Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wegproblemen of weg problemen

  •  
03-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
Knooppunt Muiderberg met de nieuwe spoorbrug

© 2016-01-28 00:00:00 ZUIDERBERG - Een luchtfoto van het knooppunt Muiderberg met de snelwegen A1 en A6 en de aanbouw van de nieuwe spoorbrug. ANP JOHN GUNDLACH

Het dichtslibben van Nederlandse wegen is een gevolg van gebrek aan visie
Op tal van terreinen mag Nederland een vooruitstrevend land genoemd worden. Dat geldt echter zeker niet voor verkeer en (openbaar) vervoer. Toen in 1854 in Londen de eerste ondergrondse ging rijden kwam er in Nederland pas zeventig jaar later een eind aan de paardentram. De metro was intussen in Londen en ook in Parijs een belangrijke vorm van openbaar vervoer geworden. In Nederland rijdt er anno 2017 geen trein tussen Breda en Utrecht. Absurd en een gevolg van een almaar achterlopende ontwikkeling, waardoor we nu ‘afstomen’ op een verkeersinfarct.
Al in de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie wilden we een doorvoerland naar het Europese achterland zijn, een gezien de ligging van ons land logische visie. Rivieren werden aangepakt en er kwamen kanalen in de tijd dat vervoer over water de meest logische route was. Daarnaast werden karresporen tot weggetjes, weggetjes tot wegen. Wegen werden toegevoegd, waar nodig verbreed en nog eens verbreed.  Al die maatregelen leken niet meer dan ad hoc operaties en niet of nauwelijks behoorlijk ingepast in een totaalvisie over mobiliteit. Dat klopt ook wel, want pas in de twintiger jaren van de vorige eeuw ontstaat er enige organisatie (zeg maar samenhang) in het verkeersbeleid. De huidige situatie is derhalve vooral gebaseerd op het uitbouwen van de voor die tijd al ontstane willekeur.
Tegenwoordig schijnen wegverbredingen en extra wegen voor veel bestuurders de enige mogelijkheid te zijn om aan de vraag naar meer ruimte voor vervoer en transport, het hoofd te bieden, terwijl intussen toch zelfs de hardnekkigste asfaltterriër zal moeten erkennen dat problemen slechts worden verschoven en dat er bovendien verregaande ontwikkelingen zijn die het leggen van nog meer asfalt onzinnig maken, zoals de zelfrijdende auto’s en de slimme, zelfregulerende autowegen. Nu moet ik erkennen dat er in diverse onderzoeken van overheidswege alsook in voorspellingen over de mobiliteit in Nederland – en daarbuiten – in de toekomst ruim aandacht is voor innovatieve ontwikkelingen. Wat ik in al die rapporten en studies echter mis als oplossing voor het mobiliteitsprobleem is kleinschaligheid.
Kleinschaligheid kan behoorlijk bijdragen aan de verkeersproblemen binnen de Nederlandse vierkante kilometers en is bovendien ook in verscheidene andere opzichten een zegen voor onze samenleving. Protectionisme mag dan binnen het vrije marktdenken een vies woord geworden zijn, de omstandigheden maken het wenselijk daar wat genuanceerder naar te kijken. Waarom moet een aannemer uit Haarlem zo nodig werk gaan doen in Zaltbommel en een aannemer uit Gorinchem werk verrichten in Hoofddorp? Waarom is een wegenbouwer uit Den Bosch aan de slag in Kampen en doet een wegenbouwer uit Enschede zijn werk in Veghel? Waarom rijdt de kaasleverancier uit Leeuwarden naar Venlo en die uit Helmond naar Hoogeveen? Het zijn allemaal volstrekt onlogische verkeersbewegingen die steeds weer leiden tot onnodige verkeerscongestie. Een vorm van stads- en streekprotectionisme zou dus een oplossing voor de mobiliteitsproblemen in ons land kunnen zijn.
Een kleinschalige aanpak, mede op basis van de theorieën  van de Duitse econoom E.F. Schumacher, werkt ook  in bredere betekenis positief. Het betekent  een grotere betrokkenheid van de werknemers bij hun werk – ze zijn veelal binnen de eigen plaats of regio aan de slag, het heeft een gunstige uitwerking op de werktijden en de economie (minder reistijdverlies), het sociale leven van de mensen wordt ermee gediend (eerder thuis) en het milieu wordt aanzienlijk minder belast. Interessant is in dat verband  een website als Banenruil, waar een match gezocht wordt tussen mensen die hetzelfde werk in elkaars regio doen.  Kleinschaligheid; een onderbelicht antwoord.
 
