controleren of honden wél een wurgketting en géén muilkorf dragen. Parkietjes met een ring door hun snavel. Dat werk. Sarcasme mag, toch? Toch?....

frederico
frederico10 feb. 2011 - 7:24

Begrijp ik het nou goed? Wilders wil zijn aanhang geconcentreerd en gecontroleerd bij elkaar zetten? Zonder sociale voorzieningen... Wat betekent dat nou weer? Geen uitkering meer voor het pluche-plakken?

phoosterhuis
phoosterhuis10 feb. 2011 - 7:24

Dat noem ik nog eens gastvrijheid. Wilders nodigt mensen uit om bij hem te komen wonen in zijn dorp!!

HugoSpanje
HugoSpanje10 feb. 2011 - 7:24

Zelfs de meest media-geile BN'er krijgt het niet voor elkaar om dagelijks de krant te halen. Meneer Wilder lukt het wel. Zijn voorstel zal het niet gauw halen maar op deze manier blijft hij wel druk op de ketel zetten. Dat er iets aan de volkomen van de pot gerukte straatjeugd moet gebeuren staat buiten kijf. Men is het maar als normaal gaan beschouwen dat deze jeugd de straat terroriseert en dat is zeker niet goed.

mees.
mees.10 feb. 2011 - 7:24

Wie wordt er als eerste in PVV tuigdorp gedropt?...Lucassen?

RosaLange
RosaLange10 feb. 2011 - 7:24

Stel je hebt zo'n Lucassen in je buurt wonen ... Je kunt die buurtgenoten dan toch niet in de steek laten? Ik lees op joop weleens bijdragen likkebaardende pvv-aanhangers die voorspellen dat 'hun' partij enorm zal gaan groeien, maar zelfs dat zou tegen dit soort lui geen soelaas bieden. Al dat tuig past nooit allemaal in de tweede kamer of andere vertegenwoordigende organen. Dus houd je er altijd nog veel over die dan in de wijken gaan lopen zieken. Ik vind het eerlijk gezegd geen slecht idee om die dan in kampen te stoppen. Het zou dan ook goed zijn om ze er alleen nog onder begeleiding uit te laten. Kun je ook weer gezellig een drankje drinken in een Haags café, zonder het risico een kopstoot op te lopen, toch?

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort10 feb. 2011 - 7:24

Ik bespeur een stijgende lijn van krankzinnige uitspraken in aanloop naar de verkiezingen.... Het lijkt een soort tactiek inmiddels: plannen die nergens op slaan en nooit waargemaakt kunnen worden voor de verkiezingen de ether in, sowieso +2 zetels. Bizar dat mensen erin blijven geloven.

maccus
maccus10 feb. 2011 - 7:24

Ehmm... Hoe zit dat ook alweer met woonwagenkampen? Dat was toch een criminele bende volgens sommigen? Waarom zou het in een tuigdorp dan ineens wel werken? Het schuiven met en afzeiken van iedereen die afwijkt is weer helemaal in de mode.

Sjaak3
Sjaak310 feb. 2011 - 7:24

Donner HELP u gedoogt iemand die jullie plannen "die eigenlijk van het cda zijn" stelen.. dat kun je toch over je kam laten gaan???? Ik vind dat de Meeuwen gek aan het worden zijn..

Sjaak3
Sjaak310 feb. 2011 - 7:24

Zie je die Rechter hand. Er is al een vinger bijgekomen.

mees.
mees.10 feb. 2011 - 7:24

Volgende stap:....ondergrondse containers Stop het weg en het lost zich vanzelf op...denken ze We hebben ook nieuwe tuig-dorppolitie nodig...of moet het leger daar patrouilleren?

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder10 feb. 2011 - 7:24

Het is verkiezingstijd. En Wilders weet van knettergekte niet meer wat hij moet zeggen om aandacht te krijgen. Als niet zoveel kiezers die rattenvanger zouden volgen dan was het om te lachen geweest.

morks
morks10 feb. 2011 - 7:24

Fantastisch plan, we noemen die dorpen dan Luccassen-stad, Fernandez-dorp, Sharpeville, etc. en dan zetten we de rest van die PVV'ers erin. Ik denk zelf aan Brabant en Limburg als vestigingsprovincie. NL4NL, heb je al interesse? De huizen zullen er niet duur zijn, denk ik. Misschien krijg je wel wat last met je buren, maar daar stem je ook PVV voor, toch?

Bernie2
Bernie210 feb. 2011 - 7:24

Het gerucht gaat dat Geert samen met Fleur roeiend is aangetroffen richting Rottumeroog. Geert met het kolonisatieboek De Fatale Kust opengeslagen in zijn linkerknuist. Een verkenningstocht, zou hier dan die nieuwe strafkolonie/doorgangskamp Tuigoord komen? Vanavond is kopvoddenrukker Brinkman bij P&W. Hij gaat uitleggen wat hiervan de bedoeling is en welke kant ons land uitgaat als Geert Wilders de macht grijpt. En waarom hij het nodig vindt om mensen met hoofddoekjes de tram, bus en trein uit te trappen.

Sjaak3
Sjaak310 feb. 2011 - 7:24

De zuiderling in zijn element,dit vooral met carneval. Hier staat de onvolpreze witgekuifde Tonproater ook wel genoemd de Buutredner. Alaaaf alaaaf alaaaaaf.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman10 feb. 2011 - 7:24

Voor de mensen die roepen dat dit in Denemarken al zo werkt: nee. In Denemarken zijn er plekken waar "asocialen" in containerwoningen komen, om begeleid te worden, zodat ze weer terecht kunnen in de gewone maatschappij. Het voorstel van Wilders is om ze daar te laten zitten, zonder sociale voorzieningen, laat staan begeleiding.

ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Dus hij wilnu wraak wil nemen op alle anderen om wat ooit ene familielid van hem aangedaan is? Of weet ie gewoon niet eens wat een Ghetto was, het is toch niet te geloven dat we zo'n Fascistenideen verheerlijker in de Regering hebben :-( Al zou het gezien de grote hoeveelheid Venloenaren die naar de grote stad Den Haag getrokken zijn, wellicht niet onverstandig zijn om die in ieder geval terug te sturen naar hun thuisland (daar zal ie straks immers ook wel mee komen) Want als je kijkt waar de nu voor grote ophef zorgende politici vandaan komen is dat telkens weer uit Venlo, zelfs de Oorlogs, ehm sorry Politionele acties pastores Jolande Sap komt jawel: uit Venlo :-( Voordeel is er wel, want zo blijven er straks alleen nog maar aardige en eerlijke mensen in Venlo over, als het oorlogszuchtige tuig naar Den Haag trekt...

A-kat
A-kat10 feb. 2011 - 7:24

Wat is die Wilders een ongelooflijke randdebiel met zulke uitspraken! Hij is zelf een groot gevaar voor de samenleving met zulke oorlogstaal. Draaideurcriminelen ontstaan vaak door een draaideurkapitalistisch systeem die winst boven mensen stelt en de bron is toch heel vaak -> armoede zonder kans op fatsoenlijk onderwijs (te duur) of baan (is opleiding voor nodig in veel gevallen) of kansen (mensen met geld die opgeleid zijn gaan vaak voor) en zie de nare cirkel. Mensen aan de onderkant maken weinig kans om mee te doen ze kunnen hooguit de zeer tijdelijke baantjes krijgen die al snel gaan vervelen. Als je kinderen hebt en rechts alle sociale voorzienigen afbreekt en de kansen voor de onderkant van de samenleving nog kleiner maakt dan krijg je problemen want de honger blijft en een dak boven je hoofd en te eten is ook nog steeds nodig dus als je dat niet op een fatsoenlijke manier kunt krijgen dan gaan mensen stelen en ze moeten wel om te overleven en zo blijven de problemen groeien. Dus wilders kan wel iedereen in asokampen willen opsluiten maar ik denk dat hij er beter zelf kan gaan wonen. De mensen die pvv gestemd hebben zullen de pijn goed gaan voelen want zij zullen worden gekort, alle sociale voorzieningen die ze zo hard nodig hebben worden tot het bot afgebroken hun huren zullen omhoog gaan ongelijke kansen krijgen en pgb(thuishulp) dreigen ze kwijt te raken (te duur) nog kortere bijstand nog meer rotzooi en geweld in de buurt door de totale verarming, hardere straffen waar ze zo om roepen zullen henzelf steeds vaker hard treffen. Uit wereldwijde onderzoeken blijkt dat steeds harder straffen niet helpt maar mensen goed onderwijs en kansen geven om een goed leven op te bouwen helpen wel. Volgens mij hadden de belgen zoiets als een cordon sanitair maar in nederland is zelfs het sanitair al in gevaar ;-) Redt het sanitair! het zuur van drol kabinet bruin-1 vreet de laklaag van je plee kapot en laat een vieze bruine stinkende laag achter spoel het maar snel met hoge druk weg ;-)

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos10 feb. 2011 - 7:24

Ben benieuwd of die bange kabinetsmuisjes nu wel wat durven te zeggen. Het is zo stil aan de overkant.

henk1965
henk196510 feb. 2011 - 7:24

ik denk ! dat het de hoogste tijd word dat we wilders moeten opsluiten; want wat moeten we met met dat probleem mannetje die denkt , dat hij nederland kan besturen,hij helpt heel nederland naar de haaien !!!!!! mensen mensen, ons goede nederland gaat zo echt de mist in !.

ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

voor wie een beter inzicht wil krijgen waar die idiote gedachtes nou vandaan komen, kijk dan eens Louis Theroux and the Zionists eens... Dan zie je de wereld volgens Wilders :-(

JustMatthias
JustMatthias10 feb. 2011 - 7:24

Misschien kan blonde Gerrit dan het voortouw nemen. De man word echt steeds gekker. En zo'n figuur moeten we nog serieus nemen ook? Overigens hier is de uitspraak van de Raad vd Journalistiek inzake Sharpe; http://www.rvdj.nl/2011/2

ratio2
ratio210 feb. 2011 - 7:24

Nu wordt het wel al te gek. Wil hij ook nog goedkope huisvesting voor alle PVV-kamerleden en andere volksvertegenwoordigers regelen? Of bedoelt hij ander schorriemorrie?

Ruud12
Ruud1210 feb. 2011 - 7:24

Waarom maken al die linkse JOOP-reageerders zich toch zo druk om dit voorstel. Vroeger werden aso's naar Veenhuizen gestuurd om veen af te graven. Van dat zware werk knapten de meesten lekker op. Prima voorstel van de PVV.

meijerlahn
meijerlahn10 feb. 2011 - 7:24

Ronald Giphart schrijft het vandaag treffend in zijn column in de VK: de zoveelste eruptie van stupiditeit van onze Nationale Geblondeerde Grootidioot.

Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

Rutte reageerde wel grappig: "Die tuigdorpen zijn er al. Dat zijn gevangenissen. Hij wordt op zijn wenken bediend." Kunnen we weer over tot de orde van de dag in plaats van onze tijd te verspillen aan de kreet van de dag van de PVV.

joepox
joepox10 feb. 2011 - 7:24

wilders denkt dat hij een nieuwe stad kan maken waar all het tuig van nederland in kan opslaan nou ik ga een gehijm vertellen dit tuigen dorp bestaat all lang het heet de gevangenis waar iedereen die veroordeeld is in opgeslote word goed idee hea. wat ik ook niet snap is dat er nogsteeds menzen zijn die op de pvv stemmen nu ze hebben lataen zien dat ze juist tegen de vreihijd zijn. iedereen (die niet veroordeeld is dus is he ttegen dee grondwet)opsluiten in een tuig dorp. ik weet het niet hoe het met jullie is maar ik noem dat geen vreihijd. en alle hooftdoekjes uit de bus? dus het openbaar vervoer is ook niet meer vrij? ik ben dan geen politicus met een hoge oplijding maar als ik kan zien dat er iets mis is kan iedereen toch wel bedenken dat de pvv aleen is voor de vreihijd van discriminatie. ik nodig iedereen die denkt dat de pvv voor de vreihijd is uit om mij 3 voorbeelden te geven van vreihijd die ze hebben kunnen realiseren.

