Joop

Wie wil er nu nog een medaille winnen?

  •    •  
05-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vogelnest

© cc-foto: kira8055

Het contrast met de officiële geest van de Olympische Spelen kan werkelijk niet groter: een "vreedzame en betere wereld", "wederzijds begrip" en "een geest van vriendschap, solidariteit en fair play."
Duizenden journalisten van over de hele wereld worden streng gecontroleerd. De Nederlandse NOS-verslaggever Sjoerd den Daas werd tijdens het journaal live voor de camera weggetrokken, zoals hier te zien. De NOS noemt het een “live verstoring” en besteedt op de site verder geen nieuwsbericht aan deze flagrante schending van persvrijheid.
Het is een onbegrijpelijke reactie van dé nationale nieuwsorganisatie, nadat een van hun journalisten live op TV wordt gemuilkorfd. Juist nu persvrijheid zó onder druk staat. Een veldbetreder tijdens een voetbalwedstrijd is ‘live verstoring’. Dit is onderdrukking.
Eerder al had het Nederlands Olympisch Comité sporters verboden om hun eigen telefoon en laptop mee te nemen. Gevreesd werd dat de Chinese overheid deze apparatuur in de gaten zou houden. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en inlichtingendienst AIVD hadden hiervoor gewaarschuwd.
Hoe kan het dat onze veiligheidsdiensten dit kennelijk zó gevaarlijk vinden, maar deze (prominente) sporters tóch laten afreizen? Waarom wordt dit dan maar geaccepteerd? En hoe wordt de veiligheid voor journalisten gewaarborgd? En voor atleten uit andere landen?
Het contrast met de officiële geest van de Olympische Spelen kan werkelijk niet groter: een “vreedzame en betere wereld”, “wederzijds begrip” en “een geest van vriendschap, solidariteit en fair play.” Wie wil er nu nog een medaille winnen?
Eigenlijk valt het natuurlijk allemaal ook erg mee in vergelijking met het onrecht dat de miljoenen Tibetanen, Taiwanezen, Hongkongers en nu Chinese Oeigoeren in onder meer heropvoedingskampen wordt aangedaan. Letterlijk op het moment dat TeamNL op het gladde ijs in Peking met de Nederlandse vlag wapperde, sprak de VVD als laatste van de coalitiepartijen nu ook van genocide.
Ondertussen zijn de dertien sponsors van de Spelen, Airbnb, Alibaba, Allianz, Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Intel, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota en Visa, ongebruikelijk stil. Over glad ijs gesproken.
En de publieke omroep, waar de NOS onderdeel van is? Die doet trouw verslag van topatleten als Suzanne Schulting en Sven Kramer. Er mag dan genocide plaatsvinden, uiteindelijk gaat het wel om de medaillebonus en reclame-inkomsten, eh Spelen!
Straks ook nog voetballen in Qatar. Genieten joh, sporten.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

Greendutch
Greendutch7 feb. 2022 - 19:56

sinds beroepssporters zijn toegelaten, zelfs daarvoor al, is het geen ideologische beweging meer maar speelt geld de hoofdrol. dat is ook duidelijk te zien aan het feit dat er weinig mensen van kleur uit Afrika -derdewereldlanden- meedoen en de sporters allemaal sponsors achter zich hebben staan. ik baal ervan dat ik jeugdige mensen die zich alleen maar bezig houden met hun hobby meebetaal door mijn boodschappen bij een supermarkt te doen. ik wil max verstappen helemaal niets! betalen. maar dat gaat vanzelf. ook is er commentaar als een sporter langer over een af te leggen afstand doet, dan zeggen commentatoren “horen deze mensen wel thuis op de spelen” terwijl de gedachte van de Coubertin juist was dat het recht om mee te doen belangrijker was dan winnen. dat in 2 weken heel veel sporten voorbij komen, complete competities afgerond worden, nieuwe dingen/gezichten te zien zijn vind ik heel erg leuk maar ook ik krijg steeds meer bedenkingen. wat ik helemaal verschrikkelijk vind is dat een groot USA tv bedrijf helemaal alles bepaald en alle rechten op heeft gekocht op uitzending waardoor het voor landen onmogelijk wordt om prestaties van hun eigen sporters op andere momenten nog te kunnen. laten zien. het olympisch committee deugt niet hierin want ook daar is men meer belust op geld dan dat men de gedachte van de sport waardeert.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout5 feb. 2022 - 14:05

