Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Chris Klomp heeft gewoonlijk gelijk maar vandaag heeft hij groot gelijk.
Ik ken een verhaal van een fietsend jongetje (nu mijn buurman)die vanaf de stoep tot op het bot gekrenkt en gepest werd -met gooien en enorme scheldkanonnades met woorden die ik niet zal herhalen –zodanig dat hij van zijn apropos werd gebracht en tegen een auto aan botste met als gevolg coma. Het enige bewijs tegen hem was een pistooltje dat hij als reactie- ook om voorwerpen af te weren, vanuit zijn zak haalde en in de lucht stak: zie je wel hij speelde! Jaren later besefte hij dat het raar was dat er nooit met hem gesproken is nadat hij uit coma kwam en zich bewust werd dat het zich schuldig voelen - dat hij niet rechtuit had gestuurd -en ook om niemand verder te belasten, elementen waren welke de werkelijke waarheid in de weg stond.
"Kunnen we de pesters in de politiek niet eerst aanpakken te beginnen met Wilders die voortdurend bezig was Cohen weg te pesten." De ouders van deze jongen zitten er inderdaad vast op te wachten dat we het probleem van het pesten gaan terugbrengen tot Wilders. Dacht dat we nu eindelijk af waren van het eindeloze gezever over Wilders. Als je zelfs bij dit pijnlijke onderwerp denkt dat Wilders er meteen bijgehaald moet worden heb je volgens mij wat last van een ongezonde fixatie.
Wat mij door de jaren is opgevallen, is dat we elkaars verschil niet kunnen verduren. Het zelfde zijn om dat we elkaars verschil niet kunnen verduren is dat lontje waar het mee begint. Omdat we niets aan tools in onze opvoeding mee krijgen die een genuanceerdere basis creëren om dat wat anders is ook een gelijke plek in te laten nemen. En een aspect van pesten. Als we bijvoorbeeld kijken naar het woord diversiteit, iets dat inmiddels eigenlijk meer een brug is richting een tolerantere samenleving, Wat blijkt dat er vanuit de politiek diversiteit geheel niet bevorderd wordt. En dat is enkel een aspect van een hele boel invalshoek om er verandering in aan te gaan brengen. Zo ingewikkeld is het, blijkbaar. Want zoals het nu lijkt is anders zijn gelijk aan de vijand zijn en is pesten een vorm van wapen om de ander er mee neer te sabbelen, buiten te sluiten en net als in een game hopend te vernietigen. Vandaar dat pesten in mijn beleving een bijzonder complex probleem is dat meerder verantwoordelijke kent. Zonder kip en zonder ei verhaal.
Niet alleen bij dit artikel maar altijd als de term "dodelijk slachtoffer" valt vraag ik mij af hoeveel doden dit slachtoffer heeft veroorzaakt! Schrijf toch gewoon Nederlands: een dode of een dood slachtoffer. Voor eem "dodelijk slachtoffer" ben ik bang, net als voor een "dodelijk gevaar" .
Ik had graag iets over pesten willen zeggen. Helaas misbruikt de schrijver deze trieste gebeurtenis om zijn ergenis over geenstijl te luchten. Dat zet meteen de context waarbinnen gereageerd dient te worden. Jammer. Ik laat het hier dan ook bij.
Pesten is van alle tijden, ik ken geen stijl niet zo goed maar heb de indruk dat ze het gecultiveerd hebben, of het pesten nu erger is geworden weet ik niet maar denk van wel. Pesten komt volgens mij voort aan een gebrek aan empathie, het onvermogen je in een ander te verplaatsen maar ook een ander vertrappen om jezelf als absolute winnaar te kunnen neerzetten. Hoe dit op te lossen lijkt me geen makkelijke vraag maar ik denk dat een afgedonderd pakslaag of op een andere manier de pester vernederen wel zou kunnen helpen.
"Pesten komt volgens mij voort aan een gebrek aan empathie, het onvermogen je in een ander te verplaatsen maar ook een ander vertrappen om jezelf als absolute winnaar te kunnen neerzetten.' Het vervelende is dat goed ontwikkeld empatisch vermogen in veel sleutel-functies in het huidige bedrijfsleven eerder een handicap zijn dan een zegen. Zolang puur 'resultaten' tellen en daardoor ook (financieel) beloond worden, ipv bv 'moreel zuiver handelen', hebben personen met weinig empatisch vermogen met een beperkt geweten, een voorsprong op de meer "evenwichtige" persoonlijkheden. Zolang "succes" vandaag de dag voornamelijk wordt afgemeten aan de financieele middelen waarover men beschikt , kun je niet verwachten dat er een gedragsverandering plaatsvind onder een groot deel van de volwassenen, laat staan kinderen.
Willen we een gedragsverandering hierin zullen we eeuwig een campagne moeten voeren. De aanwas is namelijk continu. Net als de BOB campagne, die moet ook eigenlijk eeuwig doorlopen.
Ik weet niet of het volgende in dit geval van toepassing is, maar wie in een dorpje z'n kop boven het maaiveld uitsteekt wordt gepest. Zich begeven in een andere omgeving is dan de enige oplossing. Dat is hier niet gebeurd, helaas.
Pesten is dierlijk gedrag en heeft niets met empathie te maken. Het is een overblijfsel van de evolutie en is ook iets van alle tijden. Bijv. bij groepen apen zie je dit fenomeen regelmatig, maar ook bij kippen (pikorde). Ook 60 jaar gelden waren zgn. "buitenbeentjes" vogelvrij. Woorden als "Rooie", "Brillenjood" enz. waren en zijn minder onschuldig dan ze lijken. Waarom juist wij als mensen daar krachtig tegen op moeten treden is omdat wij het onderscheid kunnen maken tussen dit dierlijke gedrag en de gevolgen die het kan hebben voor de betrokkenen (gepeste zowel als pester).
De vraag is of pestkoppen kampen met een zwak zelfbeeld. Het pesten is daarbij een poging superieur te lijken. En daarbij te genieten van de bevestiging door anderen en vaak ook van het slachtoffer. De herhaling is nodig om het gevoel van superioriteit in stand te houden tegen het gevaar van twijfels.
