Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Wel of geen handen schudden

  •  
03-03-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
Female Muslim Doctor greeting a patient

© Foto: i-stock

Cultuurverandering gaat niet over cultuur maar over macht
Het klinkt misschien wat cru, maar een virusuitbraak is interessant als je antropoloog bent. Het lijkt of we de mensheid opeens in een pressurecooker hebben gestopt of in een deeltjesversneller. Processen in de samenleving die vaak heel langzaam veranderen, gaan opeens erg snel. Dat maakt ze fijn observeerbaar. We zeggen wel dat cultuurverandering moeilijk is. Maken ruzie over to Zwarte Piet of Niet. Maar is dat wel zo? Is verandering van cultuur, omgangsvormen of traditie moeilijk?
Handen geven Zo is er het handen geven. Jarenlang zijn we elkaar in de haren gevlogen over de vraag of het toegestaan, onbeleefd of helemaal oké is als je moslim bent en je wil uit religieuze overwegingen liever geen hand geven maar je hand op je hart leggen of een hoofdknikje geven. Er zijn mensen om ontslagen en kranten over volgeschreven. Dat gaat vaak gepaard met termen als ‘je moet respect tonen’, ‘de hand geven is een teken van ontwapening’, ‘het is een oude traditie’… We onderhandelen over het al dan niet handen geven als een cultureel fenomeen. Maar gaat het daar wel over?
Sinds een paar dagen stoppen we op sommige plaatsen met handen geven. Ik heb vanmorgen met open mond gekeken naar een filmpje waarin de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Horst Seehofer, geen hand wil geven aan bondskanselier Angela Merkel. Waarop Merkel een soort nieuw begroetingsritueel improviseert; iets met handen omhoog en glimlach. Het leukste is de dame erachter die dan een soort… begroetingsbuiging maakt die het midden houdt tussen een moslima’s hand op hart gebaar, rooms-katholiek kruis en Thaise wai -buiging. Wat ongemakkelijk doch liefdevol gelach en iedereen gaat weer op z’n plek zitten. Overigens krap binnen hoest- en proestafstand, dus of het echt helpt… In Zuid-Korea geven mensen elkaar nu een voetje in plaats van een hand. Op sommige Nederlandse ziekenhuisdeuren hangt  een poster met ‘wij geven elkaar nu geen handen in dit ziekenhuis’. Drie dagen,  zo snel kan een van de oudste begroetingsrituelen veranderen.
Ziek Ik verzorg regelmatig trainingen. Vorige maand nog hadden we een deelnemer die hartstikke verkouden was. Maar ze was zó gemotiveerd dat ze kuchend en proestend en met hoogrode konen van de koorts toch bij het avondcollege wilde zijn. De groep was heel lief voor haar: ‘Wil je een kopje gemberthee’, ‘wat goed dat je er toch bij bent’, ‘wat een bikkel ben jij’. Mijn mededocent fluisterde nog wel in mijn oor: ‘Lekker dan, zijn we straks allemaal ziek’, maar de algehele mores was zorg en waardering. Volgende maand geef ik weer een leergang. En ga ik vragen of als iemand ziek is en flink hoest en proest, hij of zij de beleefdheid wil hebben om dan een dagje thuis te blijven. Op de school van mijn kinderen is al een dergelijke mail verstuurd. Niemand die dat gek vindt. Terwijl dit een majeure cultuurverandering is. Van toughen up naar blijf even thuis. Van ik naar wij. Van Nederlands ‘wat ben ik zielig ziek’, naar Aziatisch ‘sorry dat ik jou lastig val met mijn ziektekiemen’.
It’s all about power Cultuurverandering gaat niet over de inhoud. Niet over traditie. Niet écht over of straatnamen in Amsterdam mannelijk of vrouwelijk zijn. Niet écht over de kleur schmink van Zwarte Piet. Niet écht over de introductie van een nieuw ICT systeem op kantoor. Cultuurverandering gaat over macht. Over wie er bedenkt dat er iets moet gaan veranderen. Over wie bepaalt of de aanleiding voor de verandering legitiem is. Over wie op welk moment aan de traditie mag komen. Over ranking. Over domeinen. Over spreekrecht. Over bescheidenheid. Over muren. Over gevestigden en buitenstaanders. Over delen of aanpassen. Of zoals Oscar Wild sprak: ‘Everything in life is about sex. Sex is about power’. Ik maak daar graag van: seks en cultuurverandering zijn about power.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (68)