Rabiaatrechts dat altijd zo'n moeite heeft met communisme; en daar op Joop kond van doet (lees kont), ziet dan weer geen graten in het uiten van nationaal-populistische supporting van onze sportfiguren tijdens de Olympiade in Peking van welks regime ik overigens ook niet begeesterd ben. Gouden plakken winnen is leuk, maar liever niet uitgereikt door een clique die mensenschennis hoog in het vaandel heeft staan.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 feb. 2022 - 11:33

ach ...als het in de VS was, een land dat evenzeer mensenrechten schendt dan was er geen komma over geschreven, het maakt mensen verder niet zoveel uit die mensenrechten als de schendingen van onze vriendjes zijn dan is dat helemaal prima De koning gaat vrolijk op bezoek in Saoedi-Arabië, niks aan het handje.

tinekea2
tinekea25 feb. 2022 - 11:37

Ja, laten we er vooral een gortdroge wereld van maken. Dan beginnen we met te kijken op welke landen we kritiek kunnen leveren en daar gaan we niet meer sporten. Of kunnen we dan beter inventariseren welke landen geen enkele kritiek verdienen?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 feb. 2022 - 11:33

Ach altijd hetzelfde liedje De spelen als propaganda Waarom doen we dat niet op kosten van de NAVO in Griekenland waar het thuishoort .

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine5 feb. 2022 - 9:29

Tja, driekwart van de wereld leeft niet volgens onze 'standaard, volgens de schrijver is het daardoor eigenlijk onmogelijk op wereldniveau te sporten. Ik vind het zelf ok om als sporter je op het sporten te focussen en te gaan voor een wereld- of olympisch kampioenschap.

Ik weet het wel
Ik weet het wel5 feb. 2022 - 9:16

Inderdaad, heerlijk genieten dat sporten, voetbal ligt me dan niet zo, maar de winterspelen zijn altijd heel mooi om te kijken. Iedereen zal het met je eens zijn dat de situatie in china vreselijk is wat betreft mensenrechten, maar de winterspelen misbruiken om je punt naar voren te brengen is zielig. Laat die sporters die hier jaren voor getraind hebben toch met rust.

lmgikke
lmgikke5 feb. 2022 - 9:16

De Olympische spelen worden elke vier jaar gehouden. Voor sporters is dat het ultieme podium om hun sport te beoefenen. Het verkiezen van een stad gebeurt jaren eerder. De sporters van nu waren destijds wellicht nog peuters. Het is dan zeer beschamend dit artikel te moeten lezen. De sporters de dupe maken van politiek. Als de politiek zo belangrijk was, waarom dan niet voorkomen dat de stad gekozen werd? waarom dan nu de sporters raken? Het is niets anders dan goedkoop over de rug van sporters politiek bedrijven. Discutabele hypocriete politiek. Wel de lusten, niet de lasten. Onderwijl nu stoken naar China met oogkleppen op over de eigen misstanden. De westerse hegemonie over de wereld is voorbij en daar kunnen we blijkbaar niet mee omgaan. Het lijkt er op dat er perse een oorlog moet komen met Rusland en China. Je kunt het motto "vreedzame en betere wereld", "wederzijds begrip" en "een geest van vriendschap, solidariteit en fair play." ook anders gebruiken. Je kunt dat ook gebruiken om de samenwerking te zoeken, de overeenkomsten. En vanuit die uitgangspunten een betere wereld proberen te creëren. Want ook al heeft men geen democratie in China, honderden miljoenen Chinezen zijn uit de armoede gehaald de afgelopen 20 jaar. Dat is iets wat wij in het westen niet kunnen zeggen.

4 Reacties
korheiden2
korheiden25 feb. 2022 - 10:59

@Imgikke : Ik denk dat wij als westerlingen eens moeten ophouden met andere landen de maatstaf te nemen. Ik sprak enkele jaren geleden een inwoner van de voormalige DDR en die verlangde gewoon terug naar die tijd. Zeker, er was onvrijheid en bijna niemand was rijk maar er was wel genoeg voor iedereen, men had een gevoel van geborgenheid. Iets dergelijks geldt misschien ook wel voor de Chinezen en andere volken. Of neem Irak : Saddam Hoessein was een wrede dictator maar er was wel brood op de plank en niemand zal in ernst willen beweren dat de Irakezen nu beter af zijn. Je kunt van alles vinden van de Olympische Spelen, maar het is in elk geval beter om te sporten dan om oorlog te voeren.