Wat een gebrek aan inzicht om GeenStijl de schuld te geven van pesterijen in onze samenleving.
Je hebt gelijk dat de pester bestaat bij het niet-ngrijpen van anderen. Maar de grens tussen `de pester' en `de anderen' is helaas veel vager. Je hebt mensen die vaker pesten en je hebt mensen die iets minder vaak pesten - je hebt heel weinig mensen die niet pesten en alleen maar toekijken zonder in te grijpen. En als je terug kijkt naar je eigen verleden zul je - als je eerlijk bent - ook wel zien dat je niet altijd alleen maar toeschouwer was ... Het is frapant als je met gepeste mensen praat hoe groot de groep is die vroeg of laat zijn `bijdrage' heeft geleverd - en het vervolgens vergeten is. ("Het was normaal ...") Verder is het wat erg gemakkelijk om het even bij GeenStijl te leggen .. Ik denk niet dat er één discussiesite is waar het altijd `zuiver' gaat. Ook JOOP - zowel redactie als reageerders (inclusief ikzelf) - gaat wel eens in de fout.
Hier nog wat gegevens over pesten op de werkvloer en de sociaal-maatschappelijke en economische kosten ervan. 2004: http://www.intermediair.nl/artikel/leidinggeven-in-de-praktijk/20175/pesten-op-de-werkvloer.html 2008: http://www.werktgoed.nl/kennisbank/pesten-op-het-werk 2011 http://www.intermediair.nl/artikel/collegas-en-bazen/294065/pesten-op-de-werkvloer-ongrijpbaar-en-onzichtbaar.html 2012 http://www.eenvandaag.nl/economie/41447/meer_pesten_door_crisis 2016 ...
Vandaag in een een 'bespiegeling' van journaliste Janske Mollen in de Stentor getiteld 'Zelfmoord vanwege pestgedrag': "Het summum van pesten heet GeenStijl. Het heeft een mening over alles, maar die kan van dag tot dag omslaan, vooral in het voordeel van henzelf. Ik kan het weten. Na een internetfilmpje in een Stentorproject om mijn zoveelste lijnpoging kracht bij te zetten, werd ik in beeld, geluid en vooral veel woorden pijnlijk afgemaakt." http://www.destentor.nl/special/bespiegelingen/11993469/Zelfmoord-vanwege-pestgedrag.ece
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/47413_298888750221265_1480082266_n.jpg Kijk, zo simpel kan het zijn....
Weer het eeuwige kalf verdronken in de waterput! Ongeloofwaardige uitingen van medeleven,doch zelf onbewust het verdeel en beheer systeem ondersteunen om. hun. Eigen hachje.te beschermen hoofdzakelijk en meestal de zwakste treffen! Alswel triest dat het mensdom en de dierenrijk zijn!!
Nou ja ik ben vroeger dus gepest maar ik heb geleerd te beseffen dat bij een probleem tussen 2 mensen er altijd factoren zijn aan beide kanten. Het is nooit 1 kant. Ik ben er niet helemaal uit maar ik ben ergens gewoon te makkelijk geweest, te aardig of te naief of te weinig zelfvertrouwen. Er zijn genoeg kinderen die zich niet laten pesten. Ik denk dat als je een kind leert zichzelf te verdedigen dat je er minstens net zoveel aan hebt dan het stoppen van de pester. Waarschijnlijk kan dat niet met alle kinderen, en ja in dat geval zal je wel iets van extra maatregelen willen nemen.
Er zijn inderdaad heel veel kinderen die zich niet laten pesten. Ik denk niet dat dat een kwestie is van zich verdedigen. Ik denk meer dat ze de pester zo oninteressant vinden dat het van hen afglijd. En dan is het voor de pester niet leuk meer.
"Nou ja ik ben vroeger dus gepest maar ik heb geleerd te beseffen dat bij een probleem tussen 2 mensen er altijd factoren zijn aan beide kanten. Het is nooit 1 kant. Ik ben er niet helemaal uit maar ik ben ergens gewoon te makkelijk geweest, te aardig of te naief of te weinig zelfvertrouwen. Er zijn genoeg kinderen die zich niet laten pesten." Je beseft hopelijk toch wel dat je nu dezelfde fout maakt die vrouwen die door hun man mishandeld worden ook vaak maken? De fout bij jezelf zoeken? Er is niets mis met te makkelijk, te aardig of te naïef zijn. Er is niets mis met weinig zelfvertrouwen hebben. Dat is geen vrijbrief om gepest te worden. "Ik denk dat als je een kind leert zichzelf te verdedigen dat je er minstens net zoveel aan hebt dan het stoppen van de pester." Ja, dat helpt inderdaad. Maar het zou niet nodig moeten zijn.
Het is verdomd moeilijk om je te verdedigen als er dag in dag uit een hele sliert etterbuilen achter je aan zit. Nog erger dan pesters zijn de ouders en volwassenen die dan zeggen, dat je van je af moet bijten. Godverdomme. Er zijn twee manieren om van pesters af te komen: 1. De pesters worden rücksichtslos van school verwijderd. Daar zijn schoolleidingen veelal te laf voor. 2. De pesters lopen tegen een verkeerde aan en worden geheel in elkaar gehoekt. (Hieraan verwant: het enige antwoord op potenrammers zijn rampoten met motorfietsen en sportschoolervaring, echt waar en dat is het enige wat eventueel helpt). Maar zoete broodjes helpen nooit.
"Er zijn genoeg kinderen die zich niet laten pesten" Michiel, ik weet het niet hoor. Zelf ben ik van mening dat de gepeste op een of andere wijze buiten de eigen wil of schuld 'aantrekkelijk' is om gepest te worden. Het is een combinatie van factoren. Weinig risico voor de pester opleverend en iets wat de jaloezie opwekt. Fysiek misschien niet erg sterk is een voorwaarde. Zich verbaal niet erg uitend, door welke oorzaak dan ook (!) lijkt mij een belangrijke andere voorwaarde. In veel opzichten zijn gepesten intelligenter dan de omgeving. Allemaal kenmerken die pestgedrag bij pesters opwekken en in stand houden. Het is nooit de 'schuld' van de gepeste.
