Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Waarom vergeldt Israël kwaad met kwaad?

  •  
02-08-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3307 keer bekeken
  •  
ANP-504935358

Nico schrijft een serie over oorlog. Dit is aflevering 17.

Geen weldenkend mens zal vinden dat wat in Israël woonachtige Joden en hun familieleden in WO II is overkomen, de moord op circa 6 miljoen Joden, rechtvaardigt om vandaag de dag in Gaza duizenden burgers te doden. Toch gebeurt dat laatste wel en te veel mensen lijken dat acceptabel te vinden. Ik niet.

De feiten over Gaza. Op 7oktober 2023 voerde Hamas onder de naam ‘Operatie Al-Aksa-storm’ een verrassingsaanval uit, waarbij ongeveer 1.200 Israëli’s gedood werden. Naar schatting 200-250 personen werden als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. De aanval van Hamas is vooral een reactie op het geweld van Israëlische kolonisten, de 16 jaar durende blokkade van de Gazastrook en de doorgaande uitbreiding van illegale Israëlische nederzettingen. De aanval van Hamas werd door veel landen en politici scherp veroordeeld.

Als reactie op deze daad van Hamas is Israël uit op de totale overwinning op Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. Inmiddels is Gaza enorm gebombardeerd; werd eind juni 2024 duidelijk dat er in het gebied sprake is van minstens 37 duizend doden en 86 duizend gewonden; een groot deel van de bevolking is op de vlucht geslagen; er is een gebrek aan voedsel en water en deze week werd bekend dat er polio is uitgebroken.

De oorlog dreigt verder te escaleren. Onder meer door het oplaaiende conflict met Hezbollah in Libanon en door de recente dood van Hamas-leider Ismail Haniyeh in de Iraanse hoofdstad Teheran.

Zowel de VN als internationale rechtbanken hebben al jarenlang de politiek van Israël jegens het Palestijnse volk veroordeeld, maar meestal heeft Israël zich van die kritiek in de praktijk weinig aangetrokken. Op 19 juli maakte het Internationaal Gerechtshof bekend dat Israëlische bezetting van Palestijnse gebieden onwettig is en dat daar zo snel mogelijk een einde aan moet komen. De NRC (22/7/24) schrijft dat dit advies niet bindend, maar juridisch wel baanbrekend is en verder gaat dan eerdere adviezen van het Hof. Israël, zo constateert Derk Walters in de NRC, komt steeds eenzamer te staan in zijn afwijkende interpretatie van het internationale recht.

In de Volkskrant (26/7/24) lees ik een interessant interview met de oud-topdiplomaat Robert Serry. Hij was ambassadeur in Oekraïne en VN-gezant in Jeruzalem. Precies de landen die nu in oorlogen verwikkeld zijn. Over beide oorlogen is hij somber, maar niet zonder hoop. Hij legt helder uit wat er mis is. Over de oorlog tussen Israël en Hamas zegt hij: “De tragiek is dat geen van beide partijen wil opgeven, en die extremen voeden elkaar. Hamas is een vloek voor het Palestijnse volk, terwijl premier Netanyahu een steeds diepere kuil voor Israël graaft. Het grootste obstakel is het gebrek aan politieke wil, maar zodra die er wel is, is het niet eens zo heel ingewikkeld meer – en dan maakt het enorm verschil wie de VS regeert, ja. De tweestaten-oplossing is de enige optie, anders blijft het conflict een etterende wond, met alle gevolgen van dien.”  Achter de schermen blijven praten is volgens Serry de beste manier om te proberen de spanningen in het Midden-Oosten wat verder terug te dringen.

Zelf heb ik ook met het Midden-Oosten te maken gehad. Als journalist in het begin van de jaren zeventig, in mijn tijd als baas van het NOS-Journaal en als medewerker van de internetkroniek Fanack, die de liberaal Antonie Dake in Den Haag lanceerde na het begin van de Arabische Lente. Daardoor leerde ik hoe complex de politieke situatie in de MENA (Middle East & North-Africa) -landen is.

