Joop

Wiebes en Rutte lieten zich door multinationals influisteren

  •    •  
25-04-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Formateur Mark Rutte ontvangt kandidaat bewindslieden

© 2017-10-23 17:01:48 DEN HAAG - Eric Wiebes (VVD) in de Stadhouderskamer voor een gesprek met formateur Mark Rutte. Wiebes komt in aanmerking voor de post van Economische Zaken en Klimaat in h

Het besluit om de omstreden maatregel tot afschaffing van dividendbelasting is ingestoken door Eric Wiebes, de huidige VVD-minister van Economische Zaken en Klimaat,  toen hij nog staatssecretaris van Financiën was. Hij schreef daartoe namens de VVD een document om de andere partijen te overtuigen de belasting af te schaffen. Wiebes beweerde vorige week glashard dat hij tijdens de formatie geen enkel stuk onder ogen had gekregen over de dividendbelasting. Wiebes heeft zelfs over het onderwerp een persoonlijk gesprek gevoerd met Unilever-topman Paul Polman.
Dat meldt NRC :
Uit de documenten wordt duidelijk dat het kabinet veelvuldig en herhaaldelijk overlegde met multinationals Unilever en Shell, die graag afwilden van de dividendbelasting. Voor deze bedrijven was afschaffing „doorslaggevend” voor een besluit om hun hoofdkantoren in Nederland te houden of naar Nederland te verplaatsen, zo staat in één van de ambtelijke notities. Bij het besluit, vorige maand, om het hoofdkantoor van Londen naar Rotterdam te verplaatsen, ontkende Unilever nog dat dit voorgenomen besluit van het kabinet een rol speelde.
Ambtenaren van Financiën waarschuwden dat afschaffing van de belasting zonder aanvullende maatregelen schadelijk zou zijn voor Nederland. Ook blijkt uit de vrijgegeven stukken dat ambtenaren serieus twijfelden over positieve effecten:
„De conclusie dat de afschaffing van de dividendbelasting gunstig is voor het investeringsklimaat kan dan ook niet getrokken worden”, staat in een memo van de directeur Belastingen op 28 april 2017. Dat was wél het belangrijkste argument dat premier Rutte bij de eerste debatten over de dividendbelasting eind vorig jaar aanvoerde.
Tegenover de NOS verklaarde PvdA-leider Asscher dat Rutte met “een ongelooflijk goed verhaal moet komen” anders komt hij wellicht met een motie van wantrouwen.
Asscher valt over twee dingen. Hij zegt dat uit de memo’s “een heel slecht beeld” naar voren komt “van een kabinet dat kennelijk per se de multinationals tegemoet wilde komen, tegen het advies van de ambtenaren in”. Verder zegt hij de premier een half jaar lang heeft ontkend dat er bij de formatie stukken waren over dividendbelasting. “En dat is gewoon niet waar. Het is onwaarschijnlijk dat Rutte vrijdag pas op de hoogte was.”
Vanaf 15:00 uur debatteert de Kamer over de kwestie. Dat is hier live te volgen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (81)

Gerygrr
Gerygrr26 apr. 2018 - 10:45

Onthutsende uitkomst van het debat in de Tweede Kamer: Geen excuses, een stemming en voor ieder, die het niet snapt hoe de leugen regeert de christelijke stemmen die alles met de deken der liefde bedekken....... coalitie plus sgp immers laten het kabinet zitten! Ik denk direct aan het niet voor publicatie bedoelde stuk over de katholieken van Han v.d. Horst. Zo is het hele volk nu duidelijk, dat het niet alleen de katholieken zijn die alle leugens door de vingers zien! Wat een ellende! Na alle wijze woorden van Cliff, Merel en Minoes o.a. nog een opmerking van mijn kant: Hoe is het geloofwaardig uit te leggen, dat na een formatie van recordlengte over alle punten die de armste burgers het hardst raken en laten bloeden uitgebreid is onderhandeld en wel werd voorzien van documentatie, dat juist het grootste bedrag zomaar zonder slag of stoot is weggegeven aan de multinationals? We constateren hiermee twee zonden: Liegen tegen de burgers. Stelen van de armsten en alles weggeven aan de rijken. De christelijke partijen vallen door de mand!

3 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin26 apr. 2018 - 14:01

@ Grijsje63 - dank je. Over je vraag: het is niet geloofwaardig uit te leggen. In een andere tijd zouden enkele miljoenen Nederlanders woedend opmarcheren naar Den Haag, en een demonstratie houden die haar weerga in de geschiedenis niet kent. En dat zou terecht geweest zijn. Ze zouden het Binnenhof omsingelen, en niemand naar buiten laten, totdat onze onderdrukkers af zouden treden. En ook dat zou terecht zijn - persoonlijk wijs ik geweld af, maar ik zou het begrijpen als mensen die al heel lang geterroriseerd worden door deze gevaarlijke gekken, zichzelf zouden vergeten. Ik schreef: in een andere tijd. Ik bedoelde ook: in een betere tijd. Helaas leven wij, om het met A.F.Th. van der Heijden te zeggen, in een tandeloze tijd.

Gerygrr
Gerygrr26 apr. 2018 - 14:30

Cliff, Dank! Inderdaad het is niet uit te leggen! Zeker niet als je bedenkt hoe de afgelegde ambtseed luidt en men met de hand op de bijbel iets heeft gezworen te doen zo helpe hen God almachtig...... Wanneer komt die hulp?

