Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'In wat voor wereld leven we eigenlijk?'

  •  
01-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Wat mij betreft gaan we terug naar auto’s met meisjes op de motorkap, frisdrank op stranden vol bikini’s en bierreclames van Echte Mannen onder elkaar
Elke keer word ik weer op het verkeerde been gezet door bovenstaande Italiaanse reclame. Het lijkt qua sfeer enorm veel op de reclames die de belastingbetaler moeten overtuigen 8 promille van de afdracht aan de kerk uit te laten betalen. Een man die gepassioneerd praat over zijn idealen, zijn overtuigingen, de nieuwe generaties die alleen maar druk zijn met followers, likes, loves in plaats van genieten van het leven. Hij vraagt zich af: In wat voor wereld leven we eigenlijk?
We leven in een wereld waarin zoiets voor een autoreclame moet doorgaan. Een minuut gelul, tien seconden auto. Simply clever. Het is zomaar een voorbeeld van de golf van net-echte ideële boodschappen waarmee de reclamewereld probeert onze aandacht te trekken.
Maar laten we wel wezen. Dat huilende, besmeurde kindje dat we een halve seconde zien, precies als onze stuitend kleinburgerlijke Skoda-fan zich afvraagt in che razza di mondo viviamo ? Niemand weet wie of wat, of hoe dat afgelopen is. Want een positie innemen, dat doet Skoda natuurlijk niet. Dat zou maar klanten kosten, followers, likes, loves.
Hoe het mis kan gaan, weten ze heel goed bij Pepsi. Een spot gericht op een generatie die kritisch elk woordje twee keer omdraait en elk frame drie keer stilzet, moet ook haast wel fout lopen – als je geen positie in durft te nemen. De tergend neppe spot met ongelofelijk niet-gemilitariseerde politieagenten die een nadrukkelijk nergens over gaande demonstratie bewaken deed zo ongeveer alles fout wat je bij de doelgroep fout kunt doen, met als kers op de taart de aanwezigheid van een zwarte vrouw om gedienstig, naamloos en woordeloos de blonde pruik van Kylie Jenner aan te pakken.
Ook Heineken doet zich nu voor als verspreider van ideële boodschappen, en ook zij gaan de mist in. We zien drie normale mensen die geconfronteerd worden met drie absolute Neanderthalers met wie ze samen een bar moeten bouwen. En zie, je kunt best een biertje pakken met de man die de identiteit van de transseksueel ontkent(!), met de man die gelooft dat 97% van de wetenschappers een hoax verkondigt over de opwarming van de Aarde (die in zijn ogen ook vast plat is), of de man die denkt dat vrouwen achter het aanrecht moeten – een standpunt waar zelfs mijn niet erg progressieve vader, bouwjaar 1934, nog tegen te hoop zou zijn gelopen.
Wat Heineken daar doet, is het normaliseren van absurde standpunten, terwijl ze, net als Pepsi en net als Skoda, de schijn wekken dat ze daadwerkelijk ergens voor staan. De kijker blijft achter met het McDonald’s-gevoel: ik heb zojuist iets gegeten, maar wat eigenlijk? En waarom heb ik nu alweer honger?
Onze wereld heeft meer dan genoeg te stellen met nepnieuws en politici die net doen alsof ze ergens mee begaan zijn. Skoda, Pepsi en Heineken zal het een zorg wezen of morgen de hele westerse maatschappij in elkaar zijgt. Als het de verkoopcijfers maar niet negatief beïnvloedt. Wat mij betreft gaan we terug naar auto’s met meisjes op de motorkap, frisdrank op stranden vol bikini’s en bierreclames van Echte Mannen onder elkaar. Alles beter dan deze nepperij.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Rob van Kan