De meningen zijn verdeeld over de vraag in hoeverre de oorlog tussen Hamas en Israël een godsdienstoorlog is. In de Bijbel wordt het Joodse volk gezien als het door God uitverkoren volk, maar er wordt ook beschreven hoe David een koninkrijk in Palestina creëert en de Gazastrook komt eveneens in de Bijbel voor. Het religieuze aspect met betrekking tot de verhouding tussen Joden en Palestijnen verdient aparte aandacht.

Het valt mij op dat Israël als reactie op aanvallen voortdurend kwaad met kwaad vergeldt. In de brief van Paulus aan de Romeinen wordt juist het tegenovergestelde bepleit: ‘Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen.’ Die interpretatie was ik totaal vergeten.

Volgende keer: het WRR-rapport ‘Nederland in een fragmenterende wereldorde’.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (15)

Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
4 aug. 2024 - 11:12
Ik denk niet dat je dat bijbelwoord 'gij zult geen kwaad met kwaad vergelden' kan toepassen in de politiek en in oorlogsvoering. Het lijkt me bedoeld voor het maatschappelijk verkeer en als tegenwicht voor dat andere bijbelwoord: oog om oog en tand voor tand. Het Nieuwe tegenover het Oude Testament. Agressie tegenover landen en bevolkingen, zeker als het gepaard gaat met meedogenloosheid, onbeantwoord laten door van tegengeweld af te zien lijkt me niet verstandig. Israel, omringd door vijanden, heeft steeds moeten vechten om te blijven bestaan.
JaapBo
JaapBo
4 aug. 2024 - 7:04
Israël is een apartheidsregime. Welk kwaad wordt daarmee vergolden? Israël is gebaseerd op etnische zuivering. Welk kwaad werd daarmee vergolden? Israël vergeldt geen kwaad, maar is de bron van het kwaad in dit "conflict". Het wil een Joodse staat zijn te koste van Palestijnen. Dat is het kwaad, en dat moet niet vergolden worden, maar beëindigd!
Ferry75
Ferry75
3 aug. 2024 - 6:40
Nico, Hamas wil de vernietiging van Israël en de Joden bevechten (uit het Handvest). Misschien is dat een reden?
3 Reacties
LaBou
LaBou 3 aug. 2024 - 9:45
Het handvest van Hamas erkent Israël binnen de grenzen van 1976.
IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven3 aug. 2024 - 10:42
Nee, dat staat niet in het handvest.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen4 aug. 2024 - 6:46
Wat staat er eigenlijk in de "handvesten" van Israël over Palestijnen en het Palestijnse grondgebied? Ik herinner mij een, in de onderhandelingen met Saoedi Arabië getoond kaartje (vóór het begin van uw jaartelling 7 oktober 2023) waarop Gaza niet meer bestond, en de kortgeleden ook op JOOP gepubliceerde kaarten waarop er van de Palestijnse gebieden amper iets over was, maar staat er ook iets in de Israëlische "handvesten"?
Hermen B
Hermen B
2 aug. 2024 - 22:52
Ik weet niet of ze in Israel zich iets aantrekken van de woorden van Paulus. Hun bijbeltje is zo dik niet. Tis meer Mozes en Jozua die het beloofde intrekken na een tocht van 40 jaar (een hele generatie moest sterven voor hun ongeloof) door de Sinai. En als ze daar aankomen de opdracht krijgen alles en iedereen met andere goden te vermoorden. Dat is natuurlijk maar ten dele gebeurd en dat is volgens de orthodoxen nou net het probleem. Hun boeken staan vol van verhalen over het puur houden van het ras en oorlogen om stand te houden. Zoals het vroeger was. Die oude geschriften worden linearecta vertaald naar het heden. De strijd duurt voort. Het is voor het rechtse deel van Bibi’s vriendjes in de regering en een groot deel van de bevolking zeker een godsdienstoorlog. Niets iets van vroeger maar nog steeds. Het legitimeert in ieder geval het brute geweld. Voor weer een ander deel van de bevolking is het puur racisme. Ze zien palestijnen gewoon als een minderwaardige levensvorm. Arabieren zijn daar zelf ook heel goed in. Dat zien we in Darfur. Donkere Afrikanen zijn dan weer een mindere levensvorm dan Arabieren. Wij hier in het westen doen gelukkig niet aan racisme. Dat hoort niet.
