Joop

Wekelijks nu honderden coronadoden die RIVM niet rapporteert

  •  
19-11-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
320 keer bekeken
  •  
coronadodegrafkist

© GENDRINGEN - Medewerkers van grafkistenmaker Tomba aan het werk. Als gevolg van het coronavirus hebben zij het drukker dan normaal. ANP REMKO DE WAAL

Er overlijden nu waarschijnlijk veel meer mensen aan covid-19 dan je zou denken op basis van de cijfers die het RIVM dagelijks naar buiten brengt. Dat valt op te maken uit de oversterftecijfers van het CBS, schrijft de Volkskrant.
"Momenteel sterven waarschijnlijk vijf keer zoveel mensen aan covid-19 als het RIVM dagelijks rapporteert. Dit blijkt uit nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) over het aantal overledenen in Nederland. In de tweede week van november zijn ruim 3.750 Nederlanders gestorven, bijna 850 meer dan verwacht voor de tijd van het jaar."
Er is een groot verschil tussen de door het RIVM gemelde coronadoden (155) in de tweede week van november en de vastgestelde oversterfte (850). Het verschil is onder meer te verklaren doordat er geen meldingsplicht bestaat voor coronasterfte.
Ruben van Gaalen van het CBS concludeert op Twitter dat het echte aantal coronadoden hoger is dan wat het RIVM rapporteert. Volgens hem is er wel meer onderzoek nodig naar mogelijke andere verklaringen voor het verschil tussen de door het CBS gerapporteerde oversterfte en de cijfers van het RIVM. Zo kan bijvoorbeeld ook de uitgestelde zorg een rol spelen.
De onderrapportage van het aantal coronadoden geldt al sinds het begin van de epidemie. Zo becijfert coronadataverzamelaar Marino van Zelst dat er in Nederland inmiddels meer dan 33.000 coronadoden moeten zijn gevallen. Volgens het coronadashboard zijn er nu officieel 18.863 Nederlanders aan covid-19 overleden.
Ook wereldwijd liggen de sterftecijfers veel hoger dan de officiële cijfers.

Meer over:

rivm, coronadoden, nieuws, cbs
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

Bouwman2
Bouwman220 nov. 2021 - 14:42

Er is ook wel eens "ondersterfte" gemeld. Dan gingen er minder mensen dood dan de prognose luidde. Het leven en dus ook het einde daarvan zij niet in cijfers te vangen. Dat is meer een kwestie van ervaren.

RainB
RainB20 nov. 2021 - 5:59

Dus elke vorm van oversterfte is meteen te danken aan de infectie met Corona? Niet b.v. de stress die de regering op het volke uitvoert? Of mensen die dood gaan aan dat de regering niets begrijpt van de gezondheid van mensen?

2 Reacties
mordicant
mordicant20 nov. 2021 - 9:46

Als aanname is dat een redelijke veronderstelling en als aanname een stuk redelijker dan denken dat de mensen bij bosjes dood neervallen door stress.

Ed Verbeek
Ed Verbeek20 nov. 2021 - 12:36

@RainB: "Dus elke vorm van oversterfte is meteen te danken aan de infectie met Corona?" Die aanname is geen redelijke veronderstelling, want vorig jaar was die extra oversterfte er niet, terwijl er ook toen geen meldingsplicht gold; er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat de coronadoden nu opeens veel minder doorgegeven worden dan vorig jaar We hebben hier dus te maken met een klassieke vorm van massiehysterie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 nov. 2021 - 16:36

De gegevens m.b.t. de doodsoorzaak, komen altijd pas later heb ik begrepen. Het aantal schijnt gestegen te zijn gestegen in alle leeftijden. Dus nog even wachten lijkt me. Er kunnen ook nog mensen thuis gestorven zijn of in het verpleeghuis.

1 Reactie
Welp2
Welp219 nov. 2021 - 18:54

@Minoes&tuin Klopt. Hier een link naar de uitleg over hoe het CBS en het RIVM aan hun data komen [1]. Het RIVM krijgt hun data via de GGDen, welke typisch een vertraging hebben van enkele dagen , het CBS krijgt meer data over de doodsoorzaak aan de hand van formulieren van lijkschouwers, maar heeft meer tijd nodig om de doodsoorzaak te achterhalen en loopt met deze data enkele maanden achter. Wel krijgen ze de aantallen overlijdens (zonder vermelde doodsoorzaak) sneller en publiceren deze 1x per week. [1] https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/artikelen/wat-is-het-covid-19-sterftecijfer-op-basis-van-doodsoorzaak

pahan
pahan19 nov. 2021 - 14:51

The more things same? Er zijn weer een aantal Legionelladoden te betreuren. Ook daar was en is geen meldplicht voor, dood is tenslotte dood.

