Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Wie rechts is gelooft vaker in nepnieuws over corona

  •  
25-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
FRANCE - HEALTH - VIRUS - VACCINE

© A nurse vaccines a health student with the AstraZeneca Covid-19 vaccine,on March 12, 2021 at the UBO (Universite de Bretagne occidentale)in Brest, western France. Fred TANNEAU / AFP

Rechtse Vlamingen geloven vaker in nepnieuws over corona dan Vlamingen die op een linkse partij stemmen. Dat blijkt uit onderzoek door de universiteiten van Brussel en Antwerpen in opdracht van VRT NWS en De Standaard.
De onderzoekers lieten 2.000 Vlamingen reageren op stellingen als ‘Onderzoek heeft een verband aangetoond tussen vaccinaties en autisme’ en ‘Onderzoek toont aan dat mRNA vaccins tegen corona tot onvruchtbaarheid kunnen leiden’.
Bij alle stellingen met desinformatie bleken rechtse kiezers vaker te geloven dat het klopte. Zo bleek 34 procent van de rechtse kiezers te denken dat de sociale afstandsregels leiden tot een verzwakking van het immuunsysteem. Bij links was dat 22 procent.
Behalve rechtse kiezers zijn ook jongeren en mensen die korter naar school zijn geweest, vatbaarder voor nepnieuws. Dat jongeren vaker in nepnieuws trappen is volgens de onderzoekers het gevolg van het veelvuldig gebruik van sociale media bij die groep.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

EenMening
EenMening26 mei 2021 - 9:33

Agitprop was een uitvinding van de communisten en de inspiratiebron voor Orwells Newspeak. Agitprop was en een belangrijke steunpilaar van totalitaire regimes, de nazi's konden er ook wat van. Agitprop floreert in dictaturen omdat er geen vrije media zijn om leugens te ontmaskeren. Het huidige China en Rusland zijn waardige opvolgers van de ehemalige kameraden. De communisten en ook veel andere linkse mensen vielen in de jaren 60 en 70 en masse voor de communistische propaganda en dachten echt dat er in Cuba, de SU, de DDR en Cambodja iets groots verricht werd. In 1989 vielen velen van hen van hun geloof af, maar de die-hards bleven in de marxistische heilsleer geloven.

1 Reactie
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout26 mei 2021 - 11:32

Zo te lezen aan zijn bijdragen hier is Mening geobsedeerd door communisme, het lijkt wel agitatiepropaganda van de Telegraaf en BVD jaren tachtig. En ook nog eens volkomen off-topic hier.

P Haan
P Haan26 mei 2021 - 6:01

Grappig. Ik zie mezelf niet als links of rechts, daar heb ik jullie voor. Maar beide kanten maken misbruik van onderzoeksgegevens in hun eigen voordeel, dus het is een raar resultaat. Dat er dan een voorkeur zou ontstaan aan de hand van politieke kleur lijkt me vrij sterk.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen26 mei 2021 - 11:27

ik zou zeggen doe eens een peiling op een antivac demo en ga eens vragen of die mensen op links of op rechts stemmen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen26 mei 2021 - 12:21

"ga eens vragen of die mensen op links of op rechts stemmen." Antivaxxers waren in pre corona tijd stemmers op SGP, CU en in mindere mate CDA, alsmede PvdD ,Groenlinks en in mindere mate D'66. Corona heeft ervoor gezorgd er een groep bijkwam van FvD stemmers. De demonstranten komen uit deze hoek, de andere groeperingen laten zich in stilte niet vaccineren.

Joost Spits
Joost Spits25 mei 2021 - 21:47

Flauwekul. Er is ook een interessant onderzoek, waaruit blijkt dat groene auto' s meer bandenpech hebben dan andere auto' s. Zo kan ik we even doorgaan. De varianten hierop zijn niet uitputtend...

De Lieve Heer
De Lieve Heer25 mei 2021 - 18:45

Als bij zoveel van die sociologische onderzoeken dan je dan gelijk: Dat wisten we toch al?

Cave Canem
Cave Canem25 mei 2021 - 17:48

Zijn ze in de Schilderswijk en Crooswijk dan allemaal zo rechts?

4 Reacties
Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 18:06

@Cave: het deel dat niet op DENK stemt grotendeels wel.

DaanOuwens
DaanOuwens25 mei 2021 - 19:02

@ Cave Canem Jij schrijft: Zijn ze in de Schilderswijk en Crooswijk dan allemaal zo rechts? Veel conservatieve mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond dus vermoedelijk vaak rechts. En als je vooral naar de autochtone wappies kijkt zijn ze ook vaak rechts.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen26 mei 2021 - 9:35

teunbeunhaas, Kuzu en Özturk komen wel bij de PvdA vandaan,.dat kan een reden zijn.

Kuifje3
Kuifje31 jun. 2021 - 21:37

@Teun: Ooit was het links als je voor je eigen mensen opkwam. Dat is ook de reden waarom tegenwoordig mensen steeds meer weglopen bij links. Dat woordje “ooit”. Volgens die definitie zijn Denk en de PVV, wat je er ook van mag vinden, behoorlijk links.

Poeha2
Poeha225 mei 2021 - 17:08

Wat een lullig uitgevoerd onderzoek. Nergens staat hoeveel “rechtse” mensen meededen. Als het er 3 waren en 1 toetst een verkeer antwoord in, is het gelijk 33%. En dan roepen om wat voor groot percentage het gaat. Of zouden er exact evenveel linkse als rechtste stemmers mee hebben gedaan. Dat staat nergens. Rechtse mensen en jongeren zullen het onderzoek vast als waar aannemen.

