Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
(" Vooroordelen kun je misschien afbouwen maar niet verbieden.") Het fout in de redenering is eenvoudig aan te wijzen. Binnen ontwikkelde landen worden xenofobie, racisme, discriminatie niet enkel afgebouwd, wat een eufemisme is voor de vraag om ze te blijven verdragen, maar wel proactief bestreden. Het laatste is wat in ons land met ultrarechtse regering niet meer aan de orde van de dag is, zoals @RosaLange goed onderbouwt.
Wat wordt er nu eigenlijk precies van Rutte verwacht? Discriminatie mag niet, maar komt via vooroordelen toch altijd weer om de hoek kijken. Wat doe je ertegen als sollicitant met een migratieachtergrond als de andere sollicitant net iets beter in het team past? Een afwijzingsreden trouwens die ook autochtone sollicitanten vaak te horen krijgen. Vooroordelen kun je misschien afbouwen maar niet verbieden. Anderzijds is diversiteit een hot item, teams zouden namelijk beter functioneren als ze meer divers zijn samengesteld. Internationaal actieve bedrijven zijn altijd wel op zoek naar werknemers met een migratieachtergrond omdat ze dat een voorsprong geeft op de internationale markt. Maar dan moet je als werkzoekende wel de juiste opleiding en werkervaring hebben. In die situatie pas je juist met een migratieachtergrond weer prima in het team. Of je als individu succes hebt of niet is afhankelijk van het totale plaatje. Ook in de migrantengemeenschappen zelf zijn er problemen die hun integratie in de weg staan. Achterstelling is complex probleem dat Rutte niet per decreet kan oplossen. Harde straffen, naming and shaming zijn verleidelijk, verhardt de situatie echter alleen maar, en schept geen extra kansen voor wie dan ook. De oplossing moet uit de samenleving zelf komen: van een overheid als werkgever die het goede voorbeeld geeft, van migrantenorganisaties die zich integratiegericht opstellen, van leraren die het toekomstige potentieel van leerlingen beter leren beoordelen, van mediaorganisaties die doelgericht werken aan het afbouwen van vooroordelen over en weer etc.
@ RosaLange Jij schrijft: De oplossing moet uit de samenleving zelf komen: van een overheid als werkgever die het goede voorbeeld geeft, van migrantenorganisaties die zich integratiegericht opstellen, van leraren die het toekomstige potentieel van leerlingen beter leren beoordelen, van mediaorganisaties die doelgericht werken aan het afbouwen van vooroordelen over en weer etc. En de meest belangrijke noem je niet, uiterst merkwaardig: Van werkgevers die sollicitanten beoordelen op geschiktheid voor de functie en niet op etnische achtergrond of geloof.
"En de meest belangrijke noem je niet, uiterst merkwaardig:" Bedankt voor je aanvulling.
@RosaLange, (" Wat wordt er nu eigenlijk precies van Rutte verwacht? ") Op zijn minst bizarre vraag midden in de EU. Is Artikel1 enkel een dode letter in de wet? Wat doen democratische en ontwikkelde landen om deze problematiek stelselmatig te doen bestrijden? Welke maatregelen worden gehanteerd? Enkel afwijzen van de betrokken problematiek zou neerkomen op het bekende "de andere kant opkijken". Het wijst enkel op een cultureel eigenschap. Waar is het proactief beleid? Wie moet Artikel 1 in het leven roepen?
Scholen faciliteren onderwijs. Het moet uiteindelijk vanuit de mensen zelf komen om deze faciliteiten goed te benutten. Dit is hoe we het in Nederland geregeld hebben, iedereen kan meedoen maar je moet dit wel zelf willen.
("Scholen faciliteren onderwijs.") Transport transporteert mensen. Winkels verkopen spullen. En wat zeggen deze trivialiteiten over het belangrijke boodschap van het auteur van het stukje?
@Frank1234 Eens, dat is denk ik ook het mooie aan Nederland. Het systeem is niet perfect maar in vergelijking met andere landen heel goed. Veel hangt ook af van de instelling van de mens zelf.
Precies. Er zijn op deze aardbol maar weinig landen waar nieuwkomers zoveel kansen krijgen als in ons kikkerlandje, zeker in het onderwijs. Betekent niet dat er helemaal geen achterstelling voor komt, hier moet ook tegen worden opgetreden.
