Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Weer gruwelijke beelden. Wat is er met mijn aangifte gebeurd?

  •  
03-07-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
animalstoday-mishandeling-in-slachthuis-Gosschalk-1-beeld-Varkens-in-Nood

© Beeld: Varkens in nood

Tijd dat de vee-industrie en toezichthouder NVWA volledig op de schop gaan
Opnieuw reageerde Nederland geschokt op afschuwelijke beelden die zijn gemaakt in een slachthuis. Runderen en varkens worden ernstig mishandeld, geslagen met peddels en bewerkt met een stroomstootapparaat. Een kreupel varken wordt aan zijn oren door het slachthuis getrokken. Waar kennen we dit soort beelden van? Houdt het dan nooit op?
Dit zijn geen incidenten bij slachterij Gosschalk in het Gelderse Epe. Iedere dag worden hier zo’n 5000 varkens en 600 runderen geslacht. Er moet tempo gemaakt worden. Het kost 100 euro per minuut als de slachtlijn stil komt te liggen. Vorige week werd bekend dat we meer dan ooit de slager van Europa zijn, dus er moet vooral doorgewerkt worden.
Inspecteur-Generaal Maarten Ruys van de NVWA raakt geëmotioneerd bij het zien van de beelden:
"Dit is afschuwelijk, dat je zo met levende wezens omgaat. Ik schrik hier ontzettend van. We hebben het bedrijf al langer op de radar staan en de afgelopen periode zijn er ook al diverse waarschuwingen en boetes opgelegd vanwege dierenwelzijn, maar dat het zo erg was wisten we niet."
Hou toch op. Vorig jaar, net voor zijn aantreden, werden soortgelijke beelden gepubliceerd door dierenwelzijnsorganisatie Ongehoord. Ik deed aangifte bij de politie, niet alleen tegen het slachthuis maar ook tegen de NVWA. Dieren werden ernstig mishandeld onder toeziend oog en zelfs met medewerking van toezichthouders van de NVWA. Wat is er met mijn aangifte gebeurd om herhaling te voorkomen?
Als het mijn verantwoordelijkheid was geweest als hoofd van een toezichthoudende organisatie had ik de schuldigen meteen op non-actief gezet, een onderzoek geëist, aangifte gedaan. Stel je ter vergelijking eens voor dat dit soort beelden naar buiten zou komen over hoe een overheidsinstantie met ouderen of kinderen zou omgaan. Maar ook nu valt de medewerkers van de NVWA niets te verwijten, zo meent Ruys: “Er zijn eerder boetes opgelegd. Uiteindelijk is het bedrijf zelf verantwoordelijk om beter met de dieren om te gaan.”
Zo’n uitspraak is toch om helemaal niet goed van te worden? Dit is de baas van de toezichthoudende organisatie. In een debat een jaar geleden in de Tweede Kamer over misstanden in slachthuizen en de rol van de NVWA gaf de minister aan dat deze problemen bij de NVWA moeten worden opgelost. Naar elkaar wijzen en ondertussen gaat de ellende voor de dieren gewoon door. En dat in een zogenaamd beschaafd land als Nederland. Gelukkig grijpt de NVWA hard in, zo laat Ruys weten. Vanaf nu moet er altijd een dierenarts van de NVWA aanwezig zijn. Nou dat heeft dus geen zin, want die waren ook aanwezig toen deze beelden werden gemaakt.
En wat dacht je van de dierenartsen die bedreigd worden? Die, als ze boetes willen schrijven, vaak worden tegengewerkt door collega’s. Ik heb inmiddels genoeg klokkenluiders gesproken en er is in opdracht van de minister zelfs uitgebreid onderzoek gedaan naar de verziekte cultuur binnen de NVWA. Allesbehalve een veilige werkomgeving als je echt wil doen waarvoor je bent aangenomen, namelijk ingrijpen waar nodig.
Wanneer gaat iedereen zich nu eindelijk realiseren dat deze misstanden geen uitzonderingen zijn maar dat er in slachthuizen sprake is van structurele misstanden? En die los je niet op met cameratoezicht en glazen muren zolang wij er als landje trots op zijn dat we al decennia de slager van Europa zijn en een totaal verziekte industrie hebben gecreëerd. Met een toezichthouder die verstrengeld is met de industrie en keer op keer bewijst geen toezicht te kunnen en willen houden. Een land waar aangifte doen van verwijtbaar, zeer ernstig dierenleed langzamerhand een doekje voor het bloeden lijkt te zijn.
Tijd dat de vee-industrie en toezichthouder NVWA volledig op de schop gaan!
Dit artikel verscheen eerder op Houseofanimals.nl

