Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Westerse huichelarij en de oorlog in Jemen

  •  
30-08-2017
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
Schermafbeelding 2017-08-30 om 10.45.25

© cc-foto: Ibrahem Qasim

Wanneer schuiven de Midden-Oosten experts bij talkshows aan om ons te vertellen over de wandaden in Jemen? Of gebeurt dat alleen wanneer bommen worden gedropt door landen die we niet tot onze bondgenoten rekenen?
Jemen is door een coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië, en met support van de VS en het VK, terug naar de middeleeuwen gebombardeerd. Zo wordt Jemen sinds vier maanden geteisterd door een middeleeuwse ziekte beter bekend als de cholera. Meer dan een half miljoen gerapporteerde infecties, en bijna tweeduizend sterfgevallen, maakt dat Jemen kampt met de grootste cholera-epidemie uit de moderne geschiedenis.
De cholera-uitbraak gedijt bij de slechte leefomstandigheden in Jemen. Zo is er een groot gebrek aan alles, van voedsel en schoon drinkwater tot medische voorzieningen. Enerzijds te wijten aan coalitiebombardementen op onder meer geïmproviseerde boerderijen en ziekenhuizen, zie bijvoorbeeld hier , anderzijds het resultaat van een door Saoedi-Arabië ingestelde blokkade van commerciële importproducten naar Jemen. Eerder deze maand hield de coalitie ook de aanvoer tegen van brandstof voor humanitaire vliegtuigen van de Verenigde Naties. Met de blokkade probeert de coalitie het grote gebied in handen van Houthi rebellen, die samenwerken met loyalisten van de voormalige president van Jemen, te verzwakken of beter gezegd te laten uitsterven om zo het huidige regime van Jemen (lees: bondgenoot van de coalitielanden) weer geheel in het zadel te krijgen.
Alleen dit jaar al heeft de Saoedische coalitie meer dan vijfduizend luchtaanvallen op Jemen uitgevoerd met menig direct slachtoffer tot gevolg. Om twee recente voorbeelden te noemen: vorige week woensdag vielen meer dan dertig burgerdoden en gewonden bij een bombardement op een hotel; de volgende dag kwamen bij een bombardement op de hoofdstad 16 mensen om het leven, inclusief zeven kinderen. De grootste misdaad van de coalitie is nog steeds een luchtaanval met oorlogstuig van Amerikaanse makelij op een begrafenis afgelopen herfst waarbij 155 personen werden omgebracht. Al met al kunnen we als het over Jemen gaat volgens de VN spreken van de grootste humanitaire puinhoop op onze planeet.
‘Vergeten oorlog’ Wanneer schuiven de zogenaamde Midden-Oosten experts bij talkshows aan om ons te vertellen over de wandaden van de door Saoedi-Arabië geleide coalitie in Jemen? Waarom verschijnt niet overal op de voorpagina’s een Jemenitisch kindergezicht dat symbool staat voor dit door menselijk handelen veroorzaakte drama? Zoals dat wel gebeurde inzake de oorlog in Syrië. Of gebeurt dat alleen wanneer bommen worden gedropt door landen die we niet tot onze bondgenoten rekenen?
De weinige verontwaardiging over de ‘vergeten oorlog’ in Jemen, zoals deze in de media dikwijls wordt genoemd, strookt in ieder geval geenszins met de ernst van de situatie. En is het niet een taak van de media ervoor te zorgen dat oorlogen niet vergeten raken? Media die de situatie afdoen als vergeten erkennen dus impliciet hun eigen falen. Dat Jemen een voor journalisten zowel moeilijk te bereiken als zeer gevaarlijk land is, wordt nog weleens als verklaring gegeven maar zou pas een geldig excuus zijn als hetzelfde niet opging voor Syrië, waar het wel constant over gaat.
Amerikaanse support voor de Saoedische coalitie Donald Trump lijkt alles wat zijn voorganger in gang heeft gezet te willen beëindigen, van Obamacare tot milieumaatregelen, behalve de Amerikaanse steun aan de Saoedische coalitie, waarbij het onder andere gaat om miljarden aan wapenleveringen en ondersteuning bij coördinatie van luchtaanvallen. Steun die Trump weliswaar stilzwijgend voortzet, zich er goed van bewust daar geen humanitair gezicht aan te kunnen geven, zoals de VS dat doorgaans doet inzake haar buitenlandbeleid.
De Amerikaanse rugdekking aan de Saoedische coalitie laat zich evenmin verkopen als onderdeel van de internationale strijd tegen terreur. Zo vecht Al Qaeda in Jemen naar eigen zeggen zij aan zij met door de coalitie gesteunde strijdeenheden. En een reportage op Reuters concludeert het volgende: ‘ The campaign [of Saudi Arabia in Yemen], backed by the United States, has helped Al Qaeda in the Arabian Peninsula (AQAP) to become stronger than at any time since it first emerged almost 20 years ago. ’ Het spreekt bovendien voor zich dat wat de coalitie in Jemen aanricht een voedingsbodem creëert voor nog meer extremisme en terrorisme.
