Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Welk volk en welke gezondheid?

  •  
19-08-2016
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
119 keer bekeken
  •  
24525975129_30383ac8ee_o

© cc-foto: ministerie van Buitenlandse Zaken

Er wordt niet met zorg omgegaan met de geestelijke gezondheid van Marokkaanse kinderen en jongeren
 
Geachte minister Schippers,
In het bericht ‘Minister Schippers ergert zich kapot aan kritiek op Olympische sporters’ van 15 augustus 2016, lees ik tot mijn verrassing dat u zich ‘kapot ergert’ aan de negatieve kritiek op Nederlandse Olympisch Sporters. Zij zouden, volgens u, door twitteraars door het slijk worden gehaald terwijl ze nu juist hun uiterste best doen. U toont zich hier een wijs en moreel mens. Iemand die begrijpt dat het onrechtvaardig is, en van pestgedrag getuigt, als mensen vrijuit hun gal spuwen op deze presterende (of wanpresterende) Nederlanders. ‘Laten we niet gaan katten en vingerwijzen’ zegt u. Daarnaast zegt u ook: “Het is niet aan politici om langs de zijlijn een mening te geven”, over bijvoorbeeld de Olympische gedragsuitzonderingen van turner Yuri van Gelder. Winnen en verliezen doe je immers met z’n allen.
Wauw, dacht ik, nu breekt mijn Marokkaanse klomp! Niet zo lang geleden immers was u als minister niet zo gepassioneerd positief over de psychische topsport ‘Marokkaan zijn in Nederland’. Integendeel: u vond de racistische uitlatingen (katten en vingerwijzen dus) over ‘Marokkanen in voetbalclubs’ van Johan Derksen gegrond.  Die uitspraken zijn gebaseerd op zogeheten ‘deductieve interferentie’, een redenatie waarmee een aantal excessen bij een aantal voetbalclubs een overtuigende correlatie moet blootleggen tussen ‘Marokkaan zijn’ en ‘lastpakken gedrag’.
Deze genetisch en biologisch onaantoonbare correlatie is overigens al sinds lange tijd een ‘geloofwaardige’ overtuiging in Nederland, die ook u als minister door uw ondersteunende uitspraak uitdraagt. En overtuigingen zijn een soort virus, waarmee mensen in een rap tempo kunnen worden besmet, ongeacht of ze waar of onwaar zijn. Bijvoorbeeld via social media als Twitter.
Morrophobia Uw besef van de onnodigheid en de onnozelheid van negatieve uitlatingen over onze Olympiërs gaf mij in eerste instantie een beetje hoop. Maar het tegendeel blijkt waar. Uw moraal is maar beperkt, de term Nederlander gebruikt u arbitrair en het woord ‘allen’ is op z’n minst verwarrend. Daarbij is uw besef van het Marokkanenprobleem kennelijk nihil. Er is namelijk geen Marokkanenprobleem (dit kan niet genetisch) maar een probleem ‘met Marokkanen’. En deze fobie , ‘Morrophobia’ zoals ik het maar even noem, heeft zoals ik begrijp, ook u in z’n klauwen. Zo erg zelfs, dat u artikel 1 van de Grondwet – ‘Iedereen is voor de wet gelijk. Discriminatie is niet toegestaan’ – helemaal over het hoofd heeft gezien. Naar mijn weten heeft u als minister de juridische verantwoordelijkheid om de Grondwet uit te dragen. Dat betekent óók het besef van de betekenis ervan.
U, en zeer veel anderen met u, beseffen volgens mij niet dat mensen met een Marokkaanse afkomst in  Nederland, niet enkel over een Olympische periode van zeventien dagen, maar da-ge-lijks en jaar in, jaar uit door het slijk worden gehaald. Waarom? Uitsluitend omdat ze Marokkaans zijn. Niet alleen op persoonlijk niveau, maar ook op maatschappelijk en politiek niveau krijgen we dagelijks onze portie. U en heel veel Nederlanders zullen zich een keer moeten realiseren dat het een topprestatie is om die drek als volwassene dagelijks te moeten incasseren en desondanks je psychische stabiliteit te behouden. Niemand is immers (langdurig) immuun voor negativiteit. Na vierendertig jaar kan ik in ieder geval zeggen dat het mijn huid is binnengedrongen. En dat heet in medisch-psychologische termen: een trauma.
Als je dit als Marokkaanse Nederlander opmerkt krijg je het verwijt een ‘slachtofferrol’ aan te nemen. Of je krijgt te horen dat het gallen en zieken gelegitimeerd wordt door de heilige vrijheid van meningsuiting, de VVMU. Maar giftig gedrag is geen basisrecht. Door je geheel vrijuit te uiten kun je andermans vrijheid inperken en door daarbij een beroep te doen op de VVMU neem je geen verantwoordelijkheid als dader.
Pedofielen Laten we het daarom nu eens hebben over de daderrol en over de gevolgen van de daad.
Marokkaans-Nederlandse kinderen kunnen pestgedrag niet begrijpen en incasseren of verwerpen. Zij internaliseren het als deel van hun identiteit. Vooral als volwassenen, van wie het kind van afhankelijk is, zich eraan schuldig maken. Onder wie dus ook prominente persoonlijkheden als een minister en andere politici. Niet zomaar brak er paniek uit onder Marokkaanse basisschoolkinderen na het horen van Wilders’ uitspraak ‘Minder Marokkanen’ . Niet zomaar  kijken kinderen mij ontzet aan als ik hen wijs op het woord ‘kutmarokkaan’ in de Dikke van Dale. Een educatief ondersteunend boek nota bene, dat ik als docent wel eens uitdeel in de klas.
Het kind weet niet beter dan deze onveilige boodschappen over zichzelf te internaliseren, maar het doet daarnaast zijn best om toch erkend te worden.  Kinderen hebben immers de erkenning van volwassenen nodig om te overleven. In deze symbiose ontstaat nu maatschappijbreed een hechtingstrauma. En omdat deze miskenning is ‘genormaliseerd’ in de maatschappij kunnen we ook spreken van een systeemtrauma. Je kunt rustig beamen dat in deze ongelijke strijd tussen volwassenen en kinderen de Marokkaanse identiteit in Nederland structureel wordt vergald, geslagen, veracht, verkracht en miskend, net als het kind waarin dit huist.
Volgens het ‘internationaal verdrag inzake de rechten van het kind’, waar Nederland een handtekening onder heeft gezet, wordt op deze manier ook nog eens een aantal wetten stelselmatig overtreden. Niet alleen het ‘belang van welzijn’ en recht op ‘een eigen identiteit’ maar ook het ‘recht op bescherming tegen (geestelijke) mishandeling en geweld’. Marokkaanse kinderen in Nederland worden structureel blootgesteld aan zeer veel negatieve boodschappen over hun eigen identiteit. Dat is in mijn ogen geestelijke mishandeling.
Perceptie of ziekte? De epidemiologie heeft me geleerd dat gevaar, risico en risico-perceptie drie verschillende dingen zijn. In diezelfde orde kun je ook Morrophobia verklaren en de bruikbaarheid ervan.
Gevaar:  een Marokkaanse afkomst hebben is geen gevaar voor de medemens. Er is geen genetische factor voor ‘lastpak zijn’. De correlatie tegen wil en dank gebruiken is dan niks meer dan willen mishandelen van de ander om een niet belangrijk verschil. Als correlaties wel zouden bestaan tussen etniciteit en gedrag, dan zouden de verborgen pedofielen in de deftige voetbalclubs van Johan Derksen , die allen blank zijn overigens, in diezelfde lijn hypothetisch een link hebben met hun Nederlandse genen. Maar blanken zijn niet bij voorbaat pedofiel toch? Of zie ik dat door uw ogen toch verkeerd?
Risico:  iemand met een Marokkaanse afkomst brengt wellicht risico met zich mee. Maar dat is inherent aan de mens. Elk mens kan in potentie gevaarlijk zijn voor zichzelf en anderen (zie de blanke pedofielen hierboven).
Risico-perceptie:  iemand met een Marokkaanse afkomst heeft niet gezorgd voor de zwaar overtrokken risico-perceptie in Nederland. Morrophobia is een fobie die huist in het hoofd van een patiënt. Angst voor spinnen maakt immers niet meteen alle spinnen gevaarlijk. Deze fobie of ‘perceptie’ bedenken of vergroten, dat doen beeldvormers en prominente figuren die hun ‘volgers’ impregneren, met het risico op het snel verspreidend kwaad. Of de intentie van persoonlijke, financiële of populistische aard is, doet er niet toe. Alle spinnen hebben er uiteindelijk last van als de patiëntenpopulatie groter wordt.
Wanneer leren u en Nederland dat men vooral last heeft van risico-perceptie? En dat zoiets als falsificatie bestaat – een wetenschappelijke logica die correlaties verwerpbaar maakt bij het zien van een tegenstelling van een theorie. Want dat is dit: een theorie, een vernietigende theorie. Die als een sluipende ziekte langzaam het welzijn en de psychische gezondheid aantast van mens en kind.
Zo komen we terug bij uw verantwoordelijkheid.
Beste Minister,
Er wordt niet met zorg omgegaan met de geestelijke gezondheid van Marokkaanse kinderen en jongeren. U hoort niet aan de zijlijn te staan en uw mening te geven. U hoort uw verantwoordelijkheid te nemen als minister van Welzijn om het wel’zijn’ en de gezondheid te behouden en te vergroten van alle hier-wonenden.  Inclusief die mensen met een andere afkomst dan die van uzelf. Want, zoals uw pr-quote luidt: Uw gezondheid – en die van uw familie – is voor u heel erg belangrijk. Ik zou daaraan willen toevoegen: “….en daarvoor op een juiste manier zorg dragen is mijn verantwoordelijkheid”.
Met vriendelijke groet,
Fati Benkaddour
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (119)

Andy Capp
Andy Capp23 aug. 2016 - 14:59

Mag ik truusbeek, Bram Emanuel en anderen er even op wijzen dat de Nazi's de vervolging van de Joden rechtvaardigden met argumenten die gebaseerd waren op genetica, die wetenschappelijk gezien onhoudbaar waren en dat één van de stellingen daarbij was, dat het "joodse ras" lijdt aan een hoge mate van inteelt?

Anonymous3
Anonymous322 aug. 2016 - 8:50

Mevrouw Schippers dient het welzijn en rijkdom van de Farmaceutische industrie in samenhang met de lobbyisten uit die sector in Brussel die haar rijkelijk daarvoor belonen en niks anders. U maakt daar te veel woorden aan vuil en het leed wat ze veroorzaakt treft niet alleen Marokkanen maar alle inwoners van dit land. Maak een pleidooi voor de gezondheid voor iedereen zonder een soort apartheid te bepleiten voor een bevolkingsgroep door deze te focussen in uw stuk. Ik meende trouwens dat we allemaal Nederlanders waren. Uw schrijven bevestigd dat dit niet zo schijnt te zijn.

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp23 aug. 2016 - 1:28

Het schrijven van Fati Benkaddour bevestigt slechts dat dit de ene groep Nederlanders harder treft dan de andere. En zet dat masker af, want het past je niet.

truusbeek2
truusbeek220 aug. 2016 - 18:56

Hoe staat de marokkaanse gemeenschap tenaanzien van het doorlopen van een psychiatrische behandeling voor schizofrenie want het is juist een aandoening die in deze gemeenschap veel voorkomt en een dergelijke aandoening wordt niet veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals Vlierman ons doen wil laten geloven. Het kan de aandoening eventueel versterken en daarbij is drugsgebruik ook een belangrijke factor. Staat de Marokkaanse hier nu open voor of duikt men weg?

1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp21 aug. 2016 - 17:11

Schizofrenie / Ziek van het buitengesloten zijn - http://tinyurl.com/hsvbzbn

truusbeek2
truusbeek220 aug. 2016 - 18:39

Door een rotervaring in deze maand binnen onze familie moest ik hard om uw bijdrage lachen.