Je hebt gelijk dat er altijd factoren aan beide kanten zijn, de gepeste is op de een of nadere manier een goed slachtoffer, en daarin zal de gepeste zich onderscheiden van anderen. De vraag die je je moet stellen is alleen of het wenselijk is deze factoren te veranderen. Stel een kind dat te moeilijke woorden gebruikt en hoge cijfers haalt, wordt gepest door iemand die nauwelijks mee kan komen met het niveau. Is er in dit geval spraken van twee kanten aan de zaak? Natuurlijk, er is een duidelijke oorzaak. Maar het is absoluut niet wenselijk om deze (op een simpele manier) aan te pakken.
Wat is het erg dat je in zo"n wanhoop leeft en geen uitweg meer ziet , die mensen die dat zo'n jongen aandoen moeten is bij hun zelf te rade gaan, wat voor een inpackt, dat is voor de familie, waarom wordt dat niet bestraft , kom er voor uit dat je gepest word en noem daar ook namen bij, maakt niet uit wat de gevolgen zijn maar jou leven, is belangrijker dan die van de daders,waarom word er zo weinig aandacht aan besteed, ik weet een heel klein beetje wat die jongen heeft gevoeld, ik werd ook wel eens gepest vooral door de jongens, maar toen was ik nog jonger, maar lang niet zo erg , en dan kun je er nog mee omgaan [omdat ik het vaak weglachte], maar op die leeftijd van 20 ,is dat natuurlijk nog erger,In de telegraaf stond ook nog waarschijndelijk om zijn geaardheid. de jongen woonde in tilligte ik weet niet waar die gepest is maar in zo"n boeren dorp is dat natuurlijk nog erger, als hij homo zou zijn geweest, is de acceptatie nog minder , maar dat is in en in triest, veel sterkte voor ouders die dit meemaken.
Pesters gaan niet bij zichzelf te rade. Dat zit in de aard van het beestje.
Verschrikkelijk dit inderdaad. Toch komt de pester wel eens bedrogen uit en kiest hij de verkeerde uit. In mijn geval toen ik op een nieuwe school kwam gebeurde dat. De draak gewoon opgewacht na schooltijd, en hem 2 blauwe ogen en een dikke neus bezorgd. Wel heel wat moeten uitleggen aan zijn ouders, dat arme Pietje dit toch overkwam.
Johannes, het probleem is nu juist dat sommige kinderen de assertiviteit (of de lichamelijke capaciteit) ontberen om de pester terug te pakken. Degenen die dat wel kunnen, al dan niet met succes, komen er wel overheen. Het probleem zit juist in de kleine groep die zich niet verweert en de pesterijen blijft slikken tot de bom barst. Soms met dramatische gevolgen.
Ja dan begrijp je niet hoe pesten werkt.. Naar mijn mening lopen er flink wat psychopaten ronden die niet als zodanig worden gezien, nou tegen hen kun je je nauwelijks wapenen. Ik ben als volwassen vent toch echt tot huilens toe weggepest door een vrouw op mijn werk. Terwijl mensen in mijn omgeving voor onmogelijk hielden, dat mij dat overkwam. Stoer roepen dat je dan even die persoon opwacht raakt dus kant noch wal. Ook denk ik dat de nieuwe sociale media meer kansen biedt tot succesvol mensen slopen. Brrr ik heb op een school gewerkt... Vroeger toen jij de pester opwachtte... kon je als gepeste letterlijk uit de buurt blijven, of niet...probeer dat vandaagdedag eens...
Wat ziet mijn oog, de foto geeft de redactie van POW NED te zien. En de titel van deze topic is: Wij zijn de pesters. Vreemd.
Nee, dat is niet vreemd. Het was ok van mijn associaties bij het woord 'pesten': de beledigingsmanie die op internet heerst en in de politiek voortdurend werd aangemerkt, zal zeker invloed hebben op jongeren. Nu die man uit Venlo uit het zicht verdwenen is, hebben we vooruitgang geboekt. Maar Powned-getreiter zal nog wel even duren.
"Wat ziet mijn oog, de foto geeft de redactie van POW NED te zien. En de titel van deze topic is: Wij zijn de pesters. Vreemd." Vreemd? Uw reactie is vreemd! Herkent U de pesters niet? Dat geeft te denken.
Kunnen we de pesters in de politiek niet eerst aanpakken te beginnen met Wilders die voortdurend bezig was Cohen weg te pesten.
'Kunnen we de pesters in de politiek niet eerst aanpakken te beginnen met Wilders die voortdurend bezig was Cohen weg te pesten.' En daar blijft het tot op de dag van vandaag niet bij. Wilders heeft het voorzien op moslims, op links en op iedereen die niet naar zijn pijpen danst. Hij is de vleesgeworden pestkop. En als hij tegengas krijgt is het huilie huilie. Hij is nooit volwassen geworden.
En vanaf gisteren gaan we zorgen dat kabinet Rutte2, met name de PVDA de rit niet gaat uitzitten. ;-))))
Terechte constatering van Klomp. Wel zwak dat hij uithaalt naar GeenStijl. "Wij zijn de pesters", maar dan toch naar een ander gaan wijzen. En het is nogal wat om een website te associëren met de pesters die deze jongen de dood in hebben gejaagd.
"Wel zwak dat hij uithaalt naar GeenStijl" Absoluut niet, juist een uitstekend voorbeeld.
Ik verdedigde op school diegene die gepest werden....en als ik duidelijk maakte dat het klaar moest zijn, dan was het ook klaar. Ik geef toe dat ik daar alleen in stond maar daar was ik nooit bang voor. Ik heb er nooit problemen door gekregen.
'Ik heb er nooit problemen door gekregen.' Je bent gelukkig niet de enige. Op de basisschool had ik een klasgenoot die bullebakken aanpakte. Dankzij hem kwam ik zonder kleerscheuren thuis.
