Om 15:00 uur vanmiddag zitten vele mensen aan de buis, radio of livestream gekluisterd, om te horen of premier Mark Rutte nu wel of geen excuses zal aanbieden voor de rol van de Nederlandse Staat in de transatlantische slavernij. Ellen Deckwitz heeft inmiddels naar de nodige voor- en tegenstanders geluisterd en concludeert: “Wat er straks om 3 uur ook wordt gezegd, de woorden van het kabinet worden gewogen en zullen vervolgens tekortschieten.”
Om die redenen wil Deckwitz de luisteraars van De Nieuws BV attenderen op andere woorden. Bijvoorbeeld die van Anton de Kom in Wij slaven van Suriname, waarin de Surinaamse geschiedenis vanuit een antikoloniaal standpunt wordt beschreven. Of die in de roman Beloved van de Amerikaanse schrijfster en Nobelprijswinnaar Toni Morrison: "Het lezen van Morrison of Anton de Kom zal tot betekenisvollere momenten en inzichten leiden. En wie weet, tot meer begrip en meer verbinding."
Woorden zijn maar woorden, totdat ze omgezet worden in daden. Ben het met Regillio Vaarnold eens, kom eerst maar eens over de brug met een voorschot van 40.000 euro per nazaat van tot slaaf gemaakten, en dan praten we over excuses. Echter bieden excuses, erkenning en herstel geen garantie voor het einde van institutioneel racisme. Dat is er de afgelopen 4 eeuwen op alle vlakken van de samenleving ingeramd dat het hopelijk over eenzelfde aantal eeuwen (optimistische inschatting) ontleerd kan worden. Geld geven lost an sich niets op. De positie van een persoon van kleur blijft inferieur aan die van een wit persoon. De instituties zullen dus ontdaan moeten worden van wit-suprematistische belangen en netwerken. De TU in Eindhoven heeft ooit een poging gedaan de mannelijke hegemonie te doorbreken door alleen nog vrouwen aan te nemen, maar werd jammerlijk teruggefloten, want dat zou discriminerend zijn. (Ja, vreselijk, als het patriarchale systemen opengebroken worden. Zooo zielig voor die arme witte mannen.. Maar dit terzijde.) Het is echter wel de enige manier om tot een meer diverse samenleving te komen, waarbij de beste baantjes met bijbehorende machtsposities nou eens niet gaan daar de spierwitte Egbert-Jans, Diederiks en Boudewijns, maar dat er ruimte gemaakt wordt voor hen die vanwege hun achtergrond geen geprivilegieerde positie hebben.
@MicroWolf, het blijft grappig hoe mensen racistisch zijn uit naam van antiracisme. Vooral als je beseft dat ondanks dat er wel racisme is hier in de westerse wereld dat het nog vaak vele malen minder is dan in welk ander land dan ook en dat meeste donkere mensen het veel beter hebben in de westerse wereld dan dat ze in hun eigen land zouden hebben, maar toch blijven bashen op de witte man. Zo blijf je idd een tweedeling houden en dat ligt eigenlijk voornamelijk aan je eigen racisme. Overigens gaan die 40.000 euro nooit genoeg zijn, want wat een westers land als Nederland ook probeert, het is nooit genoeg. Ik raad je aan de 40.000 euro maar te gaan halen bij diegene die de slaven gemaakt hebben, of mogen we het daar niet over hebben? Moeten we dat maar vergeten? Dat de mensen die ons ooit tot slaaf hebben gemaakt onze eigen mensen en onze eigen kleur hadden en dat dit mensen zijn die nog steeds slaven maken?
Mooie tekst: " Kom eerst maar eens over de brug met een voorschot van 40k..."" Geld geven lost an sich niets op". Zullen dat laatste dan maar als conclusie overnemen omdat de opvolgende regeringen in bv Suriname er toch steeds een financiele janboel van gemaakt hebben, en we er hier niet voor zijn om de Surinaamse begroting te dichten.
@microwolf 40.000 per persoon voor elke levende. En als er morgen een kind geboren wordt? Ook 40.000 euro en daarna tot in lengte van dagen alle nazaten een geldbedrag terwijl niemand van hen heeft meegemaakt wat de slaven meegemaakt hebben?
40.000? Daar koop je nog geen schuur voor tegenwoordig. Ik zeg 250.000 voorschot, dan pas kan je gaan praten.