Meer over:

reclame, opinie, leven, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

MarkvanLeeuwen
MarkvanLeeuwen1 mei 2017 - 17:21

Ik heb liever Duits bier, maar dat terzijde. De commercie weet van gekkigheid niet meer hoe iets te brengen. Veelal een jeugdig net volwassen vrouw die iets te snel iets aanprijst met een verhoging in haar stem bij het noemen van de merknaam. Slim en gezond zijn de kernwoorden, net als genieten. Innovatief was het woord rond 2009. En mannen laat je sukkelige dingen zeggen of doen. In het beste geval is hij de goeiïge. Dat is de huidige vuistregel. Oersaai.

joloe
joloe1 mei 2017 - 17:06

Zandb 1 mei 2017 at 15:03 Vanderzwet Dat was in de Middeleeuwen al onmogelijk, op staat lopen zonder de kans om overvallen te worden. Ik heb dan ook geen idee, wat voor droomwereld u nastreeft. En als je nog verder terug gaat dan sloeg de buurman je op je kop en nam je vrouw mee, tjonge tjonge als we zo gaan praten. harry 1 mei 2017 at 11:33

1 Reactie
Zandb
Zandb2 mei 2017 - 6:11

Vanderzwet: Dat is het nu net; zo praat u.

Liempt
Liempt1 mei 2017 - 12:09

"Wat Heineken daar doet, is het normaliseren van absurde standpunten,".. Heineken laat zien dat je mensen met uiteenlopende standpunten best een discussie / gesprek kunnen hebben. Maar de schrijver is liever van het wegkijken of overschreeuwen?

3 Reacties
Dusk2
Dusk21 mei 2017 - 16:24

Je haalt een bewering van Rob aan maar vervolgens ga je er niet op in. Je begint namelijk meteen over een ander onderwerp. Liempt is liever van het overschreeuwen.

Liempt
Liempt1 mei 2017 - 19:17

@Wout, ik geef de onzin van het aangehaalde aan, moet ik daar gelijk een epistel van maken? Onnodig. De schrijver mag hierop reageren, dan wil ik daar wel verder op in gaan. Zeur.

Dusk2
Dusk22 mei 2017 - 0:56

Nee dat doe je dus niet. Je weerlegt niets en begint een andere discussie. Beetje mij framen als zeur wanneer jij degene bent die loopt te zeuren over wegkijken en overschreeuwen. Het lijkt mij onzin dat deze mensen met compleet tegengestelde standpunten een discussie over dit onderwerp kunnen hebben. Met rechtse gekkies die hun mening niet baseren op feiten of logica, maar op wat ze voelen en hen het beste uitkomt, kun je volgens mij niet discussieren. Althans, in een echt gesprek of een echte discussie probeer je je te verplaatsen in de ander zijn manier van denken toch? Hoe is dat mogelijk als de andere persoon niet denkt. Hoe zie jij zo'n gesprek voor je?

Kepler
Kepler1 mei 2017 - 12:05

Klopt, totaal idiote actie van Heineken. Past ook niet bij het merk. Is voor zuipers. Meer niet.

joloe
joloe1 mei 2017 - 11:31

Wat mij betreft gaan we terug naar auto’s met meisjes op de motorkap, frisdrank op stranden vol bikini’s en bierreclames van Echte Mannen onder elkaar En dat je s'avonds veilig over straat kon lopen zonder dat je voor 10 euro berooft werd.

1 Reactie
Zandb
Zandb1 mei 2017 - 13:03

Vanderzwet Dat was in de Middeleeuwen al onmogelijk, op staat lopen zonder de kans om overvallen te worden. Ik heb dan ook geen idee, wat voor droomwereld u nastreeft.

harry6
harry61 mei 2017 - 9:33

Skoda, Pepsi en Heineken zal het een zorg wezen of morgen de hele westerse maatschappij in elkaar zijgt. Als het de verkoopcijfers maar niet negatief beïnvloedt. Complete onzin dit. Hoe krijg je het verzonnen?