[verwijderd]
[verwijderd]5 mrt. 2020 - 9:49

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗5 mrt. 2020 - 14:35

Ja, oma het is maar wat je het ergste noemt.......

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 mrt. 2020 - 22:25

Juppé???? ik ben geneigd een bekende filosoof te citeren.

Juppé🎗
Juppé🎗4 mrt. 2020 - 20:23

Het virus is hier in de Provence nu op 40km. Geconstateerd, dus in feite is het er al....vanaf vandaag zoenen we elkaar niet meer en al eerder kwam je niet hoestend of met koorts naar bijeenkomsten. We zitten hier ook nog in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, dus veel vergaderingen. De volgende stap is dat die afgelast worden en we elkaar ook geen hand meer geven.....dat moet dan, maar daarna is alles weer normaal hebben we al afgesproken Jammer voor schrijver van dit topic maar we gaan dan gewoon weer verder.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 mrt. 2020 - 7:12

verstandig

Libertain
Libertain4 mrt. 2020 - 14:54

Over macht spreken in tijden van zware pandemie waarbij verplichte maatregelen genomen moeten worden om mensenlevens te beschermen is niet enkel ultralichtzinning, is het ook bijzonder onverantwoordelijk tot aan het misdadige toe. Mensen worden in containers opgesloten, dit moet je niet als machtspelletje opnemen. Het goede voorbeeld wordt meteen gegeven door verantwoordelijke mensen als Minister Seehofer en Kanzlerin Merkel zelve die ons allemaal laten voordoen hoe moet je in tijden van epidemie gaan gedragen. Goed voorbeeld doet volgen. Epidemie is OVERmacht, geen spelletje voor oppervlakkige corporatieve machtsredeneringen.

Leontrotsky
Leontrotsky4 mrt. 2020 - 13:28

Ik zou heel graag zien dat veel van de cultuur en omgangsvormen die in het Midden-Oosten gebruikelijk zijn ook in Nederland zouden worden ingevoerd. Ik heb goede hoop dat met de toename van het aantal moslims in Nederland de Nederlandse cultuur uiteindelijk bij het grofvuil kan en we een betere cultuur kunnen gaan omarmen en accepteren. Dit zal langzaam gaan maar uiteindelijk verwacht en hoop ik dat dit het geval zal zijn. Ik heb jaren in het Midden-Oosten gewoond en ga er nog jaarlijks heen op familie en vriendenbezoek en voor zaken, en elke keer als ik er kom is het net als thuiskomen.

2 Reacties
4Vier!
4Vier!4 mrt. 2020 - 20:34

Heerlijk voor de vrouwen ook.... Ik snap wel waarom sommige mannen uitkijken naar die maatschappij, het soort dat lieden van de SGP en de conservatievere tak van altright ook ambieert. En zo ook Trotsky. Viva la seksisme!

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 23:31

Meneer Trotsky u heeft een merkwaardig gevoel voor humor.

madbako
madbako4 mrt. 2020 - 11:14

Meestal doe ik het begroeten af met een kort hoofdknikje. Want je kan zeggen wat je wil, maar die hand kan toch overal gezeten hebben.

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗5 mrt. 2020 - 14:34

« Want je kan zeggen wat je wil, maar die hand kan toch overal gezeten hebben. »... ....Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?