"Het is echter wel de enige manier om tot een meer diverse samenleving te komen" Want diversiteit wordt alleen uitgedrukt in huidskleur of geslacht? "waarbij de beste baantjes met bijbehorende machtsposities nou eens niet gaan daar de spierwitte Egbert-Jans, Diederiks en Boudewijns, maar dat er ruimte gemaakt wordt voor hen die vanwege hun achtergrond geen geprivilegieerde positie hebben. " Wat een simplistische karikatuur.
"Zullen dat laatste dan maar als conclusie overnemen omdat de opvolgende regeringen in bv Suriname er toch steeds een financiele janboel van gemaakt hebben, en we er hier niet voor zijn om de Surinaamse begroting te dichten. " Suriname is een onafhankelijke republiek en niet verbonden met het Koninkrijk der Nederlanden. Heeft de regering in Suriname geen verantwoordelijkheid hoe zij haar eigen geld uitgeeft. Als in Suriname de regering er een potje van maakt heeft de Surinaamse bevolking de mogelijkheid om andere partijen te kiezen. Dit geldt net zo goed in Nederland waar men op Rutte, Kaag of welke andere politicus kan stemmen.
Gio En waarom zou dat nou niet super racistisch dan, als u meent dat de donkere mensen de witte blijven bashen, ondanks dat die witte mensen zo goed zijn voor die zwarte? Voor een goed begrip, dit vreselijks beweert u: "Vooral als je beseft dat ondanks dat er wel racisme is hier in de westerse wereld dat het nog vaak vele malen minder is dan in welk ander land dan ook en dat meeste donkere mensen het veel beter hebben in de westerse wereld dan dat ze in hun eigen land zouden hebben, maar toch blijven bashen op de witte man."
"Woorden zijn maar woorden, totdat ze omgezet worden in daden. Ben het met Regillio Vaarnold eens, kom eerst maar eens over de brug met een voorschot van 40.000 euro per nazaat van tot slaaf gemaakten" Dat is een behoorlijk voorschot. Hoeveel geld moeten we totaal over maken per persoon?
Als je met elkaar zo van mening verschilt, dat de standpunten elkaar uitsluiten, dan krijg je dit soort schijndiscussies.
Verreweg het belangrijkste onderdeel zijn de herstelbetalingen. Het zou voor iedereen het prettigst zijn als dat eerst uitgewerkt wordt. Ten eerste het bedrag waar het om gaat, maar belangrijker hoe er geregeld wordt dat de juiste mensen betalen en de juiste mensen ontvangen?
Als je verdeeldheid en haat willen blijven behouden is dat idd waar je steeds op moet hameren: herstel betalingen. Een mooi compromis daarin werd vandaag op BNR geopperd: geen individuele betalingen, maar fondsen die worden gebruikt voor bijvoorbeeld meer bewustwording over het slavernijverleden. En wat mij betreft ook bestrijding van moderne slavernij én studiebeurzen bijvoorbeeld, Maar individuele betalingen? Daar is geen enkele rechtsgrond voor.
Dat wordt nog een ingewikkeld verhaal, veel mensen zullen slechts voor een deel afstammen van iemand die slaaf was, sommigen zullen ook slavenhouders in hun stamboom hebben, of voorouders die geen van beiden waren. Moet je dat salderen? En hebben die afstammelingen die nu leven het slechter dan afstammelingen van mensen die nooit slaaf geweest zijn en in Afrika zijn blijven wonen? Afstammelingen die nu in Nederland wonen hebben net zoveel geprofiteerd van de slavernij als de gemiddelde Nederlander die niet uit een rijk geslacht stamt en geen vermogen heeft geerfd.
Eigenlijk ging het daarom, toch? Dus al dat onderzoek destijds, dat de NLse Staat excuses moest aanbieden, was slechts een afleidende inleiding. Geld dat moet er komen. Maar met geld koop je dus ook het toekomstige ge-eis af.
Ik stel voor dat Rutte iedere nazaat van de slachtoffers van de slavernij € 1.000,- toezegt. Zoals u wellicht weet houdt Rutte zich altijd aan zijn woord…
"Verreweg het belangrijkste onderdeel zijn de herstelbetalingen" Ben ik niet met je eens. "Ten eerste het bedrag waar het om gaat" Wat dacht je van 0 euro? "maar belangrijker hoe er geregeld wordt dat de juiste mensen betalen en de juiste mensen ontvangen" Dat is nu juist het leuke aan 0 euro, je hoeft niet te zorgen dat het bij de juist mensen komt.