2 Reacties
adriek
adriek26 mei 2021 - 9:46

Heb je het onderzoek gelezen of alleen de samenvatting op de vrt website?

stokkickhuysen
stokkickhuysen26 mei 2021 - 11:37

De wapenspreuk van de familie Poeha 'I am not a scientist'

CUTTHECRAP
CUTTHECRAP25 mei 2021 - 15:50

"Behalve rechtse kiezers zijn ook jongeren en mensen die korter naar school zijn geweest" Ik ben dan wel geen gepromoveerde socioloog, maar deze twee groepen overklappen elkaar mogelijkerwijs met 90%....

Balgehakt
Balgehakt25 mei 2021 - 12:49

Ligt eraan wat de definitie van nepnieuws is ik verstaat onder nepnieuws dus alles wat bewezen niet waar is. Of benoemen we alles nepnieuws wat de zittende macht even niet goed uitkomt. Deze discussie is al een tijd aan de gang " Ollongren pleit in Brussel voor strengere regels tegen nepnieuws " met de wetenschap van nu blijkt maar weer wat een liegende bewindsvrouw ze zelf is. Nou liegend of al lichtelijk vergeetachtig als ik de affaire van Pieter Omzicht bekijkt het schijnt te heersen in Den Haag Rutte en Jorritsma hebben er ook veel last van. Het Corona debat verhard de voor en tegenstanders die elkaar in de haren vliegen de voorstanders die met verve de vaccinatie verdedigen en de tegenstanders werpen alle nadelen van vaccinatie op die er uiteraard ook zijn. Vervolgens vaccinatie paspoorten en testbewijzen en registratie vaccinatie en apps die je volgen er wordt sociale druk uitgeoefend als je je eigen niet wil laten vaccineren. Wat iedereen vergeet is dat onze regering zelf ook nepnieuws verspreid dat kan je goed zien aan het hele AstraZeneca debacle. Het hele gedoe met wel of geen mondkapjes groepsimmuniteit wel en dan weer niet avondklok waar later bleek geen meetbaar effect gehad te hebben. De hele rechtsgang die door de staat in eerste rechtszaak verloren werd en de opvolgende gebeurtenissen dat had je twee jaar geleden niet kunnen verzinnen in een rechtsstaat. Het schijnt allemaal heel normaal gevonden te worden alles voor de bestrijding van Corona er zijn ongeveer dik 16 miljoen besmettingen geregistreerd 17500 mensen zijn in totaal overleden de grote meerderheid boven de 65. Allemaal verschrikkelijk uiteraard maar in mijn visie slaan we helemaal door naar een gecontroleerde samenleving waar vrijheid tot een bepaalde hoogte is gewaarborgd mits je over de juiste geregistreerde papieren beschikt. Heb je deze niet dat mag je niet vliegen niet naar buitenland geen café,s bezoeken concerten of voorstellingen. Men praat nu al over kinderen vaccineren nog even en je kind mag niet naar de opvang zonder Covid vaccinatie . En voordat ik weer beschuldigd wordt voor anti-vaxxer ik ben groot voorstander voor andere vaccinaties tegen ernstige kinderziektes maar Corona is voor kinderen statistisch gezien helemaal niet gevaarlijk trouwens ook niet voor jong volwassenen. En als klap op de vuurpijl ben je nu ineens een rechtse rakker als je kritisch nadenkt over wat nepnieuws is en wat niet. Nou ik zou voorstellen dat iedereen is goed gaat nadenken over de Testwet die nu door de eerste kamer moet "Bij de testwet zal een negatief corona-testbewijs of vaccinatiebewijs verplicht worden voor toegang tot openbare gelegenheden, waaronder horeca, evenementen, sport en jeugdactiviteiten, culturele instellingen en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs, op straffe van hoge boetes. " Dus je zoon van 16 moet gevaccineerd worden anders mag hij niet meer meedoen of iedere week laten testen belachelijk .....

14 Reacties
Gerygrr
Gerygrr25 mei 2021 - 14:37

Belachelijk? De patiënten worden steeds jonger op onze IC’s. De sterftecijfers wereldwijd, direct of indirect veroorzaakt door corona laten wereldwijd zien hoezeer wij bedreigd worden door dit virus. https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

adriek
adriek25 mei 2021 - 15:21

Gehaktbal verstaat onder nepnieuws alleen wat bewezen niet waar is. Russels theepot bestaat dus in jouw definitie.

Zandb
Zandb25 mei 2021 - 15:56

Bak gehakt Als ik u goed begrijp is het volgende wat u beweert - "Deze discussie is al een tijd aan de gang ” Ollongren pleit in Brussel voor strengere regels tegen nepnieuws ” met de wetenschap van nu blijkt maar weer wat een liegende bewindsvrouw ze zelf is." - dus niet meer dan nepnieuws, wat u verspreidt. Ik ben hierna dan ook maar maar opgehouden met lezen.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 16:43

@balgehakt “ ik verstaat onder nepnieuws dus alles wat bewezen niet waar is” Ik zag vanochtend twee vliegende olifanten. Geen nepnieuws dus?

Balgehakt
Balgehakt25 mei 2021 - 17:46

Grijsje63 25 mei 2021 at 16:37 Dat is dus gewoon niet waar dus laten we even een groot land als voorbeeld nemen USA https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/ Je verspreid dus nepnieuws.