3 Reacties
Mirzas
Mirzas3 aug. 2024 - 9:18
Ik reisde lange tijd met een Joods Israëlische met Marokkaanse roots. Zij had ook veel met racisme te maken in Israël en stelde dat de groep als minderwaardig en als laagste in de hiërarchie werd gezien in Israël zelf. Het idee dat Palestijnen een minderwaardig volk vormen tav het Israëlische volk schemert overigens ook vaak door in de discussie hier en is vaak ook een van de voornaamste drijfveren om Israël te steunen. Deels ingegeven door de christelijke visie en deels door ordinaire afkeer van de 'Arabier'. Want het gaat wel over de Islam, maar de afkeer gaat volgens mij veel dieper en verder dan het geloofssysteem zelf.
Gerygrr
Gerygrr3 aug. 2024 - 9:36
Erfrecht in de oudheid ligt aan de basis van de bijbelverhalen. Het stuk land is de buffer tussen Mesopotamië en Egypte. Wat deden de niet ervende zonen met Jozef de kinderen van de gewenste eerstgeboren zoon van Jakob. De zoon van Rachel. Verkocht als slaaf en vizier aan het hof van de farao. Tja dan vlucht je met de rest van de Israëlieten terug naar huis. Natuurlijk was die 40 jaar onzin. Zij waren een vluchtend slavenvolk. Mozes en Jozua deden gewoon wat hun god van hen eiste. Een wereldse “god”, die zich toonde aan Mozes. Op de berg, waar Mozes nog eens de tien geboden ontving. Wie woonden er in die tijd in de door de terugkeer van de vluchtelingen in de te veroveren gebieden? Palestijnen? Ofwel Filistijnen? Of meerdere stammen? Aan elkaar verwant? De hongersnood in Egypte en de klimaatproblemen zijn aanwijzingen voor de historische feiten. Rond de jaren van instorting van de beschaving 1100 v. chr.
LaBou
LaBou 3 aug. 2024 - 16:04
Vreemd genoeg is er in de Egyptische archieven niets over een slavenvolk te vinden en al helemaal niets over het feit dat die ineens massaal opstapten na 10 plagen. En voorzover ik altijd begrepen heb waren die archieven op dat punt behoorlijk etrouwbaar.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
2 aug. 2024 - 22:50
Nico find het vreemd de nabije holocaust erbij te halen maar niet om een zin van een veel oudere priester incompleet te lezen en aan vanalles en nog wat te hangen. Afijn, het lijkt me dat de huidige situatie daar veel relevanter is als grond voor verklaringen van gebeurde acties of keuzes voor mogenlijke of waarschijnlijke acties.
JaapBo
JaapBo
2 aug. 2024 - 21:37
Een misleidende titel. Israel vergeldt niet kwaad met kwaad, maar is in dot conflict de bron van het kwaad: de kolonisator, de etnische zuiveraar en het apartheidsregime. Het kwaad is dat Israel een Joodse staat wil zijn ten koste van de Palestijnen. Als Israel de rechten en gelijkwaardigheid van Palestijnen respecteert kan er heel snel vrede zijn, net als toen destijds Zuid-Afrika besloot de rechten en gelijkwaardigheid van zwarte mensen te gaan respecteren.
Hendrick-Jan
Hendrick-Jan
2 aug. 2024 - 21:24
Er komt een dag dat Israël alle moslimstaten tegen zichzelf zal vinden en dan met betraande ogen de media bewerken met : "waarom wij?"