1 Reactie
pahan
pahan19 nov. 2021 - 16:24

'change, the more they stay the' is weggevallen? Nou ja, bedoeling is duidelijk.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 nov. 2021 - 14:46

Er zullen helaas flink wat mensen overlijden voor wie corona het laatste zetje zal zijn. Waarschijnlijk zal deze golf met oversterfte wel weer gevolgd worden door een aantal weken met onder-sterfte. Maakt het niet minder erg, maar ik weet niet of het echt uitmaakt welke getallen gepresenteerd worden.

4 Reacties
LHTJ
LHTJ19 nov. 2021 - 16:17

En laten we niet vergeten dat door de enorme vergrijzing en ook een toenemende bevolking de absolute aantallen de komende jaren sowieso zullen stijgen. Tijd dus ook voor een herijking van het sterftecijfer.

adriek
adriek19 nov. 2021 - 17:21

Is het dorre hout na twee jaar nog niet weg?

Me, myself and I2
Me, myself and I219 nov. 2021 - 19:51

@Eirda Elk jaar komt er weer nieuw dor hout bij. Op een dag ben jij het ook :D

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 nov. 2021 - 1:33

[ En laten we niet vergeten dat door de enorme vergrijzing en ook een toenemende bevolking de absolute aantallen de komende jaren sowieso zullen stijgen. ] Het CBS houd echt wel rekening met vergrijzing. De sterftecijfers zijn bekend per leeftijd. Verandert het aantal ouderen of jongeren, dan wordt dat automatisch in de verwachte sterfte per week per leeftijd aangepast en is dus in de totalen meegenomen. Niks geen "herijking".

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 14:43

Hier nog even een groter plaatje van de oversterfte in Nederland https://photos.app.goo.gl/HJdGC6d32RTCj4sb9 Hysterisch gedoe van de Volkskrant dus - alles voor de clicks. (afkomstig uit uit https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps , toelichting op de Z-score: https://www.euromomo.eu/how-it-works/what-is-a-z-score/ Deze Z-score is dus al gecorrigeerd voor seizoensvariatie) Enig besef van proportionaliteit zou welkom zijn.

8 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens19 nov. 2021 - 15:40

@ Ed Verbeek Jij schrijft: Hysterisch gedoe van de Volkskrant dus – alles voor de clicks. Niets in jouw bijdragen in deze discussie weerlegt het artikel in de Volkskrant. Die stelling is gebaseerd op de Rivm cijfers en CBS cijfers. Daar valt door jou niets zinnigs tegen in te brengen. Wat mij meer bezig houdt is de vraag waarom je het doet. Gaan mensen niet dood van corona volgens jou? Gaan ze niet eerder dood? Liggen er geen IC-s vol? Wat denk je met die ontkenning te bereiken?

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 16:45

@daan " Niets in jouw bijdragen in deze discussie weerlegt het artikel in de Volkskrant. " ?? Niets in de Volkskrant toont aan dat de extra doden coronadoden zijn!

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 16:56

@daan "Wat denk je met die ontkenning te bereiken?" Doe niet zo raar, ik ontken niets van de dingen die je noemt. Wel ontken ik de waarheid van de hysterische stelling van de Volkskrant dat de extra doden coronadoden zijn in: "Momenteel sterven waarschijnlijk vijf keer zoveel mensen aan covid-19 als het RIVM dagelijks rapporteert. " Die stelling is juist niet (!) gebaseerd op RIVM en CBS cijfers, maar op pure speculatie. Ik kan net zo goed roepen: die extra doden zijn vaccindoden. Ook volkomen onbewijsbaar. Wel blijft het erg raar dat er vorig jaar (zonder vaccins) in de leeftijdgroepen van 0-65 jaar en van 85-80 jaar veel minder oversterfte was, dan dit jaar (met vaccins), vind je niet?