FransAkkermans1947
FransAkkermans19474 mrt. 2020 - 9:59

De tijdelijke cultuurverandering die mevrouw Braun beschrijft, stoppen met handen geven, heeft alles te maken met inhoud en weinig met macht. Veel mensen zijn er van overtuigd dat je besmet kan worden door lichamelijk contact en zullen dat proberen te vermijden als dat niet al te veel moeite kost. Daar is geen autoriteit als het RIVM voor nodig. De stelling dat cultuurverandering niet over inhoud gaat lijkt me onhoudbaar.

webmaatje
webmaatje4 mrt. 2020 - 9:52

De relatie met het coronavirus ontfat mij. "Ik heb vanmorgen met open mond gekeken naar een filmpje waarin de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Horst Seehofer, geen hand wil geven aan bondskanselier Angela Merkel. Waarop Merkel een soort nieuw begroetingsritueel improviseert; iets met handen omhoog en glimlach." Danielle Braun heeft blijkbaar niet meegekregen dat Merkel als gewoonlijk Seehofer een hand wil geven bij binnenkomst en Seehofer aan Merkel duidelijk maakt dat handenschudden even vanwege het virus niet gewenst is. Merkel verontschuldigt zich ook met handgebaren dat ze dat vergeten had. Op de Duitse tv werd dat item enige malen vertoond.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 12:31

Over een paar weken zal Merkel ook weer gewoon de hand van Seehofer schudden.

Paulus3
Paulus34 mrt. 2020 - 9:46

"Van toughen up naar blijf even thuis. Van ik naar wij." Van uitbuiten naar zorg.

Eric Minnens
Eric Minnens4 mrt. 2020 - 9:36

"Cultuurverandering gaat niet over cultuur maar over macht" Zeker, maar in dit geval ook over hygiëne. Doe de fistbump. 10x hygiënischer dan handenschudden. (En leuker ook, naar mijn ervaring). https://www.staplesadvantage.nl/doe-inspiratie-op/een-gezonde-en-hygienische-werkomgeving/een-hand-geven-de-verborgen-gezondheidsrisicos/

3 Reacties
madbako
madbako4 mrt. 2020 - 11:16

Doe de fistbump Roept nare associaties op met het wel bekende fistfucken.

LaBou
LaBou 4 mrt. 2020 - 14:36

rare associatie. Zo onbekend is de fistbump nou ook weer niet

madbako
madbako4 mrt. 2020 - 16:46

@LaBou 4 maart 2020 at 15:36 rare associatie. Zo onbekend is de fistbump nou ook weer niet Er staat nare laBou. Goed citeren joh, anders wordt het zo'n rotzooitje

WatVroegerLinksWas
WatVroegerLinksWas4 mrt. 2020 - 9:33

Natuurlijk is het onverstandig om met (sommige) kwalen te komen werken, wegens risico om anderen aan te steken. Maar laten we duidelijk zijn, iemand die ondanks dat hij niet lekker is, toch komt werken doet dat omdat hij verantwoordelijkheden heeft waar hij niet zomaar van kan weglopen. Omdat hij weet dat zijn afwezigheid een probleem zal zijn voor zijn bedrijf en zijn collega's. Dat is dus juist NIET iemand die alleen denkt aan "ik", zoals de schrijfster zegt. Dat is niet een aandachtshoer ("wat ben ik zielig ziek"), maar iemand die zijn collega's overwerk wil besparen. Dat is niet een asociaal die niet "de beleefdheid wil hebben om dan een dagje thuis te blijven" maar iemand die een klant niet teleur wil stellen door een deadline op te schuiven. Je zou kunnen zeggen dat de hoge inzet die je in veel Nederlandse bedrijven ziet onverstandig is op sommige momenten. Maar om een verhaal af te steken alsof deze mensen op een of andere manier doelbewust aso's zijn waar wat mis mee is, is zachtgezegd niet erg lief.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 mrt. 2020 - 10:47