Balgehakt
Balgehakt25 mei 2021 - 17:54

@ Eirda 25 mei 2021 at 17:21 Oke en nu op de inhoud reageren graag wat denk jij over kinderen vaccineren ik ben echt benieuwd ? @ Zandb 25 mei 2021 at 17:56 Hoezo is Ollongren geen vergeetachtige leugenaar dan zeker het laatste debat over Omzicht niet gezien samen met die Jorritsma tenenkrommend. Maar nu even op de echte inhoud zou jij een gezonde jonge meid van 16 laten vaccineren en wat denk jij eigenlijk over de testwet ? Ben reuze benieuwd wat een liunks persoon nou denkt over deze apartheidswet. @Norsemen 25 mei 2021 at 18:43 Ga je nog echt op inhoud of stopt het hiermee ?

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 18:09

@Norseman: waren ze roze? Dan begrijp ik het wel.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 18:57

Balgehakt “Iets wat bewezen niet waar is” Je hebt volgens mij geen idee wat je hiermee zegt.

DaanOuwens
DaanOuwens25 mei 2021 - 19:07

@ Balgehakt Jij schrijft: Dus je zoon van 16 moet gevaccineerd worden anders mag hij niet meer meedoen of iedere week laten testen belachelijk ….. Prima toch. Hij is beschermd en de kans dat hij anderen besmet is ook kleiner. Dus niet belachelijk. Het criterium is niet of iemand wel of niet dood zal gaan aan corona. Het criterium is zoveel mogelijk mensen inenten om te zorgen dat de kans op besmettingen minimaliseert. Overigens is die uitleg al enige honderden keren gegeven. Dat jij deze opmerking nog maakt laat zien dat inhoudelijke informatie bij jou het ene oor ingaat en het andere oor uit. Je zoon krijgt een dergelijk vaccin niet omdat corona bij hem snel levensbedreigend zal zijn. Maar mogelijk wel voor jouw ouders.

adriek
adriek26 mei 2021 - 9:49

@Balgehakt: mijn kinderen zijn gevaccineerd tegen polio, difterie, tetanus, mazelen en weet ik veel wat allemaal. Ik zou geen enkel bezwaar hebben tegen een coronaprikje, al zijn ze inmiddels op een leeftijd dat ze zelf mogen en kunnen beslissen. Ik weet hoe vaccins werken, ik snap iets van mrna vaccins, DUS heb ik er geen problemen mee.

adriek
adriek26 mei 2021 - 9:50

@Balgehakt: maar geloof je nu wel of niet in het bestaan van Russels theepot?

stokkickhuysen
stokkickhuysen26 mei 2021 - 14:59

@Balgehakt Ik heb geen enkel probleem met het inenten van mijn kinderen. Ikzelf heb het gros van mijn inentingen gehad als kind? Jij bweschermt jouw kinderen (of besluit dat dat overdreven is in het geval van Covid) andere ouders doen hetzelfde, en ik denk dat afstandbewaren ten aanzien van ongevaccineerden een verstandige stap is. Kun je me trouwens uitleggen waar grijsje ging glijen met haar conclusie?

Gerygrr
Gerygrr26 mei 2021 - 15:37

Je verspreid dus nepnieuws. Beste gehaktbal, Ik plaats een link. Die beschouwt u als nepnieuws. U plaatst een link. Ik open de link en zie veel cijfers, gerelateerd aan coronabesmettingen en de gevolgen. De link, die ik plaatste vertelt het verhaal van de excess deaths! De cijfers zijn daarom niet te vergelijken. De coronacijfers die u plaatst gaat over de op corona geteste mensen! Wij werden niet allemaal getest. Tekorten of zoals Baudet, mensen die zich niet laten testen. Een groot verschil dus.

stokkickhuysen
stokkickhuysen27 mei 2021 - 12:27

Als wat grijsje zegt waar is dan heeft balgehakt de verkeerde data zitten bestuderen. Vals. Opnieuw! (en overal waar je je berichten hebt achtergelaten even snel een caveat plaatsen)

Zwerfstein
Zwerfstein25 mei 2021 - 12:39

Wat is nog rechts en links tegenwoordig? Volgens sommige definities is Willem Engel een extreem-linkse vrijheidsstrijder. Een salsa-dansleraar is niet echt rechts-conservatief.

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland25 mei 2021 - 14:40

Je hebt economisch links - dat is voor eerlijke betaling voor iedereen economisch rechts - al het geld naar de rijken sociaal links - gelijke rechten sociaal rechts - rijken hebben meer rechten dan de rest en tegenwoordig gemuteerd links economisch - al het geld naar de rijken en de rest mag ook wel een beetje geld mits ze 2000 formulieren per jaar foutloos in kunnen vullen sociaal - genderneutrale toiletten in de rookvrije horeca waar normale mensen helemaal geen geld meer voor hebben en dat zal ze aan hun reet roesten want wat doen die vieze paupers daar

Herr Vorragend
Herr Vorragend25 mei 2021 - 15:58

@Giezel Haha, gemuteerd links, die kende ik nog niet. Maar mooie titel en prima duiding.

Norsemen
Norsemen26 mei 2021 - 10:59

@Griezel Je maakt geen reclame voor 'links' zijn. Wat een dom gelul.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 mei 2021 - 12:45

'links' zelf maakt geen reclame voor 'links' zijn. Echt links zou een stemmenkanon zijn maar dat hebben we niet meer . Dit snobistisch, elitair betuttelend 'links' dat meewaait op de neoliberale winden daar gruwt elk links persoon van. En dat kunt u allemaal wel leuk vinden maar kijk maar naar de verkiezingsuitslagen hoe populair dat allemaal is.

Norsemen
Norsemen26 mei 2021 - 14:27

Griezel Je komt bij mij over als iemand die een hekel heeft aan mensen die veel geld verdienen. Klopt dat?