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 apr. 2018 - 5:49

Grijsje63. Het is nog erger; https://www.ed.nl/politiek/bewijs-in-dividendme-mo-wiebes-deugt-niet~ab9273f6/

webmaatje
webmaatje26 apr. 2018 - 8:44

Als je het boek van Jürgen Roth "Der stille Putsch: Wie eine geheime Elite aus Wirtschaft und Politik sich Europa und unser Land unter den Nagel reißt" gelezen hebt, weet je dat er enige zeer geheime netwerken zijn die regeringen op een zeer neoliberale adviseren tot adviesbureaus toe die als enige taak hebben vakbonden onmachtig te maken. Ook krijgen politici geld onder tafel van deze clubs. Een van die clubs is de Entrepeneurs roundtable met hun enorme mediamacht. Het boek is deels in te zien in o.a. www.amazon.de of bij de uitgever: https://www.randomhouse.de/Taschenbuch/Der-stille-Putsch/Juergen-Roth/Heyne/e498097.rhd Op BNR hoorde ik toevallig dat D'66-leden helemaal niet zo blij zijn met de rol van die partij in de regering. Te weinig D'66 standpunten. Het debat zelf heb ik niet gezien, wel stukjes bij o.a. MAX (met Ferry van Mingelen). Nieuwsuur en Pauw. En dat was al van een grote treurigheid wat waarheid betreft. Misschien was het wel spotten met degene die echt problemen met hun geheugen hebben? ik vond het beneden alle peil.

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin26 apr. 2018 - 10:23

@ Webmaatje - dank voor je bijdrage. Je hebt gelijk: er zijn netwerken van denktanks die regeringen adviseren, en druk op ze uitoefenen. Hun missie werd al zo'n zeventig jaar geleden geformuleerd, te Vevey, Zwitserland (achter gesloten deuren, ook nog). https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Pelerin_Society Frits Bolkestein is lid.

Poezenmens
Poezenmens25 apr. 2018 - 21:06

Het is nu 23.00. Het debat is begonnen om 15.00 uur. 8 uur lang heb ik gekeken naar een beschamende vertoning vol rookgordijnen die Rutte optrok. Hij heeft zich de vuile kneepjes van het politieke vak op een verbijsterende manier eigen gemaakt. Hoelang moeten we hem nog verdragen?

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 21:28

@ Merel - wees gerust, meid. We moeten helemaal niks. Als we het samen willen, dan is het morgen al afgelopen met die gedrogeerde B-acteurs. Als we maar willen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:56

Die blijven gewoon zitten! Bananenrepubliek!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:58

Ik begin me steeds meer te ergeren, ook aan de oppositie die hem bij voorbaat door de vraagstelling al een uitweg bieden. Het wordt weer veel geblaat en weinig wol! Erkennen en doorrrrrrrr........

Break on through
Break on through25 apr. 2018 - 18:54

Heb het even zitten te bekijken maar ongeloofwaardigheid troef. - Buma hakkelt en draait dat het een lieve lust is. - Seegers moet zich in bochten wringen - Pechtold weet van slecht één memootje en past woordspelletjes toe om zich er uit te lullen Alle drie ongeloofwaardig hoor. Allerhande trucs worden uit de kast getrokken door deze en gene om maar niet te hoeven toegeven dat het zaakje stinkt en fout in elkaar steekt. Kabinet gaat er nog over vallen. Is een onhoudbare zaak geworden....

Martin108
Martin10825 apr. 2018 - 18:51

Als Rutte geen herinnering heeft zou hij dan niet moeite moeten hebben gedaan om wat hulp te krijgen bij dat herinneren? Hij had toch ambtenaren bij AZ, EC en financiën kunnen vragen of er wel of niet stukken zijn?

Geleen
Geleen25 apr. 2018 - 17:57

Ben benieuwd in hoeverre het liegen en draaien dadelijk doorgaat wanneer Rutte en Wiebes in beeld komen. Buma en Pechtold hebben de toon gezet. Sommigen noemen het lachwekkend of zelfs hilarisch, ik noem het beschamend. Zijn dit onze volksvertegenwoordigers..??

poeslief
poeslief25 apr. 2018 - 17:47

Mark Rutte is voormalig HR manager bij Unilever. Eric Wiebes heeft een (kort) verleden bij Shell en wat langer gewerkt voor McKinsey waar Shell een grote klant is. Hoe Klaas Dijkhoff aan zijn geld kwam? http://www.quotenet.nl/Nieuws/Zo-woont-de-slimste-mens-van-Nederland-Klaas-Dijkhoff-190685 Exit gegane Halbe Zijlstra 2 periodes bij Shell. Stef Blok bankier bij ABN/AMRO. Bo(e)vengenoemde mannen zouden zijn ingefluisterd? Hahahaha. Met de paplepel ingegoten.

3 Reacties
Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker25 apr. 2018 - 19:26

Is iedereen die bij SHELL of Unilever werkt of gewerkt heeft verdacht?