Me, myself and I2
Me, myself and I219 nov. 2021 - 20:03

@Ed dat heeft waarschijnlijk te maken met dat alle oudjes vorig jaar angstvallig binnen bleven en nu, met vaccin, weer volop van het leven gaan genieten. Het virus is er nog steeds en de oudjes lopen nu eenmaal meer risico. Ook blijkt vaccinatie niet het ei van Columbus voor velen van hen. Uiteindelijk hebben we ons een oor laten aannaaien door de farmaceutische industrie. De hebben vaccins gemaakt die 95% bescherming boden, zonder daarbij te vermelden dat het nemen van geen vaccin ook al 60% bescherming bood. (dit is een schatting maar "73,9 procent van alle geïnfecteerde personen onder de leeftijd van 60 jaar ontwikkelden sowieso geen symptomen" https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/meeste-mensen-worden-niet-ziek-van-sars-cov-2-.htm) De vaccins helpen wel, maar lang niet zo goed als ze beweren. Als ze de vaccins hadden getest op de risicogroepen, die mensen die het werkelijk nodig hebben, dan was die effectiviteit vele malen lager geweest. Wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn overigens. Want ook al is de effectiviteit maar 40%, bij mensen in de risicogroep scheelt dat nog steeds ziekenhuisopnames. De oor die ons is aangenaaid heeft te maken met het succesvolle verhaal dat iedereen zo'n mooi vaccin nodig heeft. Dat heeft ten eerste een groot financieel voordeel opgeleverd voor de industrie en ten tweede een gedroomde weg uit de misère. Tegen de tijd dat helder wordt dat dit niet zo was werken Hugo en Mark allang ergens anders.

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 20:20

@meandmyself Dank voor dit heldere betoog. Jouw woorden zijn als een oase temidden van de razernij.

19682
1968219 nov. 2021 - 21:04

30000 ! Dat soort cijfers zijn natuurlijk koren op de molen van gevaccineerden . Lage cijfers zijn dat dan weer voor de ongevaccineerden ,ach de mens zo doorzichtig

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 nov. 2021 - 1:38

Hier nog even een correcter plaatje van de oversterfte in Nederland, er is veel meer sterfte dan de officiële coronacijfers: https://twitter.com/Datagraver/status/1461470462802903043

Me, myself and I2
Me, myself and I220 nov. 2021 - 10:31

Klopt. Alleen is het vooralsnog volstrekt onduidelijk waar die oversterfte vandaan komt. Zou me niets verbazen als er ook extra sterfte is vanwege de griep die nu extra hard toeslaat, wat ook in de lijn der verwachting lag aangezien er vorig jaar nauwelijks griep was. Maar ook mensen die niet behandeld zijn aan van alles en nog wat. Door corona, maar ook door alle maatregelen is het evenwicht wat er was ernstig verstoord. Het is niet meer dan logisch dat de sterftecijfers enorm zullen fluctueren de komende jaren, tot er weer een nieuw evenwicht is bereikt, zoals het geval was met de griep (influenza).

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 14:15

" Het verschil is onder meer te verklaren doordat er geen meldingsplicht bestaat voor coronasterfte." wat een onzin; dat zou dan vorig jaar ook gebeurd moeten zijn. Dit hele verhaal van de Volkskrant "Momenteel sterven waarschijnlijk vijf keer zoveel mensen aan covid-19 als het RIVM dagelijks rapporteert" verdient de titel: "onwetenschappelijke angstpropaganda het jaar."

4 Reacties
Duralex
Duralex19 nov. 2021 - 19:57

Yes het is ofwel 'fake news' ofwel voorbarig. Van het niveau Baudet die roept dat de oversterfte afgelopen zomer komt door inentingen. Het kan, zolang de reden niet duidelijk is, maar geen snipper van bewijs. En dat is hier ook het geval. Niet zonder gevolgen, Baudet stookt meer en meer onrust en VK stookt meer en meer angst. Beide hebben we al meer van in onze samenleving dan gezond is.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 nov. 2021 - 22:32

Hadden we vorig jaar Delta? Nee. De situaties zijn dus anders. Waren de ouderen en zwakkeren, zowel die met als zonder vaccinatie, vorig jaar net zo vrijheid blijheid als zo vaak in deze maanden? Nee. Die kinderen die het nu wel krijgen komen vaker op visiete. Verder is het wel degenlijk zo dat de doodsoorzaak vaak niet tijdelijk bekent is.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 nov. 2021 - 1:40