"Maar met geld koop je dus ook het toekomstige ge-eis af. " Van het ge-eis kom je alleen af als aan al hun voorwaarden wordt voldaan. En dat is inclusief het verbannen van een woord. Dat gaat niet gebeuren, dus ze blijven eisen.
Een eerlijke op maat gesneden vergoeding komen ze nooit uit. Wat doe je bijvoorbeeld met mensen die onder hun voorouders zowel slaven als slavenhouders hadden?
@Miss Piggy, helemaal eens met je. Punt is wel dat de activisten die nu moord en brand schreeuwen helemaal niet op fondsen zitten te wachten die gebruikt kunnen worden voor meer bewustzijn. Nou ja, wel als zij dat geld mogen beheren. Ik zou er niet aan beginnen.
Eerst was verreweg het belangrijkste onderdeel 'excuses'... maar nu toch eeer 'geld'. Altijd geld eisen... En ondertussen op allerlei manieren aantonen dat het financieel nog altijd een puinhoop is met zichzelf verrijkende mensen
@ ZonderNaam2: [Verreweg het belangrijkste onderdeel zijn de herstelbetalingen.] Nee, en nogmaals nee! Dan heb je helemaal niets écht begrepen van het werkelijke leed dat niet alleen de tot slaaf gemaakten, maar daarmee ook de nazaten van hen is aangedaan. Zoals ook bij de "holocaust" is gebleken, blijft het generaties doorwerken, terwijl met name zwarte mensen in het heden nog steeds te maken hebben met een aanzienlijke mate van vooroordelen, discriminatie, etnische profilering, enz. Het gaat dus vooral om morele genoegdoening, en het trekken van politieke en sociale gevolgen daaruit. Herstelbetalingen als zodanig zijn geen noodzakelijk gevolg van excuses, en als wel daartoe wordt besloten, zullen ze veeleer een collectieve vorm hebben dan een soort opeenstapeling van individuele compensaties. Ik word overigens hier zo moe van mensen die erover klagen dat zij geen individuele, persoonlijke schuld dragen, dat hun ouders ook een soort slavenbestaan hebben gehad, enz. enz. (Ik zeg hierbij dat ik niet weet of jij tot deze groep behoort).
@ Miss Piggy: Natuurlijk is dat zo. Ik zeg ook al lang dat het om collectieve vormen van genoegdoening zal moeten aan. Intussen word ik werkelijk ziek van al die verdachtmakingen hier door personen, die kennelijk niets van de werkelijke problematiek (willen) snappen.
@Olav, sorry maar jij hebt toch ook wel gezien en gelezen wat er door activisten en politici in Suriname of op de Antillen gezegd wordt. Het gaat telkens over dat er geld moet komen. Wat jij zegt is prima, maar dat is niet wat zij zeggen.
Het lijkt er eerder op dat er allerlei uitvluchten worden gezocht om er voor te zorgen dat de woorden nooit genoeg zijn geweest. Of het nu vandaag of op 1 juli of een andere moment wordt gedaan.
Kan je dit dan ook stellen? "Het lijkt er eerder op dat er allerlei uitvluchten worden gezocht om er voor te zorgen dat woorden maar genoeg moeten zijn. Of het nu vandaag of op 1 juli of een andere moment wordt gedaan."
Het gaat er denk ik niet zoveel om dat we proberen recht te zetten wat mis is gegaan, maar dat we er van leren en voor de toekomst betere keuzes maken. De keuze om nu excuses te maken zou als gevolg moeten hebben dat we geen enkele vorm van uitbuiting nog willen toestaan. Dat is nog een hele klus.
"De keuze om nu excuses te maken zou als gevolg moeten hebben dat we geen enkele vorm van uitbuiting nog willen toestaan. Dat is nog een hele klus. " Dat is wel de kern waar je te weinig over hoort. Denk dat dat een beetje eng is.
Ik vrees dat alle excuses geen genoegdoening bieden. En ik vrees nog meer dat het eigenlijk gewoon om het geld gaat.