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 21:03

@ Demesmaeker - ja, bij voorbaat. Net zoals die gangsters elke arme mens bij voorbaat een fraudeur vinden, mogen de armen zulke criminelen a priori als potentiële gevangenisklanten beschouwen. Ach jongen, waarom neem je toch al die moeite, en waarom blijf je gelijk een aanbidder van de Mammon ons toespreken? Er is een veel mooier bestaan voor je mogelijk, als je maar wat moed kunt opbrengen. Mijn reisadvies voor jou: Venezuela. (Heette jij in een vorig internetleven niet Adrie, of iets in dier voege? Die kwam ook altijd met Venezuela aanzetten, als hij van zijn à propos was. Die toestand van immense verwarring kende de goede Sjef van Oekel ook al, veertig jaren geleden.)

poeslief
poeslief26 apr. 2018 - 9:10

@Demesmaeker Welke iedereen? Ik benoem heel specifiek. U vat het wel erg persoonlijk op. Dat er een link is tussen bovengenoemde bewindspersonen en Shell of Unilever is onmiskenbaar. Hoezo zoveel misbaar daarover geachte Demesmaeker?

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 17:45

Ze blijven maar komen, die Balkenendiaanse manoeuvres - Segers: "Segers vindt ook dat de oppositie te snel conclusies trekt over de geloofwaardigheid van de minister-president. 'Hij kon zich dingen niet herinneren over stukken. Die stukken bleken er wel te zijn. Dus wat hij zei was niet de waarheid. Maar daarmee is hij nog geen leugenaar.' " _______ O. Rutte zei niet de waarheid. Dus is het niet waar dat hij zich dingen over stukken niet kon herinneren. Dus kon hij zich wél dingen over stukken herinneren. Dus zei hij iets dat niet waar is. Maar daarmee is hij nog geen leugenaar. _______ Segers, echt, jongen. Dit is onnavolgbaar, en logisch onmogelijk. Je loopt in de val die jullie met zijn vieren zelf gezet hebben. Wegwezen, dus.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:28

Hij kon het zich niet herinneren, en daar kunnen wij volgens de heer Segers, geen oordeel over vellen. Laat die gelovigen maar schuiven... En Pechtold had natuurlijk helemaal geen contact gehad met Koolmees over wat er allemaal aan ten grondslag lag en natuurlijk al helemaal niet na het debat over de uitkomst van de coalitiebesprekingen. Niemand kwam immers nog maar op het idee na een dag lang dezelfde prangende vraag op zich afgevuurd te krijgen, even in de papiertjes te kijken toen ze thuis kwamen. Was het weer gewoon een ruilbeurs? Hadden ze iets teveel wijntjes op, waren ze door de warmte bevangen en in katzwijm gevallen terwijl de Multinationals een staatsgreep pleegden?

west012
west01225 apr. 2018 - 17:41

Heb een poging gedaan het debat te volgen. De huichelachtigheid van de fractievoorzitters VVD, CDA, D66 en CU druipt van het scherm, wordt er misselijk van.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:30

Inderdaad, je werd er bijkans misselijk van. Daar moet echt de bezem door!

geronimo3
geronimo325 apr. 2018 - 17:21

We kunnen nu wel spreken van een Rechtse hobby, de dividendbelasting om zeep helpen, andere wensen zijn al verwezenlijkt, waarom niet eerlijk erkennen dat dit allemaal in alle stilte is afgesproken met die grote bedrijven?

frankie48
frankie4825 apr. 2018 - 17:13

Pechthold (D66) weet zeker lachend dat de memo een VVD stuk was, maar of dat er ook bovenstond dat weet hij dan weer niet zeker!

Aggedamarwit
Aggedamarwit25 apr. 2018 - 16:55

Hilarisch!! Pechtold in het debat: ''Ik houd vol ik heb de stukken (behalve dan dat stuk van Wiebes, waarvan hij niet wist dat het door Wiebes was geschreven) niet gezien.'' Hahaha . Het associatieverdrag met de Oekraïne, dat had dhr.. Pechtold ook al niet gezien. Kan iemand mij uitleggen waarvoor wij onze volksvertegenwoordigers nog betalen, niet met pek en veren het land uit jagen en een referendumdemocratie stichten? Het argument dat beroepspolitici zich kunnen verdiepen in ingewikkelde onderwerpen blijkt immers niet meer op te gaan.

2 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 17:40

@ Aggedamarwit - normaal kan ik meestal dingen prima uitleggen. Maar dit is een volkomen abnormale situatie, dus ik blijf in gebreke. Pek en veren = verdiende straf, dat zeker.

poeslief
poeslief25 apr. 2018 - 17:50

Goed plan. Krijg ik dan Pechies Scheveningse appartement?

marcos1
marcos125 apr. 2018 - 16:46

Sommige keuzes zijn voor de meeste mensen te complex om transparant over te zijn, dat blijkt wel uit de reacties hier en elders. Het belang van hoofdkantoren van multinationals is vele malen groter dan het aantal mensen dat er werkt.

7 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 17:28

@ marcos1 - kan je me dat uitleggen? Van het belang van hoofdkantoren van multinationals? Ik weet daar niets vanaf, en jij lijkt me nu de aangewezen man om dit aan me uit te leggen.

marcos1
marcos125 apr. 2018 - 18:40

Zeker. Een paar: 1. Voor elke euro salariskosten staat een groot aantal euro's dat aan diensten (zakelijk, financieel, onderzoek, etc.) wordt uitgegeven. 2. Hoofdkantoren zijn opleidingscentra voor Nederlands management. 3. Strategische keuzes (bijvoorbeeld sluiting van een fabriek of R&D centre bij consolidatie) worden gemaakt op hoofdkantoren. Die zullen voor Nederland anders uitpakken als die worden gemaakt door een Nederlander in Rotterdam als door een Amerikaan in Zwitserland. Lijkt me in het algemeen wenselijk dat beslissingen die Nederland aangaan binnen Nederland worden genomen.