 
 
 
 
 

Meer over:

opinie, leven, verkeer
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (44)

Anoniempje5
Anoniempje54 mei 2017 - 6:23

Fileprobleem lost vanzelf op over 10 a 15 jaar. Door automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie zal in deze periode ongeveer de helft van de beroepsbevolking geen werk meer hebben. Tot die tijd gaan we gebruik maken van de technologie achter rekeningrijden en het nieuwe plan om auto's met een chip zich te laten houden aan de max snelheid. Dit gaan we na invoer aanpassen zodat van bovenaf besloten kan worden wie wanneer mag rijden. Je auto doet het dan gewoon niet in de spitstijden als je bv geen werk hebt of de extra kosten om wel te mogen rijden kunnen betalen. Daarna kan het ook gebruikt worden om te beperken waar iedereen naar toe mag. Geen dikke bankrekening heb je bv. niks te zoeken in Wassenaar of Bloemendaal.

Pater
Pater4 mei 2017 - 2:42

Kostelijk plan. ik ben er helemaal voor. Het is wel het einde van de vrije markt in de aannemerij, daar kiezen we dan voor. Met de VVD in de regering gaat dat niet lukken Henk, met de PvdA ook niet ben ik bang, hier hebben we SP en GL voor nodig!

1 Reactie
Pater
Pater5 mei 2017 - 1:34

Ik vergat nog een kleinigheid. We zullen hiervoor uit de EU moeten stappen, want het is een flagrante schending van de vrije markt!

Poubelle
Poubelle3 mei 2017 - 19:29

“Waarom moet een aannemer uit Haarlem zo nodig werk gaan doen in Zaltbommel en een aannemer uit Gorinchem werk verrichten in Hoofddorp? Waarom is een wegenbouwer uit Den Bosch aan de slag in Kampen en doet een wegenbouwer uit Enschede zijn werk in Veghel? Waarom rijdt de kaasleverancier uit Leeuwarden naar Venlo en die uit Helmond naar Hoogeveen? Het zijn allemaal volstrekt onlogische verkeersbewegingen die steeds weer leiden tot onnodige verkeerscongestie.” Het is een beetje overtrokken voorstelling van de dhr Witte. Het zijn vaak service monteurs, en ja die hebben verschillende klanten door het hele land. Of voor ZZP-ers is er niet voldoende werk in de regio dus men kijkt wat verder dan de neus lang is. Verder is er natuurlijk een bult werkgelegenheid in de randstad maar niet altijd voldoende woonmogelijkheden. Dus mensen die in Amsterdam werken, die gaan al snel in de omgeving van Amsterdam wonen, maar met omgeving kan men tegenwoordig ook al lelystad/almere aanhouden. Beter OV zou al een aardige hoeveelheid verkeer van de weg kunnen houden, voor de rest. Zolang de bevolking groeit zal er ook meer verkeer komen.