Pesters zijn eigenlijk bange mensen die de aandacht naar een ander willen verplaatsen. Zoals psycholoog Paul Verhaege het formuleert in zijn zeer interessante boek "Indentiteit": 'Pesten was vroeger een probleem op de scholen, nu is het volop aanwezig op de werkvloer, als een typisch symptoom van onmacht, waarbij de frustraties afgereageerd worden op de zwaksten. Onderhuids leeft er angst, van faalangst tot ruimere sociale angst voor die al te bedreigende ander.' Tevens constateert hij, dat de inrichting van onze samenleving die vandaag de dag grootendeels gebaseerd op het ... en Ja hoor......(daar komt hij weer) ..."Neoliberale gedachtengoed" ....een zeer vruchtbare voedingsbodem is voor allerlei infantiel gedrag.
: ) Precies Wouter. Ik schreef net iets met dezelfde achtergrondgedachte. (Goed boek hè?)
Vreselijk. Dit doet me denken aan onze 'identiteit'. Zoals we onszelf zijn gaan zien in een veranderende wereld. Daarbij vraag ik mij iets af. Hanteerde de 'opvoeders' van weleer een minder kille en onpersoonlijke disciplinering of was deze overeenkomstig? Ik denk het niet. Groepjes kinderen zijn vergelijkbaar met een sociale microkosmos. Een 'leerschool voor later' ingebed in onze medogenloze prestatiemaatschappij. Een maatschappij die sterk lijkt op een ‘sociaal darwinistisch’ samenleving waarin 'zwakken' medogenloos naar beneden worden getrapt door de 'sterke'. Niet zo gek gezien het feit dat we allemaal als kind al 'geclassificeerd en geijkt' worden door onderwijsinstituten en later door het bedrijfsleven op Universiteiten en Hoge scholen. Ik geloof daarom dat pestgedrag rivaliteit, en een sociale pikorde zowel onder volwassenen als bij kinderen direct te linken zijn aan het huidige neoliberale bestel. Ik pleit ervoor om verplichte filosofielessen op scholen te geven. Zo leert men 'vreedzaam' te beargumenteren en te reflecteren.
'Ik pleit ervoor om verplichte filosofielessen op scholen te geven. Zo leert men 'vreedzaam' te beargumenteren en te reflecteren. ' Het lijkt me zinniger op scholen aandacht te besteden aan emotionele intelligentie/ontwikkeling, zaken zoals het ontwikkelen van empathisch vermogen etc. Met vreedzaam beargumenteren en reflecteren kom je namelijk nergens als je toehoorder beschikt over weinig tot geen empathisch vermogen. Alhoewel ik ze er de laatste tijd niet meer over heb gehoord pleitte GL jaren geleden al voor dat soort lessen..
joop, je doet me denken aan een oude docent van mijn vrouw. je idee van bijv filosofie geven is prachtig, het jammer is volgens mij dat het prima werkt. Bij de kinderen die toch al niet gaan pesten. De echte pestkopjes kunnen met een dergelijk vak niets.
'Niet zo gek gezien het feit dat we allemaal als kind al 'geclassificeerd en geijkt' worden door onderwijsinstituten..' Joop, ik weet niet of je het in de gaten hebt maar je classificeert en ijkt mensen in je bijdragen zelf ook voortdurend, maar dan naar je eigen normen. Je kan hier wel net doen alsof je tegen ijken en competitie bent maar ik kan me niet voorstellen dat je, als je zelf iets of iemand nodig hebt niet ook op kwaliteit selecteert..
voor sommige mensen is het leven (te) zwaar. wat de meesten als kleine tegenslagen zien, is voor hen al snel een drama. deze gemoedsgesteldheid wordt als het ware "geroken" door pesters, die weten hier een makkelijk en zeker doelwit. het aanpakken van pesters alleen zal in deze volgens mij niet helpen, mensen zullen ook weerbaar(der) moeten worden. dit is een moelijk proces, en wellicht niet altijd mogelijk, maar uiteindelijk lijkt mij dit stuk eigenlijk nog belangrijker dan het aanpakken van de pester.
Ach, het is weer de schuld van de kwetsbare...... Net als bij armoede zeker ? Lijkt wel weer erg op de rechtse houding, die overigens ineens niet geldt voor slachtoffers bij rechtszaken. Wist u dat deze dingen hoofdzakelijk genetisch en voor een kleiner deel door omgeving bepaald zijn ? Bij deze dan !
== "Het bestaansrecht van pesten ligt niet in de aard van de pester. Een pester kan bestaan omdat hij of zij publiek heeft. Omdat mensen veelal niet het lef hebben om de groep te weerspreken. Om simpel op te komen voor het slachtoffer." === Knap gezegd en waar. Opkomen voor slachtoffers is OUT (zie Castricum) Ieder is "zelf verantwoordelijk" voorf het pestgedrag dat hij/zij "uitlokt", "erom vraagt" (quote van Castricum) Zeggen dat je je een slachtoffer voelt van gepest is helemáál taboe: dan is de reactie: "je kruipt in de slachtofferrol. Doe niet zo zielig". De term fascisme komt telkens bij me op. Maar dat verband mag geloof ik niet meer gelegd worden, want dan schijn je "de discussie dood te maken". Anil Ramdas had er lelijk woord voor. Begrijpelijk'; hij is er mede aan dood gegaan.
ha grappig... opkomen voor slachtoffers is volgens u out. en dan geeft u het voorbeeld Castricum. frappant, aangezien ik hier nog wat hoongelach meen te herinneren toen Castricum van zijn voetstuk viel. Dan mag je dus wel lachen om zogenaamde slachtoffers. Staat genoteerd Jan.