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 21:09

@ Marcos1 - ik kan het niet helpen: je komt over als de perfecte neoliberale persoonlijkheid. Wees niet ongerust: ik zal je morgen met vakliteratuur uitleggen wat zo een toestand betekent, voor de humane realiteit. Je hoort nog van me. Ik ben een gewone man, die zijn nachtrust respecteert, maar die wel door toedoen van jouw eigen raadgevende ideologen elke dag weer moet beseffen, dat hij in een wereld van waanzin gezet is. Bondig gezegd: ik vind dat de multinationals van nu niet hard genoeg bestreden kunnen worden. Want als die hun zin krijgen, dan is het binnen zestig of zeventig jaren gedaan met de mensheid, dus ook met de nakomelingen van ene Marcos1.

Piet de Geus
Piet de Geus26 apr. 2018 - 0:19

"ik zal je morgen met vakliteratuur uitleggen" Jouw patiëntendossier is geen vakliteratuur.

Joe Speedboot
Joe Speedboot26 apr. 2018 - 5:23

'Het belang van hoofdkantoren van multinationals is vele malen groter dan het aantal mensen dat er werkt.' Klopt. Echter leken en beginners hebben nogal eens de neiging zich net iets te gemakkelijk te laten inpakken door multinationals.

Cliff Clavin
Cliff Clavin26 apr. 2018 - 10:19

@ Piet de Geus - Pietje, ik begrijp best dat jij je steeds verder in het nauw gedreven voelt, omdat jouw wereldbeeld steeds meer bevraagd wordt, ter discussie gesteld, en onder vuur genomen. Die aanzwellende kritiek is van God zo gewild, en dus is zij goed. Zou je nochtans persoonlijke aanvallen als deze in het vervolg achterwege willen laten? (Misschien dat ik een wellness-center ga stichten voor in het leven teleurgestelde en aan lager wal geraakte turbokapitalisten. Daar komen er steeds meer van, zegt mijn imposante verzameling van vakliteratuur.)

Piet de Geus
Piet de Geus26 apr. 2018 - 14:41

"Zou je nochtans persoonlijke aanvallen als deze in het vervolg achterwege willen laten?" Zo lang jij er een gewoonte van maakt om in zo ongeveer iedere bijdrage wel een bevolkingsgroep een geestelijke afwijking aan te praten, zal ik je van tijd tot tijd een spiegel voorhouden: het enige wat je beschrijft is je eigen universumpje.

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 16:15

Ik volg het via de Volkskrant - het is tot dit moment één grote farce. Onze onderdrukkers zullen zich wellicht prima staande houden, maar hun blazoen raakt nu al, na pakweg een half jaar "regeren", zeer ernstig bevlekt. Welke vlekken, vraagt U mij? Omdat ik veel verbale masturbatie van Rutte & co. waarneem, laat het antwoord zich raden. Kom, ik ga weer eens kijken naar Wim T. Schippers' meesterwerk: "De Ondergang Van De Onan" (1976) - (dat is een aardige metafoor voor dit gruwelijke en bizarre rampkabinetje): https://nl.wikipedia.org/wiki/Ondergang_van_de_Onan Hier is (nogmaals) een clipje: https://www.youtube.com/watch?v=R0IaotgGSOc Met die Onan liep het heel slecht af.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:12

Cliff Je had Pechtold moeten zien! Die veranderde van het zogenaamde 'heertje' in een tweedehands autohandelaar. Die man kon de schijn niet meer ophouden. Hij moest iedere keer zijn warme bezwete handjes langs zijn broekspijpen droogwrijven, pakte om de 2 minuten zijn neus vast, alsof hij bang was dat hij bij ieder antwoord weer wat gegroeid zou zijn.. Van heel die uiterlijke schijn, die ijdelheid was niets meer over. Goede reactie van Denk, werkelijk waar. Die toverde zowaar een lach op mijn gezicht. Ik kan je zeggen dat daar wel het een en ander voor nodig was. Het was werkelijk een compleet demasqué. Het was zo ordinair als het eruitzag. Op z'n minst zou ik ze morgen allemaal verplicht onderwerpen aan een uitgebreid neurologisch onderzoek. Dat vergeten is toch wel zeer ernstig.

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 21:17

Goedenavond lieve Minoes - inderdaad, je hebt gelijk met je messcherpe observaties. We kijken naar het Theater Van Het Absurde, en ook naar het Theater Van De Wreedheid. Ze gaan allemaal af als een gieter, en ik zie geen sprankje meer van menselijkheid en eerlijkheid. Het is tesamen genomen een voorstelling, gepresenteerd door leugenaars en druggebruikers (en van dat laatste ben ik ten diepste overtuigd).

frankie48
frankie4825 apr. 2018 - 15:46

Dijkhoff (VVD) is blij als een partijstandpunt van de partij in het regeerakkoord terechtkomt, en dan hoef je daar volgens hem, ook niet teveel aandacht aan te gaan besteden? Misschien kunnen Kamerleden aan hem vragen, op welke pagina het in hun partijprogramma precies staat.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin26 apr. 2018 - 6:03

Zijn inkomen loopt gewoon door, wat zal die man zich druk maken.

frankie48
frankie4825 apr. 2018 - 15:33

Buma (CDA) waarom pas nu in dit weekend en niet in november kijken of er een stuk ingebracht is bij de formatie????????? Waarom, zeg ons waarom????

