Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Weg met het openbaar vervoer!

  •  
14-01-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2523 keer bekeken
  •  
ANP-441026442

Zaken die dienen tot het nut van algemeen dienen niet in de eerste plaats te renderen.

Het moet nu toch maar eens afgelopen zijn met al die openbaarvervoerterroristen met hun rollators en rolkoffertjes.                       Weg ook met die lastige lawaaierige jeugd die maar overal hun naam in kerven. Laat ze fietsen, dat is nog gezond voor ze ook! Wij gaan geen bus, tram en metro-netwerk meer omhoog houden voor al dat gajes dat zo nodig met openbaar vervoer wenst te reizen. Kost alleen maar geld. Opheffen die lijnen, maak die hele onrendabele werkverschaffing zo onaantrekkelijk mogelijk dan kunnen wij binnenkort weer fijn vele middenklassertjes op onze prachtige autowegen verwelkomen.

Dat schitterende wegennet mag namelijk niet ongebruikt blijven en die files, ach.. dat hoort er nu eenmaal bij. Kunnen wij, zo stilgezeten, nog eens extra genieten van onze fijne investering en gelukzalig om ons heen kijkend onze zegeningen tellen. En waarom heffen we de trein eigenlijk ook niet op. Al dat forenzengezeur over overvolle treinen en vertragingen, ga dan dichter bij je werk wonen of huur met z’n allen een luchtballon of weet ik veel. Val de gegoede burger niet lastig met je dagelijkse reisperikelen, ga carpoolen, huur iets. Zeur niet!

Het lijkt er werkelijk op dat bovenstaand, of een tekstje van gelijke strekking, al enige tijd de ronde doet als interne memo bij Staat, Stad en Gemeentelijke vervoersbedrijven.

De infrastructuren in ons land staan onder hoogspanning, er heerst zoiets als een milieu- en afvalprobleem maar dat ‘openbaar vervoer’… tsja, dat moet als ieder ander bedrijf natuurlijk wel renderen. Pardon dames en heren, van welk pad bent u nu weer het moeras ingedwaald?! Filmproducent Mathijs van Heijningen debiteerde ooit de kolossale enormiteit; “Rendabel, hoezo, de straatverlichting is toch ook niet rendabel?!”. Een waarheid als een driedubbele koe maar toch durven beleidsmakers nog altijd met deze term te schermen. ‘Niet renderende lijnen’ dienen opgeheven, alternatieven als streekbusjes, speciaal doelgroepenvervoer en taxi’s zat. De denkfout ligt ‘m dus in het misbruik van dat prachtige Nederlandse woord ‘renderen’, opleveren of opbrengen.

Zaken die dienen tot het nut van algemeen dienen niet in de eerste plaats te renderen, niet eens in de tweede plaats. Het mag gerekend tot aardige bijvangst dat overblijft na het dekken van de benodigde kosten. Lukt dat niet, dan dient de Staat bij te springen. Een Staat die dit soort voorzieningen überhaupt volledig zou moeten beheren/exploiteren en derhalve financieren uit algemene middelen. Verdienmodellen loslaten op dit soort voorzieningen mag men gerust een tegenstrijdig belang noemen en dient dan ook krachtig te worden bestreden door diezelfde overheid. Waar blijft dat jonge-honden-advocaten-collectief die de Staat ter verantwoording roept?

Een buslijn die voorheen stopte voor een bejaardentehuis (en huisartsenpost!) wordt ‘ingekort’. De bejaarden rollatoren maar door het halve dorp en moeten hun verwende, grijze koppen houden! Ruim zestig(!) dorpen in den lande hebben sinds 2023 geen opstapplek meer. Grote steden als Amsterdam en Rotterdam spreken van een ‘reizigersaantal dat achterbijft’, routes dienen ‘verlegd’. Professionals binnen het transportbeleid durven te schermen met ‘relatief rustige haltes’, als alternatief voor normaal boodschappen doen, ‘de mogelijkheid tot online shoppen’ en het ‘gebruik maken van E-bike’s’. Men zou lieden met dergelijke a-sociale inzichten graag op korte termijn hulpbehoevend aantreffen bij een opgeheven halte. Openbaar Vervoer is in een welvaartsland als Nederland een verworvenheid. Voor iedere burger. Van onzincriteria als ‘Ouden van dagen’, ‘Mensen met een niet-Westerse achtergrond’ en ‘Minder bedeelden’ zou helemaal geen sprake mogen zijn binnen de vervoersdiscussie.