1 Reactie
adriek
adriek4 mei 2017 - 6:22

Interessante vraag is waarom die werkgelegenheid samenklontert in de grote steden. Als die glimmende kantoorgebouwen zijn voornamelijk afhankelijk van een goede internetverbinding. Met hun buren hebben ze nauwelijks te maken. Ze veroorzaken geen vervuiling, dus er is niets op tegen om zo'n kantoorkolos (desnoods platgelegd) in Zoetermeer of Lelystad te zetten. Zelfs de meeste productiebedrijven (zijn ze er nog?) zijn tegenwoordig schoon en stil. Toch wordt alles bij elkaar gepropt in zo groot mogelijke industriegebieden. Waarom de mensen naar de werkgelegenheid verhuizen? Veel beter is het om de werkgelegenheid naar de mensen te brengen. Het platteland loopt leeg, niet omdat de mensen niet ruimtelijk willen wonen maar omdat bedrijven en voorzieningen steeds centraler komen. Het begon veertig jaar geleden met het sluiten van schooltjes en kruideniers in de kleinste dorpen. Inmiddels hebben dorpen met minder dan drieduizend inwoners al veel moeite om winkels en andere voorzieningen open te houden. Vijf jaar na elke gemeentelijke herindeling worden de problemen groter.

Johan eldert
Johan eldert3 mei 2017 - 18:53

redelijke onzin om zo het mobiliteitsprobleem op te lossen. Ja jaren van VVD beleid hebben geleid tot een totaal verkrampte infrastructuur maar de oplossingen liggen elders. Bonus - malus regeling instellen bij rekeningrijden. Neit alleen laten betalen als iemand in de fileperiode rijdt maar evt ook belonen als iemand die vermijd. [werkte heel goed in arnhem] meer inzetten op openbaar vervoer. juist de nieuwe generatie kiest steeds vaker voor het OV. dus meer metro, tram, HS [in samenwerking met buitenland] etc bevorderen van digitale communicatie. veel verkeer wordt veroorzaakt omdat grote groepen mensen naar een bepaalde locaties worden getrokken. [seminars etc] betere beladingsgraad vrachtauto's. het probleem is niet dat men van A naar B rijdt, maar dat de beladingsgraad te laag is. VVD weigert tot op heden om daar eens vol op in te zetten met de transportsector. het blijft bij vrijblijvendheid. beter vergoeden en makkelijkere regeling voor thuiswerken. het nodige kan al fiscaal maar het blijft een oerwoud qua regelingen voor werknemer en werkgever. gewoon eenvoudiger maken en bevorderen.

1 Reactie
adriek
adriek4 mei 2017 - 6:28

Thuiswerken is voornamelijk een kwestie van mentaliteit en afwennen van gewoontes. De werknemer moet willen, de werkgever moet vertrouwen. Als de helft van de kantoorwerkers een of twee dagen thuis werkt en de rest zijn reistijden een beetje aanpast - wie kan er nu echt niet een uurtje later beginnen en (dus ook) later thuiskomen? Interessante vraag is wel wat je met de kinderen aanmoet - schooltijden zitten nog muurvast, daar is met wat creatief denken veel te winnen! Verder natuurlijk de kneuzen (excusez le mot) die op hun vrije dag om vijf uur van hun toeristische bestemming op huis aan gaan om fijn om zes uur aan tafel te kunnen. Een relatief kleine groep? Let eens op het verschil in ochtend- en middagspits in vakantieperiodes...

Henk Grijze
Henk Grijze3 mei 2017 - 17:09

Laten we wel wezen. Dergelijke klaagzangen als die van de schrijver rieken naar populisme. Ik kan wel een dozijn van dergelijke lijsten als.... http://www.businessinsider.com/wef-countries-best-infrastructure-world-2015-9?international=true&r=US&IR=T/#3-netherlands-9 ...deze tevoorschijn toveren waar Nederland fier in de bovenste regionen staat.

