Joop

Wat kosten studenten eigenlijk?

  •  
21-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
studenten1.jpg
Het Getal zet de kosten in een infographic overzichtelijk op een rij

Meer over:

kijk nou, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

objectivist
objectivist21 jan. 2011 - 15:46

Ja een hoop geld maar wat zegt dat? Je zou hooguit kunnen zeggen dat het collegegeld naar verhouding niet duur is. En dat studeren dus al lang niet meer voor de rijken is anders hebben we wel verrekte veel rijken in dit land.

doeidoei
doeidoei21 jan. 2011 - 15:46

Summier idd maar wel €38 miljard euro. Als je iets aan het begrotingstekort wil doen moet je weldegelijk hier gaan snijden. Als je dat niet doet, moet je elders dieper snijden voor hetzelfde resulttaat.

bobbono
bobbono21 jan. 2011 - 15:46

Bij het al dan niet studeren is voor mij bepalend wat diegene cognotief 'in zijn mars' heeft. Studeren is daarbij een middel om die gave verder te ontwikkelen en daarnaast is het mentaal vormend om op eigen bene te gaan staan/op kamers te gaan. Volgens is het interessant om naast de kosten die er zijn ook eens te gaan kijken naast wat het de maatschappij opleverd !? Goed ontwikkelde zelfdenkende mensen die daardoor een goede bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Ik denk dat we daardoor kwalitatief een betere maatschappij krijgen, het 'tros-gehalte' is nu wel heel erg hoog....

[verwijderd]
[verwijderd]21 jan. 2011 - 15:46

Deze info is werkelijk TE summmier. Daar kan ik niks mee.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs21 jan. 2011 - 15:46

"Deze info is werkelijk TE summmier." Het is bovendien maar een kant van de balans. Wat moet ik met een overzicht van de kosten als ik niet te horen krijg wat de baten zijn? Leuk om te weten dat ik anderhalve ton heb gekost, maar wat nu als ik per jaar meer opbreng voor de belastingdienst? Hebben we het dan wel over kosten of zouden we moeten spreken van een geringe investering?

[verwijderd]
[verwijderd]21 jan. 2011 - 15:46

Buitengemeen summier inderdaad. Maar wat hebben vrijgezellen toch met studeren te maken ? "Masters" worden ook heel vaak genoemd. Wat voor masters dan ? Masters of the universe, web masters, drie masters ? Vandaag hoorde ik op radio 1 een heer van de stichting Nederlands. Daar had ik nog nooit van gehoord maar ik kreeg meteen ernstig de aandrang om daar lid van te worden, tjonge jonge wat heeft die man vreselijk gelijk. Hij ergerde zich voornamelijk aan het taalgebruik van onze premier, het voorbeeld der natie, maar die Amerikaans/Engelse idioterie is natuurlijk overal ingeslopen. En de meesten zijn er nog trots op ook ! Erger nog, ze hebben het niet eens in de gaten. Als je er wat over zegt kijken ze je aan als een gans naar een gele peen !

2 Reacties
Harmen2
Harmen221 jan. 2011 - 15:46

Als u niet weet wat Masters zijn wordt het moeilijk als je Dr. voor je naam hebt staan:) Dus google het even? De info is summier, maar geeft wel in de kern aan waar het over gaat: Die studenten die vanmiddag in Den Haag waren zijn vele malen duurder dan de kosten die ze zelf moeten opbrengen. Het bedrag wat ze op moeten brengen als ze langer studeren dan nodig is werkelijk een schijntje.

boeie
boeie21 jan. 2011 - 15:46

Als u werkelijk dr. was, dan wist u ook wat een "master" was. Maar ik zal u helpen met een linkje naar het nederlandse woordenboek: http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=master

Rkolk
Rkolk21 jan. 2011 - 15:46

Dit mag toch niet? Uitrekenen wat mensen kosten van de Pvda? We mogen toch ook niet weten wat een asielzoeker kost?

2 Reacties
DikkieDik3
DikkieDik321 jan. 2011 - 15:46

Daar kunnen we het onderwijsbudget voor verviervoudigen. Dat lijkt me pas visie.

JoWe62
JoWe6221 jan. 2011 - 15:46

Ik denk dat je daar echt een punt hebt.

grolschje2
grolschje221 jan. 2011 - 15:46

Dit filmpje vertelt ons dus dat er 218 000 studenten niet hebben geprotesteerd. Tenminste als je verondersteld dat al die 15 000 op het malieveld studenten waren, wat ik betwijfel. (veel beroepsprotesteerders en gewone SP/PvdA leden)

1 Reactie
eeweew
eeweew21 jan. 2011 - 15:46

Het grootste deel was in ieder geval jonger dan 25 jaar, dat zegt genoeg denk ik. En hoe ik dat weet, nou dat is simpel. Ik was er namelijk.

