Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Wat gaat Poetin doen?

  •  
22-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
109 keer bekeken
  •  
poetin

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

The Apple
The Apple24 jan. 2022 - 5:10

Poetin heeft er alleen maar belang bij dat zoveel mogelijk van al dat overtollige Amerikaanse wapentuig ergens op een wapentuig-kerkhof wegroest, bijvoorbeeld in de Oekraine. Dat de Oekraine een enorme staatsschuld daarmee opbouwt, die weer ten laste komt van de bevolking daar, zodat die de zegeningen van het westen aan den lijve kunnen ondervinden. Binnenkort worden in Nederland de eerste voedseltransporten georganiseerd.

Geesteman
Geesteman23 jan. 2022 - 11:00

Je hoort toch weinig over de militaire opbouw van het westen aan de grens met Rusland. We moeten heel waakzaam zijn voor nepnieuws behalve als het uit het NAVO hoofdkwartier komt natuurlijk.

7 Reacties
mordicant
mordicant23 jan. 2022 - 18:35

Geesteman,. Denk jij serieus dat "het westen" Rusland zou willen invallen?

henk-alexander
henk-alexander23 jan. 2022 - 22:38

De geschiedenis leert dat vanuit het Westen Rusland meerdere malen is binnen gevallen (vgl. Teutoonse Orde, Polen-Litouwen, Zweden, Frankrijk, Duitsland en tijdens de burgeroorlog ook door de VS (1918-1920) - overigens een keer vanuit het oosten (Gouden Horde). Waarom zouden de Russen nu de NAVO moeten geloven dat die met goede bedoelingen tot hun grens zijn opgerukt? Moet de bevolking bevrijd worden? Het moet bekend zijn dat het MIC de drijvende kracht is achter de NAVO-expansie. Want de landen van het voormalige Warsaw Pact hebben allemaal hun wapensystemen vernieuwd - Oekraïne is de volgende. De SIPRI-rapportages tonen aan dat westerse landen het overgrote deel van 's werelds wapenproductie beheersen.

The Apple
The Apple24 jan. 2022 - 5:00

mordicant denkt namelijk serieus dat Poetin Europa zou willen aanvallen.

mordicant
mordicant24 jan. 2022 - 7:45

@Apple zeker niet met een troepenmacht maar P. zal alles doen om "het westen" te destabiliseren en dat kan je als een hybride oorlog zien. @henk De geschiedenis heeft ons zeker geleerd dat het tamelijk zinloos is om Rusland proberen te bezetten. Het idee dat "het westen" dat überhaupt zou willen proberen is absurd en een typische spin uit de Russische trollenfabriek.

Geesteman
Geesteman24 jan. 2022 - 10:15

@mordicant Oorlogen gaan niet meer om bezettingen maar om de controle over grondstoffen. En als het door een oorlog mogelijk wordt vrijelijk over die grondstoffen te kunnen beschikken hoef je een land niet te bezetten. Een vazalstaat voldoet dan ook. En dat willen de Russen niet zijn. En wat de westerse landen en zeker Europa niet hebben zijn grondstoffen. Dat is altijd al de reden van invallen in Rusland geweest. Net als alle oorlogen in het Midden-Oosten om controle over de oliebronnen draaiden. En het is natuurlijk goed voor de wapenverkoop. Want stel je voor dat er geen vijanden meer zijn.

Geesteman
Geesteman24 jan. 2022 - 10:32

Je kan je afvragen wat Rusland gaat doen als er extremisten in Ukraine, gesterkt door westerse steun, een raket afvuren die in een paar minuten Moskou raakt. Dat is een mogelijkheid want de fascisten in Ukraine hebben nog steeds een appeltje met Rusland te schillen. We weten wat Israel doet als er een vuurpijl op ze afgeschoten wordt. Kans is dan groot dat Rusland hetzelfde met Ukraine doet. Die installaties uitschakelen zullen ze zeker proberen. Maar dan breekt de hel natuurlijk los.

henk-alexander
henk-alexander24 jan. 2022 - 11:20

Rusland bezetten is inderdaad zinloos zijn maar met indammen en isoleren kan hetzelfde effect bereikt worden, zolang Rusland zich niet conformeert aan de westerse mores. Ook al zou Rusland dat doen en een op westerse leest geschoeide rechtsstaat worden, is het nog de vraag of de expansie van de NAVO gestopt, laat staan teruggedraaid kan worden. Trouwens als we toch over 'typische spin uit de Russische trollenfabriek' hebben, zou het geen kwaad kunnen als de westerse mogendheden wat zelfreflectie in acht nemen.

