Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Weg vrij voor een krimp van de luchtvaart

  •  
29-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
50688214048_6f6fd8381f_c

© cc-foto: Kevin Hackert

Deze week besloot de Tweede Kamer om de Luchtvaartnota van het kabinet controversieel te verklaren. Daarmee krijgt de kiezer een enorme kans om het luchtvaartbeleid stevig bij te sturen
Een krimp van de luchtvaart is onvermijdelijk geworden. Om binnen de grenzen van klimaat, de leefomgeving en veiligheid van mens en dier te blijven zal het aantal vliegbewegingen sterk dalen. De coronapandemie kwam daar later nog eens overheen, waardoor krimp er sneller was dan verwacht. Onder leiding van VVD-minister Van Nieuwenhuizen stuurde dit kabinet echter vol aan op groei. Verpakt in de gebruikelijke vage bewoordingen en beloftes over hinderreductie, probeert de minister nog steeds om het business as usual van “meer, meer, meer” door te drukken. De door haar gepresenteerde Luchtvaartnota staat vol groeiplannen en leest derhalve als een sprookjesboek.
Het verzoek vanuit de oppositie om ook een krimpscenario mee te nemen in de Luchtvaartnota werd door de minister steevast weggewuifd. Het past in het patroon van een sector en ministerie die wegkijken van de onvermijdelijke transitie waar de luchtvaart toch doorheen zal moeten. Toen de Partij voor de Dieren – nog in het pre-coronatijdperk – tijdens een hoorzitting aan een KLM-directeur vroeg hoe hij zijn bedrijf ging voorbereiden op het onvermijdelijke krimpscenario, was het antwoord dat KLM daar niet mee bezig is. Dergelijke struisvogelbedrijfsvoering heeft het bedrijf inmiddels in grote problemen gebracht.
De Tweede Kamer trapt nu met het controversieel verklaren duidelijk op de rem. Naast de luchtvaartnota werd bijvoorbeeld ook het totaal overbodige Lelystad Airport op de lijst geplaatst met controversiële stukken. Een nieuw kabinet zal vanwege de klimaatcrisis gedwongen zijn om zeer kritisch te kijken naar de omvang van de luchtvaartsector. De kiezer heeft daarom op 17 maart een prachtige kans om de luchtvaart weer binnen de grenzen van onze planeet te brengen.
Voor Maastricht Aachen Airport betekent dit dat de provincie Limburg, eigenaar van het vliegveld en voorstander van groei, de komende tijd vooral een pas op de plaats moet maken. De adviesaanvraag aan Van Geel stamt nog uit de tijd dat Van Nieuwenhuizen de scepter zwaaide op het ministerie. De – nu controversiële – groeidoctrine daar, klonk door in de opdracht: een ‘vertaling’ van de valse belofte dat groei gepaard kan gaan met minder hinder in de toekomst. Uiteraard door eerst de startbaan te verlengen, en dan pas te hopen op stillere vliegtuigen.
Een zwaar bekritiseerd rapport van Ecorys lijkt de basis te vormen voor het groeiplan van Van Geel. In dat rapport werd zonder fatsoenlijke onderbouwing de conclusie getrokken dat een groei van het vliegverkeer geen extra hinder zou veroorzaken. Deze conclusie werd al snel onderuit gehaald door onderzoekers van Breda University. Kamervragen hierover zijn nog steeds niet beantwoord.
Van Geel komt nu met een advies dat in zijn woorden “de kool en de geit allebei een beetje beschadigt”. Daarmee sluit Van Geel naadloos aan bij het ongeloofwaardige ‘groei, mits…’-beleid van minister Van Nieuwenhuizen. De eindeloze reeks luchtvaarttrucjes staat inmiddels bekend staat als ‘Schiphollen’.
De Kamer verklaarde de Luchtvaartnota controversieel en daarmee verdwijnt voorlopig ook de grond onder de voeten van Van Geel. Met de kiezer aan zet staan alle seinen op groen voor een veilige en duurzame krimp van de luchtvaart.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander30 jan. 2021 - 14:55