JoWe62
JoWe6221 jan. 2011 - 15:46

€38 miljard euro aan onderwijs. Misschien moeten we niet bezuinigen op de studenten en niet op de salaris van leerkrachten, overigens ben ik een voorstander van resultaatgericht salaris, maar moeten we de gehele organisatie van het onderwijs eens onder de loep nemen. Ik heb het gevoel dat velen die niet onderwijzen en geen student zijn wel profiteren uit deze pot. Misschien moet de gehele overhead gewoon eens goed tegen het licht gehouden worden en moet je daar je bezuiniging halen.

3 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman21 jan. 2011 - 15:46

[ Ik heb het gevoel dat velen die niet onderwijzen en geen student zijn wel profiteren uit deze pot.] Duh.. Er moet worden schoongemaakt, er moet een studentenadministratie en een loonadministratie worden bijgehouden, er zijn systeembeheerders nodig. Wil jij al die taken door docenten laten doen misschien?

Naamhiero
Naamhiero21 jan. 2011 - 15:46

---Ik heb het gevoel--- Toch niet je onderbuik gevoel?

pnjkhk2
pnjkhk221 jan. 2011 - 15:46

Het item "Het getal: studeren is duur" is wel erg suggestief. Inderdaad, een WO-studie kost in totaal E 153.600, en een HBO-studie E 146.200, maar een studie MBO-bbl kost bijna evenveel: E 142.700. De conclusie moet luiden dat de kosten alle studies elkaar nauwelijks ontlopen.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa21 jan. 2011 - 15:46

Wat de studenten kosten? 0,003 porcent van dat bedrag die bedoeld voor het opleiden van de Afghaanse agenten. Vemoed ik.

2 Reacties
JoWe62
JoWe6221 jan. 2011 - 15:46

En wederom begrijp ik niet wat je hiermee wil zeggen.

Pjotrs
Pjotrs21 jan. 2011 - 15:46

Mostafa, er is maar een reden waarom studenten zo goedkoop zijn: de hoogleraren krijgen niet dezelfde beveiliging die de agentenopleiders krijgen. Terwijl die hoogleraren toch ook opgejaagd wild zijn tegenwoordig.

JoWe62
JoWe6221 jan. 2011 - 15:46

1+1 is nog steeds 2. Dus mijns inziens is het duidelijk wie met ZIJ bedoeld worden.

2 Reacties
JoWe62
JoWe6221 jan. 2011 - 15:46

En deze was voor Mostafa bedoeld.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa21 jan. 2011 - 15:46

Ha ha ha...., lees ik af en toe onder mijn reacties. Dus, Zij lachen mij uit ? OK. Ik dacht altijd dat ""ZIJ'' mij grapjes al door hadden. Als in een discussie niet ook af en toe gelachen wordt is een rouwproces.

JoopSchouten
JoopSchouten21 jan. 2011 - 15:46

Hebben we het ALWEER over centen en percenten.... Vergelijk deze cijfers eens in een breder perspectief. Bijvoorbeeld in vergelijking met de miljarden die omgaan in het NL-bedrijfsleven (...). Of denk eens aan multinationals van NL-origine. Het 'merk' dat uitstralen, de kwaliteit die ze vertegenwoordigen ... Deze bedragen zijn peanuts voor Shelllllll. (Sorry, tong bleef hangen.) Shell heeft z'n oorsprong en 'basiskennis' mede aan het Nederlands Onderwijs te danken in de breedste zin van het woord..... Dus, misschien zou een extra belasting op de wereldwijde winsten van Schellllll (sorry, tongplak.) in het kader van geleverd onderwijs, en terug gerekend en berekend infl. plus rente, een aardig punt van discussie kunnen zijn om van dit deze onderwijs-centen-neukerij af te komen. Wat heeft deze olieboer onze samenleving eigenlijk opgeleverd? (Naast vervuiling en vieze PR.) Ik denk minder dan wij waard zijn (...). En dan heb ik het alleen nog maar over Schelllll. (Solly, ...tongplobleem.) Ik bedenk maar weer wat... ; )

1 Reactie
Winston2
Winston221 jan. 2011 - 15:46

"Ik bedenk maar weer wat..." En ik ben het er weer 's helemaal mee eens :-)) In het algemeen kun je stellen dat: degenen die het meeste profiteren van wat we als samenleving als geheel presteren, mogen ook het meeste aan die samenleving terugbetalen. Net zo logisch als briljant :-)

[verwijderd]
[verwijderd]21 jan. 2011 - 15:46

Alles wat geen bonustrekkers wordt of anderzijds ten onrechte parasiteert op de samenleving, kost in verhouding geen drol.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs21 jan. 2011 - 15:46

"kost in verhouding geen drol" Je kunt niet rekenen: vanaf het moment dat die stoppen met leren kunnen we de meerderheid ervan tot het graf onderhouden als onrendabele. Dat kost juist kapitalen. Degenen die wel een fatsoenlijke opleiding afronden betalen de kosten daarvan.

Angelica2
Angelica221 jan. 2011 - 15:46

20 jaar geleden moest ik helpen om werklozen om te scholen. Ik had een groep mensen die de universiteit braaf hebben afgemaakt (niet in 4 of 5 jaar). Maar wat hebben ze gestudeerd? Geschiedenis, geografie enz. Waar we misschien op kunnen bezuinigen zijn de studies waar de toekomstige werklozen vandaan komen. Ik zeg niet dat faculteit geschiedenis helemaal opgedoekt moet worden maar wel verkleind.

6 Reacties
Pjotrs
Pjotrs21 jan. 2011 - 15:46

"Waar we misschien op kunnen bezuinigen zijn de studies waar de toekomstige werklozen vandaan komen." Dat is wel erg bekrompen gedacht. Naast de inhoud van een studie is er ook nog iets als opleidingsniveau. Veel mensen die een studie hebben gevolgd die opleidt tot werkloosheid zijn meer dan goed terecht gekomen in banen die geen enkele relatie hebben tot de gevolgde studie. Vaak na een korte omscholing. Zo zijn er massa's -ogen omgeschoold tot ict'er. Dankzij hun opleidingsniveau kon dat in zeer korte tijd en stapten ze alsnog in op hun niveau. Studeren is niet alleen iets inhoudelijks leren maar ook je hersenen trainen: dat laatste behoudt altijd zijn waarde. Aan studies die leiden tot een grotere algemene ontwikkeling heb je daarom op termijn meer dan aan op het bedrijfsleven gerichte studies waar je de feitjes van gisteren worden bijgebracht.

Joeri2
Joeri221 jan. 2011 - 15:46

Dat is natuurlijk wel de wens van bedrijven. Scholieren zelf laten betalen om perfect vanaf dag 1 binnen het bedrijf aan het werk te kunnen. En dan het liefst zo weinig verdienen dat ze de studie schuld niet kunnen afbetalen. Dan, na een paar jaar, zijn de werk omstandigheden weer veranderd of bestaat het werk niet meer ( postbode ofzo ) en kunnen de werknemers in de WW gedonderd ( wat GR/D66 betreft max een half jaar ) om lekker weer nieuwe kant en klare, goedkope, slaafjes van de scholen te plukken. Jep, Rutte maakt het allemaal mogelijk. Jammer dat er zoveel idioten in het land zijn die daar dan ook in meegaan. Want met leven heeft het natuurlijk niets te maken. En met ontwikkeling en innovatie al helemaal niet.

objectivist
objectivist21 jan. 2011 - 15:46

Daar heb je een punt.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman21 jan. 2011 - 15:46

Een numerus fixus voor geschiedenis? Dan krijg je wel *nog* meer studenten die de boete moeten betalen, omdat ze de eerste en tweede keer worden uitgeloot en toch willen gaan voor wat het beste bij ze past. Wat dat betreft is het een idee voor Rutte. Wat mij betreft: hoe meer mensen historisch besef hebben hoe beter: hoe meer mensen geschiedenis studeren hoe beter.

arieroos
arieroos21 jan. 2011 - 15:46

[Waar we misschien op kunnen bezuinigen zijn de studies waar de toekomstige werklozen vandaan komen. Ik zeg niet dat faculteit geschiedenis helemaal opgedoekt moet worden maar wel verkleind. ] Maar goed, hoe weten we waar de toekomstige werklozen vandaan komen ? Dat weten we niet. Niemand kan voorspellen hoe de arbeidsmarkt er over zes jaar uitziet. Als je dit als overheid wilt sturen, dan loop je altijd achter de feiten aan. Onverstandig, aangezien je alsnog zult zorgen voor tekorten en overschotten, maar dan ook nog een hele bureaucratie moet gaan optuigen om te bepalen hoe hoog de numeri fixi moeten zijn. Daarbij komt, de kosten zitten hem niet in studies als geschiedenis. Er zijn niet zoveel mensen die dat studeren. Je zal dus ook heel weinig besparen door daar een numerus fixus op te zetten.

bertvanbaar
bertvanbaar21 jan. 2011 - 15:46

Angelica, Zomaar een weetje: Er is eens uitgezocht (betreft schoolkeuze na het VO) dat slechts 20% na zijn studie uiteindelijk in het beroep terecht komt waar hij/zij voor heeft gestudeerd. De uitkomst was dus: Kies een studie die je leuk vindt zodat het je in ieder geval een leuke studietijd met navenant resultaat oplevert. Ikzelf ben daar een voorbeeld van: Hogere Zeevaartschool en uiteindelijk onderwijzer geworden. Heb wel altijd een zwak voor bootjes gehad: Ben nu bootbouwer.