@Libertain >> Transport transporteert mensen. Je kan het OV niet de schuld geven dat je te laat bent op je werk, als je zelf te laat bent vertrokken. Dit is wat auteur doet. Het is niet aan scholen om mensen te motiveren en om mensen zelfvertrouwen te geven. (Het is natuurlijk wel mooi als een leraar dit meepakt)
@ Frank1234 Jij schrijft: Je kan het OV niet de schuld geven dat je te laat bent op je werk, als je zelf te laat bent vertrokken. Dit is wat auteur doet. Dat is niet wat de auteur doet. Wat jij doet is mensen met een andere etnische achtergrond een bus zonder banden geven. Jij schrijft: Het is niet aan scholen om mensen te motiveren en om mensen zelfvertrouwen te geven. (Het is natuurlijk wel mooi als een leraar dit meepakt) Het is aan een school om goed onderwijs te geven. Dit rekening houdend met de goede en slechte kanten van een leerling en ondersteuning biedend waar dat nodig is. Een willekeurige school formuleert het zo: Realiseren we onderwijs van een kwalitatief voldoende niveau in een aansprekende en moderne leeromgeving? - Wordt er gewerkt aan de totale ontwikkeling van de leerling? - Is het aangeboden onderwijs uitdagend genoeg en past het bij de leerlingpopulatie in Rotterdam en Lansingerland? - Is Melanchthon een school waar leerlingen graag naar toe gaan en bij willen horen? - Is Melanchthon een school waar medewerkers graag werken en met trots over spreken? - Biedt Melanchthon voldoende ontwikkelkansen voor haar medewerkers? - Biedt het gevoerde bedrijfseconomische beleid zicht op een gezond financieel fundament? Wat jij opschrijft is de opvatting over onderwijs van voor 1930 oid. Melanchton betrekt zelfs de bedrijfsvoering bij haar doelen, niet mijn keus, maar op zich is daar weinig mis mee. Ik denk dat er erg weinig scholen in Nederland zijn die hun doelen formuleren op een vergelijkbare manier als jij.
Het onderwijs in ons land is net als de rest van de instellingen en structuren in werkelijkheid structureel besmet met het, laat maar het in de stijl van de interviewde het "onderschatting op ethnische grond" verschijnsel noemen. In de wijde wereld weten ze meteen dan waar het om gaat en noemen ze het tevens met het juiste woord. Het is eigenlijk best typerend voor deze situatie dat er niet openlijk over gesproken mag worden, omdat de ultrarechtse politieke-correctheid dat de neoliberalen van Rutte tegenwoordig propageren dit in de weg staat.
Discriminatie heeft vaak te maken met de achtergrond van de leerling. Dat is uit onderzoek gebleken en heb het zelf ook meegemaakt. Leerlingen van middenstanders en ondernemers werden voorgetrokken in mijn klas. Kinderen van fabrieksarbeiders werden achtergesteld. Heeft dus veel meer te maken met het inkomen dan de kleur. Behalve dan als het om positieve discriminatie gaat. Beide zaken moeten we tegengaan. Positieve discriminatie is net zo kwalijk.
De onderadvisering van Nederlanders met een migratie-achtergrond in het basisonderwijs een mythe. Radboud uni heeft hier een grootschalig en meerjarig onderzoek naar gedaan en kon geen significante afwijking waarnemen. Wat ik in mijn omgeving hoor van mensen die in het onderwijs werkzaam zijn, is dat taalbeheersing van nieuwkomers structureel achterblijft. Zelfs bij de 3e generatie is dit waarneembaar. Vooral bij kinderen van Turkse komaf wordt in de thuissituatie veelal Turks gesproken, dit verklaart deze relatieve achterstand. Ik weet niet of dit dit bij Murat ook het geval was. Dit zou het winnen van deze prestigieuze prijs tot een nog grotere prestatie maken.
Heb je gelijk dat de taalwaardigheden zouden steeds verbeterd moeten worden, doch welke taal praat iemand thuis is kwestie van basis mensenrechten. Het is volstrekt obsolete dan om daarover te gaan kletsen tenzij niet het doel om extreem-rechts het wind mee te geven omdat ze altijd op de discriminerende maatregelen uit zijn.