Met stijgende verbazing en toenemende irritatie heb ik het artikel ‘Wij zijn de pesters’ en de lijst van reacties daarop doorgelezen. Een behoorlijke dosis inzicht in groepsgedrag in het algemeen en groepsgedrag bij kinderen in het bijzonder ontbreekt zowel in de reacties als in het artikel zelf. Van beide een voorbeeld: “ik vind het heel erg dat deze jongen dit zichzelf heeft menen te moeten aandoen.” Het gaat dus niet meer over het trieste wat die jongen zich werkelijk aangedaan heeft, maar over een verkapte moralistische benadering over wat hij gemeend heeft zich te moeten aandoen. Het gaat niet over de jongen, maar over de omstandigheden. Een zin uit het artikel: “Pesten is vreselijk. We moeten hier met zijn allen een einde aan maken.” Naïever kan het nauwelijks. Pesten is een vorm van interactie die gebaseerd is op algemeen menselijke drijfveren die inherent zijn aan elk soort groepsverband, zoals de sterkste, de leukste, de slimste of de snelste te willen zijn, en - het allerbelangrijkste - lol te willen hebben. Dat laatste is met name bij kinderen het geval - (onbewust) keet maken; het doel heiligt de middelen en over dat doel en die middelen wordt nagenoeg niet nagedacht. Kan niet worden nagedacht, want daar ligt nu net het onderscheid tussen kinderlijk en volwassen gedrag. Bij volwassenen komen bovenop voornoemde driften meer rationeel, bewust en zedelijk gemotiveerde beweegredenen. Zo zitten kinderen in elkaar. De consequenties van hun gedrag worden niet op het moment van ‘actie’ als bewust, moreel wel dan niet acceptabel, ervaren. Uit de aard van het beestje zijn alle vormen van plezier opleverend gedrag, geoorloofd. Met alle - vaak intens verdrietige - consequenties voor diegenen die het beoogd slachtoffer zijn van die acties. [Ik was destijds altijd bij de kopgroep van pesters. De lol was het enige wat telde, de mogelijke gevolgen van onze pesterijen kon ik weliswaar abstract theoretisch doorgronden, maar speelden nooit een rol tijdens het keten. Totdat de directeur van onze school ons bij elkaar riep en ons vertelde dat een van onze ‘geliefde’ slachtoffers een zelfmoordpoging had gedaan in een lokaal. Pas toen, dat gold voor de hele kopgroep, werd ons de consequentie van ons gedrag, duidelijk.] De essentie van mijn betoog is dat pesten als zodanig uit de aard der zaak niet op een of andere manier opgeheven kan worden. Zeer triest, maar iets meer als een achteraf tonen van verwerpelijke gevolgen van voornoemd gedrag zit er niet in. Dat is vechten tegen de bierkaai.
Je verhaal klopt als een bus als het gaat over pesters; ze missen empathie.Of ze hebben al geleerd dat empathie tonen zwakte tonen is en gevaarlijk.
Zjen Zen Dank je wel, Zjen. Objectief gesproken missen ze inderdaad empathie. Maar zelfs al hebben ze geleerd dat het tonen daarvan zwak en dus gevaarlijk is, mijns inziens blijft dat bij kinderen tijdens het pesten een onbewust proces. Plezier, lachen, kicken. Dat alleen speelt. Die empathie kent misschien een enkele jongeling uit een opmerking van zijn ouders of een artikel op een of andere website, het bewust meenemen van (het morele gehalte van) die empathie tijdens het ‘kicken’ is niet aanwezig. Dat maakt pesten bepaald niet minder verderfelijk. Helaas er iets effectief tegen doen, maakt het - zeg maar gerust - onmogelijk.
Ik ken geen enkel kind, en ik bedoel dan een schoolkind, dat geen moment gevoeld heeft dat de pester lijdt en gekwetst is. Die momenten van emapthie zijn er beslist maar worden onmiddellijk onderdrukt omdat ze dan zelf onderwerp van spot en pesten worden. Empathie tonen en voelen is zwakte tonen en voelen en maakt je tot mikpunt. Dat moet voorkomen worden tot elke prijs.De meelopers zijn erg goed geworden in het onderdrukken van hun empathische gevoelens. 1 op 1 , bij een volwassene die de meeloper ter verantwoording roept, is dat geen gevaar meer en is het zelfs nodig, want gevraagd, om die empathische gevoelens te tonen. Opportunisme heet dat dan weer.
Waarom alleen wijzen naar een website als GeenStijl; kijk ook eens naar een Spekman die zijn lol niet opkan als hij Nederlanders die wat meer dan gemiddeld verdienen eens even flink kan pakken.
De man bewees z'n partij een grote dienst door te laten zien dat de tijden van Drees sr voorgoed voorbij zijn.
" kijk ook eens naar een Spekman die zijn lol niet opkan als hij Nederlanders die wat meer dan gemiddeld verdienen eens even flink kan pakken." Deze opmerking zegt meer over uzelf dan over Spekman. Spekman's opmerking had wellicht een ongelukkige woordkeus maar was in de grond van de zaak zeer terecht. Het werd de hoogste tijd dat een begin (sic) gemaakt werd met het stoppen van de steeds groter wordende onterechte verschillen. Dat dat gelukt is (voor zover het doorgaat), is wel degelijk een feestje waard maar is geen aanleiding voor leedvermaak en het heeft al helemaal niets met 'terugpakken' te maken. U en uw rechtse kerkgenoten maken dat laatste ervan en dat zegt mij inderdaad heel veel over de aldaar gangbare minne moraal. Spekmans vreugde dat dit gelukt lijkt te zijn is heel terecht. Het is een bescheiden begin.