De hufterigheid voorbij. Dit verhaal is niet compleet. Cora Nieuwenhuizen, typisch VVD en dus zonder visie, verstand of gevoel voor leefomgeving, is ook nog van plan om de ruimte voor gevechtsvliegtuigen van Zuid naar Noord-Nederland te verplaatsen en zelfs uit te breiden. Bizar als je bedenkt dat dat het beoogde gebied boven diverse robuuste Natura 2000 gebieden tevens stiltegebieden komt te liggen. En dan te bedenken dat er voor het oefengebied boven de Waddenzee nog niet eens een Natuurbeschermingswet-vergunning is afgegeven terwijl daar al ik weet niet hoelang- Defensie staat boven de wet en kan rekken wat ze wil- wordt geoefend. En dan zij de nieuwe gevechtsvliegtuigen ook nog een miskoop en maken de F-35 misbaksels ook nog significant veel meer lawaai.Het is eigenlijk onbeschrijfelijk hoe weinig beschaving en respect deze horken van het neoliberalisme en populisme hebben voor het welzijn en de toekomst van onze leefomgeving. Deze idioterie is eigenlijk de hufterigheid voorbij. De rellende jongeren vallen hierbij echt in het niets. Snelrecht voor Cora, Rutte en consorten zou hier echt op zijn plaats zijn. Ik ben niet voor zware straffen. Alles heeft een oorzaak. Dus taakstraf lijkt mij op zijn plaats.: Cursus 'Wat zijn de werkelijke oorzaken van de klimaatcatastrofe, immigratie en corona. En daarna, ter bezinning samen met de relschoppers 4 weken blikjes en plastic opruimen. Even praten met elkaar over de diverse oorzaken mag. https://www.lc.nl/friesland/Militaire-toestellen-rukken-op-veel-groter-deel-van-Friesland-hoort-straks-overkomende-straaljagers-26353739.html

Hakkepuf
Hakkepuf30 jan. 2021 - 10:53

Bovenstaande artikel is het prototype van 'Never waiste a good crisis'. Nu de vaccinaties komen komt er weer een klein beestje perspectief voor Jan met de Pet. Nog een zomer doorwerken en dan in September lekker met Mien twee weekjes naar de Zon op vakantie. Maar op vakantie naar de Zon mag niet meer van Lammert en Pascale, leden van zeer 'Kosmopolitiese' Partij van de Dieren. Jan met de Pet mag niet meer op vakantie want dat is de te slecht voor het milieu. Beetje hypocriet uit de mond van twee politici van wie de oprichtster van de partij niet anders deed dan de wereld over te vliegen om eens te kijken hoe het met de dierenrechten elders op de aardbol gesteld was. Ik vraag me daarom ook serieus af of het pleiten voor een vliegverbod nu komt uit 'plebsallergie' of uit milieuoverwegingen. Wordt er nu ook niet eens serieus overwogen om al die milieuconferenties in exotische oorden eens te stoppen en deze door middel van videoconferencing plaats te laten vinden? Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik denk niet dat dat gebeurt. Eigenlijk is het bovenstaande artikel niet anders dan munitie voor viruswappies.

P Haan
P Haan30 jan. 2021 - 6:35

'Een krimp van de luchtvaart is onvermijdelijk geworden.' Daar ben ik het niet mee eens. Er is nog geen enkele beweging in die richting gemaakt. Alles staat klaar om met groei voor ogen volop hervat te worden. Lelystad is een zinlose ontwikkeling, maar gaat wel door. Iemand heeft de ziel verkocht en de wereld mag kapot. Maastricht, Eindhoven, is de zesde baan op Schiphol al in aantocht? Na een jaar lockdowns neem ik aan dat alle doelen voor minder CO2 gehaald zijn. Smog is minder, vervuiling neemt af. Niks in de krant, nergens juichende verhalen over een planeet die opgelucht ademhaalt. Groei, groei, groei. We groeien ons nog eens dood. En dat verdienen we ook.

