Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wijffels: Kabinet durft door PVV niet te vernieuwen

  •  
25-09-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Wijffels_Buitenhof_01.jpg
Topman ziet geen lang leven meer voor huidig kabinet ... CDA is onzichtbaar geworden door gedoogconstructie
Het kabinet kan geen cruciale zaken als de eurocrisis en het pensioenakkoord aanpakken vanwege de gedoogconstructie met de PVV. Dat zei topman Herman Wijffels zondag in Buitenhof. “Het debat wordt te oppervlakkig gevoerd. Door de binding met de PVV zit het kabinet opgesloten met een veel te conserverend beleid, waardoor opties die werkelijk bijdragen aan de toekomst achterwege blijven.”
Met die opties bedoelt Wijffels de ecologische vernieuwingsagenda en sociale vernieuwing.
Als er nou één ding is wat je moet doen bij een vergrijzende bevolking, dan is het wel een groot investeringsprogramma opzetten. Je hebt grote vernieuwingen nodig bij een steeds gemiddeld ouder wordende beroepsbevolking.
Wijffels vindt het huidige ‘principiële’ kabinetsbeleid ‘veel te defensief’, ‘te conserverend’ en ‘te weinig naar de toekomst manend’. Bovendien is door de gedoogconstructie het CDA onzichtbaar geworden volgens hem. Dat komt omdat telkens de steun van oppositiepartijen nodig is. “Vanuit het CDA is het een garantie om zo goed als onzichtbaar te worden en dat is wat er gebeurt”, zei Wijffels.
Bij deelname van het CDA aan het minderheidskabinet was Wijffels fel tegenstander vanwege de gedoogconstructie met de PVV. De afgelopen periode was voor hem een bewijs dat de constructie ook niet werkt.
Ik vraag me af hoe lang de situatie nog houdbaar is voor het CDA. Langs de kieslokalen is nu nog geen optie zoals veel partijleden zeggen. Maar met wat er nog in Europa te wachten staat, acht ik toch de kans dat het vroeg of laat springt.
In Buitenhof sprak Wijffels verder over de parasiterende financiële sector. Met een groep deskundigen en wetenschappers heeft hij zich verenigd in de Sustainable Finance Lab (USI). Een initiatief dat als doel heeft ideeën voor een daadwerkelijke verduurzaming van de financiële sector te ontwikkelen.
Wetenschappelijke artikelen schrijven is ook mooi, maar de wetenschap moet ook écht onderzoek doen. Er moet een stabiele en robuuste financiële sector komen die bijdraagt aan een economie die de mens dient zonder daarbij zijn leefmilieu uit te putten. Hiervoor zijn meer fundamentele veranderingen nodig dan wat nu op de maatschappelijke agenda staat.
USI start op 3 oktober met een serie discussieavonden in het Academiegebouw in Utrecht. Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (43)

python
python25 sep. 2011 - 11:11

Het CDA en de PVDA zijn aan het verdampen door vergrijzing. Dit proces is al jaren aan de gang, alleen moet Herman en Job dit nog ontdekken. Er worden geen nieuwe cda-tjes en pvda-tjes meer geboren.

Thom Holterman
Thom Holterman25 sep. 2011 - 11:11

Groen kapitalisme? ‘Er moet een stabiele en robuuste financiële sector komen die bijdraagt aan een economie die de mens dient zonder daarbij zijn leefmilieu uit te putten. Hiervoor zijn meer fundamentele veranderingen nodig dan wat nu op de maatschappelijke agenda staat’. Dit is een van de uitspraken van topman Herman Wijffels, maak ik uit het opgevoerde item op. En wie zal het daarmee oneens zijn? Het probleem zit hem evenwel, onder meer, in de inhoud van ‘fundamentele veranderingen’. Daarover valt heel verschillend te denken. Neem de ‘ecologische vernieuwingsagenda’, waarbij velen het woord ‘groen’ in de mond nemen om milieumaatregelen te duiden. Binnen een kapitalistisch stelsel zal dat neer komen op: minder vervuilen om langer met het vervuilen door te kunnen gaan. Fundamentele veranderingen zullen dan ook moeten leiden tot het loslaten van ‘kapitalistisch denken’. Zo zal bijvoorbeeld het ideaal van het markt- en winstdenken moeten worden gegegeven. De Franse activist Paul Ariès schreef recent daarover en deed suggesties voor veranderingen. Ik besprak zijn boek; zie: http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/09/25/groen-kapitalisme-of-bewuste-eenvoud/

wvdstraat
wvdstraat25 sep. 2011 - 11:11

Anders dan sommige anderen blijkbaar, zag ik bij Buitenhof twee mannen aan tafel zitten, die samen meer hersens en verstand van zaken hebben dan de gehele huidige gedoog-hutsefluts bij elkaar. Het is echter inderdaad niet eenvoudig om obscure financiële wereld tot maatschappelijke verantwoordelijkheidszin te dwingen, maar wel nodig. Alleen daarom al moeten we hopen dat de regering snel valt, dan worden internationaal weer serieus genomen en uitgenodigd. Scheelt toch een beetje invloed.....