Martin108
Martin10825 apr. 2018 - 15:09

Ben nu twee uur aan t kijken en vraag me af waarom FvD niet aanwezig is bij dit debat.

4 Reacties
Martin108
Martin10825 apr. 2018 - 17:25

Ze waren er wel, waren alleen niet in beeld gekomen omdat ze geen interrupties deden.

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 17:32

@ Martin108 - dat beeld is naar zeggen van A. Pechtold beslagen, en hij geeft te kennen daar niet blij mee te zijn. (Heer o Heer, wat een tranendal, wat een treurnis - wat hebben wij eigenlijk misdaan dat wij opgezadeld zijn geraakt met zulke krukken van polletiekers? Waarom is er in Uw Oude Testament naast de H. Boeken 'Rechters' en 'Koningen' geen Boek dat 'Krukken' heet? Dan wisten wij hoe te handelen in deze tijden van ellende.)

OlavM
OlavM25 apr. 2018 - 18:11

@ Cliff Clavin: Misschien een idee om een nieuw Apocrief Boek te schrijven?

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 21:26

@ OlavM - haha, als gelovige kan ik hier, onder het beperkte genot van twee Westmalle Tripel vakbieren, gebrouwen door R.-K. monniken, hartelijk lachen om je commentaar. Wat wij zien is het zich wanhopige vastklampen aan een doctrine die het in zich heeft om de hele mensheid naar haar ondergang te voeren. Als dit onzalige genootschap van mentaal 4-jarigen de aftocht zal moeten blazen, dan zal ik een bescheiden aantal flesjes van het authentieke Westvleteren laten reserveren. Ik ben een hoogst geduldig man, met een heel bescheiden inkomen, maar nochtans kan ik dan, door spaarzaamheid en vlijt, daar een enkele Cohiba Siglo-XXI sigaar bij opsteken. We kunnen ons de rijken niet meer veroorloven, wil ik maar zeggen.

OlavM
OlavM25 apr. 2018 - 14:20

Mamma Rutte: “Wat heb ik je nu geleerd, Markje? Niet jokken, hoor. Want al is de leugen nog zo snel…..” Mark: : “Hou op, mamma! Ik wil dat niet horen!” Mamma Rutte: “Maar jongen, wie niet horen wil…..” Mark: “Hou op, mamma! Niet voelen, niet horen, niet zien, zwijgen, en als het moet ontkennen, is mijn devies.” Mamma Rutte: “Zo heb ik je niet opgevoed, jongen.” Mark: “Maar het levert me best wel wat op, hoor…..”

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 18:35

Inderdaad. Terwijl de koelkruimels zichtbaar aan zijn mond hingen ontkende hij een koekje uit de trommel gepakt en gegeten te hebben.

Hiltermann
Hiltermann25 apr. 2018 - 14:08

De heffing van dividendbelasting is tot inzet verklaard om de vestiging van de hoofdkantoren van Shell en Unilever voor Nederland te behouden. Afschaffing heeft voor de vestiging van de hoofdkantoren vrijwel geen enkele invloed op de werkgelegenheid in Nederland. Het gaat slechts om enkele tientallen weliswaar hoogwaardige arbeidsplaatsen. De werkgelegenheid bij beide multinationals is voor meer dan 95% buiten Nederland gelokaliseerd. Rutte en Wiebes hebben zich botweg laten chanteren door Shell en Unilever. Ze hebben er een schandelijke vertoning van gemaakt met hun gelieg en vooral het ontkennen van de directe betrokkenheid van beide multinationals. Wiebes ging zelfs als een schoothondje bij Unilever langs om te vragen wat hij voor het bedrijf kon doen. Blijft de vraag of deze schertsvertoning voldoende is om het kabinet te laten vallen. Met twee afvallers onder kamer leden van de coalitie mag Rutte zich bij de koning melden. Mooie kans voor de CU zich van deze affaire te distantiëren.

Josef K
Josef K25 apr. 2018 - 13:42

Volgens mij wordt is dividend een winstuitkering, winst waar dus al belasting over is betaald. De rupsjes nooit-genoeg zullen nooit tevreden zijn maar ik ben wel klaar met belasting die geheven wordt over de belasting die ik betaal.

7 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt25 apr. 2018 - 14:11

Josef - als je inkomstenbelasting betaalt dan kan je de dividendbelasting in ons land aftrekken..Dus dat zou je niet mogen deren. Daarnaast betaal je vermogensbelasting over de waarde van de aandelen, wat tot voor kort 4% was,nu meer ingewikkeld. Dus ik denk dat jouw opmerking slaat als een tang op een varken. "Ignorance is bliss".

erikbos
erikbos25 apr. 2018 - 14:53

@ Klaas Punt Voor Nederlandse ingezetene maakt het inderdaad geen donder uit of de dividendbelasting wel of niet wordt afgeschaft. Maar waarom buitenlandse beleggers nog een keer gaan belasten? Zij kunnen geen aanspraak maken op Nederlandse voorzieningen en het bedrijf waarin zij investeren betaalt al vennootschapsbelasting, ozb, werkgevers bijdrage sociale premies etc. Het bedrijf betaalt al de belasting voor de voordelen die het geniet omdat het in Nederland opereert. Dus Josek K heeft gelijk als hij zegt dat buitenlandse beleggers twee keer belasting moeten betalen over dezelfde winst.