Britse support voor de Saoedische coalitie Saoedi-Arabië is met 48% de grootste afnemer van Britse wapens. Sinds het begin van de oorlog in Jemen hebben de Britten bommen voor luchtaanvallen aan Saoedi-Arabië verkocht voor maar liefst een miljard pond. Verder geniet de Saoedische coalitie op iedere mogelijke manier, van politiek tot logistiek, support van de Britten. Ze onthouden zich in principe alleen van directe inmenging in de strijd. En deze steun voltrekt zich terwijl volgens een recente survey van YouGov nog niet de helft van de Britse burgers ooit van de oorlog in Jemen heeft gehoord.
Wapenembargo tegen Saoedi-Arabië Hoewel de Europese Unie vrijwel direct na het uitbreken van de burgeroorlog in Syrië een wapenembargo tegen het Syrische regime afkondigde, is dat er tegen het Saoedische regime nog steeds niet gekomen. En een nationaal wapenembargo haalde afgelopen maart geen meerderheid in ons parlement. Bert Koenders noemde een dergelijk embargo ‘totaal zinloos’ en ‘contraproductief’ omdat dit volgens de minister op Europees niveau moet worden kortgesloten. Begin 2016 werd echter nog in het Europese Parlement over een wapenembargo tegen Saoedi-Arabië gestemd, waarbij een duidelijke meerderheid zich als voorstander daarvan uitsprak. Een stemming die plaatsvond naar aanleiding van een burgerpetitie ondertekend door 750.000 Europeanen die tot dit embargo opriepen.
Omdat de stemming niet bindend was, en er dus niets mee werd gedaan, kon over 2016 nog steeds voor vele miljoenen wapentuig vanuit de EU naar Saoedi-Arabië worden geëxporteerd. Dit met name door lidstaten als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Hun financiële belangen tellen voor de EU-top kennelijk zwaarder dan de wens van tienduizenden Europeanen achter een burgerpetitie; een parlementsmeerderheid als wel de levens van miljoenen Jemenieten.
Daar komt bij dat wapenhandel met Saoedi-Arabië in strijd is met meerdere zo niet alle EU-criteria waaraan een land moet voldoen wil een lidstaat daar wapenhandel mee drijven. Wat om in de termen van Koenders te spreken totaal zinloos en contraproductief is, is de hoop nog op een Europees wapenembargo vestigen. Of wil de EU misschien eerst een referendum houden om te zien of er democratisch draagvlak is voor wapenhandel met een moorddadige monarchie?
En dan heb ik het nog niet eens gehad over landen die naast Saoedi-Arabië aan de coalitie deelnemen. Neem bijvoorbeeld de Verenigde Arabische Emiraten die als de belangrijkste coalitiepartner van Saoedi-Arabië in Jemen geldt. Een land waarmee door een EU-lidstaat als Duitsland evengoed grootschalige wapenhandel wordt gedreven, terwijl datzelfde land volgens een reportage geheime gevangenissen in Jemen heeft opgezet, waar ex-gedetineerden zeggen te zijn gemarteld en met uitwerpselen te zijn besmeurd, terwijl de Amerikanen het verhoor deden.
Oproep aan aankomend kabinet Alles overziend zou het een geloofwaardig begin zijn van het aankomende kabinet als Jemen een prominente plaats op de agenda krijgt, en wordt er in het beste geval opnieuw gestemd over een nationaal wapenembargo. Om te beginnen tegen Saoedi-Arabië, waarvoor inmiddels nog meer aanleiding is dan in maart al het geval was. En is het niet om Jemen, dan wel om wat Saoedi-Arabië in eigen land met de wapens aanricht . Hoewel de wapenexport van Nederland naar Saoedi-Arabië relatief bescheiden is, is ieder Nederlands wapen dat daar eindigt er dus nog steeds een teveel. Daarbij kan een Nederlands wapenembargo een vruchtbaar signaal afgeven, vanuit de hoop dat andere landen ons voorbeeld zullen volgen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 15:28

Er is wel uitgebreide berichtgeving over de genocidale oorlog in Jemen te volgen, inclusief met verslaggeving vanuit Jemen zelf: https://www.rt.com/search?q=Yemen

Gijs Blijd
Gijs Blijd31 aug. 2017 - 10:08

Teveel mensen geven het westen de schuld van alle wereldproblemen. Maar de tijd dat het westen de loop van de geschiedenis bepaalde is allang voorbij. Andere machten hebben nu vaak schuld, alleen weigeren bepaalde media dat naar voren te brengen. De opkomst van nieuwe wereldmachten beperkt ook de westerse mogelijkheden om iets te doen aan bepaalde conflicten. Kortom : inspelen op het westerse schuldcomplex wordt steeds minder zinvol.