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 11:28

Bij alles wat (nu) als vervuilend wordt bestempeld, wordt door velen van onze progressieve makkers meteen 'verbod' geroepen, ipv hoe maak ik het huidige proces schoner. Denk je nou echt dat vliegen niet populair blijft net als autorijden etc. Het moet daarom niet minder, maar beter en schoner. Zelfs bij vliegtuigen. Een DC8 uit '63 vergelijk die eens met een moderne 777.... En neem ook eens de economische voordelen mee ipv alleen de lasten... Zo ook bij de Schipholklagers; van de duizenden klachten is meer dan 80% te herleiden tot een heel klein groepje dagelijkse fanatieke bellers, die zelfs (zo bleek) klaagden als er niet of nauwelijks gevlogen werd. Gewoon standaard bellen.

P Haan
P Haan30 jan. 2021 - 13:43

Precies mijn punt. Allemaal met de neus omhoog, want groei moet en we gaan geen stap terug doen.

Poeha
Poeha29 jan. 2021 - 22:29

De gemiddelde kiezer kijkt er denk ik naar uit om op vakantie te gaan. Met het vliegtuig of met de fossiele wagen. Ook Artis hoopt weer op buitenlandse toeristen.

Frans Cobben
Frans Cobben29 jan. 2021 - 17:43

Liberalen en vakbonden zorgden samen voor miljoenen aan subsidies voor "onze" luchtvaart, ieder jaar!

2 Reacties
Poeha
Poeha29 jan. 2021 - 22:32

Dat is niks met de miljarden die naar cultuur gaan. “ De totale overheidsuitgaven aan cultuur bedragen in 2017 circa € 2,8 miljard” https://www.ocwincijfers.nl/cultuur-media/cultuur/culturele-infrastructuur/overheidsuitgaven

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:12

Mooi toch, net zoals die miljoenen subsidies voor windmolens waarvan er nu pas rendabel worden...

Buitenstaander
Buitenstaander29 jan. 2021 - 15:42

Soms vraag ik mij wel eens af, bij al die mooie ideeen, wat we nog wel gaan mogen in de toekomst. Verdenk er velen van dat we uiteindelijk niet meer mogen: Vliegen, autorijden, vlees eten, gasstoken, bloemen kweken, vooral niet meer exporteren want dat kost km's en dus vervuiling. Maar dan toch: Ik ben dan wel wat dat nieuwe verdienmodel wordt om ook de gezondheidszorg en dat beroemde sociale vangnet voor iedereen te bekostigen.

10 Reacties
NoahAmber
NoahAmber29 jan. 2021 - 17:30

@Norm 29 januari 2021 at 16:42 Soms vraag ik mij wel eens af, bij al die mooie ideeen, Progressie bjj Norm. Hij noemt linkse ideeën al mooie ideeën. Gaat nog een keer helemaal goed worden met je...

vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 17:58

Wat dacht je van: veel meer met de (snel)trein, electrische of waterstofbussen, auto's op electra, waterstof of zelfs zonne-energie (deze bestaan al), geen of minder vlees eten, uitsluitend biologsich vlees eten of gekweekt vlees eten, huizen warmhouden met groene energie, mogelijk geheel zelfstandig, wel bloemen kweken maar niet persee voor de hele wereld, andere (verre) landen de kennis van het bloemen en ook eigen voedsel kweken aanleren en erbij helpen (nieuwe business). Wel een beetje bijblijven hoor Norm. Dit kan allemaal. Het is een kwestie van kiezen. En ook dit levert banen op.

The Apple
The Apple29 jan. 2021 - 19:03

vdbemt - Waarom probeer je iemand zoals Norm te paaien met mooie beloftes? Denk je dat hij daar gevoelig voor is? Je moet hem gewoon gelijk geven en voor het overige net zo behandelen als een kind dat loopt te zeuren in de supermarkt Mag ik nou nooit meer snoepjes? Snoepjes zijn slecht voor je tanden Normpje.