TheoJ2
TheoJ210 feb. 2011 - 7:24

Zoals het hier omschreven wordt, gaan hier broeinesten van criminaliteit ontstaan. Het lijkt mij niet een levensvatbaar plan.

1 Reactie
nikita72
nikita7210 feb. 2011 - 7:24

Theo, Ik denk dat je dat goed ziet. En als het zover is, zal vast iemand roepen dat er een groot hek om het tuig-dorp komen moet. Met bewakers met honden om ontsnappingen te voorkomen.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman10 feb. 2011 - 7:24

Ik weet al een mooie naam voor die wijken: concentratie-kampen.

4 Reacties
Teije2
Teije210 feb. 2011 - 7:24

Inderdaad. Blok 1 asocialen, blok twee linkse elite, blok 3 en 4 moslims. Nog even denken over de douches. En Henk en Ingrid alvast oefenen: wir haben es nicht.....

Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

Zo vroeg op de dag al een Godwin? Het voorstel lijkt erg op de a-dorpen die we vroeger hebben gehad, o.a. in Amsterdam-Noord. Of denk aan Veenhuizen. En ook nu wordt er hier en daar al geëxperimenteerd met containerwijkjes. De PVV staat hiermee dus helemaal niet zo ver van de rest van de politiek als je zou mogen hopen.

Klaas2
Klaas210 feb. 2011 - 7:24

Dat is het idee, destijds ook al, concentreren van groepen mensen. Wilders op verkiezingstoernee. Hij begint zichzelf te overschreeuwen.

Florian2
Florian210 feb. 2011 - 7:24

Sylv: allereerst bewonderenswaardig dat je nog de moeite neemt op dit soort schreeuwerige proefballontjes te reageren. Helaas is je reactie ook totaal hysterisch: volgens mij zei Grote Geert niet dat ie iedereen wilde vernietigen cq. vergassen. Jouw reactie is net zo onsmakelijk als deze PVV proefballon.

Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

Hoe vaak moet je in een brievenbus pissen om in zo'n container te komen? Hoe vaak moet je een cafébezoeker slaan? Hoe vaak moet je geweld gebruiken tegen barpersoneel? Hoe vaak rijden met een slok op? Hoe vaak je vrouw slaan? En last but not least: betekent het geheel ontbreken van sociale voorzieningen ook dat de PVV er geen fractiekamer krijgt?

2 Reacties
Wobbel2
Wobbel210 feb. 2011 - 7:24

In dat tuigdorp mag je door de brievenbus plassen. Er komt ook een PVV burgemeester.

matrix2
matrix210 feb. 2011 - 7:24

Piet, de gehele PVV fractie heeft al TBS (ter beschikking van de regering). Lees het gedoogakkoord er nog maar eens op na.

CheshirePuss
CheshirePuss10 feb. 2011 - 7:24

Het is misschien een beetje complotdenken, maar zou het doel van deze serie belachelijke voorstellen niet het verschuiven van het midden zijn. Dus dat nu Rutte en/of Verhagen met hun behoorlijk rechtse voorstellen opeens (op z'n Obama's) centristisch lijken. Dit werkt in Amerika, en diens kuren volgen wij al jaren.

1 Reactie
Hendricus2
Hendricus210 feb. 2011 - 7:24

Inderdaad een beetje complotdenken, maar ik vind het wel een interessante gedachte. Ik denk overigens dat als dit niet bewust gedaan wordt door de partijen in het huidige kabinet (die het meeste kans hebben hier hun voordeel uit te halen), dat het wel eens een onverhoopt bij-effect zou kunnen zijn van deze belachelijke voorstellen..