In aansluiting op wat Chris Klomp schrijft: als docent weet ik dat het ter verantwoording roepen en bestraffen van de hoofdpester of pestster doorgaans wel te doen is. Hij/zij is gemakkelijk traceerbaar en concreet aan te spreken op zijn/haar gedrag. Wat veel moeilijker is, is om de meelopers te confronteren met hun gedrag en de consequenties. Omdat zij zich persoonlijk niet verantwoordelijk voelen. Dat heeft alleen kans van slagen als je als school of docent of mentor bij machte bent ieder individu dat meeloper is, los te weken van de groep en persoonlijk te confronteren met de gevolgen van zijn/haar meeloopgedrag. Een zeer intensief proces, maar wel noodzakelijk en het werpt vruchten af. Ik lees in verschillende bijdragen hier dat het sleutelwoord empathie, het vermogen je te verplaatsen in een ander, zou zijn. Die opvatting gaat echter voorbij aan het feit dat het gedrag van een groep (meelopers) een eigen dynamiek heeft. Week je de meelopers los van de groep en ga je een-op-een-gesprekken aan, dan beschikken ze meestal als persoon over een gezonde dosis empathie. Ben je ouder van een kind of jongere? Gebruik de advertentie van Tim als starter voor een gesprek. Stel open vragen over zijn/haar ervaringen met pesten, meelopen, gepest worden. Stel je niet als moralist op, maak als doel van het gesprek vooral het bespreekbaar maken zelf. Laat je kind of jongere ook zien hoe je er zelf in staat, vertel over je eigen ervaringen. Ben je docent? Wees onverbiddelijk. De enige die bepaalt of'ie zich gepest voelt is de gepeste leerling zelf en verder niemand anders. Kies onvoorwaardelijk zijn/haar kant. Steek er zoveel mogelijk energie in, houd je ogen wijd open, druk elke vorm van fysieke of verbale vernedering meteen de kop in, laat geen incident ongemerkt voorbijgaan, verbied leerlingen aan elkaars spullen of lichamen te zitten, corrigeer rotopmerkingen onmiddellijk, laat weten dat je dergelijk gedrag niet tolereert. Ik weet hoe lastig het is, maar het helpt wel. Dat zal het pesten niet uitbannen. De mens is als groepsdier genadeloos voor zijn eigen soortgenoten. Maar hopelijk kun je zo binnenschools wel een klimaat scheppen waarin aan pesters en meelopers minder onzichtbare ruimte voor hun praktijken wordt geboden. Goede info voor ouders en docenten vind je hier: http://www.bobvandermeer.info/
Ik wil er graag nog iets aan toevoegen dat ik hier al eerder over heb gezegd: Wat ik als mentor heel graag terug zou willen, is het herinvoeren van cijfers voor gedrag en inzet (vlijt). Cijfers die gewoon meetellen. Op die manier kun je niet alleen laten zien wat je als school als norm stelt, maar je maakt ook concreet zichtbaar wie in de ogen van de school afwijken van die norm. En leerlingen kunnen zichzelf vergelijken met anderen. Bovendien biedt het geven van deze cijferbeoordelingen aanleiding voor gesprekken met individuele leerlingen over het hoe en waarom van het cijfer en kun je leerlingen die hun leven beteren ook concreet daarvoor belonen en ze er zo mee complimenteren.
Al dat gepraat over empathie dient slechts een doel: jezelf op de borst kloppen dat je dat hebt en dat het kennelijk tamelijk uniek is ook nog. Met pesten heeft het daarentegen niets te maken. Pesten heeft (net als nationalisme, racisme, chauvinisme enzovoorts) te maken met groepsgedrag. Veel mensen zijn zo onzeker dat ze bij een groep willen horen en hoe onzekerder ze zijn, des te harder hebben ze die groep nodig om zich iets of iemand te voelen: heb je niets om enig gevoel van eigenwaarde aan te ontlenen, dan kun je het groepslidmaatschap altijd nog als placebo gebruiken. En wat is de beste manier om een groep te definiëren? Aanwijzen wie er niet bij horen. En daar vooral heel hard op blijven hameren om te bewijzen dat je zelf wel bij die groep hoort, net zolang tot je er zelf een beetje in begint te geloven. Maar natuurlijk nooit lang genoeg om het niet nodig te hebben om het nogmaals te bewijzen. En nogmaals. En nogmaals. Pesten is (net als meelopen) dan ook iets voor zwakkelingen. Net zoals bijvoorbeeld machogedrag en seksisme is het een uiting van onzekerheid over de eigen identiteit. Voor wie zijn mannelijke identiteit (wat dat dan ook mag zijn) een vanzelfsprekendheid is, ontbreek de noodzaak om die te benadrukken. Voor wie haar vrouwelijke identiteit (wederom: wat dat dan ook mag zijn) vanzelfsprekend is, ontbreekt de noodzaak om zich in het roze te kleden of zich te beroepen op superieure vrouwelijke eigenschappen. Het is echt een probleem van de zwakken en onzekeren. Wat zijn de grootste macho's? Miezerige kereltjes als Sarkozy en Berlusconi die overcompenseren. Wat zijn de pesters op school? Degenen die geen eigen identiteit hebben ontwikkeld. Wat zijn de pesters op het werk? Nooit de uitblinkers maar altijd de sukkeltjes die niet mee kunnen komen of onderchefje zijn en geen moment zeker zijn van hun positie, want een verdieping hoger zien ze hen niet staan. En wat zijn de grootste pesters in bejaardentehuizen? Vrouwen die geen enkele identiteit van zichzelf hebben maar die altijd hebben ontleend aan hun inmiddels overleden man. Pesten is geen teken van kracht maar van zwakte. Maar berg je als de zwakken zich op hun zwakheid gaan organiseren door een groepsidentiteit te ontwikkelen: dan vallen er altijd slachtoffers, omdat ze daarvoor buitenstaanders en buitensluiting nodig hebben. En het trieste is dat die slachtoffers net zo zwak zijn. Niet alleen omdat het betrekkelijk risicoloos is om zwakken te pakken, maar al in een fase voordat het zo ver uit de hand is gelopen: omdat buitensluiten alleen effect heeft op mensen die ook bij de groep willen horen.
Grappig, je begint met de stelling dat empathie niets te maken heeft met pesten en vervolgens haal je die stelling totaal onderuit met je onderbouwing en betoog. LOL.
@"omdat buitensluiten alleen effect heeft op mensen die ook bij de groep willen horen" Dat vind ik te kort door de bocht, Piet. Er zijn net zo goed slachtoffers van pesten die het prima vinden om hun eigen weg te gaan en geen deel van het 'kluppie' te zijn, die alleen maar in hun eigenheid geaccepteerd of met rust gelaten willen worden. Mensen voor wie het pesten niet alleen betekent dat ze buitengesloten worden, maar dat ze iedere keer als ze zich op straat of op internet vertonen geconfronteerd worden met kleineringen en verbaal of fysiek geweld.