Kepler
Kepler3 mei 2017 - 16:42

Overbevolking, dat is alles. De NS kan het ook niet aan.Zoveel mensen krijg je gewoon niet in de trein in de spits. Overigens is dit ook een impliciet anti EU artikel want rijden we ook niet geitenkaas naar Griekenland en dan weer terug naar Nederland onder de naam fetta? Of tomaten uit Spanje. Idioot is het. Maar niemand maakt zich druk. Ik ben ook voor kleinschaligheid. Daar voelen mensen zich beter door.

ikdus2
ikdus23 mei 2017 - 16:17

geef iedere autorijder 15000 km vrij reizen. daarboven betalen per kilometer. met rekeningrijden pak je alleen de kleine man die vaak op afgelegen plekken zoals industrieterreinen hun werk moeten doen . laat dan alleen het aantal kilometers registreren en niet de route ivm privacy.

Tom Meijer
Tom Meijer3 mei 2017 - 15:14

Ik zeg al heel lang dat veel autowegen afgebroken zouden moeten worden. Het huidige beleid van verbreden, uitbreiden, opleuken van knooppunten, etc., leidt helemaal nergens naar. Weghalen die rotzooi.

1 Reactie
ToBeOrBecome
ToBeOrBecome4 mei 2017 - 9:01

Een echte visionair! Blijf het zeggen Tom. Blijf het zeggen!

scherm2
scherm23 mei 2017 - 15:06

Waarschijnlijk is bij de centralisatiedrang vergeten dat daardoor veel afstanden naar. o.a. gemeentehuizen, ziekenhuizen veel groter worden waardoor fietsen of lopen minder aantrekkelijk is en dus de auto gepakt wordt want het OV is er ook al niet op aangepast. Het rijk veroorzaakt zelf zo deels de opstoppingen en daar wil ik niet voor betalen. Een variant die ik mis als deeloplossing voor het verkeersprobleem is in Duitsland nog steeds actueel. In o.a. Nordrhein-Westfalen hebben veel steden en Landkreise op hun website een link naar een soort liftcentrale De webseite van de liftcentrale is www.pendlerportal.de - offizieller Partner von über 250 Landkreisen und kreisfreien Städten. Als er geen meerijmogelijkheid is op het gewenste tijdstip, dan wordt de eerste de beste mogelijkheid met het OV aangeboden.

korheiden2
korheiden23 mei 2017 - 14:57

We leven gewoon in een vol land. Tijdens schoolvakanties is het trouwens veel minder druk. Als we allemaal in de buurt moeten werken, zou allereerst de verhuisboete i.c. de overdrachtsbelasting moeten worden afgeschaft. De capaciteit van het spoor is bepaald niet oneindig, gezien de overvolle treinen. Er wordt, vooral door Groen Links, erg veel verwacht van beter openbaar vervoer en de (snelle) e-bike. Gezien de vele bedrijfsbusjes (bol.com e.a.), de talloze vrachtauto's (die hier nog altijd mogen inhalen) en de hoge prijzen van het OV zijn de files nog niet voorbij. Zelfrijdende auto's zijn voorlopig nog niet uit de experimenteerfase. In de Randstad zouden om de 5 minuten treinen in beide richtingen moeten rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. De oplossing is niet eenvoudig. Maar hoofdoorzaak is ons overbevolkte land.

1 Reactie
H.Witte
H.Witte3 mei 2017 - 21:02

In het metropool Los Angeles met 17 miljoen inwoners rijdt het verkeer, weliswaar langzaam, maar vrijwel altijd door. Nederland is niet te vol, maar te samengeklonterd. Oplossing; een beter spreidingsbeleid van industrie e.d. Een verdere eenwording van Europa kan ook een oplossing bieden voor te volle regio's (verspreiding).

harry6
harry63 mei 2017 - 12:57

Een van de grootste oorzaken is de overbevolking, van Nederland in het algemeen, en de randstand/rijnmond in het bijzonder.