Wat jij schrijft, gaat niet over wat Danielle Braun beweert.

de Boer2
de Boer24 mrt. 2020 - 9:12

Het gaat niet zo zeer over macht als over argwaan. Over fantasie dat de ander wel eens een vijand zou kunnen wezen. Mensen tasten elkaar af, ze glimlachen dan als teken van overgave. Net als de honden hier kwispelen. Elkaar de handen laten zien en aanraken kan ook gezien worden in dit verband. Het is een gebaar, net als zoenen., dat ook een aanraking is. Maar mensen meten niets van aanraken hebben. Die interpreteren aanraken als een aanval Daarom past de Boer wel op als ie zoent. Want een kus of een hand wordt steeds meer misverstaan, terwijl het toch gewoon een teken is van toenadering. Wellicht dat enige relativering mogelijk is in een maatschappij die gedomineerd wordt door seks en macht waar van Harvey W. het symbool is geworden en moet boeten terwijl zijn slachtoffers hem uitjoelen. terwijl zei ook macht wilden door bekend te zijn en daarbij seks op de koop toenamen.. Schei toch eens uit met elkaar een mietje te noemen, en wees eens wat toleranter, wat inschikkelijker., wat minder absoluut Tegen nodeloos polariseren en voor meer mild begrip.. .

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 8:58

Tegeltjes wijsheid en ht citaat is niet van Oscar Wilde maar van Michael Cunningham, die het aan Oscar Wild toeschreef. "I think Oscar Wilde said, “Everything in human life is really about sex, except sex. Sex is about power.” And I think he’s got something there."

3 Reacties
Pater
Pater4 mrt. 2020 - 15:16

Eens. Maar hoe kan het dat ze het discriminerende aspect om juist vrouwen de hand te weigeren niet benoemt ?

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 17:11

Ik vond het een oppervlakkig stukje voor een vakanthropoloog en eigenlijk niet de moeite om er verder commentaar op te leveren. Cultuurverandering is inderdaad niet altijd verbetering daar had ze best iets van kunnen zeggen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 17:25

PS het is off topic maar m.i. wel interessant. Het citaat komt uit een intervieuw uit 1995 met de romanschrijver Michael Cunningham die daarin betoogt dat het Engels/Amerikaans geen geschikt vocabulair heeft voor het schrijven van sexscenes. Daarin heeft hij zeker een punt.

P Haan
P Haan4 mrt. 2020 - 8:38

Ik heb geen verstand van vrouwen. Maar waar ik vandaan kom kijk je elkaar recht in de ogen en geeft een stevige poot als je een afspraak maakt of aan iemand voorgesteld wordt. En vrouwen doen dat ook, zonder daar een punt van te maken. Corona of geen corona, in geen enkel stukje realiteit zal dat bij mij vervangen worden door een voetje of, bewaar me, een fistbump. Ik heb een paar mannelijke vrienden die ik uitgebreid omhels als we elkaar treffen. Anders kunnen we elkaar niet sarren met de ontwikkelende vetrollen en wijkende haarlijnen. Dus als we gaan gaan we met zijn allen. Mooi. Naar een cultuurverandering zoeken is een ander gegeven. In de compleet verziekte randstad geloof ik dat direct, maar in Nederland gaat dat niet gebeuren. Cultuur duiden kan alleen op de plaatsen waar die niet verdrongen is. En verdringen is iets totaal anders dan veranderen. Wat wel een boeiend onderzoek zou zijn, is wie de designated survivors worden. In deze tijd van zinloze entiteiten als influencers en nog veel meer mensen die zichzelf vreselijk belangrijk vinden, zullen we nog raar op de neus kijken als er beperkt gevaccineerd kan worden. Dan ben je toch ineens blij dat je 'maar' buschauffeur bent.