1 Reactie
Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 17:22

Gelukkig maar. Alleen gaat dat natuurlijk in dit geval niet op, want het gaat niet om een waan, maar om de werkelijkheid.

Ben Sanders
Ben Sanders30 aug. 2017 - 21:39

Ik mis de moedige rol van ons kabinet in de VN goedkeuring voor deze slachtpartij en bij de benoeming van SA als voorzitter vd mensenrechten commissie. Maar ik ben allang blij dat er wat aandacht voor is, misschien dat het dit zinloos militair machtsvertoon iets eerder zal doen stoppen.

2 Reacties
Lopez
Lopez31 aug. 2017 - 20:15

@Ben Sanders [Ik mis de moedige rol van ons kabinet… bij de benoeming van SA als voorzitter vd mensenrechten commissie.] Misschien komt dat omdat SA nooit voorzitter van de Mensenrechtenraad is geweest.

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 15:21

Lood om oud ijzer. De NOS in 2015: "Kritiek op VN om aanstellen Saudiër als mensenrechten-chef" https://nos.nl/artikel/2058850-kritiek-op-vn-om-aanstellen-saudier-als-mensenrechten-chef.html NOS in 2017: "Verbijstering over Saudi-Arabië in VN-vrouwenrechtencommissie" https://nos.nl/artikel/2170028-verbijstering-over-saudi-arabie-in-vn-vrouwenrechtencommissie.html

henk-alexander
henk-alexander30 aug. 2017 - 21:16

Heel moedig en betrokken geschreven. Daar kan de zich progressief noemende media een voorbeeld aan nemen. Wat zich nu progressief of links noemt valt hier met een smak door de mand. Wel Assad en de Russen veroordelen toen die het laatste ziekenhuis in Aleppo bleven bombarderen, maar zich gedeisd houden nu Saoedi-Arabië (SA) onder dekking van de door het Westen gesteunde coalitie de Jemenitische bevolking bombardeert. De pseudo-progressieve westerlingen laten hun broeken met alle kleuren van de regenboog vollopen als ze te maken krijgen met de feodale en misogyne Saoedi’s. Slechts een klein aantal integere ngo’s heeft van zich laten horen toen de Saoedi’s werden gekozen(!) in “Human Right Bodies” van de VN, t.w.: “Commission on the Status of Women” (CSW) en “Human Rights Council”. Westerse landen, die er mee instemden zijn dus hypocriet; wel Syrië en Rusland met sancties bestoken maar SA ongemoeid laten. Dat zal wel zo blijven. Want zolang zich links en progressief noemend Nederland alleen maar bezig is met Zwarte Piet en wat marginale, ultrarechtse extremisten hoeft de Jemenitische bevolking nergens op te rekenen. Zeker niet op een nationale actie.

10 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 2:28

Het lijkt wel of jij de "sociaal-democraten" -of wat daar voor door moet gaan- de VVD en D66 ziet als " progressief of links". Gelukkig schrijf je wel: "Wat zich nu progressief of links NOEMT", maar ja, daar kun je niet meer op afgaan, dat weet je ook wel.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 aug. 2017 - 2:56

Prima verwoord!

Andreas Cappen
Andreas Cappen31 aug. 2017 - 6:32

“Wat zich nu progressief of links NOEMT”, maar ja, daar kun je niet meer op afgaan, dat weet je ook wel. >> En wie de schoen past....