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout25 mei 2021 - 12:19

Ja, vandaar de term domrechts. De restauratie van miswrochte waarden als kleingoed voor benepen meuten. Je hoeft alleen maar te kijken naar het Jumbo reclamespotje voor het WK voetbal om te begrijpen wat rechtse ranzigheid vermag.

6 Reacties
Klein zonnetje
Klein zonnetje25 mei 2021 - 13:07

En zie daar de verklaring van de neergang van 'links' in Nederland. De 'normale' Nederlander (vroeger noemden we dat arbeiders) die zich verheugd op het WK voetbal is niet goed genoeg meer voor elitair links.

harmmeijer
harmmeijer25 mei 2021 - 14:33

@ Klein zonnetje Ik had begrepen dat TV en radio ooit bedoeld waren ter lering en vermaak. Daar is tegenwoordig niet zoveel meer van te merken. Ook de reclamemakers gaan er schijnbaar vanuit dat de helft van de Nederlanders debiel is. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, want Nederland is een stuk naar rechts opgeschoven.

Herr Vorragend
Herr Vorragend25 mei 2021 - 16:01

@Merel Zoek eens op "neerbuigend" en je snapt wat Klein zonnetje bedoelt met verklaring van de neergang van links Nederland

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout26 mei 2021 - 7:08

Zonnetje: `die zich verheugd op het WK voetbal is niet goed genoeg meer voor elitair links.' Op doorsnee rechts wordt tevens aanzienlijk minder aandacht besteed aan correcte spelling.

Klein zonnetje
Klein zonnetje26 mei 2021 - 11:27

@Hannes, tja als de argumenten op zijn kun je altijd nog over spelllling beginnen.

LHTJ
LHTJ26 mei 2021 - 17:39

@Hannes beticht @Eenmening helemaal bovenaan in de reacties met een hoop dedain ervan dat hij/zij off topic reageert om vervolgens hier geheel off topic met een zekere arrogantie een waardering te geven aan mensen die van voetbal houden. En dan nog begrijpt Hannes er niet veel van, want er is geen WK dit jaar. oepsie....Ik hoop voor Hannes dat de Jumbo binnenkort komt met een spaaractie voor spiegels.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen25 mei 2021 - 11:31

Op het wereldwijdeweb kan een ieder zijn vooroordelen bevestigd zien.

Middenman
Middenman25 mei 2021 - 11:13

En wie links is gelooft in nepnieuws over andere onderwerpen. Laten we nu niet net doen alsof de ene groep beter is in het beoordelen van wat waar is dan de andere. We zijn allemaal geneigd om vooral het nieuws te geloven dat onze eigen mening bevestigt.

15 Reacties
rosarosa
rosarosa25 mei 2021 - 11:44

Het is een feit dat rechts-populistische demagogen en propagandisten zich bovenmatig bedienen van misleidende informatie, leugens en nepnieuws, zij moeten het dus hebben van mensen die dat allemaal zomaar slikken.

Middenman
Middenman25 mei 2021 - 12:10

@rosarosa - Als dat een feit is dan kun je dat vast onderbouwen met een bron? En dan bedoel ik niet dát het gebeurt, maar dat het meer gebeurt op rechts dan op links? En dan niet nu rond Corona, maar in het algemeen?

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout25 mei 2021 - 12:25

MM: `En wie links is gelooft in nepnieuws over andere onderwerpen ` Een boude bewering, ja een domme rechtse jijbak zelfs. Kun je je mening met relevante bewijzen boekstaven?

Sonic2
Sonic225 mei 2021 - 12:38

@ Middenman Ik denk dat je daar in zoverre gelijk in hebt dat ook linkse zijn zwakke plekken heeft. Eindeloos gelooft in banenplannen. Je hebt links die volledige in Woke gedachtengoed acteert en dat is ook wat overdreven inderdaad. Er is echter een groot verschil. Bij rechts is het een soort alternatieve wereld geworden, waar de achterban heilig gelooft in wat ze voorgekauwd wordt. En zonder nuances of voorbehouden alles overnemen wat ze is voorgekauwd. Bij links zijn het meer marge verschijnselen. Is er volop kritiek op linkse leiders. Tot aan zelfkastijding aan toe. Dus is het artikel weer prima en objectief. Het komt veel vaker op rechts voor inderdaad. Dit artikel gaat over nep nieuws. Laat ik mijn rechtse vrienden Baudet en Wilders er maar even buiten houden. En het op Rutte gooien. Rutte heeft niet de Corona crisis goed afgehandeld. Rutte is niet goed voor de economie. En Rutte maakt dit land niet perse stabieler. En Rutte is niet onmisbaar. En die mythes en foute beeldvorming wordt dus nooit gecorrigeerd. Rechts van de VVD is dat nog veel en veel erger.

rosarosa
rosarosa25 mei 2021 - 13:08

@Middenman https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/06/sharing-fake-news-us-rightwing-study-trump-university-of-oxford https://dekanttekening.nl/interview/peter-burger-bestrijdt-nepnieuws/ https://www.uu.nl/sites/default/files/Hameleers%20-%20Preadvies%20Staatsrechtconferentie%202020.pdf

EenMening
EenMening25 mei 2021 - 14:10

@Hannes Linkse mensen zijn inderdaad kritischer en minder goedgelovig. Maar het zijn ook vaak wereldvreemde, onpraktisch theoretische luchtfietsers, waaraan je weinig hebt voor het normale leven. Extreemlinkse mensen zijn, net als alle extreme figuren, beperkt in scope, ongenuanceerd, sektarisch, benepen, verbeten en ongeduldig en lopen ook nog eens het risico om te radicaliseren.