1 Reactie
Zandb
Zandb1 mei 2017 - 11:58

harry De boodschap die u zo treffend samenvat - "Skoda, Pepsi en Heineken zal het een zorg wezen of morgen de hele westerse maatschappij in elkaar zijgt. Als het de verkoopcijfers maar niet negatief beïnvloedt." - dat is nu exact de boodschap van dit artikel. En van iets waar u het volkomen mee eens bent, beweert u: "Wat een onzin; hoe krijg je het verzonnen"?

Vuurrood
Vuurrood1 mei 2017 - 9:01

Schrijver heeft niet in de gaten dat reclame slechts een doel dient? Verhogen van de omzet en daarmee het verhogen van winst? Dat reclame nooit iets anders is geweest dan het verkopen van gebakken lucht als zijnde de enige en echte waarheid? Wie het product van mij niet koopt heeft niet echt geleefd en hoort er niet bij? Zoiets? Zelfs de onbenulligste televisie uitingen zijn gewoon reclame. Help mijn man is klusser. Eigen huis en tuin. Uiteraard niet huurhuis en tuin. Daar is geen omzet in te halen. Zelfs uitzendingen van politieke partijen is een aaneenschakeling van gebakken lucht verkoop. Bedrijven en morele boodschappen? Dat verkoopt niet. Groene stroom van de Nuon? Oliemaatschappijen welke ineens "groen" worden? Elektrische auto's zijn ineens milieu vriendelijk? Schrijver heeft zich nooit afgevraagd van welke materialen deze auto's eigenlijk gebouwd worden? Al de hybride leasebakken welke met hogen subsidie's werden aangeschaft worden nu uitgevoerd. Naar landen waar op het gebied van milieu nergens naar gekeken wordt. Accupakketten in bedoelde auto's zijn aan het eind van hun bedoelde levensduur. Recyclen kost een vermogen dus exporteren die dingen. Er zit tot nu toe niks groens aan al de reclameslogans. Zoals altijd al gewoon gebakken lucht. Ook wel marketing genaamd. Er bestaan zelfs hogere scholen met opleidingen waar je doctor in de gebakken lucht verkoop kunt worden.

2 Reacties
Marc Marc
Marc Marc1 mei 2017 - 11:26

Alles draait om publieke opinie en die voedt je met fake news of het bewust weglaten van ongemakkelijke feitjes. Is de publieke opinie bepaald en er is een hoger doel dan gaat de rest vanzelf. Ongemakkelijke meningen worden weggezet als een bedreiging, collectieve blindheid slaat toe, niet al te lepe burgers met zwakke argumentatie strijden mee voor de "goede zaak" in de grote papagaaienshow, "onafhankelijke" onderzoeken corrumperen, de C2C gedachte is alleen voor als het uitkomt en zakken worden gevuld. Je zou eigenlijk de geschiedenis in moeten gaan en eens kijken hoe critici van elektrische auto's in het verleden werden weggezet en leg die kritiek eens naast het ongemakkelijke feitje dat er 6,4 miljard is verspild aan fiscale stimulering van hybride auto's en het ontbreken van resultaat. Dezelfde analogie geldt voor biofuels. Eigenlijk zou iedereen zich moeten afvragen in hoeverre je kritisch kan nadenken als je sympathiseert met welke boodschap dan ook en welke bereidheid er is om open te staan voor tegenargumenten.

Zandb
Zandb1 mei 2017 - 12:00

Vuurrood Dat heeft de schrijver natuurlijk wel door. Daarom schrijft hij dit artikel.

RoBru
RoBru1 mei 2017 - 8:48

Heineken wil natuurlijk gewoon bier verkopen, en daar is niets mis mee. Maar de boodschap is naar mijn idee niet dat absurde standpunten acceptabel gemaakt (moeten) worden, maar dat samenwerken aan een klus (en daarna samen een biertje drinken) mensen verbroedert en bij elkaar brengt. Het tegendeel van polariseren dus.

1 Reactie
Zandb
Zandb1 mei 2017 - 12:02

RoBru Als u goed had gelezen, dan had u gezien dat er niets mis is met bier verkopen maar dat er wat mis kan zijn met de manier waarop je reclame maakt.