erikbos
erikbos23 jan. 2022 - 10:09

Opvallend dat geen enkele reactie hier gaat over de gevolgen voor de Oekraïense bevolking. De Oekraïners zien hoe het er aan toe gaat in de Rusland en de Vazalstaten van Rusland. Oppositie wordt in de gevangenis gezet of vermoord, economische gaat het ook niet echt lekker. Ondanks het Boedapest Memorandum annexeert Rusland gebieden en houden ze de onrust in Donbass doelbewust in stand. Geen wonder dat de meeste Oekraïners zich liever op het vrije Westen richten en niet op Rusland. Rusland heeft geen enkel Recht om Oekraïne binnen te vallen en wordt militaire ook totaal niet bedreigd door Oekraïne. En toch zijn er opvallend weinig reacties hier die het gedrag van Rusland afkeuren en met kromme redeneringen naar de VS/NAVO wijzen.

16 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland23 jan. 2022 - 12:51

Maar dat gebeurt nu gewoon in Oekraïne - vooral na de staatsgreep werd oppositie verboden, mishandeld of vermoord . De provincies die er niet in mee wilden gaan werden gebombardeerd - dat mag niet volgens de grondwet - en daarom hebben alle inwoners van deze provincies voor het gemak maar de status van terrorist gekregen waardoor het wel mogelijk werd. En dat is hier dus lekker genegeerd wegens de macht .

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland23 jan. 2022 - 12:53

En de militaire dreiging komt ook niet van Oekraïne maar van de NAVO natuurlijk.

Frans Kwakman
Frans Kwakman23 jan. 2022 - 12:54

Erik, Oekraine is een arm land. Ongetwijfeld net als Rusland minder arm dan in de jaar 80-90 maar toch. Maar het gevaar is natuurlijk dat de VS besluit om aan te vallen, waarom anders al die troepenbewegingen ? En als de VS aanvalt moeten de leden van de NAVO dat doen natuurlijk. Enfin ik hoop dat het niet zo ver komt. Btw, hoe vrij is dat Westen?

erikbos
erikbos23 jan. 2022 - 15:00

"En de militaire dreiging komt ook niet van Oekraïne maar van de NAVO " En welke militaire drieging is dat dan? Die paar duizend militairen in de Baltische staten. Er is maar 1 land dat op dit moment militair aan het dreigen is. Daar een aanvalsmacht van meer dan 100.000 troepen samen te trekken aan de grens. En wat is daarbij dan de logica, Rusland vind de NAVO bedreigend en gaat dan maar een land aanvallen dat geen NAVO lid is? @Griezel Maar was is nu uw standpunt heeft Rusland volges u nu het recht om Oekraïne binnen te vallen en er een vazalstaat van te maken? Want uit uw reacties blijkt geen enkele afkeuring van de agressie van Rusland. U ziet liever dat het zoals Wit-Rusland aan de leiband van Poetin gaat lopen die ook wel even komt helpen om de oppositie een kopje kleiner te maken.

henk-alexander
henk-alexander23 jan. 2022 - 15:35

Rusland wordt steeds meer omsingeld (vgl. 'containment'). Over de krachtsverhouding EU en Rusland (exclusief VS) een overzicht: https://www.youtube.com/watch?v=yjm1zApvu6Y

erikbos
erikbos23 jan. 2022 - 17:55

@Frans Kwakman "Maar het gevaar is natuurlijk dat de VS besluit om aan te vallen, waarom anders al die troepenbewegingen ?" Welke troepenbewegingen? Die paar honderd Amerikanen in de Baltische staten? Er is totaal geen sprake van een NAVO troepenconcentratie waardoor Rusland zich bedreigd hoeft te voelen. Oekraïne daarentegen heeft alle reden zicht bedreigd te voelen. " En als de VS aanvalt moeten de leden van de NAVO dat doen natuurlijk." Als je ergens een mening over uit, zorg dan eerst dat je de feiten kent. De NAVO is een verdedigingspact, NAVO leden zijn alleen verplicht een ander NAVO-lid bij te staan als dat NAVO land wordt aangevallen, niet als een NAVO-lid offensieve acties uitvoert. Als Turkije e Syrië zou aanvallen hebben de NAVO landen geen enkele verplichting om Turkije bij te staan. Idem voor als de VS wat doet.

mordicant
mordicant23 jan. 2022 - 18:55

@erikbos Inderdaad opvallend dat veel reacties "ja maar NAVO...!" zijn. Een beetje alsof de (terechte) weerzin tegen het Amerikaans militair complex, of zelfs de EU, bij velen leid tot partij kiezen voor Putin. Een beetje "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" idee... daarbij uit het oog verliezend dat Putin niet Ukraine binnen zal vallen met het beste voor ons westerse democratieën in het achterhoofd. Heel apart. @Henk-alexander Leuk linkje maar slaat de plank totaal mis. Een vergelijking tussen de legers van de EU en Rusland slaat werkelijk nergens op want een EU leger bestaat niet, je kunt niet de slagkracht van 27 landen bij elkaar optellen en vergelijken met een leger van 1 land onder 1 commando.

henk-alexander
henk-alexander23 jan. 2022 - 22:14

Mordicant, Natuurlijk is de slagkracht meer dan 'de som der delen'. De NAVO heeft een commandostructuur met de VS aan top die daarin voorziet.