korheiden2
korheiden229 jan. 2021 - 22:34

@vdbemt en @Norm : Eerlijkheid t.a.v. de energietransitie zou wel goed zijn. We zullen veel minder moeten gaan vliegen. De trein is op sommige trajecten een redelijk alternatief maar in veel gevallen duurder en lastiger. Vlees eten, tsja, vervelend misschien maar het zal duurder gaan worden. Vele huiseigenaren -zoals ik - vrezen de hoge kosten om je oudere huis van het gas af te krijgen. Ik mag hopen dat de overheid hier gaat bijspringen. Elektrische auto's, hoewel nu veelal duur, zijn m.i. wel de toekomst. Door de steeds strengere milieu-eisen wordt het voor autofabrikanten niet meer rendabel om nog kleinere modellen op de markt te brengen. Een ev is dus een dure grap, maar als je hem eenmaal hebt ben je jaarlijks wel wat goedkoper uit. Wel jammer is dan weer dat onze overheid de salderingsregeling m.b.t. zonnepanelen gaat afbouwen en dat de wegenbelasting vanaf 2026 ook voor elektrische auto's zal gaan gelden. Helaas : leuker kunnen we het niet maken.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 8:59

@The Apple Ach ja vervelend dat er ook nog mensen zijn die gewoon moeten werken voor hun geld, en dan de auto nodig hebben of moeten vliegen omdat de alternatieven er niet zijn of te duur.... Waren we allemaal maar Marxist, konden we lekker alles voor anderen bepalen, op straffe van... Ga eerst maar eens in Brazilie de boel op orde brengen.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:05

@vdbemt Zeker, hele goeie ideeen. En morgen moet ik gewoon weer naar m'n werk ( = geld verdienen voor het gezin, weet je wel...) En dan kan ik mij nog geen electrische auto veroorloven; of alleen bilogisch gekweekt voedsel kopen (te duur), en weet je wat een warmtepomp kost? Moet zeker allemaal bekostigd worden door de overheid waar jullie bij denken dat er een ezeltje in de tuin staat. Wel een keertje afen toe naar buiten gaan vdbemt, even gewoon tussen normale modale mensen, werkt heel ontnuchterend...

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 11:25

"Ach ja vervelend dat er ook nog mensen zijn die gewoon moeten werken voor hun geld..." En nog vervelender dat de indruk bestaat dat norm daar nou net niet bijhoort.

MaxMax2
MaxMax230 jan. 2021 - 12:04

@Norm Je weet toch wel dat Appeltje met de roeiboot naar Nederland gaat?

P Haan
P Haan30 jan. 2021 - 13:50

@Korheiden, De kosten van je huis van het gas af halen worden zwaar overdreven. De meter weg laten halen kost trouwens zoveel geld, dat het niet eens de moeite is om er over na te denken. Niks om over in paniek te raken. Inductie koken is mogelijk op een standaard groep van 16A, en de CV kan ook middels een elektrische boiler van warm water worden voorzien. Als iemand uiteindelijk mijn meter weghaalt zet ik de slijptol in mijn zespitter en maak er een inductieplaat in, en die boiler haal ik tweedehands van Marktplaats. Rustig wachten tot dat ook daadwerkelijk nodig wordt, maar dat gaan wij niet meer meemaken. Er is nog voor tientallen jaren genoeg gas, niet druk om maken.

Marinus Calamari
Marinus Calamari30 jan. 2021 - 16:54

Op een gegeven moment is er een meerderheid die besluit dat het meer asociale deel van de mensheid niet langer puur voor eigen vertier de wereld naar de kloten mag helpen. Dat is eerder gebeurd en ook altijd onder het geweeklaag van bepaalde groepen mensen, die vinden dat hun vrijheid voor alles gaat. Overigens komen er ook altijd ook wel weer alternatieven voor die verboden dingen. Fossiel vliegen kun je voor en groot deel al vervangen door hoge-snelheidstreinen om maar iets te noemen. Je zou ook kunnen kijken of vliegen op waterstof iets is, en misschien is elektrisch vliegen ooit ook wel mogelijk. Het idee is vooral dat we straks nog een planeet hebben waar je leuke dingen kunt doen, niet om dingen te verbieden.

Robert Follon
Robert Follon29 jan. 2021 - 14:19

[Daarmee krijgt de kiezer een enorme kans om het luchtvaartbeleid stevig bij te sturen] Volgens mij kan de kiezer bijna niet wachten om weer een weekje Curacao of Barcelona te boeken....