Joeri2
Joeri225 sep. 2011 - 11:11

Mooi, iemand die iets doet ipv in de rondte roept dat iedereen zijn 'normaal' moet gaan doen.

rikus1
rikus125 sep. 2011 - 11:11

Laar Wijfels dan even een pakje geld op tafel leggen, maar daar hoor je hem nier over

Michiel Online
Michiel Online25 sep. 2011 - 11:11

sociale vernieuwing, dat klinkt wel leuk :-)

jozefjacobrachel
jozefjacobrachel25 sep. 2011 - 11:11

De scheldpartijen deze week van de man uit Venlo in de Tweede Kamer heeft zijn beweging in ieder geval 2 virtuele zetels gekost in de jongste peilingen van Maurice de Hond: mijn dag kan niet meer stuk! P.S. sommige Henks & Ingrids hebben blijkbaar nog een klein beetje geweten en verstand tenminste gelukkig maar!!!

jozefjacobrachel
jozefjacobrachel25 sep. 2011 - 11:11

Wij wonen in een van al die allerbeste landen ter wereld. Gisteren was het mooi weer. Ik nam de gelegenheid om een beetje door Nederland te reizen met de trein. Het schoonheid van Nederland ontroerde me zoals altijd (ik kwam behoorlijk lang geleden als immigrant naar Nederland) maar toen werd ik ook somber. Hoe in godsnaam kunnen wij het laten gebeuren: een gijzeling binnen en buiten de Tweede Kamer door die *politieke hooligans* die kennelijk alles willen zeggen en doen zolang ze aan de macht kunnen blijven?

Alexanderr2
Alexanderr225 sep. 2011 - 11:11

Ik snap niet waarom Dhr. Wijffels deze zin: 'Wetenschappelijke artikelen schrijven is ook mooi, maar de wetenschap moet ook écht onderzoek doen' Linkt aan de finaciële sector waar hij het over heeft. Sure onderzoek moet gefinancierd worden maar ik vind die link die hij daar snel legt wat vaag.

FransF2
FransF225 sep. 2011 - 11:11

Dhr Wijfels en de zijnen hebben niet kunnen voorkomen dat er is gebeurd, wat er is gebeurd. Feit is dat veel CDA'ers in ministersfuncties zitten en dat deze mastrodonten hun pluche tot het uiterste zullen verdedigen.

Nowild
Nowild25 sep. 2011 - 11:11

Ik denk dat de zeer verstandige Wijffels het gelijk aan zijn zijde heeft. Alleen de nederlanders zonder verantwoordelijkheid zien nog wat in de pvv. Maar niet omdat ze denken dat de pvv goed is voor nederland maar alleen om rotzooi te trappen en het schelden. Dus de hooligans van het volk.Maar het schelden en schreeuwen van onze nationale batskop gaat op den duur vervelen. Verder heeft Wilders geen bekwame kamerleden. Alleen duistere figuren die er niet voor terug deinzen om geweld te gebruiken. Graus knijpt de keel van zijn vrouw dicht als hij geen gelijk krijgt. Brinkman gaat zijn buurman met een bijl te lijf als hij zijn zin niet krijgt. Ook neemt meneertje bewust een risico om iemand dood te rijden als hij dronken met gedoofde lichten er van door gaat.Moet kunnen als jezelf bij de politie werkzaam bent vind Geertje. Lucassen die intimideert en zijn penis in brievenbussen hangt. En dan de grote schreeuwende en scheldende aanvoerder met een schapenvachtje op zijn hoofd. Een mooi stel om te regeren. Vooral als delegatie in het buitenland zullen ze het goed doen. Sorry, maar ik heb geheel in de stijl van de pvv gereageerd, dus ik ga er van uit dat de pvv aanhangers de hen welbekende humor ervan inzien. Alle gekheid op een stokje. Wijffels heeft natuurlijk gelijk. Iedereen een fijne dag nog.Bert

Ineses
Ineses25 sep. 2011 - 11:11

Volgens mij is nieuwe verkiezingen het beste voor de ergste crisis komt. En dan moet er een kabinet komen op een brede basis, met linkse en rechtse partijen. Dit kabinet heeft een veel te smalle en wankele basis. Dit kabinet kan ieder moment vallen en dan moet je er niet aan denken dat het op het hoogtepunt van de crisis zal zijn. PVV zal er de stekker niet uit trekken, Wilders zei deze week nog er alles aan te doen dat links niet in de regering komt. VVD zal het ook niet doen. Het zal uiteindelijk wel gebeuren door het CDA. Binnen het CDA is al veel ontevredenheid en volgens peilingen vindt ruim 60% van de CDA kiezers dat het CDA zich moet schamen voor dit gedoogkabinet.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer25 sep. 2011 - 11:11

"Binnen het CDA is al veel ontevredenheid en volgens peilingen vindt ruim 60% van de CDA kiezers dat het CDA zich moet schamen voor dit gedoogkabinet." Nee Ine, een deel van het CDA vindt het maar wat mooi wat er nu gebeurt. Een deel kan het niks schelen en de overigen vinden het vreselijk maar zijn te bang om te bewegen of conclusies te trekken. Het is de klassieke gespletenheid die de zogenaamd christelijke politiek kenmerkt: zowel vlees als vis wat resulteert in geen vlees en geen vis.

TheoJ2
TheoJ225 sep. 2011 - 11:11

[volgens peilingen vindt ruim 60% van de CDA kiezers dat het CDA zich moet schamen voor dit gedoogkabinet] Dat zou dan behoorlijk verschoven zijn. In Arnhem was dat nog 30%.

Yggdrasil
Yggdrasil25 sep. 2011 - 11:11

Bij deelname van het CDA aan het minderheidskabinet was Wijffels fel tegenstander vanwege de gedoogconstructie met de PVV. De afgelopen periode was voor hem een bewijs dat de constructie ook niet werkt. ============ Er is echter een klein praktisch probleem wat weggepoetst moet worden, het CDA denkt namelijk nog steeds dat ze door mee te doen weer stemmers kan gaan winnen. Ze willen de mensen terug die naar de PVV zijn overgelopen en hoewel Leers al dapper de PVV-standpunten heeft overgenomen is het de vraag of dat stemmen voor het CDA oplevert. Wil het CDA blijven bestaan dan dient ze zich pardoes uit deze gedoogconstructie te verwijderen en proberen om vanuit de oppositie weer stemmen terug te winnen. Wanneer het CDA blijft zitten in de gedoogconstructie dan is de kans groot dat ze bij de volgende verkiezingen, over drie jaar dan, niet eens meer de kiesdrempel haalt en dan is Leiden echt in last want dan houdt de PVV het van de CDA gekaapte electoraat want die kunnen dan nergens anders meer naar toe. En mocht het CDA nog verder zakken en de PVV verder stijgen dan pas hebben we in Nederland een echt probleem.

2 Reacties
Ineses
Ineses25 sep. 2011 - 11:11

Je hebt het over het CDA onder leiding van Verhagen. Enkele tegenstanders binnen het CDA kennen we al, zoals Klink en Wijffels. Maar er begint binnen het CDA steeds meer weerstand te komen tegen dit gedoogkabinet. Van de CDA kiezers vindt 62% dat het CDA zich moet schamen voor deelname aan dit kabinet. Dat kan het CDA zich ook aan trekken.

Opinius
Opinius25 sep. 2011 - 11:11

citaat: ""En mocht het CDA nog verder zakken en de PVV verder stijgen dan pas hebben we in Nederland een echt probleem. " precies ! waar vooral dan verder iedereen nog op de buurman wil lijken. want autonomie in handelen en denken is dan nog verder slecht iets voor de ahum "elite". het gaat geweldig worden. laat maar komen ,des te sneller brengen we dit onomkoombare miserabele scenario achter ons .

Dewik2011
Dewik201125 sep. 2011 - 11:11

U ziet geen toekomst meer, dat klopt....CDA heeft geen toekomst. Net zo min als het PVDA. Dit zijn de partijen van de 20e eeuw (de eeuw van de grote ideologien), we leven nu in de 21e eeuw en zijn deze ideologienen relekwieen geworden. Net als FNV. We zijn op weg naar hele andere vormen van organisatie, en de topmannen van weleer zijn de weg helemaal kwijt. Een welgemeend advies: geniet vooral goed van uw pensioen.