7anpau1
7anpau120 aug. 2016 - 15:12

Wat een polariserend eenzijdig stuk. Ongetwijfeld bedoeld om een 'zie je wel' effect te bereiken. Domheid, generaliseringen, provoceringen pareren met gelijke munt. Mevrouw Benkaddour, lang voor Fortuyn en zeker voor Wilders en de PVV was vrijwel een gehele generatie Marokkaanse jongens al verloren. Begin jaren '90 waren er al onderzoeken waaruit werkelijk schrikbarende (veel hoger dan nu) misdaadcijfers en schoolverlatingscijfers, etc. De rapporten hierover werden door mensen als Van Thijn vaak onder het tapijt geveegd, maar iedereen in het onderwijs, in de jeugdhulpverlening en gerechtelijke keten zag het gebeuren. Deze jongens hadden nog nooit een afwijzingsbrief op een sollicitatie gehad (ze solliciteerden niet). Ze hadden niet te maken met een stroom van bagger in de pers of de extreem rechtse propaganda van de PVV. Ze kregen kans op kans in het onderwijs, bij jeugdzorg, van politie en justitie. De oorzaak lag bij de opvoeding en omgeving. Deze jongens wilden er bijhoren maar kregen van huis met de paplepel ingegoten dat Nederland niet deugde, dat Nederlanders niet deugden. Zij vonden Nederland best tof, blowen, stappen, meisjes, etc. maar ze waren 'de zoon des huizes'. Samengevat is het feit dat ze tussen twee culturen gevangen zaten vooral veroorzaakt doordat hun ouders en de rest van hun sociale omgeving het belangrijker vonden dat ze de oorspronkelijke cultuur en gebruiken zouden vasthouden dan dat ze hier succesvol en gelukkig zouden integreren. Daarin was een groot deel van de Marokkanen een vrij unieke stroom immigranten. Ze kwamen hier niet om hard te werken om hun kinderen in een nieuw land een betere welvarende toekomst te bieden. Ze waren hier min of meer verzeild geraakt en wilden verder alles bij het oude laten. De afkeer binnen een groot deel van de 1e generatie Marokkaanse immigranten tegen (of angst voor) de Nederlandse/westerse cultuur waren er in elk geval eerder dan de brede angst of afkeer onder autochtone Nederlanders tegen Marokkaanse immigranten. Die angst en afkeer hebben ze hun (klein)kinderen met de paplepel meegegeven. Zo te zien bent u daar een lichtend voorbeeld van. Dat maken u en Wilders twee kanten van dezelfde haatmedaille.

Andy Capp
Andy Capp20 aug. 2016 - 14:12

Het is jammer dat Fati Benkaddour de boodschap wat omstandig heeft ingepakt, ik zal hem daarom even tot de essentie herleiden: "U en heel veel Nederlanders zullen zich een keer moeten realiseren dat het een topprestatie is om die drek (...) dagelijks te moeten incasseren en desondanks je psychische stabiliteit te behouden. Niemand is immers (langdurig) immuun voor negativiteit.(...) Marokkaans-Nederlandse kinderen kunnen pestgedrag niet begrijpen en incasseren of verwerpen. Zij internaliseren het als deel van hun identiteit. (...) Het kind weet niet beter dan deze onveilige boodschappen over zichzelf te internaliseren, maar het doet daarnaast zijn best om toch erkend te worden." Op het eerste gezicht heeft alleen Bert Vlierman voldoende invoelend vermogen om te beschrijven wat daar het gevolg van is: "Enige tijd geleden werd gemeld dat schizofrenie en daarmee verwanten afwijkingen relatief vaak voorkomen onder Marokkaanse jongens." Ik heb vaak het gevoel gekregen dat schizofrenie een verzamelnaam is voor alle mensen die er -om wat voor reden dan ook- niet (meer) in slagen om innerlijke conflicten op te lossen, maar er in vastlopen. Ik betwijfel of dit -uitsluitend- genetisch bepaald is en ik denk dat dit vaak gedurende de puberteit manifest wordt. Dat kan op heel veel verschillende manieren gebeuren, onder andere in de vorm van psychoses, maar ik ben er niet zeker van of schizofrenie wel een zinvolle verzamelnaam is, aangezien daar ook "afwijkingen" onder worden gebracht die een andere onderliggende oorzaak hebben. Het zou me dan ook niets verbazen als ook verslavingsziektes relatief vaak voorkomen onder Marokkaanse jongens en dat de puberteit van de "jihadisten" wordt gekenmerkt door spijbelen, kleine criminaliteit en het gebruik van drugs. De mensen die dit spottend afdoen met opmerkingen over de vermeende tegenstelling met hun religieuze "bekering" weten domweg niet hoe een psychose vaak verloopt. Ik hoop dat ik mevrouw Fati Benkaddour hiermee de bevestiging heb gegeven dat er toch mensen zijn die heel goed begrijpen wat ze probeert onder woorden te brengen en dat ze niet zal nalaten haar standpunt op een ander moment nog eens te herhalen in andere woorden en -vooral- in een andere context.

6 Reacties
Bram Emanuel
Bram Emanuel20 aug. 2016 - 18:57

Leg mij dan eens uit waarom die problemen van criminaliteit door heel Europa voorkomen. Bijvoorbeeld in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, landen zonder een Wilders of LePen. Verder zou u eens moeten kijken op de gemiddelde school om te zien wie nu wie eigenlijk pest. O wacht, dat is al eens onderzocht: "Daarnaast pesten allochtone leerlingen iets vaker regelmatig dan autochtone leerlingen (11 procent tegenover 6 procent). " http://www.aandachtvoorpesten.nl/informatie/dossier_pesten/feiten_en_cijfers.html

MG1968
MG196820 aug. 2016 - 20:03

Bram, Pestgedrag is uitermate onwenselijk maar geen uiting van kracht, macht, grip op de situatie of daadwerkelijk gevoel er echt er te doen. Meestal terrecht. De pester heeft dan alleen invloed op zijn omgeving door zijn negatieve gedrag. De vraag of dit door hem of door de omgeving komt is op individueel nivo niet relevant. De pester zal (in vroeg stadium, voordat het gedragspatroon geinternaliseerd is) geleerd moeten worden dat dit gedrag zijn algemeen gevoel van onbehagen niet wegneemt en tevens wegwijs gemaakt te worden in positieve interactie. Maar op groepsnivo mogen we ons best wel de vraag stellen of het plaatsen van groepen in een positie in de marge dit gedrag niet haast automatisch oproept.

Andy Capp
Andy Capp21 aug. 2016 - 17:20

Omdat het buitensluiten van minderheidsgroepen overal plaatsvindt, - en niet alleen door Wilders of LePen; dat zijn slechts de bekendste woordvoerders.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2016 - 18:59

"Het zou me dan ook niets verbazen als ook verslavingsziektes relatief vaak voorkomen onder Marokkaanse jongens etc". Dat klopt.

Andy Capp
Andy Capp22 aug. 2016 - 3:44

Te weinig mensen -zelfs in de gezondheidszorg- begrijpen dat druggebruik vaak een vorm van auto-medicatie is; opiaten bijvoorbeeld zijn sterk psychose-remmend, of omgekeerd, als bijverschijnsel van een ontwenning zie je vaak de symptomen van een psychose naar voren komen.

Bram Emanuel
Bram Emanuel22 aug. 2016 - 22:29

Omgekeerd induceert drugsgebruik vaak psychoses. Kip of ei verhaal. https://en.wikipedia.org/wiki/Substance-induced_psychosis De meest plausibele verklaring voor het meer voorkomen van psychiatrische problemen is echter de genetica, en dan doel ik op het hoge percentage inteelt doordat er veel huwelijken gesloten worden tussen familieleden, met name wanneer men uit kleinere dorpen komt. Dit is echter een taboe waar misschien niet over gesproken mag worden. https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East

Molly Sweet2
Molly Sweet220 aug. 2016 - 11:17

Ik kan niet anders dan het eens zijn met het gros van de reacties hieronder: dit stuk is bjzonder enzijdig en probeert voor de zoveelste keer ons wijs te maken dat elke Marokkaan in Nederland een slachtoffer is van de Nederlanders. Geen woord over de misdaad-, overlast- en vergrijpstatistieken, nee, enkel slachtoffers. Sorry, maar dat wil er bij mij niet in. Ik geloof direct dat de geestelijke gezondheidszorg in dit land regelmatig tekort schiet, maar zoals anderen al schrijven: uiteindelijk gaat het stuk daar niet over. Uiteindelijk gaat dit stuk om het, alweer, beschuldigen van Nederlanders en het aantrekken van het slachtofferkleed van de eigen groep. Een volledig gebrek aan objectiviteit en wat mij het meest dwars zit: de schrijfster heeft het alsmaar over 'Marokkanen', als aanduiding van de eigen groep. Geen Nederlanders die uit Marokko komen, geen Marokkaanse Nederlanders, nee, de woordkeuze is elke keer weer: Marokkaan. Dat verontrust mij. Ziet de schrijfster zich als een landgenoot van mij, of niet? Want als ze zichzelf niet ziet als landgenoot van andere Nederlanders, dan vind ik dat ze ook geen beschuldigende vinger naar ons moet wijzen, met de aantijging dat wij als landgenoten tekort zouden schieten. Dan zijn we dus geen landgenoten van elkaar en dragen we dus ook niet dergelijke verantwoordelijkheid naar elkaar. Dan delen we alleen een grondgebied, maar meer ook niet.

3 Reacties
Andy Capp
Andy Capp20 aug. 2016 - 14:38

"Ik geloof direct dat de geestelijke gezondheidszorg in dit land regelmatig tekort schiet" Ik ben ooit in die sector werkzaam geweest en ik stond verbaasd over het gebrek aan "echte" kennis en in vele gevallen ook het inlevingsvermogen in die sector. Daar is toen ooit nog eens een bestseller over geschreven, onder de titel: "Wie is van hout." "Uiteindelijk gaat dit stuk om het, alweer, beschuldigen van Nederlanders" Nou nee, want je kunt iemand nou eenmaal niet beschuldigen van domheid, want dat impliceert dat iemand eigenlijk niet dom is en dus beter zou moeten weten. De meeste mensen weten gewoon niet beter en worden erg boos als je dat constateert.

D'Holbach
D'Holbach22 aug. 2016 - 10:20

Mijn waarde Capp, ala u Foudraine aanhaalt weet u ook dat hij schizofrenie wijt aan het gegeven dat de patient in zijn jeugd geen normale, gezonde, menselijke relaties heeft kunnen opbouwen. Heett dit dan niet alles te maken met een "foute" cultuur en opvoeding thuis en heeft dat dan dus niets te maken met hoe "het westen" naar hen kijkt en behandelt maar met het "Marokkaan-zijn"? De problemen blijken namelijk n heel Europa gelijk te zijn met Marokkanen, dit in tegenstelling tot mensen uit andere landen. Let wel, u haalde de swami aan, niet ik

Andy Capp
Andy Capp23 aug. 2016 - 1:51

Als het percentage gevallen van schizofrenie onder de Nederlanders van Marokkaanse herkomst en de Marokkanen duidelijk groter is dan onder de Marokkanen in Marokko, dan niet. En dat is nu juist duidelijk het geval. Bovendien heb ik begrepen dat de essentie van de theorie van Foudraine -en niet alleen van hem- was, dat innerlijke verwarring vooral het resultaat is van een opvoeding met -vaak onuitgesproken- geboden en verboden die innerlijk strijdig met elkaar -niet coherent- zijn. En dat zou natuurlijk zeer wel het geval kunnen zijn, mijn beste Holbach. :)

Achterberghen2
Achterberghen220 aug. 2016 - 9:19

Weer wordt door de schrijfster art. 1 uit zijn verband getrokken. Het artikel zegt dat in "gelijke gevallen ... gelijk behandeld...". Het kernwoord is: "gelijke gevallen".