The Apple
The Apple24 jan. 2022 - 5:16

mordicant: "Een beetje alsof de (terechte) weerzin tegen het Amerikaans militair complex, of zelfs de EU, bij velen leid tot partij kiezen voor Putin." Alsof je niet tegen de politiek van de VS, de Navo of de EU zou kunnen zijn en tegelijk ook tegen de politiek van Poetin. Het is niets anders dan een banale poging om die kritiek verdacht te maken.

LaBou
LaBou 24 jan. 2022 - 6:55

Speciaal voor erikbos zomaarmwat berichten over de situatie in Oekraine. Anderen kunnen er vast nog wel wat meer informatie aan toevoegen. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/01/21/berichtgeving-over-rusland-oekraine-is-geen-journalistiek-het-is-propaganda/ en https://www.nu.nl/algemeen/6179890/vs-overweegt-troepeninzet-vanwege-russische-dreiging-jegens-oekraine.html

mordicant
mordicant24 jan. 2022 - 7:54

@Apple Je bent dus tegen de politiek van EU, NATO, VS en Putin.... snap ik. Ik ook meestal. Maar mijn ideale samenleving/politiek is redelijk onbereikbaar dus kies ik het best haalbare en dat is zeker niet de cynische en levensgevaarlijke benadering van Putin.

mordicant
mordicant24 jan. 2022 - 8:02

@henk De slagkracht is juist (veel) minder dan de som der delen en daarbij liet je linkje een optelsommetje van EU landen zien zonder de VS. Als je zou stellen dat Rusland zich bedreigt zou kunnen voelen door de VS dan zou ik dat kunnen snappen maar zeker niet door de EU en daarbij zijn de VS troepen in Europa aanzienlijk verminderd de laatste jaren.. Wat dan overigens weer het hernieuwde lef van Putin zou kunnen verklaren..

erikbos
erikbos24 jan. 2022 - 8:28

@LaBou En LaBou doet natuurlijk van harte mee om naar de VS te wijzen als Poetin de Oekraïense bevolking loopt te bedreigen en te intimideren. Het blijft frappant het is Rusland die een gigantische aanvalsmacht al maanden klaar heeft staan aan de grens met Oekraïne en allerlei eisen stelt die volksrechtelijk helemaal niet kunnen. En dan komt u met een linkje dat de VS overweegt(dus nog niet doet) om extra troepen naar NAVO-bondgenoten te sturen die terecht een beetje bang worden van Poetin zijn gedrag.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 jan. 2022 - 9:05

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/01/21/berichtgeving-over-rusland-oekraine-is-geen-journalistiek-het-is-propaganda/

LaBou
LaBou 24 jan. 2022 - 10:59

Erikbos laat wel heel duidelijk zien dat je, als je niet zijn standpunt onvoorwaardelijk omarmt, je wel een putin-aanhanger moet zijn. Want omdat hij, in navolging van de vs en de navo zegt dat putin oekraine wil binnenvallen, dan moet dat wel zo zijn. Alle andere argumenten doen dan niet ter zake. En van enige objectiviteit is al helemaal geen sprake. Wat erikbos zegt is zo omdat erikbos dat in navolging van de vs en de navo, zegt.

Wieowie
Wieowie24 jan. 2022 - 22:45

Labou: op het grote mensen journaal werd al weken geleden verteld dat Rusland zijn troepen naar de Oekraïense grens brengt. Daarmee is het allemaal begonnen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout23 jan. 2022 - 5:18

John Mearsheimer: Putin gaat Oekraïne niet binnenvallen Understanding the Russian response https://youtu.be/JrMiSQAGOS4?t=1381

Lokidea
Lokidea22 jan. 2022 - 21:27

De vraag is ook, wat gaan wij zelf doen ? Hout sprokkelen alvast, kon nog wel eens erg koud worden gezien de uitstekende energietransitie hier in Nederland, en de geweldige band met Rusland.

Eric Minnens
Eric Minnens22 jan. 2022 - 17:00

Putin putting power in. Putin putting peace in. Putin putting power in. Putin putting peace in.