mees.
mees.10 feb. 2011 - 7:24

Verkeerde flinkheid H.J.A. Hofland Bij de opening van zijn nieuwe proces heeft Geert Wilders de volgende versie van zijn Bergrede gehouden. Sinds de première van zijn film Fitna is er niet veel nieuws. De islam blijft een totalitaire ideologie, achterlijke woestijnvolken maken zich op om de westelijke beschaving te overrompelen, we worden nu al door een tsunami van moslims overspoeld, Eurabië is in verregaande staat van voorbereiding, maar nog steeds zijn we niet wakker. De boodschap mag dan in grote trekken dezelfde blijven, maar de omstandigheden veranderen. Door de gedoogconstructie is de invloed van de PVV op de uitvoerende macht aanmerkelijk versterkt. In het naburige en verwante buitenland manifesteren zich de geestverwanten. Het voormalig bestuurslid van de Duitse Bundesbank Thilo Sarrazin heeft met zijn boek Deutschland schafft sich ab een bestseller geschreven. Er zijn nu tegen de 800.000 exemplaren verkocht. President Sarkozy heeft succes met zijn beleid tegen de Roma zigeuners. In rechts Amerika, de Tea Party en geestverwanten, blijkt Wilders een welkome gast te zijn. Daarbij komt dat hij wordt geholpen door de internationale ontwikkelingen. Naar aanleiding van de revoluties in Tunesië en Egypte heeft de secretaris-generaal van de NAVO, Rasmussen, gewaarschuwd dat Europa rekening moet houden met een grotere toestroom van vluchtelingen uit Noord-Afrika. Na de verachtelijke executie van de Nederlands-Iraanse Zahra Bahrami en het vervolg dat de Iraanse regering daaraan heeft gegeven, zijn beide landen in een staat van koude oorlog geraakt. Onze ambassadeur is teruggeroepen en Teheran beschuldigt Nederland en het hele Westen van pogingen tot grootschalig terrorisme waardoor intussen 12.000 Iraniërs zijn vermoord. President Ahmadinejad schrikt voor een staaltje absurdisme niet terug. Het is geen wonder dat steeds meer kiezers geneigd zijn de PVV gelijk te geven. Toch blijft de internationale werkelijkheid anders en vooral ingewikkelder dan het beeld dat de denkers van de PVV ervan geven. De revoluties in Tunesië en Egypte zijn niet het gevolg van het islamitisch expansionisme dat het eerste geloofsartikel van Wilders en zijn geestverwanten is. Het massaal en radicaal verzet komt voort uit het toenemend verlangen van de bevolking naar vrijheid en welvaart, zoals die in het Westen bestaan. Dezelfde oorzaak had de mislukte revolutie in Iran in 2009. Niet het Westen moet bang zijn voor expansie van de islam; het is andersom. Ons deel van de wereld toont een wijze van leven die voor het dictatoriaal geregeerde proletariaat in het Midden-Oosten steeds begeerlijker wordt. Daarbij komt dat door de nieuwe media de massa’s daar zich ook een beter beeld kunnen vormen van het leven in dit deel van de wereld. De Arabische televisiezender Al Jazeera, gevestigd in Qatar, is een moderne, ongecensureerde nieuwsbron die sinds 1996 de waarheid verspreidt. Gemakkelijk te ontvangen via internet. Daarbij komt dat ook de sociale media, Hyves, Twitter, Facebook zich in het Midden-Oosten hebben verspreid. Uiterst moeilijk te censureren en bij elkaar een bron van opruiing die onder de nu steeds labieler wordende verhoudingen per dag aan betekenis wint. Zo bezien is het Westen niet in de verdediging. Zonder dat er een imperialistisch plan aan ten grondslag ligt, louter doordat we hier in een maatschappij van onweerstaanbaar consumentisme leven en door de nieuwe media het beeld daarvan dagelijks exporteren, zijn we een permanente oorzaak van onrust in de Arabische wereld. Op zichzelf is het geen wonder dat de dictatoriale machthebbers daar zich tegen deze ontwikkeling verdedigen. Sommigen doen dat door terug te grijpen op een fundamentalistische uitleg van de Koran. In Iran, Pakistan, Afghanistan worden de wreedste vormen van onderdrukking in de praktijk gebracht. Maar in tegenstelling tot wat hier wel wordt gedacht, is dit geen bewijs van een reactionair-fundamentalistisch reveil. Integendeel, het is een wanhopige vorm van verweer. Het mag wat ver gezocht lijken, maar het doet denken aan ons intern calvinistisch conflict in de 17de eeuw, tussen de rekkelijken en de preciezen. En vergeten we niet dat een halve eeuw geleden in Staphorst nog een overspelig echtpaar op een mestkar door het dorp werd gereden. Als er nu weer eens een kerk sluit, wordt dat als de normaalste zaak van de wereld beschouwd. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar de cultuur van de consumptie heeft een eroderende werking op het geloof. Nog een vraag. Het doel van Wilders is uiteindelijk een radicale zuivering van het vaderland. Van vreemde smetten vrij. Juist dit radicalisme kan een contraproductieve uitwerking hebben. Ik heb eens voorgesteld dat hij een vervolg op Fitna zou maken waarin hij in beeld bracht hoe zo’n zuivering feitelijk in zijn werk zou gaan. De troepen terug uit Uruzgan om ze in te zetten ter beveiliging van het openbaar vervoer in Gouda, zoals hij opperde. En dan een praktische uitwerking van dergelijke maatregelen. Bij elkaar zou het een averechts effect hebben, de zich aanpassende moslims weer doen radicaliseren, enz. Soms struikelend, aarzelend zijn we op de goede weg. Door de ferme hand van Wilders zouden we op een catastrofaal dwaalspoor raken.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

Kan dit niet gewoon met een linkje? Dan respecteer je de copyrights ook nog eens, want ik weet zeker dat jij (evenals joop.nl) op geen enkele wijze het recht bezit om deze column te heropenbaren.

hankmoody1
hankmoody110 feb. 2011 - 7:24

Goed voorstel, komt er hopelijk eens een eind aan het eindeloze gebabbel, thee leuten, gepamper van tuig. Dit zijn nou progressieve voorstellen beste Joop lezer. Wordt wakker en stem PVV!

4 Reacties
Klaas2
Klaas210 feb. 2011 - 7:24

He je ooit van trollen gehoord? In Noorwegen komen ze veel voor, in Nederland steeds meer, maar dan in een andere variëteit: Internet-trollen. Hier een handleiding hoe er een te worden: http://www.ehow.com/how_2064125_become-internet-troll.html Maar ik denk dat jij het zonder die handleiding ook kunt.

Sternenstaub
Sternenstaub10 feb. 2011 - 7:24

Ik stem niet met tuig op tuig voor tuig, daarom stem ik op geen van de drie die dit misbaksel mogelijk maken dat men teveel eer aandoet door er de term kabinet voor te bezigen. In werkelijkheid prutsers en patsers, en sociaal-economisch en politiek crimineel, anti-ecologisch en anti-cultureel.

Sjaak3
Sjaak310 feb. 2011 - 7:24

Stem pvda

maclofty
maclofty10 feb. 2011 - 7:24

Je hebt gelijk, precies zoals velen het bekeken vanuit het perspectief van een partij zich niet noemde PVv. De vraag blijft, was het de oplossing???? Als ik je zo lees, ik ga er vanuit dat het gemeend is, denk altijd aan dit affiche !!! http://jurgenmarechal.nl/wp-content/uploads/2010/03/NSB.gif Hing bij onze buren voor het raam en hij praatte precies hetzelfde.

grolschje2
grolschje210 feb. 2011 - 7:24

Zoiets bestaat al.... dat noemen we een gevangenis.