1 Reactie
Gluteus Maximus
Gluteus Maximus20 aug. 2016 - 11:20

Viel mij ook op... Terwijl je toch echt mag discrimineren - iedereen doet dat trouwens dagelijks. Het alternatief is namelijk ad random tot beslissingen en meningen komen. In gelijke gevallen mag je ook discrimineren, alleen met uitsluiting van een beperkte set criteria. Dus bij een sollicitatie van de schrijfster en mij bij gelijke geschiktheid... Mag geen grond zijn dat ik man ben en zij vrouw (dat is art 1), maar wel dat ik bijvoorbeeld lagere salariseisen stel of bereid ben te verhuizen. Ook dat is simpelweg een vorm van discriminatie (= reden om te zeggen u wel, maar u niet). Ook mag je discrimineren om leeftijd, geloof of afkomst daar waar het geen gelijke gevallen betreft. Voor een sollicitatie van jongerenwerker in een amsterdam west oid zal niemand er vreemd van op kijken als je iemand geschikter bevindt van Arabische achtergrond en van een wat jongere leeftijd. De frustratie van mevrouw snap ik. Het slachtoffergedrag en het naar de ander wijzen niet. En het onbegrip van art 1 nog minder.

de Haas
de Haas20 aug. 2016 - 9:04

Het is ontegenzeggelijk gelijkend een Olympische gymnastische oefening je zo in bochten te wringen bij ieder denkbaar issue toch weer zich misdragende Marokkaans Nederlandse jongemannen (wat maar een beperkt deel is van de hele groep) als slachtoffer af weten te schilderen ipv als straattuig, verantwoordelijk voor eigen gedrag, en daarbij zelfs, in een ultieme poging de gouden medaille te veroveren, als slachtoffer neer te zetten van pedofilie door de boze witte oudere autochtone man. Nog maar eens wetenschapper Hans Werdmölder die zich hierover in een artikel uit 2004 in de Volkskrant. Hij publiceerdde ook het boek Marokkaanse lieverdjes over dit onderwerp. http://www.volkskrant.nl/opinie/-marokkaanse-macho-s-accepteren-geen-autoriteit-van-vreemden~a3359417/

2 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend20 aug. 2016 - 10:23

Dank voor het interessante artikel in de VK. Jammer om te constateren dat er in vier jaar niets is veranderd in de houding van het politiek verlamde gezag en in die van de Marokkaanse gemeenschap.

de Haas
de Haas20 aug. 2016 - 14:54

P.S. Nog zo'n punt bij de redenaties die mevrouw Benkaddour volgt. Zij stelt dat omdat seksueel wangedrag t.a.v. minderjarigen bij voetbalverenigingen (net als bij andere sportverenigingen) meer voorkomt dan sommigen willen weten, daarom dus de algemene gemeenschap van blanke mannen dan daar ook op aangeven zouden mogen worden. Dat zou immers gerechtvaardigd zijn volgens haar als men dat n.a.v. het wangedrag van een deel van de jonge Marokkaanse Nederlanders ook doet door de hele Marokkaanse gemeenschap erop aan te kijken. Maar als je een via vergelijking volgende redenatie wilt gebruiken dan moet die, behalve zoveel mogelijk, in ieder geval in stappen van logische argumentatie overeenkomen. Dat gaat bijvoorbeeld al niet op waar het wangedrag van een deel van de jonge Marokkaans Nederlandse mannen zich onderscheidt in oververtegenwoordiging in wangedrag en dat bij seksueel lastig vallen door blanke jonge en oudere mannen van minderjarigen de autochtoon niet oververtegenwoordigd is. Het is juist andersom. Ook bij het seksueel lastig vallen van minderjarigen zijn Marokkaanse allochtonen in Europa oververtegenwoordigd maar ook in Marokko zelf is dit een groot probleem. Als je dan een beeld wilt krijgen beperk je dan bijvoorbeeld tot de laatste maand toen er in Zweden het op een na grootste jeugdvoetbaltoernooi werd gehouden. Voor het eerst in de historie werd een compleet team weggestuurd en de 36-jarige trainer veroordeeld vanwege groepsverkrachting van minderjarige meisjes waaraan ze zich al direct na de openingsceremonie vergrepen door ze te omsingelen, onder hun kleding te grijpen, en de trainer een van hen dwong tot een tongzoen. http://www.thelocal.se/20160727/man-charged-with-groping-girls-at-football-cup Dit soort zaken waar complete groepen niet-westerse zowel minder- als meerderjarige jonge mannen zich vergrijpen aan meiden gebeuren ook voortdurend bij andere sportevenementen, muziekfestivals, en andere manifestaties en komen ondanks alle druk de afgelopen jaren het niet te benoemen steeds vaker naar buiten. Maar ook in Marokko zelf is het niet anders. Er zijn moedige jonge vrouwen die het probleem onomwonden benoemen: "As a Moroccan girl, I can very much relate to this issue as any other Moroccan girl. As I believe, every Moroccan girl/ woman is harassed every time she goes out regardless of her age, shape, color, ethnicity, background… and no matter what she wears, even if she puts on potato bags. Any girl who says the opposite is living in denial because that’s the reality we deal with every day. Sexual harassment can vary through the constant gazes that checks every inch of the girl’s body from head to toe, the harassing words coming from every corner, the following -or as I’d prefer to call it “the tireless stalking”-, the insistence to get the girl to talk, then it can move too far to the undesired touching of her body." http://www.moroccoworldnews.com/2013/02/78458/sexual-harassment-in-moroccan-streets-who-is-to-blame/ Alleen die eerste alinea al. Maar voor mevrouw Fati Benkaddour is het zo dat het met de witte autochtonen m.b.t. seksueel misbruik van minderjarigen allemaal nóg veel erger is dan met de Marokkaanse allochtonen in Europa of in Marokko zelf. Anders gaat haar redenatie immers niet op dat je dan net als de jonge Marokkaanse Nederlanders in relatie tot oververtegenwoordiging in algemener wangedrag ook de autochtone groep mannen als geheel door de oververtegenwoordiging in seksueel misbruik van minderjarigen i.v.m. een achterliggende oorzaak kunt brengen.

karel doorman
karel doorman20 aug. 2016 - 8:17

En weer heerlijk wentelen in de slachtofferrol! En dan die belachelijke vergelijking met olypmische topsporters, wat een farce! De oplossing zal vanuit de marokaanse gemeenschap moeten komen. De negatieve sterotyperingen komen helaas niet uit de lucht vallen. Als mijn dochter lastig wordt gevallen alleen maar dooor jonge marokanen in het zwembad, niet door Turken, niet door chinezen, maar stelselmatig door marokanen. Dan ligt het niet aan de Nederlanders, maar aan de opvoeding van de marokaanse jeugd. Als mijn vrouw voor Hoer wordt uitgemaakt, zo,n beetje elke dag, en dat alleen maar door marokaanse jongeren, niet door Turkse , en niet door chineze jongeren, dan ligt dat aan het beeld wat marokaanse jongeren van onze vrouwen hebben. Niet aan de Nederlanders!

1 Reactie
BasVV
BasVV20 aug. 2016 - 15:10

Ook meisjes hebben er veel last van. Maar dat blijft verborgen. Want die zijn op school of naar de universiteit en direct daarna weer thuis. Ze leren goed. Maar dat is boekenkennis. Ze mogen niet vrij leven. En na het huwelijk moeten ze volgens de normen van de man leven. Het is al een lang onderkent probleem. Om de simpele reden dat de meisjes en vrouwen geen overlast geven.

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 6:55

De beschrijving die Benkaddour geeft, is te hoog gegrepen voor veel reageerders. Dus wordt er maar een emmertje meningen tegenaan gegooid. Van het smakeloze verwijt van slachtoffergedrag tot de totaal onzinnige vergelijking met blondblanke kindertjes. Het Piemelkoor meent blijkbaar dat het ook klassiek werk aan kan. Daarom van mijn kant een voorbeeld van de problematiek die Benkkadour beschrijft. Enige tijd geleden werd gemeld dat schizofrenie en daarmee verwanten afwijkingen relatief vaak voorkomen onder Marokkaanse jongens. De beschrijving die Benkkadour geeft van de identiteitsontwikkeling van deze kinderen maakt duidelijk dat het voor ouders en patienten buitengewoon moeilijk is om voor dit probleem een oplossing te vinden. Wat zeggen al die sneren over de autochtonen die voor het gemak maar even uit het oog verliezen, om een GGZ-item te noemen, dat de meeste gevallen van sexueel geweld zich voordoen op de Bible Belt, waar nooit wordt geklaagd, waar hard wordt gewerkt, waar dagelijks wordt gezongen en waar iedereen verzwijgt?

21 Reacties
Willem100
Willem10020 aug. 2016 - 8:00

Tja Bert, na je eerste zin "De beschrijving die Benkaddour geeft, is te hoog gegrepen voor veel reageerders." zet je jezelf wel even weg als intelligenter dan de rest van de reageerders. Ik verwacht vervolgens een reactie van niveau. Maar helaas. Dat het aan de 'identiteitsontwikkeling' ligt dat het moeilijk is voor deze kinderen/patiënten een oplossing te vinden? Tja.. Tenslotte wordt er off-topic nog even de Bible Belt als jij-bak bijgesleept die we 'voor het gemak maar even uit het oog verliezen'. Nee, Bert, ik zie hieronder alleen maar zorgvuldige, inhoudelijke reacties. Daar blijkt bij jou geen sprake van. Voortaan even beter nadenken voordat je een betoog begint dat iets voor anderen waarschijnlijk te hoog gegrepen is. Komt een beetje dommig over. Probeer eens iets écht inhoudelijks bij te dragen i.p.v. een beetje schelden. Kijk eens naar de de reactie van Ewoud hieronder. Dat is de praktijk van alledag. Dat is waar werkelijk iedereen zich in herkent behalve u. En u vindt daar tevens een aanzet tot de duiding van de oorzaak én de oplossing van het probleem. De start van de oplossing is gelegen in 3 zaken: 1. de censuur op zelfkritiek in de Marokkaanse gemeenschap opheffen 2. Aanpakken van de 'eigen' negatieve culturele en opvoedkundige aspecten. 3. Niet afwijzen maar positief omarmen van de gastcultuur en de welkome handreikingen om te integreren aanpakken i.p.v. de 'afwijzing>slachtoffer' reflex.

D'Holbach
D'Holbach20 aug. 2016 - 8:13

Dat zeg er niets over, want dat is niet het onderwerp, waarom wilt u dit onderwerp veranderen?

Herr Vorragend
Herr Vorragend20 aug. 2016 - 8:36

Beste Bert, Schizofrenie en andere psychische stoornissen komen zowel bij bible-belters als bij Marokkanen relatief vaak voor. De oorzaak is vrijwel altijd een zeer afwijkend waarden- en normenpatroon in vergelijking met algemeen heersende opvattingen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon20 aug. 2016 - 9:19

"Enige tijd geleden werd gemeld dat schizofrenie en daarmee verwanten afwijkingen relatief vaak voorkomen onder Marokkaanse jongens." Dit heeft werkelijk niets te maken sociaal maatschappelijke factoren, heeft nu juist wel genetische en/of andere biologische oorzaken.

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 10:25

Gadfly Oftewel de component teveel trouwen binnen de eigen gemeenschap/familie?

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 11:40

Gadfy, het hoge percentage jongens met schizofrenie en verwante klachten is bewijsbaar in zeer hoge mate het gevolg van maatschappelijke omstandigheden. Het is niet anders. Bewijzen, die voor het oprapen liggen, laat ik maar achterwege. In algemene zin: het is verbijsterend hoe weinig aandacht er is voor de relatie tussen psychische klachten en omgevingsfactoren, dus: hoe weinig aandacht wordt besteed aan de werkelijke oorzaken. Met alle gevolgen van dien. Willem100, je maakt glashelder wat ik bedoel.

kindval
kindval20 aug. 2016 - 12:54

Bert Vlierman: De aanleg voor schizofrenie is voor een belangrijk deel genetisch bepaald. Wellicht is het hoge percentage huwelijken tussen (achter)neven en (achter)nichten binnen marokkanse kringen wel een verklaring voor het hoge percentage schizofrenie...

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 aug. 2016 - 15:02

Herr V. Schizofrenie is een hersenziekte met een nog steeds onvoldoende begrepen etiologie. De meeste onderzoekers zijn er inmiddels van overtuigd dat er sprake is van een complexe erfelijke component. Tot in de jaren 60 werd de schuld nog gegeven aan kille moeders. Omgevingsfactoren spelen en rol maar daarbij wordt dan ook weer verband gezocht met bio-fysische factoren. Hoe het zit met sociale factoren is bij mijn weten uiterst onduidelijk. Als er genetische componenten in het spel zijn kan het voorkomen van ziektes tussen bevolkingsgroepen verschillen (om andere redenen ook). Binnen de Ashkenazi gemeenschap komen een aantal ziektes vaker voor dan in de algemene bevolking. Tay Sachs bv. Huwen binnen een beperkte kring verhoogt de risico's.