LaBou
LaBou 5 feb. 2022 - 11:25

Als deze spelen nú in Rusland zouden plaatsvinden was het grootste deel van de westerse wereld thuisgebleven. Dan kun je roepen wat je wilt over "politiek en sport", dat maakt niets uit.

Noordermeer2
Noordermeer25 feb. 2022 - 13:21

@korheiden Helemaal gelijk. Mensen (en vooral regeringen) hebben in het westen zo snel een oordeel klaar over andere landen, terwijl ze geen idee hebben (of het waarschijnlijk niet eens interessant vinden) hoe die mensen er in die landen zelf over denken. Heb precies dezelfde ervaringen met Poolse en Oekraïense mensen. Ook die waren (zeer) positief over de Sovjettijd. Het westen zou ‘ns moeten ophouden ieder ander land de les te willen lezen.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout5 feb. 2022 - 15:44

Labou, helemaal mee eens/

lmgikke
lmgikke5 feb. 2022 - 9:04

Uhm Michiel, nu sla je toch echt de plank mis met je “live verstoring”. Het is inmiddels al bekend dat de NOS journalist op een plek stond waar hij niet mocht staan. Toch besloot meneer daar te gaan filmen. Dan is die “live verstoring" dus niets anders meer dan een oneigenlijk punt willen maken. En door dat voorbeeld nu te gebruiken in je betoog, maak je alleen jezelf zwakker, en ga je mee in de Westerse propaganda om China zwart te maken. Als je dit onderwerp echt aan zou gaan, dan zou je onze politiek oproepen om de verwevenheid van onze economie met China te verminderen. China is de fabriek van onze producten. We zijn in het westen zo hypocriet als het maar zijn kan. We blaten over Taiwan, maar erkennen het niet uit angst voor de handelsconsequenties. We blaten over de vrijheid in Hong Kong, maar het waren de Britten die verzuimden het goed te regelen voor de Hong Kong inwoners. Het westen dacht dat toen China zich in de jaren 80 opende, dat wij met ons kapitalisme en het brengen van welvaart China in een wingewest konden omzetten. Net zoals wat we met de Soviet Unie hebben gedaan. Helaas waren de Chinezen slimmer. De situatie in Hong Kong is daar nu een rechtstreeks gevolg van. Je schrijft heel vaak goede artikelen, maar hier ben je erg naïef en sla je de plank volledig mis.

1 Reactie
Nina4
Nina45 feb. 2022 - 9:48

Imgikke "Het is inmiddels al bekend dat de NOS journalist op een plek stond waar hij niet mocht staan." Het is inmiddels bekend dat Beijing wel vaker onmogelijke eisen stelt richting de pers.

pahan
pahan5 feb. 2022 - 8:50

Inderdaad, genieten. Claudia Pechstein reed de 3000 meter schaatsen. Wat een grootheid. Voor de achtste keer op de Olympische spelen. Daar past een diepe buiging. De oudste vrouwelijke olympiër ooit. De toestanden er omheen? Uiteindelijk draait het om dat moment van stilte voor het startschot. Dan moeten jaren van toewijding van een individu leiden tot een finish. Op dat moment denk je niet aan Oeigoeren of andere zaken. Daar past ontzag, respect, waardering, adoratie. Van dat individu. Het is ook een non-discussie verder. Dit gaat alleen nog maar om de prestaties van de atleten. Het politiek en menselijk falen wat er aan vooraf is gegaan kan je de deelnemers niet aanrekenen. En dat geldt ook voor de voetballers. Je wil je meten op het hoogste niveau. Dat dit is wat de wereld geworden is maak jij met je roze schoenen ook niet meer anders, dat is een spel van de lange adem.

Eid
Eid5 feb. 2022 - 8:30

Ik denk niet dat het wegtrekken van Sjoerd t beste voorbeeld is van journalst-beperkingen...