1 Reactie
Klaas2
Klaas210 feb. 2011 - 7:24

---[Zoiets bestaat al.... dat noemen we een gevangenis.]--- In gevangenissen sluit je niet de familie van de daders op.

[verwijderd]
[verwijderd]10 feb. 2011 - 7:24

Dit vind ik dus wel een goed plan. Al dat tuig wat voor problemen zorgt, moet je uit de maatschappij proberen te weren, op welke manier dan ook. Bovendien is het ook niet nieuw, want we hadden toch al eerder de aso-containers.

1 Reactie
Harmen2
Harmen210 feb. 2011 - 7:24

Ja, en die hebben ook niet gewerkt, net zo min als de kampementen voor jongeren van Lubbers.

Amarinde
Amarinde10 feb. 2011 - 7:24

Tuig dorpen Oude formule gestoken in nieuwe naam? Als Wilders een beetje eerlijk zou zijn noemde hij het beestje bij de naam. Concentratiekampen.

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje10 feb. 2011 - 7:24

Tja ..... deze zat er onvermijdelijk aan te komen. En zo wordt Nederland gegijzeld door een oud en diep ingebakken schuldgevoel en is daardoor niet in staat adequaat te reageren op lieden die gewoon maar doen waar zij zin in hebben.

cmore
cmore10 feb. 2011 - 7:24

Ik vind het niks, maar dit plan is toch niets nieuws ? In Amsterdam, Maastricht, Kampen, Arnhem en Tilburg is al eerder geëxperimenteerd met containerwoningen voor veelplegers. En daar was het niet de PVV die daarbij betrokken was maar andere partijen. Waarom vliegen, nu de PVV hetzelfde voorstelt, de Godwinns hier om je oren ?

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje10 feb. 2011 - 7:24

Ik noem dat meestal de buurmanreactie. Als er tussen buren eens wat gekibbel over iets is geweest ontaardt dit op termijn in een situatie waar de meest ongefundeerde beschuldigingen zomaar als waarheid worden aangenomen. Als de buurman een vaasje uit zijn handen laat vallen slaat hij zijn vrouw weer en als er een kind huilt wordt er op grote schaal incest gepleegd. Struikelt de afschuwelijke man over een stoeptegel, dan is hij weer dronken. Emotie wint het van verstand.

LimburgseJan
LimburgseJan10 feb. 2011 - 7:24

En PVV Kamerlid Lucassen gaat in dat Tuigdorp als postbode aan de slag!

1 Reactie
hphilippens
hphilippens10 feb. 2011 - 7:24

Wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op de neus. O nee, de PVV heeft geen leden.

DeeDee2
DeeDee210 feb. 2011 - 7:24

Schitterend idee: die tuigdorpen in elke provincie! Voor de herkenbaarheid moeten die natuurlijk wel volgens een en dezelfde plattegrond worden ingericht. Hier een opzetje daarvoor. Elk dorp krijgt een Geert Wildersplein, opgesierd met een ijzeren (snel roestig!) borstbeeld. Achter het plein loopt de Lucassensteeg, met achterin een urinoir. Er komt een Fernandezsingel met in het midden een boksschool. Een De Roonpassage staat haaks op de Bosmaweg, die ook wel Communicatie-weg en door de wat geletterden onder de dorpsbewoners Warhoofdpad wordt genoemd. Aan de Sietse Fritsmabaan komt de kapperssalon. Aan de Hero Brinkman-promenade staat de alcoholvrije dorpskroeg met daarachter een school voor vechtsporters met een gespecialiseerde annex voor houthakkers. De dierenambassadeur wordt geëerd met een Dion Grausimpasse, waar natuurlijk een asiel is gevestigd. Al die dorpen worden door een hoog hek omsingeld en liggen aan een autoweg, waarover PVV’ers met 130 km per uur naar de door hen gewenste tuiggetto’s kunnen racen. Op zondagochtenden dienen de bewoners, en hun familieleden, zich op vijf meter van het hek in een rij op te stellen, zodat ze door de PVV-bezichtigers met rotte tomaten en wat dies meer zij kunnen worden bekogeld. Voor halsstarrige hoofddoekdraagsters dienen een zelfde soort dorpen te worden gebouwd. Als dat allemaal is uitgevoerd, zijn tegelijk de financiële moeilijkheden van overheid, bedrijven en burgers, de files, de CO-2-, de school- en studenten- en tal van andere nationale problemen opgelost. Geert is geniaal!!

1 Reactie
eagleye2
eagleye210 feb. 2011 - 7:24

Heb je ook al een idee wat er op het bord boven de toegangspoort moet staan?

Ruud12
Ruud1210 feb. 2011 - 7:24

Uitstekend idee van Wilders. In Denemarken werkt dit systeem reeds tot volle tevredenheid. Alle overlastplegers en hun eventuele familie afvoeren naar containers buiten het bewoond gebied . Het hoeft niet perse per provincie te worden geregeld, het kan ook landelijk bijvoorbeeld in de Flevopolder met een groot hek eromheen en 1 toegangsweg, dus makkelijk bij eventuele controle. Ruimte genoeg en geen problemen met bestemmingsplannen. Eventuele belemmeringen die Links Nederland probeert op te werpen, zullen door deze regering vakkundig worden weggewerkt.

4 Reacties
Reinoud2
Reinoud210 feb. 2011 - 7:24

Heel erg kort door de bocht, natuurlijk moet er wat gebeuren aan deze overlast. Maar om dan dit tuig gezamenlijk op te sluiten is wel het stomste dat je kunt doen. Je creëert op deze manier een leerschool voor crimineel gedrag (zie gevangenissen).

maccus
maccus10 feb. 2011 - 7:24

Je lult maar wat. In Nederland werkt het blijkbaar niet, zie woonwagenkampen.

mees.
mees.10 feb. 2011 - 7:24

Dit is dus het gedachtegoed van een aanhanger van de PVV. Wat u hier zegt is voor mij fascistoïde,ik weet natuurlijk niet hoe u verder denkt maar u komt op mij over als extreemrechts

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra10 feb. 2011 - 7:24

== Uitstekend idee van Wilders. == Er staat er eentje leeg, nabij Westerbork. Kan zo gebruikt worden, want de Joden zijn er al een tijdje weg...