Marri2
Marri220 aug. 2016 - 15:12

Wij zijn blij dat dit artikel gelukkig voor jou niet te hoog gegrepen is. Met schaamte zullen wij ons afwenden van deze discussie en die overlaten aan de intelligentsia waartoe jij je zelf benoemd hebt. Hopelojk ben je niet boos dat wij, het klootjesvolk , het aangedurfd hebben ons ook in deze discussie te mengen. Vergeef ons deze misstap svp en wanneer u weer in uw intellectuelenreservaat bent, hoop kidnapt uw woede is gaan liggen Mea culpa, mea maxima culpa

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 15:39

Kindval, als schizofrenie vaker dan gemiddeld zou voorkomen in milieus waarin sprake is van inteelt, zou het ook vaker dan gemiddeld moeten voorkomen/zijn voorgekomen in Staphorst. Of dat zo is, weet ik niet. Een aantal aan schizofrenie verwante problemen kan worden getypeerd als identiteitsproblemen. Voor zover identiteit wordt bepaald door het verloop van de ontwikkeling in een specifieke omgeving, is de situatie van Marokkaanse jongeren, en trouwens ook Turkse jongeren, tamelijk uniek: hun identiteit ontwikkelt zich deels in een omgeving die wordt gekenmerkt door zowel sterke acceptatie (familie) als sterke afwijzing (gemiddelde samenleving). Mogelijk wordt instabiliteit of gespletenheid bepaald door de mate waarin kinderen zich oriënteren op strijdige stelsels van normen en waarden. Met daarbinnen als belangrijkste factor instabiele acceptatie.

El Perro2
El Perro220 aug. 2016 - 16:40

"Bewijzen, die voor het oprapen liggen, laat ik maar achterwege." Niks ervan Bert Vlierman. Kom maar met die "bewijzen".

Andy Capp
Andy Capp20 aug. 2016 - 17:22

@Marri heeft een moment van zelfinzicht en zou er inderdaad beter aan doen zich in het vervolg buiten de discussies te houden waar ze niets van begrijpt.

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 17:44

ElPerro, vooruit maar, eentje als combinatie van feit en logica: onder meer Jean Paul Selten heeft hierover gepubliceerd. Meest pregnante item: schizofrenie komt onder in Marokko niet bovengemiddeld vaak voor maar onder in Nederland wonende Marokkanen wel. De rest laat ik maar.

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 20:18

Lieve Marri, mijn opmerking over reageerders was cynisch. Ik doel op mensen die, zonder enige kennis van zaken, de meest dwaze dingen zeggen, gewoon doordat ze een mening hebben en vanuit die mening argumenteren, op z'n best, of honen. Veel van de reacties doen bij mij het donkerbruine vermoeden rijzen dat mijn opmerking wel eens meer verband met de werkelijkheid zou kunnen hebben dan ik had gedacht. Gelukkig zijn er ook mensen die de werkelijkheid als platform gebruiken in plaats van een willekeurige mening als springplank.

Marri2
Marri220 aug. 2016 - 20:35

@andy capp: wanneer zelfs dit soort sarcasme te hoog gegrepen is, zie ik het somer in voor u

Marri2
Marri220 aug. 2016 - 21:21

@lBert Vlierman: lieve Bert, mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Altijd ingewikkeld: sarcasme -cynisme. Overigens permitteer ik me om je aan te spreken met "Lieve Bert" omdat ik ongevraagd ook als. "Lieve Marri" wordt aangesproken , om voor mij onverklaarbare redenen.

Willem100
Willem10021 aug. 2016 - 9:16

Beste Bert, dat meespelende omgevingsfactoren beter meegenomen moeten worden in het onderzoek waarom schizofrenie meer voorkomt bij Marokkaanse jongeren in Nederland is ee goed punt. Je benoemd deze echter voorbarig als oorzaak terwijl de oorzaak veel eerder fysiologisch/genetisch is en omgevingsfactoren waarschijnlijker slechts als trigger/katalysator zijn an te merken. Maar goed, je pleidooi om daar meer aandacht aan te geven snijdt hout. Echter bij de problematische identiteitsontwikkeling bij Marokkaanse jongens gaat Benkkadour in de fout. Zij (en jij impliciet) leggen de schuld daarvan bij de Nederlanders en zelfs de Nederlandse maatschappij. Dat is geheel onjuist. De schuld ligt bij het afwijzen van de Nederlandse cultuur en de hiaten in de opvoeding. Hierdoor ontstaan de identieteitsproblemen welke mede bijdrage aan het 'moeilijke' gedrag van de Marokkaanse jongens welke weer een afwijzende reactie van autochtoon Nederland tot gevolg heeft gehad.

Hank Nozemans
Hank Nozemans21 aug. 2016 - 9:52

Bert, Als er een marrokaanse groep naar Nederland is verhuisd waarbij schizofrenie vaker dan gemiddeld voorkomt, dan zullen neef nicht huwelijken deze aandoening amplifieren (als het genetisch is). In marokko komt deze aandoening wellicht weinig voor in de totale populatie. Uw redenering snijdt dus geen hout. In arabische landen zijn genetische aandoeningen overigens een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Arabs

Andy Capp
Andy Capp21 aug. 2016 - 14:05

@Marri: wanneer zelfs dit soort sarcasme te hoog gegrepen is, ...

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2016 - 18:37

Geachte heer Vlierman uw samenvatting van het werk van psychiater Selten is veel te kort door de bocht. Uiteraard is dit forum ongeschikt voor bet bespreken van proefschriften en andere wetenschappelijke publicaties. Migratie is een van de risicofactoren voor psychische ziekten niet de enige. Dat is al heel lang bekend. Ödegaard (1932) rapporteerde dat noorse migranten in de USA een verhoogde kans op schizofrenie (met een piek10–12 na aankomst). De relatie tussen migratie en mentale ziekte is erg ingewikkeld en de geponeerde verklaringen zijn gedeeltelijk speculatief. Wie de artikelen die door Seltens worden geciteerd (Bhugra et al) er bij pakt kan dat ook constateren. Veel praktische handvaten voor het voorkomen van migratiestress bieden ze ook niet.

El Perro2
El Perro214 okt. 2016 - 20:19

@ Bert Vlierman 20 augustus 2016 at 19:44 "vooruit maar, eentje als combinatie van feit en logica: onder meer Jean Paul Selten heeft hierover gepubliceerd. Meest pregnante item: schizofrenie komt onder in Marokko niet bovengemiddeld vaak voor maar er in Nederland wonende Marokkanen wel. De rest laat ik maar." De rest laat je maar, omdat je geen bewijzen hebt. Kom bij mij niet aan met ongefundeerde correlaties, al helemaal niet omdat het stellen van een diagnose in Marokko onvergelijkbaar is met die in Nederland. Utter quatsch.

X4
X420 aug. 2016 - 5:40

Ongelooflijk hoe je alles kunt gebruiken om toch maar vooral slachtoffer te zijn. Natuurlijk is het waardeloos als kinderen met de nek aangeken worden. Maar ligt het probleem niet bij de Marokkaanse gemeenschap zelf? Bij de normen en opvattingen die binnen de Marokkaanse gemeenschap zelf heersen? Want op diverse gebieden doet zij het veel slechter dan andere minderheden in Nederland. Slechter dan bijvoorbeeld de Turkse, Surinaamse of Chinese Nederlanders. Hoe ontelbaar veel subsidies er zijn geïnvesteerd weet al niemand meer, maar in veel statistieken doet de groep het aantoonbaar slechter. Al in de jaren tachtig was de jeugdwerkloosheid onder Marokkaanse jongeren ruim het dubbele van die van Turkse jongeren. Terwijl voor beide groepen de Nederlandse samenleving dezelfde was. Waarom heeft dhr. Abouthaleb zo'n kritische houding? Omdat ook hij ziet dat de Marokkaanse gemeenschap zelf zich negatief manifesteerd. Klachten over gebrek aan banen, maar toen hij afgelopen jaar in de Rotterdamse moskee een banenbeurs organiseerde, waar bedrijven en organisaties zaten met concrete banen, kwam er vervolgens bijna niemand. De rellen eerder dit jaar in Ede Veldhuizen deden ook geen goed. Veel schade door geweld en agressie. De gemeente Ede heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat zaken zouden escaleren. Maar nu moet men samen verder. Wat doet de Marokkaanse gemeenschap in Ede zelf? De daders zijn binnen de eigen gemeenschap heus wel bekend, maar niemand doet boete, niemand bekend schuld. Geen enkele dader heeft zich gemeld. Dat zit kennelijk niet in de cultuur want "de vuile was" hang je niet buiten is de norm. Ook in andere gemeenten spelen dit soort zaken zich negatief af. Waar is de zelfkritiek? Waarom is de beeldvorming over Marokkaanse jongens zoveel negatiever dan die over andere minderheden? Komt het niet bij u op dat de Marokkanse gemeenschap zelf zal moeten veranderen? Het bijstellen van normen, waarden, arbeidsethos. Het stoppen met het wij-zij denken, waarbij men zelf de rest van de Nederlandse samenleving als minder wegzet. Zelf heb ik ook negatieve ervaringen. Ik heb als ondernemer met twee Marokkanse ondernemers zaken gedaan, van beide krijg ik nog geld. Dat boek heb ik gesloten het is niet anders. Ik zal ook een volgende keer openstaan voor welke Marokkaanse ondernemer dan ook, maar makkelijk is het niet. Chinese klanten hebben mij in de afgelopen dertig jaar allemaal altijd betaald! Het is nooit te laat om te veranderen en de Marokkaanse gemeenschap zelf is aan zet. Wil je verandering? Zet dan de eerste stappen. En ontwikkel meer zelfkritiek, want met anderen de schuld geven gaat het niet lukken. Vaders die hun kinderen vertellen dat Neferland de schuld is van alles en nog wat gaan hier bij echt niet helpen. Wees open en eerlijk. Daarnaast wordt op veel plaatsen de hand gereikt, pak die dan ook aan. Samenleven is niet alleen nemen. Het is geven en nemen. Wie goed doet, goed ontmoet is al een oud gezegde en het gaat nog steeds op. Nederland is een fantastisch land met kansen voor iedereen. Ook u mevrouw Benkaddour hebt die kansen gepakt en u hebt u zelf ontwikkeld. Gebruik uw talent om Marokkaanse jeugd op sleeptouw te nemen, wees een lichtend voorbeeld en stimuleer en inspireer. Het zal anders moeten en veel Nederlanders willen daar graag bij helpen, ook ik. Succes!

3 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend20 aug. 2016 - 8:42

Helder, eerlijk en valide betoog Ewoud. Ik heb exact dezelfde observaties en ervaringen. En ik weet zeker dat, als we een poll zouden houden over jouw betoog, een zeer ruime meerderheid hiermee instemt.

Bert Vlierman
Bert Vlierman20 aug. 2016 - 11:43

Ewoud, kun je enige inschatting maken van de gevolgen voor de kwetsbaren van een groep die generaties lang wordt aangemerkt als inferieur en ongewenst?

Willem100
Willem10021 aug. 2016 - 9:26

Duidelijke en herkenbare ervaring Ewoud. En het is zo jammer te zien dat ook bij jou de welwillendheid en begrip ver reikt naar een groep die door hun houding naar Nederlandse maatschappij dit begrip gewoonweg misbruiken. We verspillen tijd en moeite aan een groep zeer matig zijn best doet het in de eigen gelederen ontspoorde gedrag en daarmede voor de Nederlandse maatschappij veroorzakende last te voorkomen en zelfs af te schuiven op diezelfde Nederlandse maatschappij welke haar nota bene zoveel kansen heeft geboden. Die positieve houding en al die moeite van Nederland is verloren moeite gebleken en hadden we veel beter ten goede aan kunnen wenden voor andere minderheidsgroepen of sociale activiteiten waarbij we veel meer goeds bereikt hadden kunnen hebben.

Piet de Geus
Piet de Geus19 aug. 2016 - 18:17

"Er wordt niet met zorg omgegaan met de geestelijke gezondheid van Marokkaanse kinderen en jongeren" Een hoopvol begin, waarna je iets verwacht over Marokkaanse kinderen die de geestelijke gezondheidszorg nodig hebben maar deze niet weten te bereiken (en vice versa uiteraard) en daardoor op straat opgroeien tot ze deel uitmaken van de top 600 veelplegers. Maar geen woord over de Marokkaanse jongeren die dringend geestelijke gezondheidszorg nodig hebben en een analyse over hoe het kan dat zij zoveel overlast veroorzaken dat ze het complete beeld dat Wilderianen en dergelijke van Marokkanen hebben bepalen, terwijl hun autochtone soortgenootjes keurig op de dagbesteding of in een instelling zitten. In plaats daarvan krijgen we het zoveelste pleidooi om spitsroedenlopen voor Calimero's tot een Olympische Sport te maken. Een paralympische sport dan toch zeker, want om toegelaten te worden tot de gewone Olympische Spelen zul je als 'therapeut' toch op zijn minst hinkstapsprongen moeten maken richting een oplossing voor Marokkaanse jongeren die de geestelijke gezondheidszorg die ze nodig hebben nog steeds niet krijgen. Of laten we het oplossen van die problemen alleen over aan Eberhard van der Laan en consorten, zodat we ten allen tijde de handen vrij houden om vanaf de kantlijn vrijblijvend commentaar te leveren?