Noam Salomon II
Noam Salomon II
2 aug. 2024 - 20:31
De vraag zou moeten zijn waarom enkel en alleen Israël steeds ter verantwoording wordt geroepen. Als je dát doet, komt er nl. nooit een oplossing die gunstig uitvalt voor de Palestijnen. Het zal Israël sterken in de gedachte, dat het er alleen voorstaat en daardoor nog harder optreden.
5 Reacties
hgroen2
hgroen22 aug. 2024 - 21:20
Omdat Israel de bezettende en onderdrukkende macht is. VOlgens int recht hebben de palestijnen het recht zich te verzetten tegn hun bezetter.
Anna R. Chist
Anna R. Chist2 aug. 2024 - 21:45
@hgroen2 Ik denk dat hij erop doelt dat Israëliërs al op school geïndoctrineerd worden dat de hele wereld een hekel aan ze heeft. Derhalve denken ze dat ze het gelijk altijd aan hun kant hebben zelfs als ze vreselijke dingen doen. Overigens zie ik niet in dat het uitmaakt of je ze ter verantwoording roept. Wel dat we dat gegeven niet moeten negeren. Door types die 'antisemitisme' brullen voelen ze zich gesterkt in hun overtuiging.
Hermen B
Hermen B2 aug. 2024 - 22:16
Wie beweert de vraag die u stelt? Israel heeft Hamas ter verantwoording geroepen. Ze de oorlog verklaard. Hamas afgeslacht. Hoe zou Hamas of het Palestijnse nog meer ter verantwoording geroepen moeten worden? Waar Israel verantwoording voor moet afleggen is de disproportionaliteit van hun reactie. Als Palestijnen in hun wanhoop genoeg is genoeg roepen denkt u dat ze alleen Israel bedoelen of ook hun zelfverklaarde leiders van Hamas? Ik zie Palestijnen op de Westbank rondlopen met grote foto’s van de geliquideerde leiders van Hamas maar ik de optocht in Gaza even gemist. En Bibi heeft de handjes weer op elkaar gekregen met zn laatste speech in Amerika. Hij moet er juist meer van doordrongen worden dat ie er alleen voor staat. Het wegblijven van Harris is hopelijk een voorbode van wat Israel te wachten staat. Geen amerikaanse steun meer zolang Israel zich niet wenst te houden aan internationaal recht. Harris was in een vorig leven offidcier van justitie. Dat geeft mij een beetje hoop dat ze eenmaal aan de macht een andere koers zal varen. Pas dan zal Bibi moeten inboeten.
Volrin
Volrin2 aug. 2024 - 23:40
"De vraag zou moeten zijn waarom enkel en alleen Israël steeds ter verantwoording wordt geroepen." 1. Dat wordt het niet en dat u dat beweert toont ofwel enorme onwetendheid aan of onheuse leugenachtigheid. Hamas wordt regelmatig bekritiseerd, niet alleen door mensen die Israël blindelings steunen, maar ook door critici van Israël zoals ikzelf. 2. Israël begaat gewoon continu oorlogsmisdaden, mensenrechtenschendingen en schendingen van het internationaal recht. Geen enkel whataboutisme over Hamas, Iran of wat dan ook zal dat op magische wijze veranderen. "Als je dát doet, komt er nl. nooit een oplossing die gunstig uitvalt voor de Palestijnen. Het zal Israël sterken in de gedachte, dat het er alleen voorstaat en daardoor nog harder optreden." Dat Israël ergens irrationeel op reageert is geen reden om feiten te verdraaien of verdoezelen.
Sachs
Sachs4 aug. 2024 - 1:17