Dit onderzoek bedoel jij! http://www.kohnstamminstituut.nl/cool5-18.nl/pdf-bestanden/ONDERADVISERING.pdf
@Libertain Niemand zegt dat je thuis geen andere taal dan Nederlands mag praten, het zou alleen wel helpen. In dit geval speelt de Nederlandse taal een belangrijke rol, en bij beheersing ervan verhoogt dit je kansen op succes in Nederland. Dit aankaarten is niet discriminerend en heeft dan ook niets met extreem-rechts te maken.
@ Libertain Ik pleit niet voor een verbod. Is slechts een constatering. Schrijver/columnist Ozcan Akyol heeft dit probleem geregeld benoemd. Maar ik begrijp dat u liever heeft dat dit probleem onbesproken blijft om ultrarechts de wind uit de zeilen te nemen. @ Tommy T Daar heb je een punt. De taalbeheersing van veel allochtone Nederlanders laat ook te wensen over. Ook Vlamingen beheersen dit veel beter. @ Minoes& tuin Dank voor het linkje. Klopt, dat was dit onderzoek. Ik vergeet iedere keer de naam van dit instituut.
Ik betwijfel of tweetaligheid of het feit dat thuis een andere taal wordt gesproken dan de taal van de gemeenschap het probleem is. Dat gebeurt namelijk ook in gezinnen van diplomaten of internationaal actieve managers. Hier leidt deze meertaligheid tot absolute voordelen voor het kind en is eigenlijk nooit de oorzaak van een later falen op het gebied van werk. Ik denk dat veel ouders in migrantengezinnen laaggeschoold zijn en zo met dezelfde problemen kampen als autochtone gezinnen met laaggeschoolde ouders. Dus zowel autochtone als allochtone gezinnen met een lage opleidingsgraad zouden kunnen profiteren van een onderwijsstelsel dat de sociale mobiliteit vergroot. Ik denk dat hier een belangrijke taak ligt voor links, waarmee je ook weer kiezers zou kunnen trekken. Dan moeten ze echter wel aan het werk en ophouden met zeuren over rechts, of de belangen van allochtonen en autochtonen uit elkaar theoretiseren.
@Libertain 14 mei 2018 at 08:26 "Heb je gelijk dat de taalwaardigheden zouden steeds verbeterd moeten worden, doch welke taal praat iemand thuis is kwestie van basis mensenrechten. " Nee, het is een kwestie van motivatie. Als jij als ouder wil dat je kinderen succesvol worden in het nieuwe land, zul je ze daarvoor de juiste middelen mee moeten geven. Taal is daar belangrijk onderdeel.
@RosaLange 14 mei 2018 at 11:42 "Ik betwijfel of tweetaligheid of het feit dat thuis een andere taal wordt gesproken dan de taal van de gemeenschap het probleem is. Dat gebeurt namelijk ook in gezinnen van diplomaten of internationaal actieve managers. Hier leidt deze meertaligheid tot absolute voordelen voor het kind en is eigenlijk nooit de oorzaak van een later falen op het gebied van werk." Dan heb je het over mensen uit een hele andere sociale klasse: kinderen die sowieso al gepriviligieerd zijn omdat hun ouders zelf goedopgeleid zijn, meer oog hebben voor opvoeding en onderwijs en heel bewust omgaan met de tweetaligheid en hun kinderen daarin sturen. Dan inderdaad is het een voordeel. Het probleem met veel 2e en 3e generatie migrantenkinderen is dat die sturing, die motivatie, het bewust kinderen klaarmaken voor succes, veel minder aanwezig is.
@katwezel, hoe voelt het om nog steeds in de XVIII te blijven leven en helemaal niets van mensenrechten te willen leren kennen?
De heer Rutte kon de verdwaalde verdachte bonnetjes en telefoongesprekjes binnen zijn VVD niet in de gaten houden hoe kan hij discriminatie in het hele land aanpakken ?
Een empathisch land is juist een echt beschaafd en bijzonder land (wat mij betreft). Wanneer zal onze MP, de heer Mark Rutte samen met zijn heel kabinet, alle minderheden in dit land in bescherming nemen, namelijk tegen alle Nederlandse opportunisten, nationalisten en populisten zoals Geert Wilders en Thierry Baudet en hun nogal fanatieke aanhangers?.