EenMening
EenMening25 mei 2021 - 14:22

@Middenman Mensen die in 2021 nog steeds denken dat het marxisme iets met wetenschap te maken heeft, zijn ook nogal goedgelovig. Ze lijken sprekend op nazi's die na 8 mei 1945 bleven geloven in Hitler en het nationaal-socialisme.

Middenman
Middenman25 mei 2021 - 14:45

@ Hannes - ik ben niet rechts maar midden met een lichte neiging naar links. Tot zover het hokjes denken. @Sonic - ik ben het met je eens dat in de huidige tijd er vooral op rechts zonder al te veel nadenken wordt geloofd wat ze door een 'grote' leider wordt voorgekauwd. Maar ik durf er niets op te verwedden dat dat in de toekomst ook niet op links zou kunnen gebeuren. Of in het midden. Ik geloof niet dat er hele groepen beter of slimmer zouden zijn dan andere. @rosarosa - zie mijn antwoord op Sonic; in de huidige tijd klopt het, maar het is geen algemene waarheid over verleden of toekomst. Door dat zo algemeen te stellen maak je het volgens mij alleen maar erger; je maakt de kloof die er toch al is alleen maar groter. Een aantal hardnekkige onwaarheden die op links de ronde doen; ondernemers zijn allemaal alleen maar uit op geld, in Nederland betalen ondernemers weinig belasting, Fair-Trade producten zijn goed, FSC hout uit het buitenland is goed, biologisch is goed voor het milieu, etc. Verder zijn er nog de hardnekkige halve waarheden, zoals je die nu hoort over conflicten in het midden-oosten, waardoor zowel hoogopgeleide linkse als rechtse mensen ineens ieder aan hun 'eigen kant' religieuze fundamentalisten steunen, terwijl ze daar in Nederland niets van moeten hebben.

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 15:24

@Sonic: Ook hier blijkt dat u er volledig naast zit. Onze economie is onder Rutte veel sterker geworden. De staatsschuld is snel omlaag gegaan en de werkeloosheid is ondanks corona bijzonder laag. Er valt echt heel veel op de man aan te merken, maar dit dus niet. Als visionair had ik meer van u mogen verwachten dan deze onzin.

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout25 mei 2021 - 16:18

Middenman, ik vroeg om bewijs voor je stelling, ik zie nog iets van dien aard.

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout25 mei 2021 - 16:20

niets dus

Sonic2
Sonic225 mei 2021 - 16:46

@ Middenman De politieke cultuur is in het midden veel onverschilliger. Het midden wordt vaak gevormd door zwevende stemmen. En linkse kiezers en leden hebben vaak een cultuur van zelfkastijding. Zie ook in Amerika. Waar Trump in GOP kringen wordt bewierookt en waar je dat bij Biden veel minder ziet. Het is overduidelijk iets rechts @ Kuifje Gezwam. U praat als een boekhouder uit de jaren 80. Als het equivalent van Ruding uit de jaren 80. De economie ging in 2015 de goede kant op door aantrekkende wereldhandel. Net als in de jaren 80 dat gebeurde. Net als het in de jaren 90 op die manier ging. Daardoor daalde de staatsschuld. De bezuinigingen hebben vooral schade aangebracht. De werkloosheid is niet bijzonder laag. De definities zijn bijna hilarisch om "werkende" te zijn. Dat ben je al met 1 uur in de week. Overigens daalde na die definitie wijziging ook de werkloosheid flink. En bijvoorbeeld WAO/WIA"ers en mensen in de Wajong vallen buiten die statistieken. En dat geldt ook voor mensen die door afbraakbeleid geen recht meer hebben op een uitkering. En voor de rest gaat de politiek nauwelijks over werkgelegenheid. Ik kakel maar even Fortuyn na. Daar neemt u wel wat van aan. Die zei al( en eindelijk iets zinnigs) dat de politiek helemaal niet over banen gaat. Het gaat over de zorg, sociale zekerheid en onderwijs. Ook veiligheid. Daar is nogal wat op aan te merken. Net als de ongelijkheid en armoede. Die een stuk groter is als de officiele cijfers doen aangeven. Ik bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar u slaat vintage 1986 retoriek uit. U zou prima in het campagne team van Nijpels en Voorhoeven mee kunnen gaan. En u herhaalt die hapklare brokken ook alsof het een soort waarheid is. Alsof de politiek daar om draait. En vervolgens weer op een uiterst neerbuigende toom mij neer sabelen. En voor de rest had ik liever een hogere staatsschuld en wel genoeg IC bedden. Genoeg handen aan het bed. Genoeg schone klinieken binnen de GGZ. U leest grof en stoer mij de les. Maar liever heeft u een staatsschuld die i.p.v 49 procent nu 48 procent is. Ik heb liever een hogere staatsschuld en meer IC bedden. Meer zorgpersoneel. Meer mensen uit de armoede. En niet al die flexibele flut banen waar u zo trots op bent. En een AOW leeftijd van 82. Maar goed. U hebt uw onderbuik weer eens mogen legen op mij. En dat is voor u kennelijk heel wat waard. En dat geld nog voor een paar figuren hier. Die tegen alles zijn wat ik schrijf en typ. Zelfs als het oorspronkelijk hun standpunt is.

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 18:05

@Sonic: Buiten dat u een groot visionair bent heeft u ook al verstand van economie. Hulde!