6 Reacties
vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 15:14

Zo zie je maar weer: "de" kiezer bestaat niet. Er zijn er die, bewust van de milieuschade dat 'veel vliegen' met zich meebrengt, besluiten minder of niet meer te vliegen. Er zijn er ook die dat geen reet interesseert, als ze maar naar Curaçao kunnen. Of een andere leuke plek, die van levensbelang (...) is.

adriek
adriek29 jan. 2021 - 15:25

En er zijn er die, bewust van de milieuschade dat ‘veel vliegen’ met zich meebrengt, vinden dat anderen minder of niet meer zouden moeten vliegen.

Buitenstaander
Buitenstaander29 jan. 2021 - 15:47

@vdbemt Natuurlijk intereseert het veel mensen echt wel dat vervuiling etc terugdringen moet. Maar dat eenzijdige geluid, en veel realistich verder komt het niet, om alles maar meteen te verbieden, is te opportunitisch populistisch simpel. Niet iedereen wil op d ehei wonen met zelf gekweektegroente ven een bakfiets voor de deur a la1920. Autorijden mocht ook niet meer, totdat.... de electrische auto kwam, ipv helemaal stoppen met autromobiliteit. Dus ja, we moeten inzetten op schonere technieken, en niet bij alles roepen: Verbod.

vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 18:13

@Norm "Natuurlijk intereseert het veel mensen echt wel dat vervuiling etc terugdringen moet." Maar dat zeg ik toch ook "Er zijn er die, bewust van de milieuschade dat ‘veel vliegen’ met zich meebrengt, besluiten minder of niet meer te vliegen." . "Maar dat eenzijdige geluid, ...., om alles maar meteen te verbieden" Wie is er aan het verbieden? Hier wordt betoogd, met verschillende wezenlijke argumenten, dat de luchtvaart niet moet groeien maar krimpen. Niemand heeft het over een verbod op vliegen. En wie heeft het autorijden verboden? We hebben net 10 jaar Rutte achter de rug voor wie de autorijder op de eerste plaats staat. Gelukkig zeg je dit nog: ". Dus ja, we moeten inzetten op schonere technieken" ,

erikbos
erikbos30 jan. 2021 - 9:04

@vdbemt "Hier wordt betoogd, met verschillende wezenlijke argumenten, dat de luchtvaart niet moet groeien maar krimpen" Hier worden de problemen met de luchtvaart benoemd maar gelijk wordt daar al een oplossing aan gekoppeld, krimpen. Dat lijkt me niet de juist manier, je stelt als politiek randvoorwaarden waarbinnen gevlogen mag worden met normen als maximale CO2 uitstoot en geluidshinder. Laat dan de luchtvaart maar met een oplossing komen. Bijv. het grootschalig gebruik van synthetische brandstof kan het probleem met de CO2 uitstoot oplossen en kan men nog steeds naar hartelust vliegen zonder de huidige klimaatbelasting.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:11

@vdbemt Ach, misschien ben jij idd niet zo'n verbodsfetisjist zoals sommigen hier, heerlijk anderen te vertelen dat ze moeten leven en denken zoals zij doen.... omdat zij de keus hebben om niet meer terijden, vliegen of gewoon geld genoeg hebben om alleen maar biologisch televen... Wel cynisch, dat toen WakkerDier aggeerde tegen de kiloknallers, nog nooit zoveel mensen op het idee kwamen om.... Geeft aan welke finaciele keuzes mensen hebben en maken...

korheiden2
korheiden229 jan. 2021 - 14:14

De kiezer aan zet : VVD weer de grootste, PVV tweede en dan waarschijnlijk het CDA. Vervolgens een aantal partijen met 10 tot 15 zetels. Dus er verandert weinig, lijkt me.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 15:14

Als dat uitkomt: ja.

vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 15:31

Maar zoals iedereen, kan jij zeggen: aan mijn stem zal het niet liggen. Als er daar nou genoeg van zijn. Dan komt niet uit wat je zegt.

The Apple
The Apple29 jan. 2021 - 19:47

DAT zal je korheiden nooit horen zeggen.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:14

@TheApple Vraag jij je nou nooit eens af: Als die mooie linkse pleidooien zo briljant zijn, dat die geen meerderheid krijgen? Da's toch gek, of..... Waarschijnlijk allemaal dom rechts, die mensen, toch?

korheiden2
korheiden230 jan. 2021 - 10:35

@TheApple : vdbemt heeft gelijk : aan mijn stem zal het niet liggen. Er is wat mij betreft geen enkele partij waar ik geheel achter sta. Ik vind links doorgaans sterk m.b.t. sociaaleconomisch beleid (hogere inkomens en bedrijven aanpakken, gratis kinderopvang,lager eigen risico in de zorg e.d.), maar vrees de neiging tot dwang die vooral bij Groen Links bestaat. Ik denk ook dat de linkse plannen het vertrek van grote bedrijven zouden kunnen betekenen. Rechtse partijen zijn slechter voor mijn portemonnee, maar willen me waarschijnlijk niet van het gas af dwingen en willen doorgaans een strenger immigratiebeleid. Ik denk sowieso dat een middenkoers het beste is. Maar in alle eerlijkheid : ik ben een zwevende kiezer.

Marinus Calamari
Marinus Calamari30 jan. 2021 - 17:03

@Norm "Vraag jij je nou nooit eens af: Als die mooie linkse pleidooien zo briljant zijn, dat die geen meerderheid krijgen? Da’s toch gek, of….." Argumentum ad Populum oftewel het argument van de meerderheid, is een drogredenering. Verder zijn een hoop linkse ideeën natuurlijk allang in de praktijk gebracht, omdat het inderdaad om briljante ideeën ging.

adriek
adriek29 jan. 2021 - 13:27

Luchtvaart is zoals veel in het leven een kwestie van vraag en aanbod. Zolang het mogelijk blijft om voor drie tot vijf tientjes een weekendje te gaan shoppen in London, Parijs of Madrid blijft de luchtvaart als een dolle groeien.

3 Reacties
rvb2
rvb229 jan. 2021 - 15:38

luchtvaart is geen kwestie van vraag een aanbod. Nu de vraag sterk is gedaald zouden de prijzen moeten dalen. Dat gebeurt niet. Dat komt omdat de zgn. 'wet' van vraag en aanbod helemaal geen wet is. Het is een dystopische droom van economen met als doel de democratie buitenspel te zetten, meer niet.

Buitenstaander
Buitenstaander29 jan. 2021 - 15:49

En vooral iedereen lekker mee blijft doen incl al die 'verbod' fetisjisten op links, maar wel vrolijk de wereld over naar Thailand of Vietnam om met hun kinderen de rustieke mens te ontdekken. Ik ken er velen in mijn omgeving.

o u wisbaar
o u wisbaar29 jan. 2021 - 17:05

@ Norm Een beetje van de Jetten achtige types, do as I say, not as I do

J.janssen2
J.janssen229 jan. 2021 - 13:14

Wat zou dat heerlijk zijn , weer stralend blauwe luchten, minder stank en herrie! Dit soort besluiten als duidelijk mileuvervuilend zouden toch door de Raad van State allang afgeblazen moeten zijn voor een geloofwaardig, doelmatig milieubeleid.

6 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander29 jan. 2021 - 15:50

U rijdt geen auto?

NoahAmber
NoahAmber29 jan. 2021 - 17:35

@Norm 29 januari 2021 at 16:50 U rijdt geen auto? Niet iedereen heeft een auto, rijdt in auto Norm. Maar ik kan mij voorstellen dat jij andere gedachten daarover hebt.

vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 18:16

@Norm. Waarmee je aangeeft dat autorijden ook vervuilend is en aangepakt mag worden.

Ryan2
Ryan229 jan. 2021 - 20:58

@Norm... U rijdt geen auto? U koopt niks uit China? Met wat voor spelletje ben jij bezig? Zo'n vragen hebben toch niks met de zaak zelf te maken? Het gaat er om, dat spul uit China hier terecht komt, omdat vliegen veel te goedkoop is. Zo wordt de scheepvaart er uit geconcurreerd. Kijk, dat hi-tech materiaal via een vliegtuig getransporteerd wordt, dat kan ik billijken. Een Nederlands bedrijf als ASML gaat niet een machine per schip verzenden. Maar ik had het over goedkope volume artikelen. Artikelen die dus veel ruimte in beslag nemen, in verhouding tot de waarde. Zeg maar, goedkope rommel. Mijn ervaringen met China? Het eerste wat ze sturen is perfect. Maar na een paar jaar, blijkt dat de kwaliteit terug uit holt. Ze schroeven de productiesnelheid steeds maar op, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het product. Voor de kenners.. Het ging om spuitgietproducten. Die gaan vervormen als je ze te warm lost. Zo.. Nou goed?