'Zelf heeft hij het gered omdat zijn moeder achter hem stond en hem voortdurend maande zijn huiswerk te maken. En door zijn vader die van school eiste dat zijn zoon een vervolgopleiding kreeg die bij zijn capaciteiten paste.’ Ja, daar wordt het probleem grotendeels mee benoemd! Waarom wordt alle verantwoordelijkheid op het onderwijssysteem afgeschoven en weer in de slachtofferrol gekropen? Het heeft minder met etniciteit te maken maar veel meer met de instelling van de ouders en de thuissituatie. Ouders die de taal niet spreken, daardoor ook niet kunnen helpen met huiswerk, en alle verantwoordelijkheid bij de leerkrachten leggen. “Witte” kinderen worden veel meer ‘achter de vodden’ gezeten door hun ouders, ze worden van kleins af aan voorgelezen en gestimuleerd (je hoeft niet rijk te zijn om naar de bibliotheek te gaan en rekenspelletjes op youtube te doen) en begeleid met hun huiswerk. Ze spelen minder tot ’s avonds laat op straat waardoor ze de andere dag beter presteren op school… En ja, al deze factoren leiden vaak tot betere schooladviezen en stageplaatsen. Ook voor "niet-witte" kinderen...
Heel helder, belangrijk en invoelbaar verhaal van Murat Isik. Goed dat hij vooral de onderschatting en discriminatie in het onderwijs van kinderen met een etnische herkomst van buiten Nederland aankaart. Er is nog veel werk aan de winkel in Nederland, dat ingaat tegen de gemakzuchtige opstelling van premier Rutte.
("...tegen de gemakzuchtige opstelling van premier Rutte.") Zihni Ozsil tilt hier het sluier even op - heet gaat helemaal niet om gemakzucht, echter betreft het hier een structurele houding van de hele groep elitaire plutocraten waar Rutte enkel de officieel spreker van het establishment is. Dit geeft allemaal aan waar de wortels van dit ernstige sociaal-maatschappelijk probleem liggen. Vervolgens
Ik heb begrepen dat dat sowieso gebeurt mij kinderen uit de lagere-sociale klasse. Volgens mij is er sinds 2007 geen echt onderzoek meer gedaan. Ik dacht dat het in Amsterdam wel nog ter sprake is gekomen nadien..
Hoe moeten we ons dat voorstellen? Docenten die in onder hen voldoende veelvoorkomende mate leerlingen vaker negeren bij hulpvragen, minder hulp aanbieden, toetsen van hen strenger beoordelen, en minder punten geven? Onzin. Het collectief verbinden van groepen mensen met negatieve eigenschappen is kwalijk discriminerend natuurlijk ook als het docenten betreft. Met het geclaimde structureel negatieve bejegenen wordt een dergelijke mate van onder docenten kwalijk gedrag verondersteld dat ik de beschuldiging omdraai. Het is Isik die kwalijk discrimineert. Jongeren met een migratie-achtergrond hebben, afhankelijk van welke, wel degelijk te maken met hen belastende invloeden maar dat zal maar zelden een docent zijn. Het heeft vooral te maken met een meer voorkomende sociaal-economisch zwakkere achtergrond van ouders, grootouders, en sociale omgeving die bij migratiegroepen vaak meer gelijk is. De ouders zijn vaker laag opgeleid, net als een deel van de overige sociale omgeving, waarbij behalve minder ondersteuning gegeven kan worden, er vaak ook mindere verwachtingen zijn. Voor grote delen van de Nederlandse bevolking gold dit effect vroeger precies zo en bij een klein deel nog steeds. Door sociale verheffing, die vooral op eigen kracht maar overwegend enthousiaste steun van de meeste docenten, in een of twee generaties gerealiseerd kan worden is deze aanvankelijke ongelijkheid snel recht te trekken. Het is voor de achterstandsgroepen echter altijd lastiger omdat de inzet en het geloof vooral van henzelf moet komen. In een omgeving met hoger opgeleide ouders en omgeving is er meer steun, meer controle mogelijk, het geloof in eigen kunnen vaak hoger (ook als dat niet terecht is), en de verwachtingen hoger. Aan de docenten in het algemeen zal het echter niet liggen. Veeleer in een slachtoffermentaliteit.
