© cc-foto: Rene Passett
Voorlopig ben ik maar al te blij dat ik tijdens het Solar festival dit jaar rust heb en kan uitslapen omdat het afgelast is. Al die festivals met hun lak aan geluidsnormen zijn een ramp voor omwonenden.
.....vraag het eens aan een doof persoon? Of bezoek eens een theatervoorstelling van een toneelstuk ofzo.
De schrijver van dit stuk is dus van BUMA/Stremra - die zorgen ervoor dat juist de beginnende artiesten en kleine podia het heel moeilijk hebben (zo moeten de podia enorme bedragen aan ze betalen omdat een artiest mogelijk eens een cover zou kunnen gaan spelen, de muziek die voor en na het concert gedraaid wordt rechten voor moeten worden afgedragen - dat gaat allemaal per vierkante meter overigens) . In mijn optiek een parasitaire organisatie. Wil je echt iets voor de cultuur doen in Nederland begin dan eens met een vrijstelling van BUMA/Stemra betalingen voor kleinere podia .
Dat zijn enorme bedragen . En niks geen ander betalen . Kleinere artiesten zien er geen cent van het is pure diefstal .
"Veel musici vallen buiten de generieke regelingen" Dat betekent dat ze nooit veel inkomen vergaarden uit hun werk. Is dit dan wel de (hoofd)inkomstenbron? "enerzijds komen veel muzikanten door ambtelijke regeltjes net niet in aanmerking voor financiële steun, en anderzijds zijn deze regelingen überhaupt niet geschikt om het voortbestaan te garanderen." Er worden allerlei niet goed onderbouwde redenen gegeven waarom artiesten geld nodig zouden hebben. Dit gebeurt nu al een aantal opiniestukken lang. Tegelijkertijd zie ik nergens de uitwerkingen terugkomen die dat ook echt aantonen. Vervelend, want dit soort stukken krijgen een 'wij van WC-eend' karakter op die manier. Toon dat a.u.b. goed aan dan, want op iemand blauwe ogen neig ik mensen niet direct te geloven als het om geld gaat.
Voor muzikanten geldt hetzelfde dat voor een groot deel van Nederland geldt: Er zit even geen waarde in. Voor de steunvraag geldt dezelfde aanname als de andere sectoren: Het wordt morgen allemaal weer zoals het was. De abrupte stop was niet te voorzien. Maar wat wel te voorzien is, is dat je de komende maanden, en wellicht langer, niet de inkomsten gaat genereren waar we allemaal op gerekend hadden. Stel je plan dus bij. Het is in basis al een moeizaam bestaan, dus dit zal je niet vreemd zijn verder. De bands, orkesten en artiesten zijn een vinkje geworden in het verdienmodel van zalen en festivals. Grote en kleine promotors zorgden voor je inkomen, en dat is nu weg. Als de gebouwen en podia in stand worden gehouden, samen met de organisatie die het optreden überhaupt technisch mogelijk maakt, is er straks iets om naar terug te keren. Artiesten volgden elkaar toch al op, de meesten verdwijnen al vrij snel in vergetelheid. Dat gaat nu ineens snel, als je niet gezien wordt betaalt er ook niemand. Plan B maar uit de kast dan? Talent verloochent zich niet, en kwaliteit komt altijd boven drijven. Ook in deze sector is een heroverweging op zijn plaats. Ik ben een trouw festivalganger, en bezoek regelmatig concerten. Ik wil niet terug naar vroeger, maar een tandje minder zou best prettig zijn.
Kijk ik wil echt niet dat Arriën Molema aan de bedelstaf raakt, maar ik vraag me wel af wat zijn product nu zo bijzonder maakt om boven water gehouden te worden. Ik heb nog nooit van hem gehoord. De namen die aangesloten zijn bij BAM zijn oftewel ook nobodys of artiesten en bands waarvan je mag verwachten dat ze inmiddels wel wat vlees aan de botten hebben. Pascal Jacobsen van Blof was 15 jaar geleden al een redelijk groot grond bezitter in Middelburg en helaas destijds al een volgevreten zwijn met een te groot ego voor Middelburg. De Zeeuwen zijn echter te verknot aan hun Zeeuwse bandje om hem ook maar ooit eens de waarheid te vertellen. Het magere reddingsplan van de minister is gericht om de infrastructuur te redden. Flinke wake-up call voor Arriën, hij blijkt nu ineens niet zo heel speciaal te zijn. Je kan in deze tijden jezelf natuurlijk niet alleen als artiest ontwikkelen maar ook als persoon. Ga wat anders doen, en als je echt zo`n groot talent bent als je zelf denkt dan komt die doorbraak volgend jaar wel. De jongens van Oasis waren nu ook niet echt bepaald opgegroeid met een silver spoon. Maar zijn wellicht wel het beste wat Brit pop de afgelopen 30 jaar heeft voortgebracht.