M4
M431 aug. 2017 - 12:47

Yemen, heeft zich daar, tussen 1962 en 1970 ook al niet eens een burgeroorlog voorgedaan?, Nasser/Egypte heeft daar, met steun van de Sovjet-Unie (Ja Klaas, links dus) flink huis gehouden. Meerdere regiems werden door de linkse Sovjet-Unie in stand gehouden/bevoorraad. Waarom stel ik dit zo zwart-wit? Er wordt in het midden-oosten discours teveel, alleen naar het westen gewezen. En Klaas of ik het nu hier, bij dit onderwerp zeg of elders, de rechtse hypocrisie daar wordt terecht op gewezen. Maar de linkse hypocrisie, zo vaak, zo mooi, door jou verwoord, daar mag ook wel eens op gewezen worden. Al het goede komt van Links, en het linkse fascisme?, dat is automatisch rechts. Dat vertelde de dominee vroeger ook, als je wat kritisch was over de handel en wandel van het christendom, dat zijn geen echte christenen was dan de dooddoener.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 17:33

Ik weet zo gauw niet wat zich in Yemen tussen 1962 en 1970 heeft afgespeeld, maar het heeft weinig zin om daar op in te gaan, want ook al zou het waar zijn dat daar meerdere regiems door de Sovjet-Unie in stand werden gehouden/bevoorraad, dan hoeft dat nog geen misdaad te zijn. Evenmin als steun aan Nasser. Niet dat ik daarmee iets wil recht praten wat krom is -ik weet het gewoon niet- want die dominee had natuurlijk groot gelijk: "Aan de vruchten kent men de boom", staat er geschreven. Hij kende blijkbaar gewoon de bijbel

M4
M431 aug. 2017 - 20:30

Hallo Klaas ik heb het idee dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest, taal is een instrument wat soms?, moeilijk (door mij) te hanteren valt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de scheidslijn tussen goed en kwaad, niet tussen links en rechts in ligt. Deze grens loopt dwars door ieder mens. Er is/was autoritair en genocidaal rechts, maar er is/was ook autoritair en genocidaal links. De termen links en rechts kunnen we beter zo snel als mogelijk achter ons laten.

Lopez
Lopez31 aug. 2017 - 21:17

@henk-alexander [Daar kan de zich progressief noemende media een voorbeeld aan nemen.] Waarom alleen ‘de zich progressief noemende media’? Doen de zich anders noemende media het soms goed? [De pseudo-progressieve westerlingen laten hun broeken met alle kleuren van de regenboog vollopen als ze te maken krijgen met de feodale en misogyne Saoedi’s.] Die 750 duizend Europeanen die in een petitie opriepen tot een wapenembargo waren zeker allemaal rechts? En de partijen die in het Europees Parlement voor een embargo stemden: ook allemaal rechts? En idem de partijen die daar in de Tweede Kamer voor stemden? En de Campaign Against Arms Trade die in het VK een rechtszaak aanspande tegen de Britse regering wanwege de wapenleveranties aan Saudi: ook rechts? [Want zolang zich links en progressief noemend Nederland alleen maar bezig is met Zwarte Piet en wat marginale, ultrarechtse extremisten hoeft de Jemenitische bevolking nergens op te rekenen. Zeker niet op een nationale actie.] Gelukkig maar dat we op rechts kunnen rekenen, nietwaar Henk?

Lopez
Lopez31 aug. 2017 - 21:18

@M [Er wordt in het midden-oosten discours teveel, alleen naar het westen gewezen.] Het gaat hier over de wapenleveranties aan Saudi-Arabië. Daar speelt het Westen nu eenmaal een vooraanstaande rol in. Zoals het Westen ook de hoofdrol speelde in de totstandkoming van het moderne Midden-Oosten. Als u meent dat niet-westerse bemoeienis met Saudi of het Midden-Oosten daarbij moet worden betrokken, waarom stelt u die niet gewoon aan de orde? Nu komt u aan met de Russische steun voor de Republikeinen in de Jemenitische burgeroorlog van vijftig jaar geleden, met steun van de al 26 jaar niet meer bestaande Sovjet-Unie voor diverse regimes op deze wereld en met niet nader omschreven ‘links fascisme’. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit soort onderwerpen in het ‘Midden-Oosten-discours’ weinig aandacht krijgen.

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 15:53

"Wel Assad en de Russen veroordelen toen die het laatste ziekenhuis in Aleppo bleven bombarderen" De Westerse berichtgeving komt uit voornamelijk twee bronnen: de SOHR -Syrian Organisation of Human Rights- bestaande uit slechts een man wonende ik Londen die aan de kant staat van de rebellen staat in die oorlog, en de Witte Helmen, die zelfs met de rebellen meevechten zoals op diverse door henzelf gemaakte videos te zien is. Om het verhaal ook van de andere kant te horen, hier wordt aangetoond dat een Ziekenhuis dat als gebombardeerd door de Russen in de Westerse media werd bericht er in werkelijkheid nog gewoon intact staat, bewezen met satelliet fotos: "Syria hospitals Russia accused of bombing don’t exist – Defense Min" Na 30 seconden: https://www.youtube.com/watch?v=-iPGwac2h18 En het kan nog erger: "US Airforces bombed Aleppo's hospitals, Washington liars put the blame on Russia" https://www.youtube.com/watch?v=1tZACBlF-pU Een eerlijke rechter hoort beide partijen in een conflict, niet slechts één, anders kan hij niet tot een neutraal inzicht komen.