1 Reactie
kneps1
kneps125 sep. 2011 - 11:11

Hoe verklaar je dan de groei van de SP en de VVD? Of hebben deze partijen volgens jou geen ideologie? Ik zou eerder van een nieuwe ideologie spreken die eraan komt, sociaal-liberalen. Wilders, verbaal gezien, is eigenlijk deels een voorbeeld daarvan. Hij wil graag rechts-conservatief zijn, maar hij kan de belangen van zijn electoraat niet uit het oog verliezen, en daarom heeft hij behoorlijk wat linkse standpunten, die hij overigens niet uitvoert. Als hij zou afstappen van die kinderachtige Islam-haat en PvdA-haat, en hij zou zijn pre-puberale gedrag laten vallen en hij zou het aandurven om een democratische partij te leiden, dan zou hij succes kunnen hebben. Maar ben gerust, Wilders durft dat niet. Hij heeft zichzelf vastgevreten in zijn stereotype en kan dat niet loslaten uit angst electoraat te verliezen. Zijn populisme, daar trapt maar een kleine minderheid van het volk in, dat deel stagneert al meer dan een jaar. In ons omringende landen, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, zijn de sociaal democratische partijen aan het winnen. Ik denk dat de rechtse opmars in West-Europa tot ommekeer komt. Je ziet dat vaak bij crisis in Europa. Mensen zijn onzeker over hun baan, hun inkomen, en ze denken dat links beter voor hun zorgt dan rechts. Ik denk dat ze gelijk hebben. Rechts is meer een stroming van de buit binnenhalen voordat de crisis de economie compleet om zeep helpt. Rechts is destructief in een crisis. Ook in Nederland, dat loopt dit keer achter, maar, er kunnen ook hier zomaar verkiezingen komen. Let maar eens op Cohen, een prima lijsttrekker. Let maar eens op hoe hij gegroeid is in zijn rol, en nog steeds groeit. Waarom denk je dat Wilders alle aandacht aan Cohen en de PvdA geeft? Hij is er bang voor. Wilders is bang voor Cohen, dat spreekt uit iedere vezel van zijn geblondeerde kapseltje. Als je het zou vergelijken met honden-gedrag. Dan zou Wilders het keffertje zijn dat uit angst op hoog toontje blaft, en Cohen zou de goeiige lobbes zijn die zich niet laat verstoren, behalve als het te gek wordt, dan blaft hij diep en kort. Je ziet ook dat Wilders helemaal niet meedoet met het debat van de grote mensen, het serieuze debat. Af en toe de orde verstoren, verder komt het niet.

TheoJ2
TheoJ225 sep. 2011 - 11:11

Wijffels is sinds hij bij de Rabobank weg is de grote voorvechter geworden van subsidies voor alles wat naar zijn oordeel het milieu en de duurzaamheid dient. Het zit er nogal in dat deze man nu niet tevreden is.

1 Reactie
kneps1
kneps125 sep. 2011 - 11:11

Ja en?

meijerlahn
meijerlahn25 sep. 2011 - 11:11

Het politieke midden in Nederland is zo goed als verdwenen. We moeten verder in een zwaar gepolariseerd land. Met deze economische zware dip, waar we zo maar niet een-twee-drie uit zijn, zie ik het somber in, want echte visie ontbreekt. Blondie, je wordt bedankt.

2 Reacties
meijerlahn
meijerlahn25 sep. 2011 - 11:11

"politieke midden" -------------------------- Een politiek van consensus, het politieke poldermodel waar we wereldberoemd mee zijn geworden, ook al verdiende dit niet altijd de schoonheidsprijs (kiezen voor het neoliberalisme was hartstikke fout), maar wel één waar ik nu naar terug kan verlangen.

Bakoe
Bakoe25 sep. 2011 - 11:11

Wat bent u toch allemaal kort van geheugen. Werd Pim Fortuyn niet weggezet als een minderwaardig mens door de Heer van Dam. Dat is toch een heel wat zwaardere classificering dan bedrijfspoedel.