Marc Marc
Marc Marc3 mei 2017 - 12:38

Leuk idee maar protectionisme van de lokale regio door aanbestedende diensten is verboden en voor het bedrijfsleven gaat het alleen om de kosten. Als die lokaal te hoog zijn of niet beschikbaar ga je al. Dat lokale wethouders wel eens andere uitspraken doen over stimulering van de lokale economie heeft meer te maken met het gebrek aan kennis van aanbestedingswetgeving. Ik zou eerder focussen op meer telewerken en meer vergaderen op afstand met goed videoverbindingen. Er wordt namelijk wat af vergaderd in Nederland.

2 Reacties
Hank2
Hank23 mei 2017 - 13:56

"protectionisme van de lokale regio door aanbestedende diensten is verboden" Dus we mogen niet de werkgelegenheid, winsten en belastingafdracht regionaal houden, maar moeten de deur openzetten voor een multinational die de winst op de Bahama's parkeert? Als dat Europese regels zijn, dan is dat een goede reden om uit de EU te stappen.

Hank2
Hank23 mei 2017 - 14:00

Ik dacht trouwens dat Henk Witte een voorstander is van "Europa"? Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen, maar rijmen kan een neerlandicus natuurlijk als geen ander.

badgast
badgast3 mei 2017 - 12:36

Tja. Dus het feit dat we bij een reis van Breda naar Utrecht moet overstappen toont aan dat het Nederlandse OV achterhaald is? En dat we aan de Britten een voorbeeld moeten nemen? Probeer eens van Croydon naar Wembley te komen. Of praat met een Brit over de stiptheid en de kosten van het Britse openbaar vervoer. Dan hebben we het hier beter, prettiger en goedkoper geregeld.

ArnoldX
ArnoldX3 mei 2017 - 12:35

Kleinschaligheid; een onderbelicht antwoord. Dus ook stoppen met de EU !

ArnoldX
ArnoldX3 mei 2017 - 12:34

Waarom moet een aannemer uit Haarlem zo nodig werk gaan doen in Zaltbommel en een aannemer uit Gorinchem werk verrichten in Hoofddorp? Waarom is een wegenbouwer uit Den Bosch aan de slag in Kampen en doet een wegenbouwer uit Enschede zijn werk in Veghel? Waarom rijdt de kaasleverancier uit Leeuwarden naar Venlo en die uit Helmond naar Hoogeveen? Het zijn allemaal volstrekt onlogische verkeersbewegingen die steeds weer leiden tot onnodige verkeerscongestie. Een vorm van stads- en streekprotectionisme zou dus een oplossing voor de mobiliteitsproblemen in ons land kunnen zijn. Terug naar de natiestaat dus, of beter nog naar kleine agglomeraties van stadjes en dorpen, met als gevolg stammenoorlogen om het beste deel van de koek.

ArnoldX
ArnoldX3 mei 2017 - 12:31

Het dichtslibben van Nederland is een gevolg van overbevolking. Terug naar 10 miljard !

2 Reacties
LaBou
LaBou 3 mei 2017 - 13:27

Dat weet je echt zeker, ArnoldX? Je bedoelt niet 10 millioen?

ArnoldX
ArnoldX3 mei 2017 - 20:50

Ja, goed gezien Senior. Tien miljoen is wel genoeg.

Django3
Django33 mei 2017 - 12:25

Dit is luchtfietserij, het spijt me zeer Henk. En in alle eerlijkheid getuigt van een zelfde kneuterige hang naar 'vroeger' als waar de PVV 'ers zo mee behept zijn. Iedereen blijft, net als vroegah, in zijn eigen dorp, in Baarn zal ik nooit meer Goudse kaas kunnen eten, laat staan een Limburgs biertje kunnen drinken of een Bossche bol eten. Ook zal mijn hoogopgeleide buurman niet naar het buitenland kunnen gaan want..vliegtuigen enzo. Studeren kan ook niet meer want er is geen uni in het dorp. Uiteindelijk trouwen we dan ook weer met ons buurmeisje en niet met die leuke meid uit het buitenland. Want naar het buitenland gaan we niet meer.. Je mag ook niet meer je werk doen waar het beter verdienen is, je moet als timmerman in je dorp blijven te midden van die 350 andere timmermannen die er doelloos rondlopen, want er is tenslotte maar één kerk waarvan het dak gerepareerd moet worden. En dan gelden deze regels natuurlijk niet voor de Italiaanse marmerman, de Poolse loodgieter, de Roemeense klusjesman. Die mogen gerust heel Nederland doorreizen met hun busje, want ze zijn tenslotte geen Nederlanders. En wat gaan al die werklozen in Beerta of Oude Pekela doen? En zo sta je hiermee weer eens ouderwets de vrijheid van mensen, mobiliteit is vrijheid tenslotte, te beperken in een soort centraal geleide economie. Dat blijft toch trekken blijkbaar.