Sonic2
Sonic225 mei 2021 - 19:31

@ Kuifje Als je mij zo stevig aanpakt. Met sarcasme en sneren. En zeg dat ik de plank totaal mis sla. En dan naar aanleiding van mijn inhoudelijke vorige betoog niet verder kom als 2 zinnen sarcastische provocatie. Ik vind het maar sneu. Dat gepest van u. Dat deed u op school waarschijnlijk ook niet. Doe het op een site dan ook niet. Dat pesten wat u tegen mij doet. En nog een aantal hier richting mij. Kritiek is prima. Maar dit soort inhoudsloos pesten moet eens stoppen.

Kuifje3
Kuifje31 jun. 2021 - 17:52

@Sonic: Ik pest niet. Ik probeer u op te voeden. Uw reactie is dan steeds een huilverhaal van twee of meer kantjes gebral. Probeer eens de mening van een ander te respecteren. Dat zou al veel schelen. Uw steeds maar weer wijzen naar al die o zo foute mensen die niet in uw bubbel geloven irriteert me vreselijk. Dat is een enkele keer al minder leuk, maar steeds opnieuw die tirade is zo vreselijk dom en intolerant naar die ander. Bah!

Leontrotsky
Leontrotsky25 mei 2021 - 11:05

Rechtse mensen zijn vaak radicaal en zijn vaak op verkeerde manier wantrouwend ten aanzien van overheid en media. Dit Vlaamse onderzoek zal ook gelden voor de Nederlandse situatie. Je ziet dit ook aan radicaliserende elementen. De radicale elementen zoals bijv. Breivik, Conings en de Duitse "Schwarzwald Rambo" Rausch waren allemaal zonder uitzondering extreemrechts georiënteerd. Nepnieuws, complottheorieën verspreid door foute websites en foute Youtube kanalen en foute social media accounts (ook facebook) zijn een groot probleem omdat rechtse mensen hierdoor zeer gevoelig zijn voor radicalisering hetgeen zeer ernstige gevolgen kan hebben voor de democratie en vrijheid en voor de media. Niet te vergeten ook voor mensen (wetenschappers) die de waarheid lief hebben (Ranst, Osterhaus, van Dissel). Dit betekent dat deze mensen angst hebben om de waarheid te blijven verkondigen omdat ze bang zijn voor represailles van anti democratisch extreemrechts wappie volk. Ook klimaatwetenschappers worden vaak belaagd door rechtse extreme elementen zodat ook deze mensen monddood worden gemaakt. Je zag dit fenomeen onlangs ook bij de NOS waar meerdere journalisten door extreemrechts belaagd werden, ook zag je dit bij kerken in Capelle en Urk waar kerkgangers journalisten aanvielen omdat deze journalisten terecht een reportage wilden maken over het foute gedrag van deze kerkgangers. Dit leidt tot een klimaat van angst en onderdrukking omdat de meerderheid en de wetenschap en media zich stil houden en niet meer de waarheid durven te verkondigen. We moeten een overheid installeren die meer middelen krijgt om de democratie te blijven verdedigen. te denken valt aan zaken als: 1)Meer controle op internetgedrag van mensen en strengere straffen bij fout internetgedrag; 2) meer middelen om fake nieuws websites, youtube kanalen, social media accounts te onderscheppen en ook nieuwe wetten om mensen die fake nieuws en gevaarlijk nepnieuws online verspreiden aan te pakken; 3) Beter bewapende politie (eventueel met hulp leger) zodat fout wappie gedrag op straat en in publieke ruimte en demonstraties strenger en effectiever kunnen worden bestreden en er betere controle en veiligheid op straat kan ontstaan; 4) Beter beveiligen van wetenschappers, politici, journalisten en influencers die de waarheid willen blijven vertellen hoe gevaarlijk dit ook is en strengere straffen voor mensen die de democratie willen ondermijnen. En zo is er nog meer te bedenken.

12 Reacties
Franciscus Borghwerf
Franciscus Borghwerf25 mei 2021 - 11:21

En u zegt dat rechts radicaal is? Lees uw eigen lijstje met voorstellen eens na en vraag u eens af of die in een democratie of een dictatuur thuishoren.

Leontrotsky
Leontrotsky25 mei 2021 - 11:34

@ Borghwerf Mijn voorstellen roepen niet op om Virologen thuis te gaan opzoeken, journalisten in elkaar te gaan timmeren of met een arsenaal aan wapens de bossen in te gaan om terroristische daden te gaan plegen. Om een democratie en vrijheid van meningsuiting te beschermen moet men radicale elementen die dit willen bedreigen met harde middelen aanpakken. Een zachte heelmeester zal in dit geval heel erg stinkende wonden maken dus we moeten als we de vrijheid lief hebben ook iets voor deze vrijheid over hebben, vrijheid is niet gratis maar moet altijd worden bevochten.

LHTJ
LHTJ25 mei 2021 - 12:18

@franciscus de tweede T van Leontrotsky moet dan ook een L zijn.

Balgehakt
Balgehakt25 mei 2021 - 13:01

Leontrotsky 25 mei 2021 at 13:05 Punt 1 - Hallo China. Punt 2 - Hallo censuur door staat gestuurd levensgevaarlijk. Punt 3 - Poetin is er niks bij. Punt 4 - Je kan je afvragen wie werkelijk de democratie ondermijnt. Jij geeft echt alle definities van een dictatuur in je lijstje.

Franciscus Borghwerf
Franciscus Borghwerf25 mei 2021 - 13:19

Nee, dat klopt. Maar u Willy wel een einde maken aan de vrijheid van meningsuiting. Hoe belachelijk ook, iedereen mag zeggen wat hij wil. Een wappie mening (wie bepaalt wat dat is?) mag er ook zijn. Dat verbieden, hoe goed bedoelt ook, gaat van kwaad naar erger. Bestrijd ze met woorden/ ga in gesprek. Anders wordt het alleen maar een grotere puinhoop. Oproepen tot en plegen van geweld natuurlijk hard aanpakken, ongeacht rechts of links (ja, daar komt het ook voor). Maar afwijkende meningen en opvattingen moeten altijd mogen. Vrijheid van meningsuiting is absoluut en niet onderhandelbaar.