Frederikus2
Frederikus222 jan. 2022 - 16:28

De enigen die graag een oorlog willen zijn de Verenigde Staten. De handen beginnen weer te jeuken na de roemloze aftochten uit Vietnam, Afghanistan, Irak en Syrie. Dat is aan alle reacties op dit probleem van de Amerikanen te merken. En de Amerikaanse wapenfabrikanten houden het niet lang vol als Amerika niet ergens op de wereld aan het rotzooien is.

3 Reacties
Eid
Eid22 jan. 2022 - 17:40

Ach ja, die 100.000 man zijn gewoon op kampeervakantie.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout22 jan. 2022 - 20:21

Ja, US snakt naar een oorlog, vooral de Republikeinse Neocons; dat de Russen mogelijk Europa tot hun gevechtstheater maken kan Amerika niks schelen, zelf zouden ze hysterisch worden van het idee van oorlogsschermutselingen op hun heilige grondgebied. En wie in NL niet vierkant achter de NAVO staat is dan de sjaak, zoals SP-stemmers, die worden dan voor het gemak weer gezien als landverraders.

Pieter15
Pieter1523 jan. 2022 - 10:47

@Hannes Achterhout; de drijvende krachten hier lijken toch vooral Jake Sullivan en Anthony Blinken te zijn. Dems, ook bekend als uitgesproken voorstanders van eerdere militaire avonturen van de VS. Voor het overige ben ik het wel eens met wat u zegt.

Over2
Over222 jan. 2022 - 14:29

''Wat gaat Poetin doen?'' Poetin kan niet veel anders doen dan afwachten of Biden c.s. nog steeds meer troepen en materieel naar de Russische grens blijft verschepen. Of dat Biden c.s. tot inkeer komt en er voor kiest om de zaak toch maar niet verder te laten escaleren.

Frans Kwakman
Frans Kwakman22 jan. 2022 - 11:40

Ja, best wel spannend. En wat doet de VS/NAVO? Het zijn spannende tijden.

2 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9322 jan. 2022 - 14:25

Militair gezien denk ik niets. NAVO zal Oekraïne niet militair verdedigen. Best laf eigenlijk vergeleken met Engeland en Frankrijk in 1939 toen Duitsland Polen binnen viel. Maar goed, truth be told, niemand inclusief ikzelf wil oorlog en al helemaal niet om Oekraïne. Zullen wel forse sancties komen en dan is de vraag hoe Rusland daarop gaat reageren en vervolgens hoe het westen weer op die reactie gaat reageren enz. enz. Uiteindelijk verwacht en denk ik dat dit met een sisser afloopt om een aantal diplomatieke consessies af te dwingen. Erkenning van de Krim bij Rusland of Oekraïne niet bij de NAVO. Wie zal het zeggen maar zoiets lijkt me niet een onmogelijke uitkomst.

Khalid3
Khalid322 jan. 2022 - 18:29

RechtdoorZee93@ ''Best laf eigenlijk vergeleken met Engeland en Frankrijk in 1939 toen Duitsland Polen binnen viel. '' Over lafheid gesproken? De bevolkingen van Oostenrijk en Tsjecho-Slowakije werden opgeofferd aan nazi's door de Engelsen en Fransen in 1938 voor vrede aan hun eigen voordeur. Toen Nazi-Duitsland Rusland binnenviel stonden de Russen alleen voor en na overwinning in Stalingrad begonnen de geallieerden te realiseren dat de Sovjets heel Europa konden veroveren waardoor zij eindelijk aan land gingen voor de bevrijding van West-Europa. De grootste veldslagen in Tweede wereldoorlog werden uitgevochten tussen Sovjets en de nazi's. Je kan veel zeggen over de Russen maar uiteindelijk hebben zij de genadeklap uitgedeeld aan Hitler en niet de geallieerden tijdens D-Day operatie. ''Maar goed, truth be told, niemand inclusief ikzelf wil oorlog en al helemaal niet om Oekraïne. '' Met 7000 kernkoppen gericht op je hoofd ga je 1000x goed nadenken of het wel waard is om Oekraine te helpen....

Ecclesia
Ecclesia22 jan. 2022 - 11:04

Poetin heeft allang een bloemetje uitgezocht met oneven aantal blaadjes om op invasie uit te komen natuurlijk. Bij wijze van. Cyberwarfare is hem, op 4 jaar Trump na, niet gelukt. Baudet was verspild geld bleek achteraf. Dus volgt die maar de ouderwetse route.

1 Reactie
Hernandez
Hernandez22 jan. 2022 - 14:17

'Cyberwarfare is hem, op 4 jaar Trump na, niet gelukt. ' Wat een raar en naïef statement.