Libertain
Libertain4 mrt. 2020 - 7:18

("...maar een virusuitbraak is interessant als je antropoloog bent. ") Staat u mij toe om het even aan te vullen aan de hand van uw eigen profiel, omdat u zelf aangeeft corporatief antropoloog te zijn, wat uw interesse naar zuivere machtsverhoudingen goed verklaart. ("...maar een virusuitbraak is interessant als je corporatief antropoloog bent.") wat zeker helemaal anders is dan medisch antropoloog. Langs deze weg zijn in het wereld wetenschappelijke community de wereld beroemde onderzoeken en standpunten van Zigmund Freud zwaarwegender dan deze een passant van Oscar Wild, indien we dit serieus zouden moeten gaan bespreken. Ik nodig vanzelfsprekend iedereen uit om zelfstandig een serieus onderzoek ernaar te gaan doen.

Tom7
Tom74 mrt. 2020 - 7:13

Mooi stukje Danielle, en met veel waarheid. De `Genealogie van de Moraal` (Nietzsche) iets wat binnen komt vallen in de tijdslijn en zomaar onze moraal (eventueel blijvend) verandert. Mooi dat je Cultuur en Sex daar ook bijhaalt, toen Mammon de grotendeels directer bepalende God werd en daarmee zijn invloed op de moraal verstevigde, kregen we ook de term Cultuur Industrialisatie,dit vanwege dat Geld(schijn) een verschijnsel is die de Totalitaire (snelkookpan) Macht ook mogelijk maakt. "Cultuurindustrie" Adorno "Totalitarisme" Arendt "In het totalitarisme ontwaarde Arendt een politiek systeem dat vrijwel altijd gebaseerd is op het absolute geloof aan één enkel idee of één enkel volk, en daarom meestal een zondebok-theorie kent, zoals in Arendts tijd het antisemitisme. Binnen een dergelijk systeem is er geen plaats meer voor open debat of afwijkende interpretaties en meningen, omdat alles in de logica van dat ene idee gedwongen wordt.’" ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Daarbij zijn we de Normaliteit een hele ander invulling gaan geven, en met de versterkende individualisering geholpen door de sociale media (ook zomaar iets) hebben Relaties en Sex veel meer een Swipend karakter gekregen. "What you get, is what you Swipe". Voor de onderdrukking van de nog gewoon bestaande verschillende evolutionaire krachten (man/vrouw) in onszelf en onze omgeving worden er door de Macht allerlei technieken toegepast, juist weer makkelijk gemaakt vanwege die individualisering. (hulpeloos, opgejaagd en eenzaam), en toch verlangend naar, dus makkelijk te plooien. https://www.salvador-dali.org/fr/oeuvre/catalogue-raisonne-peinture/obra/625/la-tentation-de-saint-antoine. En wat ik als gevolg van de al jaren gevoerde Neo-Liberale Psycho Politiek, waarin Ouderen al zo,n twee decennia tot een probleem zijn gemaakt, ook interessant vind, is hoe het Nederlands volk gaat reageren, als het Corona Virus grootschalig zou gaan toeslaan, en de plannen worden doorgezet om zieke patiënten in Verpleegtehuizen (waar ouderen en zwakken zijn gehuisvest) te verzorgen. Wat vertel nou ééns eerlijk zou dat niet een "gouden kans" zijn, om de economische groei er lekker in te houden. ("Psycho Politiek Neo Liberalisme en de nieuwe machtstechnieken" Byung-Chui Han "Bio Politiek" Foucault)

Pater
Pater4 mrt. 2020 - 2:58

Wel of geen handen schudden gaat over macht. De macht van mannen over vrouwen.