[ verdient de titel: “onwetenschappelijke angstpropaganda het jaar.] Jij hebt hier nooit een weerlegging met cijfers gepresenteerd, je beweert slechts dat het niet klopt zonder gedegen onderbouwing.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 nov. 2021 - 3:52

Dat is vorig jaar ook geweest. De GGD's hebben geen meldingsplicht naar het RIVM toe. Misschien had je je beter moeten informeren, ook toen. Je laat steeds blijken niet geïnformeerd te zijn, maar wel het grootste woord te hebben,

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 nov. 2021 - 14:01

Op vrijdag kijk ik meestal op het CBS naar de sterftecijfers, met name ook om naar de koele cijfers te kijken ipv alle paniekberichten te volgen. Hoewel er dus een duidelijke stijging in het aantal doden is over de afgelopen weken, moet je wel in de gaten houden dat er in november/december elk jaar meer mensen overlijden dan midden in de zomer. Elke dode is er een te veel maar een gemiddelde van pakweg 3000 overlijdens per week zie ik als normaal. De vorige weken lag het cijfer daar duidelijk boven. CBS rapporteert niet de coronadoden apart maar het zeker dat die doden lang niet allemaal extra zijn, een zwakke gezondheid zal met corona al gauw het einde beteken hoe triest dat ook is.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman19 nov. 2021 - 14:12

Zojuist nog even de laatste cijfers bekeken. De overstrefte is zeker geen 850 voor de laatste week die ik zie, 45. De sterfte is 3750 en hoewel dat al meer is dan 3000, is het duidelijk dat het sterftecijfer in november hoger is dan het gemiddelde. Tel draarbij de griep die links en rechts ook de kop op steekt dan lijkt mij 500 doden tgv een coronoinfectie redelijk. Natuurlijk zijn de meesten ouder dan 80 op moment van overlijden. Ik ben ervan overtuigd dat corona helpt om een zwakke gezondheid te verergeren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 nov. 2021 - 13:32

Heeft Rutte de zorg al opgeschaald? Nieuwe noodziekenhuizen in gebruik genomen ? Daar was zat geld voor want als Shell het kon krijgen is het er gewoon. Nee dat heeft Rutte niet gedaan - hij sloopte de zorg en toen kwam corona en hij deed helemaal niks - zijn partijen renden zelfs letterlijk de kamer uit om een stemming voor loonsverhoging voor zorgmedewerkers te voorkomen. Veel van hen zijn nu juist afgehaakt omdat ze het niet meer aankonden. Dat kost dus nu doden. En het kabinet is daarvoor verantwoordelijk samen met de partijen die 'als een man achter Rutte' gingen staan. Eigenlijk is Bij1 de enige partij die dat aankaartte (niet op stemmen want die lui zijn gek) .

2 Reacties
Jozias2
Jozias219 nov. 2021 - 16:36

Als je nu nog niet weet dat de fysieke ziekenhuiscapaciteit niet het probleem is. Dat is het aantal mensen. Met een aantal noodziekenhuizen los je dat niet op. Als je dat echt wil oplossen moet je voormalig IC medewerkers verplichten weer in dienst te treden (met compensatie en ondersteuning). Zeker in de eerste fase was dat een intressante casus. Je bent verplicht hulp te bieden, zeker als je over medische kennis beschikt. Alleen de omstandigheden zijn anders. https://www.medischcontact.nl/arts-in-spe/nieuws/ais-artikel/spoedeisende-hulp-bieden-verplicht-of-niet.htm Maar los van het personele vraagstuk, extra IC bedden zijn geen duurzame oplossing, bij een exponentiële groei levert dat enkele dagen uitstel tegen exorbitante kosten. Verder slaat dat "dat kost nu doden" nergens op. Ja er gaan mensen dood maar er gaan in Nederland nog geen mensen dood doordat ze geen behandeling kunnen krijgen. Die 30.000 klinkt als heel veel maar dat is maar relatief. De gemiddelde levensverwachting in een verzorgingstehuis is 7 maanden. Als veel mensen daar sterven aan corona is het aantal gezonde levensjaren wat verloren gaat maar beperkt.

itsme3
itsme319 nov. 2021 - 21:07

"Daar was zat geld voor want als Shell het kon krijgen is het er gewoon." Dat geld is er juist niet. Want als Shell vertrekt komt er geen dividendbelasting van Shell meer in de schatkist. Oftewel, we moeten juist door het vertrek van Shell en Unilever een fors bedrag gaan bezuinigen om niet in de min te komen.