@ Noam [De vraag zou moeten zijn waarom enkel en alleen Israël steeds ter verantwoording wordt geroepen.] Hamas, de PIJ en andere Palestijnse verzetsgroepen staan op internationale terreurlijsten, net als Hezbollah en Iran. Tientallen staten, groepen en privépersonen hebben zware sancties opgelegd gekregen voor misdaden zoals Israël die begaat. Ten aanzien van alle lopende aanklachten verwijs ik u naar de websites van het ICC en ICJ. Dat zijn er nogal wat. Dus hoezo 'enkel en alleen Israël'? Het is juist het meest gepamperde land ter wereld. Het beschikt via de VS bovendien over een veto in de Veiligheidsraad van de VN, waardoor het al tientallen jaren straffeloos zijn gang kan gaan. [Het zal Israël sterken in de gedachte, dat het er alleen voorstaat en daardoor nog harder optreden.] Moment. Uw bewering klopt voor geen meter, laat staan dat die nog meer geweld legitimeert. Dat nog afgezien van de onzinnige redenering dat de Palestijnen een prijs zouden moeten betalen omdat de wereld Israëls genocidale geweld tegen hen afkeurt. Als Israël die kritiek niet bevalt, moet het zijn geweld stoppen en de rechten van de Palestijnen erkennen. Met als bonus dat de hele wereld Israël in de armen zal sluiten.
Olav Meijer
Olav Meijer
2 aug. 2024 - 19:40
[Als reactie op deze daad van Hamas is Israël uit op de totale overwinning op Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars.] Dat laatste betwijfel ik wat betreft Netanyahu. De moord op Haniyeh is niet bepaald een daad om verdere onderhandelingen over de gijzelaars met Hamas mogelijk te maken. Ik denk dat hij er vooral op uit is aan de macht te blijven, door de oorlogvoering door te zetten, en zodoende de berechting die op stapel staat uit te stellen. Voor het overige is het genocidale doel om Gaza volkomen onleefbaar te maken. [Israël, zo constateert Derk Walters in de NRC, komt steeds eenzamer te staan in zijn afwijkende interpretatie van het internationale recht.] Het gaat niet om een "afwijkende interpretatie" van, maar volkomen lak hebben aan het internationale recht! Tenslotte: het betreft m.i. niet echt een "godsdienstoorlog", maar een volkomen uit de hand gelopen neokoloniaal project, waarbij de VS betrokken zijn. Niet de religie, maar de uitbuitingsverhouding en het zionistische exclusivisme maakten een oplossing bijna onmogelijk.
1 Reactie
Adriek
Adriek2 aug. 2024 - 21:17
Precies. Netanyahu is uut oo wraak, punt. De gijzelaars zijn 'slechts' de stok om de hond te slaan. Netanyahu vaart dese koers al jaren en ziet nu zijn kans schoon om zich helemaal uit te leven in Gaza.
Linkerkant
Linkerkant
2 aug. 2024 - 19:26
Stompzinnig om de WOII te verbinden met de ellende nu in Gaza, zeker voor een "oud hoofdredacteur". "De aanval van Hamas is vooral een reactie op het geweld van Israëlische kolonisten, de 16 jaar durende blokkade van de Gazastrook en de doorgaande uitbreiding van illegale Israëlische nederzettingen" Niets maar dan ook werkelijk niets rechtvaardigd het vermoorden, verminken, verkrachten en ontvoeren van babies, bejaarden, vrouwen. Ken je bronnen, zeker als (voormalig) NOS medewerker. En LOL, "Zelf heb ik ook met het Midden-Oosten te maken gehad. Als journalist in het begin van de jaren zeventig, in mijn tijd als baas van het NOS-Journaal en als medewerker van de internetkroniek Fanack". Probeer dat eens uit te leggen aan echte verslaggevera die niet van achter hun veilige bureau maar 'deep down' in de ellende met gevaar voor eigen leven verslag doen. Beter was om deze journalisten aan het woord te laten... veel zinniger.
2 Reacties
Adriek
Adriek2 aug. 2024 - 21:20
"Niets maar dan ook werkelijk niets rechtvaardigd het vermoorden ..." Of het bombarderen van scholen en ziekenhuizen, een bevolking onthouden van voedsel en medicijnen ... het opsluiten en dood laten bloeden van een jongen die door een hond gebeten is...
Volrin
Volrin2 aug. 2024 - 23:42