Dinho
Dinho10 feb. 2011 - 7:24

Komt er ook een luxe container voor PVV-leden?

2 Reacties
sociaaltje
sociaaltje10 feb. 2011 - 7:24

Eerst een plekje reserveren voor het grootste deel van de PVV fractie uit de Tweede kamer lijkt me. En niet te luxe natuurlijk we hebben het wel over asocialen en tuig. ; - )

JoopSchouten
JoopSchouten10 feb. 2011 - 7:24

Ja. Met spijkerbedden.

[verwijderd]
[verwijderd]10 feb. 2011 - 7:24

Een meerderheid van de reageerders op standpunt.nl zijn het met dit voorstel van Wilders eens. http://www.stand.nl/politiek/het-opzetten-van-tuigdorpen-voor-veelplegers-een-goed-idee

3 Reacties
sociaaltje
sociaaltje10 feb. 2011 - 7:24

De meerderheid van de reageerders bij standpunt zeggen iets dus moeten we het uitvoeren? Kom op zeg, eerst pownews aanhalen en dan nu standpunt. Wat is nu precies je bedoeling en wie probeer je met deze info te overtuigen?

Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

"Een meerderheid van de reageerders op standpunt.nl zijn het met dit voorstel van Wilders eens." Jammer dat hen niet de vervolgvraag is gesteld of ze hun koffers al aan het pakken zijn, want dan zouden we weleens veel lagere percentages kunnen zien. Het altijd het bekende: de helft van de Nederlanders is asociaal en oh wat een toeval, het is net de andere helft die aan de enquête heeft meegedaan.

Charta46
Charta4610 feb. 2011 - 7:24

[Een meerderheid van de reageerders op standpunt.nl zijn het met dit voorstel van Wilders eens] 54 % was voor, 46 % tegen!!!

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa10 feb. 2011 - 7:24

Nederlanders zijn de weg kwijt, zij maken druk over de moslimbroederschap in in Egypte om de macht te grijpen, maar zij vinden het fantastisch dat een zo'n openlijk discriminator en racist, in de ogen van veel moslims, inclusief de mijne, in de regering mag zitten en tegen de Nederlandse moslims mag hij alles zeggen en doen?! Waar blijt het Hollandse verstand?

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje10 feb. 2011 - 7:24

U vergist zich. Het gros van de Nederlandsers geeft er spreekwoordelijk geen reet om wat er in Egypte gebeurt.

Yggdrasil
Yggdrasil10 feb. 2011 - 7:24

Tsja, wat is dan wel niet een definitie van a-sociaal en wie is a-sociaal genoeg om verbannen te worden naar tuig-getto's. Persoonlijk vind ik iemand die PVV stemt enkel en alleen met de gedachte om links buiten de regering te houden tamelijk a-sociaal. Je op deze site onder een bepaalde naam te profileren net zolang tot je jezelf totaal onmogelijk hebt gemaakt en dan vervolgens doodleuk een nieuw account aan te maken vind ik ook nogal a-sociaal. Maar kom laat ik de hand ook maar eens in eigen boezen steken want ik ben ook heel a-sociaal. Ik woon in een appartement maar ik heb totaal geen contact met mijn mede-bewoners, ik heb trouwens helemaal geen contact met iemand. De enige met wie ik dagelijks e-mail-contact heb is een jeugdvriendin met wie ik mijn dagelijks doen en laten deel. Ik leef bewust helemaal alleen zonder contact met die dan ook en dat is in de ogen van anderen ook heel a-sociaal. Ben ik daarmee ook een kandidaat voor een tuig-getto ?

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman10 feb. 2011 - 7:24

De vogels die ik het allerleukst vind staan geheel aan jouw kant YggY: "Voor raven is het stressvoller om in een groep te leven dan om een territorium te verdedigen. Daarover verbazen biologen zich in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters van gisteren." (NRC vandaag) En ik zal blijven strijden tegen de intensieve menshouderij waarin mensen aan steeds engere normen moeten voldoen. Iedereen is een mens (ja ja, zelfs Wilders). Ook die asocialen (whoever they may be) die van Wilders in een concentratie-kamp gezet moeten worden waar verder niet meer naar mag worden omgekeken.

ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Nee, want je hebt dagelijks contact met ons, en hoe gek het je ook in de oren mogen klinken hebben we je een plekje in ons hart gegeven. Want ik heb liever iemand die op zichzelf is, en daar bewust naar leeft, dan iemand die terwijl ie eigenlijk bang is voor naderen, dan maar alles en iedereen die anders is dan hij, op wil sluiten !

[verwijderd]
[verwijderd]10 feb. 2011 - 7:24

Ik ben voor, ik heb ook al een container klaar staan, Geert, kom maar, je kan er zo met je hele familie in, en neem ook wat vrienden mee zou ik zo zeggen. En dan maar eens zien of je ook echt kan werken....

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Bekijk z'n C.V. even, hij kan niet eens een studie afmaken... Politician by Proxy :-(

BazZ1
BazZ110 feb. 2011 - 7:24

Geweldig, kan ik alvast een container huren? Voor het weekeinde met mijn maten, lekker zuipen en kei hard muziek luisteren. Klinkt als paradijs.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Ben je nu cynish of gewoontoekomstig PVV statenlid?

