Promotie aan de London School of Economics probeert die vraag te beantwoorden
In juli 2011 kwamen duizenden fans van LOLCats, rare foto’s van katten met een grappig onderschrift, in Seattle samen om hun liefde voor het genre te delen. Er zijn inmiddels twee bestsellers geschreven over LOLCats, een uiterst succesvolle kunsttentoonstelling, er is een aangepaste bijbelvertaling gemaakt en een off-Broadway musical. Waarom in godsnaam? Dat vroeg Kate Miltner zich af. En ze is er op gepromoveerd aan de London School of Economics.
Miltner ziet LOLCats en andere internetmemes als een belangrijke nieuwe uiting van moderne volkscultuur. Het gaat bij LOLCats volgens haar in essentie niet om de grappige onderschriften, de rare grammatica of de foto’s van schattige katten. Al die dingen worden volgens haar ingezet voor een wezenlijker doel: het leggen van een betekenisvolle band tussen mensen.
Miltner onderscheidt verschillende soorten LOLCats fans. De eerste groep begeeft zich voornamelijk op de website I Can Haz Cheezburger en bestaat uit LOLCats diehards. Het zijn voornamelijk vrouwen en echte kattenliefhebbers. Voor hen is de Cheezburger-community “een veilige plek , die geschikt is voor mensen die aardig willen zijn, gelukkig willen zijn, elkaar willen steunen en willen lachen”. Zij vormen een in-group, waarvan de leden elkaar als dusdanig herkennen.
De tweede groep bestaat vooral uit mannen, die zich onder andere ophouden bij de site ROFLCon. Zij maken en delen vooral LOLCats die refereren aan andere internetmemes. Maar ook voor hen geldt dat de katten een middel zijn om zich te verbinden met andere groepsleden.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.