Het past niet in je straatje dus dan bestaat het niet, man man man..... Nou Arne, ik kan je vertellen dat ik met een van de hoogste cito-scores (samen met mijn mede-allochtoon NLse klasgenoten) naar de vmbo klas mocht, en dat mijn witte klasgenoten (bijv Jeroen) met lagere cito-scores naar de HAVO/VWO mochten.... Hamdoelillah heb ik de glazen plafonds kunnen doorbreken zonder daarbij mijn achtergrond/afkomst/geloof/ed te hoeven verloochenen en ben ik arts geworden, maar ik heb dus heel veel tegenwerking genoten ....maar het zal wel weer slachtoffergedrag van mij zijn (geweest), niet big gay Bane en de rest van de witte atheïstische radicalen hiero
Mijnheer is ervaringsdeskundige en dus ook van Turkse afkomst begrijp ik?
"Hoe moeten we ons dat voorstellen? Docenten die in onder hen voldoende veelvoorkomende mate leerlingen vaker negeren bij hulpvragen, minder hulp aanbieden, toetsen van hen strenger beoordelen, en minder punten geven? Onzin." Fijn dat uw glazen bol uw zulke informatie geeft, maar onderzoeken omtrent discriminatie hebben iets anders aangetoond. Nu snap ik dat sommige onderzoeken niet volledig betrouwbaar zijn, maar bij u krijg ik het gevoel dat slecht 1 kant van die onderzoeken waar u het vooral mee eens bent de waarheid is en de rest is onzin. Heb ik gelijk?
@ karimpie Anekdotische bewijsvoering die niet te verifieren is en niets zegt over vermeende achterstelling op macro niveau.
@karimpie Niemand zegt dat je achtergrond/afkomst/geloof/ed te hoeven verloochenen. Dat kan een kracht zijn, maar ook een zwakte, zoals Arne aangeeft kan dit een rol kan spelen is slagen in het leven. Het is goed om te horen dat je kracht in jezelf hebt gevonden en hebt gevochten en uiteindelijk arts bent geworden. Daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben. @Inspector Gadget Slechte leraar = slechte leraar. Mijn eerste jaar wiskunde had ik een slechte leraar ik snapte het niet en alles was lastig, het 2de jaar een andere leraar wiskunde andere uitleg andere manier van lesgeven, ik begreep ineens alles en had meer plezier in de lessen, uiteindelijk een erg hoog cijfer op examen voor wiskunde. Dat geluk moet je soms hebben. Natuurlijk worden er fouten gemaakt op scholen door leraren, het zijn ook maar mensen. Uiteindelijk ligt er ook een verantwoordelijkheid bij jezelf als leerling om je stof te leren en je huiswerk te maken en te vechten voor wat je waard bent. @Paul250371 Want je kan alleen maar ervaringsdeskundige over dit onderwerp zijn als je van Turkse afkomst bent?
Discrimineren van docenten als groep door hen ondersheidend kwalijke eigenschappen toe te schrijven is precies hetzelfde als dat collectief t.a.v. bijvoorbeeld schrijvers, moslims, acteurs, Friezen, Antillianen, Rotterdammers, Marokkanen, etc. te doen. Zwarte mensen als vaker dan anderen lui verklaren is hetzelfde als docenten in hoge mate een meten met twee maten t.a.v. kinderen van etnische minderheden in vergelijking met autochtone kinderen. Wie dat doet onderscheidt zich met dat zelf met dat discrimineren van een racist. De belasting die veel kinderen met een immigrantenachtergrond dragen en die ik ook erken is door de door mij genoemde oorzaken te verklaren zoals dat eerder ook voor veel autochtone kinderen uit zwakkere sociaal-economische milieus gold en voor een deel nog steeds. Verreweg de meeste docenten doen er alles aan, en met onverdeelde aandacht, uit elk kind te halen wat er in zit. Maar het is bij achterstanden, tegenslag, en een onvermogen door omgevingsfactoren altijd het gemakkelijkst naar de "ander" als oorzaak te wijzen dan naar jezelf en je naasten. Dat geldt ook zeker voor kinderen.
Murat Isik heeft overigens wel een heel sterk punt in mijn ogen. Onderschatting o.b.v. etniciteit. Ik ben er overigens van overtuigd dat die onderschatting zeer binnenkort verdwijnt.
Ik ben vrij rechts, maar ik erger me mateloos aan het soort discriminatie waar Murat Isik het over had bij Buitenhof. Het is puur onrecht en het moet stoppen. Leerlingen die op basis van ras worden opgezadeld met een te laag schooladvies, Marokkaanse leerlingen die geen stageplaats krijgen op basis van hun naam ... mensen, dat moeten we met z'n allen bestrijden. Niet goedpraten, wegwuiven of negeren. Hoe fout de politiek-correcten ook zijn, op dit punt hebben ze 100% gelijk en moeten we samen met hen optrekken tegen discriminatie, want het is onrecht. De politiek-correcten moeten op hun beurt in de spiegel kijken ten aanzien van hun houding jegens joden. Nee politiek-correcten, de Nederlandse joden hebben niet de verantwoordelijkheid voor de daden van Israel.
Geloof ik helemaal niks van, dat je je mateloos ergert aan dit soort discriminatie, want met je posts op dit forum maak je je juist schuldig aan dit soort discriminatie. Ofwel ben je je totaal onbewust van je vooroordelen ofwel ben je bewust bezig met stemmingmakerij ofwel ontbeer je de normen en waarden om een fatsoenlijke discussie te voeren. Ik denk het laatste gezien de denigrerende manier waarop je nu weer "politiek-correcten" op de korrel neemt en wie dat ook zijn beschuldigt van een laakbare houding t.o.v. de joden. Wie zijn dat, de "politiek-correcten", mensen die een andere mening hebben dan jij? Kun jij als "rechts-extremist" (op basis van je posts hier) uitleggen wat je precies bedoelt met politiek-correcten? Vage verdachtmakingen dragen niet zoveel bij aan het bestrijden van discriminatie.
Blijkbaar kun je, opgegroeid in de Bijlmer, zelfs zo ver komen dat je de Libris-prijs wint.
Jammer he, dat had je graag anders gezien Hoe kom je daar bij? Murat is als een marathonloper die ondanks dat hij een half uur later mocht starten toch nog wint. Daar heb ik bewondering voor. Ik ben bang dat dat met jouw houding niet gaat lukken.
Als je veel geluk en doorzettingsvermogen hebt kun je als allochtoon inderdaad de Libris-prijs winnen. Maar door de structurele achterstelling gaat er ook veel talent verloren, en niet alleen op literair gebied. Dat is niet alleen onrecht jegens de betrokkenen, maar ook zonde voor ons land (zoals Murat Isik terecht zei in Buitenhof).
De zoveelste keer dat het Rutte kwalijk wordt genomen dat hij die uitspraak heeft gedaan door iemand die die bewering over het 'invechten' ondertussen wel bevestigt. En geen suggesties wat Rutte dan wel moet doen.
Uiteraard pakt Rutte dit probleem niet aan. Zelfs John Lennon wist al waarom niet. Luister naar a workingclass hero.
wat voor fantasie heeft deze man om in zijn waanideeen een plaats in te nemen ? Rutte (en ik ben in elk opzicht geen fan van hem), heeft NOOIT -bij mijn weten- discriminatie niet willen aanpakken. Wat is dat , dat dergelijke onzin een plaats in de media krijgt ?
Als je racisten beschermd door te proberen te voorkomen dat ze blootgesteld kunnen worden dan ben je er op zijn minst een handlanger van
Rutte (en ik ben in elk opzicht geen fan van hem), heeft NOOIT -bij mijn weten- discriminatie niet willen aanpakken. Nee, zijn aanpak is het probleem bij de gediscrimineerde neer te leggen en ze het een soort van kwalijk nemen dat ze hun kansen dmv "invechten" moeten pakken. Als ze zich nou maar allemaal hard, genoeg en met de VVD mentaliteit, invechten dan stopt de discriminatie vanzelf. Prima aanpak.
@ Joop den Uil Jij schrijft: wat voor fantasie heeft deze man om in zijn waanideeen een plaats in te nemen ? Rutte (en ik ben in elk opzicht geen fan van hem), heeft NOOIT -bij mijn weten- discriminatie niet willen aanpakken. Dat heeft hij wel: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/rutte-wil-niks-discriminatie @ Tineke de Goede Jij schrijft: Propaganda. Dus niet.
https://www.google.nl/search?num=100&q=rutte+invechten&oq=rutte+invechten `bij mijn weten'... Heb je dat afgekeken van de affaire rond de afspraken over de afschaffen van de dividendbelasting? :-)
Het is best vermakend om te lezen dat het wordt "propaganda" in deze treed precies op hetzelfde manier wordt gebruikt als het woord "vrijheid" in het nationalistische propaganda van de meest beroemde Nederlandse xenofoob Geert Wilders.
"In het boek wordt de hoofdpersoon eenmaal op de vwo door zijn witte klasgenoten gepest en gediscrimineerd. " In de roman is hoofdpester op het VWO Dino (Dino Purperhart in tha house ofwel Dino the King) een donkere jongen met een vervormde mond. En sowieso is de hele VWO-klas nogal multiculti. De wereld blijkt dan toch altijd weer minder zwart-wit dan je denkt, zelfs in een roman.
Ik wacht met heel erg veel geduld af, namelijk op het kabinet Klaver 1, namelijk na de volgende Tweede Kamerverkiezingen, in maart 2021. Ik kan het al zien aankomen, gezien GroenLinks o.l.v. Jesse Klaver op dit moment al de tweede grootste virtuele partij van Nederland is, blijkbaar bij verschillende peilingen. Wil Nederland eventueel nog een kabinet Rutte IV, na Rutte I, Rutte II en Rutte III?. Ik denk van niet. Een fijne dag verder!.
En mag ik de heer Murat Isik feliciteren met zijn Libris-prijs?. A.s. zomervakantie, zal ik zijn boek zeker gaan lezen.
Wat zou Rutte kunnen doen om discriminatie aan te pakken? "Zelf heeft hij het gered omdat zijn moeder achter hem stond en hem voortdurend maande zijn huiswerk te maken." Een gezonde thuissituatie is erg belangrijk, ik zie in de schilderwijk, den haag, jonge mensen doordeweeks 's avonds over straat zwerven, dit kan nooit goed zijn als ze nog schoolgaand zijn. Discipline en een goede structuur thuis is nodig, hij had erg veel geluk met zijn goede ouders. En hij praat goed nederlands, als ik sommige jongeren met een soms hoor praten, snap ik dat ze moeite hebben op de arbeidsmarkt.
Jouw opmerking dekt niet helemaal de lading. Je legt de verantwoordelijk bij de ouders en de thuis situatie. Je vergeet om op de andere opmerking en ervaring van de schrijver in te gaan. De onderschatting van leerkrachten, Stageplaatsen onbereikbaar; Discriminatie op arbeidsmarkt; dit zijn de belemmerende factoren voor het kind dat ‘s-avonds laat op straat speelt? Daar heeft het witte kind minder last van. Rutte kan zich minimaal uitspreken over de onderzoeken die zijn geweest over discriminatie. Hij kan aangeven wat voor maatregel de overheid kan nemen om discriminatie te voorkomen
@LU135pus Wat ik bedoel is als de basis slecht is, zal de kans van slagen ook kleiner zijn, als je vanuit een slechte situatie wilt slagen zal dit meer werk zijn. Dit heeft ook effect op "witte" jongeren, daar zijn er ook zat die aan de onderkant van de maatschappij zitten. Daarom is het als ouder zijnde belangrijk je kind structuur te geven en een goede basis zodat hij/zij een weerbaar karakter kan opbouwen en zo om kan gaan met de wereld, zoals de ouders van Murat Isik gedaan hebben, en door het harde werken van Murat Isik zelf natuurlijk, is hij waar hij nu is, succesvol. Als je als ouder zijnde je kinderen op een schooldagen tot laat over straat laat zwerven, dat noem ik geen goede basis. De voorbeelden die jij aankaart hebben effect op alle jongeren, dat is het leerproces naar volwassenheid, je krijgt niets voor niets doen, daar moet je voor werken en daarvoor moet je vechten en weerbaarheid tonen.