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

FransAkkermans1947
FransAkkermans19474 jul. 2021 - 20:25

"Stel je ter vergelijking eens voor dat dit soort beelden naar buiten zou komen over hoe een overheidsinstantie met ouderen of kinderen zou omgaan." Dat onderzoek naar de toeslagenaffaire komt er wel in de buurt vind ik. Nu ben ik er van overtuigd dat je in menig verzorgingstehuis, ziekenhuis, gesticht, kazerne, school of universiteit misstanden, misbruik of ander onverantwoordelijk gedrag kunt filmen. Waar niet zou ik zeggen. De TK niet uitgesloten heb ik inmiddels ook begrepen. Ook weet ik uit ervaring dat je geen koe een veewagen inkrijgt zonder stok in je hand. Vooruitgang is er wel maar je moet hem wel willen zien.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 10:24

De NVWA komt liever in actie tegen De Vegetarische Slager vanwege het gebruik van productnamen als "vegetarische schnitzel" . Geeft aan waar de prioriteiten liggen.

Bouwman2
Bouwman24 jul. 2021 - 6:50

Het begrip "gruwelijk" maakt deel uit van beschaving. Dat is aangeleerd. Cultureel bepaald. Dat is enkel hetgeen mensen van elkaar onderscheiden van natuur. De beschaving gaat steeds verder, het proces van leren en afleren schrijdt steeds voort. Mensen leren steeds meer en leren steeds meer af. Fouten die in het verleden zijn begaan worden niet meer begaan, soms worden ze verboden op nieuw te maken, maar meer nog is er een proces van vermijden op grond van de besef. De mens is de mens een wolf was de oude definitie van de mens. Nu staat er óók geschreven: de meeste mensen deugen. Dat is progressie, dat is the survalval of the fittest. De karavaan trekt altijd verder, de honden blijven achter.. ,

2 Reacties
Déjà vu
Déjà vu4 jul. 2021 - 21:14

Vreemd dat de aarde waarop u leeft zo anders is.

vdbemt
vdbemt5 jul. 2021 - 15:32

"Fouten die in het verleden zijn begaan worden niet meer begaan," Wat Déja vu zegt: Vreemd dat de aarde waarop u leeft zo anders is.

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 jul. 2021 - 0:27

Wie is verantwoordelijk voor de toezicht op de toezicht houders? Vroeger regeerden ministers nog wel eens.

Déjà vu
Déjà vu3 jul. 2021 - 22:56

Bij aankoop van vleesproducten zou de koper verplicht moeten worden minimaal 1min. het gekrijs van mishandelde dieren in een slachthuis aan te horen.

gimli55
gimli553 jul. 2021 - 22:10

Blijf vooral te keer gaan tegen die vreselijke partijen als de PVV en de FVD, en vraag je eens af waar er zoveel op gestemd wordt. Zou het kunnen zijn, omdat de rest geen alternatief is en of perspectief biedt? Vraag je eens af waarom de versplintering zo ver doorgaat? Gebruik je hersens eens een keer, en misschien zie je de verdeel en heers techniek van het systeem een keer. Leg de schuld bij de oorzaak in plaats van bij de gevolgen, en zoek eens oplossingen om de oorzaken af te breken en stop met het ophemelen van de maatregelen en mooie beloftes van de neoliberale partijen. De MSM worden gemanipuleerd en daar zijn genoeg voorbeelden van. De controle instanties zijn corrupt en de echte controle afwezig. Het beleid is corrupt en destructief, het faalt op vele fronten. En elke keer trappen de kiezers in de mooie beloftes zonder inhoud en zijn na de verkiezingen opeens alle mooie vergezichten afzichtelijke karikaturen van de werkelijkheid. Deze dierenmishandeling is geen incident, het institutioneel racisme en discriminatie ook niet. Het is destructief asociaal en repressief beleid wat al 40 jaar de dienst uitmaakt.