2 Reacties
Hank2
Hank23 mei 2017 - 13:42

Waar is dat dorp met die 350 andere timmermannen? Ik heb namelijk dringend een goede timmerman nodig.

Django3
Django34 mei 2017 - 5:55

Hank "Waar is dat dorp..?" U mist de kern van het verhaal. Die timmerman die u nodig heeft dient u uit uw eigen dorp te halen.

Machiels**1993
Machiels**19933 mei 2017 - 12:11

Het dichtslibben van de wegen komt door de alsmaar stijgende bevolkingsdichtheid + de grote welvaart. Nederland is zowel een van de rijkste als een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Andere factoren als inefficiënte ov routes plus de absurd dure ov kosten maakt de auto aantrekkelijk. Tot slot hebben we niet één grote stad maar een cluster van kleinere steden en plaatsen (randstad) wat het managen van verkeer lastiger maakt. Dus ja in londen en parijs is het beter dan in de randstad (oneerlijke vergelijking). Nederland is gewoon vol. Zo simpel is het.

8 Reacties
H.Witte
H.Witte3 mei 2017 - 12:57

Beste Machielsen het is al decennia een stokpaardje van mij de Randstad enigszins te vergelijken met grote steden als Londen en Parijs. Is de Randstad nou zo veel groter dan Parijs met omliggende urbanisatie/randsteden. Hadden we met enige visie niet in het begin van de vorige eeuw een metronetwerk onder de randstad moeten gaan aanleggen?

stokkickhuysen
stokkickhuysen3 mei 2017 - 17:48

De Nederlanders willen allemaal op dezelfde plek wonen, i.e. de randstad. In andere delen van Nederland is nog volop ruimte.

Henk Grijze
Henk Grijze3 mei 2017 - 20:23

@Henk. U weet toch wel dat zodra de metro van Parijs of Londen ook maar iets buiten het centrum komt dat het bovengronds rijd? Geheel ondergronds in de Randstad zou van de zotte zijn qua kosten. Een magneetzweeftrein in een ring AMS - DHG - RDM - UTR zou dan een functioneler prestige project zijn.

Starter3
Starter33 mei 2017 - 20:32

@Henk, ik werk in Parijs en ik kan je beloven dat Parijs in de spits een groter drama is dan in de randstad. Het Metro netwerk in Parijs lijkt heel wat maar het ligt alleen binnen de binnenste ring een paar lijnen uitgezonderd. Daar buiten moet je het doen met de bus of de regionale treinen. Die zitten in de paar uur dat spits duurt volledig vol, 70% moet staan zitten is er niet bij. Wil je van huis naar kantoor in Parijs dan ben je gemiddeld anderhalf uur kwijt, dat komt omdat het wegennet verouderd en niet meer toereikend is. Daarbij vergeleken zijn de snelwegen hier in de randstad een verademing.Probeer voor de gein eens een parkeerplaats te vinden in Parijs, dan heb je in Amsterdam meer kans. Maar dan nog gaat een groot gedeelte met de auto in Parijs. In Parijs is de bodem gesteldheid iets anders dan in de randstad een metrobuis is wat makkelijker aangelegd dan hier een noord zuid lijn. Maar ook in Parijs komen er niet meer lijnen bij, het past gewoonweg niet meer. De enige verbetering die we nu zien in Parijs is de aanleg van fietspaden, hoewel soms een hachelijke onderneming, je ziet steeds meer mensen op de fiets. Van enige visie is nog steeds geen sprake, neem La Defense, er gaat één metrolijn heen. Die is zwaar overbelast maar er zijn geen plannen om er ook maar iets aan te doen.