Willem D2
Willem D225 mei 2021 - 15:23

Rechtse mensen zijn vaak radicaal Moet ineens denken aan: Rote Armee Fraction Rara Volkert

harmmeijer
harmmeijer25 mei 2021 - 15:58

@ Willem D RaRa RAF Iets van de Jaren ‘80. Iets van een recente datum kunt u niet bedenken?

Herr Vorragend
Herr Vorragend25 mei 2021 - 16:07

Kwaad met kwaad bestrijden Leon. Je doet je alter ego alle eer aan. Helaas.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 19:03

@Willem D De onnozelheid van je opmerking is schitterend. Pizza is lekker, ik moest ineens aan patat denken.

EricDonkaew
EricDonkaew26 mei 2021 - 4:07

@Leontrotsky: En zo is er nog meer te bedenken. ----------------------------------------- Nou, bedenk dat maar niet dan. @Merel, Norsemen (e.a.) ----------------------------------------- Maar wat vinden jullie dan van punt 1 t/m 4 van Leontrotsky? Er zijn aanwijzingen dat hij een zeer rechtse trol is die beschaafd links in een kwaad daglicht wil stellen.

Norsemen
Norsemen26 mei 2021 - 12:47

@EricDonkaew Geen idee of hij een trol is, maar hij maakt zichzelf behoorlijk belachelijk met die punten.

Kuifje3
Kuifje31 jun. 2021 - 21:47

@Merel: Volkert was toch echt wat recenter, maar u heeft wel een punt dat links tegenwoordig andere methodes hanteert. Gelukkig maar zou ik zo zeggen.

ton14024
ton1402425 mei 2021 - 10:06

34 en 22 procent, dat zijn 12 procentpuntjes. Dat is bijna 1 op de 8 mensen, mensen.

BlackUhuru
BlackUhuru25 mei 2021 - 10:05

Het is mogelijk dat de oorzaak van het wantrouwen ligt aan het beperkt profiteren van de welvaartsgroei voor veel mensen met een laag opleidingsniveau. De vrachtwagen chauffeur die ingeruild is voor een goedkopere Poolse collega zal een overheid die ook beweert dat de EU fantastisch is nou eenmaal wat minder vertrouwen. Op het punt van de oorsprong van de pandemie neemt de geloofwaardigheid van een uitbraak in een laboratorium, voorheen weggewuifd als complotdenken door de 'wappiegroep', toe. Zie ook nu, eindelijk, het niet rechtse CNN: https://edition.cnn.com/2021/05/23/politics/us-intelligence-report-wuhan-lab-researchers-coronavirus-origin/index.html De titel van dit artikel zou dus ook (neutraler) kunnen zijn: 'Rechtse kiezers wantrouwen autoriteiten meer dan linkse kiezers' of (minder neutraal): 'Linkse kiezers slikken alles van autoriteiten voor zoete koek.'

5 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté25 mei 2021 - 10:50

@blackuhuru Het feit dat de wetenschap de lab-leak hypothese niet helemaal verwerpt is NIET het gelijk van wappiedenkers, maar het gelijk van de wetenschapper. De wappiedenkers hebben 100.000 ideeën bij elkaar gefabuleerd op basis van wensdenken. Het is statistisch hoogst onwaarschijnlijk dat aal die wappiegedachten onjuist zijn. Feit is dat de wetenschap gewoon zijn hypoteses opstelt, onderzoekt en onderwerpt aan peer-review. Dat leidt uiteindelijk tot bruikbare resultaten. De wappiedenkers woekeren intussen ijverig voort en zaaien van hun debiliserende desinformatiezaden.

EenMening
EenMening25 mei 2021 - 11:26

@Black Linkse mensen zijn inderdaad kritischer en minder goedgelovig. Maar het zijn ook vaak wereldvreemde, onpraktisch theoretische luchtfietsers, waaraan je weinig hebt voor het normale leven.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 16:52

@Een mening “ Maar het zijn ook vaak wereldvreemde, onpraktisch theoretische luchtfietsers, waaraan je weinig hebt voor het normale leven.” Mensen die veel reizen, die veel lezen, besef van cultuur hebben. Die stemmen 99% links. Mensen die daarentegen nog nooit hun dorp uit zijn geweest stemmen rechts. Ik vraag me dan ook af wat jij onder wereldvreemd verstaat.

EenMening
EenMening25 mei 2021 - 20:26

@Norsemen Het ligt allemaal wat genuanceerder. Mensen die in het internationale bedrijfsleven werken doen zaken over de hele wereld en hebben dagelijks contact met mensen uit allelei landen en culturen. Dat zijn vaak VVD-stemmers. Juist veel linkse mensen komen zelden buiten hun Nederlandse (!) media-, onderwijs- of universiteitsbubbel. Hun internationale ervaring beperkt zich vaak tot het obligate etentje bij een Syrisch restauarant en het jaarlijkse eco-reisje.

Norsemen
Norsemen26 mei 2021 - 10:22

@Een Mening "Mensen die in het internationale bedrijfsleven werken doen zaken over de hele wereld en hebben dagelijks contact met mensen uit allelei landen en culturen. Dat zijn vaak VVD-stemmers" Dat was 40 jaar geleden inderdaad zo. Nu stemt de Audi lease rijder en de slager om de hoek VVD. De mensen waar jij het over hebt stemmen nu over het algemeen D66.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 9:19

Rechtse mensen zijn wat simpeler, geen verbazend nieuws dit dus.