Hoezo kan dat niveau binnen een paar maanden weer verdwenen zijn? Kun je binnen een paar maanden het muziek maken verleren?
Wat is een podium of festival zonder muziek? Kortom, de vraag is dus eigenlijk, wat gaan de boys and girls doen, deze zomer?? Het hele lulverhaal ging er niet eens over, waar het wel over ging, nobody knows. Voor de snotneus tieners die dit lezen, leef je verdomme uit, dit is je kans, ga condooms kopen, of niet, heb schijt aan alles, zoals het hoort, houd van elkaar zo lang als mogelijk, geniet van de muziek of verzin wat anders maar koester dit voor de rest van je leven, en leef! Dood gaan we zeker. Al 25 jaar. :-)
''Nederland heeft er decennia over gedaan om een veelzijdig aanbod van hoog niveau te bereiken, dat zo maar binnen een paar maanden weer verdwenen kan zijn'' Het kan best een tandje minder met het overdadige aanbod van festivals e.d. En al helemaal met het ZZP met subsidie gebeuren. Voor iedere ''ondernemer'' die zich niet verzekerd heeft tegen leegloop gratis bijstand zonder partnerinkomens- en vermogenstoets. Het kan weer niet op. Intussen creperen hulpbehoevende oudjes in de verpleeghuizen. Schandelijk.
@giraf Zou je me een keer een linkje willen geven naar waar je je als ZZP-er kunt verzekeren tegen leegloop? Verder krijg je als ZZP-er geen bijstand maar een aanvulling op je inkomsten tot het sociale minimum. Op zich vind ik dit een prima regeling. Werknemers worden (via de werkgever) zwaarder ondersteund (90% van het inkomen). Ik weet niet waar je frustraties vandaan komen, maar ik gok dat je in een volgend leven een huis koopt en ZZP-er wordt ;-) Ik weet niet wat je leeftijd is, maar misschien kun je er nu nog iets mee
Max, uiteraard weten wij niet of je een villabewoner met subsidie bent en/of je een ZZPer met subisidie bent. En dat hoeven we ook niet te weten. En dan hoeven ons dan ook niet te verlagen tot ''progressief'' jij-bakken. Kunnen we niet afspreken dat in een volgend leven, of zoveel eerder als mogelijk, iedereen ZZP subsidie en villasubsidie krijgt? Dan is dat probleem opgelost. En nu je er toch over begint, kan dan ook iedereen villahypotheekcrisisverhuurbelasting betalen en niet alleen de huurders? Of gewoon afschaffen die belasting om zo de schatkist alleen door huurders te laten vullen? Het was mij niet bekend dat ZZPers een alleen een aanvulling krijgen op hun inkomen tot bijstandsniveau in plaats van automatisch de volle mep bijstand. Goed dat je het zegt. Volgens mij kun je werkelijk overal verzekeren tegen leegloop. Of het voor een prikje kan (met ZZP subisdie zeg maar) waag ik te betwijfelen. Veel ZZPers houden het leeglooprisico aan zichzelf, vermogensbelastingvrij sparen in de villa met subsidie bijvoorbeeld. Het is niet voor niets dat Rutte3 en gedogers gelijk gezegd hebben dat er geen vermogenstoets komt voor hun ZZPers met subsidie die de hand ophouden voor gratis bijstand. En dus ook geen partnerinkomenstoets. Stel je voor ZZPers met subsidie moeten wel bijstand kunnen krijgen van Rutte3 en gedogers ook al heeft hun partner een inkomen van 1 miljoen. Als een schijnzelfstandig ZZPer een probleem heeft met risico ga dan in loondienst, dan ben je voor leegloop verplicht verzekerd middels WW. Het is dus niet zo dat arbeiders nu via de werkgever subsidie 90% loonsubsidie krijgen. Het is niet meer dan een truc om de WW premie die is afgedragen in de diepe zakken van de werkgever te laten verdwijnen. Beter was geweest de arbeider waar geen werk voor is in de WW te laten gaan, daar is de verzekering voor bedoeld.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar wanneer er in je branche een poosje geen werk is, dan moet je de tering naar de nering zetten, een paar principes over boord gooien en een paar maanden in de Kas aan het werk gaan, bij de groentesnijder of asperges gaan steken. Het is geen vetpot, maar het levert meer op dan de Bijstand. Je kunt wel om hulp vragen, maar jezelf bedruipen geeft toch meer voldoening. Wie weet wat voor een inspiratie je daar allemaal van op doet. Zodra de podia weer open kunnen, dan ga je weer als artiest aan het werk.
Dat dus, toen het bij mij als kleine zelfstandige na mijn laatste scheiding financieel even mis ging ben ik weer als barman gaan werken. Niets mis mee om gewoon je eigen broek op te houden.
Je mag dat best zeggen hoor. Ik snap zelf ook niet waarom muzikanten allemaal hun hand moeten ophouden. Ik ken veel muzikanten die geen stuiver verdienen met hun werk of alles gratis weggeven. Muziek maken is toch niet hetzelfde als een 9-5 baan? Het is een passie. Iets wat je doet omdat je daar zelf behoefte aan hebt. Als je er dan ook nog wat aan verdient dan is het leuk, maar niet meer dan dat. En wat hierboven ook al gezegd wordt: Het aanbod aan festivals loopt op dit moment de spuitgaten uit. De meeste festivalmuziek hoeft wat mij betreft geen subsidie te ontvangen...
nee zo geweldig is het niveau niet in nederland. dure podia - middelmatige kunst ik mis er niks aan ik kwam daar al niet meer
Doordat u er niet komt weet u dus niet wat u mist. Jammer hoor, er is zo veel moois.
ow maar dat weet ik juist uitstekend de laatste 25 jaar is zoveel kapotgemaakt
Dit gaat wel heel erg moeilijk worden. De auteurs: "enerzijds komen veel muzikanten door ambtelijke regeltjes net niet in aanmerking voor financiële steun". Het klinkt heel erg denigrerend over regelgeving, over ambtenaren die onnodig moeilijk doen. En tegelijk wel steun willen, ik krijg de indruk zonder ambtelijke regeltjes. Dan rest er in wezen alleen maar een verzoek voor invoering van een basisinkomen, maar dat zie ik in hoofdzaak als een fopspeen. Gewoon nuchter aangeven wat er aan de huidige regels verkeerd is of ontbreekt. Mogelijk iets anders dan nu, maar regeltjes blijven er.
Een echte kunstenaar is arm tijdens zijn leven en pas na zijn dood wordt er met zijn werk geld verdiend. Een bekend voorbeeld is van Gogh maar ook Rembrandt is in relatieve armoede gestorven. Normaliter zou je als muzikant nog wat bij kunnen verdienen, door op straat te gaan musiceren maar dat wordt lastig met al die uitgestorven winkelstraten. Een andere mogelijkheid is het zoeken van een mecenas, een bemiddeld iemand die zo onder de indruk is van jouw werk dat hij/zij je financieel wil ondersteunen... Iemand met talent kan altijd proberen sponsors te vinden of via crowdfunding geld bij elkaar proberen te krijgen. Maar er licht hier ook een taak voor het kunst en cultuur minnende publiek. Bestel een boek of cd, koop een Nationale Kunst&Cultuur Cadeaukaart, maak een extra bedrag over aan de Stichting Museumkaart, steun het Concertgebouw of doneer aan een van de vele gezelschappen, orkesten, kunstacademies en natuurlijk ook aan individuele kunstenaars.
En laten we ook de kleinkunst vrije geluiden musici en poëten niet vergeten. Zij hebben geen grote naam, geen groot podium, geen bling,bling maar zijn vaak wel de pioniers naar nieuwe muziekstijlen.
Opvallend dat er zo weinig gebeurt. Ik hoor ondernemers klagen nu de boeren eindelijk uitgeklaard zijn. Wie we uitdrukkelijk NIET horen zijn de geldbuffers: banken en (zorg)verzekeraars, die zouden ook in kunnen springen. We weten dat dit nog een hele poos gaat duren, waarom voeren al die artiesten niet uit wat ze anders op podia gedaan zouden hebben en ga in gesprek met NPO om er een ‘tegen betaling’ programma van uit te zenden zodat het publiek dat normaal daar staat/zit/hangt een redelijk bedrag bijdragen. Het moet toch mogelijk zijn om mbv cameralieden of ergens in een studio de acts op te nemen met goede geluids-qualiteit en deze registraties dan uit te zenden en fans te laten betalen. Niet geschoten altijd mis.
Inderdaad mis ik hier van hen zelf ideeën ontplooien hoe men wel een inkomen kan verdienen in de 1,5 meter maatschappij. De wereld van mensen op elkaar geplakt voor een podium komen nooit meer terug. Digitale betaal optredens kan een oplossing zijn.
Hou op met je anderhalvemetermaatschappij, enkel mensen met smetvrees dromen hiervan. Voor de rest is het een voorbode van een harteloze en emotieloze maatschappij. Weg bemoedigende schouderklop, weg welverdiende knuffel, en de ultieme beleving van film en muziek is enkel nog maar weggelegd voor de happy few. De oversterftecijfers van het CBS laten een duidelijk beeld zien, tot pakweg 70 jaar zijn de effecten van corona marginaal. Denk je nou echt dat die groep zich gaat laten gijzelen? Voor een maand of twee, prima; zomer erbij, moet maar; daarna houdt het op. De angsthazen zullen thuisblijven, de moedigen zullen wat klappen accepteren omwille te kunnen leven (in de meest ruime zin van het woord).