"Pesten heeft (net als nationalisme, racisme, chauvinisme enzovoorts)" Nonsense, wat een nihilistische D-66 benadering. Pesten heeft louter te maken met een ingebouwd irrationeel evolutionair systeem wat de zwakste uit te groep dood pest. Kijk bij diverse roofvogels in het nest. Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik pesten daarmee niet goed praat. Nationalisme, chauvinisme kunnen heel goed rationeel verklaard worden, en passen ook prima binnen enkele (welliswaar niet nihilistische) ideologieën. "Het is echt een probleem van de zwakken en onzekeren. Wat zijn de grootste macho's? Miezerige kereltjes als Sarkozy en Berlusconi die overcompenseren. " Hier ga je volledig de mist in. Jij noemt ze miezerig - ze zijn echter objectief vast te stellen onze (oud) leiders. Iets zegt me dat je vanuit persoonlijke rancune dit stukje hebt geschreven. Of uit cognitieve dissonantie.
Ik ben het voor een groot deel met je eens maar niet mbt die empathie. Meelopers lopen achter een leider aan, en die leiders zijn in het geval van pesten, doorgaans gefrustreerde mensen die meestal geen notie hebben van wat ze bij anderen aanrichten. De ergste pesters zijn niet zelden mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis, een aandoening waarbij een onderontwikkeld inlevingsvermogen één van de basissymptomen is.
" omdat buitensluiten alleen effect heeft op mensen die ook bij de groep willen horen. " Sorry Piet maar dit is flauwekul. Het is eerder het omgekeerde. Ik ben van zeer jongsaf een 'einzelganger' geweest en had totaal geen behoefte mij bij groepjes aan te sluiten. Van mijn kant heb ik ook geen buitensluiting ervaren (dat kan wel een drijfveer van de pesters geweest zijn natuurlijk) wat logisch is als je uit jezelf al geen behoefte hebt om je aan te sluiten. Ik heb altijd een enorme afkeer van stoerdoenerij en macho-gedrag gehad en dat was precies wat de ongewenste groepsleden vertoonden. Ik ervaarde hen als behoorlijk dom en onaangenaam en in feite wees ik hen af. Naar mijn mening was dat nu juist de oorzaak van alle pesterij.
[De pester in een klas kan zijn vernietigende werk doen omdat de klas hem dat toestaat.] Dat is het inderdaad precies. Het is de houding van de "bystanders" die moet veranderen. Van degenen die het zien en meemaken, maar niet ingrijpen. Van wie denkt dat de gepeste maar eens wat weerbaarder moet worden. Van al die kinderen en volwassenen die vinden dat de gepeste het ook wel over zichzelf afroept. Al die mensen moeten leren beseffen dat pesten nooit te rechtvaardigen is, en dat zij een verantwoordelijkheid hebben. Als ze van "bystanders" veranderen in ingrijpers, dan stopt pesten.
Precies sylvia daar zit 'n de kneep. En als mensen nu eens het besef krijgen dat bv geenstijl een bijdrage levert aan een pestcultuur en mensen daar terdege iets aan kunnen doen door een krachtig nee te laten horen tegen deze jongens van geenstijl, die hun gebrek aan eigenwaarde blijven projecteren op onschuldige schlachtoffers, dan zijn we m.i. een heel eind op de goed weg
Aandacht voor pestgedrag op scholen is een begin maar zet geen zoden aan de dijk. Als de kinderen volwassen zijn en de eigen broek moeten ophouden in deze individualistische maatschappij geldt het recht van de sterkste weer. Pressie, roddel en achterklap zijn daarom onontkoombaar. Ik hou het op de 'maatschappij-identiteit' als hoofdoorzaak van 'pestgedrag'.
Individualiseren kan niemand alleen. Je komt dus altijd uit bij de 'groepsidentiteit'. De grootste gemene deler in hun kijk op wat als normaal of abnormaal wordt gekwalificeerd. Uiteraard zie ik ook onderscheid in persoonlijkheden en talent. Het is aan de gemeenschap deze goed op te vangen. Dat gebeurd veel te weinig of zelfs helemaal niet.
Chrisje geeft geen blijk het artikel op Geenstijl daadwerkelijk te lezen. De strekking van dit artikel was een grondige afkeur jegens pesten, waar ik het volledig mee eens ben. En vele, het grootste deel van de reaguursels waren van dezelfde strekking. Ik durf te stellen dat Geenstijl een fatsoenlijker website is dan deze, aangezien Geenstijl in tegenstelling tot joop.nl niet selectief is het publiceren, en ook enige zelfspot en humor toekomt.
Dat hoeft 'Chrisje' ook niet. U geeft er daarentegen op uw beurt blijk van het artikeltje hierboven niet te hebben gelezen. Daarin komt het hypocriete 'artikel' van GeenStijl waar u kennelijk op doelt, namelijk de verontwaardigde oprisping van gisteren, niet voor. Dat u vervolgens schrijft "Ik durf te stellen dat Geenstijl een fatsoenlijker website is dan deze, aangezien Geenstijl in tegenstelling tot joop.nl niet selectief is het publiceren, en ook enige zelfspot en humor toekomt" geeft wel ongeveer aan hoe het met uw ethiek en uw gevoel voor verhoudingen is gesteld. De zelfspot van GeenStijl wordt hoofdzakelijk gevonden in wat de 'reaguurders' vervolgens aan de in het algemeen tamelijk stompzinnige betoogje hebben toe te voegen. Voor het overige wordt u qua selectiviteit hier verder op uw wenken bediend. Althans gelezen de zielenpoten die het hieronder voor uw favoriete riool willen opnemen.
Natuurlijk is iedereen tegen pesten. Zeker in zo'n geval met zeer tragische afloop. Beetje wonderlijk dan wel om het zo breed te trekken en dan zelfs een beetje richting een andere website wijzen. Die toch zelf ook aandacht hebben besteed aan het gebeuren en het net zo afwijzen. Helaas is het ook zo dat als je dat benoemt in een reactie het vervolgens geweigerd wordt hier. Beetje jammer.