Klein zonnetje
Klein zonnetje25 mei 2021 - 9:16

Tja, lager opgeleiden zijn vatbaarder voor fake nieuws. Tegenwoordig stemmen die op partijen die we rechts noemen. Daarom is rechts zoveel groter dan links.

7 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland25 mei 2021 - 10:47

die lager opgeleiden stemden vroeger pvda of zelfs cpn arbeiders weet u 'linkse' partijen zijn zich gaan toeleggen op de groepen die het relatief goed hebben en zijn derhalve veel bezig met allerlei verboden die groep is gewoon in de steek gelaten door voormalig links .

Middenman
Middenman25 mei 2021 - 11:21

Zo is het Griezel. En links heeft het helaas nog steeds niet door. Maar er is nog meer aan de hand; er zijn bijna geen laaggeschoolde arbeiders meer in Nederland. Ga maar eens kijken in de fabrieken en slachterijen; het werk wordt veelal gedaan door arbeidsmigranten die als 'moderne' slaven behandeld worden. En die mogen hier niet stemmen. Er zijn bijna geen Nederlandse stemgerechtigde arbeiders meer en die er zijn, stemmen vrijwel niet meer op linkse partijen. Dat is de fundamentele crisis waar links zich in bevindt.

Klein zonnetje
Klein zonnetje25 mei 2021 - 13:01

@Griezel, mee eens. En ook hier genoeg mensen die deze arbeiders wegzetten als dom-rechts. GL en PvdA zijn inmiddels partijen voor de hoger opgeleiden. @Middenman, dat weet ik niet. Ben wel benieuwd, maar volgens mij zijn er nog heel veel Nederlandse bouwvakkers, fabrieksarbeiders, vrachtwagenchauffeurs, postbezorgers, magazijnmedewerkers, tuinmannen, loodgieters, etc, etc. Wel flink aangevuld met arbeidsmigranten.

Balgehakt
Balgehakt25 mei 2021 - 13:12

Klein zonnetje 25 mei 2021 at 11:16 Altijd dat gezeur over lager opgeleiden de meeste mensen die ik spreek en twijfelen over vaccinatie zijn toch echt hoger en middelbaar opgeleid. Trouwens de meeste stemmen ook links/midden D66 GL en ze zien de bui al hangen dat ze hun kinderen moeten gaan vaccineren omdat beide ouders werken met kinderopvang.

Klein zonnetje
Klein zonnetje25 mei 2021 - 14:17

@Bal ik verwijs gewoon naar het rapport van het artikel. Dat onderzocht links/rechts, maar ook opleidingsniveau.

Gerygrr
Gerygrr25 mei 2021 - 15:34

Inderdaad Griezel. Alleen lager opgeleid klopt niet helemaal. De vroegere arbeider was normaal opgeleid. “Goed” onderwijs ook nog. Door de komst van arbeidsmigranten en de problemen met hun achtergrond, analfabetisme en opvoeding thuis de eigen taal is het onderwijs achteruit gegaan. Daarbij heeft men de lotgenoten in de achterstandswijken, die elkaar op school en als buren tegenkwamen uit elkaar gespeeld door het frame van discriminatie of racisme. De solidariteit verdween en werd omgezet in wantrouwen en zogenaamd tegengestelde belangen. Links ging deze mensen veroordelen als racistisch wat zij in eerste instantie niet waren. Gaat men deze “arbeiders” de les lezen, dan gaan ze uit protest precies datgene doen wat hen werd verweten. We hebben inderdaad nu elitair links, PvdA en GL. Goede ideeën maar geen idee hoe die betaald moeten worden. De VVD is er altijd in geslaagd om met CDA te regeren en de kosten voor alle mooie plannen te laten betalen door de belastingen voor de middengroepen te verhogen.

Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 16:45

Helemaal correct Klein zonnetje. Al die verontwaardigde reacties doen daar helemaal niets aan af.

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 9:15

Dit heeft niets met rechts of links te maken. Wel met gezond verstand. Jongeren zouden dus vaker in onzin trappen. Jongeren stemmen ook wat vaker links. Volgens die redenering zouden juist linkse mensen in onzin geloven. Dat is natuurlijk ook niet waar.

5 Reacties
Norsemen
Norsemen25 mei 2021 - 10:05

"Dit heeft niets met rechts of links te maken. Wel met gezond verstand" Dus het heeft wel met rechts of links te maken.

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 15:19

@Norseman: verstand komt met de jaren. Jongeren stemmen meer links dan ouderen. Zoiets?

Joe Speedboot
Joe Speedboot25 mei 2021 - 16:51

'Jongeren stemmen ook wat vaker links. ' Dat valt tegenwoordig wel mee want bij de laatste scholierenverkiezingen was de VVD ook de grootste. https://prodemos.nl/nieuws/uitslag-scholierenverkiezingen-kinderverkiezingen-2021/ 'Volgens die redenering zouden juist linkse mensen in onzin geloven.' Die redenering is dus al onzin.. Het wachten blijft op de eerste echt slimme reactie uit het rechtse kamp alhier. Ik wacht er al jaren op..

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 18:11

Haha Joe: dat zegt dus veel over de VVD hè? Zou Wilders toch gelijk hebben?

Kuifje3
Kuifje325 mei 2021 - 18:16

@Joe: lees nog even mijn allerlaatste zin... ik stel dat dit dus niet waar is.