Sam V
Sam V19 nov. 2021 - 12:51

RIVM moet zijn cijfers kunnen onderbouwen om te voorkomen dat het het vertrouwen in overheidsorganisaties ondermijnt. Dit betekent dat het op moet passen met aannames en zo veel mogelijk uit moet gaan van de zekere data. Dat zal dan waarschijnlijk leiden tot een onderrapportage, maar wat is het alternatief?

8 Reacties
lmgikke
lmgikke19 nov. 2021 - 13:11

Als dat zo zou zijn, dan zou men een melding plicht ingesteld hebben. Door dat niet te doen is je data niet zeker. Kun je wel roepen dat men zo veel mogelijk uit moet gaan van zekere data, maar vervolgens laat men middelen liggen om betere en zekerdere data te verkrijgen. En dat zorgt juist voor ondermijning van het vertrouwen. Maatregelen worden doorgevoerd op basis van de 'cijfers', waar door een voorkombare oorzaak steeds discussie over gevoerd kan blijven worden. Wrang is dat dat de politici eigenlijk nu wel goed uitkomt, die onderrapportage, omdat het nu lijkt alsof Nederland het zo slecht nog niet doet in de wereld. Dat dat over een jaar of 5-10 anders blijkt te zijn boeit ze niet. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Gerygrr
Gerygrr19 nov. 2021 - 13:26

Het alternatief was vanaf maart 2019 eerlijk vertellen, dat er niet getest kòn worden bij gebrek aan testen. Elke telling is onder voorbehoud, plus de totale oversterfte consequent vermelden als resp. benedengrens of bovengrens.

ton14024
ton1402419 nov. 2021 - 13:28

Zoals met klimaatverandering? Niets aan de hand mensche.

Pater
Pater19 nov. 2021 - 13:48

Het alternatief is tamelijk simpel: RIVM vermeldt de zekere coronadoden plus de oversterfte.

michellekepen
michellekepen19 nov. 2021 - 14:36

Sam V, Ben het met je eens dat het RIVM haar cijfers goed moeten kunnen onderbouwen, om te voorkomen dat het het vertrouwen in overheidsorganisaties ondermijnd wordt. Een alternatief zou kunnen zijn de huidige (minimale) cijfers aan te blijven houden. Maar daarnaast ook consequent de oversterfte-cijfers te publiceren. Als het goed is zul je een sterke correlatie zien tussen deze twee. Dat wil zeggen dat er een sterk verband zal zijn tussen de aantallen zekere corona-doden en de 'onbekende' corona-doden. En op langere termijn zou je dat tweede cijfer zelfs kunnen gaan 'corrigeren' voor invloeden zoals een griepgolf of zelfs uitgestelde zorg.

Welp2
Welp219 nov. 2021 - 17:31

@Pater Maar doet het RIVM dat dan niet ? Op het Coronadashboard [1] (iets naar beneden scrollen) staan deze gegevens (voor de oversterfte refereren ze naar het CBS). Verder leggen ze uit waarom de getallen in het dashboard verschillen met die van het CBS [2]. Het CBS krijgt meer informatie binnen over overlijdens en (alle )doodoorzaken, maar heeft langer nodig om deze te verwerken (ze lopen ongeveer 1-3 maanden achter). Vervolgens publiceert het CBS deze data eens per kwartaal (van het vorige kwartaal). Ik geef toe dat het een hele kriem is om deze data te achterhalen van het dashboard. Het probleem is echter dat een overload aan data is, waarbij elke data die ze eruit lichten betekent dat andere data wordt overschaduwd. [1] https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte [2] https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/artikelen/wat-is-het-covid-19-sterftecijfer-op-basis-van-doodsoorzaak

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 nov. 2021 - 1:42

[ Dat zal dan waarschijnlijk leiden tot een onderrapportage, maar wat is het alternatief? ] Dat is er niet, we kunnen alleen naar oversterfte kijken ter vergelijking. Stel dat het RIVM met schattingen of onbewezen correcties omhoog ging aanpassen, het land zou te klein zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 nov. 2021 - 3:57

Het RIVM controleert echt wel, maar doen dat achteraf. Eerlijk zijn ze ook want op iedere site met cijfers wordt het er weer bij vermeld. Alles om jou te informeren.