[verwijderd]
[verwijderd]10 feb. 2011 - 7:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

"ik vraag me af of ze denken dat zoiets kan zonder dat er rancune ontstaat. Als dat tuig over slimme rijke ouders hadden beschikt met goede banen en netwerken, waren ze geen tuig geworden." Dat is een ernstige misvatting, het gevaarlijkste tuig blijkt nogal eens alles meegehad te hebben in het leven, en heeft ook niets met ethnisciteit te maken te hebben, Denk aan een Holleeder, of Baruch Moscowitz (broertje van...) Tuig word tuig omdat het de vrije hand krijgt, thats all there is to it. En het ergste tuig ontstaat als blijkt dat de handhavende macht afhankelijk blijkt te zijn geworden van de leveranties van het Tuig, denk aan de IRT affaire :-( Juist de voorgestelde totale controle en registratie maakt het tuig deste makkelijker om hun business te beschermen want het tuig blijkt altijd weer iemand in het politiebureau te hebben die de data doorspeeld, zelfs de in beslag genomen goederen worden uit het Depot verkocht :-( http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/275346/Agent-verkoopt-ingeleverde-jachtgeweren-door.htm?rss=true

Ellyvara
Ellyvara10 feb. 2011 - 7:24

Ik denk dat we het sneller voor elkaar hebben als we als minderheid van beschaafde Nederlanders bij elkaar gaan wonen en de rest van Nederland overlaten aan de aso-meerderheid. Misschien kunnen we BN (Beschaafd Nederland) wel onafhankelijk verklaren.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Waar haal je de notie vandaan dat de beschaafde mensen in de minderheid zouden zijn, er hebben maar 1,5 miljoen van de nederlanders op de PVV gestemd, dat is in mijn ogen toch echt een *minderheid*. Eigenlijk zouden die dus conform het vigerende beleid van Wilders, *zelf* opgesloten moeten worden, hij wil immers alle minderheden naar soort gesorteerd opbergen :-(