Greendutch
Greendutch3 jul. 2021 - 18:35

heeft dit mogelijk ook te maken met een kabinet dat meer op heeft met 'banen banen banen' dan met 'respect voor levende wezens, mens, dier en plant'? begin aub een petitie , met voorstellen, als burgerinitiatief, op site van de EU?

3 Reacties
Karingin
Karingin3 jul. 2021 - 19:24

Dat lijkt me niet helemaal de correcte beschrijving, "respect voor levende wezens" is inderdaad compleet afwezig, niet ten gunste van banen (want dat zou betekenen dat ze zich het lot van werklozen aantrekken), maar ten gunste van money money money

Bouwman2
Bouwman24 jul. 2021 - 6:53

Is er met uitzondering van de mens een wezen te vinden dat een betaalde baan heeft?

ton14024
ton140244 jul. 2021 - 9:04

B, ken je ze zelf niet?

vdbemt
vdbemt3 jul. 2021 - 18:29

Is dit niet gewoon? Gewoon Rutte-doctrine.

10 Reacties
Karingin
Karingin3 jul. 2021 - 19:21

Ja het is inmiddels gewoon. Maar nee, de Rutte-doctrine is iets anders - namelijk informatie zo min mogelijk vastleggen en delen. Ik weet eigenlijk niet of het compleet uitkleden van al die toezichthouders (het speelt echt overal) onder Rutte is begonnen, maar zo niet dan heeft ie 't wel tot kunst verheven. Zoals dat voor zo'n beetje alles geldt, die gast kan alleen maar slopen en afschuiven, hij heeft helemaal niets maar dan ook niets opgebouwd

Bouwman2
Bouwman24 jul. 2021 - 7:00

De Rutte doctrine? Dat is een idee van degenen die er zelf doctrines op na houden. Dat frame is overigens niet onopgemerkt gebleven. Bij de TK21 verkiezingen werd de versplintering zichtbaar, maar juist niet bij Mark Rutte. Dat moet je beter niet onder de mat schuiven, vdbvemt. Als iemand gvraag informeren wil, kie

vdbemt
vdbemt4 jul. 2021 - 8:58

@Bouwman "Bij de TK21 verkiezingen werd de versplintering zichtbaar, maar juist niet bij Mark Rutte". Is dat zo? Ook de VVD wordt, ondanks (of dankzij?) Rutte kleiner. Maar het is slechts dankzij de versnippering dat die kleinere VVD alsnog de winnaar is. Dat moet je niet onder de mat schuiven, Bouwman.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 10:02

Je kunt Mark Rutte niet overal de schuld van geven.

Grietje Genot
Grietje Genot4 jul. 2021 - 12:28

De Rutte-doctrine - duur woord voor liegen, bedriegen etc. & ook weer zo'n mystificatie - is onderdeel van 't neoliberalisme: een anti-democratische stroming die de macht volledig wil overhevelen naar de bezitters en hun vertegenwoordigers.

vdbemt
vdbemt4 jul. 2021 - 13:18

@Danielle. Nee, natuurlijk niet. Maar zijn vorm van leiderschap, afdekken (toeslagenaffaire), sjoemelen (de PAS, de visserij), selectief herinneren, heeft als voorbeeld knap veel gevolg gekregen bij overheidsinstanties. Dat mag hij zich aantrekken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 13:40

Geen vriend van Rutte maar “respect voor dieren” stond nooit erg hoog op de agenda en de instituten houden zich als ze al iets doen bezig met gesjoemel met "voedselveiligheid". Met ook gigantische moordpartijen op gezonde dieren als gevolg ( zie ook 2001) om de vleesexport te beschermen..

vdbemt
vdbemt4 jul. 2021 - 15:17

@Daniëlle. "“respect voor dieren” stond nooit erg hoog op de agenda en de instituten houden zich als ze al iets doen bezig met gesjoemel met “voedselveiligheid”. Met ook gigantische moordpartijen op gezonde dieren als gevolg ( zie ook 2001) om de vleesexport te beschermen.." En dat is omdat de VVD meestentijds met het CDA geregeerd heeft.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 15:51

Brinkhorst, was die niet van D"66 (MKZ)? Dijksma beloofde (in 2013 geloof ik) verbeteringen in de slachthuizen.

vdbemt
vdbemt5 jul. 2021 - 15:38

@Danielle. Brinkhorst is inderdaad D66. En? Die had een hele klus aan MKZ. Dat is crisis. Dijksma heeft dat misschien beloofd (ik ga op jou af) . Maar kun je ook aangeven of het intussen verbeterd of verslechterd is? Na haar hebben we Carola Schouten gehad. Beide, wel essentieel, in een VVD-kabinet.