"Chrisje geeft geen blijk het artikel op Geenstijl daadwerkelijk te lezen" En ons avegaartje komt niet erg diep en blijft aan de oppervlakte. U doet uw nick geen eer aan.
twee dingen vallen mij op bij de reacties: 1) veel reageerders die met hun grote empathie schermen, en die in het verleden menig pester eigenhandig zeggen te hebben kalt gestellt, laten hier op joop vaak een heel ander gedrag zien: soms dat van pester, vaak dat van meeloper, de meute stort zich hier vaak op vermeende neolibaralen, en wat hun wordt toegevoegd is niet mals. 2) de fermheid waarmee moet worden opgetreden tegen pesters (waar ik voor ben) wordt door dezelfde mensen vaak als niet productief betiteld als wordt voorgesteld deze fermheid te gebruiken tegen criminelen. "van school flikkeren" helpt blijkbaar wel, maar gevangenis niet.
Van school flikkeren moet je niet vergelijken met in de gevangenis zetten maar een stadionverbod geen of een straatverbod. Het gaat om het scheppen van een veilige situatie voor de slachtoffers en dan plaats je de pester op afstand.
"veel reageerders die met hun grote empathie schermen, en die in het verleden menig pester eigenhandig zeggen te hebben kalt gestellt, laten hier op joop vaak een heel ander gedrag zien: soms dat van pester, vaak dat van meeloper, de meute stort zich hier vaak op vermeende neolibaralen, en wat hun wordt toegevoegd is niet mals. " U trekt een aantal dingen uit het verband: Er wordt gewezen op mensen met een duidelijk "tekort" aan empathie, dat is heel wat anders dan met "grote empathie van jezelf" schermen. Eerst even over de definitie van pesten: Pesten is het gedrag waarbij één persoon herhaald en gedurende langere tijd door een of meerdere anderen bejegend wordt op manieren die leiden tot fysieke verwonding en/of psychisch lijden. Ik vermoed dat de kritiek die diverse jopers op het neoliberalisme geven,zelden tot fysieke verwonding of psychisch lijden leidt. Maar het neoliberalistische systeem zelf leidt daarintegen (weliswaar indirect) wel tot in ieder geval psychisch lijden, en bij verkeerde escalatie wellicht ook verwonding.
Nederlandse ouders moeten thuis minder bier en wijn gaan drinken en op de bank de hele avond gaan leunen, zij moeten meer zich gaan concentreren met het opvoeden van hun kinderen en moeten ook het gedrag van hun kinderen buiten thuis te weten. De ouders weten meer over hun kinderen dan de rest van de wereld. Pesten is een kwastie van opvoeding, de grote boosdoener van de pesterij zijn vaak de ouders en de opvoeding. minder bier, meer aandacht voor je kinderen.
Bedankt Mostafa, en ik maar denken dat dit een complex probleem is. Gewoon je biertje laten staan en opgelost.
Een van de grootste fouten die een pestslachtoffer kan maken, is de schuld bij zichzelf zoeken of om te proberen om bij pesters en meelopers in het gevlei te komen door hun denkbeelden en hun gedrag te kopiëren. Pesters zijn je vijanden. Je moet ze ook als vijanden zien. Een wijs, helaas vroeg overleden, kennis van me, heeft me onwillekeurig in de kroeg een grote les geleerd. "Han", zei hij, "Je komt in het leven mensen tegen en die zijn tegen je. Wat je ook doet of zegt, ze zijn tegen je. Je moet je niet afvragen, waarom ze tegen je zijn of wat er achter zit. Ze zijn tegen je en je moet zien maatregelen tegen ze te nemen". Dat is in de praktijk vaak heel moeilijk tot onmogelijk - elk pestslachtoffer weet het - maar dit besef - dat je met vijanden te maken hebt - is wel verhelderend en maakt het feit dat jij hun slachtofer bent, draaglijk. Overigens: als je gepest wordt, maak dat altijd explicieit. Lijd niet in stilte. Vertel het tegen iedereen. Wijs de pesters aan. Accepteer wegkijkgedrag van autoriteiten niet. D o e ook dingen. Weiger gewoon aan activiteiten mee te doen, waar je kwelgeesten het je moeilijk kunnen maken en vertel wie die kwelgeesten zijn. Houd het niet verborgen maar maak het openbaar.
Jij hoort erbij. Kom erbij, kom erbij, of je nu wel of niet lijkt op mij. Je bent van waarde, met alles wie je bent - Jij bent uniek, zoals iedereen je kent. Het gaat er niet om hoe je er uitziet, je lengte, je gewicht of je kledingmaat. Wat van belang is, is je binnenkant, de dingen achter je lachende gelaat. Het gaat niet om de kleren die je draagt, of waar je ook mag wonen. Je karakter, dat is wie je bent - en de vrolijkheid die je wilt tonen. Deze wereld waarop wij leven, kan nooit hetzelfde zijn zonder jouw fantastische kwaliteiten, jouw aanwezigheid, en je naam zo fijn. Neem deze woorden elke dag met je mee, en koester je eigen waarde – alles veranderde op wonderlijke wijze met jouw geboorte op deze aarde. Je bent deel van alles, bij de grote belofte van de wereld hoor jij. Wees blij met wie je bent. Sta op, kom erbij, en zing je eigen lied.
Als links er nou eens een les uit leerde en ophield met het pesten van mensen met hoge inkomens. Ze bedreigen voor het geval ze zouden weigeren nieuwe en hogere belastingen te betalen, ze uitschelden voor egoïsten, zakkenvullers. Ik denk dat diegenen die beter kunnen krijgen dan zo'n schofterige behandeling, allang het land uit zijn gejaagd of gevlucht en dat je hier alleen nog met mensen achter bent gebleven die niet meer voor zichzelf kunnen opkomen of hun eigen lot nog kunnen kiezen onder de socialistische druk. En niet meer durven te ondernemen vanwege de hoge belastingen.
Als rechts nu eens stopt met hun schelden op bijstandgerechtigden, een er voor zorgt dat de armoede in nederland kleiner wordt, dan kunnen de graaiers gaan zeuren. zolang de uitzuigers juist aan de onderkant willen korten terwijl de sterkste schouders niets meer bijdragen zijn het krokodillentranen. Je kan nu eenmaal niet verwachten dat mensen je aardig vinden als je ze betiteld als handophouders. Gewoon terug naar het hoogste tarief van 72%, dan zien we verder.