ErnsTT2
ErnsTT210 feb. 2011 - 7:24

Absurd dat Rutte het dan eerst wil "uitwerken" terwijl er nota bene al eerder van dit soort destructieve deportaties van gezinnen zijn geweest, weten die Politici dan echt helemaal *niets* van de joods/christelijke geschiedenis van hun eigen land? Uit 1953 dus niet eens zo heel lang geleden: [quote] In 1953 besluit de gemeenteraad het advies op te volgen. Er zal een woonschool gebouwd worden. De doelstelling staat in het eerste jaarverslag: 'Maatschappelijk zieken laten zich na vaststelling van de diagnose vrijwillig opnemen in de woonschool. Zij worden therapeutisch behandeld door een team van deskundigen. Na genezing, of indien zij ongeneeslijk blijken te zijn, worden zij ontslagen.' Het nieuwe complex gaat Ravelijn heten. Het wordt gebouwd aan de rand van de stad, van andere wijken afgescheiden door groenstroken en een sportveld. Vanuit een wijkcentrum wordt de heropvoeding vormgegeven. Er komt een team met een maatschappelijk werkster, drie gezinsverzorgsters, drie kleuterleidsters en een kapelaan. ***104 nieuwe gezinnen worden geselecteerd uit de lijst van Litjens. *** Men kiest voor jonge gezinnen die wellicht makkelijk beïnvloedbaar zijn. Pas dan horen de families dat ze een woning in een speciale omgeving kunnen krijgen. De meeste nemen het aanbod aan, omdat ze in zeer slechte woningen wonen. Ze weten niet dat ze daarmee automatisch cliënt zijn van het maatschappelijke werk. Eind augustus 1955 trekken de eerste bewoners in de nieuwe huizen. De woningen in De Ravelijn zijn niet zomaar huizen. Bij de bouw van het complex werpen architecten, geestelijken, psychologen en gemeentebestuurders zich op de vraag hoe de ideale heropvoedingswoning eruit moet zien. In elk geval is er voor de kinderen een aparte slaapkamer - van het slapen op de ouderlijke slaapkamer kunnen ze onfatsoenlijke ideeën krijgen. ***Er komt geen douchecel of vaste wastafel in de woningen, maar een eenvoudige vuurkleien bak. *** Douches nemen is overdreven luxe, vindt het gemeentebestuur, en vaste wastafels worden niet geplaatst omdat deze gesloopt en verkocht kunnen worden. Om dezelfde reden hebben de huizen alleen inbouwkasten." [/quote] Kortom het gaat bijna geheel zoals WIlders en Rutte ghet zich dromen. En helemaal volgens het vaste stramien van de VVD, eerst de mensen via de Banken met een schuld opzadelen, en ze dan aan het werk voor de grootindustrielen dwingen (er waren toen nog mijnen) [quote] In elke woning staat nieuw meubilair, op krediet gekocht. De families beginnen dus met een flinke schuld; dit moet de mannen motiveren om vast werk te zoeken. [/quote] Het ging dus feitelijk net als in de Mensenhandel nu, of zou dat de achterliggende gedachte zijn om de staatschuld op te lossen, hem doorschuiven naar de allerarmsten, zodat die weer Lijfeigenen worden, die je naar hartelust kunt uitknijpen :-( EN helpt het ook maar ene sikkepit ? In tegendeel, de mensen die in zo'n heropvoedingsbuurt wonen komen daarna niet meer voor echt betaalde banen in aanmerking, want als ze er vol voor meoten betalen wil een werkgever opeens geen heropgevoeden meer... [quote] Er zijn machtsmiddelen om de gezinnen op het rechte pad te houden: verwijdering uit de woning zonder vervangende woonruimte, of uithuisplaatsing van de kinderen. De laatsten kunnen terecht in een eigen kleuterschool met aangepast programma. Ook is er een peuterklas voor driejarigen die zo alvast aan het schoolleven kunnen wennen, met als bijkomend voordeel dat hun moeders meer tijd over hebben om zich met de huishoudelijke taken bezig te houden. Stigmatisering Al vrij snel blijkt dat De Ravelijn zijn doelstellingen niet haalt. Uit een evaluatie in 1958 blijkt dat 41 gezinnen vooruit gaan, 131 families gedeeltelijk vooruit gaan en 32 huishoudens hetzelfde blijven. De bewoners worden beoordeeld aan de hand van criteria als drankgebruik, schulden, het sociale gedrag van de ouders, de opvoeding van de kinderen en het godsdienstige leven. In 1963 blijkt ook dat de doorstroming naar andere wijken achterblijft, vanwege sociale isolering en stigmatisering. Wie uit De Ravelijn komt, krijgt een slechte naam. Woningbouwverenigingen willen de bewoners helemaal niet aan nieuwe huizen helpen. Ook scholen en werkgevers staan niet te springen om bewoners van het complex. Een oud-bewoonster schrijft op www.ravelijn.info: 'Als wij op sollicitatiegesprek gingen en we vertelden dat we in de Ravelijnstraat woonden, dan werden we meteen afgeketst.' [/quote] Dan denk je dus, dat ze wel inzien dat mensen in ghetto's stouwen geen zin heeft, maar nee, ze blijven gewoon doorgaan op de verkeerd ingeslagen weg... Want in 1978 is de inmiddels verpauperde wijk (onderhoud word er immers niet gepleegd door de huisbaas, want het mag allemaal niks kosten) er nog steeds met steeds vaker onlusten onder de steeds verder van de samenleving staande ge-isoleerden... [quote] Het Ravelijnteam schrijft in 1978 een alarmerende nota over de situatie in de wijk. De hulpverlening signaleert tal van problemen. De bewoners zijn sociaal geïsoleerd, vaak werkloos en hebben schulden. ***Red. Waar ze dus door de overheid al vanaf het begin mee opgezadeld werden*** De kinderen in de wijk doen het slecht op school. Ook is er sprake van alcoholgebruik, verveling, criminaliteit en opvoedingsproblemen. 'Alles bij elkaar genomen kunnen we stellen dat de huidige situatie voor de Ravelijnbewoners verre van rooskleurig is en dat er geen tekenen zijn die enig optimisme voor de toekomst kunnen rechtvaardigen. Voor de meeste bewoners en hun kinderen zal het toekomstperspectief een reproductie zijn van wat het nu is, waarschijnlijk nog versterkt in negatieve zin. De bewoners zullen in hun maatschappelijke ontwikkeling een steeds sterkere achterstelling ervaren.' [/quote] Alsof ze dat al niet van te voren hadden kunnen bedenken, als je iemand stigmatiseerd (van stigmata, de gaten in de handen van Jesus...) zal zo iemand zijn leven lang een kruis meetorsen en met de nek aangekeken worden :-( Na 30 jaar lang die mensen dieper en dieper de misere indwingen, word er dan eindelijk de conclusie getrokken, die ieder verstandig mens van te voren al op zijn vinger had kunnen uittellen, je vraagt je toch sterk af wie er nu gebrekkig geschoold is, die aso's of de beleidsmakers die met zulke plannen komen :-( Kunnen we niet veel beter eerst al die Politici op gaan voeden, dat we verder verschoond blijven van dit soort rampzalig asociaal beleid, dat eens te vaak op oud falangistische ideen stoelt 30 jaar asootje treiteren, wat levert dat nu op? De Conclusie uit het rapport: [quote] Dertig jaar Ravelijn heeft de problemen van de onmaatschappelijke gezinnen nauwelijks kunnen oplossen. Het ideaal van heropvoeding van onmaatschappelijke gezinnen is verbleekt. Ook de woonscholen in andere steden staan leeg. De gemeenteraad besluit in te grijpen. Vier jaar na de verschijning van het rapport wordt besloten dat alle bewoners moeten verhuizen. De Ravelijn moet worden afgebroken, iets waar een aantal bewoners zich heftig tegen verzet. De bewoners worden door de stad verspreid, er is zelfs een ongeschreven regel dat er per straat niet meer dan twee voormalige Ravelijngezinnen geplaatst worden. Ook het sociale werk eindigt, al bieden voormalige Ravelijnwerkers tijdens een spreekuur nog begeleiding aan de gezinnen. De problemen waarmee De Ravelijn kampt zijn niet uniek. Ook andere projecten, bijvoorbeeld Parkwijk in Haarlem, hebben doorstromingsproblemen en niemand wil meer wonen in het Gezinsoord Overijssel. Wie eenmaal in een woonschool woont, komt er niet meer weg. De meeste gezinnen hebben uiteindelijk geen baat bij hun verblijf. Ze hebben ingewikkelde problemen en zijn zelf nauwelijks gemotiveerd om te veranderen. De onmaatschappelijken kozen voor de woonscholen omdat ze geen andere woonruimte konden vinden, niet omdat zij hun leven wilden veranderen. Het bij elkaar zetten van probleemgezinnen maakte hun leven juist moeilijker. Stigmatisering hinderde hen bij het vinden van beter werk en het volgen van goed onderwijs. Vanaf de jaren zeventig verdwijnt de een na de andere woonschool tot de laatste zijn deuren sluit. De Ravelijn werd niet afgebroken, maar is tegenwoordig een populaire wijk onder studenten en kunstenaars. [/quote] Gelukkig heeft de wijk dus uiteindelijk dankzij de Kraakscene een waardevol bestaan gekregen. Wellicht is het een idee om het voorstel van WIlders eerst maar eens op de asociale brievenbusplassers barmankoppers en vrouwenmishandelaars in eigen gelederen te testen, als die er beter uitkomen (wat me zou verbazen, maar goed geef de hoop nooit op) mag ie een pilot opzetten met de rest van de families van eerder genoemden.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs10 feb. 2011 - 7:24

"Uit 1953 dus niet eens zo heel lang geleden" Inderdaad, wat is 60 jaar nou helemaal op een mensenleven? Een paleontoloog haalt er zijn neus voor op.