Kijk Verder
Kijk Verder1 sep. 2017 - 20:21

SOHR staat voor "Syrian Observatory for Human Rights."

punt2
punt230 aug. 2017 - 19:52

Jemen. Hoeveel olie kwam daar ook alweer vandaan? Tja, dan is het een regionaal probleem wat regionaal opgelost moet worden .... wanneer we er niet beter van worden.... Hoeveel olie krijgen we ook alweer uit zuid Sudan? Oh niets voor ons? Regionaal probleem wat regionaal dient te worden opgelost...

1 Reactie
Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 2:57

Wie de baas is in Yemen, beheerst de toegang tot het Suez kanaal.

Herr Vorragend
Herr Vorragend30 aug. 2017 - 19:30

Dat hier van grove huichelarij sprake is kan ik alleen maar beamen. Maar om dat dan weer uitsluitend Westerse huichelarij te noemen vind ik dan ook wel weer huichelachtig.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak230 aug. 2017 - 17:45

Alex Hendrikx, masterstudent, je hebt jezelf overtroffen.

Django3
Django330 aug. 2017 - 17:07

Beetje eenzijdige analyse waarin de rol van de Houthi's en hun bondgenoten geheel ontbreekt. Misschien is hun rol buiten beschouwing gelaten omdat dat geen bruggetje oplevert naar onze dagelijkse dosis blaming the West?

3 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 2:48

Suggereren is ook een kunst: Vertel eens wat over de rol van de Houthi’s en hun bondgenoten. Bombarderen ze ook de burgerbevolking, scholen, ziekenhuizen en gebedshuizen?

Lopez
Lopez31 aug. 2017 - 21:57

@Django [Beetje eenzijdige analyse waarin de rol van de Houthi’s en hun bondgenoten geheel ontbreekt] Verklaar u nader. Wat maakt die rol relevant? Bombarderen de Houthi’s er ook op los, zoals Klaas u vroeg? Sluiten zij ook de havens af, zodat medische voorzieningen (voorzover niet gebombardeerd) moeten worden opgeheven en de nationale bloedbank in Sana’a moest sluiten?

Django3
Django34 sep. 2017 - 15:03

Klaas Ja!

Gijs Blijd
Gijs Blijd30 aug. 2017 - 16:15

Op zich ben ik wel voor een wapenembargo tegen Saudi-Arabië, maar als dat ertoe leidt dat het Saudische regime ten onder gaat en IS het er voor het zeggen krijgt, dan steun ik toch liever de familie Saud. Buitenlands beleid is vooral eigen belang.

4 Reacties
Ben Sanders
Ben Sanders30 aug. 2017 - 21:28

Wapenembargo familie Saud is een wapenembargo voor IS. Wahabisme kent geen verschil en begrijpelijk dat de yemenitische bevolking zich daartegen wil verdedigen.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 2:34

Eentje die nog niet door heeft dat IS de proxy is van Saudi-Arabië,

Gijs Blijd
Gijs Blijd31 aug. 2017 - 10:01

Naar mijn bescheiden mening strijdt IS juist tegen het regime in Saudi-Arabië, ook al krijgt IS wel steun van burgers en/of organisaties uit Saudi-Arabië. Zoals in veel landen is het regime niet synoniem met het volk.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 17:35

Maak jij jouw bescheiden mening maar aan de kat wijs.

korheiden2
korheiden230 aug. 2017 - 14:31

De geringe aandacht voor Jemen is niet verwonderlijk. Het gaat immers niet over Israël of de Palestijnen. Onvermeld is verder het feit, dat de Houthi-rebellen Sjiitisch zijn en worden gesteund door Iran. De coalitie onder aanvoering van de Saoedi's omvat tien landen en is soennitisch. Dat wapenhandelaren hier weer goed geld verdienen moge duidelijk zijn. Maar dan heeft geen enkel land schone handen. Het meest gebruikte automatische wapen, de AK-47 (Kalashnikov) is al heel lang een succesverhaal uit Rusland. De Jemenitische bevolking is helaas de dupe.