ArnoldX
ArnoldX3 mei 2017 - 20:54

Henk, je gaat voorbij aan het verschil in de bodemgesteldheid van de Randstad en die van Parijs of Londen. Vergeet niet dat zo' beetje de hele randstad onder zeeniveau ligt, de bodem instabiel is en dat het aanleggen van ondergronds OV vele malen moeilijker en dus duurder is dan op veel andere plaatsen in de wereld.

Poubelle
Poubelle3 mei 2017 - 22:41

" Hadden we met enige visie niet in het begin van de vorige eeuw een metronetwerk onder de randstad moeten gaan aanleggen?" Dat wilde de gemeente destijds in Amsterdam, maar toen moesten er wel een paar huizen afgebroken worden omdat ze ruimte nodig hadden om de tunneldelen te bouwen en te verzinken. Dat heeft vervolgens tot 1 van de grootste rellen gezorgd in de jaren 80. Daarnaast speelden er meerdere grote projecten die voltooid moesten worden. O.a. de Deltawerken, en je kon toen ook al een gulden maar 1x uitgeven.

Machiels**1993
Machiels**19933 mei 2017 - 22:49

Over het algemeen is verkeer binnen een stad beter en efficiënter te organiseren dan verkeer tussen steden. Vandaar dat ik het een oneerlijke vergelijking vind. Zelf woon ik Singapore waar het ov super goed werkt en heel erg goedkoop is. Per maand ben ik 65 euro kwijt voor werk en prive. In Nederland spendeerde ik.dat per week.

H.Witte
H.Witte4 mei 2017 - 13:20

Die bodemgesteldheid. Tja, een extra probleem. Onoverwinnelijk? Ik weet het gewoon niet. Een goed bovengronds metronet had dan overigens ook gekund. Elke vijf minuten een metro tussen Leiden en Den Haag, tussen Aalsmeer, Haarlem en Amsterdam, tussen.....etc. Gosh, je zou d'r enthousiast van worden.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer23 mei 2017 - 11:56

"Waarom moet een aannemer uit Haarlem zo nodig werk gaan doen in Zaltbommel en een aannemer uit Gorinchem werk verrichten in Hoofddorp? Waarom is een wegenbouwer uit Den Bosch aan de slag in Kampen en doet een wegenbouwer uit Enschede zijn werk in Veghel? Waarom rijdt de kaasleverancier uit Leeuwarden naar Venlo en die uit Helmond naar Hoogeveen? Het zijn allemaal volstrekt onlogische verkeersbewegingen die steeds weer leiden tot onnodige verkeerscongestie." Waarschijnlijk omdat ze dan beter kunnen ondernemen of denkt de auteur dat een aannemer voor zijn lol 3 uur per dag op de snelweg zit? Een zelfde redenatie zou je kunnen maken over voetbal: Waarom moet Feyenoord helemaal naar Groningen om daar een wedstrijd te spelen? Al die supporters op de weg en in de trein. Laat die wedstrijd gewoon doen door Cambuur en dan kan Sparta invallen als Groningen in Rotterdam zou moeten spelen.