7 Reacties
Minoes2
Minoes220 aug. 2016 - 11:35

Piet de Geus Het een sluit het ander toch niet uit! Ik merk zelf dat ik na het gedoe in nieuwjaarsnacht in Duitsland ook de neiging waarnam te generaliseren en ik zag dat het hier ook daadwerkelijk gebeurde. Die neiging hebben we denk ik als mensen allemaal weleens en soms onbewust. Het gaat er om ondanks problematiek van bepaalde 'mensen' ook naar jezelf te blijven kijken en je de draagwijdte van wat je zegt en hoe je iets zegt te blijven realiseren. Het viel me m.b.t. bovengenoemd onderwerp overigens op dat het toen hier in de euforie dat het geen vluchtelingen waren maar mensen van ' Noord-Afrikaanse' afkomst ineens wel volop benoemd werd als een Marokkanenprobleem en 'gelukkig' niet dat van vluchtelingen. Ik zag dat juist ook gebeuren bij dezelfde mensen die het anderszins en met harde taal totaal verwerpen. Dus is en blijft het belangrijk dat je jezelf de vraag blijft stellen wat je beweegt en of je daar vooral kinderen, niet onterecht mee belast. Met de huidige vreemdelingenhaat is het des te belangrijker te beseffen waar je kinderen mee opzadelt.

Minoes2
Minoes220 aug. 2016 - 11:37

Correctie; En je je de draagwijdte....

Piet de Geus
Piet de Geus20 aug. 2016 - 13:00

"Het een sluit het ander toch niet uit!" Natuurlijk niet. "Die neiging hebben we denk ik als mensen allemaal weleens en soms onbewust. Het gaat er om ondanks problematiek van bepaalde ‘mensen’ ook naar jezelf te blijven kijken en je de draagwijdte van wat je zegt en hoe je iets zegt te blijven realiseren." Uiteraard. Maar dat gaat een stuk makkelijker als je eerst de angel eruit haalt, want anders blijven er voorbeelden komen waaraan mensen zich kunnen laven om hun vooroordelen te bevestigen. Iedereen blijft maar discussiëren over politieke problemen en beeldvorming, terwijl de aanpak van de top 600 veelplegers in Amsterdam ons leert dat het in eerste instantie een probleem van de geestelijke gezondheidszorg betreft. Die top 600 bestaat voor het overgrote deel uit Marokkaanse probleemjongeren met een IQ dat niet groter is dan hun schoenmaat. Dan is het eerste wat je doet toch om die groep te vergelijken met hun autochtone soortgenoten, die amper overlast veroorzaken maar keurig naar de dagbesteding gaan en dergelijke. Die top 600 wordt intensief aangepakt, waarbij dankzij het voortvarende optreden van Van der Laan de schotten tussen de verschillende instanties zijn afgebroken. Daarbij wordt er ook veel aan preventie gedaan, zodat jongere broertjes het verkeerde voorbeeld niet volgen maar wel worden begeleid. Een volgende stap lijkt me om niet alleen bovenaan de piramide te beginnen (daar waar de meeste overlast wordt veroorzaakt) maar de preventie ook van onderop te starten. Waarbij de eerste vraag die beantwoord moet worden is: waarom lukt het de hulpverlening wel om autochtone probleemjongeren te bereiken en lukt dat bij allochtone probleemjongeren niet? Je kunt je daar vervolgens van alles bij voorstellen, van cultuurverschillen tot schaamtecultuur enzovoorts. Als je inhoudelijk naar de problematiek kijkt (en dat verwacht ik zeker van een therapeut die er nota bene zelf de gezondheid bijhaalt), dan lijkt dit me toch echt waar je moet beginnen. Het voordeel daarvan is dat je daartoe helemaal geen ideologisch gezwets nodig hebt en toch bijdraagt aan het wegnemen van vooroordelen: door degenen die die vooroordelen bevestigen de hulp te bieden die ze nodig hebben in plaats van door hen te verketteren. Door de problemen helder te analyseren en definiëren verandert die discussie vanzelf: het gaat niet langer over een amorfe groep kutmarrokaantjes die overlast veroorzaken maar over jongeren die dringend hulp nodig hebben en die door de mazen van het net glippen en steeds verder afzakken. Probeer dat maar eens zo krom te lullen dat je er alsnog een islamdebat van maakt, dat wordt een stuk lastiger.

Minoes2
Minoes220 aug. 2016 - 13:20

Piet Ik kan wel allemaal zeggen wat zij moeten doen ( ik begrijp je verhaal zeker wel) maar hier gaat het er vooral om wat wij kunnen doen. Dat is nl. het enige waar wij per direct invloed op kunnen uitoefenen.

Piet de Geus
Piet de Geus20 aug. 2016 - 17:27

"hier gaat het er vooral om wat wij kunnen doen" Dat volgt toch uit mijn woorden? Problemen op het gebied van de GGZ vooral niet politiseren. En dus ook niet projecteren op mensen die op een ander vlak tot dezelfde bevolkingsgroep behoren maar die problemen helemaal niet hebben. Om maar eens iets te noemen: een verbod op hoofddoekjes of moskeeën adresseert het probleem van criminele rokende en snuivende 'moslims' niet. Het leidt er alleen maar van af.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2016 - 19:29

Heer de Geus, mevrouw doet aan Integratieve Therapie. Dat gaat bij de jongeren zoals u die beschrijft niets opleveren.

Piet de Geus
Piet de Geus22 aug. 2016 - 2:44

"Dat gaat bij de jongeren zoals u die beschrijft niets opleveren." Juist daarom zou enige bescheidenheid wel op zijn plaats zijn in plaats van een opiniestuk als 'therapeut' te schrijven. Dat is in deze context immers niets anders dan een drogredenering: een onterecht beroep op autoriteit.

Contramine
Contramine19 aug. 2016 - 17:12

Onder de gegevens van Fati Benkaddour wordt verwezen naar de website vrijspreken.nl. Daar trof ik onder meer "Het is belangrijk dat mensen bewust worden dat zij met elkaar in een systeem zitten waarin het individu ondergeschikt is aan de groep. En dat zij dit deels zelf in stand houden en eigenaar zijn van het probleem. " Dat lijkt me een betere invalshoek dan helemaal op te gaan in een slachtofferrol.

JanMer2
JanMer219 aug. 2016 - 16:42

"Deze genetisch en biologisch onaantoonbare correlatie is overigens al sinds lange tijd een ‘geloofwaardige’ overtuiging in Nederland." Ik heb niemand horen beweren dat het een genetische of biologische oorzaak heeft. Toeval is het ook niet, want culturele achtergrond speelt wel degelijk een rol. Overal in West-Europa blijkt dat de Marokkaanse cultuur bijzonder moeizaam samengaat met de Europese, daarmee wil ik niet eens zeggen dat de Marokkaanse cultuur niet deugt, wel dat deze incompatibel is. Marokkanen zijn hier vrijwillig gekomen en hebben met hun dubbele nationaliteit meerdere generaties de mogelijkheid terug te gaan naar Marokko als het ze hier niet bevalt. Iedereen die er in Nederland wat van wil maken en tegelijkertijd hecht aan zijn Marokkaanse identiteit doet er goed aan te kijken naar de oorzaken van de problemen en niet alleen met de vinger te wijzen zoals deze schrijfster doet.

1 Reactie
willemb2
willemb220 aug. 2016 - 6:45

Helemaal mee eens. Het is dan ook een gotspe ze te vergelijken met olympische sporters, of die nou medailles halen of niet.

[verwijderd]
[verwijderd]19 aug. 2016 - 16:30

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 20:53

Wat het nog meer verbijsterend maakt is dat waar ze aan blijven hangen veelal een adoptatie is van de cultuur van de Arabische veroveraars in hun land.

the don
the don19 aug. 2016 - 16:07

>Deze genetisch en biologisch onaantoonbare correlatie Dat woord genetisch komt vaker terug. En ik geef toe dat je de Marokkaanse oververtegenwoordiging daar niet aan kan linken. Maar voor dat we het op racisme gooien moeten we toch even kijken naar cultuur, opvoeding en wellicht religie.

Machielse932
Machielse93219 aug. 2016 - 16:07

Knap staaltje wegkijken. Dit is weer zo een typisch voorbeeld inderdaad van de slachtofferrol aannemen alsmede het complete gebrek aan zelfreflectie. Ik daag de auteur uit om toch gewoon eens even te brainstormen waarom van alle bevolkingsgroepen in Nederland de Marokkaanse gemeenschap de meeste weerstand oproept. Wellicht dat dat helpt om haar dogma te doorbreken. Paar dingen die er verder voor mij echt uitsprongen: - "Deze genetisch en biologisch onaantoonbare correlatie" > Tuurlijk is die er niet, het is geen genetisch probleem maar een cultureel probleem. De auteur kiest voor de makkelijke oplossing want in plaats van het culturele probleem te benoemen is het makkelijker als je de tegenstander voor racist uitmaakt. Wat ze hier in feite doet. - "mensen met een Marokkaanse afkomst in Nederland, niet enkel over een Olympische periode van zeventien dagen, maar da-ge-lijks en jaar in, jaar uit door het slijk worden gehaald. " > Dat klopt, de Marokkaanse gemeenschap heeft zichzelf compleet door het slijk gehaald. Niet alleen in Nederland maar in bijna heel West-Europa. De Marokkaanse gemeenschap is ook de enige die zich weer uit het slijk kan halen, maar dat wil vervelend genoeg niet lukken. Klein voorbeeld, nog geen twee weken na de bekende Marokkanen uitspraak van Wilders vonden enkele Marokkaanse Nederlanders het nodig een juwelier te beroven (wat die keer voor hen niet goed afliep). Dat soort dingen gebeurd constant. Vandaar dat er inmiddels een zekere negativiteit aan het woord Marokkaan zit vastgeroest.

crumb2
crumb219 aug. 2016 - 16:05

Ik kan mij de frustratie, de boosheid en de machteloosheid van mevr. Benkaddour goed voorstellen ! Vaak heb ik mij geërgerd aan soortgelijk gedrag van b.v. het Australische publiek en overheid. Een hoop heisa over de prestaties van hoogbetaalde pro athleten, en nul komma nul aandacht voor de geestelijke gezondheid van Nederlandse kinderen en jeugdigen. Het is zóóó oneerlijk !

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events19 aug. 2016 - 15:47

''Volgens mij beweert niemand dat de overlast genetisch is bepaald, eerder cultureel.'' Wat Gammana hier beneden zegt. Ik zou er alleen nog aan willen toevoegen: religieus. Eea lijkt mij cultureel-religieus bepaalt. De criminaliteit en straatterreur zijn m.i. cultureel bepaald, en indien ze na de criminaliteit door evolueren naar terreur / aanslagen / afreizen naar het kalifaat etc, dan komt de religieuze component om de hoek kijken. Het is vaak gezegd, maar ik zeg het nog maar een keer: met bv Chinezen hebben we nul van al dit soort problemen. Het idee bij heel veel Nederlanders dat Marokkanen ''bad news'' zijn, was er ook niet meteen bij de binnenkomst van de eerste Marokkaanse gastarbeiders, en ook niet toen ze in de tweede helft van de jaren 70 en de jaren 80 hun gezinnen lieten invliegen. Al hun kinderen kregen op school evenveel kansen als om het even welke andere kinderen dan ook, ze kregen toen 'gewoon' stageplaatsen en werk als om het even welke andere etniciteiten - autochtone en allochtone - ook. Echter, ze begonnen al gauw met het ingooien van hun eigen glazen: overlast op straat, spijbelgedrag, brutaliteit, kleine criminaliteit, vroegtijdige schooluitval, onafgemaakte opleidingen, wegpesten van homo's uit hun wijk, het ontwikkelen van het businessmodel ''loverboy', etc, hetgeen muv de meest verstokte wegkijkers uiteraard niet onopgemerkt bleef. De vele pogingen van de autoriteiten om hieraan iets te doen in de afgelopen drie decennia - het ene geldverslindende onzinprojectje nog zotter dan het andere - van buurthuizen tot vlinderreisjes, survivalweekenden en karatelessen toe - heeft he-le-maal niets opgeleverd. Het is slechts van kwaad tot erger gegaan. Zodat Marokkaanse jongeren nu voortdurend beweren dat ze gediscrimineerd worden en dat er met twee maten gemeten wordt. Daar zou tegenwoordig best wel eens een grond van waarheid in kunnen zitten, maar misschien moet men eens bij zichzelf te rade gaan hoe eea zo gekomen is, en waarom eea niet voor Chinezen geldt. Waarom het ook niet iets is van Nederland alleen, maar dat deze grote problemen zich in alle West Europese landen voordoen. Eén voorbeeldje dan dat nu weer speelt: ''De rechtbank in Aken heeft een Nederlandse man veroordeeld tot een celstraf van vier jaar en drie maanden. De 25-jarige Mohamed al B. was lid van de 'Audi-bende', die verantwoordelijk is voor een aantal plofkraken in Duitsland. Het Openbaar Ministerie had vanochtend zeven jaar geëist. De Audi-bende bestaat uit 150 tot 200 verdachten, vaak van Marokkaanse afkomst. Een aanzienlijk deel zou uit Amsterdam en de regio Utrecht komen.'' ''Vaak'' van Marokkaanse afkomst, ja. Er zal dus ook wel eens een Algerijn of Tunesiër tussen zitten, maar een biertje zegt dat er geen één Chinees lid van is.