Meta Foor
Meta Foor25 sep. 2011 - 11:11

Wijffels is van de school van Cohen : het moet vooral fatsoenlijk, aardig, met elkaar en in concensus zijn. Tijden zijn echter veranderd heren ! Politiek is scherper geworden en meegegroeid met de diversiteit. Maar zowel Wijffels als Cohen realiseren zich dat als er ''een stekker getrokken'' wordt, beide partijen van de kaart verdwenen zijn. Daarom blijft het bij een opgestoken vingertje , en de andere hand blijft in de zak (van het kostuum)

2 Reacties
JanB2
JanB225 sep. 2011 - 11:11

Wilders zal de geschiedenis ingaan als iemand die op cruciale momenten de sfeer en de bestuurbaarheid van Nederland heeft verziekt. Als dit kabinet wordt afgeserveerd (en daar gaat het mogelijk op uitdraaien) dan is Wilders passe. Niemand zal nog met hem als partner willen samenwerken. En tegen die tijd hebben we mensen als Wijffels en Cohen nodig die nog wel enig fatsoen in hun donder hebben. Met brievenbuspissers hebben we het dan wel gehad.

wvdstraat
wvdstraat25 sep. 2011 - 11:11

Dus u zegt met nauwelijks verholen enthousiasme, dat fatsoen, aardig zijn en beschaafde overeenstemming niet langer van deze tijd zijn ? Goh, dan ben ik trots en blij dat ik blijkbaar nu al niet meer van deze tijd ben ! Wellicht verheugt u zich nu al op de eerste RTL/SBS-programma's waar kandidaten fysiek mogen vechten om een brood of een zak rijst. Of om een baantje als stadswacht, huursoldaat of beveiliger, de drie laagste functies in onze 'nieuwe' samenleving..... Fatsoenlijk samenwerken ? Nee dank u, het eten of gegeten worden en een buurman met een grotere auto en/of een mooiere vrouw is een bedreiging die moet worden beconcurreerd... Fraai hoor .....

[verwijderd]
[verwijderd]25 sep. 2011 - 11:11

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra25 sep. 2011 - 11:11

== Het CDA neemt zoals zo vaak in de geschiedenis de verantwoordelijkheid op zich door impopulaire maatregelen te nemen die het oplopen van de staatsschuld tegen moeten gaan. == De staatsschuld is tot nu toe onder ALLE CDA/VVD kabinetten alleen maar vergroot! CDA/VVD leidt onveranderlijk tot enorme begrotingstekorten, onder van Agt/Wiegel zelfs tot boven de 10%! Het sprookje van de staatsschulden en PvdA wordt hier nog eens ontzenuwd: http://nos.nl/artikel/158762-fact-check-heeft-links-een-gat-in-de-hand.html http://sargasso.nl/archief/2005/08/23/staatsschuld-begrotingstekort-en-de-linkse-kabinetten/

Ineses
Ineses25 sep. 2011 - 11:11

Ze kiezen niet voor de grootste kostenpost, dat is namelijk de hypotheekrente, 10 miljard. 80% daarvan gaat naar de huizen van boven een miljoen. Bezuinigen op volksgezondheid zal in de toekomst veel meer geld gaan kosten door deze bezuinigingen. De eigen bijdrage in de ggz kan gevaarlijke situaties opleveren. Mensen zullen geen pschiatrische hulp meer gaan zoeken omdat ze die bijdrage niet kunnen betalen en kunnen dan ontsporen. Of bijna alle aanvragen worden als crisishulp gedeclareerd, omdat daar geen eigen bijdrage voor wordt gevraagd. Op die manier wordt de ggz duurder dan dat de bezuiniging oplevert.

Bakoe
Bakoe25 sep. 2011 - 11:11

Ik mag u toch aanraden om de loopbaan van de heer Necker eens te bestuderen, minister van financieen voor en ten tijde van de Franse revolutie, en wat voor effect zijn beleid van geen belasting durven te heffen heeft gehad op Frankrijk en de wereld geschiedenis. Zonder een evenwichtig belasting stelsel, is er geen goed functionerende staat mogelijk, en derhalve geen stabiele omgeving voor bedrijven om te kunnen exploiteren. Het gaat derhalve niet om een zo klein mogelijke staat, zoals de free market aanhangers ons willen doen geloven, maar om een efficiente en effectieve staat.