U heeft moeite met lezen. Nergens in het stuk dat u citeert stelt de auteur dat het gedrag van Hamas ergens door gerechtvaardigd wordt. Er wordt enkele een causaal verband aangewezen, geen moreel oordeel.
De uyl
De uyl
2 aug. 2024 - 18:16
Israël weet dat al haar buurlanden haar weg willen vagen. Iran heeft dat zelfs in het regeerakkoord opgenomen. Dan moet je als “kleine buur” wel enorm van je afslaan. Ook in een Mexicaanse gevangenis overleef je het alleen met een tactiek als Israël. Hetzelfde in het drugs circuit. Een ripdeal? Dan wordt je hele familie vermoord. Anders gebeurd het nog een keer. Daarnaast heeft Israël sinds woII al haar onderdanen beloofd om hen altijd, levend of dood, terug te halen naar Israël. Koste wat kost.
3 Reacties
Adriek
Adriek2 aug. 2024 - 21:21
Voorlopig is alleen Israël aktief bezig "buurland Palestina" weg te vagen. Je hebt je verkeerde bril op.
hgroen2
hgroen22 aug. 2024 - 21:22
al haar buurland haar weg willen vagen ? wat een populistische rechtse kolder wederom. Met de meeste buurlanden heeft israel goede betrekkingen en overeenkomsten.
Volrin
Volrin2 aug. 2024 - 23:43
U blijft de hasbara als zoete koek slikken en herkauwen.
JohnVKR
JohnVKR
2 aug. 2024 - 17:56
'Waarom vergeldt Israël kwaad met kwaad?' Verkeerde kopregel. De juiste kopregel moet zijn: Waarom vergeldt Hamas kwaad met kwaad? De meningen zijn verdeeld over de vraag of het een godsdienstoorlog is? Het is geen godsdienstoorlog. Nooit geweest. Het is en bevrijdingsstrijd.
4 Reacties
Noam Salomon II
Noam Salomon II2 aug. 2024 - 20:20
Tja, als je onder 'bevrijding' de vernietiging van een autonome Joodse staat (Israël) verstaat. Je weet vast ook dat de zgn. Palestine Liberation Organization (PLO) opgericht is vóórdat Israël gebied bezet had, vóór de settlements. Hamas is nog veel duidelijker over z'n intenties: 'bevrijding' van heel Palestina van alle Joden. En jij steunt die strijd?
hgroen2
hgroen22 aug. 2024 - 21:23
Noam Salomon II Noam Salomon II Jij mag je geschiedenis lessen wel opnieuw gaan doen.
Adriek
Adriek2 aug. 2024 - 21:25
Wie wat vergeldt kun je alleen beantwoorden door aan te tonen wie ooit de eerste klap uitgedeeld heeft. Maar je kunt moeilijk hard maken dat de reactie - het vermoorden van vijftigduizend burgers niet als als reactie op de terroristische aanslag van hamas (met vijfhonderd slachtoffers) - geen overdreven reactie is. Elk slachtoffer honderdvoudig vergelden is op geen enkele manier redelijk te noemen.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers2 aug. 2024 - 23:01
De een sluit de andere niet uit. Wat een Palestijn op de westerlijke oever tijdens te intifada voelt is niet hetzelfde als wat een door Iran benevelde roverhoofdman uit zuid Libanon of een staatsman uit Tel Aviv of een moordende Jihadi uit Gaza of een Israelische politie commandant in de bezette gebieden voelt. Het is niet een ding. Anders was het al over.
BrotherV
BrotherV
2 aug. 2024 - 17:54
Deze reactie is verwijderd
Anna R. Chist
Anna R. Chist
2 aug. 2024 - 17:40
Maar Paulus was eentje van de christenen. Israël komt steeds juist met bijbelcitaten over genocide, u weet wel; van die citaten die de meeste bijbelliefhebbers eigenlijk liever niet horen uit schaamte. Verder zie ik ook niet in hoe Israël het kwaad met goed zou kunnen vergelden gezien ze overduidelijk de keuze hebben gemaakt het kwaad zelf te vertegenwoordigen.
Meh2
Meh2
2 aug. 2024 - 17:30
Nou? Waarom is dat Nico?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor