Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wat is het alternatief voor een fusie van PvdA en GroenLinks?

  •  
26-08-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
84 keer bekeken
  •  
Formatie wordt hervat met GL, PvdA, CDA en CU

© Bart Maat

Het is nooit leuk als de partij waarvoor je zo lang hebt gestreden en die ooit triomfen vierde, opgeheven dient te worden.
PvdA en GroenLinks houden zaterdag allebei een ledenraadpleging over het voornemen van hun fracties één onderhandelingsteam te vormen in de kabinetsformatie. Ik vermoed dat het hierbij niet zal blijven en dat de twee partijen op weg zijn naar een totale fusie. En ik vermoed dat verreweg de meeste leden dit ook vermoeden.
Tegen het plan om tijdens de formatie de fracties te laten samengaan bestaat veel verzet, vooral in de PvdA. Voormalig partijvoorzitter Hans Spekman zou het ‘onvoorstelbaar slecht’ vinden als het doorgaat. ‘Weg traditie, geschiedenis en sociale democratie.’ Zaterdag zal er dan ook een motie in stemming komen van een groep PvdA’ers om te stoppen met de kabinetsformatie. Het versmelten van de twee fracties zou daarmee automatisch van de baan zijn.
Bij GroenLinks zal het wel wat rustiger blijven, want daar mogen geen moties worden ingediend. De bijeenkomst van zaterdag heeft meer het karakter van een bijpraatsessie. Niettemin staat ook bij deze partij lang niet iedereen te juichen bij het voornemen om de fracties te verenigen. Het protest is wel afkomstig van gemeenteraadsleden en andere relatief laaggeplaatsen. Zij denken dat partijleider Jesse Klaver bezig is de verkiezingsnederlaag van 17 maart te verbloemen. De kringen rond Klaver zelf doen er het zwijgen toe, misschien omdat zij beseffen medeverantwoordelijk te zijn voor die nederlaag.
De weerstand tegen een fusie is begrijpelijk. Het is nooit leuk als de partij waarvoor je zo lang hebt gestreden en die ooit – in het geval van GroenLinks nog maar heel kort geleden – triomfen vierde, opgeheven dient te worden. En daar komt de eenwording met een andere partij toch op neer. Inderdaad: weg traditie en geschiedenis.
De vraag is wel wat het alternatief zou zijn. De PvdA-motie adviseert om maar eens rustig in de oppositie te gaan en dan verder te kijken. Maar dat heeft de PvdA de afgelopen vier jaar gedaan, met bijzonder weinig succes. De partij haalde in 2017 negen zetels en op 17 maart waren het er weer zo veel (of zo weinig). Terwijl ze in het toch echt niet zo ver verwijderde verleden op enkele tientallen zetels kon bogen en één van de grootste partijen van het land was. Oppositie voeren heeft de voorbije vier jaar niets opgeleverd. Waarom denken de indieners van de motie dat dat de komende vier jaar anders zal zijn?
Bij GroenLinks is het zelfs nog erger. Die partij moet tegenwoordig door het leven met niet meer dan acht Kamerzetels. Dat waren er in de vorige regeerperiode nog veertien. Ze is dus zes zetels kwijtgeraakt. In 2017 had GroenLinks nog volop de kans te gaan regeren. Doordat het star vasthield aan zijn eigen Grote Gelijk ging dat niet door. Heel nederig legt Klaver nu bij voorbaat al het hoofd in de schoot. Hij wil hoe dan ook het kabinet in. Desnoods, zo wordt gefluisterd, zonder de PvdA, al spreekt hij dat laatste met klem tegen.
Hoe dan ook: PvdA en GroenLinks hebben samen nog maar zeventien zetels. Dat waren er enkele jaren terug meer dan veertig, en iets langer geleden zelfs meer dan vijftig. Je kunt natuurlijk altijd hopen dat het tij zal keren. Maar of dat realistisch is, terwijl het linkse gedachtegoed overduidelijk – ook internationaal – in het verdomhoekje zit?
Waarschijnlijk is het veel verstandiger om te aanvaarden dat de feiten zijn zoals ze zijn en dat een samengaan van de twee partijen onvermijdelijk is geworden. Het mag dan zonde zijn dat het nodig is, het kan niet anders. Vroeg of laat (vermoedelijk vroeg) moet het toch een keer gebeuren. Overigens zijn PvdA en GroenLinks van oorsprong allebei fusiepartijen. Al is het in het tweede geval meer dan dertig en in het eerste geval zelfs vijfenzeventig jaar geleden dat ze tot stand kwamen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

Minoes&tuin
Minoes&tuin27 aug. 2021 - 9:27

Je kunt altijd Prins Bernhard nog vragen, die doet het voor niets!

tempest
tempest26 aug. 2021 - 21:15

De alternatieven voor deze fusie partij zijn D66, SP, PvdD, BIJ1 en misschien wel DENK. Mensen die de fusie zien zitten denken dat in die constructie ze meer stemmen kunnen halen dan individueel, zo zo dus meer macht kunnen verzamelen. Dat is een best wel een forse aanname. Ja, je hebt een concurrent minder, maar er zijn er nog genoeg over, dus hoe weet je zo zeker dat de fusie partij de stem gaat trekken? Als de fusie partij een oud PvdA-er als leider kiest, dan halen de GL-ers af en andersom net zo. Een fusie in dit politieke landschap is gigantisch lastig en onvoorspelbaar.

Tom Lucassen
Tom Lucassen26 aug. 2021 - 13:26

Ach, waarom niet meteen fuseren tot een grote VVD-fractie, waar Klaver dan de linkerflank van bedient.

1 Reactie
Jozias2
Jozias226 aug. 2021 - 15:19

@tom Wel ‘de speld’ als bron vermelden ;)

Tom Lucassen
Tom Lucassen26 aug. 2021 - 13:25

ChristenUnie ligt niet alleen moeilijk bij het D66 vanwege medisch-ethische kwesties, maar ook op het gebied van onderwijsvrijheid en belastingen liggen ze mijlenver van elkaar. Wat betreft D66 gaat het geen CU worden en ook Segers neemt meer en meer afstand, die is zelfs voorstander van een minderheidskabinet.

Satya
Satya26 aug. 2021 - 13:01

Een alternatief is trouw aan jezelf blijven. Lijkt mij in dit geval beter, GL is geen arbeiderspartij.

2 Reacties
Zakenpief
Zakenpief26 aug. 2021 - 15:02

@Satya, De PvdA toch ook al lang niet meer? De PvdA is een ambtenarenpartij.

Satya
Satya26 aug. 2021 - 16:03

De pvda zou inderdaad weer terug moeten naar zijn wortels. Die kans lijkt mij met het elitaire GL kleiner.

Jansen7
Jansen726 aug. 2021 - 12:40

Inhoudelijk kan GroenLinks kan beter fuseren met D66 en de PvdA met de SP.

1 Reactie
Duralex
Duralex27 aug. 2021 - 11:28

Zo is dat. Liberaal is liberaal en sociaaldemocratie is dat niet. Deze fusie leidt naar mijn verwachting tot groei van SP en D66.

Jozias2
Jozias226 aug. 2021 - 12:39

De vraag is of je dit wel voor moet leggen aan de leden. De pvda heeft zo’n 40.000 leden waarvan slechts een handjevol actief is en deel zal nemen aan een ledenraad. In de ledenraad hebben de besturen van afdelingen een veel grotere stem dan de normale leden. Dit gaat om twee manieren mis: 1. De vertegenwoordigers van de afdelingen hebben een persoonlijk belang. Bij een echte fusie staat hun positie ter discussie. 2. De kamerfractie van de pvda is verantwoordelijk voor het functioneren de komende vier jaar. Zonder last of ruggespraak en kunnen niet worden teruggefloten zelfs niet door de leden. Je kunt de leden natuurlijk wel raadplegen maar die kunnen niet blokkeren. 3. De kamerfractie vertegenwoordigd niet de leden (ongeveer een halve zetel) maar de 630.000 kiezers die op de partij hebben gestemd. Al deze kiezers worden in gelijke mate door de pvda fractie vertegenwoordigd. Leden hebben daar niet een zwaarder aandeel in. Volgens mij hebben kiezers op de pvda gestemd op basis van het verkiezingsprogramma. Niemand verwacht dat de pvda dat programma 100% gaat realiseren. Niet in een coalitie land en zeker niet met 9 zetels. Wel mag je verwachten dat de fractie zoveel mogelijk doet om het beleid in lijn te laten zijn met dat programma. Deels door punten volledig binnen te halen en deels om het beleid te beïnvloeden in de richting van het programma. De manier waarop is aan de fractie. En als dat is door intensieve samenwerking met een andere fractie(s) door het vormen van een coalitie of door het samen onderhandelen (coalitie binnen een coalitie) doet niet ter zake. Zolang het primaire doel: zoveel mogelijk bereiken uit je programma maar bereikt wordt. En na vier jaar leg je daar verantwoording af. En de pvda moet eens stoppen met zichzelf aan te wrijven wat men niet heeft bereikt en meer staan voor hetgeen ze wel hebben bereikt en de kiezer informeren over de afwegingen en alternatieven die een rol hebben gespeeld.

1 Reactie
Jozias2
Jozias226 aug. 2021 - 12:40

Drie manieren zie ik trouwens

VaderTijd
VaderTijd26 aug. 2021 - 12:28

Men moet kennelijk wachten op een grote klap in de eigen beurs, die dan voor meer dan 200% is aan te rekenen aan ene M Rutte. Dan kan Mark niet meer wegduiken achter een hele stoet VVD-onderknuppels, die hem tot op heden bij ieder probleem feilloos langs de brandhaard leidden! Dan zijn Broekers-Knol, Van Nieuwenhuizen, Yeşilgöz-Zegerius en de andere kruipers allang bezig hun volgens Dijkhof 'zelf verdiende') wachtgeld op te maken. Mark zal dan een ding zeggen: ik ben nu de langstzittende premier van Nederland, daar was het hem om te doen in de laatste periode als de-missionair premier, dat weet hij (als een echte Historicus) zeker. Over honderd jaar zal men niet meer (willen) hoe hij als premier achter alles wegdook, wat hem werd geweten, maar men weet dan wel welk record-getal moet worden gebroken om Mark Rutte voorbij te gaan als langstzittende premier van Nederland! Dan pas beseft men dat Rutte slechts nietszeggende praatjes voor de bühne hield. Dat het land tientallen jaren nodig heeft om weer een leefbare, eerlijkere samenleving te creëren. Waar iedereen weer voor vol wordt aangezien. Of je nu wel of geen goedbetaalde baan hebt en een mooi betaalbaar(!) huis.

Mr Ed
Mr Ed26 aug. 2021 - 12:21

Er is geen alternatief, behalve D66 meenemen in de fusie (als het Kaag-effect is uitgewerkt). 80% van Nederland gaat het ongekend voor de wind, vergelijk de gemiddelde levensstandaard eens met de jaren '70 en '80. Een deel van deze groep zal zich kunnen vinden in progressieve ideeen, maar heeft geen zin om daar aanzienlijke offers voor te brengen. Die kiezen alleen PvdA/GL/D66 als er een hippe partijleider is met een gematigd geluid. De 20% die buiten de boot valt is onvoldoende politiek geinformeerd, die kiezen voor partijen met duidelijke vijanden: SP (de neoliberalen!), PVV (de Moslims!) of FVD (de elite!).

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 aug. 2021 - 11:40

d66 kan trouwens ook een driesvanachtje gaan doen en gewoon een zooi partijen vragen een kabinet te vormen dat gaat trouwens snel vallen maar dan zijn de kaarten geschud en zou wel eens heel voordelig voor d66 kunnen uitpakken want het is een prestatie het zo slecht te doen als Rutte - een chimpansee die op willekeurige knopjes drukt kan het beter dan Rutte tenslotte .

Paul250371
Paul25037126 aug. 2021 - 10:33

Als ze zich eens gaan gedragen als een linkse partij en Rutte in zij rechtse drab laten gaar koken, een progressief programma met duidelijke punten hoe de woningmarkt, zorg, kortom alle al jaren nijpende vraagstukken om de afbraak te keren, presenteren. Een duidelijk gezicht tonen en het verdommen om als schoothondje rechts light te worden dan is er beslist een hele grote markt voor. Fuseren hoeft niet. Creëer een duidelijke sociale identiteit. En stop met dat samenwerken met rechts. Rutte is een leugenaar en zijn beleid heeft miljoenen mensen diep geraakt, het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit uit te buiten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 aug. 2021 - 10:26

Als die partijen oppositie gevoerd hadden dan stonden ze er beter voor

Bert de Vries
Bert de Vries26 aug. 2021 - 10:16

Het alternatief voor de fusie van GroenLinks en PvdA is de snelle val van Rute 4. Die winst is het tegendel van het rendement van een fusie. Dat rendement is de definitieve uitschakeling van links.

Petra Privacy
Petra Privacy26 aug. 2021 - 9:55

Maar het is de SP die heeft bereikt dat er dit jaar geen huurverhoging is. En dat succes wil de SP volgend jaar weer samen gaan bereiken. Met dank aan alle huurders en kopers die actief hebben meegedaan met alle acties die er overal zijn geweest. Maar voor iedereen die een betaalbaar en actief woonbeleid wil, je bent van harte welkom bij het Woonprotest op zondag 12 september 2021. Het staat op: https://woonprotest.nl/. Dat is een alliantie van organisaties die actief zijn voor alle vormen van betaalbaar wonen, zoals wonen voor mensen met een beperking, woonvormen voor dakloze mensen, collectief wonen voor alle leeftijden, duurzaam wonen en andere moderne vormen van wonen. Maar ook voor de bestaande woonvoorraad voor kopers en huurders.

3 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew26 aug. 2021 - 10:21

@Petra Privacy: "Maar het is de SP die (...)" ---------------------------------------------- Maar het is de SP die nooit de moeite neemt om vragen te beantwoorden of überhaupt op mailtjes te reageren. Twee keer een mailtje naar de landelijke SP met een informatievraag. Nooit een reactie. Een keer naar de gemeentelijke SP. Geen reactie. Een keer naar jou, in het topic over Mw. Broekers. Nou je raadt het al. Waarom is de kloof tussen de SP en mensen tegenwoordig zo groot? Hoort juist een SP niet dicht bij de mensen te staan? Of is zelfs de SP gekaapt door managers die vinden dat beantwoording van vragen te veel tijd kost en te weinig oplevert? Ik zal hier wel weer geen reactie op krijgen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 aug. 2021 - 11:02

de sp zegt dat de navo democratie brengt dus nee geen sp

EricDonkaew
EricDonkaew27 aug. 2021 - 1:24

@Griezel -------------------------------------------- Maar je bent vrij links, maar niet woke. Dan kom je vrij snel bij de SP uit. Ik ben benieuwd in welke richting jij dan wel denkt.

korheiden2
korheiden226 aug. 2021 - 9:45

Niets zo veranderlijk als de kiezer, maar ik denk dat Fons wel gelijk heeft als hij stelt het links gedachtegoed in het verdomhoekje zit. VVD en D66 zijn de grootste partijen, hun kiezers zijn grotendeels welgesteld en vinden het prima gaan in Nederland. De laagbetaalden, die vroeger PvdA stemden, zijn gedeeltelijk bij de PVV te vinden en een heleboel anderen stemmen al helemaal niet. Het verlies van de PvdA zou dan weer gunstig moeten zijn voor de SP, maar dat gebeurt al evenmin. Er is een grote versplintering gaande, met steeds meer extremen. Een fusie van GL en PvdA lijkt me weinig toe te voegen. Een aantal teleurgestelde kiezers zal naar PvdD of D66 gaan. Ik ben nog steeds wel benieuwd wat Pieter Omtzigt zal gaan doen.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 aug. 2021 - 11:07

schoppen op de armen terwijl je door je beleid de armoe toe laat nemen is niet super verstandig het schoppen is niet alleen op het inkomen maar tevens op de cultuur sociaal cultureel leven van armen is gruwelijk aangepakt ze worden uitgemaakt voor tokkies, racisten , dom en helaas komen er veel bij griezels als wilders terecht Dat gebeurt ook in andere landen - zo krijg je bijvoorbeeld een brexit

Thuiszitter
Thuiszitter26 aug. 2021 - 9:29

Het alternatief? Gewoon niet mee regeren en zo goed mogelijk oppositie plegen waarna hopen op een betere score met de volgende verkiezingen. Kom met een goed plan wat betreft de woningmarkt, de zorg en asielbeleid .

4 Reacties
Paul250371
Paul25037126 aug. 2021 - 10:28

Eens.

Pindaklaas
Pindaklaas26 aug. 2021 - 10:52

Dit is het enige juiste antwoord wat PVDA en GL zouden moeten geven. Niet met een kabinet in zee dat gevallen is vanwege de toeslagenaffaire, en nog meer stront in de koker heeft zitten. Gewoon oppositie voeren en samen met SP, PvdD, en Bij1 optrekken.

Mr Ed
Mr Ed26 aug. 2021 - 15:10

"Het alternatief? Gewoon niet mee regeren en zo goed mogelijk oppositie plegen waarna hopen op een betere score met de volgende verkiezingen. Kom met een goed plan wat betreft de woningmarkt, de zorg en asielbeleid ." Dat hebben ze vier jaar geprobeerd, GL is gehalveerd en de PvdA is op haar absolute dieptepunt blijven staan. Bovendien zijn er een paar heel dringende items (woningnood, klimaat), De kiezer zal het niet echt waarderen als je nog weer 4 jaar wacht om dan met een mooi plan te komen. Ga gewoon de onderhandelingen in en probeer op 1 belangrijk item je stempel te zetten. daar heeft de iezer tenminste iets aan.

chwiedijk
chwiedijk26 aug. 2021 - 18:41

Eens.

Bouwman2
Bouwman226 aug. 2021 - 9:20

Een verbingenis van echt is ook een vorm van fuseren.Niemand verloicht je er toe, je maakt zelf je keuze. En omdat een op de drie hueelijken misgaat, moet je ook het alternatief bekijken. Dat zijn er heel wat. Zo kun je bivoorbeeld een LAT relatie opbouwen, of ongehuwd samenwordnen, of als solist je beperken tot een one night stand. Je kunt van fusie afzien. Ik ben blij dat mijn eigen partij bij ontstentenis van een fusiek congress de leden electronisch laat mee praten. en laat stemmen. Ik kies dan altijd de laatste op de lijst en dat is altijd een vrouw. Congreesen doen dat altijd, dat is belagrijk voor de continuïteit. Maar ze lkpen geen straaljagers, merkte Henk Vredeling op. Henk is nu vertrokken, maar zijn boodschap galmt nog na.

Juppé🎗
Juppé🎗26 aug. 2021 - 9:03

Tja, er zijn nu twee mogelijkheden. Het moet samen, dus PvdA beslist samen in de oppositie te gaan en GL beslist om samen in de regering te gaan. Of ze gaan eerst samen en splitsen zich dan in groepen die resp. in de regering en de oppositie gaan. Over de inhoud gaat het nog steeds niet. Als ik de gelekte opzet van een regeeraccoord in de NRC lees, zal GL hier minder problemen mee hebben dan het CDA om over de CU maar te zwijgen.

1 Reactie
ton14024
ton1402426 aug. 2021 - 10:38

Samen onderhandelen is samen regeren is samen één stemdelen.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen26 aug. 2021 - 8:59

"Oppositie voeren heeft de voorbije vier jaar niets opgeleverd. Waarom denken de indieners van de motie dat dat de komende vier jaar anders zal zijn?" Misschien omdat ze denken dat de komende regeerperiode geen vier jaar zal duren? Er zijn een aantal parlementaire enquêtes op til. Als ze niet meedoen krijg je eerst een moeizame formatie waarbij ze publiekelijk de relatie tussen de CU en D66 moeten gladstrijken, wat de geloofwaardigheid niet ten goede zal komen. Als Rutte IV dan nav zo'n enquête over bijvoorbeeld de toeslagenaffaire valt, dan heb je na de verkiezingen wellicht een betere positie om te onderhandelen. Als D66 teleurstelt in Rutte IV komen er aardig wat zetels vrij (de winst van maart dit jaar kwam duidelijk niet door trouwe kiezers, maar door mensen die bij Kaag uitkwamen als tegenwicht voor Rutte en de rechterflank). Misschien nog belangrijker is dat het CDA nog een rekening open heeft staan bij de Omtzigt kiezers (bijna 5 zetels aan voorkeursstemmen, die zijn niet blij met hoe dat gegaan is). Ook daar liggen dus op zijn minst een aantal zetels. Dit zou de gedachte kunnen zijn bij de PvdA. Al denk ik wel dat de VVD kiezers toch wel op die partij blijven stemmen, ongeacht wat voor smerigheid er bij zo'n enquête naar boven komt, dus het is maar de vraag hoeveel sterker je tegen die tijd staat.

2 Reacties
Zakenpief
Zakenpief26 aug. 2021 - 10:26

@Kees, Maar wat voor signaal geef je met een dergelijke motie aan GL? "We stoppen ermee omdat we niet met jullie willen fuseren?" Dan zet je wel de deur open voor GL om samen met D66 een hoop progressieve punten te realiseren in een volgend kabinet. Ik vraag met af of dat electoraal verstandig is voor de PvdA.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen26 aug. 2021 - 12:18

Zakenpief, Ja, dat signaal zou uit kunnen gaan van die motie. Maar als GL dat zou doen zijn zij toch degene die de afspraak breken lijkt me. De afspraak was om niet zonder elkaar in een kabinet te gaan, niet om te fuseren.

Kit2
Kit226 aug. 2021 - 8:39

Het linkse gedachtengoed zit niet in het verdomhoekje: de PvdA stond onder Wouter Bos nog op 60 zetels in de peilingen. De kiezer wil echter hogere lonen en dat er woningen gebouwd wordem. De PvdA-partijdinosautrussen mompelten binnensmonds iets over inclusiviteit (heerlijk, niet te meten dus je doet het nooit fout), hulp aan vluchtelingen en Europees denken. Allemaal politiek correcte zaken waar de kiezer geen boodschap aan heeft. Dag PvdA, dan ben je inderdaad een kopie van GL, waar de kiezers ook al weglopen.

1 Reactie
Kaas2
Kaas226 aug. 2021 - 9:58

Dit lijkt me een van de grootste fouten van links. Links word niet meer geassocieerd met het opkomen voor de minima maat met het op kosten jagen van de minima. Vluchtelingen Europa en klimaat zijn leuk als je het geld er voor hebt maar als je niet of nauwelijks rond komt zijn er belangrijker zaken. Dit lijkt me ook het probleem met deze fusie. Groen links is er niet voor de mensen met modaal of minder. Groen links is er voor de mensen dienhet geld hebben liggen om een tesla te kopen. Voor de mensen die het geld hebben liggen om hun huis tot in de puntjes Groen te maken. Heb je dat geld niet dan bestraft Groen links je met oplopende kosten net zo lang tot het minder kost om die warmtepomp wel te kopen. Het zelfde gaat bvb op voor vlees, onder Groen links zal vlees voor de minima niet meer te betalen zijn.