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:19

@Ryan Geen spelletjes, Ryan, gewoon vragen aan mensen die een grote mond hebben over allerlei vervuilende zaken, maar zelf meestal niet zo consequent zijn. Als al die mensen tegen dat wereldwijde transport zijn, houdt dat morgen op als ze niet meer bestellen, toch? Want dat heet consumenten en consumeren, en erzijn genoeg mensen -vooral in NL- die heeeel graag goedkooop willen koppen... Zo simpel is het...

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:23

@Noah En niet iedereen heeft een auto nodig om op z'n werk te komen, of gaat alleen maar met de trein naar tante Bets... Luxe voor sommige mensen; onrealistisch naar anderen.... Bewonderensaardig dat u de keuze hebt kunnen maken om nooit meer in een auto te hoeven stappen, en vooral heel milieu bewust te leven, en dat kan bekostigen... Gek toch die tweedeling in de maatschappij naar de 'have not's'?

Ryan2
Ryan229 jan. 2021 - 13:04

Tja, een boer voelt nog wel op zijn klompen aan dat globalisme funest is voor een respectvol omgaan met de aarde. En een van de uitwassen van dat globalisme is juist de luchtvaart. Ik heb het zelf meegemaakt, dat er pallets uit China ingevlogen werden. Met goedkope producten, die in het bedrijf waar ik werkte vervolgens onder handen genomen werden, en zo een meerwaarde kregen. Het werd gedaan, omdat het kon, niet omdat het verantwoord was. Gelukkig zit men nu wel weer in, dat het beter is om noodzakelijke dingen toch maar weer in Europa te produceren. Noodgedwongen zogezegd. Wat ik tegelijk ook zag, was dat pallets uit China met plastic overtrokken waren. Met daarom een onzichtbare laag stof. Het was geen overbodige luxe om het met een natte lap te reinigen. Ik heb daar melding van gemaakt, maar men deed er niks mee. Je weet niet, wat er allemaal voor zooi op dat plastic zat! De natte doeken zaken zwart van de rotzooi! Verder zag ik ook, dat producten met veel chemische componenten uit de VS werden ingevlogen. Die kregen een of andere sticker, en via een achterdeur kon het dan blijkbaar in de EU verkocht worden!! Knettergek! Hoe werkt dat? Het mocht niet in supermarkten verkocht worden volgens EU regels.. Maar wel in speciaalzaken.. Rara.. Het is van de zotte, dat de luchtvaart goedkoop kan vliegen omdat er geen accijns worden geheven op de brandstof. Zo iets is al lang achterhaald door de werkelijkheid. Het zorgt voor valse concurrentie.

3 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander29 jan. 2021 - 15:53

En u koopt niets uit China daarom toch? En als alles in die mooie nieuwe supermarkt duurder wordt, dan klopt u niet aan bij de regering om uw uitkering of salaris te verhogen, toch ? Want die prijs betaalt u graag voor een mooie schone samenleving, of.....?

Ryan2
Ryan229 jan. 2021 - 17:03

@Norm Nee, ik koop niks uit China.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 9:26

@Ryan Je zal verbaasd staan wat er (al dan niet omgekat) uit China komt aan onderdelen in apparaten. Maar gelukkig heeft u geen apparaten thuis, en melkt de koe nog met de hand voordat u uw groenteperkjein de tuin aanharkt. Get real.

vdbemt
vdbemt29 jan. 2021 - 12:42

Van Geel heeft een heel goed model gevonden om in zijn leven te voorzien. Hij mag projecten doen voor de staat waarvan de uitkomst al vast staat. Met het vermogen te doen voorkomen dat met alles rekening is gehouden, is de uitkomst er een die de minister wil horen: groeien kan. Bedrog. En verspilling van heel veel geld.