Klaas Punt
Klaas Punt25 apr. 2018 - 15:19

@bos - de jozef heeft het met geen woord over het buitenland. Uiteraard zou hij/zij in het byitenland kunnen wonen maar dan nog heeft hij/zij de keuze om al dan niet in nederlandse aandelen te beleggen. Het blijft een feit dat mindervermogende landgenoten moeten betalen voor de douceurtjes die ons kabinet aan vermogende buitenlanders geeft.

erikbos
erikbos25 apr. 2018 - 16:13

@Klaas Punt "Het blijft een feit dat mindervermogende landgenoten moeten betalen voor de douceurtjes die ons kabinet aan vermogende buitenlanders geeft" Als de plannen doorgaan zijn er 1,4 miljard minder aan overheidsinkomsten, dat zegt nog niks of en welke uitgaven gekort gaan worden. Dus dat mindervermogende hiervoor gaan betalen is geen feit. Daarbij gaat zo'n 1,1 miljard van de 1,4 miljard naar buitenlandse belastingdiensten dus die zijn de spekkopers.

Klaas Punt
Klaas Punt25 apr. 2018 - 18:23

Bos - je weet toch hoop ik wel dat die 1,4 miljard opgebracht wordt door de BTW van een aantal goederen en diensten te verhogen. Dat is opbrengen door mindervermogenden. Deze asociale actie is goed voor buitenlandse vermogenden.

erikbos
erikbos25 apr. 2018 - 21:21

" je weet toch hoop ik wel dat die 1,4 miljard opgebracht wordt door de BTW van een aantal goederen en diensten te verhogen." De BTW verhoging levert 2,6 miljard per jaar op en daar worden allerlei dingen van betaald. Uiteindelijk heeft de overheid een inkomstenstroom en een uitgavenstroom. Zo gezegd kan je ook stellen dat de verhoogde defensie uitgaven van 1 miljard door de mindervermogende wordt betaald. Denkt u nu echt dat mocht de dividendbelasting toch niet wordt afgeschaft de BTW verhoging wordt teruggedraaid? Die twee zijn niet aan elkaar gekoppeld. En zoals gezegd het zijn het met name de buitenlandse belastingdiensten die erop vooruit gaan (1,1 miljard). https://www.somo.nl/nl/afschaffing-van-de-dividendbelasting-wie-wint-er-nou/

Klaas Punt
Klaas Punt26 apr. 2018 - 9:57

Bos - als we die 1,4 miljard inkomsten wel hadden behouden en niet gedoneerd hadden aan anderen, wie dat ook mogen zijn, dan had bijv. de BTW met minder verhoogd hoeven worden. Of was men dat toch al van plan om de minvermogenden meer te laten bijdragen vraag je je af? En na de discussie in ons parlement, ach heel ons land weet nu hoe de vlag er voor hangt. Ik weet niet wat uw rol is in onze samenleving maar het is onmogelijk recht te praten wat krom is.

johannn2
johannn225 apr. 2018 - 13:38

Unilever en Shell nemen hun vestigingsplaatsbeslissingen op wel andere gronden dan een belastingvoordeel van 1,5 miljard. .

2 Reacties
marcos1
marcos125 apr. 2018 - 16:44

Hoe weet jij dat dat geen rol speelt? Zit jij bij dat soort beslissingen aan tafel?

johannn2
johannn226 apr. 2018 - 11:22

Kennis van bedrijfskunde, leer van de vestigingsplaatkeuze. Het speelt een bijrol. Het is mooi meegenomen. Ik was overigens vergeten om erbij te vermelden, dat die twee elk maar een deel van dat voordeel krijgen, en dat het niet naar de bedrijven zelf, maar naar de aandeelhouders gaat. .

Erik20
Erik2025 apr. 2018 - 13:02

Het kabinet kan wel gaan vallen, maar waarschijnlijk zal de VVD bij nieuwe verkiezingen "gewoon" weer de grootse worden. Dan maken ze wat mooie posters over de HRA, "hard optreden tegen criminelen" (uiteraard niet degenen die in de eigen partij zitten en witteboorden), "luie mensen die niet willen werken," etc... en een grote groep trapt er helaas weer in

Poezenmens
Poezenmens25 apr. 2018 - 12:42

Vanmiddag op Radio 1 een discussie tussen Francisco Jole en Peter Kee over Rutte. Een opmerking van Francisco die in mijn kop blijft zingen: “Elke partij die met de VVD gaat regeren, die gaat eraan.” Een waarheid als een koe, want het resultaat is een bijna onregeerbaar land met één grote partij in dienst van multinationals die de lakens uitdeelt en opportunisme niet schuwt. Het midden en de rede in de politiek is compleet verdwenen. Voor de stabiliteit in ons land een groot drama. Hoe moet het in godsnaam verder.

4 Reacties
Marc2406
Marc240625 apr. 2018 - 13:27

De VVD is in vele opzichten een bijzonder gevaarlijke partij gebleken. Zij vormen een directe bedreiging voor het functioneren van de overheid in het geheel en daarmee een veel reëelere bedreiging voor de stabiliteit van het land. De VVD lijkt in essentie zelfs gevaarlijker dan extreem rechts, want waar Wilders/Baudet & Co spinnen garen bij de onvrede van mensen staat het beleid van m.n. de VVD aan de basis voor die onvrede. Oftewel een stem op de VVD is uiteindelijk een stem voor fascisme.