Simbro
Simbro25 sep. 2011 - 11:11

"CDA en VVD kiezen er terecht niet voor om de belastingen te verhogen - want dit is schadelijk voor de economie - maar kiezen voor bezuinigen op zorg en sociale zekerheid, de grootste kostenposten van de overheid." Gevolg van belastingverhoging: kleiner besteedbaar inkomen, dus koopkrachtverlies, niet goed voor de economie. Gevolg van bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid: grotere eigen bijdrage aan de zorg, kleiner besteedbaar inkomen voor uitkeringstrekkers. Dus: koopkrachtverlies, niet goed voor de economie Bij de laagste inkomens wordt elke euro met zekerheid uitgegeven. Bij hogere inkomens wordt ook gespaard. Het is daarom aannemelijk, dat de economie meer schade ondervindt van bezuinigingen op uitkeringen, dan van belastingverhoging

msj_meijerink
msj_meijerink25 sep. 2011 - 11:11

Ik durf nog stelligers te beweren: door deze coalitie gebeurt er helemaal niets vernieuwends, m.u.v. het verder spekken van de beurzen van de happy few! Laten we maar alvast oude kloosters en zo gaan ombouwen tot 'sanatoria', want al die mensen die hun GPB verliezen moeten toch ergens onderdak krijgen. Hun zelfstandigheid zijn ze namelijk vanaf volgend jaar helemaal kwijt!

1 Reactie
Buikspieren
Buikspieren25 sep. 2011 - 11:11

De wijzigingen in het PGB zijn vernieuwend. U bent het er alleen niet mee eens, maar dat is wat anders.

JoopSchouten
JoopSchouten25 sep. 2011 - 11:11

Wijffels, de enige CDA-er die zijn verstand met steeds kortere intervallen nuttig gebruikt... Ik ken een ex Rabobank-filiaalhouder-bedrijfsadviseur uit De Streek die, na decennia bij deze bank te hebben gewerk,t is weggegaan uit diepe teleurstelling over de bedrijfscultuur van de organisatie(...). Hij geeft nu les geeft op een hoge school. Wijffels lijkt me integer en zijn boodschap geloofwaardig. Echter, het verhaal van mijn kennis vind ik nog steeds geloofwaardiger.

1 Reactie
kneps1
kneps125 sep. 2011 - 11:11

Ik kan aan deze reactie geen touw vastknopen. Waarom vind je je kennis beter, waaruit bestaat nu precies je kritiek op Wijffels, waarom gebruikt hij volgens jou zijn verstand niet?

Buikspieren
Buikspieren25 sep. 2011 - 11:11

Dit is geen analyse. Dit is een politieke stellingname. De fout zit hem er in dat de de invloed van de PVV op het kabinetsbeleid helemaal niet zo groot is. Iedere keer moet het kabinet steun zoeken bij de kamer. Wijfels heeft gewoon een hekel aan de PVV, dat mag , maar ga er niet zo'n quasi analyse omheen bouwen die nergens op slaat. Misschen is het zinvol om nog maar eens in de herinnering te roepen dat bij de verkiezingen het CDA geweldig op zijn lazer heeft gehad. Ja, dan wordt je kleiner en neemt je imvloed af.

1 Reactie
kneps1
kneps125 sep. 2011 - 11:11

---Ja, dan wordt je kleiner en neemt je imvloed af. Dat klopt, en die invloed is naar de PVV gegaan, en dat is waar Wijffels het over heeft.

python
python25 sep. 2011 - 11:11

Wij zullen er aan moeten wennen dat er 1.500.000 stemmen in Nederland naar de PVV gaan. Wij zullen er aan moeten wennen dat het CDA en de PVDA aan het verdampen zijn. Nieuwe tijden = nieuwe politiek.

2 Reacties
pvandenbemt
pvandenbemt25 sep. 2011 - 11:11

Ja, het is wel een gegeven dat dat thans gebeurt. maar het wil niet zeggen dat je het maar moet laten blijven gebeuren. Ik ben blij dat er nog invloedrijke mensen als Wijffels zijn die hart hebben voor waar het werkelijk om gaat: een menselijke, sociale samenleving in een gezonde omgeving en met een gezonde (in de meest brede zin) economie als basis (middel), en niet de markteconomie als enige ultieme doel.

Heileeuw
Heileeuw25 sep. 2011 - 11:11

Met "wij" bedoelt u misschien "ik"?

lancelot2
lancelot225 sep. 2011 - 11:11

Als ik Wijffels hoor, dan komen altijd de twijfels. Hoe zou dat toch komen.........................

1 Reactie
Yggdrasil
Yggdrasil25 sep. 2011 - 11:11

Als ik Wijffels hoor, dan komen altijd de twijfels. ================ Wijffels heeft zich vanaf het prille begin uitgesproken tegen een coalitie met de racisten en xenofoben van de PVV. Met racisten doe je geen zaken Met terroristen ook niet.