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 12:21

Oversterfte is in 2021 (met vaccinaties) inderdaad opvallend veel hoger dan in 2020 (zonder vaccinaties) voor de leeftijdsgroep tot 65 jaar: https://maurice.nl/wp-content/uploads/2021/11/Oversterfte-0-65-300x220@2x.png Nog sterker is dit te zien in de leeftijdsgroep van 65-80 jaar : in 2021 (met vaccinaties) kent die een oversterfte die twee keer zo hoog is als in 2020! (zonder vaccinaties): https://maurice.nl/wp-content/uploads/2021/11/Oversterfte-65-80.png (cijfers oversterfte van CBS, cijfers van coronadoden van RIVM) Er is geen enkel bewijs voor dat de extra oversterfte coronadoden betreft, zoals het artikel stelt.

10 Reacties
Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 12:33

Sterker nog, er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat dit coronadoden betreft.

adriek
adriek19 nov. 2021 - 13:16

" Volgens hem is er wel meer onderzoek nodig naar mogelijke andere verklaringen voor het verschil tussen de door het CBS gerapporteerde oversterfte en de cijfers van het RIVM."

ton14024
ton1402419 nov. 2021 - 13:25

Marsmannetjes? Ik heb ze niet gezien, maar maakt niet uit in een veronderstelling????

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 nov. 2021 - 13:41

Corona is wel bewezen, evenals dat mensen er aan doodgaan, evenals dat vooral ongevacineerden ourderen er aan doodgaan, evenals dat er abnormale oversterfte is zonder andere reden. Ik denk niet dat je weet wat bewijzen en aanleidingen zijn.

Salama.
Salama.19 nov. 2021 - 13:46

Het kunnen ook indirecte coronadoden zijn, mensen die niet tijdig noodzakelijke behandelingen hebben gekregen vanwege de overbelasting van de zorg.

Pater
Pater19 nov. 2021 - 13:49

Wat denk je dan dat de oorzaak is?

Bastet2
Bastet219 nov. 2021 - 14:11

Het hoeven inderdaad geen coronadoden te zijn. Er zullen ook mensen zijn van wie een noodzakelijke operatie te lang is uitgesteld omdat de zorg is overbelast en de IC's vol liggen. De corona-epidemie levert heel wat bijkomende schade op.

Molly Veenstra
Molly Veenstra19 nov. 2021 - 14:16

Zoals Ed altijd zo mooi zegt: Er zijn mensen die sterven dóór corona. Er zijn mensen die sterven mét corona. En nu zijn er dus ook mensen die sterven vanwége corona. Het zal die mensen en hun nabestaanden niet zoveel uitmaken denk ik.

Ed Verbeek
Ed Verbeek19 nov. 2021 - 14:17

@Ton14024 : ??? Je ziet juist marsmannetjes als je veronderstelt dat de extra oversterfte door corona komt! :-)

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout19 nov. 2021 - 21:41

Ik heb u al gewaarschuwd dat u wekenlang tot ''ins blauwe hinein'' over alles zit te berekeningen vanuit een bepaald motief door de cijfers van het RIVM. Ik heb Sjerrie Baudet een aantal keren hetzelfde zien doen in de tweede kamer. Dan moet deze mededeling van de Volkskrant wel een koude douche voor u zijn. In The Economist wordt voor Nederland conservatieve cijfers van het CBS gebruikt voor de oversterfte (te wijten aan corona): 26160. Als ik dat vervang door 33000, dan heeft Nederland een oversterfte van 192 'excess deaths per 100K people' wat het tot de slechts presterende landen in west Europa maakt, ondanks een zekere bescherming door de Noordzee aan de ene kant en een veel beter beleid in Duitsland. https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker (Excess deaths since country’s first 50 covid deaths, Last updated on November 18th - n.b. bij trage pc's duurt het een minuutje voordat correcte versie verschijnt) Met bovenstaande constateer ik zeker vijf leugens van Rutte/De Jonge in het recente corona marathon-debat in de TK. Zie mijn opmerkingen hier: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/oostenrijkse-regering-vanaf-februari-vaccinatieplicht