Hiltermann
Hiltermann25 apr. 2018 - 14:14

Merel: " Hoe moet het in godsnaam verder " De meest voor de hand liggende optie is zonder de VVD. Ook zonder de VVD is er een kamer meerderheid te vinden al zijn daar wel meer partijen voor nodig. Afscheid van de VVD in een nieuw kabinet geeft ook een signaal af aan de kiezers dat niet alle streken van Rutte cs straffeloos worden geaccepteerd.

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 14:26

@ Marc2406 - dat is waar. Het is verre van toevallig dat neoliberalisme en fascisme door serieuze denkers met elkaar vergeleken worden. Je hebt aan de ene kant ontketende markten en flitskapitaal, die samen bepalen hoe een samenleving gestalte krijgt (dit fenomeen wordt ons als 'vrijheid' verkocht), en anderzijds is er de overheid, die alleen schijnbaar klein is, en zich afzijdig houdt van al dat marktgeweld. In werkelijkheid heeft de overheid een grotere greep op haar onderdanen dan ooit; in haar functie als 'guarantor of free market functioning'; dat wil zeggen: ze heeft een permanente noodtoestand afgekondigd, al ziet het er op het eerste gezicht niet naar uit. Deze 'state of exception' biedt de overheid alle ruimte om tiranniek op te treden, haar bevolking te bespioneren, kapot te bezuinigen, en in de schulden te zetten, en zo verder aan zichzelf te onderwerpen. Ook maakt de uitzonderingstoestand het mogelijk om straffeloos diefstallen te plegen van en bij de gemeenschappelijke voorzieningen (door ze te privatiseren en latere fraude zelden echt aan te pakken); om banken die met hun criminele handelen gigantische crises veroorzaakt hebben, rechtop te houden; en om elk incident en elke aanslag te misbruiken voor steeds nieuwe vormen van contrôle, onderwerping, en manipulatie. Zo bezien is de volgende neoliberale logica te begrijpen: Massief en massaal Westers geweld in het Midden-Oosten (en daarbuiten) is de oorzaak van het ontstaan van een hele reeks terroristische organisaties en cellen. De getroffenen van de Irak-invasie en andere oorlogsmisdrijven komen hier verhaal halen, in de personen van IS-strijders. Die plegen gruwelijke aanslagen. Deze misdrijven bieden de Westerse overheden dan weer uitstekende mogelijkheden om de teugens nog strakker aan te trekken. Dit alles vormt een gruwelijke spiraal van groeiende inkomensongelijkheid, onderdrukking, extreem oorlogsgeweld in verre gebieden, diefstal van de publieke goederen, kaalslag in zorg, onderwijs, huisvesting in eigen land, gewetenloze exploitatie van de machtelozen, de zieken, en de ouderen, toenemende staatspropaganda door steeds grotere invloedname op, en de bijkomende onderdanigheid van de massamedia, en het toepassen van tal van andere manieren van psychologische terreur op het al sufgebeukte kiezersvolk... ...dat trouw blijft stemmen op diegenen die dit kiezersvolk zelf beroven van alle vertrouwen, optimisme, levensmoed, en hoop voor de toekomst.

Paul250371
Paul25037126 apr. 2018 - 11:42

Cliff Clavin Perfecte samenvatting

msj_meijerink
msj_meijerink25 apr. 2018 - 12:17

Ik word lichtelijk agressief bij het zien van dit gedraai en gekonkel door Rutte en Kwiebes!

Piet de Geus
Piet de Geus25 apr. 2018 - 12:02

Het wordt steeds interessanter om te weten wat zich achter de schermen heeft afgespeeld. Dat de ambtenaren minder wisten dan Wiebes die met Polman had gesproken en dus tot andere conclusies kwamen, lijkt me op zich niet onlogisch. Dat Unilever ontkent dat het kabinetsvoornemen een rol heeft gespeeld evenmin. Binnen Unilever was immers een tweestrijd tussen de Britten en de Nederlanders. Dan is het niet handig om nadat een besluit is genomen nog even in te wrijven welke strategie de winnende is gebleken: ze krijgen nog genoeg gedonder met de Britten voordat die zich er echt bij neerleggen. Ik ben benieuwd welke onderzoeksjournalist het als eerste lukt om alle betrokkenen te spreken en een serieuze reconstructie te maken van de gebeurtenissen achter de schermen. Dan kun je ook beoordelen of Wiebes en Rutte zich hebben laten gebruiken door Polman of dat het echt kantjeboord was en het kabinetsvoornemen inderdaad doorslaggevend is geweest. Alleen als die zaken duidelijk zijn (ook met betrekking tot de overige betrokken multinationals) kun je gaan berekenen of die 1,4 miljard een winst- of verliespost zijn. Tot dan blijft het gekrakeel rond het onhandige gedoe tussen geheimhouding en openbaarmaking, wat geen al te fraaie taferelen oplevert.

3 Reacties
OlavM
OlavM25 apr. 2018 - 14:41

@ Piet de Geus: [Alleen als die zaken duidelijk zijn (ook met betrekking tot de overige betrokken multinationals) kun je gaan berekenen of die 1,4 miljard een winst- of verliespost zijn.] De vraag is, of dat überhaupt enigszins betrouwbaar te berekenen valt. Maar afgezien daarvan: het gaat niet alleen om het geld als zodanig, maar ook om het feit dat met het weggegeven geld betere dingen te doen zijn.