4 Reacties
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events19 aug. 2016 - 15:50

O shit! ''Bepaalt' moet uiteraard zijn 'bepaald'.

Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 21:01

Ik heb de indruk dat naarmate een groep groter wordt in een land waarnaar geemigreerd is het moeilijker wordt zich te onttrekken aan beinvloeding binnen de groep door de oorspronkelijke cultuur/religie. Van Chinezen schijnen we wisselende schattingen te hebben, maar naar verluidt zijn het er slechts maximaal 150.000 https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezen_in_Nederland

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events19 aug. 2016 - 22:19

''Ik heb de indruk dat naarmate een groep groter wordt in een land waarnaar geemigreerd is het moeilijker wordt zich te onttrekken aan beinvloeding binnen de groep door de oorspronkelijke cultuur/religie.'' Maar dat heb ik, ook hier, al zo vaak betoogd. Ik schrijf dan altijd zoiets als dat Nederland moeiteloos Eskimo's, Hottentotten, Amerikaanse ''rednecks'', en moslims kan ''absorberen'', zolang de aantallen beperkt blijven. Dan zullen die mensen zich min of meer ''gedwongen'' voelen zich aan te passen. Worden het er teveel, zoals onmiskenbaar het geval is met moslims - nu al ca 1 miljoen, and counting - dan zul je zien dat ze geen echte noodzaak meer ervaren om te ''integreren'', en ontstaan er ''parallelle'' samenlevingen (zie de boeken van Arthur van Amerongen over de Marollen in Brussel, en van Maarten Zeegers over de Transvaal in Den Haag). Van Wouter Bos was ooit de uitspraak: ''Er zijn grenzen aan het absorptievermogen van een land''. En van de huidige burgemeester van Amsterdam, Eberhard vd Laan: ''Het gaat onze spankracht te boven''. Allebei PvdA mensen; onverdachte hoek dus, zou je zeggen. Maar die uitspraken zijn alweer 6 of 7 jaar oud, en niemand, niet de vorige en niet de huidige regering, heeft iets, écht iets, gedaan om te zorgen dat die instroom van gelukszoekers uit derdewereldlanden met culturen en geloven die uiterst lastig inpasbaar zijn gebleken met de onze, te stoppen, écht te stoppen. Sterker, sinds twee jaar is de instroom naar een hogere versnelling geschakeld, en het lukt de slappe en ''handelingsonbekwame'' EU voor geen meter om de invasies vanuit het Midden Oosten en Afrika tot staan te brengen. Eea stemt mij in ieder geval uiterst pessimistisch. Als ik de foto's en reportages van de Canal Parade zie, als ik vanavond op het tv journaal zie, hoe Kijkduin onder de voet wordt gelopen door ''Pokemon-vangers'', dan denk ik: dat is onze vrijheid, maar het is ook ultieme ''decadentie'', en over pakweg 60 jaar bestaat dat niet meer, en worden we geregeerd door sharia-achtige normen en waarden. Helaas, maar wel waar. En we laten het allemaal gebeuren als schapen die zich mak naar de slacht laten leiden.

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 10:37

Je aanpassen, assimileren, etc schijnt als heel erg onderdrukkend ervaren te worden.

Harry5
Harry519 aug. 2016 - 15:33

Prachtige brief, helemaal mee eens. Johan Derksen moet je denk ik niet serieus nemen, want het gewauwel van een seniele bejaarde als Derksen die zichzelf trouwens veel te serieus neemt is slechts geleuter in de ruimte, waar mee deze aandachtsgeile oude bejaarde gewoon in de spotlights wil komen, niet serieus nemen dus. We moeten als Nederlanders veel meer respect en ontzag hebben voor onze Marokkaanse nederlanders die het op zich al moeilijk genoeg hebben in onze xenofobe en racistische samenleving. Het is nooit goed genoeg, zelfs als ze helemaal ingeburgerd zijn zoeken de autochtonen altijd een stok waarmee ze de marokkanen kunnen slaan. Elke samenleving zoekt een "pispaal groep", vooral als ze niet lekker in hun vel zitten of als het niet zo goed gaat is er altijd een groep die de schuld van alles moet krijgen, en in Nederland hebben we hiervoor als slachtoffers de Marokkanen uitgekozen. Tja Hitler-duitsland deed hetzelfde met de joden, de marokkanen zijn dus de nieuwe joden in Nederland. Het is droevig en schandalig maar het is een feit.

8 Reacties
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events19 aug. 2016 - 20:00

''We moeten als Nederlanders veel meer respect en ontzag hebben voor onze Marokkaanse Nederlanders...'' O ja joh, Harry? Ik ben van een wat oudere generatie, die meent dat ''respect'' iets is dat men moet verdienen, evenals ''ontzag'' hebben voor iemand. Maak mij nou eens duidelijk waarom ik respect en ontzag zou moeten hebben voor Marokkanen. Zelf kan ik alleen Aboutaleb en Marcouch verzinnen (en misschien nog een handjevol anderen). ''...is er altijd een groep die de schuld van alles moet krijgen, en in Nederland hebben we hiervoor als slachtoffers de Marokkanen uitgekozen.'' Nee, Harry, ''we'' hebben ze niet als ''slachtoffer'' uitgekozen; ze hebben er geheel zelfstandig voor gezorgd dat ze zich aan van alles en nog wat ''schuldig'' maken, en bij de Nederlanders de strot uitkomen. Maar je kunt natuurlijk ook proberen de waarheid in je eigen voordeel om te buigen. Suggereerde jij laatst niet dat de moordenaar van die Franse priester niet ''Allah u akbar'' geroepen zou hebben, maar ''white power''? En dat het ''vreemd'' was dat al die radicale moslim terroristen dood werden geschoten? Dat het waarschijnlijk ''heel andere'' mensen betrof? Veel geluk verder met je schandalige godwins.

Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 21:02

Eens met events "Tja Hitler-duitsland deed hetzelfde met de joden" Kun je mij ook duidelijk maken waar je dat ziet gebeuren?

Herr Vorragend
Herr Vorragend19 aug. 2016 - 22:46

Ach Harry je bent volgens mij een hele vriendelijke kerel die het goed meent. Maar onder welk een geweldige dikke plaat gewapend beton leef jij eigenlijk ? Draai oorzaak en gevolg maar om. Dan generaliseer je net zo hard maar zit je aanzienlijk dichterbij de realiteit dan het wereldvreemde gewauwel wat je nu produceert. Sorry hoor.

the don
the don20 aug. 2016 - 7:58

>Tja Hitler-duitsland deed hetzelfde met de joden, de marokkanen zijn dus de nieuwe joden in Nederland. Ik denk toch dat de joden het destijds iets erger hadden.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst20 aug. 2016 - 9:45

lang niet iedere Marokkaan is gelukkig een boefje, maar boefjes zijn wel erg vaak Marokkaans. Nogal ongemakkelijk en het nodigt niet uit tot respect en ontzag. Wel voor individuele personen maar bij voorbeeld de burgemeester van Rotterdam wordt dan weer neergezet als huis-moslim. Dus ja, Marokkanen kunnen het kennelijk nooit goed doen.

karel doorman
karel doorman20 aug. 2016 - 14:32

We moeten als Nederlanders veel meer respect en ontzag hebben voor onze Marokkaanse nederlanders die het op zich al moeilijk genoeg hebben in onze xenofobe en racistische samenleving. We moeten helemaal niks!

El Perro2
El Perro220 aug. 2016 - 17:03

"We moeten als Nederlanders veel meer respect en ontzag hebben voor onze Marokkaanse Nederlanders…” Lees On Liberty van John Stuart Mill eens (slechts geschreven in de 19e eeuw) en begrijp waar je vrijheid vandaan komt. Probeer het nu nog eens zou ik zeggen.

Coronarias Redig
Coronarias Redig21 aug. 2016 - 21:08

Misschien krijg ik na het weekend antwoord van Harry. Ik zie er naar uit!

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon19 aug. 2016 - 15:30

Mee eens. Laten we vanaf nu geen nieuwsfeiten en onderzoeken die kunnen bijdragen aan negatieve beeldvorming van Nederlanders van Marokkaanse komaf naar buiten brengen.

Okke2
Okke219 aug. 2016 - 15:09

Er zijn natuurlijk hartstikke veel Marokkaanse jongeren die helemaal geen lastpakken zijn. Iets met uitzonderingen die de regel bepalen.

1 Reactie
mulligan
mulligan19 aug. 2016 - 16:33

Blijft de vraag wat 'uitzondering' en wat 'regel' is. Misschien dat u daar eens iets langer bij stil moet staan.

Herr Vorragend
Herr Vorragend19 aug. 2016 - 15:03

Als goedwillende Marokkaan moet het idd frustrerend zijn om continu afgerekend te worden op het wangedrag van zich misdragende Marokkanen. Voor zover kan ik met u meegaan. En het is nu eenmaal zo dat als je lid bent van een minderheid je altijd door de meerderheid snel als één groep wordt beschouwd en dus over één kam wordt geschoren. Helaas. Aan de andere kant is een meer dan epidemisch groot gedeelte van de Marokkaanse minderheid dagelijks druk met het bewust verpesten van de leefatmosfeer van andere bewoners van Nederland. Van straatterreur zoals het spugen en schelden op straat en het pesten en molesteren van wijkbewoners die per ongeluk iets verkeerds hebben gedaan (in de ogen van onze straat-terroristjes) tot een oververtegenwoordiging in kleine en grote criminaliteit. Ik kan nog wel even doorgaan. De oorzaken zijn divers; van inderdaad gediscrimineerd worden tot het aangeleerd hebben van totaal verschillende culturele codes, van een misplaatst minderwaardigheidsgevoel t/m een even misplaatst superioriteitsgevoel en voor velen ook een klemmend religieus keurslijf dat haaks staat op onze vrije en open samenleving. Hier is al zo vaak over gediscussieerd maar u blijft alleen maar weer hangen in de slachtofferrol en hebt totaal geen oog voor het abjecte wangedrag van teveel Marokkanen. Dat u zich daar persoonlijk niet schuldig over hoeft te voelen is evident maar het geweeklaag is een gepasseerd station. Veel niet-Marokkaanse Nederlanders (zeker niet alleen witte autochtonen zoals ik weet van mij Turkse vrouw en mijn Molukse zwager) ) zijn er een beetje klaar mee en zijn de nuances voorbij. Ook helaas maar wel een realiteit om rekening mee te houden en dat begint met ophouden met klagen en de hand wél eens in de collectieve boezem steken.

thunderbird2
thunderbird219 aug. 2016 - 14:54

"Deze genetisch en biologisch onaantoonbare correlatie". Gemakshalve de statistische even buiten beschouwing gelaten ?

6 Reacties
mulligan
mulligan19 aug. 2016 - 16:35

Als die genetisch en biologisch niet bestaat, dan kan die ook statisch niet bestaan. Dat had u op weg kunnen helpen om te concluderen dat er dus andere criteria spelen. Maar helaas, weer een gemiste kans.

Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 21:06

Er is hoop voor je Mulligan. Je ontkent een racistisch element in dit onderwerp!

mulligan
mulligan20 aug. 2016 - 9:22

Het allereerste woord van de zin al niet weten te lezen?

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 10:44

Volgens mij heb ik je slip goed gelezen. Wat zijn trouwens die andere criteria?

thunderbird2
thunderbird220 aug. 2016 - 10:52

Mulligan, probeer eens te begrijpen wat je leest voordat je reageert, voorkomt dat er wordt getwijfeld aan je cognitieve vermogens.

mulligan
mulligan20 aug. 2016 - 18:10

@thunderbird: kon een inhoudelijke reactie er (weer) niet van af? U beledigt liever dan te reageren op wat ik schreef? @Coronarias Redig: economische, sociale, opleiding, ik noem er uit de losse pols maar een paar.

D'Holbach
D'Holbach19 aug. 2016 - 14:54

En weer wegkijken van de problemen die er wel zijn. Natuurlijk mag je niet iedereen over 1 kam scheren, dat weet het kleinste kind, helaas denkt de mens nu eenmaal in groepen. Helemaal als die groepen zichzelf in de eerste plaats als lid van die groep zien. Slecht een enkeling heeft het over streepjenederlanders, de meesten zien zichzelf toch echt als Marokkanen, Turken, moslims en na heel lang lang niks als marokkaansnederlander, turksnederlander, moslimnederlander. Zelden tot nooit als Nederlander pur sang. Dit groepsgedrag van deze groepen die eigenlijk Nederlander zouden moeten zijn maar zich bewust daar niet onder scharen, gezamelijk met de reële problemen, veroorzaakt door een deel van de groep, zorgt voor die tweedeling, verbeter de wereld, begin bij uzelf, kijk in de spiegel als groep en bekijk hoe u als groep wel Nederlander kunt worden. Het is velen gelukt, met een beetje goede wil moet het uw groep ook kunnen lukken, maar dan moet die wil er wel zijn, en die mis ik helaas vaak bij velen.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen19 aug. 2016 - 14:41

Hallo Mevrouw Benkaddour, Ik begrijp dat u wetenschapper bent. Dan lijkt het mij dat u geleerd is logisch na te denken. Welke geestelijke radslagen er nodig zijn om via een enkele opmerking van een minister over de OS te komen tot de medicalisatie van de vermeende geestelijke nood van Marokkaanse kinderen die lijden onder 'marrophobia' is mij werkelijk een raadsel. Enfin, u heeft kennelijk een dergelijke aankeiler nodig om te komen tot uw conclusie dat de minister een speciale verantwoordelijkheid heeft ten overstaan van Marokkaanse kinderen die jaar in, jaar uit, (uw woorden) worden geconfronteerd met 'marrophobia'. Ik meen uit uw betoog op te moeten maken dat wij in Nederland aldus lijden aan een onredelijke angst voor Marokkanen. Onze risico- perceptie is blijkbaar niet in orde. Ik moet zeggen, een originele invalshoek om uiteindelijk toch weer te komen tot de grijsgedraaide constatering dat het allemaal wel meevalt en dat we toch vooral moeten letten op de toon van het debat. Als wetenschapper poneert u daarbij de in mijn ogen zorgwekkende stelling dat mijn vrijheid van meningsuiting kennelijk 'verantwoord' moet worden toegepast omdat ik anders treedt in de vrijheid van anderen. Ammehoela! De essentie van de vrijheid van meningsuiting is ten principale dat ik daarover geen verantwoordelijkheid hoef af te leggen, tenzij ik in het kader van het strafrecht (oproepen tot geweld bijvoorbeeld) uit de pas loop. Er is niets mis met mijn risico-perceptie mevrouw Benkaddour. Jongeren van Marokkaanse afkomst (jongens!) voeren alle foute lijstjes aan, of het nu gaat om criminaliteit, werkloosheid, vroegtijdig schoolverlaten of dergelijke. Zowel absoluut als relatief is er sprake van een buitensporige oververtegenwoordiging die zich niet laat wegredeneren, of u daar nu wel of niet Karl Popper bij haalt. Ik wil u er graag aan helpen herinneren dat +/- 75% van de Syriëgangers bestaat uit Neder Marokkanen. Refererend aan uw verwijzing naar de opmerkingen van de heer Derksen kan ik u uit persoonlijke ervaring vertellen dat de heer Derksen in deze wat mij betreft zelfs redelijk diplomatiek was. Als mijn voetbalploeg tegen een Marokkaans team moest spelen werden er van tevoren extra veiligheidsmaatregelen genomen ter bescherming van de spelers, ouders en kinderen, het clubgebouw, de vrijwilligers, en nota bene zelfs de auto's op de parkeerplaats. Het was high-alert en dat was het gevolg van eerdere bittere ervaringen. En zelfs dan ging het soms nog mis. Het is één van de redenen geweest dat ik ben gestopt met voetbal en mijn kinderen op hockey heb gedaan. Het is om te huilen. Er is geen sprake van 'marrophobia'. Marokkaanse jongeren vertonen aanmerkelijk vaker normoverschrijdend gedrag. Dat is niet mijn perceptie, maar de objectieve waarneming. Het zou zo fijn zijn als er binnen uw gemeenschap nu eindelijk eens iets met deze informatie wordt gedaan inplaats van de lelijke boze buitenwereld de schuld te geven.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 21:12

Toch wonderlijk dat iemand aan zoveel opleiding heeft kunnen komen in een blijkbaar Marrofobisch land. Tegelijkertijd schrik ik iedere keer weer wat vervolgens dan blijkbaar gebeurt met die mogelijkheden. Nou ben ik al van jongsaf aan uit de droom geholpen dat intelligentie en of opleidingsniveau gelijk staat aan wijsheid en of logisch denken. Op 1 of andere manier is het in ons land mogelijk na heel veel vorming toch de plank mis te slaan. Ik ben trouwens geen uitzondering. :)

wunwegwundarwun
wunwegwundarwun19 aug. 2016 - 14:28

Het is een opiniestuk, maar ik kan hier niets anders uithalen dan het wentelen in de slachtofferrol en vingerwijzen naar de verfoeide Nederlanders. Zelf is mevrouw ook gewoon Nederlandse. De correlatie criminaliteit/uitkeringsafhankelijkheid en Marokkaanse wortels is onweerlegbaar. In plaats van deze te ontkennen, is het veel nuttiger te zoeken naar oorzaak en oplossing. Het is te makkelijk om dit aan beeldvorming en discriminatie te wijten; dan had dat bij andere bevolkingsgroepen eenzelfde effect gehad. Leuke poging trouwens om een nieuwe term te lanceren. Laten we hem maar niet gebruiken. Voor je het weet gaat de discussie weer over woordgebruik in plaats van de onderliggende problemen

Peter_K2
Peter_K219 aug. 2016 - 14:15

"de psychische topsport ‘Marokkaan zijn in Nederland’" Maak het jezelf makkelijk, en wordt gewoon Nederlander in Nederland. Of als dat echt te veel tegen de borst stuit: Marokkaan in Marokko. Er zijn teveel buitenlanden om allemaal rekening mee te moeten houden. En je zult zien dat de religie er dan ook nog bijgesleept gaat worden.

1 Reactie
mulligan
mulligan19 aug. 2016 - 16:36

"En je zult zien dat de religie er dan ook nog bijgesleept gaat worden." En precies op dat moment deed u het.

McMacaroni
McMacaroni19 aug. 2016 - 14:10

De problemen met niet westerse allochtonen in heel Europa (oververtegenwoordiging kun je objectief meten) is natuurlijk niet genetisch, maar cultureel bepaald. De wrijving tussen de zuilen wordt er niet beter op doordat autochtonen de islamitische cultuur afwijzen, maar negeer aub niet de niet-westerse allochtonen die de westerse manier van leven en vrijheden afwijzen. Het probleem is dat beide kampen de oorzaak alleen bij de ander legt en er geen beweging naar de ander plaatsvind. De opvattingen in bovenstaand stuk zijn onderdeel van het probleem. Als je maar vroeg genoeg en lang genoeg blijft hameren op het slachtofferschap dan zul je niets veranderen aan de mentaliteit, weerbaarheid en tolerantie. Weliswaar niet op zo'n splijtende destructieve manier als Wilders, maar helpen doet het niet.

2 Reacties
shi Inta
shi Inta19 aug. 2016 - 15:11

En de naam Wilders is weer gevallen, komt die man nu in elke discussie voor. Of is het dat de argumenten opraken. Punt is ze zijn oververtegenwwordigd in alle statistieken en mevrouw probeert dat te bagataliseren. Lijkt me toch echt een probleem van die doelgroep. Ze gaan er maar eens aan werken ipv te zeuren over de slechte beeldvorming die wij over hun zouden hebben. Kan van die kant maar van 1 kant komen. En dat werkt dus echt niet.

McMacaroni
McMacaroni19 aug. 2016 - 16:19

je gaat niet eens in op argumenten en komt met een non-argument dat ze ALLE lijstjes aanvoeren. Of bedoel je alleen alle negatieve lijstjes? Wilders is wel degelijk onderdeel van het probleem. Ik heb een ontzettende afkeer van een primitieve stammencultuur en ortodoxe religieuzen, maar door ze te bejegenen als Wilders doet zul je echt geen verandering in gedrag en mentaliteit stimuleren. Kinderen opvoeden als slachtoffers, zal je de eigen verantwoordelijkheid ook niet stimuleren. Zijn beide toch echt onderdeel van hetzelfe probleem.

Van der Wal
Van der Wal19 aug. 2016 - 13:59

Je noemt jezelf eerst een Marokkaan en klaagt daarna dat de rest dat ook doet.

2 Reacties
crumb2
crumb219 aug. 2016 - 14:49

Spot-on.

the don
the don19 aug. 2016 - 16:12

@Frank Jij zegt dat de rapcultuur en de cultuur bij de Marokkaanse jongeren in Nederland product is van discriminatie. Maar zijn ook veel mensen die roepen samen met Wilders 'minder minder minder' mee omdat zien dat die groep oververtegenwoordigd is in de misdaad. Waar is het begonnen?

peterh2
peterh219 aug. 2016 - 13:57

De irritatie van Schippers ging over de leunstoel-experts die sporters die 4 jaar lang hard getraind hebben de maat namen, alsof 2 seconden langzamer zwemmen dan de concurrentie een teken van luiheid is. Derksen had natuurlijk een punt, ook al zei hij het op de traditionele lompe manier zoals bij VI gebruikelijk is: voetbal is veranderd en de arabische/turkse macho-cultuur botst op het veld met de gefeminiseerde westerse 'laten we het vooral gezellig houden' mentaliteit. Dat zorgt voor excessen en uitwassen met de dood van een grensrechter als triest dieptepunt. En dan nu hier opkomen voor de tere Marokkaanse kinderziel, guttegut...

lalalilo
lalalilo19 aug. 2016 - 13:52

Eigenlijk wil ik niet reageren. Moest eerst 5 minuten bijkomen van de onnavolgbare verbanden die worden gelegd. Het zou een verademing zijn als een Marokkaan een keer kritsch zou zijn op de eigen gemeenschap. Helaas zal ik dit nooit meer meemaken in mijn leven.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig19 aug. 2016 - 21:16

Ow, ze zijn er wel hoor.

shi Inta
shi Inta19 aug. 2016 - 13:48

Dus correlaties doen er niet toe? Dat heet nu wegkijken van de problemen?

kindval
kindval19 aug. 2016 - 13:37

Wellicht kan de schrijfster zich eens richten tot de vele marokkaanse ouders die verzuimen hun kind een behoorlijke opvoeding te geven...

Gammana
Gammana19 aug. 2016 - 13:34

Volgens mij beweert niemand dat de overlast genetisch is bepaald, eerder cultureel. Marokkaanse jongens die tot laat op straat rondhangen, overlast diefstal. Sla de cijfers er maar op na. Van Keulen tot Corsica van Antwerpen tot Malmo overal veroorzaken Marokkaanse jongens overlast, maar dat ligt natuurlijk niet aan hen. Het ligt altijd aan de ander, dat verhaal kennen we inmiddels wel. Ik kan alleen uit persoonlijke ervaring spreken, ik zat op een middelbare school met veel Marokkanen, de meeste waren trots op het negatieve imago. De verandering van dit beeld zal toch echt van de Marokkaanse gemeenschap zelf moeten komen, want dit soort praatjes gaan er bij de babyboomers nog wel in als koek maar de patatgeneratie weet wel beter.