4 Reacties
I am Legion
I am Legion4 mrt. 2020 - 8:46

Precies. En de macht die heeft bewerkstelligd dat vrouwen door pressie geseksualiseerd worden dat ze o.a. onaanraakbaar geacht worden te zijn is vooral een orthodox religieus culturele masculiene macht al zijn er ook zeker veel vrouwen die dit meehelpen te handhaven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 9:01

Inderdaad.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 11:52

Een reactionair zoals Jordan Peterson met zijn bogus bogus ‘crisis of masculinity' trekt ook niet voor niets zalen vol met mokkende jonge mannen en een enkele vrouw.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 11:54

1x bogus is wel genoeg

Eric Minnens
Eric Minnens4 mrt. 2020 - 1:12

Ik denk mét de schrijfster (eh... schrijver?) dat de nieuwe begroetingsrituelen voor een deel blijvertjes zijn. Niet alleen had ik zelf altijd al een beetje ergernis bij die nieuwhollandse gewoonte om elkaar bij elke toevallige ontmoeting een hand te geven, en spoedde ik me na zo'n modern ritueel aldra naar een kraantje om mijn handen te wassen, wellicht een beetje überhygiënisch... Maar ook denk ik dat ik niet de enige ben, die min of meer besloten heeft dit niet-handenschudden ook na deze coronaplaag te blijven volhouden, en me voortaan zoveel mogelijk te beperken tot andere begroetigswijzen, in mijn geval voornamelijk de fistbump.

9 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 10:16

Buiten proestafstand blijven is effectiever.

Eric Minnens
Eric Minnens4 mrt. 2020 - 11:19

@Danielle (Defoe) In een café is dat moeilijk. Daar heb je te maken met de proostafstand. Die meestal korter is dan de proestafstand.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 11:53

Tijdelijk niet proosten dan maar?

Eric Minnens
Eric Minnens4 mrt. 2020 - 12:49

Proust lezen? Eenzaam op je kamertje? Op zoek naar de verloren tijd? ????

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 13:31

Boswandeling?

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 13:33

????

4Vier!
4Vier!4 mrt. 2020 - 20:41

DanielleDefoe 4 maart 2020 at 14:31 “Boswandeling?“ ???? Toch weer terug in het café?

4Vier!
4Vier!4 mrt. 2020 - 20:43

DanielleDefoe 4 maart 2020 at 14:31 Bedenk me net dat je niet meer in NL woont; https://www.gall.nl/boswandeling-geen-70cl-652903.html

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 23:27

4Vier! 4 maart 2020 at 21:43 officieel nog steeds Nederlander en geen frequente cafebezoeker.

dirkdirk
dirkdirk3 mrt. 2020 - 23:17

De deurknop is 100 x viezer en gevaarlijker voor wat betreft virussen, dan een hand. Niemand die het daar over heeft. Nu wordt er stiekum even een vrouwonvriendelijke gewoonte van streng gelovigen witgewassen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 mrt. 2020 - 21:49

als cultuurverandering inderdaad een elitair gebeuren is dan is het natuurlijk ook best te begrijpen dat mensen die zichzelf niet met die groep identificeren behoorlijk fel reageren .

OlavM
OlavM3 mrt. 2020 - 21:13

[In Zuid-Korea geven mensen elkaar nu een voetje in plaats van een hand.] Zoiets zou ik niet voetstoots overnemen. Het gaat goed als je de wereld aan je voeten hebt. Of als je tenminste op gelijke voet staat. Want al gauw kan een ander de indruk krijgen dat je hem of haar de voet dwars wil zetten. En dan kom je misschien zelfs op voet van oorlog te staan! Of de ander gaat denken dat je een wit voetje wil halen of een voet tussen de deur krijgen. En dan kom je even goed op gespannen voet te staan. Nee, al met al loop je met zoiets al gauw iemand voor de voeten, dus kan je dan beter niet voet bij stuk houden en je snel uit de voeten maken.....

2 Reacties
Tukker3
Tukker33 mrt. 2020 - 21:20

Grappig, Olav Ik neem mijn hoed voor je af.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 mrt. 2020 - 14:50

Of voetjevrijen!