Klaas Punt
Klaas Punt25 apr. 2018 - 15:22

Piet, ik keek enige tijd naar de reportage vanuit de 2de Kamer. Je hebt gelijk, geen fraaie teferelen!

Piet de Geus
Piet de Geus25 apr. 2018 - 16:49

"De vraag is, of dat überhaupt enigszins betrouwbaar te berekenen valt." Natuurlijk kan dat. Tenzij je berekeningen waarbij je te maken hebt met onzekerheidsmarges per definitie onbetrouwbaar wilt noemen. Dan kun je het CBS en SCP ook wel opdoeken. "Maar afgezien daarvan: het gaat niet alleen om het geld als zodanig, maar ook om het feit dat met het weggegeven geld betere dingen te doen zijn." Dat hangt er natuurlijk vanaf of het een winst- of verliespost is. In het eerste geval is het niet weggegeven maar een investering, net als innovatiesubsidies, aanleg van infrastructuur en dergelijke zaken die hun geld opleveren. Er betere dingen mee doen betekent in die context: dingen die meer opleveren. En die het dus mogelijk maken om leuke dingen voor de mensen te doen. Pas als het een verliespost blijkt te zijn kun je een vergelijking maken met 'betere dingen' die een kostenpost zijn en dus ten koste gaan van het budget voor andere leuke dingen voor de mensen.

Kwee he ook nie
Kwee he ook nie25 apr. 2018 - 11:58

Zie George Carlin over , oneerlijke politici , kan je in iedergeval nog een beetje lachen.

BingoGrubb
BingoGrubb25 apr. 2018 - 11:48

ik weet niet wat erger is dat die de werk wijze is van vvd of dat de coalitie panters die het gewoon weg goed keuren. je weet dat vvd er zit voor de bedrijven namelijk dus dan kan je dit verwachten. maar hoe zit het met de zogenaamde progressieve partij het kabinet? of de partijen die zich altijd moreel verheven voelen en de mond vol hebben over christelijk waardes? kortom vvd doet zijn ding zoals altijd. de 3 andere partijen zijn ruggegraatloos en zitten er echt enkel voor de macht en niet voor de burger. onder het mom van 'we nemen tenminste verantwoordelijkheid'.

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 apr. 2018 - 11:36

Groningers, maak de borst maar vast nat!

west012
west01225 apr. 2018 - 11:14

Ondanks de leugens en het bedrog zal deze regering dankzij CDA, VVD, D66 en CU gewoon blijven zitten. Dit soort corrupte besluitvorming (want dat is het) verwacht je in Italië. In de EU vervagen de grenzen. Hier een goed voorbeeld daarvan.

Kruimeltjes2
Kruimeltjes225 apr. 2018 - 10:53

Je zou bijna gaan denken dat elke VVDer een leugenaar of leugenaarster is. Of hebben ze een selectief geheugen? Zelfs Swaab zegt dat Rutte een leugenaar is.

Richard555
Richard55525 apr. 2018 - 10:47

Iedereen verontwaardigd, maar er verandert niets en er wordt niemand weggestuurd. Zo werkt dat en de domrechtse burger betaalt de rekening. Ik kan er niet mee zitten dat ze steeds minder vrij te besteden krijgen om dit gat te dichten. In hun ziekelijke haat jegens het vreemde stemmen ze op partijen waardoor ze nog verder uitgekleed worden. Mooi zou ik zeggen het verdiende loon voor zulke stupiditeit. En ze zullen zelfs als ze aangewezen zijn op de gaarkeukens stemmen op dezelfde partijen en niet op partijen die een sociaal rechtvaardiger samenleving voorstaan. HET VOLLUK KRIJGT WAT HET VERDIENT EN TERECHT.

CM2
CM225 apr. 2018 - 10:39

Overigens heb ik begrepen dat de Britse aandeelhouders van Unilever tegen een overgang van het Unilever-hoofdkwartier naar Amsterdam zijn. Zij prefereren -- terecht -- de City, want daar gebeurt het. In vergelijk met de City is Amsterdam klein-Staphorst. Leuk om te weten.

4 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot25 apr. 2018 - 11:22

'de City, want daar gebeurt het.' Volgens de uiterst beperkte belevingswereld van banklullen. Het is maar goed dat er naast dat soort types ook mensen bestaan die wel wat kunnen. Anders hadden we nu nog in het stenen tijdperk gezeten.

Tineke de Goede
Tineke de Goede25 apr. 2018 - 12:06

De City is binnenkort leeggelopen vanwege de brexit. Ook Unilever-aandeelhouders zullen dat begrijpen.

Hiltermann
Hiltermann25 apr. 2018 - 14:20

"de City, want daar gebeurt het " Wat een overschatting van het belang van de City. De City loopt in hoog tempo leeg, banken, traders instellingen en bedrijven verlaten in hoog tempo het Engelse financiële hart. Ze zoeken nieuwe vestiging in Parijs, Frankfurt en Amsterdam De City, want daar gebeurde het

Cliff Clavin
Cliff Clavin25 apr. 2018 - 17:35

Hier hebben jullie eens een ander inkijkje In The City, sakkerloot! - https://youtu.be/5ipGhzrIi3s Daar kunnen die minkukels in onze residentie een puntje aan zuigen, is het niet?