3 Reacties
H.Witte
H.Witte3 mei 2017 - 12:50

Beste Bruggenbouwer, was ik niet duidelijk? Doe ik nog een poging. Als de ondernemer zich van het zelfde volume aan werk verzekerd weet in de eigen plaats of regio omdat hij niet in de weg gezeten wordt door de ondernemer uit de andere regio, dan denk ik dat de ondernemer daar blij mee is. Gevolg is wel dat de groei van het bedrijf op enig moment moet stoppen, maar dat doet hij doorgaans toch als de nationale grenzen bereikt zijn. Dus dan bij de stads- of regiogrens. Voordeel is weer wel dat ondernemingen klein blijven en derhalve de lijnen voor werknemers kort en de betrokkenheid van die werknemers bij het bedrijf groter. Inkoopcoorporaties kunnen het verloren voordeel van de goedkopere bulkinkoop voor grotere ondernemingen opvangen.

H.Witte
H.Witte3 mei 2017 - 12:53

ik voeg daar graag nog aan toe dat in de verschillende branches een werknemerspoule kan maken voor onderlinge uitwisseling, want ik kan mij voorstellen dat kleinere ondernemingen wat kwetsbaarder zijn bij ziektes e.d.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer23 mei 2017 - 20:18

Beste Henk, wat u voorstelt is de concurrentie te beperken tot eigen stad/regio. Dat gaat altijd ten koste van de consument en de werknemer. De werknemer omdat deze geen baan kan nemen buiten zijn stad/regio met als gevolg dat hij een speelbal wordt voor de werkgever. De consument omdat deze zit opgescheept met dure ondernemingen die kunnen vragen wat ze willen want er is geen concurrentie meer. Maar u hebt gelijk, de ondernemer/werkgever zal in zijn handen wrijven want deze heeft gratis en voor niks een monopolie positie.

bob b.
bob b.3 mei 2017 - 11:45

Ik vermoed dat problemen alleen grondig kunnen worden aangepakt als we zouden stoppen om de mening van iedereen te vragen. Zodra we de technocraten en visionairs hun gang kunnen gaan kunnen we er gerust op zijn dat we op lange termijn vooruit kunnen. En dit is geen sarcasme . Onze politici ontbreekt het aan lef daarom moet iedereen mee praten met als gevolg een afschuwelijk misbaksel van een om prominent. Iets waar niemand blij mee is. Zo werden we opgezadeld met gastarbeiders omdat werkgevers zo nodig gehoord moesten worden omdat ze te beroerd waren om in machines te investeren. Zo denken sommigen nu dat de ultieme vorm van inspraak, het referendum, de oplossing van alle kwaad is. Zodra je mensen maar mee laat beslissen komt alles wel goed. Helaas. Een ander trekje dat we duidelijk zagen in het gastarbeiderdebat in de jaren zeventig is de Hollandse zuinigheid. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Zodat we het 10 jaar later alles nog eens moeten doen maar dan vele miljoenen duurder. Dus laat echte deskundigen en niet het zelfbenoemde volksdeel met een mening hun werk doen. Beperk inspraak tot een minimum maar laat de verschillende meningen wel mee tellen, kwalitatief en niet Kwantitatief.

2 Reacties
bob b.
bob b.3 mei 2017 - 11:46

Prominent = compromis

Django3
Django33 mei 2017 - 15:12

Bob "Zodra we de technocraten en visionairs hun gang kunnen gaan kunnen we er gerust op zijn dat we op lange termijn vooruit kunnen." Ik meen dat RWS op dat gebied voldoende talent in huis heeft en een van de betere kennisinstituten ter wereld is op dat vlak. De infrastructurele knelpunten in ons land hangen dan ook niet samen met een gebrek aan kennis of visie, maar met het punt dat ruimte/grondoppervlak één van de meest schaarse goederen is in dit land. Ruimte kun je vaak maar op één manier aanwenden en er zijn vele, vele belanghebbenden op dat vlak: woningbouw, werkgelegenheid, natuur, recreatie, waterbouw en ook wegenbouw. En heel vaak zijn deze belangen tegenstrijdig met elkaar en zal er naar compromissen gezocht moeten worden. En bij compromissen is nooit iemand geheel tevreden, maar ook nooit geheel ontevreden.