I am Legion
I am Legion3 mrt. 2020 - 21:01

Even het handenschudden opportunistisch met het coronavirus er doorheen jassen? Nou laten we het daar dan eens onverhuld (pun intended) over hebben. Dat gaat dus over conservatieve orthodoxe religieuze culturen die louter op grond van seksuele repressie van de vrouwelijke seksualiteit er allerlei daarmee samenhangende symptomatische gebruiken op nahouden. Gebruiken waardoor zelfs de eenvoudigste zaken m.b.t. vrouwen worden geseksualiseerd, wat allerlei verboden en geboden opleverd. Zoals behalve aanraking, waaronder dus zelfs een eenvoudig begroetend handenschudden, ook alleleid beperkingen van de zichtbaarheid van de vrouw in het openbaar, vrijheid om te gaan en staan. en allerlei beperkende rechten. Dat in Iran waar deze religieus culturele vrouwenrepressie sterk leeft het Coronavirus sterker dan in welk land ook heeft toegeslagen en er ook tal van hun hoge functionarissen en parlementariërs ermee besmet blijken wijst er op dat de grote God misschien wat minder enthousiast is over e.e.a. Het is in ieder geval geen ondersteuning om via drogredenen het niet handenschudden en allerlei lichaam verhullende zaken samenhangend met religieus culturele vrouwenrepressie goed te praten. In tegendeel. Een cultuur die verhulling, verboden, en geboden hoog in het vaandel heeft staan waardoor de samenleving er van doordrongen is, of het nu religieus of ideologisch ingegeven is, dus zoals in Iran of China, is eerder een voedingsbodem voor allerlei onheil.

7 Reacties
Chester Mijnals
Chester Mijnals3 mrt. 2020 - 22:19

????????????????

MountEverest
MountEverest3 mrt. 2020 - 22:29

"Dat in Iran waar deze religieus culturele vrouwenrepressie sterk leeft het Coronavirus sterker dan in welk land ook heeft toegeslagen en er ook tal van hun hoge functionarissen en parlementariërs ermee besmet blijken wijst er op dat de grote God misschien wat minder enthousiast is over e.e.a. " Het corona-virus kon wel eens resulteren in wat de dood van Soleimani en het neerhalen van he Oekraïense niet bereikt hebben: de val van de verschrikkelijke ayatollahs. Deels door het virus, deels door het volk. Toen die onderminister zijn einde voelde naderen, pleitte hij voor het loslaten van politieke gevangenen...

Zandb
Zandb4 mrt. 2020 - 6:41

Met uw bizarre kritiek - er kunnen namelijk nogal wat al dan niet cultuurbepaalde 'goede' of 'foute' redenen zijn waarom mensen wel of geen hand willen geven - doet u niet veel meer wat de schrijfster in haar artikel betoogt ten volle onderschrijven: Cultuurverandering gaat niet over cultuur maar over macht.

I am Legion
I am Legion4 mrt. 2020 - 14:05

@Zandb Briljant in deze context hoe je je voor jezelf weet te verhullen dat het bij deze repressieve tegen vrouwelijke seksualiteit gerichte zeer conservatieve orthodox-religieus culturele fenomenen, waar het niet handenschudden als onderdeel van het niet mogen aanraken nog een van de minst kwalijke symptomen is, weg weet te relativeren. Cultuurrelativisme in optima forma. Dat je maar weinig anderen het zicht op het bos door de bomen ermee niet ontneemt geeft e.e.a. daarbij een hilarische twist. Dank je.

Zandb
Zandb4 mrt. 2020 - 15:37

Legion Als u niet kunt lezen en begrijpen wat er staat, dan houdt het helaas op. Nogmaals; u onderschrijft ten volle: "Cultuurverandering gaat niet over cultuur maar over macht." Dus over welke cultuuruiting u het ook heeft en hoe u die (noodzakelijk subjectief) ook waardeert....

4Vier!
4Vier!5 mrt. 2020 - 6:27

Zandb 4 maart 2020 at 16:37 “Cultuurverandering gaat niet over cultuur maar over macht.” Legion geeft aan dat binnen culturen gebruiken ook gebaseerd kunnen zijn op macht: in dit geval macht over vrouwen die niet als gelijke worden gezien. En inderdaad, er zijn mensen die zich verzetten tegen de cultuurverandering waarin de macht weer uitsluitend aan mannen wordt toebedeeld.

Zandb
Zandb6 mrt. 2020 - 7:32

Klaver Nou, het volgende verwijt Legion de schrijfster: "Het is in ieder geval geen ondersteuning om via drogredenen het niet handenschudden en allerlei lichaam verhullende zaken samenhangend met religieus culturele vrouwenrepressie goed te praten." De schrijfster doet dat niet in dit artikel, noch im-, noch expliciet. En ik praat ook niets goed, wanneer ik Legion daar op wijs.

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 mrt. 2020 - 20:18

Ik vind deze observatie wel erg ver gaan! Noodzaak is nog geen wens ergens toe lijkt me. Iedereen weet dat het tijdelijk is. En ik geef ook niet ieder dag handen als ik iemand tegenkom. Dat doe ik enkel bij officiële gelegenheden en bij felicitaties. In alle andere gevallen dat ik mensen erg goed ken is het vaak ook gewoon hoi, hallo etc.. of een knuffel. Nee de wereld veranderd daar niet door, ook niet de gewoonte, die is slechts opgeschort en iedereen weet dat.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 mrt. 2020 - 10:26

Voor ziekenhuispersoneel kan het een goede tijdelijk maatregel zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 mrt. 2020 - 14:46

DanielleDefoe Vanzelfsprekend!

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 mrt. 2020 - 6:06

verandert...

rvb2
rvb23 mrt. 2020 - 19:51

Als je geen hand geeft wegens corona dan zeg je eigenlijk: je bent een coronalijer.

6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 mrt. 2020 - 20:19

Je kunt net zo goed eigenlijk zeggen; Ik wil niet de persoon zijn die jou kan en wil besmetten in het geval dat....

Audio
Audio3 mrt. 2020 - 20:45

@rvb' Handen schudden is in ons deel van de wereld normaal. Er wordt alleen in extreme gevallen van afgeweken.

rvb2
rvb23 mrt. 2020 - 20:48

@Minoes&tuin: als je ziek bent, waarom ben je dan niet thuis?

Hallahan2
Hallahan24 mrt. 2020 - 7:21

@rvb Omdat je ook al drager van het virus kunt zijn zonder dat je de symptomen hebt?

Marinus C.
Marinus C.4 mrt. 2020 - 9:11

@Audio: "Handen schudden is in ons deel van de wereld normaal." Klopt "Er wordt alleen in extreme gevallen van afgeweken." Dat is revisionistisch rechtse onzin. Het is een formele begroeting die je buiten formele ontmoetingen, makkelijk kunt vervangen met een kus, knuffel of schouderklop of zo. Behalve als je moslim bent, dan moet je integreren en dus kunstjes doen. Heb er zelf ook wat moeite mee als iemand zo te koop loopt met zijn culturo-religieuze mores, maar het is geen reden om in islamofobe hysterie te vervallen. Zal iemand er niet echt minder om zien. "Joh, dan geef je toch geen handje" denk ik dan, en ga over tot de orde van de dag. Geen reden om een scene te maken a la Mevrouw "eng-rechts -door-zee" Verdonk.

4Vier!
4Vier!4 mrt. 2020 - 21:18

Marinus C. 4 maart 2020 at 10:11 Vind je het ook geen punt als bijv Geert Wilders uitsluitend moslims de hand zou weigeren omdat ze moslim zijn? Of als een White-power-typje iemand met een donkere huid de hand zou weigeren omdat die een donkere huid heeft? Of heb je wel bezwaar tegen die vorm van discriminatie?