Pater
Pater3 jul. 2021 - 16:37

Ja, de inspectie schiet al jaren tekort, dat de dierenartsen van de inspectie zo nodig grof worden geïntimideerd en dat de bewijzen van dierenmishandeling al jaren bekend zijn is allemaal waar. Maar het is voor het eerst dat de NVWA reageert met sluiting van de slachterij en dat de baas ervan zich zo krachtig uitspreekt. En dat is pure vooruitgang.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 10:13

Het het gaat is al minstens 30 jaar regelmatig mis. Tot 1992 mocht men ook vrijwel alles doen met dieren. Voor zover er "vooruitgang" is gaat het tergend langzaam. China lokt als afzetmarkt ... https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/30-jaar-dierenleed-voedselfraude-en-slecht-toezicht-a1563898

Pater
Pater5 jul. 2021 - 1:36

Er ís vooruitgang, zij het tergend langzaam. Sluiting van een slachterij is uniek.

[verwijderd]
[verwijderd]3 jul. 2021 - 15:28

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Karingin
Karingin3 jul. 2021 - 19:16

Niet waar, bijvoorbeeld van de boeren die zich hadden aangemeld voor uitkoop heeft iets van een derde zich weer teruggetrokken. Met als gevolg dat de berekende vermindering van stikstofuitstoot bij lange na niet gehaald wordt. Schiet niet op dus

Paul Spijkers
Paul Spijkers4 jul. 2021 - 0:24

Welnee. Allemaal kwats tot dusver.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2021 - 10:01

Die "paar 100 boeren" zullen wellicht megaboeren zijn en juist massaliteit is een probleem. In een slachthuis moet tempo gemaakt worden, en aangezien de dieren niet meewerken wordt ze dat desnoods hardhandig duidelijk gemaakt.

gimli55
gimli553 jul. 2021 - 15:22

Kijk hoe de directeur van de GGD is omgegaan met het rapport over de gezondheid van de omwonenden van Tata Steel, dan weet je hoe de controlerende instanties hun taak niet of slecht uitvoeren. Vrijwel alle controlerende instanties staan aan de kant van de bedrijven die zij behoren te controleren, dat geldt in de politiek net zo goed voor de TK. Die zijn hoofdzakelijk bezig elkaars vliegen af te vangen en weg te lopen uit debatten als de bekende partijen iets zeggen wat natuurlijk hartstikke fout is. Het systeem is ziek en asociaal, de status quo moet behouden worden.

Frans Kwakman
Frans Kwakman3 jul. 2021 - 13:26

Wat is met mijn aangifte gebeurd? Nou dat vraag ik mij al een paar jaar af. Ging niet over een varken dat geslacht moet worden maar over een dure fiets. Maar toch....

2 Reacties
ton14024
ton140244 jul. 2021 - 8:58

...wil ik de VIP behandeling. Fietsen is een mensenrecht ????

rvb2
rvb24 jul. 2021 - 15:18

U denkt toch niet echt dat de politie er is om mensen te beschermen? ze hebben het veel te druk met zwervers oppakken die een broodje stelen uit de supermarkt. De politie is er alleen om bedrijven en hun winsten te beschermen.

Zwerfstein
Zwerfstein3 jul. 2021 - 13:17

Niet alleen veeteelt, veel meer mensen in landbouwsector denken zich niet aan wetten te hoeven houden. Zo maar weer een ander voorbeeld: www.rtvnoord.nl/nieuws/831874/melkveehouder-alex-datema-s-nachts-bezocht-door-actiegroep-van-fdf

1 Reactie
Pater
Pater3 jul. 2021 - 16:33

Pure intimidatie.