6 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak230 aug. 2017 - 17:39

"Onvermeld is verder het feit, dat de Houthi-rebellen Sjiitisch zijn en worden gesteund door Iran." O, zeg dat dan gelijk, dan mag het natuurlijk. Geen wonder dat ze de hulp inroepen van Al Qaeda, dat in Afghanistan ook al zulk nuttig werk heeft verricht, vóór 9/11. En nou je het zegt: nineeleven was natuurlijk ook verdomde nuttig; de vraag is alleen voor wie? Toch een "inside job"?

korheiden2
korheiden230 aug. 2017 - 22:33

@Klaasvaak :' Onvermeld is verder het feit, dat de Houthi-rebellen Sjiitisch zijn en worden gesteund door Iran.” O, zeg dat dan gelijk, dan mag het natuurlijk'. Hoe komt u daarbij? Dat zeg ik nergens. Ik deel alleen de mening van Django dat dit stuk een eenzijdige benadering is, voor gericht tegen het westen.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 2:51

@korheiden - Zonder wapenleveringen van het westen aan Saoedi Arabië was die oorlog al lang afgelopen.

Andreas Cappen
Andreas Cappen31 aug. 2017 - 6:33

Toch een “inside job”? >> Ik ben gek op complotgekkies, dus kom maar door waarom het een ' inside job' was.

Appie Mohamud
Appie Mohamud31 aug. 2017 - 13:46

"Het meest gebruikte automatische wapen, de AK-47 (Kalashnikov) is al heel lang een succesverhaal uit Rusland." De Kalasjnikov 47 is een open sources. De rechten behoren tot Rusland maar der zijn al meer dan 50 landen die het produceren waaronder zuidafrica Israel en America. Het is lang niet meer zo dat het gebruikt wapensoort aangeeft waar die wapen vandaan komt.

Lopez
Lopez31 aug. 2017 - 21:56

@korheiden [De geringe aandacht voor Jemen is niet verwonderlijk. Het gaat immers niet over Israël of de Palestijnen.] Israël krijgt al vanaf zijn ontstaan veel aandacht. De Palestijnen zijn lang buiten beeld gehouden, maar krijgen gelukkig gaandeweg meer aandacht. Die is hard nodig, want als het aan Netanyahu ligt zet Israël zijn onderdrukkingspolitiek tot in het oneindige voort. Zie https://rightsforum.org/nieuws/netanyahu-op-westoever-is-land-blijven-hier/ [Onvermeld is verder het feit, dat de Houthi-rebellen Sjiitisch zijn en worden gesteund door Iran.] Waarom zou die moeten worden vermeld? Wat is de relevantie m.b.t. bovenstaand verhaal? [Het meest gebruikte automatische wapen, de AK-47 (Kalashnikov) is al heel lang een succesverhaal uit Rusland.] Toen ik eind jaren zeventig voor het eerst in Jemen was, liep buiten Sana’a inderdaad de halve bevolking met AK-47’s rond, zeker in Sa’adah en omgeving, het territorium van de Houthi’s. Maar inmiddels zijn de AK-47’s allang vervangen door AK-74’s. Indertijd kon je in Sa’adah bij een willekeurige straathandelaar niet alleen een Kalashnikov krijgen, maar ook een handgranaat. Kosten: een paar gulden, te betalen in Jemenitische of Saudische ryals of in Maria Theresia-thalers - een munt die merkwaardig genoeg in Jemen volop werd gebruikt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 aug. 2017 - 14:15

Dat klopt. Hongersnood omdat ze de enige haven platbombarderen waar het eten aangevoerd kan worden, het eten dat er wel is aangekomen niet vervoerd kon worden en ligt te rotten. En maar thee drinken en wapenhandel drijven met Saoedie Arabië.... Trump heeft zojuist nog een grote deal gesloten en Europa doet ook mee, levert overigens ook onderdelen van wapens. Het is een schande voor de wereld. Ik begrijp het niet meer, wat voor maatschappij zijn wij geworden. Hypocriet zijn we altijd wel geweest maar deze politiek en/of gebrek eraan in deze tijd spant toch wel de kroon wat Nederland betreft.

2 Reacties
korheiden2
korheiden231 aug. 2017 - 5:31

@Klaasvaak : '– Zonder wapenleveringen van het westen aan Saoedi Arabië was die oorlog al lang afgelopen.' Dat kunt u geloven natuurlijk. Ik denk dat landen als Rusland en China staan te trappelen om wapens te leveren.

Klaas Vaak2
Klaas Vaak231 aug. 2017 - 17:40

Ja, maar jij gelooft en ik heb het over een feit.

Kees777
Kees77730 aug. 2017 - 13:35

Het is niet alleen het Westen dat huichelt. Zodra het om Israël gaat, zijn velen er als de kippen bij om een veroordeling uit te spreken. Maar elders wordt er amper gekeken. Oliebelangen kunnen wereldwijd ook een rol spelen.

Bobby de Bouwer
Bobby de Bouwer30 aug. 2017 - 13:04

Het westen interesseert Jemen niets, want idd onze bondgenoten zijn de daders. De islamitische wereld interesseert Jemen niets, want moslim-landen zijn de daders.

slagindebloemkoolendanmaarsmullen
slagindebloemkoolendanmaarsmullen30 aug. 2017 - 12:51

Dit prima stuk is als volgt samen te vatten: pecunia non olet.

arjenZH
arjenZH30 aug. 2017 - 12:48

Nouja, en de media zijn natuurlijk slippendragers van de zittende macht Ik geloof dat Donald Trump het daar niet helemaal mee eens is. En voor het overige is ook een totaal ongefundeerde stelling die de integriteit en onafhankelijkheid van journalisten zonder enig bewijs in twijfel trekt.

JasDon
JasDon30 aug. 2017 - 12:33

"Maar je snapt hopelijk wel dat zodra wij een wapenembargo richting SA optuigen hun de oliekraan dichtdraaien. " De oliekraan gaat niet dicht, maar ze betrekken de wapens simpelweg uit Rusland of China. De omschakeling kost wat, maar kan gewoon gemaakt worden.

Donnie D
Donnie D30 aug. 2017 - 12:21

waarom zou ons kabinet zich met jemen moeten bemoeien??? zolang de EU geen standpunt inneemt is het compleet zonde van de tijd als ons kabinet er een mening over heeft. de schrijver heeft blijkbaar nog niet door waar de werkelijke macht ligt. dat is niet in Den Haag maar in Brussel. de EU moet het buitenlandse beleid vorm geven. dat is geen zaak meer van Den Haag. echt compleet nutteloos om ons kabinet hier uitspraken over te willen laten doen. en de EU wil liever een goede verstandhouding met Saudi Arabie dus daar hoef je niks van te verwachten. leuk he de EU. :)

Jan_boel
Jan_boel30 aug. 2017 - 11:27

Moeten we ons nou overal mee bemoeien en het braafste jongetje van de klas zijn. Ik denk dat ik de mening van het overgrote deel van de Nederlanders verkondig.

1 Reactie
RU486v2.0
RU486v2.030 aug. 2017 - 15:44

Aangezien Nederlanders zich altijd al overal mee bemoeien en regelmatig met het opgeheven vingertjes zitten te zwaaien kan ik jouw mening helaas niet delen. En zeker niet dat dat de mening van het overgrote deel van de Nederlanders zou zijn. Zonder vingertjes en bemoeienissen zijn Nederlanders best nietszeggend in de wereld.

Philip Tielsen
Philip Tielsen30 aug. 2017 - 10:48

De ziekte cholera is niet middeleeuws maar 19de eeuws. En de barbarijen waarmee die contreien geteisterd worden hebben meer met een 7de eeuwse machtsstrijd te maken dan met Amerikaanse bemoeizucht. Het enige waar we op kunnen hopen is dat de olie snel op is, zodat ze weer met de veel minder dodelijke zwaarden en speren aan de slag moeten. Maar het toelaten en zelfs ondersteunen van de boevenstaat SA is een grote schande en maakt dat alle moralistische praatjes in het westen over mensenrechten nogal hol overkomen.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz30 aug. 2017 - 10:38

Ik ben het helemaal met de schrijver eens. De banden met Saoedi Arabie zijn op zijn minst hypocriet, gezien de mensenrechtensituatie in het land zelf en de reeds decennia woedende wtille oorlog tegen Jemen, waar ook Egypte jarenlang aan heeft meegedaan. Deze oorlog is altijd onderbelicht gebleven, het vermoeden is terecht dat dit kan voortbestaan wegens de enorme economische belangen die ermee gemoeid zijn. Het zou juist zijn om eens die banden met SA wat kritischer te benaderen, tenslotte lijkt SA in alles op de "echte" Islamitische Staat die men beweert te bestrijden in Syrie. Vrijwel alle 2001 kapers kwamen uit dat land, Bin Laden en Al Qaeda vinden er hun oorsprong en de meeste gelden voor ondersteuning van het Salafisme in het westen komen uit SA. Hoe kan het zijn dat we vechten tegen ISIS in Syrie, maar ondertussen SA ongemoeid laten? Dat moet alles met geld te maken hebben, of speelt de angst voor Iran's invloed hier mee?

1 Reactie
RU486v2.0
RU486v2.030 aug. 2017 - 15:47

Het zou juist zijn om eens die banden met SA wat kritischer te benaderen Zolang men in het westen een dringende behoefte heeft aan olie, belang heeft bij het verkopen van wapens, denk ik dat dat kritisch benaderen uitgesteld gaat worden tot er geen olie meer is.

Trix2
Trix230 aug. 2017 - 10:35

Als het aan mij lag werd er al geen geld meer verspilt aan het maken van bommen. Laat staan ze op andere landen gooien.

Mekker
Mekker30 aug. 2017 - 9:19

Goh, dit lijkt erg op een eerder artikel van Sadet Karabulut (SP) eerder dit jaar, hoewel dat iets evenwichtiger was en wat minder de nadruk legt op schuld van het westen. Immers, de initiatiefnemer van de oorlog is toch echt Saudi-Arabie. https://www.trouw.nl/opinie/stop-de-honger-in-jemen-stop-steun-aan-saudi-arabie~a6993b46/ Ik vermoed wel dat een wapenembargo er niet gaat komen en ook niet effectief zal zijn; er zullen altijd handelaren te vinden zijn die zwichten voor de diepe geldzakken van SA. Ook heeft SA nog andere pressiemiddelen tot haar beschikking. Naast de o zo belangrijke olie heeft SA wereldwijd grote industriele investeringen uitstaan, en SA kan er mee dreigen die investeringen terug te trekken. In NL zijn bijvoorbeeld diverse grote chemische bedrijven Saudi bezit. Wat we dan wel moeten doen? Het is op dit moment politiek heel lastig een land als SA aan te pakken. Misschien eerst maar eens hard werken aan groene energievoorziening zodat we minder afhankelijk worden van corrupte oliestaten.

1 Reactie
Klaas Vaak2
Klaas Vaak230 aug. 2017 - 17:43

Ja, we mogen onze eigen belangen natuurlijk niet uit het oog verliezen: dat mag best een paar honderdduizend Jemenieten het leven kosten Of Irakezen, of Syriërs, wat maakt het ook uit? Die Yankees doen gewoon goed werk daar.

JasDon
JasDon30 aug. 2017 - 9:09

"Begin 2016 werd echter nog in het Europese Parlement over een wapenembargo tegen Saoedi-Arabië gestemd, waarbij een duidelijke meerderheid zich als voorstander daarvan uitsprak." En het EP stemt alleen maar voor dat wapenembargo omdat ze weten dat het toch geen effect sorteert. Zou het wel effect sorteren zouden ze zich aan de lijn houden van de nationale partijen en netjes tegen stemmen. Overigens ben ik blij dat Alex dit probleem aankaart. Het is niet populair, daarvoor moet je zijn bij een conflict dat zich grofweg 2000km ten noorden van Jemen speelt, maar de humanitaire situatie is verschrikkelijk en als je de aantallen leest gaat het bijna richting genocide.

1 Reactie
Donnie D
Donnie D30 aug. 2017 - 12:27

je moet ook niet naar het parlement kijken maar naar de commissie. het parlement is een tijger zonder tanden. puur voor de show om mensen het idee te geven dat er nog een spoor van democratie in de EU is. maar de commissie bepaalt alles. dus ook of er wel of geen embargo komt. en het parlement kan niks. ze kunnen de commissie niet wegsturen. ze kunnen geen amendementen indienen.... ze kunnen werkelijk waar helemaal niks. ze kosten alleen maar heel erg veel geld in de hoop dat burgers nog heel lang niet doorhebben dat democratie in europa al heel lang dood is.

Klaas Punt
Klaas Punt30 aug. 2017 - 9:00

Alex, ik sta vierkant achter je. Maar ook dit stukje zal geen enkele invloed hebben, internationaal gezien lopen we aan de leiband van de VS. En ik schat de kans dat de formatie aan dit punt aandacht zal geven nul. Jammer!

MRdevries538
MRdevries53830 aug. 2017 - 8:59

beetje flauw om hier de USA zo aan te hangen. Dit is echt een arabisch onderonsje. De wapens komen ook uit frankrijk, rusland enz.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt30 aug. 2017 - 10:23

Over nepnieuws gesproken. De aanval op Jemen wordt echt uitgevoerd door SaoediArabie, gesteund door de Verenigde Staten, met name beschietingen vanuit zee. En weet je, de Jemenieten hebben zelfs teruggeschoten, wellicht met die Russische wapens die je noemt.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz30 aug. 2017 - 10:41

In dit geval toch echt minder. Hier speelt de USA een dubieuze rol en ook GB. Nederland exporteert ook aan SA dus heeft boter op het hoofd. Onze koning dronk laatst nog een biertje (pardon spaatje) met zijn ambstgenoot in SA.