9 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen219 aug. 2016 - 14:21

@ Gammana (15:34u) - nou nee hoor. Er is beslist een (enthousast beleden en gedeelde) negatieve attitude bij veel Nederlanders jegens Marokkanen. De overrijpe pubers van GeenStijl hebben daar zo hun steentje aan bijgedragen, al een jaar of tien, schat ik. De patatgeneratie vrat deze vuilspuiterij als zoete k... eh nee, een frietje met. Je kan als Nederlander echt niet je dagelijks beklagen over die criminele Marokkaantjes, ze discrimeren (de man die het museum niet in mocht), en dan maar hopen dat ze zich razendsnel conformeren aan onze normen en waarden. Waarom zijn Marokkaantjes trots op het negative imago? Dat is niet moeilijk. Wie lang uitsluiting en belediging ervaart (men denke aan 'woestijnratjes' en 'rifapen'), die gaat de volgende redenering in het gevoelsleven volgen: nou, als jullie dat altijd zo'n dingen tegen me zeggen, dat ga ik dat imago ook mooi zelf waarmaken; soort van Geuzenmentaliteit. Want jullie blijven maar tegen ons zeiken, wat we ook doen. De liefde moet van twee kanten komen. Hetzelfde fenomeen bestaat in de Amerikaanse rap- en hiphopscene. Die mensen zijn niet zo geboren. Ze werden zo omdat er in de USA heel veel discrimatie, voor zwarten een heel leven lang. De weerstand breekt een keer, en de reactie is die welke ik boven schreef. Als Geertje 'minder, minder, minder' hoort, en terugschreeuwt: 'daar gaan we dan voor zorgen', denkt U dan echt dat dat een aansporing is voor Marokkanen om hun gedrag te veranderen? Belediging en dreiging met uitsluiting heeft nog nooit één mens gemotiveerd om zijn gedrag aan te passen.

DeKist
DeKist19 aug. 2016 - 15:24

Kom op Frank, wat een domlinks gezwets weer.

DikTrom2
DikTrom219 aug. 2016 - 15:24

@Frank Lenssen, Beste Frank, Ik kan mij niet voorstellen dat het jou compleet ontgaan is, maar mocht het daadwerkelijk toch zo zijn, dan wil ik jou even wijzen op de beelden die door de Marokkaan zelf opgenomen zijn in het Van Gogh Museum. http://www.at5.nl/artikelen/159166/beveiliger_van_gogh_museum_weigert_bezoeker_liever_geen_marokkanen_binnen Als het weigeren van iemand die zulk taalgebruik hanteert binnen jouw grenzen van discriminatie valt, dan begrijp ik wel waarom dat jij eeuwig zal blijven denken dat wij de boosdoeners zijn. Graag ontvang ik een reactie van jou hierop.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen19 aug. 2016 - 15:46

@Frank Lenssen Aantoonbaar onjuist. U draait oorzaak en gevolg om. Al in de jaren '90 was sprake van structurele problemen binnen de Marokkaanse gemeenschap. Daar mocht toen niet over gesproken worden, want dat zou maar racisme in de hand werken. Ik werd al in 1991 tot mijn verbijstering uitgescholden voor 'kankerkaaskop'. Ik had het lef gehad een Marokkaans jochie van nog geen 8 jaar in het winkelcentrum aan te spreken op zijn gedrag. Dit soort uitingen werd door iedereen geaccepteerd. De boys werden met fluwelen handschoenen aangepakt;in de politiek, in de maatschappij en in de pers. Appeasement werkt niet en zal nooit werken. Hadden wij toen maar het lef gehad de problemen aan te pakken, dan hadden we mogelijk een heleboel ellende, voor Nederlanders én Marokkanen, kunnen voorkomen.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen219 aug. 2016 - 17:17

@ De Kist - omdat U geen enkel argument aanvoert, acht ik het niet nodig om op Uw bericht in te gaan. @ Dik Trom - geloof het of niet, ik ken alleen het eerste bericht en niet de nasleep. Ik zal de link nagaan. Want ik acht mezelf niet partijdig, en geen wegkijker. Wat niet kan, dat kan niet. @ Tweekeerbellen - ik draai oorzaak en gevolg helemaal niet om. Ik ontken niet eens dat er een probleem is in de Marokkaanse gemeenschap. En ik geloof U op Uw woord. Mocht men over de problemen in kwestie niet praten? Zelfs dat acht ik mogelijk. Maar ik houd wel degelijk staande dat de agressie en discriminatie jegens Marokkanen sinds 2000 constant toegenomen en volkomen ontspoord is. Met deze houding van beledigen en treiteren vermijd je heel succesvol dat Marokkanen hun eigen problemen eens tegen het licht gaan houden. Mocht men mij als 'rifaap', of 'woestijnrat' betitelen, dan mag diegene die dat doet heel blij zijn dat ik niet iemand ben die doorslaat of impulsief geweld pleegt. Maar ik heb mijn eergevoel: ik zal me ook niet conformeren aan het wensenpakket van zo een vies mens. Je kunt problemen aanpakken. Dat hoeft niet eens met een zeer harde juridische hand (ik refereer aan de gekte van de PVV met haar knieschoten, en de VVD, de partij die iedereen hard wil aanpakken, behalve in de eigen gelederen). Het begint bij jezelf, als je iets wil tot stand brengen. Blijven schelden en uitsluiten, en dan geloven dat je opponenten zich vanzelf anders gaat opstellen? Projecteer zo iets eens op een huwelijk dat stuk loopt. Als je écht meent dat deze aanpak werken zal, dan ben je geen bezorgde burger, dan ben je gewoon heel erg van het padje af. (En het is niet meer 1991. Het is 25 jaar later. We moeten van de huidige situatie uitgaan. En een juiste, maar vredelievende aanpak kiezen. In mijn leven is gelukkig geen plaats voor beschuldigen, treiteren, isoleren, discrimeren, schofferen, en wegwensen.) Daarom neem ik niets van mijn woorden terug. Toen we rond 2000 gingen 'benoemen', was dat geen verlossing. Al snel ging dat benoemen over in smerig achterbuurtgescheld en -geroddel, hearsay bewijzen, later ging de politie in een aantal gevallen flink over de schreef jegens buitenlanders. Mitch Hernandez werd vermoord. Daarom is mijn achting voor vele Nederlanders (ik noem de varkenskopjes, bijvoorbeeld, bijzonder hard gekelderd).

Willem100
Willem10020 aug. 2016 - 8:21

Tja Frank daar sla je de plank even goed mis met je reactie op Gammana. Belediging en uitsluiting draagt idd niet bij.Tot zover heb je gelijk. Maar dan ga je de fout in. Ten eerste valt het erg mee met die belediging en uitsluiting. Dat valt eerder de Marokkaanse gemeenschap zelf te verwijten. De Nederlandse gemeenschap is er een met een lange cultuur van handreikingen. Ten tweede is de 'negatieve' reactie van veel Nederlanders geen oorzaak van crimineel Marokkaans gedrag maar het gevolg daarvan. Al vele jaren voor het door jou aangehaalde 'benoemen in 2000' waren en bleven de Marokkaanse jongeren zich zeer fout gedragen. Er was toen geen enkele negatieve reactie vanuit de Nederlandse maatschappij. Met veel begrip en geduld werd het veelvuldige criminele en onbeschofte gedrag van de Marokkaanse jongeren ondergaan en getolereerd. Pas na vele jaren begon zich een tegenreactie vanuit de Nederlandse maatschappij te vormen als oorzaak van het niet afnemen maar juist toenemen van dit foutieve gedrag en meer nog het niet herkennen en willen oplossen vanuit de Marokkaanse gemeenschap zelf. Tenslotte kom je dan met scheldwoorden als 'rifapen' en 'woestijnratten' die werkelijk nergens in Nederland gebezigd worden, hooguit door een enkele gekke eenling. En als klap op de vuurpijl dan jouw illustrerende voorbeeld van de discriminatie van de 'man die het museum niet in mocht' wat werkelijk het toonbeeld was van Hollands fatsoen en begrip (museumportiers) versus de zeer kwalijke onbeschofte gedrag + slachtofferrol van die Marokkaanse jongen wat precies het volledige tegenbeeld is van de door jou vermeende discriminatie. Nee Frank, geen sterke reactie van je. Het zoeken van de oorzaak in uitsluiting en (wederom) Wilders is echt een volledige verkeerde analyse en omdraaiing van oorzaak en gevolg. Probeer de werkelijkheid goed onder ogen te zien en probeer te leren van alle ervaringen en reacties daarop van de reageerders hier. Het 'benoemen' was juist een eerste stap. De tweede stap is erkennen en veranderen van het gedrag van Marokkaanse jongens vanuit de Marokkaanse gemeenschap zelf. Het derde is het omarmen van deze maatschappij en het aanpakken van kansen i.p.v het afwijzen en slachtoffertje spelen. Help daaraan bijdragen! Met z'n allen moeten we deze negatieve trend kunnen ombuigen.

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 10:49

willem "Tenslotte kom je dan met scheldwoorden als ‘rifapen’ en ‘woestijnratten’ die werkelijk nergens in Nederland gebezigd worden, hooguit door een enkele gekke eenling. " Dat is iets te rooskleurig voorgesteld. Het is wel mijn stellige indruk dat het grootse deel van de Nederlanders vrij geduldig is geweest mbt de problematiek.

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 19:09

Interessant, mijn eerder wel geplaatste reprimande aan Frank staat er niet meer. Ik ben u behulpzaam. "Ik vind het veelvuldig schelden tegen andere discussianten tamelijk infantiel maar vooral respectloos. Het vastgeroest zitten in het idee van Links(Blijkbaar altijd wijs en goed)vs Rechts(tegenwoordig wordt daar vaak het woordje extreem aan toegevoegd als wil men kracht bijzetten aan de lege retoriek) is een grijsgedraaide plaat die geen indruk meer maakt. Het is zo zwart wit. Je bent blijkbaar links of Rechts Het is allang duidelijk dat gelijkaardige meningen over onderwerpen geuit worden door mensen uit eenlopende kampen. “Rechts wil maar niet begrijpen dat het Westen zelf ook bijzonder veel ellende veroorzaakt in de wereld. Op die weigering valt argumentatief dan ook totaal niets in te brengen. Wie zich afschut wil de realiteit niet zien. Die leeft in zijn eigen, nog met welvaart gevulde cocon. En hij durft zijn eigen diepste waarheden niet eens op te schrijven: ik wil helemaal niets inleveren om anderen ook een leefbaar bestaan mogelijk te maken. Ik gun ze dat ook niet. Ik wil meer groei en meer welvaart, hoe dan ook. Wat er na mijn dood gebeurt is me volkomen worst. (Zou atheïsme daarom zo populair zijn?).” Al die aannames ook om zich boven de rest van het forumgezelschap te plaatsen. Mensen van verschillende politieke kleur geven vaak genoeg aan wel te willen delen en opvangen maar dat het toelatingsbeleid anders moet. Waar ligt de grens van het haalbare? Geef jij daar ook nog een antwoord op, Frank? Dat Australie weinig inwoners heeft is nog geen reden om willekeurige mensen aan hun soevereiniteit te laten tornen. Als zij, net als ervaringsdeskundige Oost Europese landen, bijvoorbeeld geen of weinig moslims willen toelaten uit angst voor ontwrichting is dat toch gewoon hun recht? Natuurlijk is dit voor jou een domme vraag want racistisch, xenofobisch, etc, bla bla bla. Maar belangrijker is jouw wereldvreemde beleving op religie. Religie is op zich goed en in Islam schuilt niet meer gevaar dan in andere religies. Wie zich afschut wil de realiteit niet zien. Inderdaad. Dat mensen uit slecht leefbare gebieden wegwillen is inderdaad 100% begrijpelijk. Maar het is geen verplichting daarom maar jezelf te ontwrichten door maar van alles en in onbeperkte hoeveelheden binnen te laten komen. Over verhoudingen en aantallen gesproken. Hoe zit het met de bevolkingsdichtheid van de bekende rijkere arabische naysayerstaten? Is het niet veel eerlijker vluchtelingen te spreiden over heel de wereld? Waarom verdient slechts het westen die toorn, die hoon, die beschuldigende vinger?"

Coronarias Redig
Coronarias Redig20 aug. 2016 - 19:30

Excuses. Ik vergiste mij in de draad. Mijn comment staat elders weldegelijk.