Uiteraard zijn mij de valkuilen van privatisering niet vreemd maar waar-óm blijft men toch in marketingtermen praten waar het zuiver humanitair, sociaalmaatschappelijk belang betreft. Geld peuren uit de oplettende burger die weloverwogen of door noodzaak gedwongen kiest voor Openbaar Vervoer zou geen strobreed in de weg gelegd mogen worden. Een redelijke vergoeding voor het genoten transportmiddel is niet anders dan billijk, maar dergelijke reisbewegingen kaderen in termen als ‘rendabel’ en ‘verdienmodel’ is kortweg obsceen met een hoofdletter ‘O’. Een vermogende democratie als het onze volstrekt onwaardig. Marktgericht denken in deze is bedenkelijk Decadent en daarmee de tegenhanger van onze stevig bevochten Democratie.

Een schandalig misverstand waar men zich eens in alle ernst rekenschap van zou moeten geven.

Den Haag?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Frits Jansen
Frits Jansen
15 jan. 2025 - 7:57

Goed en goedkoop openbaar vervoer is in Duitsland een politieke prioriteit. Niet alleen voor het milieu maar ook als inkomenspolitiek.

Maar commercie wordt niet geweerd. De burger heeft in Duitsland te maken met het instituut van het (regionale) Verkehrsverbund, maar dat sluit geen commerciële aanbieders uit. Die moeten zich wel aan strakke regels houden zoals een opgelegd tariefsysteem, anders krijgen ze geen subsidie. Geen malligheid als het Nederlandse "dubbele opstaptarief".

Het is eigenlijk net zo als de wegenaanleg: daarbij is de overheid de baas, maar gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat schakelen wel commerciële aannemers in.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt15 jan. 2025 - 11:49

Dat is natuurlijk zo. De overheid heeft niet voor alles zelf de mensen. Maar vanuit de NUTS-gedachte is de overheid de opdrachtgever aan commerciélen, waarbij het de overheid om een goede voorziening van de burger gaat. Niet om geldelijk gewin. Bij de voormalige NUTSvoorzieningen, nu geprivatiseerd, gaat het wél primair om financieel gewin. Ten koste van het bedoelde doel voor de burger. Ten koste van de kwaliteit en/of het bereik van de burger.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
14 jan. 2025 - 19:24

[ beleidsmakers ]

Ho eens even! Toen de bussen nog van de gemeentes en provincies waren hielden die juist onredabele lijnen in stand. Pas toen het zo nodig geprivatiseerd moest worden (lees, bezit van de bevolking werd weggeschonken aan schatrijke aandeelhouders in het buitenland), onder het bezielend oog van PvdA, D66, CDA en VVD, toen besloten die nieuwe eigenaars van deze bedrijven onrendabele trajecten op te heffen.

Verder doen beleidsmakers er in de stad waar uw foto van is alles om het de bussen het zo makkelijk mogelijk te maken, men heft er eventueel zelfs een fietspad voor op, of men sloopt er eens een straat voor.

Kosten die de burger natuurlijk mag ophoesten voor private bedrijven, ondertussen weigert deze zelfde stad grofvuil op te halen, dat moet de burger maar zelf naar de stort brengen. Met de bus of achter op de fiets uiteraard.

Olav Meijer
Olav Meijer
14 jan. 2025 - 18:59

De afbraak van het OV past volledig in het neoliberale ideaal de samenleving zo veel mogelijk te individualiseren en "atomiseren". Solidariteit, wederzijdse sociale steun, activering e.d. zijn nogal bedreigend voor de grote winstbelangen van een kleine bevoorrechte groep.

Karingin
Karingin
14 jan. 2025 - 15:58

Hallelujah!

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jan. 2025 - 16:38

😢

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jan. 2025 - 16:39

😢

vdbemt
vdbemt
14 jan. 2025 - 15:56

Volledig mee eens. Trek dit ook door naar de Zorg en huisvesting voor de 'sociale huur'.

D.Gisper
D.Gisper
14 jan. 2025 - 15:48
Deze reactie is verwijderd
r d h
r d h
14 jan. 2025 - 14:48

er is werkelijk niets openbaar aan het "ov" een retourtje (10 min heen en 10 terug). 9 euro 80.

1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist14 jan. 2025 - 19:28

Ja die NS draait je wel een poot uit zeg!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor